Szerkesztő:
Kerber Zoltán
Lektorálta:
Horváth Zsuzsanna
Perjés István
Olvasószerkesztő:
Győri Anna
Szanda Zsuzsanna
© Gordon Győri János, Kerber Zoltán, Kőrösné Mikis Márta, Radnóti Katalin, Somfai Zsuzsanna, Varga Attila, Vass Vilmos
© Országos Közoktatási Intézet
ISBN 963 682 572 6
ISSN 1785-1432
Kiadja az Országos Közoktatási Intézet
Felelős kiadó: Halász Gábor főigazgató
Tartalom
- Kerber Zoltán • Bevezetés
- Vass Vilmos • A kompetencia fogalmának értelmezése
- Kerber Zoltán • A tantárgyközi oktatás helyzete
- Kőrösné Mikis Márta • Az iskola belső világa az igazgatók szemével
- Gordon Győri János • A kommunikációs kompetencia fejlesztése az iskolában
- Somfai Zsuzsanna • A problémamegoldó kompetencia fejlesztése
- Radnóti Katalin • A szociális kompetencia fejlesztési lehetőségei az iskolában
- Varga Attila • A környezeti kompetenciák fejlesztése a tanítási gyakorlatban
- Radnóti Katalin • Milyen oktatási és értékelési módszereket alkalmaznak a pedagógusok?
- Gordon Győri János • Magyartanítás a gyakorlatban
- Somfai Zsuzsanna • A matematikatanítás gyakorlata
- Függelék
A tantárgyak helyzetével foglalkozó kutatássorozat 2005-ben a kereszttantervi kompetenciák fejlesztésének lehetoségeit és a tantárgyközi tanítási gyakorlatot vizsgálta. A tanulmánykötet a pedagógusok és az igazgatók álláspontját elemzi a tantárgyak együttmuködésérol, azt, hogy milyen összefüggések fedezhetok fel a tantárgyköziség elfogadása, a korszeru tanulásszervezési formák és értékelési módszerek alkalmazása között.
Az utóbbi években a kompetenciafejlesztés a hazai oktatásban is középpontba került. A kompetenciaterületek egy része kereszttantervi jellegu, azaz tantárgyakon átívelo módon fejlesztheto. Ez azonban hosszabb ideig tartó folyamat. A tanulmányok e folyamat jelenlegi helyzetét, tendenciáit, a változás apróbb és nagyobb jeleit mutatják be, azt, hogy miképpen csapódnak le az iskolák világában a tartalmi szabályozási rendszerben bekövetkezett hangsúlyváltások.
A kötet egyrészt segítséget nyújt a feladatok minél pontosabb megfogalmazásához, értelmezéséhez, másrészt a pedagógusok számára könnyebben átláthatóvá teszi azt a sokrétu, bonyolult változási folyamatot, melynek nap mint nap aktív részesei. A tantárgyközi oktatási gyakorlat megteremtése és a különbözo kompetenciaterületek fejlesztése az elkövetkezo évek megkerülhetetlen pedagógiai feladatává válnak.