Dávid Judit
Az angol nyelv tanítása az iskolarendszerű felnőttoktatásban
1. Bevezetés
2001-ben a nappali tagozatokhoz hasonlóan kerettanterv jelent meg az iskolarendszerű felnőttoktatás számára. Újdonságként jelent meg ebben az idegen nyelv, mely kötelezően tanítandó és az érettségi vizsgán megkövetelendő tantárgy lett. Az alapműveltségi vizsga és az érettségi vizsga követelményei az előzetes tervek szerint megegyeznek a nappali oktatás számára megfogalmazott követelményeivel.
A kerettantervi óraterv az általános iskola 5–8. évfolyamai számára, a középiskola 9–12. évfolyamai számára és a szakiskola 9–12. évfolyamai számára is mind esti, mind pedig levelező tagozatos képzésben évi 111 órát ír elő. Ez heti 3 tanítási órát jelent az adott idegen nyelv tanítása számára.
Az idegen nyelv oktatása az iskolai felnőttoktatás rendszerében (különös tekintettel az általános iskolákban) nem tekint vissza hosszú múltra. Noha volt lehetőség az idegen nyelv tanítására (sőt, évek óta érettségizni is lehetett idegen nyelvből a felnőttoktatásban), mégis, mivel a tárgy nem volt kötelező jellegű, részben az ismert nehézségek miatt (tanárhiány, a tanulók negatív hozzáállása stb.), részben pedig rosszul felfogott (és ezért rosszul alkalmazott) oktatási/iskolavezetési gyakorlat következtében az érintett iskolák többsége igyekezett nem „a nyakába venni ezt a terhet”.
Mindezek miatt vált szükségessé ennek a módszertani ajánlásokat, valamint eredményesen használható taneszköz- és segédanyagrendszert is tartalmazó útmutatónak a megírása és megjelentetése. E füzet konkrét ötletekkel, tankönyvcsaládok és egyéb segédanyagok, nyelvtani gyakorlók, szótárak, CD-ROM-ok, internetes címek bemutatásával igyekszik segíteni azoknak a pedagógusokat, akik e kihívásokkal teli munkát végzik. Mivel szignifikáns életkori különbség nincs az általános iskolai és középiskolai felnőttoktatás résztvevői között, ezen ajánlások a felnőttoktatás egészére vonatkoznak.
2. Az idegennyelv-tanítás szerepe
Az idegen nyelv tanítása nem véletlenül válhatott a kerettanterv elhagyhatatlan (szerves) részévé. Világunkban főképpen az angol ismerete majdhogynem esszenciális. A pusztán fizikai munkaerőt igénylő munkakörök betöltésével szemben megnőtt a szolgáltató szektorban betöltendő munkahelyek száma. Ez azt jelenti, hogy a munkaerőpiacon új elvárások jelentek meg a munkavállalókkal szemben. Sok helyen (vendéglátás területén, üzletekben stb.) szükséges egy idegen nyelv, főleg az angol alapszintű ismerete. A turizmus fellendülésével ugyanis mind több külföldi érkezik hazánkba, az angol pedig a világ első kommunikációs nyelve. A számítástechnika és az üzleti élet területén is igen hangsúlyos szerepe van e nyelvnek.
Az angol tanításának célja a felnőttoktatásban tehát egy olyan alapfokú gyakorlati tudás megszerzése, mely a mindennapi életben, munkában, utazások során sikerrel alkalmazható és tovább is bővíthető, hiszen a tudás értéke a használhatóságában rejlik.
A kerettantervben szereplő témakörök és nyelvtani ismeretek is ezekhez az elvárásokhoz alkalmazkodnak.
