A Balatonlellei Általános és Zeneiskola kiemelt feladatként kezeli a gyerekek egészséges életszemléletének kialakítását, és ezt nemcsak a tanórák keretében, hanem szabadidős tevékenységek szervezésével valósítja meg. Az iskola a Comenius nemzetközi együttműködés alapján több külföldi iskolával tart fenn kapcsolatot. A partneriskolák minden évben egy kiemelt feladattal foglalkoznak. Ennek keretében azonos célokat tűznek ki a résztvevők az éves feladattervben, azonos felméréseket végeznek, azonos pályázatokat írnak ki a gyerekek részére, majd ezeket összesítik, értékelik, és minden részt vevő iskolához eljuttatják. 2005-ben az iskolák kiemelt feladata az egészségnevelés volt. A szerző a közösen összeállított kérdőíves felmérés eredményeit mutatja be.
BEVEZETÉS
Az egészségnevelés az egész társadalom ügye és feladata. Ebben a munkában nagy részt kell vállalnia minden oktatási intézménynek. A Balatonlellei Általános és Zeneiskola kiemelt feladatként kezeli a gyerekek egészséges életszemléletének kialakítását, és ezt nemcsak a tanórák keretében, hanem szabadidős tevékenységek szervezésével valósítja meg.
A közoktatási törvény 2004 februárjában kiadott módosítása célul tűzte ki, hogy 2004. június 30-ig minden általános iskolában el kell készíteni az iskolai egészségnevelési, egészségfejlesztési programot. A minisztérium az iskolákban nagyobb súlyt akar helyezni az egészségnevelésre, hiszen ezért kötelezett minden iskolát az egészségnevelési program kidolgozására, másfelől viszont csökkentette az erre fordítható tanidőt, hiszen a 2006/2007. tanévtől megszüntette a 8. évfolyam részére korábban elrendelt kéthetenkénti egyórás egészségtan tárgyat.
NEMZETKÖZI KAPCSOLATUNK
Iskolánk a Comenius nemzetközi együttműködés alapján a következő külföldi iskolákkal tart kapcsolatot: American Academy (Limassol, Ciprus), Duale Oberschule und THS (Eisenberg, Németország), Fairfax School (Sutton Coldfield, Anglia), Staatliche Regelschule „Georg Kresse” (Triebes, Németország), Turba Gümnaasium (Turba, Észtország).
A partneriskolák minden évben egy kiemelt feladattal foglalkoznak. Ennek keretében azonos célokat tűznek ki az éves feladattervben, azonos felméréseket végeznek, azonos pályázatokat írnak ki a gyerekek részére, majd ezeket összesítik, értékelik, és minden részt vevő iskolához eljuttatják.
A tagországok intézményei az évente megrendezett nemzetközi konferenciákon egyeztetik a tapasztalatokat, és meghatározzák a következő évek programját. A konferenciát minden évben másik ország rendezi. (2004-ben Észtországban, 2005-ben Cipruson, 2006-ban Balatonlellén zajlott a tanácskozás.)
Az együttműködő iskolák kiemelt feladata 2005-ben az egészségnevelés volt. A közösen összeállított kérdőívet mindegyik iskola megíratta a saját nyelvén, majd angolra és németre fordítva elküldte az eredményeket a partneriskoláknak.
A Balatonlellei Általános Iskolában a felső tagozatos diákok körében történt a felmérés, és ennek során 169 tanuló adatait összesítettük.
Összehasonlító elemzés a partneriskolák
adatai alapján
A Cipruson működő American Academy kivételével a nemzetközi projektben együttműködő külföldi partneriskolák mindegyike elvégezte a felméréseket.
Az iskolák által készített összesítés alapján összehasonlító elemzést készítettem, amely rávilágíthat az egyes európai országok kultúrájának különbségeire és az eltérő táplálkozási szokásokra. A kérdőív kérdéseinek, állításainak sorrendjében haladva ismertetem az elemzés eredményeit.
Szoktál-e a testnevelésórán kívül sportolni? | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
1,4 | 1,22 | 1,02 | 1 | 0,92 |
–2 és +2 közötti számokkal értékelhettek a gyerekek |
A magyar gyerekek sportigényét bizonyítja ez a szám, számukra az iskolai testnevelésen túl is fontos a sport. Észtország dinamikusan fejlődő ország, azonban az itt élő gyerekek tulajdonítanak legkisebb jelentőséget a sportnak.
