A tervezéstől a kivitelezésig 10.
Emberismeret-etika gyakorlati megközelítésben – kortárs-facilitátor-képzés
(Óratervek és visszacsatolások a megvalósításról – készítette Hadházi Lívia)
1. Téma
Bevezetés a „Konfliktuskezelés szemtől-szembe” programba
A program eredete, célja, keretei
A csoportszabályok együttes megalkotása
Időkeret: 90 perc
Módszer:
Bemutatkozó kör – nagycsoport
A program felvezetése – előadás
Csoportszabályok – brainstorming
A foglalkozás menete
|
Módszer / eszköz
|
Idő
|
1. Teremberendezés
(a székeket úgy rendezzük el, hogy egy nagy kört alkossanak) |
Csoportos
|
10 perc
|
2. Bemutatkozó kör:
Mutatkozz be és mondj egy dolgot, amit korábban hallottál a módszerről!
|
Nagycsoport
|
20 perc
|
3. A program felvezetése:
|
Előadás
|
10 perc
|
4. Mit kell teljesíteni – vizsgafacilitálás
|
Előadás
|
5 perc
|
5. Szünet
|
|
5 perc
|
6. Csoportszabályok felállítása
|
Brainstorming – egyesével
megvitatás – teljeskörű konszenzus – mindenki aláírja a végleges változatot (Továbblökéshez: mire van szükséged ahhoz, hogy ) |
35 perc
|
7. Visszajelzések
Következő alkalom témájának felvezetése
|
Nagycsoport
|
10 perc
|
Tapasztalatok összegzése:
- A terem átrendezése nem aratott osztatlan sikert. A következőkben részletesen el kell mondanom ennek a fontosságát és jelentőségét.
- A bemutatkozó kör viccesen sikerült, hiszen nagyrészt ismerték egymást, de ennek ellenére fontosnak tartottam.
- A program felvezetését érdeklődve hallgatták, bár sok volt a közbekiabálás, de ez a csoportszabályok megalkotásáig nem nagyon változtatható meg.
- A csoportszabályok megalkotása okozta a legtöbb problémát. „Nincs szükségünk szabályokra” és hasonló megnyilvánulások hangoztak el. A későbbiekben javasolnám ezt alaposabban előkészíteni. Pl. Milyen szabályokkal találkoztok ébredéstől lefekvésig mindennapjaitokban (a fogmosástól a közlekedésig). Táblázat formájában ezek összegyűjtése és ebből a csoportszabályok levezetése.
2. Téma
Problémamegoldó képességünk, megoldás-centrikusság
Cél:
Az ismert és alkalmazott problémakezelési modellek bemutatásán, összemérésén keresztül annak feldolgozása, hogyan érdemes hozzáállni emberi problémákhoz
Időkeret: 90 perc
Módszer:
Körkérdés – nagycsoport
Esetmegbeszélő csoportmunka hozott probléma alapján
Összefoglalás körkérdéssel – nagycsoport
Zárójáték – nagycsoport
A foglalkozás menete
|
Módszer / eszköz
|
Idő
|
1. Teremberendezés
(a székeket úgy rendezzük el, hogy egy nagy kört alkossanak) |
Csoportos
|
5 perc
|
2. Körkérdés: milyen volt a napod? (esetkiszűrés)
|
Nagycsoport
|
10 perc
|
3. Esetmegbeszélő csoportmunka hozott vagy külső probléma alapján Az esetek:
|
Párok előadják a négy esetet Kérdés a párokhoz: Mit csinálnátok ebben a helyzetben? Kiscsoportban elemzik az elhangzott megoldásokat az alábbi szempontok szerint:
|
30 perc
|
4. Szünet
|
5 perc
|
|
5. Összefoglalás:
|
Nagycsoport
|
25 perc
|
6. Általuk felvetett esetek ismertetése, amelyben érzéseik szerint hatékonyan jártak el Visszajelzések Következő alkalom témájának felvezetése
|
Nagycsoport
|
10 perc
|
7. Zárójáték |
Gubanc-játék: mindenki megfog egy kezet és ki kell gabalyodni
|
10 perc
|
Tapasztalatok összegzése:
- A terem átrendezése már sokkal gyorsabban ment, mint első alkalommal. Azt hiszem beletörődtek.
- A kezdő körkérdést kissé kifigurázták: „szeretnél beszélni róla?” Először semmitmondó válaszokat adtak, majd egyre jobban kezdtek belejönni a sztorizásba. A felsorolt eseményekből együtt választottuk ki azt a négyet ami feldolgozásra került.
- Az esetjátékot nagyon élvezték, persze itt is voltak poénok, de meglehetősen komolyan vették. Feltűnően sok volt az agresszív megoldási mód és az elzárkózás a konfliktustól.
- Az összefoglaláskor többen belátták, hogy sem az agresszió, sem az elzárkózás nem lehet nagyon hatékony elintézési módja a konfliktusoknak, de voltak akik meggyőzhetetlenek maradtak.
- A zárójáték katasztrofális volt. Többet nem csinálom. Azt hiszem ennek a korosztálynak ez a játék kicsit gyermeteg.
3. Téma
Mi a konfliktus?
Cél:
Összemosódó fogalmaink tisztázása, a konfliktusok gyökerének, természetének és kezelési alternatíváinak feldolgozása
Időkeret: 90 perc
Módszer:
Körkérdés – nagycsoport
Csoportos esetjáték
Zárókör – nagycsoport
A foglalkozás menete
|
Módszer / eszköz
|
Idő
|
1. Teremberendezés
(a székeket úgy rendezzük el, hogy egy nagy kört alkossanak) |
Csoportos
|
5 perc
|
2. Körkérdés:
|
Nagycsoport
|
40 perc
|
3. Szünet
|
|
5 perc
|
4. Esetjáték Jelenetek:
|
Minden jelenetet más csoport játszik az előzőt folytatva 5 csoport kialakítása (1-1 minden jelenethez + 1 megfigyelő csoport) Megfigyelési szempontok a megfigyelő csoportnak:
|
25 perc
|
5. Zárókérdés:
|
Nagycsoport
|
15 perc
|
6. Visszajelzések Következő alkalom témájának felvezetése
|
Nagycsoport
|
5 perc
|
Tapasztalatok összegzése:
- A kezdő körkérdés nehezen indította be a munkát, bár utalva az előző alkalomra, amikor csupán az aznapi konfliktusaik száma is jelentős mennyiségű volt, kezdett visszajönni az emlékezetük. A konfliktus fogalmának tisztázásakor kiéleződtek az előző órai ellentétek az „agressziópártiak” és az azt ellenzők között. Nagyon kellett ügyelni arra, hogy ne szabaduljanak el az indulatok. A szenvedő alany helyzete mindannyiuk számára hálátlan szerep volt.
- Az esetjátékban nagyon hitelesen játszották mind a késő diák, mind az ezt rosszalló tanár szerepét. Nem lepődtem meg. Az igazgató és a tanár párbeszédében a tekintélyes igazgató nem azonosult a tanár problémájával, a diák esetleges gondjai pedig egyenesen hidegen hagyták. A szülőkkel folytatott beszélgetésben a felelősség egymásra hárításának iskolapéldáját láthattuk. A családi beszélgetés is szépen modellezte a szemrehányó szülők és a kamasz gyerek kommunikációs próbálkozásainak sikertelenségét.
- A megfigyelő csoport ügyesen érzékelte a kommunikáció félresiklását.
- Szinte mindenki meg tudta fogalmazni, mikor lenne elégedett az esettel.