Melléklet
I. táblázat
A nők aránya a tanárok között (1995)
Országok | Teljes munkaidőben foglalkoztatott tanárok |
Részmunkaidejű tanárok |
||||
elemi és alsó középfok |
felső középfok |
felsőoktatás | elemi és alsó középfok |
felső középfok |
felsőoktatás | |
Észak-Amerika | ||||||
Kanada | x | 65 | 31 | x | 87 | 35 |
Mexikó | n | n | n | a | a | a |
USA | 78 | 50 | 33 | 79 | 58 | 47 |
Csendes-óceáni térség | ||||||
Ausztrália | n | n | n | n | n | n |
Japán | 51 | 24 | 19 | 49 | 42 | 24 |
Korea | 56 | 25 | 27 | a | 55 | 15 |
Új-Zéland | 69 | 48 | 35 | 88 | 67 | 52 |
Európai Unió | ||||||
Ausztria | 72 | 49 | 23 | n | n | 27 |
Belgium (Flamand) | 67 | 44 | 31 | 86 | 71 | 38 |
Dánia | 58 | 45 | 30 | 60 | 45 | 31 |
Egyesült Királyság | 70 | n | 25 | 86 | n | 48 |
Finnország | 68 | n | n | 80 | n | n |
Franciaország | n | n | 31 | n | n | 31 |
Görögország | 58 | 46 | 33 | n | n | n |
Írország | n | n | 25 | n | n | 37 |
Hollandia | n | n | n | n | n | n |
Luxemburg | n | n | n | n | n | n |
Németország | 52 | 24 | 22 | 85 | 61 | 35 |
Olaszország | 84 | 55 | 32 | a | a | a |
Portugália | n | n | n | n | n | n |
Spanyolország | 66 | 48 | 32 | a | 48 | 32 |
Svédország | 73 | 42 | n | 70 | 53 | n |
(folytatás a következő oldalon)
(folytatás)
Országok | Teljes munkaidőben foglalkoztatott tanárok |
Részmunkaidejű tanárok |
||||
elemi és alsó középfok |
felső középfok |
felsőoktatás | elemi és alsó középfok |
felső középfok |
felsőoktatás | |
Egyéb OECD-országok | ||||||
Cseh Köztársaság | n | n | n | n | n | n |
Izland | n | n | n | n | n | n |
Lengyelország | n | n | n | n | n | n |
Magyarország | 84 | 55 | 36 | 84 | 52 | n |
Norvégia | 58 | 32 | n | 81 | 59 | n |
Svájc | 41 | n | n | 74 | n | n |
Törökország | 43 | 40 | 33 | a | a | a |
Országátlag | 64 | 43 | 29 | 77 | 58 | 35 |
Forrás: Education at a Glance. OECD Indicators 1997. OECD CERI, Paris, 1997.
@TÁBLA_CÍM = II. táblázat
Átlagos alapkeresetek a pedagógusi pályán eltöltött idő hossza szerint, 1970 (Ft)
Pályán eltöltött idő, év | Általános iskola | Középiskola | ||||
Budapest | Város | Község | Budapest | Város | Község | |
1-3 | 1600 | 1500 | 1400 | 1700 | 1700 | 1600 |
4-5 | 1700 | 1700 | 1600 | 1900 | 1900 | 1900 |
6-10 | 1900 | 1900 | 1900 | 2100 | 2100 | 2200 |
11-20 | 2100 | 2100 | 2000 | 2300 | 2300 | 2400 |
21-30 | 2300 | 2300 | 2200 | 2500 | 2400 | - |
30 év felett | 2300 | 2400 | 2300 | 2700 | 2700 | - |
Összesen | 2100 | 2000 | 1900 | 2100 | 2100 | 1900 |
III. táblázat
Átlagos alapkeresetek a pedagógusi pályán eltöltött idő hossza szerint, 1996/97 (Ft)
