Szakmai műhely
Médiapedagógiai fejlesztések
Jakab György beszámolója
Előadók: Gyenes Zsolt, Hartai László, Jakab György, Kozák Zsuzsanna, Szíjártó Imre. A Médiapedagógiai Fejlesztések címmel a mozgóképkultúra és médiaismeret modultárgy fejlesztéséről megtartott szakmai műhelyen az innovációban kiemelkedően fontos szerepet játszó Magyar Mozgóképtanárok Egyesületének képviselői tartottak tájékoztatót. Az ezt követő beszélgetés főbb területei a következők voltak: a mozgókép- és médiaoktatás főbb sajátosságai, tantervek, taneszközök és az értékelés, jelesül az új érettségi rendszere. A továbbiakban ezekről a témákról lesz szó a tájékoztatók alapján.
A médiaoktatás szerepéről
Az elmúlt évtizedben – ahogyan más országokban – a mozgókép- és médiaoktatással kapcsolatos fejlesztések Magyarországon is kitüntetett szerepet játszottak a tananyagok (tartalmak), a módszertan és a képességfejlesztés korszerűsítésében egyaránt. A mozgókép- és médiaoktatás beindulásához szükséges rendeletek (NAT, kerettanterv, tanárképzés, továbbképzés, alap- és érettségi vizsga) kiadásra kerültek. Ahhoz, hogy egyértelműen megfogalmazható legyen a médiaoktatással kapcsolatos további oktatáspolitikai alapállás és feladatvállalás, röviden át kell tekinteni az előzményeket.
Irányzatok a médiaoktatásban: előzmények, nemzetközi kitekintés, hazai megközelítés
A mozgóképkultúra és a médiaismeret a Nemzeti alaptantervben a „Művészetek” egyik részterületeként jelent meg. Ez a tantervi besorolás a kortárs nemzetközi gyakorlatban ha nem is egyedülálló, de kétségkívül ritka. Gyakoribb megoldás, hogy a terület nem önálló tárgyként jelenik meg a curriculumokban, hanem számos különböző tantárgyban – anyanyelv, társadalmi ismeretek, képzőművészet – írnak elő bizonyos, a médiára vonatkozó követelményeket1, vagy az anyanyelvoktatás tantervében fogalmazzák meg a médiaoktatás feladatrendszerét.2
A korai médiaoktatás nemzetközi gyakorlatában a legnagyobb fordulat a hetvenes évek végén következett be, amikor az addig főként a filmre épülő oktatást az esztétikai, műközpontú megközelítést néhány év alatt radikálisan felváltotta a média társadalmi szerepére, annak működésére és hatásaira vonatkozó médianevelési irányzat.3 Míg a hetvenes évekig az iskolát a mozgóképpel kapcsolatban egyértelműen a magaskultúra, a kulturális örökség generációs transzferje jellemezte, a naív tömegkultúra-kritika4 esetlegesen és mindig a „művészfilmmel” szembeállítva jelent meg a tanítás gyakorlatában, addig a nyolcvanas évektől a médiaoktatást világszerte a népszerű kultúra médiaszövegei – szappanoperák, reklámok, hírek, hírműsorok dominálják. Az ezredfordulóra a médiaoktatás két, jellegzetesen eltérő irányba fordult.
A szociális-demokratikus modell részben a nehéz helyzetben lévő társadalmi rétegek, nemzetiségek megszólalására, identitásuk erősítésére lát esélyt, részben olyan társadalmi és egészségügyi problémák bizonyos fokú kezelésére, mint az erőszak kultusza, a rasszizmus, a drog vagy az AIDS. A diktatúrát leváltó, a piaci társadalmakba való átmenet korát élő egyes országok a társadalmi esélyegyenlőség megteremtése, a szólásszabadság és a részvételi demokrácia5 tanulási folyamatának eszközeként kezelik a médiaoktatást. Ez a modell nem kötődik szorosan az iskolai órákhoz – gyakran még az iskolához sem, inkább mozgalomszerű. Aktivistái vannak, önálló intézményei, alapítványok, egyházak6, egyesületek. A médiaoktatás szociális-demokratikus változatában, annak akcionista jellegéből adódóan különösen nagy a jelentősége a különféle médiaszövegek (riportok, újságcikkek, videófilmek) elkészítésének, sőt, azok terjesztésének. Ilyenkor a nevelés célja (pl. a drogprevenció) és a módszer (pl. portré vagy riportkészítés anyagozó fiatalokról) erősen fedi egymást (mert a cikk vagy műsor elkészítésének felelősségét megélve, a kényszerű és kényszerűen értelmező külső nézőpont segít abban, hogy a résztvevők magukkal, saját bizonytalanságaikkal, problémáikkal szembesüljenek).
A médiaoktatás másik, ún. befogadáselvű-kritikai (vagy kritikai-recepciós) modellje jóval iskolaszerűbb.
A kreatív médiahasználat nem feltétlenül célja a képzésnek, csupán az egyik lehetséges oktatási módszere. A médiaoktatás e formában a médiaszövegeket kritikusan, értve befogadó, autonóm személyiségek nevelését célozza, amelynek az a feltétele, hogy a diákok megismerkedjenek a kommunikáció ágenseivel, vagyis azokkal, akik az üzenetet létrehozzák és/vagy továbbadják; a tömegkommunikációs eszközök technikájával-technológiájával; a média kategóriáival és műfajaival (médiumok, szövegfajták és stílusok); a média nyelvével és közönségével, illetve a reprezentáció problematikájával. Ez a modell – amely az angolszász országok mellett elsősorban a skandinávokra jellemző (és amelyet a posztszocialista országok egy része is követni készül) – a médiaoktatást a hagyományos iskolai tantárgyakhoz hasonló órakerettel és követelményrendszer szerint építi be a közoktatásba. A recepciós-kritikai modell szemlélete annyiban rokon a szociális-demokratikus modellével, amennyiben ez is, az is főleg a média által terjesztett üzenetek „társadalmi környezetszennyezése” ellen és az amerikai típusú tömegkultúrával szemben a nemzeti kultúra és az általános emberi értékek elfogadása mellett érvel, az utóbbi el- és befogadását kívánja elősegíteni.
