Előszó
Az iskolarendszerű felnőttoktatásban a rendszerváltást követő években nem indultak el azok a folyamatok, amelyek a közoktatás ezen alrendszerének a fejlesztését célozták volna. Az innovációk hiánya két szempontból is nehezen kezelhető helyzetet teremtett:
- Mivel a közoktatás egyéb területein a változtatások számos tekintetben jelentős eredmények megszületéséhez vezettek, így e szektor hátránya, korszerűtlensége abszolút mértékben érzékelhetővé vált.
- Másrészt az idő múlása, a változatlansághoz való kényelmes ragaszkodás, az újdonságok elhárítása annak a veszélyét is magában hordozta, hogy egy évtizednyi késéssel már nem lesz lehetséges e szektor rendszerigényű fejlesztése.
Mindezeket figyelembe véve úgy gondoljuk, hogy az utolsó pillanatban születtek meg azok a lépések, amelyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a felnőttek iskolai oktatása az információs társadalom és a tudásalapú gazdaság igényeinek megfelelően történhessen.
Elsőnek a szükséges és eddig nem vagy csak nagyon bizonytalanul létező kereteket igyekeztünk meghatározni. Ezért került sor a kerettantervek elkészítésére és bevezetésére mind alap-, mind pedig középfokon. Ez rendkívül fontos lépés volt, mert
- a tantárgyi struktúrát elsősorban ezzel az eszközzel lehetett gazdagítani, illetve ez ad módot arra is, hogy
- a kialakított keretek a következő években is lehetőséget biztosítanak arra, hogy különösebb erőfeszítések nélkül is további új és korszerű tartalmakat (tantárgyakat, modulokat) illeszthessünk e rendszerbe.
A kerettantervek bevezetése, ezt előre lehetett látni, nem mindenhol történhetett meg zökkenőmentesen. Ezért arra törekedtünk, hogy a kerettantervek bevezetésével párhuzamosan az iskolák vezetőinek és pedagógusainak olyan szakmai/módszertani segítséget nyújtsunk, amely jelentősen hozzájárulhat munkájuk megkönnyítéséhez. Ennek a programnak két eleme van:
- a pedagógusok (és iskolavezetők) felkészülését segíti ez a tanulmánykötet és a kötethez kapcsolódó, az egyes tantárgycsoportokra vonatkozó módszertani kötet, valamint
- az ezekre a kötetekre épülő tanártovábbképzés, amelyet az ország nyolc-tíz különböző városában fogunk lebonyolítani, és erre lehetőség szerint a felnőttoktatásban tanító minden pedagógust elvárunk.
E tanulmánykötet célja az, hogy napjaink felnőttoktatásával kapcsolatban bemutassa az érdeklődők számára a nemzetközi irányokat és gyakorlatot, azokat a tendenciákat, amelyek nyomán új kihívások fogalmazódtak meg a felnőttek oktatásával kapcsolatban. Fontosnak tartjuk ugyanakkor, hogy az olvasó képet kaphasson a hazai felnőttoktatás múltjáról és jelenéről, valamint azokról a fontos szakmai kérdésekről, amelyek az értékelésről, mérésről, osztályozásról, valamint a hátrányos helyzetű rétegek oktatásáról szólnak. Szólni kívánunk azokról a fontos tartalmi kérdésekről is, mint a környezeti nevelés, a fenntartható fejlődés pedagógiájának a problémái, amely nélkül korszerű oktatás és képzés nem képzelhető el.
A tantárgyakhoz kapcsolódó módszertani kötetekben két fontos területre szeretnénk a hangsúlyt helyezni:
- elsősorban azokról a módszertani (didaktikai-andragógiai) szempontrendszerről és a hozzá kapcsolódó gyakorlatról szeretnénk szót ejteni, amelyek reményeink szerint hozzájárulhatnak a pedagógusok módszertani kultúrájának megújításához és repertoárjuk bővítéséhez, másrészt
- szeretnénk előkészíteni a pedagógusokat azoknak a tankönyveknek a használatára, amelyeket a kerettantervekben megfogalmazott programokhoz készítünk.
A rendszerszintű fejlesztéshez igyekeztünk a terület iránt elkötelezett elméleti és gyakorlati szakemberek legjobbjait megnyerni. (A kutatás és fejlesztés terén végzett munkájukat ezúton is szeretném megköszönni.) A munka szakmai irányítását és a szervezés feladatait az Országos Közoktatási Intézet Felnőttoktatási és Kisebbségi Központjának munkatársai végezték.
E bevezető fejezet végén táblázatban foglaljuk össze a fejlesztés lépéseit, amely kiszámíthatósága révén biztos tervezést, szervezést és alapos módszertani felkészülést biztosít az egyes intézmények és pedagógusaik számára:
Sorszám | Tevékenység | A létrehozás időpontja | Felhasználás legkorábbi időpontja |
---|---|---|---|
1 | Kerettantervek az alap- és középfokú felnőttoktatás számára | 2000. május - 2001. február |
2001. szeptember |
2 | Módszertani segédletek az alap- és középfokú felnőttoktatás számára | 2002. február-május | 2002 szeptemberétől |
3 | Regionális módszertani továbbképzés az alap- és középfokú felnőttoktatásban dolgozó pedagógusok részére | A szakértők felkészítése: 2002. szeptember-november | 2003. január-április között 8–10 városban |
4 | A kerettantervekre épülő tankönyvek elkészítése 9–12. évfolyam | 2001. szeptemberétől | 2003. szeptembere |
Budapest, 2002. április 30.
Mayer József