A tervezéstől a kivitelezésig 4.
Etikai problémák, feladatok egy gimnáziumi etika-önképzőkörön
Feladatsor mint pedagógiai napló – Készítette: Rózsavölgyiné Tomonyik Gitta és a Karinthy Frigyes Gimnázium diákjai
Nevelési intelmek – erkölcsi tanítások saját tapasztalatok és ismeretek alapján
- elsősorban a családban
- másodsorban a külső nevelési intézményekben (óvoda, általános iskola, KFG Gimnázium, zeneiskola, sportegyesületek stb.)
- harmadsorban az úgynevezett ÉLETBEN, a társadalomban (média, közéleti fórumok, sajtó stb.)
Mottó: „Szavakkal is cselekszünk!”
Témakörök:
- otthon – szülő, nagyszülő, rokon, ismerősök stb.
- óvodában – óvónéni, dadus
- iskolában
-
- tanítónéni, iskolai dolgozók stb
- tanárok – osztályfőnök
- osztálytársak, barátok stb.
- társadalmi intelmek
-
- felnőttek
- média
mellérendelő | kapcsolatok az ÉLET-ben... |
alárendelő |
A témafeldolgozás sarokpontjai:
- Szavakkal és tettekkel való erkölcsi tanítások hatékonysága / nyelvi formulák elemzése
- Rutinok, rendszerszerűség – nevelési stratégiák
Értékrend
– családi
– (munkahelyi) ~ iskolai
– társadalmi
- Rejtett minták, automatikus elemek értékrendhordozó ereje
- Sajátos (kulturális, vallási, műveltségbeli stb.) és egyetemes értékrendszerek ~ „normák”
- Az intelmek „szótára”, ideje, formája, hangvédelme
- A példamutatás negatív és pozitív ereje
- ideáltípusok
Eltérő értékrendek megállapítása:
– Ismeretek rendszerezése:
- Hagyományőrző ~ szokáskövető etikai nevelés – jellegzetes intelmek
- A (polgári) individualista értékrend intelmei
– Fogalmak tisztázása:
alkalmazkodás
|
a boldogulás módja tudatosítás, "belenevelés"
|
szolgálat
|
|
függőség
|
|
engedelmesség
|
Emlékképek, esettanulmányok, példagyűjtés
Feladatmegoldás, vitaalap! Az intelmek csoportosítása (életkor, nagyságrend, téma)
„Tanulj meg alkalmazkodni!”
„Figyelj arra, hogy mások mit várnak el tőled!”
„Nem akarod, hanem – szeretnéd!”
„Nem te vagy mindig az első!”
„Ne féltsd azt a kis tyúkszaros életedet!”
„Légy szerény!”
„Másokra gondolj, aztán magadra!”
Hagyományőrző ~ szokáskövető etikai nevelés, etikai intelmek
„Mit gondolnak így rólad az emberek?” (rokon, falu, szomszéd stb.) „Mit szól a világ?” (mármint a világ szeme ~ szája?) „Nem látod, hogy mindenki minket néz?!” Értsd: az elsődleges közösségnek kell elsősorban megfelelned! (Közítélet!!! A mérvadó erkölcsi norma, melyhez igazodj!)
Pozitív előjellel is szerepel &bdash; a közítéletnek való megfelelés ~ megerősítő szándékkal:
- „Mások is mondták, hogy milyen jó gyerek vagy!”
- „Elégedettek veled a tanáraid!” (is)
„Fogadj szót!” az engedelmesség alapja, az önalárendelés alapértéke
- „Fogadj szépen szót!” (anyukának, apukának, nagyinak, nagyobb testvérnek, ... nagyobb bárkinek!) ... → „Tedd, amit mondok ~ mondanak!”
- Pozitív „Légy jó mindhalálig!” – azaz annak fogadj szót, aki jóra tanít, illetve a benned lévő jó-énedre!