A médiaoktatás gyakorlatában az elmúlt évtizedekben három jellemző paradigmaváltás volt megfigyelhető. Az ún. védőoltás-paradigma a média manipulatív természete ellen a kultúra (főként az irodalom) értékes alkotásait csatasorba állítva kíván(t) küzdeni. A hatvanas években, amikor a popgeneráció fiatal tanárai, akik Fellinin, Bunuelen, Bergmannon és kiváltképp a francia új hullám filmjein nőttek fel, megjelentek az iskolákban, a népszerű kultúra személyiségformáló hatására nem annak merev elutasításával, hanem a tömegfilmek és a limonádé tévéműsorok értelmezésével kívántak válaszolni. A médiaoktatásban ezt jelenti a tömegkultúra paradigmája. A nyolcvanas évektől a média oktatására szakosodó tanárok szemléletére már erősen hatott a szociológiai módszerekkel végzett közönségvizsgálatok sora és a filmek, tévéműsorok szemiotikai megközelítése. Felismerték, hogy a média hatása részben a formával, a szövegek konstrukciójával van összefüggésben, részben a fogyasztás, a befogadás módjával – egyszóval a valóság médiareprezentációjával. Ez tehát a reprezentáció paradigmája.
A modellen és a paradigmán túl (ez utóbbit a médiaoktatás bázisszemléletének is nevezhetjük) az oktatás gyakorlata szempontjából rendkívül lényeges, hogy mely életkor(ok)ban, kötelező vagy ajánlott jelleggel, önálló tantárgyként vagy a képzés közös követelményrendszerében jelenik meg a média, illetve a képzésben a mozgóképnek kiemelt szerepe van-e vagy csupán egy a médiumok között, továbbá a mozgókép magaskultúrájának, a szerzői filmnek kiemelt szerepet tulajdonít-e az adott iskola vagy éppen a tömegfilmre, a műfaji filmre fókuszál.
Mely modellben valósul meg? | kritikai-recepciós v. szociális-demokratikus? |
Mely paradigmán nyugszik? | védőoltás vs. tömegkultúrális vs. reprezentációs? |
Mely életkorban valósul meg? | 6-12 év vs. 12-18 év? |
Milyen követelmények szerint valósul meg? | |
Mely keretekben valósul meg? | közös vs. tantárgyi követelmények? |
Milyen időkeretekben valósul meg? | kötelező vs. ajánlott? |
Mely kultúrának az oktatását célozza? | átlag heti egy tanóránál több vs. kevesebb? |
Mely médiumokkal foglakozik kiemelten? | magaskultúra vs. tömegkultúra? |
Mely módszerek szerint valósul meg? | film (mozgókép) vs. az összes médium? |
A médiaoktatás eltérő formái az alábbi szempontok szerint a legváltozatosabb kombinációkban fordulnak elő:
A magyar közoktatásba természetes lassúsággal mintegy negyedszázad alatt integrálódó mozgókép és médiaoktatás sajátosságai ebben a keretben a következők szerint értelmezhetőek.
A mozgókép/médiaoktatás hazai tantervi-módszertani „fővonala” a befogadáselvű-kritikai modellhez közelítő, szemléletében a tömegkultúra és a reprezentáció paradigmáin nyugvó, önálló órakeretben a 7-12 évfolyamok valamely szakaszaiban kötelező stúdiumokkal megvalósuló, a film, illetve a mozgókép prioritására épülő, kreatív, projektmódszereket kezdeményező, élmény- és értékközpontú modellben írható le.
A mozgókép- és médiaoktatás szerepe a korszerű iskolában
Mivel mindannyiunk életében egyre nagyobb szerepet töltenek be a különböző médiumok, illetve mivel a médiaszövegek kritikus befogadása, értelmezése és a médiával kapcsolatos viszonyunk tudatos formálása komoly felkészültséget kíván, a tárgy iskolai oktatása hatékony eszköz lehet a médiával kapcsolatos súlyos problémák jelentős részének kezelésében.
A mozgókép- és médiaismeret mint iskolai tárgy, elsősorban a mozgóképi (film, televízió, videó, komputerjáték, web) szövegértés-képességének fejlesztését és az audiovizuális média társadalmi szerepének, működési módjának tisztázását szolgálja. Ehhez azonban alapszintű mozgóképnyelvi és művelődéstörténeti tájékozottságra, a naív fogyasztói szemlélet bizonyos fokú átértékelésére van szükség. A sikeres médiaoktatás tudatosíthatja, hogy a tömegkommunikáció (pl. a szórakoztatóiparban) miért és miképpen veszélyezteti a magaskultúrát és egyúttal a személyiség autonómiáját (pl. információfüggőség, kényszerfogyasztás); de azt is, hogy a technikai képreprodukció és a hálózati kommunikáció egyidejűleg milyen esélyt hordoz a kulturális örökség védelmére, a választás képességének fejlesztésére (pl. digitális archívumok létesítése, társadalmi nyilvánosság kezelése). Az audiovizuális szövegek szövegértési képességének fejlesztése során el lehet érni, hogy a tanulók felismerjék a médiaszövegekben megjelenő kulturális mintákat. Az értelmezés egyik rétege az ábrázolásban megmutatkozó szerzői vagy műfaji dominancia (személyesség, stílus, illetve konvenció, sztereotípia) és a befogadásban megmutatkozó nézői szerep (elvárás, azonosulás) felismerése; míg a másik meghatározó réteg a médiaszövegek befolyásoló, gyakran rejtett érték- és érdekrendszerének azonosítását és megnevezését jelentheti.
