Ismerkedés az etikával – Tevékenységközpontú tanítás az értékekről való gondolkodás fejlesztésére
(Exploring Ethics – activity-centred teaching to develop thinking about values, John Murray Publishers Ltd London, 2000)
Az Ismerkedés az etikával (szerzői: Jeremy Hayward – Gerald Jones – Marilyn Mason) – amellett, hogy megismertet az etika alapjaival – egy csokorra való interaktív tanítási anyagot tartalmaz az etikát oktató tanár számára. Az erkölcsi kérdések megvitatása ezeken a különböző tevékenységeken, gyakorlatokon és játékokon keresztül zajlik. Mindezek célja, hogy gondolatébresztő vitákat inspiráljanak az egyes erkölcsi kérdésekről, és fejlesszék a kritikus gondolkodást. Arra ösztönzik a diákokat, hogy érveljenek álláspontjuk mellett, elemezzék az elméleteket és érveket, teszteljék és esetenként korrigálják elképzeléseiket, és olyan, az életben is hasznos képességekben jártasságot szerezzenek, mint amilyen a csapatmunka, az együttműködés és a kommunikáció.
A könyv használható úgy is, mint egy komplett, az etika alapjaiba bevezető tankönyv, amely végigveszi az egyes fejezetekben tárgyalt etikai kérdéseket. Az egyes játékok azonban beilleszthetők egy-egy etikai probléma illusztrálására a könyv szerkezetétől eltérő tanrendbe is.
A játék jelentősége a tevékenységközpontú tanításban igen nagy, mivel számtalan olyan előnyös következménnyel bír, amely a hagyományos tanítási módszerek alkalmazása során nem valósul meg. Így például a játékok és egyéb tevékenységek kitűnő alapját képezhetik egy téma későbbi megvitatásának, erősítik az osztályon belüli kapcsolatokat és az egész tanulási folyamatot élvezetessé teszik.
A könyv ennek megfelelően egy rövid bevezetéssel kezdődik, amely vázolja a tanár számára a tevékenységközpontú tanítás főbb jellemzőit, valamint gyakorlati tanácsokat ad a könyv használatát illetően.
Ezt követően Rövid bevezetés az etikába címmel vázol egy ajánlott tantervet, amely felöleli a könyvben foglalt feladatokat és játékokat aszerint csoportokra osztva, hogy az etika mely aspektusaihoz kapcsolódnak. A hat főbb témakör:
- Bevezetés az etikába
- Mi az etika?
2.1 Mik az értékek?
Az ehhez a témakörhöz kapcsolódó játékok, gyakorlatok:- A legértékesebb dolog a világon (1. gyakorlat)
- Az élet célja (2. gyakorlat)
- Így szeretnék élni (3. gyakorlat)
- Egy etikai elmélet főbb elemei
3.1 Mi számít etikus cselekedetnek?
Az ehhez a témakörhöz kapcsolódó feladat:- Morális kérdőív (4. gyakorlat)
3.2 Morális cselekvők és morális alanyok
Az ehhez a témakörhöz kapcsolódó játékok, gyakorlatok:- Valami a Z bolygóról (5. gyakorlat)
- A választóvonal (6. gyakorlat)
3.3 A szándék
Az ehhez a témakörhöz kapcsolódó játékok, gyakorlatok:- Morális dilemmák (7. gyakorlat)
- Az univerzalizálhatóság problémája (10. gyakorlat)
3.4 Az eredmény
Az ehhez a témakörhöz kapcsolódó játékok, gyakorlatok:- Morális dilemmák (7. gyakorlat)
- Pénzt vagy életet? (11. gyakorlat)
- Honnan ered az erkölcs?
