A tantárgyak helyzetéről készített felmérés tanulságai a középfokú oktatásban
Az Országos Közoktatási Intézet Program- és Tantervfejlesztési Központjának szervezésében lebonyolított általános tantárgyi obszervációs munkálatok folytatásaként 2003 szeptemberében kérdőíves adatgyűjtést végeztünk 200 különböző típusú középiskola (hat és nyolc évfolyamos gimnázium, négy évfolyamos gimnázium, szakközépiskola és szakiskola) bevonásával az ország minden tájáról. A tizenhat tantárgyi terület vizsgálatának célja az volt, hogy kiderítse, mi történt a tantárgyak tanításában a kilencvenes évek tartalmi szabályozási, modernizációs hullámaiban (elsősorban a 14–18 éves korosztályra vonatkozóan), milyen fejlesztések szükségesek az egyes tantárgyakban és a magyar tantárgyi rendszerben. A kérdőíves vizsgálat hangsúlyos elemei a következők voltak: tankönyvek, taneszközök, módszertani kérdések, IKT, tantárgyak közötti összehangoltság, továbbképzések, integrációs törekvések, kereszttantervi vonatkozások, az alkalmazható tudás kérdése. A kérdőívek első felében minden tantárgyat érintő, közös kérdések szerepeltek, a második rész pedig úgynevezett tantárgyspecifikus kérdéseket tartalmazott. Ez utóbbiak azt a célt szolgálták, hogy körvonalazódjon: milyen problémákkal küszködnek a tanárok, hogyan látják tantárgyuk tanításának jelenlegi helyzetét, megítélésük szerint milyen változtatásokra lenne szükég munkájuk színvonalának emeléséhez.
Tartalom
- Franyó István • Biológiatanítás a középiskolában – A 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai
- Radnóti Katalin • Fizikatanítás a középiskolában – A 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai
- Kőrösné Mikis Márta • Informatikatanítás a középiskolában – A 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai
- Fernengel András • Kémiatanítás a középiskolában – A 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai
- Somfai Zsuzsa • A matematikatanítás helyzete a középiskolában – A 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai
- Bodóczky István • Rajz, vizuális kultúra tantárgy tanítása a középiskolában – A 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai
- Gergely Gyula • Testnevelés a középiskolában – A 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai
- Ranschburg Ágnes • Történelemtanítás a középiskolában – A 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai
- Szekszárdi Júlia – Varga Attila • Osztályfőnök a középiskolában – A 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai
- Ütőné Visi Judit • A földrajz tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai a középiskolákban
- Kerber Zoltán • A magyar nyelv és irodalom tantárgy tanítása a középiskolában – a 2003-as obszervációs felmérés tapasztalatai
- Petneki Katalin • Az idegen nyelvek oktatásának helyzete a középiskolákban – két idegen nyelv, az angol és a német példáján