III. Konzultáció
A forrásokat könyvtárak, levéltárak és múzeumok gyűjtik. A gyűjtemény létrehozását kettős szándék vezeti:
- lehetőséget kívánnak biztosítani a kutatók számára a feldolgozáshoz,
- másrészt pedig meg kívánják teremteni annak a feltételeit, hogy az összegyűjtött értékek a nagyközönség számára is bemutathatóvá váljanak. A gyűjtemények kulturális örökségünk legfontosabb részét képezik!
E rövid bevezetőt követően számba vehetjük azokat a tárgyi emlékeket, amelyeket hallgatóink otthonról hoztak magukkal. Egy-egy érdekesebb tárgy esetében érdemes a hozzákapcsolódó történetet is meghallgatni, ami lehetőséget kínál ahhoz, hogy tanulmányozhassuk adott esetben magának a tárgynak a történetét is!
A másik feladatunk az, hogy tartsunk seregszemlét az elkészült családfák felett. Érdemes az elkészült alkotásokat a tanterem falán elhelyezni, mert a tárgy érdekessége biztos, hogy a hallgatók közötti további megbeszélések kiindulópontját fogja képezni. Érdemes összehasonlító jellegű feladatot is biztosítani a téma iránt különösen fogékonnyá válók részére!
A történelmi események értelmezését segítő tudományokról
szól a harmadik konzultáció. Néhány tudományterülettel (de leginkább ezek eredményeivel) már korábban is találkozhattak hallgatóink. Érdemes a téma felvetését megelőzően erről tájékozódni.
A tárgyi emlékeket többnyire a régészet (archeológia) hozza a felszínre. A múlt emlékeinek a jelentős része a föld alatt helyezkedik el. Feltárásuk, feldolgozásuk, értékelésük nem csekély szakértelmet követel. A régész munkájának két kulcsfontosságú eleme van:
- A lelet megtalálása, amely sok esetben nem csekély szerencsén múlik. A régészek terepmunkáját ma már sok esetben légi felmérések egészítik ki. (Például az infravörös film használata jó lehetőséget kínál a terepen mutatkozó különbségek kiemeléséhez. Sok mindentől függ, hogy egy lelet megmarad vagy éppen elpusztul. A szárazság, a fagy kivételesen kedvező körülményeket biztosít a fennmaradásra, de ugyancsak jó esélyt kínál pl. egy vulkáni kitörés is. (Gondoljunk a méltán híres pompeji leletekre!) Speciális tudást kíván az ún. víz alatti ásatás. Ebben az esetben hajóroncsokat, elsüllyedt városokat tárnak fel a régészek. Eszközeik hasonlóak azokhoz, amelyeket „szárazföldi” kollégáik használnak. Az ásók mélyebbek és zártak, a víz maga is hasznosíthatóvá válik, mint magasnyomású tisztító stb.
- A megtalált lehet kormeghatározása. A keltező eljárások arra irányulnak, hogy a különböző tárgyak egymáshoz viszonyított, tehát relatív időrendje megállapítható legyen. Ebben a tekintetben fontos volt a kő-, bronz-, és vaseszközök egymást váltó, ún. három-periódusos rendszerének a kidolgozása. Ez a korszakbeosztás mind a mai napig fontos részét képezi a régészetnek. Az ásatásoknál szintén fontos időmeghatározó szerepe van az egymást borító talajrétegeknek is. A fa évgyűrűin alapuló keltezés az élő fában keletkező évgyűrűk vastagságának változásai alapján teszi lehetővé a keltezést. Az egyik legismertebb eljárás az ún. radiokarbonos datálás, amelynek az az alapja, hogy a karbon-14 szénizotóp valamennyi élő szervezetben megtalálható, ám annak pusztulásakor bomlani kezd, és 5730 évenként feleződik. A megmaradt karbon-14 mennyiségének megmérése utal a pusztulás után eltelt időre.
Itt érdemes „terepszemlét” tartani arról, hogy jelenleg hol folynak számottevő eredményeket hozó régészeti kutatások Magyarországon.
- Adjuk feladatul, hogy nézzenek utána annak, hogy az e-alapú és hagyományos sajtóban az utóbbi hónapokban milyen régészeti tárgyú információk jelentek meg. Készítsen erről egy személy vagy csoport beszámolót a többiek részére!
- A régészeti leletek és az ezt követő kutatások sokszor kalandregénybe illően zajlanak. A föld alatt rejtőző, történelmi értéket képező tárgyakat a múzeumoknak kell beszolgáltatni! Ennek elmulasztása bűncselekménynek minősül! Az illegális műkincs-kereskedelem ősidők óta virágzó „iparága” a bűnözésnek. Sok esetben, hogy a feltárt lelőhelyek kifosztását a régészek megakadályozzák, inkább visszatemetik a kutatóárkokat.