3. A felnőttoktatás résztvevőinek jellemzői
Az ebben az oktatási formában résztvevő diákok többsége olyan felnőtt, aki valamilyen oknál fogva szükségét érzi a továbbtanulásnak, ismeretei bővítésének, vagyis óriási a motiváció benne a tanulás iránt. Ez feltételezi a fegyelmezett munkát, a tanuláshoz való komoly hozzáállást. E csoport problémája ugyanakkor, hogy nincs elég idejük otthon tanulni, hiszen sok közülük dolgozó, esetleg családos ember. A tanulástól elszoktak, idegen nyelvet egyáltalán nem vagy különböző formában, különböző intenzitással tanultak. (Ez a szintkülönbség problémát okozhat a tanulói csoportok kialakításánál, de erre megoldás a középiskolai oktatásban a 9-10. évfolyamon a tanulók kezdő-felzárkóztató, illetve haladó csoportokra való bontása.) További problémák adódhatnak a nyelvi gátlásokból. Nem mernek megszólalni, mert félnek a hibás kiejtéstől, hibás mondatoktól és az ezek miatti nevetségessé válástól.
Bárdos Jenő a következőket írja a felnőttek és gyermekek nyelvtanulási szokásaival kapcsolatosan:
„A felnőttek általában ‘időre‘ akarnak nyelvet tanulni, gyorsan, ami nagyon eltér a gyermekkori idegennyelv-elsajátítástól. Ráadásul rögtön a legmagasabb szinten szeretnék használni társalgási készségeiket, vitázni, ellenkezni, aggódni, rábeszélni, magyarázni, érvelni szeretnének bonyolult dolgokról. Mivel nehezen találnak vissza vagy nem is akarnak visszatalálni gyermekkori állapotokba, és a nagy önérzet miatt még csak véletlenül sem szeretnének ostobának látszani, így inkább kerülik a társalgásokat, mert félnek attól, hogy hibákat követnek el. Ezzel azonban éppen attól a lehetőségtől fosztják meg magukat, amely a legfontosabb sikerélményt jelenti a nyelvtanulásban: az eleinte hibáktól tarkított kommunikáció folyamatosságától.”1 |
Az alapvető metodikai szempont a kommunikatív nyelvtanítás. Érdemes figyelembe venni azonban a különböző személyiségekhez tartozó nyelvtanulási stílusokat is, illetve azt, hogy a csoport, mint egész, ilyen szempontból milyen jellegű.
Willing az Ausztráliába bevándoroltak angoltanulási stílusai alapján négy kategóriát állít fel:
- A konformista tanuló jellemzője, hogy a tényleges nyelvhasználat helyett jobban szeret a nyelvről tanulni, nem túl kommunikatív, a tanári magyarázatot kedveli, a nyelvtanulást mint rendszerezett, jól szervezett logikus munkát szemléli.
- A konvergens vagy analitikus tanuló független, szeret egyedül, saját elképzelése szerint haladni. A nyelvtani részekre koncentrál, részleteket tár fel, összefüggéseket keres. Csoportos foglalkozásokban nemigen vesz részt, szívesen olvas idegen nyelvű könyveket.
- A konkrét tanuló szereti a csoportmunkát, pármunkát, de szívesen gyakorolja a nyelvet az osztálytermen kívül is, szereti a játékokat, képek használatát, szívesen hallgat kazettákat vagy néz filmeket. A tanárt mint tekintélyt elfogadja.
- A kommunikatív tanuló a nyelvi elemzést háttérbe szorítja, a jelentésre koncentrál, különféle élethelyzetekben magabiztosan használja a nyelvet, főleg hallás után tanulja a szavakat, szívesen beszélget az idegen nyelven.
Willing eredményei azt mutatták, hogy a vizsgált tanulók 30%-a konformista, 10%-a konkrét, 40%-a kommunikatív, 10% konvergens és 10% egyik kategóriába sem sorolható egyértelműen. Nem jelenthető ki egyik csoportról sem, hogy jobb, mint a másik. Ahogy Bárdos Jenő írja: a jó nyelvtanuló bármely alaptípusból kifejleszthető, ha helyes nyelvtanulási szokásokat alakít ki.2 Ennek megtanítása pedig a tanár feladata.
Fontos, hogy egy természetes igény alakuljon ki a tanulókban az idegen nyelv megismerése és használata iránt. Jártasságra tegyenek szert bizonyos alapszituációkban, és képesek legyenek az angol nyelvet más tantárgyakba is integrálni. A nyelvtanulás feladata, hogy a tanulók szocializációjának folyamatához is hozzájáruljon.