A mozgókép- és médiaoktatásban perdöntő az önálló és kritikus attitűd kialakítása, a választás (műsor- és értékválasztás) képességének fejlesztése. Mivel a korszerű iskolában – nem feledve a nagy kulturális példák, alkotások megvilágosító hatását – kívánatos az olyan stúdiumok és pedagógiai módszerek megjelenése, amelyeknek közvetlen kapcsolata van a mával, az iskolán kívüli környezettel, a holnap iskolájában a mozgókép- és médiaoktatásnak kulcsszerepe lehet.
A mozgókép- és médiaoktatás osztálytermi visszajelzéseinek rendre meghatározó motívuma az öröm. Ezeken az órákon a tanulók általában úgy érzik, hogy az ő világukat szólítja meg az iskola, s nem valamiféle elvont, absztrakt vagy távoli világot kell befogadniuk. A médiaórákon gyakran a tanár is nyitottabbnak mutatkozik, kiderül, hogy mit tart fontosnak az életben, mitől fél és minek örül. Azt látja, hogy diákjai – akikről nem egyszer azt gondolta, hogy semmi sem érdekli őket, csak a komputerjáték, a diszkó vagy a buli – délután is bejönnek, hétvégén is dolgozni akarnak, szenvedélyesen vitáznak képen, hangon, helyzeteken és sorsokon.
Az olyan új s a legváltozatosabb módszertani megoldásokkal, szemléltető anyagokkal operáló stúdium, mint a mozgókép- és médiaoktatás, katalizáló hatással lehet a hagyományos tárgyakra is.7 Adott tehát egy tantárgy, amely minden elemében hordozni tudja a szabályos oktatás elvárásrendszerét (ismeretközvetítés, szaktudományos háttér, ellenőrizhető vizsgakövetelmények, továbbtanulási lehetőségek, taneszközök), másfelől eredendően fogékony a jelenre, a diákokat (és az ő környezetüket) erősen foglalkoztató kérdésekre. Ez a stúdium az esztétikai értelemben rendkívül igényes és összetett szövegek értelmezését éppen úgy megcélozza, mint a hétköznapi, csak látszólag egyszerű hirdetésekét vagy szappanszériákét, tág teret ad az önkifejezésnek és az együttműködésnek és ezer szállal kapcsolódik a más órákon (irodalom, történelem, rajz, társadalomismeret, informatika, etika) tanultakhoz, mégsem olvasztható be egyetlen tantárgyba sem. Amennyiben a tanárok néhány év múlva felkészülten mehetnek majd be a mozgókép- és médiaórákra, nehéz lesz abbahagyni azokat az órákat.
A médiaoktatás szereplői, avagy nem csupán a tanulók az érintettek
A médiaoktatás fejlesztésének Magyarországon ma négy területen van jelentős adóssága:
- A szülőket a reguláris iskolarendszerben, a hagyományos iskola világában rendkívül nehéz megszólítani. Nem alakultak ki azok a csatornák és a módszerek, amelyek bevonnák őket azoknak a problémáknak a kezelésébe, amelyek – részben gyerekeik miatt, részben attól függetlenül is – közvetlenül érintik a családokat. A médiahasználat, a mediatizálódás egyike ezen kérdéseknek (összefüggésben a médiaszöveg-választás és -befogadás módjával, a médiaszövegek tartalmával és annak hatásával, illetve a gyerekek médiában történő ábrázolásával).
- A médiaoktatásnak nincs érvényes válasza az óvodáskorú médiahasználat óvodában történő játékos, nevelő célzatú és módszertanilag helyeselhető feldolgozására, de nincs érvényes válasza a kisiskolások iskolai keretben történő médianevelésére sem. Mivel a pszichológusok (de a szülők jelentős része is) a 3-12 év közötti időszakban tekintik a gyerekeket a káros médiahatásoktól különösen veszélyeztetettnek, döntő, hogy a szükséges kutatás-fejlesztés erre a problémakörre is kiterjedjen.
- A médiaoktatásnak jelenleg semmiféle kapcsolata nincs a médiaipar résztvevőivel, ahogyan a média működési kereteit meghatározó, szabályozó, korlátozó törvényekben (pl. a reklám-, a média-, a sajtótörvény) sincs említés a médiaoktatásról. A világ számos országában az igényes médiaoktatáshoz szükséges források egy része (különösen a rendszeres tanórai foglakozásokon túli kezdeményezések részleges finanszírozása) éppen a médiaiparból származik.
- A médiaoktatás (és oktatáskutatás) nem rendelkezik semmiféle intézményes háttérrel. Márpedig eseti, szűkös (és bizonytalan) pályázati forrásokból, stabil, foglalkoztatott kutatói háttér és intézményes nemzetközi kapcsolatrendszer nélkül ma már egyre kevéssé remélhető a működőképes innováció.
A mozgókép- és médiaismeret tárgy sajátosságai
Miért tanítjuk a mozgókép- és médiaismeretet az iskolában?