Rendszerint a következő sportokat űzöm | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
kerékpár foci kézilabda |
kerékpár foci bowling |
foci kerékpár úszás |
foci úszás kosárlabda (rögbi) |
atlétika kosárlabda foci |
A három legkedveltebb sporttevékenységet gyűjtöttem ki. A foci minden iskolában a legkedveltebb sportág. A többi mozgásforma függ a helyi adottságoktól is, hiszen Balatonlelle, Triebes, Eisenberg kisváros, így itt közkedvelt közlekedési eszköz a kerékpár, ez az angol és az észt városokra nem annyira jellemző. Az angol iskolában viszont jelen vannak az európai sportkultúrától eltérő sportágak is, mint például a rögbi, a krikett, a golf.
Kedvenc sportágam | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
kézilabda foci kerékpár |
foci kerékpár röplabda |
foci úszás kerékpár |
foci úszás |
úszás atlétika foci |
A foci itt is a legkedveltebb sportág. Érdekes, hogy a Balaton-parti város diákjai nem jelölték az úszást mint legkedveltebb mozgásformát, de három külföldi iskolában, ahol a városban van uszoda, ez a mozgásfajta is az élen szerepel.
Véleményem a sportról |
---|
„A sport egészséges” állítással mindegyik iskola diákközössége egyetért. „A sport ártalmas” állítást elvetik, mind a magyar, mind a külföldi diákok tudják, hogy a mozgás az egészség fontos feltétele.
A további válaszok esetében a pozitív értékeket [+1, +2] megjelölők számát vettem figyelembe az értékelés során. A táblázatokban látható, hogy a válaszolók hány százaléka ért egyet az állítással.
A sport drága | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
24% | 23% | 22% | 64% | 39% |
Az angol iskola diákjai közül sokan drágának tartják a sportolási lehetőségeket, ami természetesen összefügg a társadalmi helyzettel is.
A sporton keresztül barátokat szerzel | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
83% | 66% | 50% | 76% | 64% |
Az adatok jól mutatják, hogy a gyerekek életében a közösségi és a baráti kapcsolatok építésének egyik legfontosabb alapja a sport. A mozgás tehát nemcsak a testi, hanem a lelki egyensúly megteremtésében is nagyon fontos. A magyar tanulók vélték legmagasabb százalékban, hogy a sport a baráti kötelékek megszilárdulásának egyik legfontosabb színtere.
Nem szeretek veszíteni | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
55% | 37% | 39% | 59% | 49% |
A gyerekek többsége az élet minden területén élvezi a versengést, és nem szereti, ha alulmarad. Ez leginkább az angol és a magyar gyerekek körében tapasztalható. „Harcolni a végsőkig”, és nem alulmaradni. Ez a sport mozgatórugója, és ha ennek az ízét egyszer megérzik a fiatalok, akkor megtanulnak küzdeni. Ez a sport egyik legfontosabb feladata.
Megőrzöm egészségemet a sport által | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
86% | 58% | 41% | 70% | 91% |
A megkérdezettek nagy része tudja, hogy az egészség megőrzésének egyik legfontosabb módja a testmozgás.
A sportolók nem dohányoznak | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
37% | 73% | 43% | 32% | 53% |
A gyerekek nincsenek tisztában a dohányzás káros hatásaival, hiszen nagyon kis százalékuk ért csak egyet ezzel az állítással. Ebből a felmérésből is bizonyossá válik, hogy erőteljesebb prevenciós munkára van szükség ezen a területen. A kiugróan magas 73% a német iskola esetében azzal magyarázható, hogy ez az intézmény 18 éves korig oktatja a tanulókat, akik közül sokan valószínűleg már kapcsolatba kerültek a dohányzással.
A sportolók nem isznak | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
39% | 51% | 40% | 15% | 46% |
Elkeserítő, hogy a fiatalok nem ítélik el az alkoholt, és összeegyeztethetőnek tartják a sporttal. Valószínűleg a reklámok és a rossz példák befolyásolják őket a véleményalkotásban.
Anyám sportol | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
30% | 24% | 16% | 33% | 35% |
Az anyák nagyon alacsony százalékban mozognak rendszeresen. Hiányzik a családból jövő jó példa.
Apám sportol | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
43% | 30% | 28% | 63% | 40% |
Az apák több mozgásos tevékenységet végeznek, mint az anyák. Ez azzal függhet össze, hogy ma már csaknem minden országban szükség van mindkét szülő keresetére, így a munka után a nőkre váró házimunkák mellett nem jut idő a sportra. Meglepő, hogy mindkét táblázatban a német iskolák mutatószámai a legalacsonyabbak.
