Az oktatás eredményességével kapcsolatban egyre fontosabbá válik a pedagógusképzés minősége, amelyen belül jelentős szerepe van a pedagógus-továbbképzések hatékonyságának. Az Európai Uniónak abban a 2012-ben megjelent dokumentumában, ami a pedagógusok és a diákok tanulási eredményességének a kapcsolatával foglalkozik (Supporting, 2012), megfogalmazták, hogy a pedagógus-továbbképzésnek lehetőséget kell biztosítani a következők megismerésére és alkalmazására:
- a korszerű szaktárgyi tudás (új eredmények a tudományterületen);
- a reflektív gondolkodás, reflektív gyakorlat;
- a kutatási eredmények tanulságai;
- a fejlesztő értékelés;
- a tanulás várható és tényleges eredményének azonosítása;
- a hatékony inkluzív módszerek;
- a tanulóközpontú pedagógiai módszerek;
- szabad hozzáférésű internetes tananyagok és IKT;
- a tantestület egészére vonatkozóan a tantervi változások alkalmazása;
- valamint gyengébben teljesítő testületekben a hatékonyság növelése.
A fejlesztés
Az új továbbképzések fejlesztését legalább három főből álló munkacsoportok a korábban kidolgozott koncepció mentén, közös sablonok használatával, folyamatos konzultáció és ellenőrzés mellett, szakmai műhelyek során egyeztetve végezték. A fejlesztés csomagban történt, vagyis az alapítási kérelmen kívül minden képzéshez tartozik egy képzői kézikönyv és egy résztvevői munkafüzet, az előadások diái és az esetleges további segédanyagok a képző számára. A fejlesztési folyamat a külső szakemberek esetében tartalmazta a próbaképzést és a képzők felkészítését is. A belső fejlesztések esetében próbaképzés nem volt, a képzők felkészítése nyújtott lehetőséget a képzési anyag finomhangolására.
Eredmények
A projekt keretében 53 akkreditált pedagógus továbbképzés jött létre, ezek túlnyomó többsége blended, azaz részben távoktatásos. A képzésekről való tájékozódást online, lapozható katalógus segíti. A kifejlesztett képzések nagy részéhez a képzők felkészítése is megtörtént, így minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy – igény esetén – a pedagógusok részt vehessenek a projektben fejlesztett pedagógus-továbbképzéseken.