Mindennapi tapasztalataink és a különböző felmérések is azt mutatják, hogy diákjaink életében egyre nagyobb szerepet töltenek be a különböző médiumok: a tájékozódás és a szórakozás meghatározó eszközeként életvezetési és gondolkodási mintákat, sajátos nyelvi kultúrát közvetítenek, öltözködési, étkezési, vásárlási divatokat indítanak, hősöket, eszményeket, életcélokat indukálnak. A szociológusok, esztéták és filozófusok évtizedek óta kutatják és értelmezik azt a folyamatot, ahogyan a tömegkommunikációs rendszerek terjedése befolyásolja a gondolkodást és átalakítja a társadalmi érintkezés bevett formáit. A mozgókép- és médiaismeret iskolai oktatásának éppen az a célja, hogy a tanulók minél tudatosabban és kritikusabban használják a hagyományos és az új médiumokat. Az új modultantárgy azért kerül tehát bevezetésre, mert a média:
Szocializál, | vagyis egyre inkább a társadalmi normák, értékek, minták közvetítőjévé válik. A diákok gyakran többet ülnek a képernyők előtt, mint családtagjaikkal beszélgetve vagy az iskolapadban, viselkedési és gondolkodási mintáikat a személyes élmények helyett sokszor a „villanypásztorként” használt médiából merítik. |
Informál, | vagyis a világ dolgai felől egyre gyakrabban a médiumokból tájékozódunk (televízió, sajtó, internet), amelyek információs módja meg is határozza a többség tájékozottságának jellegét, minőségét és mértékét. |
Függőséget okozhat, | mert az audiovizuális információrobbanás részben meg is bénítja életünket, ha nem tanulunk meg szelektálni, ha nem merjük kikapcsolni a készüléket, attól tartva, hogy a következő információ nagyon fontos lesz számunkra. A személyiség autonómiájának védelmében tudatosítanunk kell a média világának „mágikus” természetét, hogy az „égi csatornák” üzenetei ne váljanak kábítószerré, valláspótlékká. |
Hatalmi tényező, | mivel a média önállósult hatalmi ágazattá vált, amely hasonlóan működik, mint a világgazdasági rendszer vagy a nagyhatalmi katonai-politikai gépezet, ezért a média világának ismerete nélkül ma már nem lehet igazán érteni a társadalmi folyamatokat. |
Manipulálhat, | mivel a médiaszövegek erősen befolyásolják a közönséget. Részint mert máshogy jelenítik meg a valóságot, mint ahogy azt a befogadó személyesen tapasztalja, részint mert a kibocsátók gyakran tudatosan is manipulálni kívánják a közönséget. Meghatározható „rejtett érték- és érdekrendszer” alapján kívánják formálni a közvéleményt, gondoljunk például a politikai kampányokra vagy a fogyasztásra ösztönző reklámkampányokra. |
Uniformizálhat, | hiszen a médiatizált kommunikáció által is egyre inkább homogenizálódó világban, a „globális faluban”, ahol ugyanazokat a filmeket nézik, ugyanolyan ételeket fogyasztanak a diákok – alapvető a nemzeti identitás, a magyar nyelven beszélő művek „protekcionista” védelme. |
Élményforrás, | mivel a médiaszövegek egy része művészi alkotás, amely része a nemzeti és az egyetemes kultúrának, megismerni e műveket örömteli és tanulságos. |
Szakmát adhat, | hiszen sok iskolában próbálkoznak az iskolaújság, az iskolarádió vagy a zártláncú televízió működtetésével, vagyis a közoktatásban működő médiumok használatával, amely a legjobb tanulási módja a részvételi demokrácia, a nyilvánosság tanulásának. Másfelől egyre több olyan szakma képződik, amely igényli a tömegkommunikációs ismereteket. |
Aki kimarad, az lemarad, |
aki nem tanulja meg az audiovizuális írást, olvasást, vagyis mozgó- képi analfabéta marad, az a versenytársadalomban hátrányos helyzetbe kerülhet. A médiaoktatás ezért a demokratizálás, az esélyegyenlőség erősítésének is fontos eszköze. |
Mozgókép- és médiaismeret a tantervben
Kulcskérdések
A mozgókép- és médiaismeret rendkívül szerteágazó kultúraterületre utaló megnevezés, amely esztétikai és nyelvtudományi, részben szociológiai kategóriákkal többségében leírható ugyan, de helye a tudományok hagyományos rendszerében nehezen jelölhető ki. A kerettantervben megjelenő mozgókép- és médiaismeret mint iskolai tárgy elsősorban a mozgóképi szövegértés képességének fejlesztését és az audiovizuális média társadalmi szerepének, működési módjának tisztázását szolgálja. Ehhez azonban alapszintű mozgóképnyelvi és művelődéstörténeti tájékozottságra, a naiv fogyasztói szemlélet bizonyos fokú átértékelésére van szükség. A médiaoktatás nemzetközi gyakorlatában domináns angolszász modell a nyolcvanas évek közepe óta az újságtól a televízión át a zenei cd-kig minden médiumot egységes tipológiával és súllyal kezel. Így részint éppen a nyelvileg összetettebb, a históriai és a művészi kifejezési mód tekintetében legnagyobb hatású médiumról, a filmről volt kevés mondanivalója, másfelől az írásos, zenei, szöveges és mozgóképi médiumok kifejezésmódjának inkoherenciája miatt a nyelvi alapozás vált formálissá. Ezért a hazai médiaoktatás elsősorban az audiovizuális médiumokra szorítkozik, vagyis a filmre és a televízióra. A mozgókép- és médiaoktatás alapkérdései ily módon az alábbiak:
HOGYAN kísérelhetjük meg a médiaszövegek ÉRTELMEZÉSÉT? | médianyelv |
HOGYAN TÁJÉKOZÓDHATUNK az egyes médiaszövegek között? | médiaszövegek rendszerezése |
Milyen SZEREPET TÖLT BE A MÉDIA a társadalomban? | médiaintézmények médiaközönség médiareprezentáció |
Hogyan jellemezhetőek a legnézettebb médiaszövegek? | televíziós műsortípusok |
Két tantervváltozat
A kerettantervben megjelenő két tantervváltozat (jelen kiadvány csak az „A” variánst tartalmazza) lehetőséget ad a tárgyat tanító tanároknak a választásra. Az „A” változat szerkezeti felépítése és tematikája határozottabban épít a médiaoktatás eddigi tapasztalataira és a megjelent taneszközökre. Oly módon készíti elő a gimnáziumban később folytatódó médiaoktatást, hogy azonos főmodulokra szervezi a stúdiumokat, mint a középiskolai anyag, míg a „B” változat a művelődéstörténeti alapozáson túl néhány fontos, a köznapi film- és médiahasználattal összefüggő kérdés mentén építi fel a tanmenetet. A kerettantervben közölt „A”, illetve „B” változat lényegében ugyanannak az ismeretanyagnak az elsajátítására, ugyanazoknak a képességeknek a fejlesztésére vonatkozik, amely már a Nemzeti alaptanterv vonatkozó részében is közlésre került, de másképpen címkézik, másképpen „szólítják meg” az órákon kibontásra kerülő problémákat.
