Az Országos Közoktatási Intézet konferenciája, 2003
Szerkesztette: Kósa Barbara, Monostori Anikó, Simon Mária
Az Országos Közoktatási Intézet 2003 októberében konferenciát rendezett Nyitott iskola – tanuló társadalom címmel. A konferencia azt a kérdést járta körül, hogy egyrészt mennyire vált valóságos társadalmi, egyéni szükségletté az élethosszig tartó tanulás, másrészt arra is választ kerestek a plenáris előadások és a szekcióviták, hogy a közoktatás mennyire áll készen az ezzel kapcsolatos új feladatok és szerepek ellátására. Az OKI-konferenciák hagyományaihoz híven kötetben adjuk közre az elhangzott előadások szerkesztett változatát, a szekciók vitaindítóit és a szekcióviták legfontosabb tanulságait összegző raportőri jelentéseket. A kötetben ezenkívül olvasható az a pódiumbeszélgetés, amelynek résztvevői arról vitatkoztak, hogy mennyire érzékeli a magyar társadalom az élethosszig tartó tanulás szükségességét. Közreadunk még egy, az Európai Unió tagországainak munkaadói szervezetei által készített dokumentumot, amely a tanárok helyzetét, lehetőségeit elemzi a 21. század új tanulási környezetének és gazdasági, munkaerő-piaci kihívásainak tükrében.
Tartalom
- Halász Gábor • Megnyitó
- Sipos János • A közoktatás és az egész életen át tartó tanulás
- Setényi János • Élethossziglani tanulás: az új paradigma
- Balázs Éva • A tanulás szervezése és az új kompetenciák
- Mayer József • Az idő: a tanulás szűk keresztmetszete
- Polónyi István • Befektetés a tanulásba
- Hídvégi Péter • Munkáltatói elvárások az élethosszig tartó tanulás kapcsán egy multinacionális cég foglalkoztatáspolitikájában
- Z. Karvalics László • Az iskola az információs társadalomban
- 1. szekció • Az élethosszig tartó tanulás megalapozása: tantervi kihívások • Havas Péter előadása
- Tanulásra ítélt társadalom?: Részletek a Nyitott iskola – tanuló társadalom című konferencia pódiumvitájából
- 1. szekció • Raportőri jelentés (Falus Katalin)
- 2. szekció • Nyitott iskola és a társadalmi partnerek együttműködése • Bognár Mária előadása
- 2. szekció • Raportőri jelentés (Mártonfi György)
- 3. szekció • Az egyéni tanulás motiválása az élethosszig tartó tanulásra • Raportőri jelentés (Kőpataki Mária)
- 4. szekció • Értékelés és minőségfejlesztés a nyitott iskolában • Horváth Zsuzsanna előadása
- 4. szekció • Raportőri jelentés (Sinka Edit)
- 5. szekció • Új egyenlőtlenségek a tanuló társadalomban • Szira Judit előadása
- 5. szekció • Raportőri jelentés (Németh Szilvia)
- Halász Gábor • Összefoglaló és konferenciazárás
- Függelék • A tanári szakma helyzetbe hozása és az iskolavezetés modernizálása • (Fordította Nyirő Zsuzsa)
Szerkesztő: Kósa Barbara, Monostori Anikó, Simon Mária
© Országos Közoktatási Intézet, 2004
ISBN 963 682 542 4
Kiadja az Országos Közoktatási Intézet
Felelős kiadó: Dr. Halász Gábor főigazgató