4.1 Szubjektív vagy objektív az erkölcs?4.2 Miért legyünk erkölcsösek?
Az ehhez a témakörhöz kapcsolódó játékok, gyakorlatok:- Humanista vagy-e? (8. gyakorlat)
- A fogoly dilemmája (9. gyakorlat)
- Az erkölcsi vita különböző szintjei
5.1 Meta-etika
Az ehhez a témakörhöz kapcsolódó játékok, gyakorlatok:- Humanista vagy-e? (8. gyakorlat)
- A fogoly dilemmája (9. gyakorlat)
- Valami a Z bolygóról (5. gyakorlat)
5.2 Preskriptív etika
Az ehhez a témakörhöz kapcsolódó játékok, gyakorlatok:- Az univerzalizálhatóság problémája (10. gyakorlat)
- Pénzt vagy életet? (11. gyakorlat)
5.3 Alkalmazott etika
Az ehhez a témakörhöz kapcsolódó játékok, gyakorlatok:- Morális dilemmák (7. gyakorlat)
- Az univerzalizálhatóság problémája (10. gyakorlat)
- Pénzt vagy életet? (11. gyakorlat)
- Mennyit ér a Föld? (12. gyakorlat)
- Igazságosság
Az ehhez a témakörhöz kapcsolódó játékok, gyakorlatok:- A Thera bolygó (13. gyakorlat)
- Törvények nélkül (14. gyakorlat)
- Csak egy pillanat (15. gyakorlat)
- Szókratészi szócsavarás (16. gyakorlat)
Ezt követi a tizenhat játék és feladat. Az egyes játékok tartalmazzák a diákok számára a játékhoz szükséges feladatlapokat, ábrákat, a tanár számára pedig a játékra, annak céljára és szabályaira vonatkozó információkat, valamint javaslatokat arra nézve, hogy milyen kérdéseket vitasson meg a diákokkal a játék vagy feladat kapcsán. Egyes feladatokhoz filozófiai háttéranyag kapcsolódik, amely a gyakorlatok során felmerülő, addig ismeretlen fogalmakat és filozófiai elméleteket vázolja.
A könyv végén névmutató valamint szójegyzék található a kulcsfogalmak magyarázatával.
A feladatok leírása sorban:
1. A legértékesebb dolog a világon
Rövid, izgalmas kérdőív, amely feltérképezi a diákok személyes értékeit. Kiváló kiindulópont egy későbbi vitához.
A feladat célja a diákokat arra ösztönözni, hogy megfogalmazzák saját értékeiket, valamint azt, hogy mi tesz egy dolgot értékessé.
Megvitatandó kérdések:
Rövid feladat annak felderítésére, hogy mik a céljaink az életben, és hogy létezik-e valamilyen végső cél, ami felé törünk.
Célja, hogy megmutassa: mindennek amit teszünk, célja van és valamilyen általunk vallott értéken alapul.
Megvitatandó kérdések:
Filozófiai háttéranyag a cél és az eszköz viszonyáról.
A diákok kifejtik elképzelésüket arról, hogy milyen lenne számukra az ideális élet.
A feladat célja, hogy elgondolkodtassa a diákokat arról, hogy mit akarnak az élettől, és hogy van-e valamilyen végső céljuk az életben.
Megvitatandó kérdések:
Kérdőív, amely a diákok erkölcsi érzékét teszteli. Nincs szükség előzetes etikai ismeretekre, és a feladat kiválóan alkalmas arra, hogy az erkölcs fogalmát bemutassa az osztálynak.
A feladat célja, hogy vizsgálja a különbséget erkölcsileg releváns és erkölcsileg semleges tettek/szituációk között.
Megvitatandó kérdések:
Vitagyakorlat, amely arra a kérdésre keresi a választ, hogy az etika szempontjából miért különleges az ember.
A gyakorlat célja, hogy két témában ösztönözze az eszmecserét:
- Az emberi lény etikai értelemben hasznavehető definíciója megalkotásának a nehézségei.
- A szükséges és az elégséges feltétel fogalma.
Megvitatandó kérdések:
Filozófiai háttéranyag: a szükséges és az elégséges feltétel.
Ez a feladat arra keresi a választ, hogy hol a határ, amikor állatoknak okozunk sérelmet.
A feladat célja, hogy megismertesse a diákokkal a morális alany (tehát minden, ami erkölcsileg releváns magatartás alanya lehet) fogalmát, és saját elképzeléseik átgondolására késztesse őket abban a kérdésben, hogy minek lehet és minek nem szabad sérelmet okozni.
Megvitatandó kérdések:
A diákoknak itt érvekkel alátámasztott erkölcsi ítéleteket kell alkotniuk különböző kiélezett, vitás szituációkról.
A feladat célja, hogy a diákokat érvekkel alátámasztott etikai ítéletek meghozatalára ösztönözze, és hogy a korábban tanult etikai elméleteket konkrét gyakorlati példákon mutassa be.
