wadmin | 2009. jún. 17.

X. Konzultáció

Az ókori görögök történelméről a tanulók számos előismerettel rendelkeznek. Ezúttal is érdemes ezeket feltérképezni. A tantárgyi tartalmak integratív megközelítésére itt különlegesen jó alkalom kínálkozik. A görög irodalom világa számos olyan elemet tartalmaz, amelyek kiegészítik, színesítik a történelmi ismerteket.

A fejezet egésze alkalmas arra is, hogy a konkrét eseményeken túl rámutassunk azokra az értékekre, amelyek a későbbi századokban – részben átalakulva és kiegészülve más értékekkel – az „európaiság” fundamentumát képezik.

Az ókori Hellasz története

A fejezethez szükséges előismeretek:
  1. A Földközi-tenger keleti medencéjének civilizációja (Kréta, Fönícia)
  2. A görög bevándorlás
  3. Mükéné és Trója
  4. A dórok

A poliszrendszer kialakulása

A Kr. e. 10–8. század között egy új típusú államszerveződés alakult ki szinte a Balkán-félsziget egészén, amelyet polisznak nevezünk. Ezt a formát tekinthetjük az ókori görögség legfejlettebb társadalmi és gazdasági szervezetének. A polisz városközpontú állam, amelynek magját a többnyire fallal körülvett város (asztü) képezi, de hozzá tartozik a város körül elhelyezkedő és a polisz polgárainak tulajdonában lévő földterület is (khóra). A polisz részét képezik még a területén lévő falvak, esetleg kikötők. A görögök által lakott területen közel 700 polisz alakult ki, és ezeket többnyire természetes határok választották el egymástól. Minden polisz a saját maga által alkotott alkotmány szerint élt és önálló hadsereggel rendelkezett, gazdaságilag pedig önálló volt.

A poliszrendszer széttagoltságát ellensúlyozta az, hogy közös (legfeljebb a nyelvjárások szintjén eltérő) nyelvet használtak, közös volt a vallásuk és együttesen használták a legjelentősebb szertartáshelyeket is. A görög (hellén) öntudat erős kifejeződésére utalnak a rendszeresen megrendezett olimpiai játékok.

A poliszok társadalmában eredetileg a nagyobb földbirtokkal rendelkező arisztokrácia (nevük a gör. arisztoi: legjobb, legkiválóbb szóból ered) tagjai töltöttek be vezető szerepet, amelyet az is alátámasztott, hogy ők rendelkeztek bronzfegyverekkel és olyan forrásokkal, amelyek biztosíthatták a lovas katonák felszerelését.

A poliszok társadalmának nagyobb részét a démosz (eredetileg a szó együtt lakók közösségét jelentette) alkotta. Ide tartozott minden, a poliszban élő szabad férfi. Foglalkozásuk (és vagyoni helyzetük) alapján eltérő súllyal vehettek részt a polisz politikai és gazdasági életében, de közös jellemzőjük, hogy a népgyűlésen egyaránt megjelenhettek. A hadseregben gyalogoskatonaként vagy a flottánál evezősként harcolhattak.

A két társadalmi réteg között a 8. századtól kezdve éles harcok robbantak ki a poliszok irányításáért.

A három legnagyobb kiterjedésű polisz Spárta (8400 km2), Boiótia (2600 km2) és Athén (2350 km2) volt, ám a görögség egészére legnagyobb befolyással Spárta és Athén bírt.

A) A konzultáción elvégezhető feladatok
  1. Milyen, az eddig megismert telpüléstípusoktól eltérő jellegzetességei voltak a polisznak?
  2. Hogyan tagolódott a poliszok társadalma a 10. és a 8. század közötti időszakban?
  3. Miben szerkezeti és hatalmi eltéréseket tapasztalunk a polisztársadalmakban a korábban már megismert krétai és mükénéi társadalmaktól?
Önálló – otthoni – feldolgozásra ajánlott tananyagrész

Spárta, a katonaállam

A legnagyobb területű poliszt a dórok alapították a Kr. e. 9 század körül, akkor, amikor meghódították a Peloponnészoszi-félszigetet. (A hagyomány egyébként Lakedaimón királyhoz fűzte Spárta alapítását. A király a várost feleségéről, Szpartéről nevezte el, de a fegyverforgató férfiak – mivel nem akarták magukat női névvel illetni – lakedaimóniaknak nevezték magukat.) Leigázták a már korábban itt élő akhájokat és jogfosztott helótaként dolgoztatták őket a földeken és a bányákban. A helóták nem nevezhetők klasszikus értelemben rabszolgáknak, bár teljes mértékben ki voltak szolgáltatva spártai uraiknak, akik adott esetben akár meg is ölhették őket. Mégis, családjuk körében, törvényes házasságban a falvakban élhettek, vagyonukat, ha volt, örökíthették és az általuk termelt javak egy részével szabadon rendelkezhettek. A helóták száma többszöröse – egyes becslések szerint hétszerese – lehetett a spártaiaknak. Rajtuk kívül a város környékén és a hegyekben életek az ún. perioikoszok (körüllakók), akik ugyan szabad emberek voltak, de nem bírhattak polgárjoggal.

