Szabó Szabolcs
A fizika és a matematika tantárgyi kapcsolatai – a fizikatanár szemével
Jelenleg a magyar középfokú oktatásban számos iskolatípus, képzési forma létezik egymás mellett. Vannak nyolcosztályos, hatosztályos, négyosztályos gimnáziumok, vannak olyan gimnáziumok, melyek saját általános iskolával rendelkeznek, léteznek alapítványi iskolák, ...stb. A különféle iskolatípusokon belül az egyes tantárgyakat sokszor teljesen különböző módón dolgozzák fel az intézmények, az iskolák munkaközösségei. Sokan a hagyományos, tantárgyankénti oktatást részesítik előnyben, meghagyva ezzel a tantárgyak saját belső struktúráját. Mások arra törekszenek, hogy a rokontárgyak között minél szorosabb logikai és gondolati kapcsolatot teremtsenek, elősegítve ezzel a tantárgyak integrációját. Ezek mögött a törekvések mögött a természetnek megismerési igénye húzódik meg, amely nem tesz különbséget fizika, kémia, biológia vagy földrajz tantárgy között. A természetben lejátszódó jelenségeket, folyamatokat a maga egységében igyekszik megragadni, leírni, hozzáférhetővé tenni. Azt eldönteni, hogy melyik oktatási mód a jobb, az eredményesebb, nem lehet eldönteni. Erről a szakemberek, a szülők, a tanárok véleménye is teljesen megoszlik. Mindegyiknek megvan a saját maga előnye, és mindegyik magában hordozza saját maga korlátait is.
Akármelyik iskolatípust vagy tantárgyi feldolgozást tekintjük is, a természettudományok oktatása nem nélkülözheti a megfelelő matematikai ismereteket. A természet törvényeit a kvalitatív felismerés után kvantitatív formában kell megadni ahhoz, hogy a tanulók tudásának mérésre, modellkészítésre, folyamatok előre történő becslésére is alkalmas legyen. Éppen ezért egyik oktatási forma sem nélkülözheti a matematikával való szoros kapcsolatot. Számtalan esetben előfordul, hogy a fizika egyes témái azért nem érthetők, taníthatók akkor, amikor azt a tantárgy belső struktúrája megkívánná, mert a tanulók még nem rendelkeznek szükséges matematikai ismeretekkel. Ugyanakkor a fizikatanárnak a fizikának mint tantárgynak a szokásos, évtizedek alatt kikristályosodott, logikailag teljesen zárt szerkezetét kellene megbontania ahhoz, hogy a matematikával karöltve, azt mintegy megvárva haladjon tovább. Ez utóbbi ellen a fizikatanár emel szakmai kifogásokat, a matematikai ismertek túl korai tanítása ellen pedig a matematikatanár lép fel határozottan. Véleményem szerint a problémának kell, hogy legyen megoldása. Erre azonban egy matematikatanár, egy fizikatanár nem fog egyedül rátalálni. A két tárgynak együtt kell egy olyan, értelmes kompromisszumokra épülő megoldást találnia, amellyel a középiskolai természettudományos oktatás nyeri a legtöbbet.
Az alábbi munka a fizika és matematika tantárgyak kapcsolatait dolgozza fel a középiskolai oktatásban. A feldolgozás a négyosztályos oktatási rendszer normál osztályos tantervéhez igazodik. A tananyag három évre tagolt, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lehetne több évre elosztani, vagy kevesebbre tömöríteni. Pusztán a megfelelő óraszámokról kell gondoskodni a tantárgy számára. A fizika tananyagot 49 témakörre osztottam, ezen belül kisebb fejezetekben jelöltem, hogy milyen tartalommal gondoltam megtölteni az adott témakört. Természetesen sok esetben más témakörök is választhatók, illetve elhagyhatók. Igyekeztem a középiskolás fizika tananyagot úgy feldolgozni, hogy minden matematikai kapcsolat kiderüljön. A matematikai kapcsolatokat, csatlakozásokat minden témakörben, illetve azon belül minden fejezetben tételesen felsoroltam. Ott, ahol korábbi ismerteket kellett felsorolnom, visszautaltam annak a fejezetnek a számára, ahol az adott ismert a legelőször előfordult. Amennyiben egy, már korábban tárgyalt matematikai kapcsolat új résszel bővült, akkor a későbbi hivatkozásokban már a bővített részt magába foglaló fejezetszámra utaltam vissza (pl. a III/3-ban visszautalok az I/4-re a vektorok használatánál, tehát a szükséges ismeretek az I/4-ben vannak tételesen felsorolva, de a VII/1-ben a vektorok használata kibővül, így a VIII/1-ben már a VII/1-re utalok vissza).