Testvéreim is sportolnak | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
60% | 33% | 41% | 63% | 66% |
Az előbbi adatokhoz képest itt drasztikus emelkedés tapasztalható. Ennek hátterében az állhat, hogy a legtöbb testvér még iskoláskorú, így részt vesznek az iskolák által szervezett sporttevékenységekben. Ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy talán e fiatalok későbbi életében nagyobb szerepet kap majd a mozgás.
Környezetemben nincs sportolási lehetőség | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
9% | 26% | 31% | 17% | 17% |
A diákok alacsony százaléka ért egyet azzal, hogy azért nem tud megfelelően sportolni, mert nincs rá lehetősége. Különösen a magyar diákok ismerik el, hogy lehetőségük volna mozogni. A többi európai iskola közül talán az angol intézmény diákjainak esetében lehet azzal magyarázni a magasabb értéket, hogy – miként az a korábbi kérdésekből kiderült – a sportolás Angliában drága tevékenység.
Hol, kikkel sportolsz? | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
iskolában barátokkal |
barátokkal klubban |
klubban barátokkal |
barátokkal családdal |
barátokkal iskolában |
Mindenhol a két legmagasabb százalékban megjelölt választ adtam meg.
A megkérdezett országok diákjainak mindegyikénél a legfontosabb sportolási mód a barátokkal közösen végzett tevékenység. Magyarországon és Észtországban a sportszervezés egyik bástyája az iskola, míg a nyugati országokban mindez a drága sportklubokban történik.
A reggeli ételek és italok tekintetében is hasonló a különböző országok közti tanulói igény. Összességében megállapítható, hogy a gyerekek reggeli menüje egészségesen összeállított.
Reggelire iszom | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
tea tej csokoládé |
tej gyümölcslé csokoládé |
tej csokoládé gyümölcslé |
gyümölcslé tej tea |
tea gyümölcslé tej |
Reggelire eszem | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
kenyér gabonapehely müzli vaj |
kenyér gabonapehely gyümölcs |
kenyér müzli gabonapehely sajt |
kenyér vaj gabonapehely |
kenyér kolbász gyümölcs |
Mennyi ideig reggelizel? | ||||
---|---|---|---|---|
Balatonlellei Általános Iskola |
Staatliche Regelschule (Triebes) | Duale Oberschule (Eisenberg) | Fairfax School (Sutton Coldfield) |
Turba Gümnaasium (Turba) |
10 perc 5 perc |
15 perc 10 perc |
10 perc 15 perc |
10 perc 0 perc 5 perc |
10 perc 15 perc 5 perc |
A legtöbb tanulónak a felmérés szerint egy gyors reggelire van ideje. Egyedül az angol iskola diákjai közül jelölték meg sokan, hogy nem reggeliznek, pedig az angol iskolakezdés későbbi időpontban van, mint a többi országban.
A következőkben a felmérésben részt vevők által említett jellegzetes reggeliket mutatom be.
Italok | ||
---|---|---|
ISKOLA | GYEREKEKNEK | FELNŐTTEKNEK |
Balatonlellei Általános Iskola | tej, kakaó, tea | kávé, tea, tej, víz |
Duale Oberschule (Eisenberg) | kakaó, tej, narancslé, gyümölcstea | kávé, tea, narancslé |
Fairfax School (Sutton Coldfield) | gyümölcslé, gabonapehely tejben | kávé, tea, gabonapehely tejjel |
Staatliche Regelschule (Triebes) | tej, kakaó, gyümölcslé, tea, kávé, víz |
kávé, tea, tej, gyümölcslé |
Ételek | ||
---|---|---|
ISKOLA | GYEREKEKNEK | FELNŐTTEKNEK |
Balatonlellei Általános Iskola | müzli, gabonapehely, joghurt, sajt, kenyérfélék, kolbász, gyümölcs | kenyérfélék, vaj, kolbász, tojás, sajt, szendvics |
Duale Oberschule (Eisenberg) | lekvár, müzli, kolbász, csokikrém, kenyérfélék, vaj, sajt, gyümölcsjoghurt, banán, méz, alma | kolbász, sajt, tojás, joghurt, kenyérfélék, méz, lekvár, paradicsom, uborka, croissant |
Fairfax School (Sutton Coldfield) | gabonapehely, pirítós, vaj, lekvár, csokikrém | gyümölcs, gabonapehely, pirítós |
Staatliche Regelschule (Triebes) | zsemle, vaj, lekvár, sajt, kolbász, müzli, gyümölcs, tojás, joghurt, sütemény | kenyérfélék, sajt, kolbász, müzli, gyümölcs |
Minden iskolás gyereknél előfordul a tea, tej, kakaó, míg gyümölcslét a magyar iskola diákjain kívül mindenhol fogyasztanak. Magyarországon a gyümölcslé nagyon drága, így kevés család reggelijének része. Érdekes, hogy a triebesi iskola diákjai a kávét jellegzetes reggeli italként is megjelölték, bár itt, mivel középiskola, tizennyolc éves korig tanulnak a gyerekek. A felnőttek reggeli italai között minden országban a kávé áll az első helyen, bár a kávék erőssége között nagy különbség van, hiszen a magyarok itala nagyon erős, míg a német és az angol kávé hosszabb lével készül, és kevesebb koffeint tartalmaz. A reggeliben a gyerekeknél hasonló élelmiszerek szerepelnek. Örvendetes tény, hogy minden országban jelen van az egészséges étrendet képviselő müzli, gabonapehely. Ugyanez a felnőttek esetében nem mondható el, hiszen például a magyar felnőttek reggelijének nem része az egészséges táplálékot jelentő gabonapehely. Ebben is látszik a nemzedékek közti különbség. A szülők jobban odafigyelnek a gyerekeik számára készített reggeli összetételére, míg ők maguk a nehezebb, kevésbé egészséges menüt kedvelik.
Mely ételek megfelelőek és melyek kevésbé megfelelőek egészségi okokból? | ||
---|---|---|
ISKOLA | GYEREKEKNEK | FELNŐTTEKNEK |
Megfelelőek | ||
Balatonlellei Általános Iskola | gyümölcs, zöldség, tejfélék, sajt, hús | gyümölcs, zöldség, sajt, hús |
Duale Oberschule (Eisenberg) | kalciumtartalmú élelmiszerek, vitaminok | magnézium-, kalciumtartalmú élelmiszerek, vitaminok |
Fairfax School (Sutton Coldfield) | – | – |
Staatliche Regelschule (Triebes) | vitaminok, étkezési egyensúly | vitaminok, tápanyagok bevitelének egyensúlya, hagyományos ételek |
Nem megfelelőek | ||
Balatonlellei Általános Iskola | csokoládé, hamburger, chips, kóla, tartós élelmiszerek | alkohol, kávé |
Duale Oberschule (Eisenberg) | édességek, zsíros ételek | koffeintartalmúak, zsíros ételek |
Fairfax School (Sutton Coldfield) | ami a sportban káros lehet | ami drága |
Staatliche Regelschule (Triebes) | nikotin, zsíros ételek, gyorsételek | nikotin, alkohol, zsíros ételek |
A felmérésben részt vett országok diákjai hasonló módon és jól látják, hogy mely élelmiszerek egészségesek és melyek kevésbé megfelelőek számukra. Mindenki előnyben részesíti a vitamindús étrendet, míg a zsíros ételeket elítélik. A triebesi iskola diákjai a nikotint is megemlítik a gyerekek részére nem ajánlott dolgok között.
ÖSSZEGZÉS
Magyarország hagyományos étkezési kultúrájához hozzátartozik a zsíros, nehéz ételek fogyasztása. Nehéz és hosszadalmas feladat egy nemzet étkezési szokásait gyökeresen megváltoztatni. Nagyon nagy szerepük van az oktató-nevelő intézményeknek ebben a munkában. A felnőtt-társadalomban is fontos lépések történtek és történnek az egészségmegőrzés érdekében a média és a különböző ismeretterjesztő előadások segítségével.
A legnagyobb változás azonban az ifjabb nemzedékek körében érhető el, ha megfelelő, szervezett szemléletformáló nevelést biztosítunk számukra. A jelenlegi iskolai egészségnevelés ezt a célt szolgálja.
A nemzetközi felmérések is azt igazolják, hogy munkánk nem eredménytelen, hiszen diákjaink tudják, mi a helyes táplálkozás alapja, s az egészség megőrzésében fontos szerepet játszik a sport is. Összegezve megállapíthatjuk, hogy gyermekeink gondolkodása a mozgás szükségszerűsége és az egészséges táplálkozás tekintetében jól formálódik, s talán a következő évtized fordulatot hoz az egészségtelen táplálkozás és a mozgáshiány felszámolásában.