Pályán eltöltött idő, év | Általános iskola | Középiskola | ||||
Budapest | Város | Község | Budapest | Város | Község | |
1-3 | 26 660 | 25 834 | 27 462 | 29 250 | 29 441 | 33 067 |
4-5 | 26 171 | 26 251 | 26 412 | 31 075 | 31 183 | 27 300 |
6-10 | 31 456 | 29 201 | 30 592 | 41 108 | 35 823 | 29 004 |
11-20 | 36 472 | 36 656 | 34 900 | 43 288 | 39 613 | 41 738 |
21-30 | 43 937 | 42 815 | 41 506 | 48 671 | 45 319 | 45 400 |
30 év felett | 47 521 | 49 646 | 47 426 | 47 036 | 48 923 | 46 000 |
Összesen | 37 903 | 38 755 | 36 921 | 43 979 | 41 332 | 37 811 |
IV. táblázat
Átlagkeresetek nem és pályán eltöltött idő alapján, 1970 (Ft)
Pályán eltöltött idő | Általános iskola | Gimnázium | Szakközépiskola | |||||
alsó tagozat | felső tagozat | |||||||
Férfi | Nő | Férfi | Nő | Férfi | Nő | Férfi | Nő | |
1-3 | 2100 | 1500 | 1500 | 1500 | 1700 | 1600 | 1800 | 1800 |
4-5 | - | 1600 | 1700 | 1600 | 1900 | 1900 | 2000 | 1900 |
6-10 | 1800 | 1700 | 1900 | 1900 | 2200 | 1800 | 2200 | 2100 |
11-20 | 2000 | 2000 | 2200 | 2100 | 2200 | 2200 | 2400 | 2200 |
21-30 | 2100 | 2100 | 2300 | 2200 | 2500 | 2400 | 2500 | 2700 |
30 év felett | 2300 | 2200 | 2400 | 2400 | 2800 | 2500 | 2700 | 2500 |
Összesen | 2000 | 1900 | 2100 | 2000 | 2200 | 2000 | 2200 | 2000 |
V. táblázat
Átlagkeresetek nem és pályán eltöltött idő alapján, 1997 (Ft)
Pályán eltöltött idő, év | Általános iskola | Gimnázium | Szakmai iskolák | |||
Férfi (200) |
Nő (1135) |
Férfi (95) |
Nő (259) |
Férfi (269) |
Nő (315) |
|
1-3 | 27 607 | 26 729 | 26 356 | 27 621 | 30 520 | 32 463 |
4-5 | 26 233 | 26 080 | 37 167 | 28 229 | 30 298 | 32 025 |
6-10 | 32 102 | 29 664 | 34 487 | 32 258 | 36 220 | 36 657 |
11-20 | 36 487 | 35 833 | 39 358 | 38 758 | 43 363 | 39 449 |
21-30 | 41 711 | 42 144 | 45 563 | 47 035 | 46 755 | 46 509 |
30 év felett | 48 935 | 48 073 | 49 961 | 47 612 | 49 670 | 48 796 |
Összesen | 38 513 | 38 731 | 40 812 | 39 927 | 43 675 | 41 554 |
VI. táblázat
A négyféle szabadidő-eltöltés alapján elkülönülő tanári csoport alapjellemzői (%)
Passzív | Kulturálisan aktív |
Szórakozó | Barkácsoló, kézimunkázó otthonülő | Összesen | Az asszociáció erőssége* | ||
Volt nyaralni | 40,50 | 57,20 | 61,90 | 39,10 | 50,5 | 0,189 | |
Az iskola telephelye |
főváros | 9,80 | 17,50 | 24,10 | 13,10 | 15,9 | |
megyei város | 23,60 | 27,00 | 24,70 | 20,60 | 24,6 | 0,157 | |
város | 33,60 | 31,30 | 26,50 | 36,90 | 32,2 | ||
község | 33,00 | 24,20 | 24,70 | 29,40 | 27,4 | ||
Szak | képesítés nélküli | 0,20 | 0,10 | 0,00 | 0,00 | 0,1 | 0,163 |