A matematikát a fizikához igazítottam. A fizika tantárgyat a klasszikus, kikristályosodott formájában tekintettem át: a mechanikai ismeretektől haladtam a modern fizika irányába. Ehhez a tárgyalási módhoz gyűjtöttem össze azokat a matematikai ismereteket, melyre a fizika tantárgynak szüksége van, szüksége lehet. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a fizika tantárgyat csak ebben a sorrendben lehet tanítani. A tantárgy számos egyéb feldolgozása is létezik. Azért választottam ezt a sorrendet, mert ez a legelterjedtebb tárgyalási mód. A táblázatban azonos színnel jelöltem azokat a tananyagrészeket, amelyek szorosan összekapcsolódnak, megbontásukat nem tartom helyesnek a fizika tantárgy szempontjából. A különböző színű egységek azonban felcserélhetőek, közöttük nem érzek olyan szoros logikai egymásra épülést, mint az azonos színekkel jelölteken belül. Éppen ez a tagolás teszi lehetővé, hogy minden iskola, minden fizikatanár szinkronban a matematikával olyan tárgyalási sorrendet válasszon, mely leginkább megfelel a helyi adottságoknak. A fizika tantárgy tananyagegységeinek felcserélésénél ügyelni kell arra, hogy a matematikai kapcsolatokban a visszautalások sorrendje természetesen megváltozhat (pl. az I/1 tartalmazza a lineáris egyenletek megoldásának szükségességét. Ugyanez a kívánalom fogalmazódik meg a VIII/3-ban. Ha valaki előbb tárgyalja a VIII/3-at, mint az I/1-et, akkor a visszautalási sorrend értelemszerűen felcserélődik).
A táblázatban olyan matematikai témák ismertét is belefoglaltam, amelyek tanítására sok matematikatanárnak nincsen lehetősége (pl. a derivált függvény különböző szintű ismeretei). Ez nem azt jelenti, hogy ezek nélkül az ismertek nélkül az adott tananyagot nem lehet feldolgozni, megtanítani. Arról van szó, hogy a teljes matematikai apparátushoz ezek az ismertek is hozzátartoznak. Azokat a matematikai ismerteket, amelyek nem tartoznak szorosan a középiskolai tananyaghoz, kisebb betűvel szedtem.
A fizika és matematika tantárgyak kapcsolatai között van néhány olyan kiemelt téma, amelyet szinte mindig alkalmazni kell, különösképpen a feladatmegoldások során. Ezek:
- lineáris egyenletek megoldása,
- lineáris paraméteres egyenletek megoldása,
- lineáris függvények ábrázolása, használata,
- másodfokú egyenletek megoldása,
- másodfokú paraméteres egyenletek megoldása,
- másodfokú függvények ábrázolása, használata,
- műveletek vektorokkal geometriai szerkesztés segítségével,
- műveletek vektorokkal koordináták segítségével,
- szögfüggvények használata derékszögű háromszögben történő alkalmazással,
- vektorok koordinátáinak meghatározása szögfüggvények segítségével.
Ezeket a matematikai ismereteket minél hamarabb elsajátítják a tanulók, annál könnyebben értik meg a fizika tantárgyat. Célszerű tehát a matematika tananyagot úgy felépíteni, hogy a fenti lapismerteknek a lehető leghamarabb birtokába jussanak a tanulók. Természetesen a fizika tananyagot érdemes úgy összeállítani, hogy minél később kerüljenek elő bonyolultabb matematikai összefüggések.
Néhány fejezet esetében nem írtam kapcsolódó matematikai ismerteket. Ezeket a fejezeteket lehet komoly matematikai apparátus segítségével kimerítően tárgyalni, de elképzelhető ezeknek a fejezeteknek a matematikamentes, kvalitatív tárgyalása is. Ez egyfajta segítséget jelenthet azoknak, akik bizonyos matematikai ismertek tanítását szeretnék későbbre tolni (pl. a trigonometrikus függvények tárgyalását), így ezeknek a fejezeteknek a beiktatásával időt lehet nyerni.