Nézzenek utána hallgatóink pl. az ún. Seuso-kincsekkel összefüggő eseményeknek!
Ezekre a feladatokra két-három hetet célszerű biztosítani, de az eredmények számonkérését és bemutatását nem szabad elmulasztani!
A sírok feltárása a tárgyi emlékek mellett embermaradványokat is tartalmazhat, amelyeket az antropológusok, az embertan szakértői vizsgálnak. A csontvázak, csontmaradványok utalhatnak a táplálkozási szokásokra és a betegségekre. Kutatók például az egyik egyiptomi csontvázon a fogkopás nyomait figyelték meg, amely a korpakenyérrel való táplálkozás eredménye. Egy szerzetesközösség csontmaradványaival foglalkozók megállapították, hogy legtöbbjük súlyos ízületi gyulladással bajlódott, és ez sokuknál a csont tömörüléséhez és ízületi merevséghez vezetett. Végső soron a szerzetesek felének volt valamilyen csonttörése.
A sírokban (vagy másutt) megtalált használati és értéktárgyak azért fontosak, mert a mindennapi élettel kapcsolatos szokások mellett utalhatnak a közösség szellemi életére, kultuszaira, vallására. Mindezekkel többek között a numizmatika (éremtan), a (tárgyi) néprajz, a folklór foglalkozik.
A/1) A konzultáción elvégezhető feladatok
- Néhány nehezebb kifejezés magyarázatát ezúttal is rögzítsük!
Numizmatika | …………………………………………………………………………… |
Archeológia | …………………………………………………………………………… |
Antropólógia | …………………………………………………………………………… |
Rádiokarbonos datálás |
…………………………………………………………………………… |
- A régészek munkájáról egyszerű módon alkothatunk fogalmat hallgatóink számára. Elmondtuk először, hogy ecsettel, kis kaparókkal stb. aprólékosan, óvatos mozdulatokkal kell a földdel betemetett tárgyakat napvilágra hozniuk a kutatóknak oly módon, hogy elkerüljék a tárgy megsértésének a veszélyét, majd ezt követően az ún. Babilon-játékot játszatjuk velük (csoportokkal), és ezen keresztül azonnal érzékelni fogják e munka nehézségét. A győztes csapatnak jutalmat adhatunk. (Maga a verseny sajátos dimenziót ad a történelemórának!)
A téma második részét az idő és a hely szerepének tisztázására fordíthatjuk a történelem eseményeivel kapcsolatosan.
A történelmi események kapcsán fontos probléma az idő meghatározása. Az idő mérésével, az időszámítással a kronológia (kronosz = idő, görög szó) tudománya foglalkozik. Ahhoz, hogy az időt mérni lehessen, szükséges egy kezdőpont kijelölése. Az egyes népek „időszámításának” kezdete mindig egy jelentős eseményhez kötődik. A görögök például az első olimpia idejét (i. e. 776), a rómaiak a Város alapítását (Kr. e. 753) tekintették kiindulópontnak.
A keresztény, tehát az általunk használt időszámítás kezdete Krisztus születéséhez kapcsolódik. Az időpont meghatározása Dionysios Exiguus római apát nevéhez fűződik. E kézben tartott könyv tehát a Krisztus születését követő (Kr. u.) 2005. évben jelent meg. Azokat az eseményeket, amelyek Krisztus születése előtt történtek, így jelöljük: Kr. e.
Az időmérés mértékegysége nálunk az év, tehát az az idő, amíg a Föld megkerüli a napot (365 nap). Az évkezdete január 1-je, bár tudnunk kell, hogy a korábbi századokban más napokkal kezdték el az év mérését (Bizáncban pl. szeptember 1., Velencében pedig március 1. volt ez a nap.)
A tizenkét hónapot és a hét napjait, illetve elnevezéseiket a rómaiaktól örököltük.
A/2) A konzultáción elvégezhető feladatok
A történelmet – részben a könnyebb időbeli tájékozódás miatt – hagyományosan szokás korszakokra osztani. A korszakhatárok kijelölése – sokszor ideológiai okok miatt – komoly vitákat eredményezett a történészek körében.
Az alábbi táblázat a marxista szemléletű kronológiát tünteti fel!
Ehhez a feladathoz segítséget kell nyújtanunk a hallgatók számára. Végezzük el a feladatot közösen. Adjunk magyarázatot arra a szemléletre is, amelyet mi magunk a használatban lévő tankönyv kapcsán képviselünk!