alsós | 24,30 | 26,80 | 26,60 | 27,00 | 26,2 | ||
magyar-történelem | 18,70 | 25,10 | 19,00 | 21,10 | 21,8 | ||
idegen nyelv | 6,00 | 7,20 | 6,30 | 3,00 | 5,9 | ||
matematika-fizika | 18,80 | 14,90 | 20,60 | 16,60 | 17,1 | ||
biológia-kémia | 6,90 | 8,70 | 8,10 | 8,30 | 8,1 | ||
testnevelés | 4,90 | 2,90 | 3,80 | 2,10 | 3,4 | ||
gyakorlati-szakmai | 12,30 | 5,90 | 5,80 | 11,50 | 8,5 | ||
Van gyereke | 84,30 | 70,50 | 66,90 | 85,50 | 76,2 | 0,187 | |
Neme | nő | 65,80 | 80,50 | 77,80 | 73,30 | 75,2 | 0,135 |
férfi | 34,20 | 19,50 | 22,20 | 26,70 | 24,8 | ||
Az apa foglalkozása | értelmiségi | 25,80 | 29,50 | 34,50 | 24,40 | 28,4 | 0,116 |
szellemi | 14,60 | 19,70 | 18,80 | 18,20 | 18,1 | ||
fizikai | 46,30 | 40,20 | 36,60 | 40,50 | 41,1 | ||
mezőgazdasági | 13,20 | 10,70 | 10,00 | 16,80 | 12,4 | ||
Az apa legmagasabb iskolai végzettsége | 4-6 elemi | 13,80 | 8,90 ; | 8,80 | 14,80 | 11,2 | |
8 általános | 18,90 | 14,70 | 11,10 | 17,20 | 15,6 | 0,167 | |
szakmunkás | 25,90 | 20,60 | 23,30 | 24,50 | 23 | ||
gimnázium | 4,20 | 10,30 | 7,50 | 7,50 | 7,9 | ||
szakközép | 14,10 | 16,80 | 17,30 | 14,20 | 15,7 | ||
főiskola | 12,30 | 13,30 | 15,50 | 12,70 | 13,3 | ||
egyetem | 10,80 | 15,30 | 16,50 | 9,20 | 13,3 | ||
Korcsoport | -29 | 11,40 | 17,40 | 22,40 | 6,60 | 14,7 | 0,19 |
30-39 | 33,90 | 32,30 | 36,70 | 28,50 | 32,6 | ||
40-49 | 36,60 | 32,60 | 27,30 | 36,80 | 33,5 | ||
50- | 18,00 | 17,80 | 13,50 | 28,10 | 19,2 | ||
Családi állapot |
egyedülálló | 19,20 | 29,80 | 27,70 | 22,60 < /SMALL> | 25,5 | 0,101 |
házas | 80,80 | 70,20 | 72,30 | 77,40 | 74,5 | ||
Innovatív | nagyon | 24,80 | 36,80 | 34,80 | 35,30 | 33,3 | 0,113 |
kevéssé | 19,50 | 12,60 | 14,20 | 14,30 | 14,8 | ||
Iskolatípus | általános | 58,80 | 56,40 | 57,70 | 61,50 | 58 | 0,085 |
gimnázium | 20,50 | 27,60 | 24,20 | 22,90 | 24,5 | ||
szakmai | 21,60 | 16,00 | 18,10 | 15,60 | 17,6 |
* szignifikancia=0,000
VII. táblázat
A szabadidős tevékenységek sorrendje a tanárok és a lakosság körében, 1997
Tanár | Lakosság | ||
1. | olvasás | 1. | olvasás |
2. | kirándulás | 2. | barkácsolás, kézimunka |
3. | barátokkal összejárás | 3. | barátokkal összejárás |
4. | moziba, színházba járás | 4. | kirándulás |
5. | barkácsolás, kézimunka | 5. | moziba, színházba járás |
6. | számítógép-használat | 6. | vendéglőbe járás |
7. | sportolás | 7. | sportolás |
8. | hangversenyre járás | 8. | számítógép-használat |
9. | nyelvtanulás | 9. | nyelvtanulás |
10. | vendéglőbe járás | 10. | hangversenyre járás |
VIII. táblázat
A nyaralási hajlandóságra ható változók (korrelációs együtthatók)
