XIII. Konzultáció
Kleiszthenész reformja – útban a demokrácia felé
Kr. e. 508-ban Kleiszthenészt választották arkhónnak, aki korábban a zsarnokság fenntartásában vállalt szerepet, ám most a démosz elképzeléseinek megfelelően új alkotmányt dolgozott ki. Ez az arisztokrácia hatalmát megtörve a démosz számára nyújtott lehetőséget a politikai hatalom megszerzésére. Az arisztokrata Areioszpagosz helyett a népgyűlés szerepét erősítette meg. Az új alkotmány területi alapon, mesterségesen kijelölt körzetekre osztotta fel Athén polgárait. A poliszt három egységre: a Városra, a Tengerpartra és a Belsőföldre bontotta. Mind a három részt 10-10 kisegységre tagolta és ezekből úgy alakította a választókerületeket (phüléket), hogy mindhárom egység egy-egy egymással nem határos kisegységét sorolta egymáshoz. Az így kialakult 10 választókerület mindegyikében a démosz volt 2:1 arányban többségben, mert a Várost és a Tengerpartot démosztöbbség, a Belsőföldet az arisztokrata többség jellemezte.
A 10 phüléből 50-50 polgárt sorsoltak az 500-ak tanácsába, a buléba. Megbízásuk egy évre szólt. A bulé készítette elő a népgyűlést, ellenőrizte a tisztségviselőket, irányította a polisz pénzügyeit, gondoskodott az állam védelméről.
A népgyűlés (ekklésia) lett az athéni demokrácia fő intézménye. Az évente 40 alkalommal az agorára (szentélyek által övezett gyülekezési hely és piactér is egyben) összehívott népgyűlés döntött az alábbi kérdésekben: hadüzenet és békekötés kérdéséről; szövetségkötésről; az adók kivetéséről; törvényekről; valamint a főtisztviselők választásáról, a sorsolásáról (a 9 arkhónt 500 jelöltből sorsolták ki); Az athéni polisz polgárainak száma a Kr. e. 6–5. században 25 000–30 000-re tehető, addig az agorán 6000–6500 lehetett jelen egyszerre. Ebből következően az athéni demokrácia (népuralom) alapvetően nem jelentette a többség akaratát. Ráadásul a démosznak leginkább egy rétege képviseltette magát, a városi szegénynép, amely időnként még javadalmazásban is részesült. Szintén jövedelmet jelentett a naponta választott bíróságba (héliaia) bekerülés is.
Az athéni politikai rendszerben nem voltak pártok, országgyűlés, minisztériumok vagy kormány. A közvetlen demokrácia azt jelentette, hogy a népgyűlésen minden szabad athéni polgár jelen lehetett és részt vehetett a munkában – a már említett gyakorlati akadályok miatt természetesen ez sosem valósult meg. A népgyűlésen a hangadók a demagógok (népvezérek) voltak. Az eredetileg semleges kifejezést azzal tették negatív, pejoratív hangulatúvá, hogy a javaslattételeken, a szónoklatokon túl, egymás lejáratásán is „dolgoztak”, ellenfeleiket gyalázták. Az athéni demokrácia – mai felfogásunk szerint – azonban korlátozott demokrácia volt, hiszen a társadalom többsége nem rendelkezett a politikai jogok gyakorlásának a lehetőségével. A ma embere számára különösen szembetűnő a nők teljes kirekesztése a társadalmi és politikai élet szinte minden területéről. (Könnyebben megérthetjük a korabeli gondolkodást akkor, ha figyelembe vesszük, hogy a nők nem harcoltak a csatatereken, így logikusnak látszik az az érvelés, hogy akkor nem is szavazhatnak!) A zsarnokságra törő személyek sorsáról cserépszavazással határoztak. Ez a súlyos döntés (hiszen 10 évre száműzték azt, akiről felmerült a gyanú, hogy türanniszra tör) mutatta, hogy a „nagy emberektől” való félelem képe milyen erősen élt az emberekben. A döntések azonban néha „visszafelé” sültek el, hiszen törekvő, tehetséges politikusoktól is megszabadította önmagát a város.
Az Areioszpagosz mint fő bíróság működött tovább, az alkotmánysértéseket és a főbenjáró bűnügyeket vizsgálták a tanács arisztokrata tagjai.
A kleiszthenészi reform a démosz számára biztosította a hatalmat, ez a demokratikus berendezkedés a Kr. e. 5. században a görög–perzsa háborúk után teljesedett ki.
A) A konzultáción elvégezhető feladatok
- Mit értünk ma a demokrácia fogalmán?
- Mutassák be az athéni demokrácia legfontosabb intézményeit és ezek feladatát!
- Mai ismereteink alapján miért tarthatjuk az athéni demokráciát „korlátozott demokráciának”?
- Vitassuk meg, hogy társadalmi értelemben mit értünk a „reform” és a „forradalom” kifejezés alatt! Készítsünk a fogalmak tartalmáról táblázatot!
Reform | Forradalom |
---|---|
|
|
B) Otthoni tanulást irányító feladatlap
- Miért nem állandósulhatott a zsarnokság Athénben?
- Kleiszthenész mennyiben támaszkodhatott Szolón reformintézkedéseire?