wadmin | 2009. jún. 17.

Kőpatakiné Mészáros Mária

I. A tanítási óra váza

Az óralátogatásokat követően fogalmazódott meg bennünk az, hogy a pedagógusok többsége igényel egy olyan segédeszközt, amely egyrészt megkönnyíti, másrészt pedig „szabályozza” a tanórai felkészülés folyamatát. Az alábbi sematikus váz(lat) alkalmas lehet arra, hogy segítségével egységes felkészülési lehetőséget nyújtson a pedagógusok számára. Ezt mintegy „sorvezetőként” kell elképzelni, de ezen belül számtalan lehetőség kínálkozik arra, hogy az egyéni ambíciók, ötletek maradéktalanul megvalósulhassanak.

Tananyag:  
Tanítás célja:  
Az óra feladatai:  
Alkalmazott eszközök:  
Alkalmazott módszerek:  
Várható eredmények:  
A tanulói értékelés eszköze, módja:  

1. Javasolt folyamat

Az alábbiakban egy modellt mutatunk arra, hogy képzeljük el a tanórai szintű tervezést.

A foglalkozás (óra) menete Alkalmazott módszerek, technikák, eljárások
1. feladat:
Minden csoport beszélje meg a tapasztalatokat az alábbi témakörökben, igyekezzen információkat gyűjteni és kérdéseket megfogalmazni.
1. csoport
Diagramok a fogyatékossággal élő gyermekek fogyatékosság szerinti összetételéről.
Forrás:
2. csoport
Definíciók az egyes fogyatékossági kategóriákról. Forrás: Gyógypedagógiai lexikon
3. csoport
A MEOSZ honlapjának levelezési rovata a foglalkoztatás és az igénybe vehető, de meg nem kapott támogatásokról. Forrás:
4. csoport
VGYOSZ honlapján speciális szolgáltatások keresése vak és gyengénlátó diákok és felnőttek számára. Forrás:
A diákok hatfős csoportokban helyezkednek el. A csoportszerveződés önkéntes, mindvégig fenntartott.

Módszer:

Eredmény:
2. feladat
Minden csoport számára egy-egy kép a fotókiállításról. (Témakörök: sport, munka, önképzőköri szereplés – kerekesszékes tánccsoport, osztálykirándulás.)
Módszer: három megy, egy marad.

Eredmény:
3. feladat
Filmrészlet megtekintése: Tombol a Hold – a szerelmesek egymásra találása, a kerekesszékek „tánca” – részlet.
Módszer: „jellemtérkép”

Eredmény:
4. feladat
Fogadnál-e fogyatékossággal élő fiatalt barátodnak? Ha igen, miért, ha nem, miért nem? Milyen fogyatékossággal élőt?
Módszer: T-táblázat

Eredmény:

II.

Tags: 
Prefix: 

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.