Volt-e az idén nyaralni |
Élet- kor |
Neme | Akti- vitás |
Az apa végzettsége | A házastárs végzettsége | Van-e telek |
|
Volt-e az idén nyaralni | 1 | 0,15 | -0,06 | 0,28 | -0,16 | -0,18 | 0,15 |
Életkor | 1 | -0,08 | 0,23 | -0,21 | 0,10 | -0,12 | |
Neme | 1 | -0,05 | |||||
Aktivitás | 1 | -0,22 | -0,20 | 0,11 | |||
Apa végzettsége | 1 | 0,17 | -0,04 | ||||
Házastárs végzettsége | 1 | -0,13 | |||||
Van-e telek | 1 |
IX. táblázat
Az aktivitás, innovativitás és művelődés indexének korrelációja egyéb változókkal
Aktív | Innovatív | Művelt | |
Aktív | 0,11 | 0,68 | |
Innovatív | 0,11 | 0,13 | |
Művelt | 0,68 | 0,13 | |
Életkor | -0,23 | 0,20 | -0,20 |
Gyerekszám | -0,08 | -0,11 | |
Havibér | -0,05 | 0,09 | -0,05 |
Éves jövedelem | 0,18 | ||
Neme | -0,06 | 0,11 | |
Idegennyelv-tudás | -0,25 | -0,48 | |
Továbbképzésen részt vett | -0,06 | -0,15 | -0,39 |
Barkácsol | -0,05 | -0,04 | -0,04 |
Apa foglalkozása | -0,18 | -0,16 | |
Apa végzettsége | 0,22 | 0,20 | |
Házastárs foglalkozása | -0,14 | -0,08 | -0,11 |
Házastárs végzettsége | 0,20 | 0,07 | 0,19 |
Van telek | -0,11 | -0,06 | -0,06 |
Telephely | -0,17 | -0,09 | -0,17 |
Iskolatípus | 0,05 | 0,05 | 0,05 |
X. táblázat
Az aktivitás, innovativitás és művelődés indexének alapértékei
Átlag | Medián | Módusz | Minimum | Maximum | |
Aktív | 7,89 | 8,00 | 8,00 | 2,00 | 15,00 |
Innovatív | 1,00 | 1,00 | 0,00 | 0,00 | 6,00 |
Művelt | 4,42 | 4,00 | 5,00 | 0,00 | 8,00 |
XI. táblázat
Az aktivitás, innovativitás és művelődés indexének alapján képzett csoportok jellemzői
Innovatív, de passzív, kevéssé művelődik |
Aktív, művelődő, de nem innovatív |
Aktív, innovatív és művelődő |
Egyik sem |
Összes | |
Életkor | 42,90 | 35,22 | 39,99 | 39,27 | 39,35 |
Gyerekszám | 1,88 | 1,66 | 1,72 | 1,84 | 1,80 |
Havibér | 42 651 | 36 279 | 41 494 | 40 093 | 40 044 |
Éves jövedelem | 494 947 | 418 402 | 538 567 | 450 380 | 465 844 |
Férfi | 27,3 | 19,1 | 28,8 | 25,6 | 24,9 |
Nő | 72,7 | 80,9 | 71,2 | 74,4 | 75,1 |
2 alsós tanár | 27,60 | 24,62 | 22,73 | 27,73 | 26,39 |
3 magyar és/vagy történelem | 19,59 | 22,56 | 24,48 | 21,43 | 21,60 |
4 idegen nyelv | 3,07 | 11,09 | 6,29 | 4,62 | 5,90 |
5 matematika és/vagy fizika | 18,74 | 18,05 | 18,88 | 15,34 | 17,23 |
6 biológia és/vagy kémia | 9,20 | 5,08 | 10,84 | 8,40 | 8,15 |
7 testnevelés | 1,87 | 4,32 | 2,10 | 4,20 | 3,39 |
8 szakmai elméleti és/vag y gyakorlati | 11,58 | 4,70 | 6,99 | 9,24 | 8,53 |
Főváros | 14,31 | 20,78 | 27,57 | 10,48 | 15,82 |
Megyei jogú város | 21,91 | 30,49 | 28,31 | 21,51 | 24,46 |
Egyéb város | 36,22 | 25,83 | 26,10 | 35,15 | 32,22 |
