Szerkesztette: Falus Katalin és Jakab György
A módszertani segédanyag szerkesztőinek és szerzőinek célja, hogy segítséget nyújtsanak egy olyan modern emberismeret-etika tananyag összeállításában, amely a NAT és a kerettantervi szabályozás mellett figyelembe veszi a legújabban jelentkező szempontokat is: uniós csatlakozás, élethosszig tartó tanulás stb.
A cikkek először felvázolják az emberismeret-etika oktatásának aktuális helyzetképét, majd konkrét példákon szemléltetik a mindennapi gyakorlatot.
A módszertani gyűjteményt kiegészíti az Adattárban található „Társadalomismeret Európában” dokumentum/linkgyűjtemény és az európai programok, projektek magyar nyelvű leírását tartalmazó A társadalomismeret- és etikaoktatás európai gyakorlata című on-line kiadványunk.
Tartalom
- Falus Katalin • Az emberismeret és etika tantárgy hazai helyzetéről a nemzetközi tapasztalatok tükrében
- Az emberismeret-etika tanításához ajánlott feladattípusok
- Tematikus feladatsorok
- Iván Márta • Gondolkodásfejlesztés és demokráciára nevelés alsó tagozaton
- Csaba Attila • Emberismeret-etika foglalkozások gimnáziumi szakkör keretében
- Csaba Attila • Emberismeret-etika a filozófia tantárgy keretei között, 12. osztályban
- Rózsavölgyiné Tomonyik Gitta • Etikai problémák, feladatok egy gimnáziumi etika-önképzőkörön
- Kövesi Györgyi • Emberismeret órák osztálykeretben, 7–10. osztályban
- Kövesi Györgyi • Emberi kapcsolatok, őszinteség, hazugság: Pedagógiai napló, egy téma feldolgozása 10. osztályban
- Kövesi Györgyi • Erkölcs és jog: Pedagógiai napló
- Kövesi Györgyi • Az ember mint erkölcsi lény: Óravázlat, módszertani ötletek, segédanyag
- Németh Béláné • Emberismeret-etika órák 17 éves diákokkal
- Hadházi Lívia • Emberismeret-etika gyakorlati megközelítésben – kortárs-facilitátor-képzés
- Homor Tivadar • Életre-halálra – témafeldolgozás gimnazistákkal: Pedagógiai napló
- Szántó Judit • Erkölcsi esettanulmányok – egy foglalkozás tükrében