4. Értékelési formák
Az iskolák hatáskörébe tartozik annak eldöntése, hogy mikor történjen az értékelés. Felvetődik a kérdés, hogy hogyan történjen mindez. Az angol tanulásban mindenképpen szükség van a folyamatos értékelésre. A tanulók visszajelzést kaphatnak tudásuk mértékét illetően, motiváló hatással lehet rájuk, a tanárt pedig szintén tájékoztatja diákjairól. Az értékelendő munkák nagyon széles körűek lehetnek. A dolgozatírás és felelés mellett az órai produktum, a különféle otthoni munkák, rövid esszék, napló írása, az egymás számára készített rövid tesztek, projektmunkák mind alkalmasak erre. A hagyományos vizsgáztatásnál egy portfolió készítése is hasznos lehet, ahol az elvégzett produkciók gyűlnek. Így tanár és diák egyaránt látják az éves produktumot, fejlődést, az esetleges hullámvölgyeket, hullámhegyeket. Az év végi értékelésnél ennek a figyelembevétele egy teljesebb képet fest a tanulóról, mint az, ha csak a szóbeli és írásbeli vizsga eredményeit vennék figyelembe.
5. Az önálló nyelvi tevékenységi formák kialakítása. Kiegészítő könyvek, segédanyagok
A heti viszonylag nagy óraszám biztosítja a folyamatos, intenzív tanulást. Mindenképpen szükség van azonban arra, hogy az iskolán kívül is foglalkozzanak a tanulók az adott nyelvvel. A kerettanterv a következő célokat és feladatokat tűzi ki:
„A felnőttoktatás módszerei jelentősen eltérnek a nappali oktatásban alkalmazott módszerektől, így a tanterv támaszkodik a felnőttek tapasztalataira, ismereteire. Fontos a továbbépíthetőség, fejleszthetőség, ezért fokozottabban javasol a tanterv olyan tevékenységi formákat, amelyek az idegennyelv-tudás továbbfejlesztését iskolarendszerű oktatáson kívül is lehetővé teszik. A tanterv előtérbe helyezi olyan nyelvtanulási technikák elsajátítását, melyek a későbbi önálló, illetve tanfolyami nyelvtanulást segítik.”3 |
Figyelembe kell venni, hogy az ebben az iskolatípusban tanulók esetleg több éves kihagyás után jelentkeznek, és lehet, hogy soha nem is tanultak idegen nyelvet. Szükség van tehát a helyes önálló tanulás egyes lépéseinek elmagyarázására. Ne sajnáljuk az időt a tanulási stratégiák bemutatására és gyakoroltatására az óra keretén belül. Ezek ismeretének segítségével tanulóink aztán egyéni tanulási stílust alakíthatnak ki, a tanításról a tanulásra helyezve ezáltal a hangsúlyt.
A legtöbb tantárgy tanítása hagyományosan frontális munkával folyik. Régebben ezt a munkaformát alkalmazták az idegen nyelv tanításánál is. Manapság azonban kiszorította ezt a nyelvtanulás szempontjából nem alkalmas tanulási formát a csoportmunkára, pármunkára épülő szemlélet. Így a szóbeli kommunikáció lehetősége jelentősen megnő. A tanár így is képes az ellenőrzésre, hiszen körbesétálva javíthatja diákjait. Az ő szerepe persze változik az óra folyamán, a prezentáció résznél a leghangsúlyosabb, a gyakoroltató résznél már csak korrigál és ellenőriz. (Persze ebbe besegíthetnek a diákok, pl.: feladatlap megoldásánál a közös megbeszélés előtt először párban ellenőrizzenek. Jobban tudatosulnak a fogalmak, ha egymásnak magyarázzák el.) Az új anyag szituációban való alkalmazásánál pedig már csak koordinátor szerepe van. A tanár feladata a nyílt barátságos légkör kialakítása is, ahol a diákok mernek kérdezni, hozzászólni, véleményt nyilvánítani. A minél hatékonyabb munka érdekében, ha lehetőség van rá, érdemes az osztályterem berendezését is úgy alakítani, hogy a tanulók egy félkört alkossanak (projektmunkánál kis csoportokat). Ez biztosítja, a tanulók aktív részvételét is az órán, hiszen senki sem bújhat meg a hátsó padban.