Község | 27,56 | 22,91 | 18,01 | 32,86 | 27,50 |
Általános iskola | 60,82 | 55,93 | 47,18 | 60,53 | 57,95 |
Gimnázium | 21,12 | 28,06 | 34,86 | 21,59 | 24,54 |
Szakmai középiskola | 18,06 | 16,01 | 17,96 | 17,88 | 17,51 |
Volt vezető | 26,06 | 11,47 | 25,52 | 17,12 | 19,09 |
Nem volt vezető | 73,94 | 88,53 | 74,48 | 82,88 | 80,91 |
XII. táblázat
A képesítések száma az iskola típusa szerint
Egy | Kettő | Három | Négy | Öt | Hat v. több | Összesen | ||||||||
N | % | N | % | N | % | N | % | N | % | N | % | N | % | |
Általános iskola |
533 | 36,7 | 683 | 47,0 | 183 | 12,6 | 21 | 1,4 | 6 | 0,4 | 6 | 0,5 | 1454 | 100 |
Gimná- zium |
62 | 18,7 | 207 | 62,3 | 45 | 13,6 | 10 | 3,0 | 3 | 0,9 | 4 | 1,2 | 332 | 100 |
Vegyes középisk. |
63 | 28,9 | 113 | 51,8 | 32 | 14,7 | 5 | 2,3 | 3 | 1,4 | - | - | 218 | 100 |
Szakközép és/vagy | 107 | 28,8 | 174 | 46,8 | 53 | 14,2 | 23 | 6,2 | 6 | 1,6 | 4 | 1,1 | 372 | 100 |
Összesen | 765 | 32,2 | 1177 | 49,5 | 313 | 13,2 | 59 | 2,5 | 18 | 0,8 | 19 | 0,8 | 2351 | 100 |
XIII. táblázat
Életkori megoszlás tantárgycsoportok szerint az általános és a középfokú iskolákban (Általános iskola)
Tantárgycsoport | Életkor | Átlag | ||||||||||
20-29 | 30-39 | 40-49 | 50-59 | 60- | ||||||||
N | % | N | % | N | % | N | % | N | % | N | % | |
Nyelv | 33 | 15,6 | 73 | 34,6 | 70 | 33,2 | 34 | 16,1 | 1 | 0,5 | 211 | 100 |
Mator | 37 | 12,2 | 103 | 33,9 | 99 | 32,6 | 63 | 20,7 | 2 | 0,7 | 304 | 100 |
Matfiz | 24 | 10,3 | 76 | 32,8 | 89 | 38,4 | 42 | 18,1 | 1 | 0,4 | 232 | 100 |
Biokem | 31 | 12,3 | 73 | 29,0 | 97 | 38,5 | 51 | 20,2 | - | - | 252 | 100 |
Keszseg | 46 | 10,5 | 187 | 42,8 | 136 | 31,1 | 66 | 15,1 | 2 | 0,5 | 437 | 100 |
Összesen | 209 | 14,2 | 526 | 35,8 | 502 | 34,2 | 221 | 15,1 | 10 | 0,7 | 1468 | 100 |
XIV. táblázat
Életkori megoszlás tantárgycsoportok szerint az általános és a középfokú iskolákban (Középiskola)
Tantárgycsoport | Életkor | Átlag | ||||||||||
20-29 | 30-39 | 40-49 | 50-59 | 60- | ||||||||
N | % | N | % | N | % | N | % | N | % | N | % | |
Nyelv | 49 | 25,7 | 53 | 27,7 | 62 | 32,5 | 27 | 14,1 | - | - | 191 | 100 |
Mator | 41 | 16,8 | 70 | 28,7 | 79 | 32,4 | 52 | 21,3 | 2 | 0,8 | 244 | 100 |
Matfiz | 41 | 17,6 | 65 | 27,9 | 78 | 33,5 | 47 | 20,2 | 2 | 0,9 | 233 | 100 |
Biokem | 27 | 18,2 | 39 | 26,4 | 39 | 26,4 | 39 | 26,4 | 4 | 2,7 | 148 | 100 |
Keszseg | 15 | 10,8 | 41 | 29,5 | 44 | 29,5 | 34 | 24,5 | 5 | 3,6 | 139 | 100 |
Összesen | 141 | 15,4 | 254 | 27,7 | 294 | 27,7 | 214 | 23,3 | 14 | 1,5 | 917 | 100 |
XV. táblázat
Tudja-e használni a számítógépet?