A kerettanterv szerkezete
A tanterv négy tematikai csomópont köré épül, amelyben megválaszolhatóvá válik az audiovizuális tömegkommunikáció néhány alapkérdése:
Mozgóképnyelv
Ez az a tematikai keret, amelynek feldolgozása során biztosítható, hogy a tanulók megismerjék a mozgóképi szövegek ábrázolásmódjának néhány alapvető jellegzetességét, a technikai képek természetét: a valóság, az ábrázolás és az értelmezés sajátos viszonyát. A kifejezés eszközeinek kreatív elsajátítása biztosítja azt a „nyelvtudást”, amely nélkülözhetetlen a továbbhaladáshoz. A mozgókép nyelvének nincs szótára, se grammatikája; ezeket olyan esztétikai ismeretek és készségek helyettesítik, amelyekre az egyes szövegek, művek tanulmányozása során tehetünk szert. Megértésüket elősegíti a formanyelv történeti fejlődésének érzékeltetése. (A „B” kerettantervi javaslatban „A mozgókép felfedezése”, „A látható ember” és a „Láss, ne csak nézz!” címekkel jelzett főtémák sorolhatóak ide.)
A mozgóképi szövegek rendszerezése
A mozgóképi szövegek rendszerezése olyan szempontokat kínál e sokféle – lényegi ábrázolási eszközeit tekintve azonos, megjelenési módját, szemléletét tekintve azonban végtelenül sokszínű – szövegtípus (film, televíziós műsor, videó, komputerjáték, web) megkülönböztetésére, amelynek segítségével e szövegek képződése, szemlélete, értelmezése, funkciója felismerhetőbbé válik. Jó példa erre a művek szerzői, illetve a műfaji karakterének, a filmtörténet meghatározó stílusirányzatainak elkülönítése. Ide tartozik néhány domináns televíziós műsortípus tanulmányozása, amely a tananyagszerkezetben kiemelve is megjelenik. (A „B” kerettantervi javaslatban a „Médiumok” és a „Mire való a mozgókép?” címekkel jelzett főtémák sorolhatóak ide.)
Jellegzetes médiaszövegek, műsortípusok
A szappanopera (teleregény), a reklám és a hírműsorok – nézettségük okán – ma olyan meghatározó szövegtípusai a mozgóképes univerzumnak, amelyeket különös figyelemmel kell az órákon tanulmányoznunk. A televíziós műsorok sokasága a tömegkommunikáció működésének lényegét példázza: azokat az esztétikai tartományon kívül eső mozgatókat (politikai és gazdasági erőviszonyok, szórakoztatás, kondicionálás-manipuláció stb.), amelyek oly erősen hatnak a műsorok megjelenésére és így a nézőkre is. Mivel a televíziós közlésmódból adódóan ezek a szövegek a „megrendelő” elvárásait hordozzák, értelmezésükhöz a formanyelvi ismereteken túl szükséges a média, a tömegkommunikáció működésének elemi ismerete. Ezért a tanterv további kulcskérdése a média társadalmi szerepének tanulmányozása. (A „B” kerettantervi javaslat „Hogyan működik a televízió” címmel jelzett főtémáján belül tárgyalja ezt a tantervi egységet.)
A média társadalmi szerepe
Ebben a tematikai keretben kerülhet sor a modern tömegtársadalmak politikai és gazdasági működését, nyilvánosságát és információs kultúráját jellemző tömegmédiumokkal kapcsolatos néhány alapvető jelenség megbeszélésére. A média intézményeit szabályozó gazdasági, jogi és etikai kereteken túl meghatározó a közönség, vagyis a befogadó szerepének tanulmányozása és a reprezentáció problémájának felvetése, amely arra figyelmeztet, hogy a körülöttünk lévő világ a médiában másként mutatkozik, mint ahogyan azt saját tapasztalataink mutatják. (A „B” kerettantervi javaslat a „Médiumok” és a „Hogyan működik a televízió” címekkel jelzett főtémákon belül tárgyalja ezt a tantervi egységet.)
Tantárgyi keret: önálló tantárgy és/vagy integrált tantárgyi modul
A mozgókép- és médiaismeret bevezetése több szempontból is gondos előkészítést igényel, mert a tárgyat sok intézményben szinte magától értetődően illesztenék valamely hagyományos tantárgyhoz, noha a magyar közoktatásban valójában nincs hagyománya a tantárgyi integrációnak. A mozgókép- és médiaismeret - csekély óraszáma és hagyománynélkülisége miatt – sokkal sérülékenyebb, mint a hagyományos tantárgyak. Ezért el kell kerülni minden olyan megoldást, amely veszélyezteti, hogy a tanulók hozzájuthassanak a modulban körvonalazott új, modernizációs tartalmakhoz. Mivel a tantárgyi integráció kezdetben szinte kizárólag az órafelosztásban és az óraszervezésben jelenik meg, ritka a tematikus elemek tényleges kapcsolódása. Ezért fontos, hogy az együttműködő tárgyak megőrizzék szaktárgyi sajátosságaikat (tananyagok, módszerek, értékelés stb.). Csak hosszú érlelési, kísérleti időszak tapasztalataira alapozható a valódi tantárgyi integráció.
