wadmin | 2009. jún. 17.

Bevezetés

Elsőként nézzünk meg egy sémát, amely segítséget kínál ahhoz, hogy a jelenleginél nagyobb befolyásunk lehessen a tanulók otthoni tanulásának a támogatásában.

Tudjuk és tapasztaljuk, hogy a felnőtt hallgatók számos ok miatt nem tudnak (akarnak) a tanórákon megjelenni. Ahhoz, hogy felkészülésük eredményesebb legyen, tudatosabbá kell tenniük „tanulási tevékenységüket”.

Az otthoni tanulást – csekély kivételtől eltekintve – a tankönyvek olvasása/tanulása jelenti. Ehhez elvben mindenkinek van valamilyen stratégiája, ám hogy ezek mennyire hatékonyak, az csak a vizsgán derül ki.

Érdemes abból kiindulni, hogy tanulóink részt vesznek a konzultáción. A csekély számú tanóra levelező vagy ennél kevesebb „órával” működő tagozatokon „klasszikus tanítást nem tesz lehetővé. Számunkra az lehet a cél, hogy azokról a dolgokról beszéljünk elsősorban, amelyek tanulóink számára nem egyértelműek vagy bármilyen más ok miatt magyarázatra szorulnak.

Ehhez nélkülözhetetlen annak a felmérése, hogy milyen „tudást” hoznak magukkal a konzultációra. Ehhez érdemes az alábbi „önfelmérő” lapot alkalmazni!

1.
Önfelmérő lap
Mit várok a konzultációtól?

1. A konzultációt megelőzően mennyit foglalkoztam a tantárggyal?

Jelölje azokat a válaszlehetőségeket, amelyekről úgy gondolja, hogy Önre is vonatkozhatnak!

  • Még nem vettem elő a tankönyvet
  • Elővettem, olvasgattam, de a tananyagról még nem tudok szinte semmit
  • Egy részét már megtanultam, de még komoly hiányosságaim vannak
  • Sokat foglalkoztam a tananyaggal, sokat tanultam, azt hiszem, hogy felkészülten érkeztem a konzultációra

2. Az eddig megtanult anyagban

  • nem voltak olyan részek, amelyek problémát okoztak
  • komoly nehézségeim vannak a tananyaggal
  • volt néhány problematikus elem az anyagban, de ezeket a konzultáción tisztázni tudom

2/a. Milyen segédleteket használtam a felkészüléshez?

  • Tankönyv
  • Térkép
  • Az előző konzultációkon kapott vázlatok
  • Saját magam által készített vázlatok
  • Egyéb: pl. a témára vonatkozó ismeretterjesztő film vagy újságcikk

3. Az anyag problematikus részeivel kapcsolatosan az alábbi kérdéseket fogom feltenni:

  1. ……………………………………………………………………………………………
  2. ……………………………………………………………………………………………
  3. ……………………………………………………………………………………………

4. Tisztázódtak-e a konzultáción azok a nehézségek, amelyek akadályozzák számomra a tananyag jobb megértését?

  • Igen
  • Nem
  • Részben

5. Melyek azok a pontok a tananyagban, amelyek továbbra is nehézséget okoznak? (Ezek összegyűjtése a következő konzultációk szempontjából, valamint a vizsgákra történő felkészülés szempontjából kulcskérdés.)

  1. ……………………………………………………………………………………………
  2. ……………………………………………………………………………………………
  3. ……………………………………………………………………………………………

A tanulók „önfelmérésének” kettős célja van:

  1. Egyrészt világossá teszi számukra azt, hogy valójában hol is tartanak a felkészülésben,
  2. másrészt pedig, ha a kérdőívet kitöltötték, akkor olyan információ birtokába juttatják (4. és 5. pont!) a pedagógust, amely rendkívül hatékonnyá („célirányossá”) teheti a konzultációt.

Technikailag érdemes ezt úgy csinálni, hogy a kérdések már a konzultációt megelőzően rendelkezésünkre álljanak. Így már előre tudunk készülni az egyes témákra, és nem kerülünk abba a helyzetbe, hogy a rendelkezésre álló szűk időben olyan dolgokról beszélünk, amelynek a felkészülés sikeressége szempontjából nincs akkora jelentősége.

Tags: 
Prefix: 

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.