Tantárgycsoport | Válaszok százalékos megoszlása | ||
Igen | Nem, de tervezi | Nem | |
Nyelv | 40,8 | 42,8 | 16,5 |
Mator | 37,7 | 40,2 | 22,2 |
Matfiz | 72,5 | 19,7 | 7,8 |
Biokem | 42,1 | 37,7 | 20,2 |
Keszseg | 43,8 | 40,0 | 16,1 |
Összesen | 45,8 | 37,5 | 16,7 |
XVI. táblázat
Használ-e számítógépet?
Tantárgy- csoport |
Válaszok százalékos megoszlása | |||
igen, a munkahelyén |
igen, csak otthon |
igen, a munkahelyén és otthon | nem használ |
|
Nyelv | 9,0 | 16,2 | 10,3 | 64,5 |
Mator | 11,1 | 14,1 | 8,2 | 66,6 |
Matfiz | 30,1 | 13,1 | 15,3 | 41,5 |
Biokem | 11,6 | 12,9 | 11,9 | 63,7 |
Keszseg | 9,5 | 15,8 | 9,2 | 65,4 |
Összesen | 13,4 | 14,3 | 10,2 | 62,0 |
XVII. táblázat
Továbbképzéseken és tanfolyamokon való részvétel, tantárgycsoportonként
Tantárgycsoport | Hány továbbképzésen vett részt? |
Hány tanfolyamon vett részt? |
Nyelv | 1,79 | 1,03 |
Mator | 1,96 | 0,96 |
Matfiz | 1,73 | 0,73 |
Biokem | 1,96 | 0,96 |
Keszseg | 1,84 | 0,84 |
Átlag | 1,87 | 0,87 |
XVIII. táblázat
Milyen közalkalmazotti kategóriába tartozik?
Tantárgy- csoport |
Bérkategória | |||||||
B | C | D | E | F | G | egyéb | nem tudja | |
Nyelv | 0,0 | 1,0 | 38,5 | 19,2 | 31,4 | 3,3 | 1,0 | 3,5 |
Mator | 0,0 | 0,5 | 38,6 | 15,7 | 35,0 | 3,6 | 1,3 | 3,5 |
Matfiz | 0,2 | 0 | 30,3 | 20,0 | 38,6 | 4,7 | 0,6 | 4,7 |
Biokem | 0,3 | 0,3 | 39,3 | 16,2 | 35,8 | 2,0 | 1,0 | 3,6 |
Keszseg | 0,5 | 0,2 | 51,7 | 8,2 | 33,1 | 1,9 | 0,9 | 1,4 |
Összesen | 0,7 | 0,6 | 45,5 | 12,8 | 32,6 | 2,7 | 0,8 | 2,7 |
XIX. táblázat
Vállalkozói aktivitás tantárgycsoportonként (%)
Egyéni vállalkozó ig. | Gazdasági társaság tagja | |
Nyelv | 6,5 | 3,5 |
Mator | 5,8 | 4,0 |
Matfiz | 8,6 | 5,5 |
Biokem | 7,9 | 5,4 |
Keszseg | 8,5 | 6,8 |
Átlag | 7,7 | 5,1 |
XX. táblázat
A közismereti és szakmai tanárok között a nők aránya
iskolatípusonként (%)
G, G+SZK és SZK együtt |
SZK+SZM | SZM | |
Közismereti tanárok | 70,5 | 60,4 | 40,6 |
Szakmai tanárok | 45,0 | 31,3 | 15,8 |
Összesen | 66,1 | 48,1 | 31,4 |
XXI. táblázat
A tanárok átlagéletkora iskolatípusonként
G, G+SZK és SZK együtt |
SZK+SZM | SZM | |
Összes tanár | 39,8 | 41,4 | 43,4 |
Közismereti tanárok | 39,5 | 39,7 | 41,6 |
Szakmai tanárok | 41,5 | 43,8 | 46,3 |
XXII. táblázat
A középiskolai tanárok édesapjának legmagasabb iskolai végzettsége (%) (40 év alattiak)
Diploma | Érettségi | Nincs érettségi | |
Közismereti tanárok | 36,0 | 30,2 | 33,9 |
Szakmai tanárok | 30,6 | 24,5 | 44,9 |
G és G+SZ | 40,0 | 25,3 | 34,7 |
Csak szakképzést folytató intézmények | 29,8 | 33,3 | 36,9 |
XXIII. táblázat
