A kompetencia fogalmának értelmezése
Vass Vilmos
A kompetencia fogalmának értelmezése
„A kompetenciát úgy kell tekinteni, mint olyan általános képességet, amely a tudáson, a tapasztalaton, az értékeken és a diszpozíciókon alapszik, és amelyet egy adott személy tanulás során fejleszt ki magában.”
(Coolahan)
Pála Károly :: Kompetencia alapú oktatási programcsomagok fejlesztése Magyarországon
Az oktatási programcsomagok fejlesztésének koncepciója 2002 nyarán fogalmazódott meg először a Modernizáció és programfejlesztés1 című dokumentumban. A szerzők az elmúlt időszak kutatási és mérési eredményeire alapozva fogalmazták meg a magyar közoktatás modernizációjának szükségességét: a jelentős mértékben megváltozott kulturális környezet kihívásaira választ adó új tudáskoncepcióra épülő innováció igényét.
Kevesebb kudarc, több önbizalom
Horváth Zsuzsanna – Lukács Judit
Kevesebb kudarc, több önbizalom
Havas Péter :: A természettudományi kompetenciákról és a természettudományi oktatás kompetencia alapú fejlesztéséről
Az a társadalmi-gazdasági fejlődés, amelyet az emberiség a 21. századra elért, jelentős mértékben köszönhető a természettudományok eredményeinek, azok sikeres műszaki-technológiai alkalmazásainak. A 21. század elején Európában és világszerte a tudás társadalma épül, már ahol erre a lakosság műveltsége, képzettsége és az ország vezetésének szelleme kellő alapot biztosít. A társadalmilag fontos termékek és szolgáltatások értékét ma már nem a bennük lévő anyag, az előállításukhoz felhasznált energia határozza meg elsősorban, hanem a hozzáadott szellemi érték.
Falus Katalin – Jakab György :: Aktív állampolgárságra nevelés
A jelenismereti tárgyak rendszerszerű fejlesztése 2000-ben kezdődött el az Országos Közoktatási Intézetben: először az Emberismeret és etika, majd a Társadalomismeret modultantárgy, később a kettő ötvözéséből létrejött teljes óraszámú komplex tárgy, az Ember- és társadalomismeret, etika fejlesztése indult el, s tart jelenleg is. A rendszerszerű fejlesztésnek már voltak előzményei, 1999-től évente egy-két projektben tudtunk a témában – különböző megközelítésekből – fejleszteni.
Horváth Dániel – Száraz Péter – Varga Attila :: A környezeti kompetenciák fejlesztése Magyarországon Eredmények és lehetőségek
Az Egyesült Nemzetek Szervezete 57. közgyűlésén 2002. december 20-án a 2005–2015 közötti évtizedet a „Tanulás a fenntarthatóságért” évtizedének nyilvánította. Vagyis a nemzetközi közösség egy évtizedet szán annak a célnak az elérésére, hogy az oktatás minden szintjét és formáját áthassák a fenntarthatóság, a környezet- és egészségvédelem alapértékei.
Balázsi Ildikó – Felvégi Emese – Rábainé Szabó Annamária – Szepesi Ildikó :: A 2006-os Országos kompetenciamérés tartalmi kerete
Az Országos kompetenciamérés (OKM) azt vizsgálja, hogy a tanulók képesek-e a tudásukat alkalmazni, további ismeretszerzésre felhasználni, vagyis birtokában vannak-e annak az eszköztudásnak, amely nélkülözhetetlen további fejlődésükhöz. A felmérés tesztjei ezért – a korszerű nemzetközi mérésekhez hasonlóan – nem a tantervi követelmények teljesülését mérik elsősorban, hanem azt, hogy a tanulók képesek-e ismereteiket felhasználva a mindennapi élethelyzetekhez kapcsolható problémákat megoldani.