Megvitatandó kérdések például:
Kérdőív, amely a vallás és hit illetve az erkölcs viszonyának meghatározásában nyújt segítséget a diákoknak.
A feladat célja, hogy a diákok megvizsgálják a saját személyes hitüket, és hogy ezek hogyan befolyásolhatják az általuk vallott értékeket.
Megvitatandó kérdések:
Első ránézésre nagyon egyszerűnek tűnő kártyajáték, amely arra a kérdésre keresi a választ, hogy miért is kell az egyénnek erkölcsösen cselekednie.
A játék célja, hogy megmutassa: olykor saját érdekünk lehet, hogy önzetlenül és erkölcsösen cselekedjünk.
Megvitatandó kérdések:
10. Az univerzalizálhatóság problémája
A játék bevezetés Kant etikai elméletébe. Különböző etikai dilemmákat kell megoldani Kant elméletének felhasználásával.
Célja, hogy a diákokat cselekedeteik másfajta nézőpontból való szemlélésére ösztönözze, és hogy bemutassa az univerzalizálhatóság gondolatát avagy cselekedetek univerzalizálását egy sor dilemmán keresztül.
Megvitatandó kérdések:
Filozófiai háttéranyag: Kant etikája. Kötelességeink; a kategorikus imperatívusz.
Egy képzeletbeli kórházban játszódó csapatjáték. A játékosoknak nehéz anyagi és etikai döntéseket kell hozniuk. A játék bevezet az utilitarizmus elméletébe, és felderíti a diákok saját erkölcsi érzékét.
A játék célja, hogy bemutassa az utilitarizmust. Az elmélet valamennyi klasszikus problémája felvonul a betegekkel kapcsolatos dilemmák kapcsán. A játék saját erkölcsi álláspontjuk megfogalmazása mellett véleményük és gondolataik érvekkel való alátámasztására is ösztönzi a diákokat.
Megvitatandó kérdések:
Filozófiai háttéranyag: az utilitarizmus elmélete. A legnagyobb boldogság elve.
A környezetvédelemmel kapcsolatos etikai problémák megvitatásának élvezetes módja. A diákok csoportokban különböző tervezeteket dolgoznak ki környezetvédelmi kérdésekkel kapcsolatosan, amelyeket aztán megpróbálnak elfogadtatni az osztály többi tagjával.
A játék célja, hogy felderítse a környezetvédelmi problémák mögött álló elveket, és fejlessze a diákok kritikai gondolkodását miközben megalkotják és a nyilvánosság elé tárják érveiket.
Megvitatandó kérdések:
Kiváló alkalom politikai és társadalmi kérdések megvitatására. A diákoknak egy szabályrendszert kell kidolgozniuk, amely szerint új feltételek között egy új bolygón felépítenék a közösség életét.
A játék célja, hogy a diákokat jó néhány politikai kérdés megvitatására ösztönözze, például milyen fajta társadalomban szeretnének élni, és milyen törvényeknek szeretnék magukat alárendelni.
Megvitatandó kérdések:
Egyszerű feladat, amely azt képzeletbeli szituációt állítja középpontjába, hogy egyik pillanatról a másikra minden törvény érvényét veszti.
Célja, hogy elgondolkodtassa a diákokat arról, hogy milyen lenne a világ törvények nélkül, és hogy felmérjék, milyen kapcsolat áll fenn az erkölcs és a társadalmi szabályok iránti igény között.
Megvitatandó kérdések:
Platón híres dialógusain alapuló különleges játék, amely egyszerre nyújt lehetőséget a diákoknak a színjátszásra, vitára és gondolkodásra.
Célja, hogy egy szókratészi párbeszéd módszerének bemutatásával megismertesse a diákokat az érvelés kritikai elemzésével, valamint hogy az igazságról való gondolkodás különböző módjait bemutassa.
Megvitatandó kérdések:
A diákok Platón stílusát utánozva kialakítják saját filozófiai nézeteiket.
A játék célja, hogy gyakoroltassa a kritikai gondolkodást. Egy fogalom definiálására irányuló kísérleteik közben a diákok elsajátítják az egyik általános módszerét egy érvelés kritikájának.
Megvitatandó kérdések: