Könyvjelző
Jelentés a magyar közoktatásról 1997
Budapest, 1998, Országos Közoktatási Intézet. 512 p.
A kötet szerkesztői arra törekedtek, hogy két év után ismét átfogó áttekintést nyújtsanak - oktatásügyi szakemberek és kutatók által írt háttértanulmányokra építve - a magyar közoktatási rendszer jelenlegi állapotáról. A Jelentés elemzi a közoktatás gazdasági és társadalmi környezetének változását, a közoktatási rendszer szerkezeti és intézményi jellemzőit és a rendszeren belüli továbbhaladás problémáit, foglalkozik irányítási és finanszírozási kérdésekkel, a tartalmi szabályozás reformjával. Önálló fejezetet szentel a pedagógusoknak, valamint a tanulmányi teljesítmények alakulásának, és a két évvel ezelőtti jelentéshez képest új témával egészül ki, amely a speciális oktatási igényekkel rendelkező csoportok tanítását és az oktatással kapcsolatos egyenlőtlenségeket vizsgálja.
Brezsnyánszky László (szerk.): A bátorító nevelés alapjai
Budapest, é. n., IF Alapítvány. 95 p. (ALTERN füzetek 10.)
A bátorító pedagógia az - Alfred Adler munkásságához kötődő - individuálpszichológia rendszerére alapozott pedagógiai irányzat, amely mindenekelőtt a tanulási, nevelési nehézségek kezelésén, megoldásán fáradozó nevelőket segítheti. A kötet szemelvényeket tartalmaz az individuálpszichológia nevelési vonatkozásait feldolgozó szakirodalmából, melyek összefoglalják az irányzat emberképét, személyiségfelfogását, és bevezetést nyújtanak a bátorító nevelés alapelveibe, valamint módszeres eljárásaiba.
Bellosics Bálint: A gyermek a magyar néphagyományban
Kecskemét, 1998, Szórakaténusz Játékmúzeum. 35 p. (Reprint)
A Bajai Tanítóképző Intézet egykori tanára, a Magyar Néprajzi Társaság alapító tagja 1903-ban írta tanulmányát. Adalékok a magyar gyermek néprajzához alcímmel, amelyben gazdag népnyelvi anyag felvonultatásával a hazai és a külföldi szakirodalom alapos ismeretére, valamint tanítványai és saját gyűjtésére támaszkodva írta le a gyermekre vonatkozó néprajzi adatokat, az ehhez kapcsolódó szokásokat, hiedelmeket és tárgyakat.
A jó polgár
Debrecen, 1996, Csokonai Kiadó. 179 p.
A NAT alapelvei és követelményei kötelezővé teszik az állampolgári ismeretek és készségek tanítását a magyar iskolákban. Ehhez nyújt alapvető segítséget immáron második, átdolgozott kiadásban a neves társadalomtudósok által írott kötet, amely a demokratikus közélet és a polgári lét alapvető kérdéseit tárgyalja, áttekinti a demokratikus intézmények és a magyar közjogi rendszer működését, vizsgálja a magyar politikai kultúra hagyományai és a modern demokráciafelfogások közötti viszonyt, a globalizáció és a nemzetállami demokráciák kapcsolatát, s mindezeket a problémákat a gyakorlatban felmerülő kérdések oldaláról is megragadja.
Kondorosi Ferenc-Kondorosi László-Lukács Éva: Jogaink - korlát a szabadsághoz
Az emberi jogokról és a világról tizenéveseknek
Budapest, é. n., ACTA HUMANA Emberi Jogi Alapítvány, Emberi Jogok Magyar Központja Közalapítvány. 109 p.
A kis könyv a tizenéveseket vezeti be a jogállam működésének világába. Felvázolja Magyarország és a nemzetközi szervezetek kapcsolatának történetét, az ENSZ működésének alapelveit, vizsgálja az állampolgári jogok európai és magyarországi kialakulásának történetét, a kollektív és személyi szabadságjogok rendszerét, kitekint az állampolgári kötelezettségekre, s megismertet a tárggyal kapcsolatos alkotmánybeli passzusokkal is.
Többség - kisebbség
Tanulmányok a nemzeti tudat témaköréből
Budapest, 1996, Osiris Kiadó, MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 235 p.
A könyv a nemzetről és a nemzetiségi kisebbségekről való közgondolkodás témaköréből három, egymáshoz szorosan kapcsolódó tanulmányt tartalmaz. A kötet szerzői (Lázár Guy, Lendvay Judit, Örkény Antal és Szabó Ildikó) a szociológiai jellegű társadalomkutatás eszköztárával végzett vizsgálatok alapján igyekeznek válaszolni olyan, a világkép és a nemzeti önismeret szempontjából meghatározó kérdésekre, mint hogy milyennek látjuk önmagunkat a kisebbségekhez való viszonyunk tükrében; milyen elemekből, képzetekből, sztereotípiákból épül fel nemzeti önképünk; miképp szerveződik a nemzeti tudat; s miképp látják 14-15 éves fiatalok a kisebbségeket.
Celler Zsuzsanna (szerk.): Válogatás a XX. század külföldi pedagógiai irodalmából
Budapest, é. n., Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum. 341 p.
Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum 1993-ban Pedagógiai olvasókönyv címmel szöveggyűjteményt bocsátott közre XX. századi magyar pedagógiai írásokból. A jelen kötet ugyanezen korszak külföldi szerzői köréből nyújt válogatást August Aichhorntól Rudolf Steinerig. A szemelvénygyűjteményt Vág Ottónak a század pedagógiai gondolkodását áttekintő tanulmánya és egy többtucatnyi életrajzot tartalmazó kislexikon fogja közre.
Agárdi Péter (szerk.): Szöveggyűjtemény a magyar művelődéstörténet tanulmányozásához
Pécs, 1995, Janus Pannonius Tudományegyetem. 507 p.
A kötet az 1000 és 1945 közötti időszak művelődési tárgyú gondolkodásának történetéről nyújt áttekintést. A válogatás legfőbb elve, hogy olyan - műfajilag különböző típusú - dokumentumokból mutasson be néhányat, melyek saját korukban reprezentatívan mutatták fel a kultúra fogalmát, a szellemi-műveltségi normákat, a kultúra hagyományozásának felfogását. A kronológiai rendben közölt szemelvények előtt rövid szerkesztői előszó igyekszik megadni a szükséges történeti eligazodást.
Bacsó Béla (szerk.): Kép - fenomén - valóság
Budapest, 1997, Kijárat Kiadó. 396 p.
A fenomenológiai, művészettörténeti, esztétikai és irodalomelméleti írásokat a megjelenítés vagy reprezentáció problémája szervezi együvé. A válogatás folytatja azt a nagy sikerű témát, amely a kilencvenes évek egyik legjelentősebb humántudományi folyóiratában, az időközben sajnos megszűnt Athenaeumban Kép - képiség címmel jelent meg, s amely a jelenkori humántudomány egyik leggyakrabban tárgyalt kérdése.
Thomka Beáta (szerk.): Az irodalom elméletei 1-5.
Pécs, 1996-1997, Janus Pannonius Tudományegyetem, Jelenkor Kiadó. 217, 211, 179, 151, ill. 179 p.
A négykötetesre tervezett, végül öt kötetre bővült könyvsorozat a magyarországi humántudomány több évtizedes lemaradását igyekszik mérsékelni, betekintést nyújtva az e századi német, francia, angol, amerikai és orosz irodalomelméleti kutatásokba. A tanulmányok poétikai és történeti poétikai, retorikai és irodalmi retorikai, recepcióelméleti és hermeneutikai, narratológiai és metaforaelméleti kérdéseket tárgyalnak.
Vári Péter (szerk.): Monitor '95
A tanulók tudásának felmérése
Budapest, 1997, Országos Közoktatási Intézet. 331 p.
Az OKI Értékelési és Érettségi Vizsgaközpontjának "Mérés - Értékelés - Vizsga" c. új sorozata - melynek a jelen kötet az első darabja - a tanulók tudásának mérésével, az ismeretek és képességek értékelési módszereivel és a vizsgáztatás problémáival összefüggő kutatási eredményeket ismerteti meg olvasóival. Az immáron negyedik alkalommal, 1995 márciusában sorra került monitor típusú teljesítménymérésen alapuló vizsgálat az ország 600 általános iskolai és 300 középiskolai osztályára terjedt ki, s több mint húszezer tanuló olvasási teljesítményét és szövegmegértési képességét, matematikatudását, valamint számítástechnikai kultúráját mérte fel.
Bajai Ősz
Innovatív általános művelődési központok találkozója '97
Baja, 1997. 87 p.
Az Általános Művelődési Központok Országos Egyesülete hetedik alkalommal rendezte meg országos tanácskozását, amelynek fő témái a közművelődési törvény előkészületei, a pedagógiai-művelődési program és helyi tanterv készítése, valamint a szakértői tevékenység módszerei és jövőbeni szerepe voltak. A kötet megismerteti olvasóit a szekcióülések tapasztalataival, pedagógiai-művelődési programokat értékelő szakértői véleményeket közöl, s betekintést nyújt a tanácskozást szervező egyesület munkájába.
A magyar felnőttoktatás mai helyzete
Országos konferencia 1997. május 27.
Budapest, 1997, Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete. 97 p.
A TIT Stúdió, másfél hónappal az UNESCO V. Felnőttoktatási Konferenciája előtt az érdekelt szakmai szervezetek résztvételével és segítségével párbeszédet kezdeményezett a hazai felnőttoktatás állami, civil és üzleti intézményei között. A kiadvány a közös gondolkodást, a kölcsönös információáramlás és kommunikáció fejlesztését célul kitűző konferencia szerkesztett jegyzőkönyve, amely a plenáris előadások mellett a szekcióülések összefoglalóit is tartalmazza.
Sári Gusztáv emlékkötet
Debrecen, 1997, Sári Gusztáv Emlékbizottság. 84 p.
A Sári Gusztáv Emlékbizottság 1996 márciusában alakult független és mindenki számára nyitott társadalmi szervezetként - az országos hírű kiváló pedagógus emlékének ápolására és sokrétű tevékenységének feldolgozására. A bizottság 1996. november 20-án kiállítással egybekötött rendezvényt szervezett, amely bemutatta a Kabáról indult Sári Gusztáv életútját, méltatta pedagógiai, tanügyigazgatási, szakfelügyelői és szaktanácsadói tevékenységét, és felidézte az alakjához fűződő emlékeket.
A színház csak ürügy
Keleti István utolsó ajándéka
Budapest, 1996, Irodalom Kft., Journal Art Alapítvány. 329 p.
Harmincnyolc magyar értelmiségi, köztük Keleti-tanítványok elevenítik fel emlékeiket a legendás színházi rendezőről, színészpedagógusról, szkénés és pincés próbákról, előadásokról. A visszaemlékezések között Keleti feljegyzései, töredékei, Antigoné-értelmezése, gyermekszínházról, Shakespeare-ről szóló gondolatai olvashatók. A kötet második része Az ember holtig tanul címmel a rendező - betegségének szüneteiben magnóra mondott - gondolatainak írott változatát tartalmazza.
Cédrus
Az Ökológiai Kultúra Fejlesztéséért Alapítvány lapja. Első próbaszám, 1997. november. 27 p.
Az új folyóirat - amely címével Csontváry híres festményeire (Magányos cédrus, Zarándoklat a cédrushoz) utal, s amelynek első próbaszámát még két hasonló szám követi - a környezeti nevelés és az ökológiai kultúra témáját állítja középpontjába. Szerkesztőinek célkitűzése szerint olyan újság szeretne lenni, amely a természettől tanulni vágyó, arra tisztelettel felnéző emberről szól, s amely a környezeti nevelés szakmai kérdéseit tárgyalja, méghozzá úgy, hogy az nemcsak pedagógusoknak, hanem az ökológiai tudatformálás más területein dolgozóknak és az érdeklődő közönségnek is érthető és érdekes legyen.