A középiskolai tanárok édesapjának legmagasabb iskolai végzettsége (%) (40 év felettiek)
Diploma | Érettségi | Nincs érettségi | |
Közismereti tanárok | 28,1 | 21,5 | 50,4 |
Szakmai tanárok | 14,8 | 14,8 | 70,4 |
G és G+SZ | 26,7 | 22,7 | 50,6 |
Csak szakképzést folytató intézmények | 21,3 | 16,7 | 62,1 |
XXIV. táblázat
A középiskolai tanárok édesapjának legmagasabb iskolai végzettsége az iskola településtípusa szerint (%) (Gimnáziumok: tiszta profilúak és szakközépiskolával egy intézményben működők)
Diploma | Érettségi | Nincs érettségi | |
Budapest | 42,5 | 23,3 | 34,2 |
Megyeszékhely | 37,5 | 24,8 | 37,6 |
Egyéb város és község | 22,3 | 23,8 | 53,8 |
XXV. táblázat
A középiskolai tanárok édesapjának legmagasabb iskolai végzettsége az iskola településtípusa szerint (%) (Csak szakképzést folytató intézmények)
Diploma | Érettségi | Nincs érettségi | |
Budapest | 33,3 | 26,7 | 40,0 |
Megyeszékhely | 23,7 | 25,4 | 50,8 |
Egyéb város és község | 20,8 | 19,1 | 60,1 |
XXVI. táblázat
Az egyes iskolatípusokban oktatók házastársainak legmagasabb iskolai végzettsége, %
G | G + SZK | SZK | SZK + SZM | SZM | |
Egyetem | 50,0 | 49,3 | 52,7 | 29,8 | 31,1 |
Főiskola | 33,7 | 28,5 | 23,6 | 36,7 | 40,0 |
Legfeljebb érettségi | 16,3 | 22,2 | 23,6 | 33,5 | 28,9 |
XXVII. táblázat
A közismereti és szakmai tanárok házastársainak legmagasabb végzettsége, %
Közismereti tanárok | Szakmai tanárok | |
Egyetem | 48,3 | 23,2 |
Főiskola | 32,1 | 35,1 |
Legfeljebb érettségi | 19,6 | 41,7 |
XXVIII. táblázat
A fiatalabb és idősebb generációhoz tartozó közismereti és szakmai tanárok házastársainak legmagasabb iskolai végzettsége, %
A tanárok szaktárgy és életkor szerint | A házastárs iskolai végzettsége | ||
egyetem | főiskola | max. érettségi | |
Közismereti, max. 39 év | 43,6 | 30,1 | 26,4 |
Közismereti, 40 év felett | 51,2 | 34,1 | 14,7 |
Szakmai, max. 39 év | 22,5 | 37,5 | 40,0 |
Szakmai, 40 év felett | 23,4 | 34,4 | 42,2 |
XXIX. táblázat
A középiskolai tanári végzettséggel rendelkezők aránya a közismereti tárgyakat tanítók között iskolatípusonként, %
G | G + SZK | SZK | SZK+SZM | SZM |
85,2 | 72,6 | 75,8 | 64,2 | 50,0 |
XXX. táblázat
Az első diplomájukat esti vagy levelező tagozaton szerzők aránya, %
A tanárok szaktárgya | Az iskola típusa | |
középiskola | szakmunkásképző | |
Közismereti tanárok | 8,6 | 14,6 |
Szakmai tanárok | 25,4 | 50,7 |
XXXI. táblázat
A továbbképzéseken való aktivitás az elmúlt 5 évben, nemek és végzettségek szerint, %
A tanárok jellemzői | Nem vett részt továbbképzésen |
Legalább két továbbképzésen részt vett |
Férfiak | 47,7 | 22,0 |
Nők | 41,3 | 30,1 |