A csoport- és pármunka jelentősége nem csak azért óriási, mert a beszéd gyakoroltatható vele, de személyiségfejlesztő hatása is van. Általa a kreativitás, empátia, önkép, önismeret, együttműködési képesség is fejlődhet, melyek manapság a munkavállalókkal szemben támasztott követelmények is. Lehetőséget biztosítanak a differenciálásra is. A csoport- és pármunka során a tanulók elsajátítják az önálló feladatvégzést. Meg kell, hogy tanulják, a tanulás csak akkor hatékony, ha valóban betartják a legfontosabb szabályt, vagyis lehetőleg angolul kommunikálnak. Ez az először irányított, órai tevékenység szélesedhet ki a tanulópárok megszervezésével. A csoportmunka később lehetőséget ad a nagyobb lélegzetű projektek elvégzésére.
6. A projektmunka
Ezek a hosszabb lélegzetű, nagyobb előkészületet igénylő munkák kiválóan alkalmasak iskolán kívüli páros vagy csoportos feladatok megoldására. Ennek kapcsán a kreatív gondolkodás, a problémamegoldó képesség, a kooperáció mind fejlődhetnek, melyek, mint tudjuk, szintén fontos kívánalmak a munkaerőpiacon.
A projektek két fő részből állnak:
- egy írásbeli részből
- és ennek szóbeli interpretációjából.
Jeremy Harmer The Practice of English Language Teaching c. könyvében a The Smokig Report nevezetű projektet mutatja be. Itt a diákok egy kérdőívet szerkesztenek a dohányzási szokásokkal kapcsolatban. A tanár segítséget nyújt a kérdések megírásában, esetleg brainstorming-szerűen csoportszinten ötleteket gyűjtenek, mit lehet kérdezni. Ezek után következik a kérdőív megírása, mely lehet otthoni munka, majd ennek kitöltése. A referenciacsoport saját osztálytársaik, ismerőseik. Az összegyűlt információ tanulmányozása után jelentést, rövid összefoglalót írnak, melyben levonják következteté seiket. Ezekről szóban beszámolnak, összehasonlítják társaik eredményeivel. |
Ugyanilyen projekt készíthető a hobbi, utazás, munka, étkezési szokások témákból is. A Longman Kiadó Cutting Edge tankönyvcsaládja szintén adhat ötleteket ilyen jellegű munkák készítésével kapcsolatban, hiszen ezekben a könyvekben egy-egy modul úgy épül fel, hogy az adott témához kapcsolódó, önállóan vagy csoportosan elvégzendő taskkel zárul. Az Oxford Kiadó Resource Books for Teachers sorozatban megjelentette a Project Work című részt. Itt 3 órától 20 hétig terjedő munkák elvégzésére kapunk ötleteket.
7. A szókincs és nyelvtan fejlesztése
Számos lehetőség kínálkozik arra, hogy a tanulók a tanórán túl vagy attól függetlenül érdeklődésüknek és idejüknek megfelelően fejlesszék szókincsüket vagy elmélyítsék nyelvtani tudásukat.
Az érettségire lehet hasznos segítség a Lexika Kiadó gondozásában megjelent Némethné Hoch Ildikó által írt Társalgás, szituációk, képleírások c. könyv. Egy hasznos szótársorozat: Michel McCarthy–Felicity O‘Dell: English Vocabulary in Use (Cambridge Kiadó) alap-, közép- és felsőfokú szinten. A könyvek bal oldalán a témához kapcsolódó képek találhatók megnevezéssel vagy kifejezések világos, egyszerű, a jelentést megvilágító mondatokban. A jobb oldalon a bemutatott szavakhoz és kifejezésekhez kapcsolódó feladatok találhatók. 2002-ben megjelent a legújabb középfokú kötet Business Vocabulary in Use címmel.
