6. 2001 – a kerettantervek bevezetése
Végül, szinte szimbolikus gesztusként az új évezred első évében rövid előkészítést követően sor került az iskolarendszerű felnőttoktatás számára készített önálló kerettantervek kidolgozására és bevezetésére, 2001 szeptemberétől.
Melyek voltak az új koncepció legfontosabb elemei? Egyértelmű volt, hogy a felnőttoktatás tananyagának tartalmaznia kell a szükséges – és az utóbbi időben különösen felértékelődött – általános műveltségi elemeket, valamint azt a tudás-, készség- és kompetenciatartalmat, amely bárkit alkalmassá tehet újabb iskolafokozat elvégzésére, szakmatanulásra, munkavállalásra, illetve az álláshely megtartása érdekében önképzésre, valamint a szükséges továbbképzésekhez való csatlakozásra. 1 A program sikerességét nagymértékben meghatározta az, hogy sikerül-e bővíteni a tanárok módszertani repertoárját. A megvalósításban az igazi nehézséget az okozza, hogy ezzel egy időben át kellett formálni azt a kapcsolatrendszert, amely az oktatás során összeköti az oktatót a diákkal. A hagyományos tanári szerep elhalványulása pontot tesz egy oktatási korszak végére. A kerettantervek bevezetése egy hosszú folyamat első lépésének tekinthető. Ettől önmagában az iskolákban semmi vagy legalábbis csak csekély mértékben fog megváltozni. Mégis úgy gondoljuk, hogy ezzel egy kedvező feltételrendszer alakult ki, amely a korábbiakhoz képest optimálisabb lehetőséget kínál a továbblépéshez.
A felnőttoktatás három szintje az iskolarendszernek megfelelően megmaradt:
- az 1–4. évfolyam elvégzése az alapkészségek (írás, olvasás, számolás, kommunikációs ismeretek) elsajátításához szükséges.
Alapismeretek
Alsó tagozat (1–4. évfolyam) – óraszámok a kerettantervekhez
Évfolyam Tantárgy |
1. | 2. | 3. | 4. | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
esti | levelező | esti | levelező | esti | levelező | esti | levelező | |
Anyanyelv (írásolvasás) kommunikáció | 148 | 74 | 148 | 74 | 148 | 74 | 148 | 74 |
Matematika | 148 | 74 | 148 | 74 | 148 | 74 | 148 | 74 |
Környezeti nevelés | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 |
Szabadon tervezhető | 111 | 37 | 111 | 37 | 111 | 37 | 111 | 37 |
Összesen | 444 | 222 | 444 | 222 | 444 | 222 | 444 | 222 |
- Az 5–8. évfolyam lehetővé teszi a hiányos általános iskolai végzettség pótlását. Ezzel válik lehetővé, a korábbi gyakorlatnak megfelelően, a továbblépés középfokra.
Felső tagozat (5–8. évfolyam) – óraszámok a kerettantervekhez
Évfolyam Tantárgy |
5. | 6. | 7. | 8. | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
esti | levelező | esti | levelező | esti | levelező | esti | levelező | |
Anyanyelv / kommunikáció | 37 | 37 | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 |
Magyar irodalom | 111 | 74 | 111 | 56 | 111 | 56 | 111 | 56 |
Matematika | 111 | 74 | 111 | 56 | 111 | 56 | 111 | 56 |
Fizika | – | – | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 |
Kémia | – | – | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 |
Földrajz | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 |
Biológia | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 |
Történelem és állampolgári ismeretek | 74 | 37 | 37 | 19 | 74 | 19 | 37 | 19 |
Művészeti ismeretek | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 |
Informatika | 37 | 37 | – | – | – | – | – | – |
Idegen nyelv angol, német | 111 | 111 | 111 | 74 | 111 | 74 | 111 | 74 |
Osztályfőnöki | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 |
Szabadon tervezhető | 74 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 |
Összesen: | 703 | 483 | 666 | 375 | 703 | 375 | 666 | 375 |
Mindkét iskolafokozat rugalmas, az egyén lehetőségeit teljes mértékben figyelembe vevő konstrukciókban működhet.
- Középfokon tartalmi szempontból egységes középiskola koncepció készült. A gyakorlatban ezt gimnáziumban és szakközépiskolában lehet érvényesíteni. Mind a két iskolatípus érettségit nyújt és lehetőséget biztosít a felsőfokú továbbtanuláshoz. 2
Középiskola (9–12. évfolyam) – óraszámok a kerettantervekhez
Évfolyam Tantárgy |
9. | 10. | 11. | 12. | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
esti | levelező | esti | levelező | esti | levelező | esti | levelező | |
Anyanyelv / kommunikáció | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | 32 | 16 |
Magyar irodalom | 74 | 37 | 74 | 37 | 74 | 37 | 64 | 32 |
Matematika | 111 | 37 | 111 | 37 | 111 | 37 | 96 | 32 |
Fizika* | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | ||
Kémia* | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | ||
Földünk és környezetünk** | 37 | 19 | 37 | 19 | ||||
Biológia* | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | ||
Történelem | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | 64 | 32 |
Művészeti ismeretek* | 37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | 32 | 16 |
Társadalom- ismeret* |
37 | 19 | 37 | 19 | 37 | 19 | – | – |
Informatika* | – | – | 37 | 19 | 32 | 16 | ||
Filozófia/etika | – | – | – | 32 | 16 | |||
Idegen nyelv angol, német | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 |
Szabadon tervezhető modulok: környezeti nevelés | 74 | 37 | 74 | 37 | 74 | 37 | 111 | 93 |
Összesen: | 666 | 374 | 666 | 374 | 666 | 374 | 574 | 364 |
A *-gal jelölt tantárgyakból a szabad sáv terhére (évi óraszám: esti tagozat: 20 óra, levelező tagozat: 10 óra) érettségi előkészítő szervezhető!
** A földünk és környezetünk tantárgy programja a 2 vagy 3 tanév alatt is tanítható.
A kerettanterv tartalmi vonatkozásokban egyébként számos tekintetben visszanyúlt az eredeti, a ’40-es évek során kialakított koncepcióhoz. A legfontosabb elemek ebből a szempontból a következők voltak:
- Újra a program részévé vált az idegen nyelv, immár kötelező jelleggel egy nagyobb kommunikációs blokk részeként (informatika, kommunikáció, vizuális kultúra).
- A korábbiakhoz képest stratégiai/integráló szerepet kapott a társadalomismeret című tantárgy.
- Mindezek mellett csökkent az az órakeret, amelyet a természettudományos és a humán tárgyak oktatására lehet fordítani.
A kerettantervek bevezetésére felmenő rendszerben került sor, 2001 szeptemberétől. 3