„Ne lustálkodj már megint!” Központi érték = az erkölcsi munkakényszer! A közösségért végzett számtalan feladat a példa, az ideál. Cél, hogy valóban legyen „dolga”, kötelessége már a kisgyereknek is a családban, a különböző közösségekben; sőt: „lássa meg a munkát!” Ismerje fel a teendőket és lássa el!
- Elmarasztalások és dicséretek e témában
- Szempontok a lustaság és szorgalom megítélésében
- Az „értelmes” és „értelmetlen” tevékenység a család, a közösségek – a közítélet – nézőpontjából...
Például:- Iskolai elfoglaltságok (elfogadott!)
- Iskolán kívüli önképzés, hobbi, edzés...(elfogadható, vagy el sem...!!!)
- Szakmák, életpályák, melyeket nem „díjaz” a társadalom...
A régi értékrendszerben, ahol a munka, a napi, éves életritmust meghatározó tevékenység az életrend alapja, igen sok példát mutat és ma is mérvadó erkölcsi norma:
- Gyerekjátékok (kis kalapács, kis konyhaedények ...)
- Az idősebbek kímélése („Segíts nagyanyádnak!”)
- A gyerek, aki „felnőttként” dolgozik, viselkedik ...
- A munkálkodás elismerése, dicséretek
„Amíg az én kenyeremet eszed...!” A függőségre való (állandó!?) szülői hivatkozás, a kiszolgáltatottság hangsúlyozása!
- „Amíg nem tudsz megállni a magad lábán...”
- „Majd meglátod, mire mégy nélkülünk!”
- „Leszel te még hálás nekünk, de már késő...” (szeretettel zsarolás...! Félelemkeltés, önbecsülés – lebecsülés, ... fenyegetés: „Vagy megszokik, vagy megszökik!”)
„Kire ütött ez a gyerek?” – vérségi meghatározottság!
A család, a vérségi közösség központi szerepe, az egyén (a gyerek!) alárendelése, minősítésének ez az alapja... A család a legfontosabb normaközvetítő a hagyományőrző ~ szokáskövető értékrendszerben!
- „Mikor láttad ezt itthon?”
- „Szégyent hozol a nevemre!”
- „Már apád is ilyen volt... / anyádtól tanultad?!...”
- „Nézd meg az anyját, vedd el a lányát!”
- „Vigyázz a családnak jó hírére!”
- „Jó családban ez nem szokás...”
- „Jó családból való...” /„Alma nem esik messze a fájától!”
A gyerek / az egyén nem csak a család függvénye, hanem a rá osztott „szerep”-é és... → A szerepváltások drámái...
„Ez nem lánynak / fiúnak való (játék, ruha, tett, ...)!”
- a nemi szerepek is élesen elkülönülnek, s a gyakori intelmek tárgyai... / nemi öntudat kialakítása!
- „Lány létedre...(verekszel, motorozol, focizol, ...)!”
- „Katonadolog!”
- „Egy férfi nem (sír, panaszkodik,...)!”
- „Egy fiúnál / lánynál még csak hagyján..., de...”
- „A házimunka nem férfinak való...”
- „Asszony verve jó!” („a gyengébb nem„)
- „Ez jó mulatság – („a teremtés koronája„) munka volt!...”
- „Egy asszony mindent kibír!”
- „Minden nő / férfi...” (általánosítás veszélye!)
„Gyereknek hallgass a neve!” A gyerekek (kiskorú) és felnőttek (okos, érett, tapasztalt,...) szerepkörének éles elválása, jogkörének tudatosítása is az intelmek tárgya!!! Határozott nyelvi és gyakorlati elkülönítése!
Kérdések: Mikortól nő fel a gyerek?
Az érettség azonos az érettségivel?
Jogai honnan kezdődnek? (családi... → állampolgári...)
- „Te még kicsi vagy ehhez!”
- „Majd, ha benő a fejed lágya!”