Korszak neve | Kezdőpont | Befejezés | Jelenleg milyen álláspont érvényesül tankönyvünkben? |
---|---|---|---|
Ókor | Kr. e. 10 000 | Kr. u. 476 | |
Középkor | 476 | 1640 | |
Újkor | 1640 | 1917 | |
Legújabb kor | 1917 |
Az idő mellett a másik fontos kérdés az egyes történelmi eseményekkel kapcsolatosan az, hogy amiről beszélünk, az hol történt. Meg tudjuk-e határozni a helyszínt, ahol az esemény lezajlott? A földrajzi környezet jellege számos szempontból befolyásolhatja egy-egy népcsoport, ország életét, egyszóval kihathat a történelem alakulására. Ám az is nyilvánvaló, hogy az ember a történelemben képes volt arra, hogy kezdetben kevésbé, idővel azonban jelentős mértékben befolyásolja, alakítsa környezetét. A fizikai színteret a környezet, a domborzat (hegység, dombság, síkságok, tengerek stb.) határozza meg. Ettől függ, hogy milyen településformák alakulnak ki, és ez határozza meg azt is, hogyan alakult a mezőgazdaság, a kereskedelem jellege, másképpen az emberi együttélésnek, kapcsolatoknak a bonyolult rendszere. A képet színezi a termőtalaj minősége, az ásványkincsek gazdagsága vagy éppen hiánya.
Nem lehet a környezet vizsgálatánál figyelmen kívül hagyni az éghajlat és az időjárás nyújtotta feltételeket sem. Az éghajlat hosszú távon befolyásolja egy-egy közösség életét, és ez az az elem, amit a legkevésbé lehet befolyásolni. Mindezekkel a kérdésekkel a történeti földrajz és a történeti éghajlattan foglalkozik.
A földrajzi feltételekkel és az éghajlati/időjárási tényezőkkel összefügg az adott területen élő népesség létszámának növekedése vagy csökkenése. A népesség számának változásait vizsgáló tudomány a demográfia. Olyan fontos kérdésekre adhat választ, mint az érintett népesség száma és összetétele (életkor, nemek számának alakulása, etnikai tagoltság), vagy a népesség változásaira utalhat az élveszületés/halálozás, házzasságkötés/válás vagy éppen a termékenység kapcsán. Fontos mutató lehet a külső és belső népmozgás (migráció) nyomon kísérése is.
Kérdések és feladatok:
- Keressenek Földünkön olyan népcsoportokat, akik szélsőséges éghajlaton és időjárási feltételek között élnek! Mivel magyarázhatjuk, hogy a kedvezőtlen viszonyok ellenére sem hagyják ott lakóhelyüket?
- Napjaink egyik legégetőbb problémájának a népességrobbanást tartják. Az alábbi táblázat erre vonatkozó adatokat tartalmaz:
Terület | Népesség (milliárd fő) | ||
---|---|---|---|
1985 | 2000 | 2025 | |
Európa | 0,49 | 0,51 | 0,52 |
Észak-Amerika | 0,26 | 0,30 | 0,35 |
Dél-Amerika | 0,41 | 0,55 | 0,78 |
Ázsia | 2,82 | 3,55 | 4,54 |
Afrika | 0,56 | 0,87 | 1,62 |
Óceánia | 0,02 | 0,03 | 0,04 |
Föld | 4,80 | 6,10 | 8,20 |
- Értelmezze a táblázat adatait! Milyen következtetéseket vonhat le belőlük?
- Milyen problémákat okozhat a túlzott népességszaporulat?
B) Otthoni tanulást irányító feladatlap
Kérdések és feladatok:
- Számítsa ki, hogy a keresztény időszámítás szerint hány esztendővel ezelőtt volt
Történelmi esemény | A keresett szám: |
---|---|
A marathoni csata (Kr. e. 490.) | |
I. (Szent) István halála (1038) | |
A mohácsi csata (1526) |
Az egyes korszakokon belül – ismét csak a könnyebb tájékozódás kedvéért – rövidebb időszakaszokat is megállapíthatunk. Így évezredekről, évszázadokról és évtizedekről beszélünk, amelyeknek mindig pontosan meg tudjuk mondani a kezdő- és végpontját. Logikusnak tűnik, hogy az évtized, évszázad, évezed mindig az „első évvel”, 1-gyel kezdődjön. Így a Kr. u. 1. század 1–100 között, a Kr. u. 2. század 101–200 között tartott.
- Az alábbi táblázat néhány nép (vallás, kultúra) időszámításának a kezdetét tartalmazza. Egészítsék ki a táblázatot!
Nép (vallás, kultúra) | Kezdő időpont |
---|---|
i. e. 3761 év | |
Mohamedánok | |
i. e. 7208. év | |
Bizánc | |
Kína |
- Állapítsa meg az alábbi évszámokkal kapcsolatban, hogy a jelzett esemény melyik évszázadban történt?
Történelmi esemény | (év)század |
---|---|
Az actiumi csata Kr. e. 31. | |
Az Árpád-ház kihalása 1301 | |
Az Egyesült Államok elleni terrortámadás – 2001. szeptember 11. |