Témakörök | Fejezetek | Szükséges matematikai ismeret |
---|---|---|
A testek haladó mozgása, tömegpont kinematikája | ||
I. Az egyenes vonalú egyenletes mozgás | 1. Az egyenes vonalú egyenletes mozgás kísérleti vizsgálata és jellemzése | • Egyenes arányosság ismerete, alkalmazása • Lineáris egyenletek megoldása • Koordinátarendszer ismerete • Pontok ábrázolása koordinátarendszerben • adatok leolvasása lineáris függvényekről (pontok megadása) • Lineáris függvények ábrázolása pontok segítségével • Lineáris függvények értelmezési tartományának és értékkészletének vizsgálata grafikon alapján • Hibaszámítás ismerete (XXIX/3) |
2. Út-idő grafikon készítése és elemzése, a sebesség kiszámítása | • Lineáris függvények meredekségének meghatározása grafikon alapján • Lineáris függvények meredekségének meghatározása a függvény egyenletéből • Lineáris függvények tengelymetszeteinek meghatározása • Lineáris függvények illesztése grafikusan pontokra • Lineáris függvények ábrázolása a függvény egyenlete alapján • Hibaszámítás ismerete (XXIX/3) |
|
3. Egymásra merőleges két egyenletes mozgás összegződése | • Két ismeretlenes lineáris egyenletrendszerek megoldása • Lineáris paraméteres egyenletek megoldása, megoldásainak értelmezése |
|
4. A sebesség, mint vektormennyiség | • Vektorok geometriai ismerete (irány, nagyság) • Vektorok összeadása, kivonása, szorzása valós számmal szerkesztéssel • Vektorok megadása koordináták segítségével (legalább kétdimenziós térben) • Vektorok összeadása, kivonása, szorzása valós számmal koordináták alapján • Vektorok abszolútértékének meghatározása a koordinátákból • Pitagorasz-tétele |
|
II. Az egyenes vonalú egyenletesen változó mozgás | 1. A egyenes vonalú egyenletesen változó mozgás kísérleti vizsgálata A négyzetes úttörvény |
• Adatok leolvasása másodfokú függvényekről • Másodfokú függvények ábrázolása pontok segítségével • Másodfokú függvények értelmezési tartományának és értékkészletének megadása grafikonról történő leolvasással • Hibaszámítás ismerete (XXIX/3) |
2. A sebesség változásának értelmezése, átlag- és pillanatnyi sebesség | • Párhuzamos vektorok különbségének meghatározása szerkesztéssel és koordinátákkal • Azonos nagyságú, különböző irányú vektorok különbségének meghatározása szerkesztéssel és koordinátákkal • Tetszőleges vektorok különbségének meghatározása szerkesztéssel és koordinátákkal • Vektorok összeadása, kivonása, szorzása valós számmal, szerkesztéssel (I/4) • Vektorok összeadása, kivonása, szorzása valós számmal koordináták alapján (I/4) • Valós számok számtani közepének kiszámolása • Valós számok súlyozott számtani közepének kiszámolása • Nullához tartó sorozatok hányadosának határértéke |
|
3. A gyorsulás fogalma | • Lineáris függvények meredekségének meghatározása grafikon alapján (I/2) • Lineáris függvények meredekségének meghatározása a függvény egyenletéből (I/2) |
|
4. Az egyenletesen változó egyenes vonalú mozgás leírása | • Másodfokú kifejezések teljes négyzetté alakítása • Másodfokú függvények ábrázolása a függvény egyenlete alapján • Érintő szerkesztése grafikusan másodfokú függvényekhez • Az érintő meredekségének értelmezése • Másodfokú függvény tengelymetszeteinek meghatározása a függvény egyenlete alapján • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása |
|
5. Szabadesés A szabadon eső test mozgásának kísérleti vizsgálata A nehézségi gyorsulás |
||
III. Egyenletes és egyenletesen változó körmozgás | 1. Az anyagi pont egyenletes körmozgásának kísérleti vizsgálata | • Forgásszögek meghatározása fokokban és ívmértékben • Egyenes arányosság ismerete, alkalmazása (I/1) • Adatok leolvasása lineáris függvényekről (pontok megadása) (I/1) • Lineáris függvények ábrázolása pontok segítségével (I/1) |
2. Az egyenletes körmozgás kinematikai leírása | • Lineáris függvények ismerete (lásd I/2) | |
3. Az egyenletesen gyorsuló körmozgás kinematikai leírása | • Vektorok ismerete (I/4) • Másodfokú kifejezések teljes négyzetté alakítása • Másodfokú függvények ábrázolása a függvény egyenlete alapján |
|
4. A gyorsulás, mint vektormennyiség | • Műveletek vektorokkal (I/4, II/2) • Nullához tartó sorozatok hányadosának határértéke (II/2) |
|
IV.Mozgások szuperpozíciója | 1. Függőleges hajítás | • Másodfokú függvények ismerete (lásd II/1 és II/4–5) |