Egydiplomások | 48,9 | 22,8 |
Kétdiplomások | 36,4 | 31,8 |
Legalább három diplomával rendelkezők | 33,3 | 37,3 |
XXXII. táblázat
A gimnáziumokban és szakképző intézményekben oktatók átlagos munkahelyszáma életkori csoportok szerint
Gimnázium | Szakképzés | |
Max. 29 évesek | 1,32 | 1,70 |
30-34 évesek | 1,89 | 2,23 |
35-39 évesek | 2,36 | 2,63 |
40-44 évesek | 2,58 | 3,03 |
45-49 évesek | 3,08 | 2,96 |
50-54 évesek | 3,00 | 3,23 |
54 év fölöttiek | 3,15 | 3,71 |
XXXIII. táblázat
Az anyagi megbecsültségükkel elégedett és elégedetlen tanárok aránya, %
Elégedetlenek | Közepesen elégedettek |
Elégedettek | |
Közismereti tanárok | 71,0 | 19,5 | 9,6 |
Szakmai tanárok | 54,1 | 24,6 | 21,2 |
Férfi közismereti tanárok | 74,3 | 17,9 | 7,8 |
Női közismereti tanárok | 69,6 | 19,9 | 10,5 |
Férfi szakmai tanárok | 65,1 | 26,4 | 8,5 |
Női szakmai tanárok | 36,4 | 43,9 | 19,7 |
XXXIV. táblázat
A családban található autó életkora a házastárs iskolai
végzettsége szerint (%)
Az autó életkora | A házastárs végzettsége | ||
egyetem | főiskola | legfeljebb érettségi | |
1-3 éves | 26,9 | 14,4 | 9,7 |
4-9 éves | 40,4 | 31,7 | 32,0 |
10 éves vagy régebbi | 32,7 | 54,0 | 58,3 |
XXXV. táblázat
Az egyes településtípusokon lakó autó- és számítógép-tulajdonos középiskolai pedagógusok aránya (%)
Van autó a családban | Van otthon számítógép | |
Budapestiek | 54,9 | 49,2 |
Megyeszékhelyen lakók | 70,0 | 36,6 |
Egyéb városban lakók | 70,2 | 30,7 |
XXXVI. táblázat
Az egyes településtípusokon tanító közismereti és szakmai tanárok nyaralásai a kérdezést megelőző esztendőben, %
Volt külföldön | Sehol nem nyaralt | |
Budapesti közismereti tanárok | 18,9 | 34,4 |
Budapesti szakmai tanárok | 12,1 | 57,6 |
Megyeszékhelyen dolgozó közismereti tanárok | 15,2 | 43,7 |
Megyeszékhelyen dolgozó szakmai tanárok | 8,9 | 60,7 |
Egyéb városban dolgozó közismereti tanárok | 18,3 | 47,2 |
Egyéb városban dolgozó szakmai tanárok | 8,4 | 69,5 |
XXXVII. táblázat
Azok aránya, akik a "szeretetteljes bánásmód"-ot általában az iskola nagyon fontos feladatának jelölték meg (%)
Gimnázium | 78,6 |
Gimnázium + Szakközépiskola | 79,0 |
Szakközépiskola | 72,6 |
Szakközépiskola + Szakmunkásképző | 68,9 |
Szakmunkásképző | 56,7 |
XXXVIII. táblázat
A tanárok jövőképe és foglalkozásához való érzelmi viszonya közötti összefüggés (%)
Nagyon szereti foglalkozását |
Ellentmondásos érzelmi viszony a tanári léttel | |
Tanárként dolgozik | 72,9 | 60,4 |
Iskolában vezetőként dolgozik | 9,9 | 3,0 |
Pályaelhagyó lesz | 8,6 | 24,8 |
Munkanélküli vagy nyugdíjas lesz | 8,6 | 11,9 |