Az Országos Közoktatási Intézet 2001-től kezdve havonta nyilvános szakmai napot rendez azzal a céllal, hogy az OKI-ban folyamatban lévő kutatások, projektek szélesebb nyilvánosságot kapjanak megteremtve ezzel a lehetőséget a szakmai párbeszédnek, vitának. A rendezvényekre készülő vitaindító tanulmányok többsége az Új Pedagógiai Szemlében is megjelenik. Ebben a kötetben a 2001-es intézeti szakmai napokra készült tanulmányokat gyűjtöttük össze.
Tartalom
- Előszó • Közoktatási kutatás és fejlesztés • (Halász Gábor)
- Korintus Mihályné • Az OECD-országok kisgyermekneveléssel és -ellátással kapcsolatos politikája
Thematic Review of Early Childhood Education and Care (ECEC) Policy elnevezésű OECD-vizsgálat ismertetése. - Villányi Györgyné • Kisgyermeknevelés az OECD országaiban
A szakmai nap programja annak érdekében szerveződött, hogy feltárja és összegezze a kisgyermekneveléssel foglalkozó pedagógusok igényeit és szükségleteit az OECD-országokban folyt vizsgálatok megismerésével kapcsolatban. Ennek érdekében a meghívottak a 12 országban lezajlott vizsgálatokról írásban is megkapták az elhangzó tájékoztatást. Emellett e szakmai nap keretében kapnak ismertetést az OKI-ban folyó kapcsolatépítési, kutatási és fejlesztő munkálatokról. - Györgyi Zoltán--Mártonfi György • Hátrányos helyzetű rétegek visszavezetése a munkaerőpiacra
Az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány tranzitfoglalkoztatási programjának hatásvizsgálata. Az OFA megbízásából készített zárótanulmány lényegesen rövidített, szerkesztett változata. - Jakab György • Adalékok a mozgóképkultúra és médiaismeret modultantárgy helyzetelemzéséhez
Az új tantárgy bevezetésének létjogosultságát ma már kevesen tagadják. A neheze azonban csak ezután következik, ahogy előtérbe kerülnek a tárgy bevezetésének gyakorlati kérdései. Hogyan történjék ténylegesen a mozgóképi szövegértés fejlesztése, és miként lehet a média társadalmi szerepét, működésmódjának jellemzőit érthetően, az életkori sajátosságoknak megfelelően, mégis a kellő árnyaltsággal elsajátíttatni? Hogyan illeszthető egy ilyen jellegű új tantárgy az iskola megszokott tanügyi működésébe?
Megjelent az Új Pedagógiai Szemle 2001. márciusi számában.
Dr. Salné Lengyel Mária-Kőpatakiné Mészáros Mária:
Fogyatékos tanulók helyzete az ezredfordulón
Megjelent az Új Pedagógiai Szemle 2001. július-augusztusi számában.
Loránd Ferenc
A holokauszt mint pedagógiai kihívás
Megjelent az Új Pedagógiai Szemle 2001. áprilisi számában.
Balázs Éva:
Expanzió a középiskolában - Egy vizsgálat tapasztalatai
Megjelent az Új Pedagógiai Szemle 2001. szeptemberi számában.
Bognár Mária–Imre Anna–Mezei István:
A humánerőforrás-fejlesztés lehetőségei egy kistérségben
Megjelent az Új Pedagógiai Szemle 2001. novemberi számában.
Havas Péter:
A fenntarthatóság pedagógiai elemei I.
Havas Péter:
A fenntarthatóság pedagógiai elemei II.
Megjelent az Új Pedagógiai Szemle 2001. szeptemberi és októberi számában.