2. Vízszintes és ferde hajítás | • Pontok távolságának meghatározása koordinátarendszerben (lásd I/4, vektorok abszolútértéke) • Másodfokú függvények ismerete (lásd II/1 és II/4–5) • Paraméteres lineáris és másodfokú kifejezések változóinak kifejezése a paraméter segítségével • Szögfüggvények ismerete derékszögű háromszögben történő felbontás alapján • Vektorok koordinátáinak meghatározása a vektor abszolútértékének és tengelyekkel bezárt szögének szögfüggvényei segítségével |
|
Dinamika | ||
V. A tehetetlenség törvénye | 1. A mozgásállapot tehetetlenségére utaló kísérletek, a tehetetlenség fogalma | • Vektorok ismerete (lásd I/4) |
2. A tehetetlenség törvényének alapvető szerepe a dinamikában | • Fordított arányosság ismerete • Fordított arányosság ábrázolása pontok segítségével • Fordított arányosság ábrázolása a függvény egyenlete alapján |
|
3. Az inerciarendszer | • Koordinátarendszer ismerete (I/1) | |
VI. Newton II. törvénye | 1. A mozgásállapot-változás és a kölcsönhatás vizsgálata | • Vektorok ismerete (lásd I/4) • Szögfüggvények ismerete derékszögű háromszögben történő felbontás alapján (IV/2) • Vektorok koordinátáinak meghatározása a vektor abszolútértékének és tengelyekkel bezárt szögének szögfüggvényei segítségével (IV/ |
2. Az erő és a tömeg értelmezése, mértékegysége | • Műveletek vektorokkal (lásd VI/1) | |
3. Kiterjedt testek mozgása, tömegközéppontja | • Két pont súlyozott középpontjának meghatározása a csúcsok helyvektoraiból ill. koordinátáiból • Háromszög súlypontjának meghatározása a csúcsok helyvektoraiból ill. koordinátáiból • Háromszög súlyozott középpontjának meghatározása a csúcsok helyvektoraiból ill. koordinátáiból • A súlypontra kapott eredmények általánosítása |
|
VII. Hatás-ellenhatás törvénye | 1. A kölcsönhatásban fellépő erők vizsgálata | • Műveletek vektorokkal (I/4, II/2) • Vektorok koordinátáinak meghatározása a vektor abszolútértékének és tengelyekkel bezárt szögének szögfüggvényei segítségével (IV/2) |
VIII. Erőtörvények | 1. Nehézségi erő | • Vektorok használata (VII/1) |
2. Kényszererők | • Vektorok használata (VII/1) | |
3. Súrlódás, közegellenállás Rugóerő | • Vektorok használata (VII/1) • Lineáris függvények ábrázolása a függvény egyenlete alapján (I/2) • Lineáris paraméteres egyenletek megoldása, megoldásainak értelmezése (I/3) |
|
IX. Erők együttes hatása | 1. Az erőhatások függetlensége, az erők vektoriális összegzése | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris és vektoriális szorzása |
2. Erők egyensúlya | ||
3. Forgatónyomatékok egyensúlya | ||
X. A lendület-megmaradás | 1. A lendület-megmaradás törvénye és alkalmazása | • Vektorok használata (VII/1) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Hibaszámítás ismerete (XXIX/3) |
2. Kísérletek, példák, mindennapi jelenségek (pl. ütközések, rakéta) | ||
XI. Körmozgás dinamikai vizsgálata | 1. A körmozgás dinamikai leírása | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Vektorok használata (VII/1) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) |
2. A sugárirányú és érintő irányú gyorsulást okozó erők felismerése mindennapi jelenségekben | ||
XII. Egyetemes tömegvonzás | 1. A Newton-féle gravitációs törvény | • Az f(x) = 1/x és az f(x) = 1/x2 függvények ismerete • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) |
2. A heliocentrikus világkép és annak történelmi előzményei | ||
3. Bolygómozgás: Kepler-törvények A mesterséges égitestek mozgása |
||
Munka, energia | ||
XIII. A munka értelmezése | 1. A munka fogalma, a munka kiszámítása különböző esetekben | • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris szorzása • Lineáris függvények ismerete (I/2) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) |
2. A munka kiszámítása állandó erő és irányába mutató elmozdulás esetén | ||
3. A munka kiszámítása állandó erő és szöget bezáró elmozdulás esetén | ||
4. A munka kiszámítása lineárisan változó erő / rugóerő / munkája esetén | • Lineáris függvények ismerete (I/2) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) |
|
XIV. Mechanikai energia-fajták | 1. Mozgási energia | • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) • Az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2 függvények ismerete (XII/1–3) |
2. Potenciális energia (magassági, gravitációs kölcsönhatási, rugalmassági) | ||
3. Munkatétel és alkalmazása egyszerű feladatokban | ||
XV. A mechanikai energia-megmaradás törvénye | 1. A mechanikai energia megmaradásának törvénye és érvényességi köre | • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) • Az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2 függvények ismerete (XII/1–3) |