- „Te most ne figyelj ide!” /„Téged csak ne érdekeljen...!„
- „Amit szabad Jupiternek, nem szabad a kis ökörnek!!!”
- „Várj, amíg...”
- „Én ennyi idős koromban még / már...”
maga a szólás utal az értékrendre, a hagyományozott tapasztalatokra, a gyerek hangsúlyozottan alacsonyabb „beosztására”!
„Már megint rossz (okos, jólnevelt...) voltál!” – az egyén viselkedése, cselekedete egy szerepmintából nézést kap, + vagy – minősítést; besorolást nyer egy általános kategóriába...
- „Az én lányom nem olyan...!”
- „Ez az én lányom / fiam...!”
- „Egy okos /jó/ szorgalmas, ... gyerek nem tesz ilyet...!”
- „Jóérzésű gyerek nem tesz ilyet!”
-
Milyen hát a jó (gyerek, ...)?!
Állítsd össze a kívánatos képességek listáját!
Mi a jóság-értés tartalma? (szorgalmas, szófogadó, rendes, tisztelettudó, szerény, szolgálatkész, előzékeny, engedékeny, önfeláldozó, jószívű, türelmes, engedelmes, okos, értelmes, figyelmes, alkalmazkodó, igazmondó, ...)
Az egyes tettek ehhez viszonyítódnak, aki betartja, a jó kategóriába; kerül, jutalmat érdemel; aki ennek ellentétét teszi, a Rossz besorolást kapja, s büntetés a része.
Az „eleve-adott” csoportba tartozó, besorolás veszélye! Kedvez az előítéletek kialakításának!
„Előre tudom, hogy mit fogsz mondani / csinálni!”
Az ítélet az egyénről kialakult (kialakított?!) séma alapján születik! Ha ettől eltérőt tesz, az sem számít! (A megváltozást hátráltatja vagy ki is zárja!)
- „Megmondtam előre, hogy ez lesz a vége!”
- „Tudhattad, hogy nem fog sikerülni!” (Például megjavulni...)
- „Már megint ezzel jössz...”
- „Ki más tehette volna...?!”
- „Most igazat mondtál, de tegnap (máskor, sokszor,...)...!?”
Pozitív előjellel is gyakori:
- „Ő biztos tudja...!”
- „Ő majd segít neked!”
- „Ránk mindig számíthatsz!”
„Csak rád kell nézni...” Az előítéletek bizonyos külső jegyek alapján is működnek a megítélő szemében;
egyértelműen
|
arra utalnak, hogy a gyerek (felnőtt,...) belső tulajdonságai, mögöttes tartalma milyen értékű!?
|
félreérthetetlenül
|
|
tévedhetetlenül
|
- „Rögtön láttam rajta, hogy milyen ember...!”
- „Én első ránézésre megmondom...”
- „A szeme sem áll jól!”
- „Látszik rajta, hogy rendes ember!”
Végletes ítéletek is következhetnek ebből:
- „Többé ne is lássalak!”
- „Nem vagy a mi gyerekünk, ha...”
- „Ezentúl csak magadra számíts!”
- „Kutyából nem lesz szalonna!”
De a másik végletre is számos példa akad:
- „Mégiscsak jó gyerek vagy te!”
- „Ki gondolta volna, hogy ilyen rendes ember lesz belőle?!...”
„Rád sem bírok nézni!” A bűn, bűnbánat, szégyen, lelkiismeret-furdalás, megbánás szabályozó szerepe! A közösség normáitól való eltérés VÉTEK! Ezért szégyent, bűnbánatot kell érezni; Következés képen: megbánás, bocsánatkérés, kiengesztelés → felmentés → „megjavulás” ...
- „Szégyelld magad!”
- „Én a helyedben elsüllyednék...!”
- „Már megint szégyent hoztál ránk!”
- „Ne is lássalak!”
- „Merj a szemébe nézni apádnak / anyádnak, ...!”
