A kötet megjelenését a Nemzeti Fejlesztési Terv támogatta.
Szerkesztők:
Falus Katalin
Jakab György
Vajnai Viktória
A kötet a
„Demokrácia – tanuljuk és éljük meg! Mit jelent ma európai polgárnak lenni?
címmel rendezett konferenciára készült.
© Falus Katalin, Jakab György, Vajnai Viktória, 2005
© Országos Közoktatási Intézet, 2005
Felelős kiadó:
Halász Gábor, az OKI főigazgatója
Tartalom
- Bevezető
- I. Hogyan nevelnek állampolgárokat egy demokratikus hagyományokkal rendelkező országban?
-
- Zarándy Zoltán • Társadalomismeret-oktatás és demokráciára nevelés az oktatásban • (a prof. Bernard Crick által szerkesztett azonos c. mű alapján)
- Ted Huddleston – Don Rowe • Állampolgárságra és demokráciára nevelés az angol iskolákban • ajánlások egy új tantárgy bevezetéséhez
- Gyakorlati példák a Citizenship Foundation műhelyéből
- Jakab György • Moduláris jelenismereti tantárgy Angliában • általános tanulmányok (General Studies)
- II. Az állampolgári nevelés lehetőségeiről
-
- Mihály Ottó • Az EU-dimenzió: tantervek, programok és az adaptáció lehetőségei • az adaptáció elméleti, módszertani problémái
- Horváth H. Attila – Vass Vilmos • Az európai oktatási programok hazai adaptációs lehetőségei
- Falus Katalin – Jakab György • Változatok adaptációra
- Szabó Ildikó – Falus Katalin • Politikai szocializáció közép-európai módra • magyar sajátosságok
- III. Hogyan nevelünk állampolgárokat egy demokratikus hagyományokkal kevésbé rendelkező országban?
-
- Falus Katalin – Jakab György • Bevezetés az Országos Közoktatási Intézetben fejlesztett tananyagokhoz
- Falus Katalin • Civil társadalom
- Csernyus László • A család • fogalma, funkciói, konfliktuskezelés a családban
- Stefány Judit • Fogalmi tisztázás 1. • társadalmi alapfogalmak
- Stefány Judit • Jog az élethez • az abortusz
- Vajnai Viktória • Ókori római játékok – valóságshow-k
Az Európa Tanács 1997-ben meghirdetett „Demokratikus állampolgárságra nevelés” programjának céljai között szerepelt, hogy definiálja a demokratikus állampolgárságra nevelés fogalmát, megnevezze a szükséges alapkészségeket, módot találjon arra, hogy segítse a fiatalokat ezek elsajátításában, és hogy motiválja a döntéshozókat a program tartalmainak oktatáspolitikai prioritásként való kezelésére. A 2004-ben véget ért program eredményeinek minél szélesebb körű terjesztését, a létrejött szakmai tudás megosztását tűzte ki célul az Európa Tanács Miniszteri Bizottsága, amikor a 2005-ös évet az állampolgárságra nevelés európai évének nyilvánította. E cél megvalósítását szeretnénk kötetünk kiadásával is segíteni.
A kötettel azt szeretnénk bemutatni, hogy léteznek olyan programok, tréningek, viszonyrendszerek, amelyek segítségével működtethető az aktív állampolgárságra való nevelés. Az első nagyobb fejezetben a számunkra példaértékű angol tapasztalatokat ismertetjük. A második fejezet az állampolgári nevelés hazai és nemzetközi lehetőségeivel és nehézségeivel foglalkozik. Az utolsó fejezetben pedig az Országos Közoktatási Intézetben folytatott tananyagfejlesztői munkánkat mutatjuk be.