2. A mechanikai energia megmaradás alkalmazása egyszerű feladatokban | ||
XVI. A teljesítmény és hatásfok | 1. A teljesítmény és hatásfok fogalma | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Hibaszámítás ismerete (XXIX/3) |
2. A teljesítmény és hatásfok kiszámítása hétköznapi példákon |
Témakörök | Fejezetek | Szükséges matematikai ismeret |
---|---|---|
Hőtan | ||
XVII. Hőtani alapjelenségek |
1. Hőtágulás | • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Egyszerűbb nevezetes azonosságok ismerete • Nagyságrend becslése, elhanyagolások • Hibaszámítás ismerete (XXIX/3) |
2. Hővezetés, hőáramlás | ||
3. Hőmérséklet mérése | ||
XVIII. Gázok állapotváltozásai | 1. Állapotjelzők (hőmérséklet, térfogat, nyomás, anyagmennyiség) |
• Fordított arányosság ismerete (V/2) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Az f(x) = 1/x függvények ismerete (XII/1–3) |
2. Boyle-Mariotte és Gay-Lussac törvények | ||
3. Kelvin-féle hőmérsékleti skála | ||
4. Az egyesített gáztörvény, a gázok állapotegyenlete | ||
5. Izoterm, izobár, izochor, állapotváltozások értelmezése | • Az f(x) = 1/x függvények ismerete (XII/1–3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) |
|
6. Nyílt folyamatok ábrázolása p-V diagramon | • Az f(x) = 1/x függvények ismerete (XII/1–3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Többváltozós kifejezésekbe történő behelyettesítés, átalakítása egyes változók állandó értéken tartása mellett • Többváltozós függvények ábrázolása, transzformációi két változóval és a többi rögzítésével |
|
XIX. Az anyag atomos szerkezete | 1. Korábbi ismeretek (súlyviszonytörvények, Avogadro-törvény) új szempontú rendszerezése | • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) |
2. Az atomok, molekulák mérete. | • Nagyságrend becslése, elhanyagolások (XVII/1–3) • Hibaszámítás ismerete (XXIX/3) |
|
XX. Molekuláris hőelmélet | 1. Az „ideális gáz” és modellje | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) |
2. Makroszkopikus termodinamikai mennyiségek | • Többváltozós kifejezésekbe történő behelyettesítés, átalakítása egyes változók állandó értéken tartása mellett (XVIII/6) | |
3. Jelenségek értelmezése a részecskemodell alapján (a kinetikus gázelmélet alapjai)/td> | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) |
|
4. A gáz belső energiája/td> | • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) | |
XXI. A hőtan I. főtétele | 1. A belső energia fogalmának általánosítása | • Többváltozós kifejezésekbe történő behelyettesítés, átalakítása egyes változók állandó értéken tartása mellett (XVIII/6) • Többváltozós függvények ábrázolása, transzformációi két változóval és a többi rögzítésével |
2. Az energia-megmaradás törvényének általános megfogalmazása – I. főtétel | • Többváltozós kifejezésekbe történő behelyettesítés, átalakítása egyes változók állandó értéken tartása mellett (XVIII/6) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) |
|
3. Termikus kölcsönhatások vizsgálata, szilárd anyagok és folyadékok fajhője | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Nagyságrend becslése, elhanyagolások |
|
4. Gázok állapotváltozásainak (izobár, izoterm, izochor és adiabatikus folyamat) kvalitatív és kvantitatív vizsgálata az I. főtétel alapján | • Fordított arányosság ismerete (V/2) • Az f(x) = 1/x függvények ismerete (XII/1–3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) |
|
5. A gázok fajhője mólhője | ||
XXII. A hőtan II. főtétele | 1. A termodinamikai folyamatok iránya | • Többváltozós kifejezésekbe történő behelyettesítés, átalakítása egyes változók állandó értéken tartása mellett (XVIII/6) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) |
2. Hőmérséklet-változások vizsgálata spontán hőtani folyamatok során | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) |
|
XXIII. Halmazállapot-változások | 1. Olvadás-fagyás, forrás/párolgás lecsapódás jellemzése | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Hibaszámítás ismerete (XXIX/3) |
2. A nyomás szerepe a halmazállapot-változásokban | ||
3. Halmazállapot-változások energetikai vizsgálata, olvadáshő, párolgáshő | ||
Elektrosztatika | ||
XXIV. Elektromos alapjelenségek | 1. A elektromos állapot, a töltés fogalma, töltött testek, megosztás, vezetők, szigetelők | • Vektorok használata (VII/1) |
2. Töltések közti kölcsönhatás, Coulomb-törvény | • Az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2függvények ismerete (XII/1–3) |
|
XXV. Az elektromos tér | 1. A térerősség fogalma | • Az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2 függvények ismerete (XII/1–3) • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris szorzása (XIII/1) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Nagyságrend becslése, elhanyagolások (XVII/1–3) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) |
2. Homogén tér, ponttöltés tere, erővonalak | ||
3. A feszültség és potenciál fogalma | ||
4. Vezetők viselkedése elektromos térben | ||
5. Gyakorlati alkalmazások: csúcshatás, árnyékolás, elektromos kisülés, földelés | ||
XXVI. Kondenzátorok | 1. A kapacitás fogalma | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Nagyságrend becslése, elhanyagolások (XVII/1–3) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) |
2. Kondenzátorok kapcsolása | ||
3. Az elektromos tér energiája | ||
Egyenáramok | ||
XXVII. Az egyenáram | 1. Az egyenáram fogalma, jellemzése | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Nagyságrend becslése, elhanyagolások (XVII/1–3) |
2. Ohm-törvény | ||
3. Vezetők ellenállása, fajlagos ellenállása | ||
XXVIII. Az elemi töltés | 1. Az elektromosság atomos szerkezete (elektrolízis, Millikan-kísérlet, az elemi töltés) | • Többváltozós kifejezésekbe történő behelyettesítés, átalakítása egyes változók állandó értéken tartása mellett (XVIII/6) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) |
2. Áramvezetés mechanizmusa fémekben, félvezetőkben | ||
XXIX. Egyenáramú hálózatok | 1. Kirchhoff-törvények | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) |
2. Ellenállások soros és párhuzamos kapcsolása | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) |
|
3. Áramerősség és feszültség mérése, műszerek kapcsolása, méréshatáruk kiterjesztése | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Nagyságrend becslése, elhanyagolások (XVII/1–3) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Abszolút hiba ismerete számolása, számolása • Relatív hiba ismerete, számolása • Szórás fogalma • Hibaterjedés fogalma |
|
4. Egyenáramú áramforrás – galvánelemek | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Nagyságrend becslése, elhanyagolások (XVII/1–3) |
|
XXX. Az elektromos áram munkája, teljesítménye | 1. Az elektromos munka, teljesítmény fogalma, fogyasztók teljesítménye, Joule-hő | • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris szorzása (XIII/1) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) |
Elektromágneses indukció | ||
XXXI. A mágneses tér | 1. A mágneses tér kísérleti vizsgálata, a magnetométer | • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris szorzása (XIII/1) • Vektorok vektoriális szorzata |
2. A mágneses tér jellemzése; a mágneses indukció vektor fogalma, erővonalak | • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris szorzása (XIII/1) • Vektorok vektoriális szorzata (XXXI/1) |
|
3. Áramok mágneses tere (hosszú egyenes vezető, tekercsek) | • Az f(x) = 1/x és az f(x) = 1/x2 függvények ismerete (XII/1–3) • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris szorzása (XIII/1) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) |
|
4. A Föld mágnessége | ||
XXXII. Erőhatások mágneses térben A Lorentz-erő | 1. Árammal átjárt vezetők mágneses térben; vezetők kölcsönhatása | • Az f(x) = 1/x és az f(x) = 1/x2 függvények ismerete (XII/1–3) • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris szorzása (XIII/1) • Vektorok vektoriális szorzata (XXXI/1) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) |
2. Az egyenáramú motor működésének elve | ||
3. Mozgó töltések mágneses térben, a Lorentz-erő | ||
4. Kísérletek katódsugarakkal, a fajlagos töltés fogalma | ||
XXXIII. Mozgási indukció |
1. A mozgási indukció kísérleti vizsgálata, a jelenség magyarázata | • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris szorzása (XIII/1) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) • Az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2függvények ismerete (XII/1–3) • A derivált függvény fogalmának értelmezése • A differenciálás geometriai interpretációjának értelmezése • Polinomok, az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2, sinus és cosinus függvények deriváltjainak ismerete • Fontosabb deriválási szabályok |
2. Az indukált feszültség és kiszámítása, Lenz-törvénye | ||
3. Váltakozó feszültség kísérleti előállítása, váltakozó feszültség, váltakozó áram fogalma és jellemzése | • A sinus és cosinus függvények ismerete • Periodikus függvények fogalmának ismerete • Periodikus függvény tulajdonságainak leolvasása grafikon alapján • Periodikus függvények ábrázolása pontok alapján |
|
4. Effektív teljesítmény, effektív feszültség, effektív áramerősség fogalma és mérése | • Függvények zárt intervallumon vett átlagának értelmezése • Határozott integrál fogalmának ismerete |
|
5. A hálózati elektromos energia előállítása | ||
XXXIV. Nyugalmi indukció | 1. A nyugalmi indukció kísérleti vizsgálata, Lenz-törvénye és általánosítása | • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris szorzása (XIII/1) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) • Az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2függvények ismerete (XII/1–3) • A derivált függvény fogalmának értelmezése • A differenciálás geometriai interpretációjának értelmezése • Polinomok, az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2, sinus és cosinus függvények deriváltjainak ismerete • Fontosabb deriválási szabályok |
2. Önindukció és kölcsönös indukció jelensége, értelmezése és gyakorlati vonatkozásaik | ||
3. A transzformátor működésének alapelve és gyakorlati alkalmazásai | ||
4. Az áramjárta tekercs (mágneses tér) energiája |
Témakörök | Fejezetek | Szükséges matematikai ismeret |
---|---|---|
Rezgések, hullámok | ||
XXXV. Mechanikai rezgés | 1. A harmonikus rezgőmozgás kísérleti vizsgálata | • Sinus és cosinus függvények grafikonjának ismerete, ábrázolása, tulajdonságai • A derivált függvény fogalmának értelmezése • A differenciálás geometriai interpretációjának értelmezése (XXXII/1–2) • Polinomok, az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2 sinus és cosinus függvények deriváltjainak ismerete (XXXII/1–2) • Fontosabb deriválási szabályok (XXXII/1–2) |
2. A harmonikus rezgőmozgás grafikus ábrázolása | ||
3. A rezgést jellemző mennyiségek A dinamika alapegyenletének alkalmazása a rugalmas erőhatások esetén | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) |
|
4. A rezgőmozgás energetikai jellemzése. | ||
5. A rezgést befolyásoló külső hatások következményei (csillapodás, kényszerrezgés és rezonancia kísérleti vizsgálata, csatolt rezgések) | • Sinus és cosinus függvények grafikonjának ismerete, ábrázolása, tulajdonságai • A derivált függvény fogalmának értelmezése • Trigonometrikus azonosságok alkalmazása • Függvények grafikus összeadása • Függvények összeadása a függvény egyenlete alapján |
|
6. A fonálinga kísérleti vizsgálata | • Sinus és cosinus függvények ismerete (XXXV/1) • Nagyságrend becslése, elhanyagolások (XVII/1–3) |
|
XXXVI. Mechanikai hullámok | 1. A hullám, mint a közegben terjedő rezgésállapot | • Sinus és cosinus függvények ismerete (XXXV/1) • Trigonometrikus azonosságok alkalmazása • Függvények grafikus összeadása • Függvények összeadása a függvény egyenlete alapján • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) |
2. Longitudinális és transzverzális hullám | ||
3. A hullámot jellemző mennyiségek: hullámhossz, periódusidő, terjedési sebesség | ||
4. Hullámjelenségek kísérleti vizsgálata gumikötélen és hullámkádban | ||
5. Hullámok visszaverődése és törése, elhajlás, interferencia | ||
6. Állóhullámok kialakulása kötélen | ||
XXXVII. A hanghullám tulajdonságai | 1. A hangképzés sajátságai ( pl. egy húros, fúvós hangszer esetében) | • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) • Trigonometrikus azonosságok alkalmazása • Függvények grafikus összeadása • Függvények összeadása a függvény egyenlete alapján • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) |
2. A hang terjedése közegben A hétköznapi hangtani fogalmak fizikai értelmezése (hang magassága, hangerősség, alaphang, felhangok, hangszín, hangsor, hangköz) | ||
3. Doppler jelenség | ||
XXXVIII. Elektromágneses hullámok | 1. Az elektromágneses jelenségek rendszerezése | • Sinus és cosinus függvények ismerete (XXXV/1) • Vektorok használata (VII/1) • Vektorok skaláris szorzása (XIII/1) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) • Másodfokú függvények ismerete (II/4–5) • Az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2 függvények ismerete (XII/1–3) • A derivált függvény fogalmának értelmezése • A differenciálás geometriai interpretációjának értelmezése • Polinomok, az f(x) = 1/x, és az f(x) = 1/x2, sinus és cosinus függvények deriváltjainak ismerete • Fontosabb deriválási szabályok • Függvények zárt intervallumon vett átlagának értelmezése (XXXIII/4-5) • Határozott integrál fogalmának ismerete (XXXIII/4-5) |
2. Változó elektromos tér mágneses tere (eltolódási áram) | ||
3. Elektromágneses rezgések egyszerű rezgőkörben, csatolás | ||
4. Az elektromágneses hullám fogalma, jellemzése | ||
5. Az elektromágneses hullámok spektruma, elektromágneses hullámok a mindennapi életben | ||
6. A fény, mint elektromágneses hullám | ||
XXXIX. Optika Hullámoptika és geometriai optika |
1. A fény tulajdonságainak vizsgálata: a fény terjedése vákuumban és anyagban (terjedési sebesség) | • Trigonometrikus azonosságok alkalmazása • Függvények grafikus összeadása (XXXVI/1–6) • Függvények összeadása a függvény egyenlete alapján (XXXVI/1–6) • Sinus és cosinus függvények ismerete (XXXV/1) |
2. A fénysebesség, mint határsebesség | ||
3. Visszaverődés, törés (Snellius-Descartes - törvény, teljes visszaverődés, optikai eszközök képalkotása, leképezési törvény) | • Forgásszögek meghatározása fokokban és ívmértékben (III/1) • Szögfüggvények ismerete derékszögű háromszögben történő felbontás alapján (IV/2) • Lineáris egyenletek megoldása (I/3) • Lineáris függvények ismerete (I/1, I/2) • Másodfokú egyenletek megoldóképletének ismerete, megoldása (II/4–5) |
|
4. Elhajlás résen, rácson, interferencia, fénypolarizáció | • Trigonometrikus azonosságok alkalmazása • Függvények grafikus összeadása (XXXVI/1–6) • Függvények összeadása a függvény egyenlete alapján (XXXVI/1–6) |
|
5. A fehér fény színekre bontása, színkeverés | ||
6. Hullámhossz-mérés | • Nagyságrend becslése, elhanyagolások (XVII/1–3) • Függvények grafikus összeadása (XXXVI/1–6) • Trigonometrikus azonosságok alkalmazása • Sinus és cosinus függvények ismerete (XXXV/1) |
|
Modern fizika | ||
XXXX. A fény kettős természete | 1. A fény hullámtulajdonságai (összefoglalása) | • Trigonometrikus azonosságok alkalmazása • Függvények grafikus összeadása (XXXVI/1–6) • Függvények összeadása a függvény egyenlete alapján (XXXVI/1–6) • Vektorok használata (VII/1) |
2. A fényelektromos jelenség, a fény részecske természete | • Nagyságrend becslése, elhanyagolások (XVII/1–3) |
|
3. Fotocella, napelem, gyakorlati alkalmazások | ||
XXXXI. Az elektron kettős természete | 1. Az elektron, mint részecske | • Nagyságrend becslése, elhanyagolások (XVII/1–3) |
2. Elektroninterferencia, az elektron-hullám, gyakorlati alkalmazása, az elektronmikroszkóp | • Trigonometrikus azonosságok alkalmazása • Függvények grafikus összeadása (XXXVI/1–6) • Függvények összeadása a függvény egyenlete alapján (XXXVI/1–6) |
|
XXXXII. Atommodellek | 1. A modellek kísérleti alapjai, előremutató sajátságai és hibái | |
2. Thomson-féle atommodell | ||
3. Rutherford-féle modell (az atommag) | ||
4. Bohr-modell: diszkrét energiaszintek | ||
5. Vonalas színkép, fény kisugárzása és elnyelése | ||
6. Kvantummechanikai atommodell | • A derivált függvény fogalmának matematikai értelmezése | |
Magfizika | ||
XXXXIII. Az atommag szerkezete | 1. A nukleonok (proton, neutron), a nukleáris kölcsönhatás jellemzése | |
2. Tömegdefektus | ||
XXXXIV. A radioaktivitás | 1. Alfa-, béta- és gammabomlás jellemzése | • Exponenciális egyenletek megoldása • Exponenciális függvény menetének ismerete • Logaritmus fogalmának ismerete • Logaritmikus egyenletek megoldása • Logaritmus függvény menetének ismerete |
2. Aktivitás fogalma, időbeli változása | ||
3. Radioaktív sugárzás környezetünkben, a sugárvédelem alapjai | ||
4. A természetes és mesterséges radioaktivitás gyakorlati alkalmazásai | ||
XXXXV. Maghasadás | 1. A maghasadás jelensége, láncreakció, sokszorozási tényező | • Exponenciális egyenletek megoldása • Exponenciális függvény menetének ismerete • Logaritmus fogalmának ismerete • Logaritmikus egyenletek megoldása • Logaritmus függvény menetének |
2. Atombomba, atomerőmű Az atomenergia felhasználásának előnyei és kockázata | ||
XXXXVI. Magfúzió | 1. A magfúzió jelensége, a csillagok energiatermelése | |
2. A hidrogénbomba | ||
Csillagászat | ||
XXXXVII. Csillagfejlődés | 1. A csillagok születése, fejlődése és pusztulása | |
2. Kvazárok, pulzárok, neutron csillagok, fekete-lyukak galaktikák | ||
XXXXVIII. Kozmológia alapjai | 1. Az Univerzum tágulása; Hubble-törvény; ősrobbanás elmélet | |
XXXXIX. Űrkutatás |
1. A világűr megismerése, a kutatás irányai |