- „Kérj bocsánatot!”
- „Állj a sarokba!” /Régen: kukoricára térdepelt...
- „Valld be őszintén...!”
- „Mondd meg az igazat...!”
- „Van egyáltalán lelkiismereted?...!”
Rendszerezés
Szerepek: nemi, életkori, családi, ... (hierarchikus viszonyok = más közösség, más normák)
Fölfelé:
- Légy illedelmes!
- Köszönj szépen!
- Hallgass az idősebbre!
- Fogadd meg a szüleid tanítását!
- Ne ellenkezz!
- Ne feleselj!
- Nemakarásnak nyögés a vége...
- Erről többé hallani sem akarok!
- Befejeztem. Punk-tum.
- Már megint a bolha köhög...
- Nehogy merészelj ujjat húzni velünk?!...
Hiányos kommunikációra (figyelmetlenség, zavarodottság,...) utalhat:
- „Beszélj érthetően!” / „Ne mormogj az orrod alatt...!”
- „Állj egyenesen!” / „Húzd ki magad!„; „Nézz a szemébe!”
- „Magyar ember evés közben nem beszél!” (helytelen tekintélyértelmezés, illem...)
- „Ne állj fel az asztaltól, amíg más eszik!”
- „Ne ülj / állj / feküdj ide / oda, ...!”
A normaszegés megtorlása, a parancs, a tiltás, a büntetés formái, szerepe ebben a nevelési rendszerben...
- A közösségből való kiemelkedés tiltása, akadályozása
- a közösségből való kiszakadás következményei
„Túl jó vagy te nekik!”
„Nem illik hozzád!”
„Nem illetek ti egymáshoz!”
„Mi ezt nem engedhetjük meg magunknak!”
Felfelé és lefelé is a hierarchia szabályzói döntenek. A határokat az intelmek tudatosítják.
A szokáskövető ~ hagyományőrző értékrendszer egyik központi parancsa a KÖZÉP-ELV. Mindenben az úgynevezett „arany középút” a megfelelőnek tartott arány. Az ember kapcsolatrendszerében, érzelmi világában, tárgyválasztásában ugyanígy, mint társadalmi helyzetének, csoportnormáinak megtartásában.
- „Ne barátkozz azzal a rossz gyerekkel!”
- „Válogasd meg a szavaidat, ha velem beszélsz!”
- „Miért kuksolsz itthon? Menj te is velük!...”
- „Nem vagy te nekik elég jó...!”
- „Te többet, jobbat érdemelsz, mint amit ők adhatnak neked!”
„Te csak ne akarj valami újat mindig!” Központi érték a jól bevált, megszokott módszerek, formák, a hagyomány – a tradíció – biztonsága.
- „Jó volt így apádnak, nagyapádnak, ... neked is jó lesz...!”
- „Engem is vert az apám, mégis / vagy éppen ezért (?!) ember lett belőlem...!”
- „Jó az még valamire... tedd csak el...!”
- „Az én időmben bezzeg... így nem beszélt / tett, ... egy gyerek otthon...!”
- „Azt hiszed, te okosabb vagy nálunk?!”
- „Majd rájössz, kinek volt igaza...!?”
Ízlésformálás, cselekvés-gátlás, önállótlanságra kárhoztatás, a felelősségvállalás áthárítása, – hisz' úgy sem tudna helyesen dönteni..., stb. Eredmény: szorongás, óvatos tehetetlenség, ...
Módszerek: az intelmek általában „királyi többesben” fogalmazódnak meg, mivel a közösséget szimbolizálja; főleg példázatokban – úgynevezett „erkölcsi prédikáció„, „hegyi beszéd„, „lelkizés” formájában – a gyerekek szerint rendszerint eredménytelenül, vagy éppen az ellenhatást váltva ki, illetve „egyik fülén be, másikon ki...”