A mozgókép- és médiaismeret modul az oktatásban számos előnyt jelenthet az önálló tantárgyként való megjelenésnél, egyszersmind több érv szól a kooperáció mellett is.
Az önálló tantárgyi keret előnyei
Ma még egyértelműen az önálló tantárgyi forma a szakmailag biztonságosabb megoldás. A tanuló pontosan tudja, hogy milyen óra következik, nem kell sokszoros szóösszetétellel körülírt tantárgynévmonstrumokat kreálnia (amely bizonyosan ingerli majd a nyelv tisztaságért aggódókat). Csökken annak a kísértése, hogy a mozgókép/médiaórán valamely másik tárgyban elmaradt tananyag megtárgyalására kerülhessen sor. Az önálló órakeret segíti az új tantárgy helyének kijelölését, erősíti annak elfogadását. Egyszerűbbé teszi az értékelést, a teljesítmények visszajelzését.
Az önálló tantárgyi keret hátrányai
A mozgókép- és médiaismeret színvonalas oktatása a tapasztalatok szerint nehezen valósítható meg a szokásos 45 perces órakeretben. A megoldás az összevonás, a tömbösítés lehet. Az önálló órakeretben szerveződő mozgókép/médiaoktatás esetén valamivel nehezebb a rendszeres órarend kialakítása, míg az integrált megoldások esetén a magasabb heti óraszámok a tananyag rugalmasabb elosztására adnak módot, könnyebb a tananyagrészek átcsoportosítása. Az önálló tantárgyi formában valamivel szűkebb az interdiszciplinaritás, a tantárgyak és műveltségterületek közötti kapcsolatok megragadásának az esélye.
A mozgókép- és médiaoktatás lehetséges tantárgyi keretei
Önálló tantárgyként:
A mozgókép- és médiaismeret tanítása szempontjából ez az optimális változat, különösen ha (felismerve a tárgyban rejlő „muníciót”) az iskola a szabadon tervezhető órák keretéből „kiegészíti” a modultantárgy kötelező minimális óraszámát. Sok iskolában – felismerve a tárgy szocializációs jelentőségét, illetve a pályaválasztásban játszott szerepét – már most, a kötelező bevezetést megelőzően esetenként több mint heti egy órában tanítják a mozgóképkultúrát és médiaismeretet a 7-8. évfolyamokon. Ehhez rendelkezésre állnak az alapvető taneszközök (tankönyvek, segédanyagok stb.) is.
Integráció a hagyományos tantárgyakkal:
Mivel a közeljövőben a mozgókép- és médiaismeret leggyakoribb tantárgyi kerete várhatóan ez a forma lesz, nézzünk néhány működőképes példát a várható tantárgyi együttműködésekre, illetve az óraszervezésre vonatkozóan:
- a modul a nyolcadik évfolyamon a magyar nyelv és irodalom tantárgyba épül be (ebben az esetben eldöntendő, hogy mi lesz a tantárgy neve ťpéldául magyar és médiaŤ), az integrált tantárgy óraszáma minimum heti öt óra lesz;
- a modul a nyolcadik évfolyamon a rajz és vizuális kultúra tantárgyba integrálódik (pl. rajz és mozgókép/média megnevezéssel), és minimum heti két órával gazdálkodik;
- a modul a nyolcadik évfolyamon a történelem, állampolgári ismeretekkel képez integrált tantárgyat (pl. történelem és médiaismeret címmel), amelynek oktatása minimum heti 3 órában történik;
- két évfolyam kerettantervi anyagát ésszerűen elosztva a nyolcadik évfolyamon, heti két órában a társadalomismeret, illetve a mozgókép- és médiaimeret modulokból képeznek integrált tantárgyat.
Vagyis a helyi tanterv készítése során számos órarendi megoldás alakítható ki. A modultantárgy védelmében azonban ismételten fel kell hívnunk a figyelmet az integrációból fakadó veszélyekre. Egyrészt arra, hogy a mozgókép- és médiaismeret tananyaga és tantárgyi keretei csak most formálódnak, ezért fontos nagyon, hogy a „befogadó” és a „befogadott” tárgy határai ne mosódjanak össze: a modultárgy követelményrendszerének az adott keretben maradéktalanul érvényt kell szerezni.
Modultantárgyak összekapcsolódása:
A modultantárgyak rendszeréből adódó további komoly lehetőség az, hogy az iskolák a különböző tantárgyi modulok összekapcsolása révén szerveznek önálló tantárgyi blokkot. Ez annyit jelent, hogy a modultantárgyak teljes mértékben megőrzik önálló kereteiket, de heti egy, illetve két tanórával gazdálkodó tantárgyakká kapcsolódnak össze: ilyen kapcsolat alakulhat ki a tánc és dráma, a mozgókép és médiaismeret, illetve a társadalomismeret között. Ezek a kapcsolatok lehetőséget adnak arra is, hogy különböző típusú intenzív tanítási szakaszok (epochák) alakuljanak ki, ami a modultárgyak készségfejlesztő jellege miatt pedagógiai szempontból különösen szerencsés lehet.
Speciális képzési formák:
Mivel a diákok életében a film és a média világa nagyon komoly szerepet játszik, ezért a mozgókép- és médiaismeret tananyaga további, nagyon változatos iskolai keretekben jelenhet meg – részben a kötelező tanórai foglakozáson kívül, azt kiegészítve:
- fakultációs programként;
- önálló szakirányként szakközépiskolákban;
- szakkör formájában (fotó, videó, multimédia);
- iskolaújság, iskolarádió, zárt rendszerű iskolatévé, filmklub stb.
A modultantárgy tanára
Tanári felkészültség, kompetencia
A kerettantervek hatályba lépése után a mozgókép- és médiaismeret bevezetésének egyetlen igazán komoly gátja a felkészült pedagógusok hiánya lesz, mert a mozgókép/média oktatásához nem elegendő a magyar, a rajz vagy a történelem szakos előképzettség. Ismert az a miniszteri közlemény, amely meghatározza a mozgókép- és médiaismeretet tanító kollegák képesítési követelményeit, hiszen a modultárgyak oktatása a hagyományos iskolai tárgyakéhoz hasonlóan feltételezi a szükséges tanári kompetencia megszerzését, annak igazolását. A tanártovábbképzésben akkreditált tanfolyamokon (ajánlott a két féléves, 120 órás képzési forma), illetve a felsőoktatási rendszer különböző intézményeiben (ajánlott a négy féléves, másoddiplomát adó képzési forma) elérhető képzéseken a tárgy oktatásához szükséges felkészültség már ma is megszerezhető8. Mindez azonban komoly előrelátást, tervezést igényel a képzésre vállalkozó kollégák, az iskolavezetés, illetve a fenntartó részéről. A képzéseken – eltérő mélységben – minden leendő mozgókép/médiatanárnak a következő stúdiumok anyagából kell felkészülnie:
- bevezetés a filmtörténetbe és a film stílustörténetébe;
- bevezetés a filmelméletbe;
- bevezetés a médiatörténetbe és médiaelméletbe;
- film és televíziós műsor elemzése;
- filmnyelvi gyakorlatok, kreatív médiapedagógia;
- szakmetodika.
Vajon kik vesznek majd részt a képzéseken, továbbképzéseken – egyáltalán: ki fogja tanítani a tárgyat? A mozgókép- és médiaoktatáshoz megszerzendő képesítés szempontjából nem az a fontos, hogy a továbbképzésre beiratkozó tanár eredetileg milyen szakon végzett. Az elmúlt évek tapasztalata szerint ugyan elsősorban a magyar, a történelem, a rajz szaktanárainak jelentkezése várható, de informatikus vagy biológus éppúgy érdeklődhet a film, a média iránt, mint az ének vagy az idegen nyelv tanára. Bár a foglalkoztatási nehézségek miatt várható, hogy az alacsony óraszámmal rendelkező tárgyak tanárai vállalkoznak inkább az új modulok elsajátítására, kívánatos, hogy az egzisztenciális tényező hatását mérsékelve, elsősorban az érdeklődés, a szakmai-módszertani képzettség fejlesztése mentén választódjon ki a mozgókép- és médiaismeret oktatására vállalkozók köre.
Figyelembe véve az általános iskolák ezres nagyságrendjét, valamint azt a tényt, hogy egyetlen mozgókép- és médiaoktatásra felkészült szakember biztosítása esetén is bármikor adódhat helyettesítést igénylő probléma, a képzésre vállalkozók körének kialakítása nem csupán a kollégák és az érintett iskolák, de a fenntartók által közösen végiggondolandó, világos foglalkoztatási stratégiát igénylő kérdés. A megoldás nagymértékben a település nagyságától függ, hiszen egy-egy képzett tanár képes akár több iskola, illetve az esetleges helyettesítések feladatát is ellátni (vagy valamely iskola alkalmazásában, vagy a fenntartó által foglalkoztatva, önálló munkakörben).
Gyakorlat és szemlélet
Eszközigény, „hardver”
A mozgókép- és médiaoktatás, amely főként készségfejlesztésre vállalkozik, s amelynek többek között éppen a technikai kép a tárgya, természetesen nem nélkülözhet bizonyos eszközöket. Az országos felmérések rendre azt mutatják, hogy az iskolavezetők, illetve fenntartók elsősorban a tárgy eszközigényes voltától tartanak, s a tények is azt mutatják, hogy az általános iskolák jelentős része valóban kevés eszközzel (2-6 televízióval, 1-3 videóval és talán egy-egy kamerával) rendelkezik. A legtöbb intézményben ugyan megtalálható a technikai képrögzítésre és projekcióra alkalmas eszközök – igaz, többnyire szűkös – kínálata, de még ezeket a berendezéséket sem állították mindenütt közvetlenül az oktatás szolgálatába. A technikai képfeldolgozásra, szerkesztésre alkalmas eszközök néhány évvel ezelőtt még elérhetetlenek voltak az iskolák számára, de a digitális jelfeldolgozás következtében egy-egy közepesen kiépített számítógép és a megfelelő szoftver (esetleg videokártya) segítségével ma már ez a feladat viszonylag könnyen megoldható. Az informatikai eszközfejlesztések nagyobbrészt megoldják a tárgy eszközigényét, a multimédia pedig ideális környezetet teremt a mozgóképes alkalmazásokhoz. Mivel a mozgókép- és médiaoktatás gyakorlatában a nagy létszámú osztályok szinte sohasem a tanóra alatt végeznek eszközfüggő gyakorlatokat, hanem egyéni vagy csoportos projektmunka keretében (ahol szükségképpen előkerülnek a családoknál használatos berendezések is, anélkül, hogy azt bárki előírná), a tárgy bevezetése elsősorban nem a drága eszközberuházáson, hanem a felkészült és innovatív tanárokon múlik. A pedagóguson, aki nem ragaszkodik mereven az előre rögzített tankönyvi-munkafüzeti feladatsorhoz, hanem adott esetben maga talál ki gyakorlatokat vagy adaptálja azokat a helyi lehetőségekhez. Másfelől ismeri azokat az információs pontokat, elérési útvonalakat, ahol javaslatokat, konkrét ötleteket – esetleg további segédanyagokat – kap egy-egy módszertani probléma megoldásához.
Alapszint
taneszköz | tankönyv - szöveggyűjtemény - tanári segédkönyv - film- és médiafogalmak kisszótára - kreatív gyakorlatok, kb. 10 kiadvány a szakirodalomból; |
szemléltetés | 20-25 mű videokazettán (vagy DVD-n) az ajánlott filmek és műsorok listájából; |
technikai eszközök | fényképezőgép (3 db), videólejátszó/felvevő (2-3 db), televízió (3-4 db), videokazetták (felvételre, archiválásra alkalmas, vhs 20 db), kábeltévé-csatlakozás. |
Középszint (alapszint +)
taneszköz | kreatív, tanulói multimédia-szerkesztő-oktató program; multimédia cd-romok (pl. Magyar Filmtörténet, Jancsó); módszertani videók (pl. filmnyelvi gyakorlatok, filmórák, médiaórák), médiaismereti alapirodalom (pl. Médiaismeret, Médiagalaxis), további 15-20 mű a szakirodalomból, film és média szaklapok járatása (pl. Filmvilág, Médiamix); |
szemléltetés | további 20-25, összesen 40-50 mű és műsor video vagy DVD változata, multimédia CD-k (kb. 10 db); |
techn. eszközök | DVD-játszó, vhs, vhs-c vagy 8(H8), illetve dv rendszerű videokamera (2 db), statív, külső mikrofon, multimédia-számítógép videokártyával, internetcsatlakozás. |
Optimális (középszint+)
taneszköz | bőséges szakirodalom (40-50 mű); |
szemléltetés | a teljes ajánlott film, illetve műsoranyag, dokumentum és kísérleti, illetve animációs filmek is, kb. 120 kazetta vagy DVD; |
techn. eszközök | szerkesztésére alkalmas – elsősorban digitális – montírozó a szükséges digitalizáló kártyával, editáló programmal, multimédia szerkesztésére alkalmas programok, spot- és derítőlámpák (2-2 db.). |
Taneszközök
Új tárgyról lévén szó amelynek bevezetése a nat megjelenése óta várható ugyan, mégis a gyakorlatban kevés iskola vezette be ténylegesen, a taneszközpiac meghatározó szereplői még csak részlegesen foglalkoztak e területtel. Néhány kiadvány kapott tankönyvi és segédkönyvi besorolást, közülük egyik-másik – a tankönyvbírálatokból és kutatási vizsgálatokból ítélve – kifejezetten sikeresnek mondható, de szorosan a kerettantervi tematikához illeszkedő tankönyv megjelenése még várat magára. Kiemelkedően fontos az om/oki mozgókép- és médiaoktatás közoktatási intergrációs programjában elkészített komplex taneszközcsomag, szakirodalom és filmjegyzék, illetve néhány – a Magyar Mozgókép Közalapítvány által támogatott, részben a felsőoktatásban is használatos – szakkönyv, továbbá az KÁokszi Alapvizsga Központjában kidolgozott részletes vizsgakövetelményeket tartalmazó kiadvány. Ezekre a munkákra alapozva megtervezhető a tárgy bevezetése, míg a közeljövőben kiadásra kerülnek a kerettantervi követelményekkel, évfolyami és órakeretekkel számoló újabb tankönyvek, segédletek.9 OKI mozgókép-média taneszközcsomag:
- Hartai László-Muhi Klára:Mozgóképkultúra és médiaismeret 12-18 évesek számára (tankönyv). 1998, Korona Kiadó.
- Gelencsér Gábor (szerk.): Képkorszak. (Szöveggyűjtemény.) 1988, Korona Kiadó.
- Hartai László: Tanári kézikönyv. 1998, Korona Kiadó.
- Hartai László (szerk.): Film-és médiafogalmak kisszótára. 2002, Korona Kiadó.
- Filmnyelvi gyakorlatok Herskó Jánossal I-II (módszertani videókazetta-sorozat). Inforg Stúdió-MMME.
- Filmórák, médiaórák I-II-III (módszertani videokazetta-sorozat). Inforg Stúdió-MMME.
- Hirsch Tibor-Hartai László-Bas László: Jancsó (multimédia cd-rom, segédkönyv). Inforg Stúdió-MMME.
- Szűcs Tibor-Hartai László-Bas László: 1+1=3 (multimédia cd-rom és munkafüzet – megjelenés alatt). MMME.
- Kovács András Bálint: Film és elbeszélés (egyetemi jegyzet). 1997, Korona Kiadó.
- Király Jenő: Mágikus mozi (egyetemi jegyzet). 1998, Korona Kiadó.
- TimO Sullivan-Brian Dutton-Philip Rayner: Médiaismeret (tankönyv). 2002, Korona Kiadó.
A Magyar Mozgókép Közalapítvány által támogatott, elsősorban a közoktatást segítő szakkönyvek:
- Kósa Éva-Vajda Zsuzsa: Szemben a képernyővel (jegyzet). 1998, Eötvös J Kiadó.
- Knut Hickethier: Film és televízió-elemzés (tanári kézikönyv). 1998, Krónika Nova Kiadó.
- Gyenes Zsolt: Kreatív gyakorlatok (módszertani kézikönyv). 2000, BMPI-Pécs.
Egyéb tankönyvek:
- Boda Edit: Médiakalauz (tankönyvsorozat). Magyar Média Műhely, 1997. c. sorozatot, amely elsősorban a 6-12. évesek számára kínál alapozó tananyagot, s főként a médiaismeretre fókuszál, illetve a
- Honffy Pál: Képek, mozgó képek, hangos képek (tankönyv). 1999. Műszaki Kiadó. Főleg a filmről, filmnyelvről szóló előkészítő-alapozó tankönyv.