Bognár Mária - Jankovich Andrea
www.oki.hu
Ahogyan a májusi számban jeleztük, a megújult OKI honlapon lévő új tartalmakról havonta adunk tájékoztatást. Ebben a számunkban a főlapon megtalálható Nemzetközi kutatások, fejlesztések, együttműködések és a Helyi piactér című rovatainkat szeretnénk bemutatni.
A Nemzetközi kutatások, fejlesztések, együttműködések című főrovaton belül a böngészők megtalálhatják az Európai tartalmak az oktatásban című alrovatot. Ebben több külföldi honlap annotációja és a honlap elérési lehetősége is megtalálható. Így többek között megismerhetik a látogatók az Eduvinet Service (http://www.eduvinet.de/eduvinet/eduvinet.htm) honlapját, amelynek célja az internet használatának elterjesztése az Európa Unió iskolái között.
Mintegy tizennyolc ország helyi szokásaival ismerkedhet meg a látogató az Európai fesztiválok és hagyományok (http://festivals.projects.eun.org/index.html) című honlapon. A honlap bemutatja az európai oktatási akciós tervet. A Socrates Iroda égisze alatt szervezett programok közül az európai osztálytalálkozók, a tanárképző és továbbképző programok és a konzulenskereső programok kínálatából is válogathatunk.
Az InfoSchul (http://www.scientificconsulting.de/infoschul/) német honlap az iskolai hálózatokban bevezetett új projekt eredményeit mutatja be, melynek célja az új technológiák és a jövő technikai fejlődésének felhasználása a kulturális/helytörténeti értékek megőrzésében.
Az EU szakképzéssel kapcsolatos elveit, terveit közli az Education-Traning-Youth (http://europa.eu.int/scadplus/leg/en/cha/c00003.htm) honlap. Többek között az Európai Képzési Alapítvány munkáját is bemutatja, amelynek célja a Közép- és Kelet-Európai országok szakképzésének fejlesztése.
Az Információs technikák felhasználása az EU-ban címet viselő második alrovaton Komenczi Bertalan néhány tanulmánya mellett újabb linkek kapnak helyet. Az Európai iskolai hálózat, (http://www.en.eun.org/front/actual/index.html) bemutatja azt az Európa Unió által létrehozott rendszert, amely az oktatás területén történő együttműködést szolgálja. (E linkről a múlt havi számunk Európa-mellékletében Komenczi Bertalan leírását már olvashatták.) A rendszer összekapcsolja az európai iskolák hálózatait, és kiterjedt információkat nyújt az iskolákról. Jelenleg 10 nyelven olvashatunk e honlapon.
Az Esettanulmány Ausztráliából (http://www.kilvington.vic.edu.au/) a Kilvington Leánygimnázium különös esetét mutatja be, ahol minden tanár és diák hordozható számítógépet használ a tanuláshoz. A honlap előtt magyar nyelvű részlet olvasható a honlapról.
A Web66 (http://web66.coled.umn.edu/) című link az amerikai iskolai hálózatot mutatja be. A minnesotai egyetem Web 66 vállalkozásának célja az alap- és középfokú iskolák honlapjainak összegyűjtése az egész világról. Ezen felül az iskoláknak segítséget nyújtanak az internetlehetőségek közötti minél sikeresebb tájékozódáshoz és a használathoz.
A Helyi piactér
Várjuk a sajátos intézményi programok vagy azok egy-egy jellegzetes részletének bemutatását; olyan ismertetőket, amelyek egy-egy nevelési kérdés megoldásáról, az intézményvezetéshez, szervezetfejlesztéshez kapcsolódó kezdeményezésről, más módszertani vagy tantárgyi megközelítésről szólnak. Várunk továbbá kistérségi együttműködési programokat, extracurriculáris fejlesztéseket, a szociális ellátás javítását célzó kezdeményezéseket is, amelyek széles körben hasznosíthatók.
A programok bemutatását két változatban kérjük. Szükség van egy rövid (legfeljebb 2 oldalas, kb. 4000 karakter terjedelmű) leírásra, amely a gyors információszerzést, tájékozódást segíti. Természetesen a bemutatkozni szándékozók e vázlatos bemutatkozás mögé egy jóval részletesebb leírást is csatolhatnak. A leírás mellett Fórum rovatunkban vitára és vélemények közlésére is lehetőséget teremtünk.
A programok bemutatásának szempontjai:
- A program létrehozását kialakító szükségletek.
- A program sajátosságai: céljai, nézőpontja vagy megközelítése, felépítése, szerkezete, szervezése stb.
- A célok elérése érdekében alkalmazott eljárások.
- A program eredményei, az eredményeket alátámasztó mérési, megfigyelési adatok.
- Esetleges eddigi szülői, diák- vagy más iskoláktól, szakemberektől kapott visszajelzések.
- Esetleges további (fejlesztési) tervek.
- A program bevezetéséhez/megvalósításhoz szükséges feltételek.
- A program iránt érdeklődők kitől, hol kaphatnak további információt, hogyan szerezhetnek esetleg személyes tapasztalatot.
- A témakör megjelölése, amelyről szívesen "beszélgetnek, vitatkoznak" a honlapon.