Ok: Közhelyszerű, ismételt, néha rosszul időzített, vagy célt tévesztett, a közösség gyakorlatával ellentétes intelem!
Az intelmek hatékonyságát az utasítás ~ parancs-jelleg is gyöngíti.
Általánosítás; az egyén szerepének, alkatának, szándékának alárendelése egy meggyőződés nélküli, néha csak a külsőségekre épülő értékrendszernek.
Igazodás-készség önállóságra, döntéshozatalra nevelés helyett!
A nevelés az értékrendszer elfogadására és betartására irányul minden téren, egész életében. Változás, változtatás, fejlődésellenes.
A (polgári) individualisztikus értékrendszer és intelmei
Az egyén, az egyéniség kifejlesztését, kiemelését, jelentőségét, értékeit képviseli. Az egyéni életút bejárását, önálló tapasztalatszerzést, problémalátást és ennek megoldóképességét alakítja, szolgálja mind szóban, mind cselekvésmintákkal.
A gyerek szerepe felértékelődik! A nevelés célja maga a gyerek! Egyéniségének kimunkálása, felkészítése az önérvényesítésre.
A szokáskövető ~ hagyományőrző „nevelés” alkalmazás, folytatás, alkalmazkodás, betartás, öröklött minták elsajátítása, egységes közösségi normák |
Az individualisztikus (igazi) nevelés! kibontás, kibontakozás, értékek felszínre-hozása, fejlesztése különböző, normák |
„Más erre képtelen lenne...!” önbecsülés, öntudat kialakítása helyes önismerettel együtt!
- „Hogy te miket tudsz már...!”
- „Nincs senkinek ilyen kedves / okos / tehetséges, ... gyereke, mint nekünk!”
- „Már írt /olvasott / számolt az én okos kisfiam 6 kislányom négy évesen ...!”
- „Ezt még én sem tudnám ilyen szépen / gyorsan, ... megcsinálni!”
A siker feltételeit alakítja, például:
- „Sokra viszi még ez a gyerek!”
- „Meglátjátok, nagy dolgokra képes még...!”
A különbözőség tudatosítása lehet hátráltató is:
- „Fakezű / botfülű, ... ez a gyerek, de legalább lassú...!”
- „Igaz, hogy lusta, de legalább rendetlen...!”
- „Bezzeg a bátyád /nővéred, öcséd, ...!”
- „Sose leszel az én igazi fiam / lányom,...
- én a te korodban már / még ...!”
- „Te már csak ilyen maradsz világ életedben!...!”
Másokkal szemben is vállalja önmagát:
„Ne törődj vele, mit mondanak rólad!” / mit szólnak hozzá!”
- „Mondd csak ki bátran, mit gondolsz!”
- „Halljuk a véleményedet!”
- „Te mit gondolsz erről?”
- „Mondd meg neki nyugodtan, mit tartasz erről...!”
Függetlenedjen el kellő mértékben másoktól, legyen önálló véleménye, de értékrendje helyes legyen!
Negatív példa:
- „Az a fő, hogy észrevegyenek!”
- „Ne törődj vele! Lényeg, hogy neked jó / tetszik / kellemes,...!”
- Legalább látják, hogy te különb / okosabb, csinosabb / elegánsabb, ... vagy náluk!”
- „Te is ilyen átlagember akarsz lenni?”
- „Mutasd meg, hogy különb vagy...!”
Csak úgy helyes az egyén értékközpontúsága, ha az álláspontok, igazságok relativitásának talaján áll:
- „Másnak is lehet igaza!”
- „Mindenki másként csinálja...!”
- „Így is felfoghatod...!”
„Nem ez a te formád!” – a mérce az egyén maga! „Te nem így szoktál dolgozni / viselkedni, ...!”
Pozitív nevelés ~ intelmek! Jobbhoz vagyunk szokva...
(Te jó vagy! Akkor hát most mi a baj?)
