Az OKI országos szakmai konferenciája
Az Országos Közoktatási Intézet 2001. október 5-6-án Magyar közoktatás 2001 címmel országos szakmai konferenciát rendezett, amely a Jelentés a magyar közoktatásról 2000 kötethez kapcsolódott. A konferencia a Jelentés egyes fejezeteinek témájához illeszkedve azt tűzte ki célul, hogy elemezze és értékelje a kilencvenes évtized közoktatási folyamatait, és azonosítsa az előttünk álló évek jelentősebb kihívásait, problémaköreit. A konferencia szekcióvitáitól elsősorban azt várták a Jelentés szerkesztői, hogy megalapozza a soron következő, 2003-ban megjelenő kötet tartalmát.
Az olvasó a kötetben a kétnapos konferencia közel teljes anyagát kapja kézhez. A plenáris előadások szerkesztett szövege mellett közreadjuk a szekciókban elhangzott előadások szövegét és a szekcióvitákról készült raportőri jelentéseket. Ugyancsak bekerült a kötetbe az oktatás társadalmi súlyáról folytatott pódiumvita is.
Reméljük, a konferenciakötet kiadása hozzájárul ahhoz a sokoldalú kommuniká-cióhoz, amelyet a Jelentés szerkesztői kívánnak folytatni azzal a szakmai közönséggel, amely a pedagógiai gyakorlatban, a közoktatás helyi és regionális irányításában és az oktatás kutatásában, fejlesztésében működik.
Tartalom
- Feladatok a magyar közoktatásban • Sió Lászlónak, az Oktatási Minisztérium politikai államtitkárának megnyitója
- Setényi János • Globalizációs és európai trendek és a magyar közoktatás
- Tóth István György • Az oktatás társadalmi-gazdasági környezetének alakulása a kilencvenes évek Magyarországán
- Halász Gábor • A felelősségmegosztás és a finanszírozás alakulása a magyar közoktatásban
- Lannert Judit • Az oktatás szerkezeti és továbbhaladási kérdései, a közoktatás kapcsolódása a munkaerőpiachoz és a felsőoktatáshoz
- Vágó Irén • Az oktatás által közvetített tartalmak és a tartalmi szabályozás változása a magyar közoktatásban
- Nagy Mária • A pedagógusszakma és a szakmai fejlesztés helyzete
- Fontos-e a magyar társadalom számára az oktatás? • Pódiumvita
- Hermann Zoltán • 1. szekció: A közoktatás társadalmi, gazdasági folyamatai • Hermann Zoltán összefoglalója
- 2. szekció: Irányítási és finanszírozási folyamatok • Palotás Zoltán vitaindító előadása
- 2. szekció: Irányítási és finanszírozási folyamatok • Imre Anna összefoglalója
- 3. szekció: Szerkezeti és továbbhaladási folyamatok, rendszerkapcsolatok • Tót Éva vitaindító előadása
- 3. szekció: Szerkezeti és továbbhaladási folyamatok, rendszerkapcsolatok • Mártonfi György összefoglalója
- 4. szekció: Az oktatás tartalma, az iskolák belső világa, a tanítás és a szocializáció intézményi szintű kérdései • Golnhofer Erzsébet vitaindító előadása
- 4. szekció: Az oktatás tartalma, az iskolák belső világa, a tanítás és a szocializáció intézményi szintű kérdései • Bognár Mária összefoglalója
- 5. szekció: A pedagógus szakma • Garami Erika összefoglalója
- 6. szekció: Speciális igények, egyenlőtlenségek az oktatásban • Bajomi Iván vitaindító előadása
- 6. szekció: Speciális igények, egyenlőtlenségek az oktatásban • Radó Péter összefoglalója
- Zárszó • (Halász Gábor)
A kötet megjelenését az Oktatási Minisztérium támogatta.
Szerkesztette: Monostori Anikó
Felelős kiadó az Országos Közoktatási Intézet főigazgatója
© Sió László, Setényi János, Tóth István György, Halász Gábor, Lannert Judit, Vágó Irén, Schüttler Tamás, Nagy Mária, Hermann Zoltán, Palotás Zoltán, Imre Anna, Tóth Éva, Mártonfi György, Golnhofer Erzsébet, Bognár Mária, Garami Erika, Bajomi Iván, Radó Péter; 2002
© Országos Közoktatási Intézet, 2002
ISBN 963 682 497 7