A spártai polisz működtetésének alapelvei Lükurgosz tevékenységére vezethetők vissza, akiről Plutarkhosz görög történetíró (Kr. u. 46–120 körül) azt mondja, hogy „semmi sem mondható, ami ne lett volna vitás. Származása, külföldi utazása, halála, de főleg törvényhozói és államszervezői tevékenysége csupa ellentmondó előadásban van megörökítve.” Lükurgosz ugyanis nem írta le törvényeit, nem hozott létre írott alkotmányt, mert úgy vélte, hogy a döntések, amelyek az államra és a társadalomra vonatkoznak, akkor lesznek igazán tartósak, ha a polgárok erkölcseibe és életmódjába rögzülnek.

Olvassák el Plutarkhosz már említett sorait a spártai reformokról!

„Lükurgosz több újítása közül az első és legjelentősebb az öregek tanácsának felállítása volt, amely Platon szerint azáltal, hogy a felduzzadt királyi hatalommal keveredett és a legfontosabb ügyekben egyenlő súlyra tett szert, az állam biztonságának és egyáltalán a józanságnak záloga lett…

Lükurgosz második és legmerészebb politikai tette a föld felosztása volt. Roppant aránytalanság állott ugyanis fenn, ti. míg a vagyontalanok és szűkölködők tömege az államra szorult, addig a gazdagság néhány ember kezébe folyt össze … rávette a spártaiakat, hogy az egész földet közrebocsátva újból osszák fel, és éljenek egymással mindnyájan egyenlőségben és közösségben;

Elhatározta, hogy még jobban leküzdi a fényűzést, és kiírtja a gazdagság után való vágyakozást. Ezért hozta harmadik és legszebb intézkedését, a közös étkezések rendszerét. Együttesen, a közös és előírt ételeket kellett elfogyasztaniuk, otthon nem volt szabad drága párnákra és asztalokra dőlve étkezniük, hogy titokban szakácsművészi ügyeskedéssel hizlalják magukat, mint a falánk állatok, és erkölcseikkel együtt testüket is megrontsák…”

A reformer ezeknél az intézkedéseknél is tovább ment. Bevezette a vaspénz használatát és ezzel kikapcsolta, illetve rendkívül megnehezítette Spárta szerepét a poliszok közötti kereskedelemben.

Lükurgosz legfontosabb feladatának a nevelés szabályozását tekintette. Más és más volt a célja a fiúk és a leányok nevelésének. A hagyomány szerint – amit a kutatás azóta többször is, joggal, kétségbe vont – a gyermekeket születésekor megvizsgálták és az életképtelen vagy satnya csecsemőket ledobták a Taügetosz szikláiról. A leányokat az egészséges utód szülésére készítették fel, ezért edzett, fájdalmakat is tűrő nőkké kellett válniuk.

A fiúkat katonának nevelték, és egyetlen kötelességre, a katonáskodásra, az állam fegyveres szolgálatára nevelték őket. A „spártai nevelés” alatt azóta is a kemény és szigorú pedagógiai elvek érvényesítését értik. A fiúk nevelésének a legkeményebb próbája az ún. krüpteia volt, amikor a felnőtté válásukat a fegyvertelen helóta települések megtámadásával és lakóiknak a lemészárlásával kellett igazolniuk. A spártai férfiak 30 éves koruk után hagyhatták el a katonai táborokat és alapíthattak családot.

A spártai állam élén két király állt, akik mindig ugyanannak a két családnak a legtekintélyesebb tagjai közül kerülhettek ki. Széles jogkörrel rendelkeztek, de a döntéseket csak a Lükurgosz által felállított vének tanácsa (geruszia) egyetértésével hozhattak. A királyok elsősorban katonai vezetők voltak, de a vallási szertartások irányításában is részt vettek, mint Zeusz főpapjai. A két királyt állandóan ellenőrizték. Ezt a feladatot az 5 ephorosz (ejtsd: efórosz) látta el, akik esetleg le is válthatták a királyokat.

A vének tanácsa a királyokkal együtt 30 tagú volt. A tanács tagjává a 60 év feletti spártai férfiak kerülhettek. A tanács súlya a politikai életben jelentős volt, hiszen ők hozták a törvényeket és joguk volt bárki felett ítélkezni. (Sokan a tanács túlsúlyos politikai szerepe miatt a spártai politikai rendszert „gerontokráciaként” [az öregek uralmaként] jellemzik.)

A népgyűlésnek (apella) kisebb jelentősége volt. A fegyverforgató férfiak gyűlésén csak „igen” és „nem” szavazatok bekiabálásával a hangerő alapján döntöttek az éppen szóban forgó ügyekről. A népgyűlés jelentőségét csökkentette az a tény, hogy határozatait a vének tanácsa megváltoztathatta.

Feladatok:
  1. Milyen alapvető különbséget tapasztaltunk Spárta társadalma és a többi görög polisz társadalmi berendezkedése között?
  2. Mutassa be a Lükurgosz által végrehajtott reformok legfontosabb elemeit!
  3. Ki rendelkezett Spártában a hatalommal?
  4. Mire utal a „lakonikus rövidség” kifejezés?
Tudáspróba:

Egészítse ki az alábbi mondatokat!

  1. Spárta a …………………-félszigeten helyezkedik el.
  2. A spártai reformok kidolgozója ………………………… volt.
  3. A gerontokrácia kifejezés az ……………………………… uralmára utal.
Tags: 
Prefix: 

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.