Segítés szándékát, őszinte jó szándékot ajánl a dorgálás mellett. Szeretet az alapja!
Az individualisztikus nevelés értékrendszerében az egyén képességeinek kiemelt szerep jut, s a nevelés erre irányul Intelmei is ezt hangsúlyozzák.
„Érdekes arca van. Figyeld csak meg!” Ez jelentheti az a) világában, hogy: „Nézd már, milyen csúnya!”, a b) értékrendjében: egyedi, szokatlan, eltér az átlagtól, tehát akkor: különleges → értékes, figyelemre méltó.
Tehát a külső megjelenésben, már külsőségekben is jóval nagyobb teret nyer az egyediség. (Nem tévesztendő össze a feltűnési viszketegséggel!)
A belső tulajdonságok esetében is eltér a két értékrendszer: az engedelmességnél fontosabb például az önállóság, a kötelességek végrehajtásánál a kreativitás, az alkotói szándék és tehetség, a képességek, a rátermettség. Önalárendelés helyett az egyediség vállalása, a szolgáló szeretet helyett a szavakban / tettekben kimutatott szeretet az értékelendő.
Mindkettő értékeli természetesen az „örök jó” tulajdonságokat: a szorgalmat, eszességet, rendszeretetet, de az ügyesség, talpraesettség, találékonyság, céltudatosság, önállóság, okosság, tehetség, eredetiség, szellemesség, érdekesség, különlegesség a b) értékrendjében kap szerepet.
„Mi bánt? Mondd meg bátran!” „Nekünk elmondhatod...!” Az egyediséget, az egyén – a gyerek fontosságát erősíti, hogy érzelmeit észrevesszük, törődünk vele, segítünk, ha kell. Bátran kimutathatja, amit gondol, amit érez. Nem él vissza vele a család, az őrá figyelő, őt nevelő közösségek! Bizalomért bizalom.
Az etikaórák működési alapja!
Az a) értékrendszerben sok pszichológiai állapot, lélektani probléma, érzelmi válság, „vihar nem téma„; tudomást sem illik venni róla, vagy egyenesen „tabu„; esetleg devianciának számít.
A b) ellenben elismeri ezen oldal létjogosultságát, és kétoldalú beszédtémaként kezeli, azaz a gyerek is tudósul a család érzelmi állapotáról:
„Légy elnéző anyáddal / apáddal, ... sok a gondja / baja mostanában...!”
de: „Fáj a fejem / fáradt vagyok, ... ne most gyere a te gondjaiddal...!”
pláne!: „Halálra gyötörsz a hülyeségeiddel!”
ám: „Nagyon büszke vagyok rád!”
sőt!: „Nem is hiszed, milyen örömöt okoztál azzal, hogy...”; „Ha ezt nagyapád /... látná / hallaná... milyen büszke lenne az unokájára!”
A szülő példaadása nem csupán szavaikban él; hiszen a gyerek előtt, vagy a gyereknek szánt szavak mellett ott a gyakorlat, s a szülő személyének hitele... + vagy - !?
Közölheti, vagy ha fontosnak ítéli, közli élete örömeit, gondjait, élményeit, tapasztalatait; melyek az ő egyediségét hitelesítik. Nevelési elvei, intelmei, példázatai ez által válnak hitelessé, értékrendi alappá.
Cél a tapasztalatátadás, az igazi nevelés, a kapcsolatteremtés folyamatossága, a bizalom légkörének biztosítása.
A csoport által e témában kiemelt alapintelmek
- A privát szféra jogosultsága...
-
- „Igyál a saját poharadból!”
- „Ne zavarj állandóan!”
- „A saját szobádban azt csinálsz, amit akarsz!...”
- „Mi a véleményed erről / arról...?” – önálló vélemény, ítéletalkotás...
„Neked ezt tetszik?!”- „Mit szeretnél szülinapodra?” (+) – egyéni választás!