A könyvpiacon rengeteg önálló gyakorlásra szánt angolnyelvtan-könyv van jelen Ezeket az új nyelvtani anyag bevezetése után a tanulók otthon használhatják. Természetesen lehetőséget kell teremteni arra, hogy a felmerült problémákat az órán konzultációszerűen meg lehessen beszélni és gyakorolni is lehessen kommunikációs feladatokkal.
A klasszikusnak számító Raymond Murphy által írt Essential grammar in Use és English Grammar in Use (Cambridge Kiadó) mellett megtalálhatjuk Digby Beaumont The Heinemann ELT Elementary English Grammar c. könyvet. 2002-ben jelent meg az Oxford Kiadó gondozásában Michael Swan és Catherine Walter: The good grammar Book c. igen igényes, színes, sok jó feladatot tartalmazó nyelvtankönyve kezdő-középhaladók számára.
Dave Willis és Jon Wright: Basic Grammar c. műve világos rajzokkal szemléltet, majd változatos feladatokkal gyakoroltat, melyben vissza-visszatérnek máshol tárgyalt nyelvtani problémák is. E könyvek előnye, hogy különféle feladatok segítségével „drillezősen” gyakoroltatnak. A feladatok előtt magyarázat, rajz segíti a tanulót a nyelvtani probléma megértésében. A könyvekben megoldás is található, mely teljesen alkalmassá teszi a könyvet a kizárólagos otthoni használatra is.
Dr. Budai László: Angol nyelvtani gyakorlatok c. könyve a gimnáziumi angol nyelvi tankönyvekhez készült. Elsősorban az alaptantervű osztályok nyelvtani törzsanyagát tartalmazza. Meg kell még említeni Raymond Murphy: Basic Grammar in Use c. könyvét, mely kiválóan alkalmas az általános iskola tanulói számára (igaz, az észak-amerikai angolt veszi alapul), Jungné Font Judit: Lucky Dip c. munkáját, mely eredetileg a nappali tagozatos általános iskolák 5-6. osztálya számára ajánlott, de szintén remekül hasznosítható a felnőttek általános iskolájában is. Ez a könyv különben nem pusztán nyelvtani gyakorló, hanem mind a négy készséget fejlesztő feladatgyűjtemény.
Autumn Pierce: Turbó tréning című könyvében vagy Suzan Lawrence: 2000x egyperces teszt c. könyvében rövid, rejtvényszerű, akár óra eleji bemelegítő feladatoknak is alkalmas rövid nyelvtani és szókincsfejlesztő teszteket találunk megoldással. Ugyanez jellemzi Colin Granger: Play games with English vagy Deidre Howard–Williams Cynthia: Word Games with English című munkáit is, azzal a különbséggel, hogy itt több a rajzos feladat.
Dohár Péter: Kis angol nyelvtan c. könyve világosan, a magyar nyelvvel összehasonlítva, példamondatokon keresztül, humorral fűszerezve világítja meg az angol nyelvtani szabályokat. Balaskó Attila: Angol nyelvtan mindenkinek c. műve szintén hasonló a magyarázatokat illetően. Teszteket, feladatlapokat a tanárok is készíthetnek, de a tanulók maguk is, pl.: keresztrejtvényeket, pár feladatos tesztet, könyvből kiírt fordítandó mondatokat.