„Még azt sem tudod eldönteni, mit szeretnél?” (–)- ” Kit szeretnél meghívni?” – az emberi kapcsolatok erőssége
„Milyen az új osztályfőnököd?” formája, alakulása- „Ki a legjobb barátod?” (+) – fontossági sorrendje
„Kit szeretsz – a papát vagy a mamát?!?”- „Ki most a legjobb barátod?” (+) - időbeli változás...
„Mi már nem vagyunk neki elég jók...!” (–!)- „Ha vinni akarod valamire...”
„Gondolj a jövőre!”
„Még mi minden lehet belőled!?” (-;+)
„Így semmire sem viszed...!”
„Rajtad áll vagy bukik a dolog...!”
– érvényesülés, önérvényesítés fontossága
+ elszántság, öntudat, akaraterő mindehhez... - „Kié lesz a legjobb rajz / dolgozat,...?!”
„Ki tudja ezt megcsinálni leggyorsabban / szebben, ... ?”
„Te lehetnél a dobogón, ha ...!”
de: &ndash : „Labdába se rúghatsz mellette!”
” Nyomába se érsz a bátyádnak / ...!”
ám: + : „A lányom a legjobb barátnőm / anya, ...!”
versenyszellem kialakítása jó módszer az önérvényesítésre való felkészítésnek.- „Ne hagyd magad!”
„Tanulj meg küzdeni érte!”
de: „Üss vissza!”
ám: „Ne légy mulya!”
küzdelemtudat kialakítása, küzdőképesség fontossága;- „Csak magadra számíthatsz!”
„Én nem mehetek el / csinálhatom meg helyetted!”
de: „Boldogulj vele, ha tudsz...!
alapérték, feltétel az önállóság. Ám, ha a szülő ezt túlzottan hangsúlyozza, vagy idő előtt önállósítja gyermekét, vagy túlzottan magához köti, vagy elveszíti.- „Amit megtanultál / tudsz, nem vehetik el tőled!”
„Ehhez te értesz legjobban!”
„Ezt nálam is jobban tudod / csinálod...!”
A küzdelem, az önérvényesítés eszköztárát képezi a tőkeképzés is. Például: szakmai ismeret, szépség, kézügyesség, gyorsaság, nyelvtudás,... Lényeg, hogy valamiben jobb, különb másoknál. Erre építsen, eredményt érjen el általa!- „Nem léphetsz kétszer ugyanabba a folyóba!”
„Erre is van megoldás. Keresd!”
Az a) a maradandóságot értékeli, a b) a változtatás, a nyitottság, az új iránti fogékonyság mellett dönt.
„Szavakkal (intelmekkel!) is cselekszünk!” Szavaink és tetteink amúgy sem függetlenek egymástól, de a beszédviselkedés legalább olyan hatékony, mint más viselkedésformák.
Szavaink és tetteink együttesen nevelnek, persze különböző módon... Amit és ahogyan mondunk, azzal cselekszünk.
A feladatmegoldás értékelési módja; tárgya:
Probléma-felvetés; témaválasztás:
- mennyire fontos, időszerű, tárgyszerű?!
Az intelmek gyűjtése, rendszerezése:
- mennyiségi és minőségi értéke
- logikája, rendező elvei
- élményszerű leírása, előadása, eljátszása
- a feldolgozott anyag
-
- eredetisége
- személyes hitele
- őszinte elemzése
- a gyereknevelési „instrukciók”-ra való válaszok (szóban és írásban)
- emlékezés „tárgyi bizonyítékok„ (naplók, jegyzetek, hangfelvétel, videofelvételek, családi albumok...)
- anyaggyűjtés családban, ismerősöknél iskolában (régi és mai!)
Eltérések, hasonlóságok megállapítása más kultúrákban, közösségekben
- (könyvtár, videotéka, múzeum,... Internet)
- személyes emlékek felvétele, lejegyzése
- őszinte vélemények vállalása, megvallása (írás!)