8. Az olvasási készség fejlesztése
Az olvasási készséget remekül lehet az iskolán kívül is fejleszteni. Fontos azonban diákjainkkal megértetni, hogy a cél nem a szöveg tökéletes értése, nem szabad leragadni az ismeretlen szavaknál, hanem a szöveg egészét, a történet folyamatát kell megérteni. Az extenzív olvasás fejlesztésében segítenek a „reader” könyvek, melyek könnyített olvasmányokat tartalmaznak különböző szinteken, megajándékozva az olvasót annak érzésével, hogy angolul képes volt elolvasni és megérteni egy könyvet. Nagyszerű szókincsfejlesztők és a nyelvtani struktúrákat is észrevétlenül tudatosítják. Krashen bizonyítja, hogy a tanulók íráskészsége is nagyban fejlődik az önkéntes szabadolvasás által, ahol a szint mindig egy kicsivel magasabb, mint amelynek éppen megfelelnek.4 Több kiadó is jelentetett meg ilyen sorozatokat: A Longman Pengiun Readers sorozata hét szinten jelent meg, klaszszikus, kortárs és úgynevezett eredeti történetek feldolgozásával. Ehhez kapcsolódik a http://www.penguindossiers.com weboldal, mely ingyenesen látogatható tanárok és diákok számára egyaránt. Itt cikkeket, feladatokat stb. találhatunk szintenként lebontva. Az Express Publishing: Elt Graded Readers sorozata négy szinten jelent meg kazettával, CD-vel és az olvasmányokat követő feladatsorral. Az Oxford Bookworms Starters könyvei az egészen kezdő tanulóknak is ajánlhatóak, mivel sok közöttük a képregényes formában íródott történet. A Cambridge English Readers modern, kifejezetten nyelvtanulók számára írt történeteket tartalmaznak hat szinten. Néhány két nyelven íródott könyvvel is találkozhatunk, ahol az egyik oldalon magyarul, a másik oldalon angolul olvashatjuk ugyanazt a történetet.
L. A. Hill: Stories for Reading Comprehension 1-2., illetve Elementary stories for Reproduction (Oxford Kiadó) rövid, egy oldalas, humorosnak szánt történeteket tartalmaznak kezdő szinten. Minden esetben találhatunk megértést ellenőrző, segítő feladatokat a szövegek után.
8.1. Újságok, magazinok
Angol nyelvű újságok, a Pesti Est, Győri Est stb., képeslapok, magazinok, hirdetések, az életünket elárasztó reklámszlogenek mind alkalmasak az információ lokalizálása (scanning) típusú olvasásra. Kapcsolódhat a tudás szintjének megfelelő feladat hozzájuk, esetleg csoportos projekt, mely órán kerül kiértékelésre. Például: keressenek álláshirdetéseket meghatározott kritériumok alapján, keressenek képeslapokat, reklám szóróanyagokat bizonyos információszerzés céljából, cikkeket bizonyos témákról. Természetesen ezek a feladatok órai előkészítést igényelnek.
8.2. Az Internet
Más lehetőség is kínálkozik az olvasás fejlesztésére. Ahol mód van rá, az Internet használata is nagy segítség lehet. Számos weboldal található kifejezetten a nyelvtanulók számára. Nem beszélve arról, hogy az angol nyelv számítástechnika tantárgyba való integrálására is alkalmas. Íme néhány ezek közül:
Ezen a weboldalon diákok és tanárok számára találunk különböző szintű cikkeket, dalokat, vicceket, információkat különböző témákban, pl. futballal kapcsolatban. Lehetőség van virtuális képeslap küldésére és fogadására is. Valamint a tanulók tesztek segítségével mérhetik tudásukat.
Ezen a weboldalon számos, Angliában és más külföldi országokban fellelhető iskoláról kaphatunk információkat. Diákjainknak lehetőségük nyílik a külföldi tanulókkal való levelezésre.
Ez a havonta frissített honlap óravázlatokat, segédanyagokat, feladatlapokat és tanácsokat tartalmaz tanárok számára. Aktuális kulturális híreket is kaphatunk, melyekkel az angolórákat színesíthetjük.
Az Internetre épülő nyelvtanulás egyik példája, amely lehetőséget nyújt az önálló angolnyelv-tanulásra. Előnye, hogy mindig a legfrissebb, legaktuálisabb témákkal foglalkozik, mely a tanuló számára igen motiváló. A tanulókat az ún. „Teacher guide” segíti a munkában. Lehetőség van video-konferenciára is.
A futball iránt érdeklődők számára készített weboldalon számos cikk, információ, hír található itt neves futballistákról, neves eseményekről. A futballrajongóknak lehetőségük van, hogy véleményüket megosszák egymással a levelezőprogram segítségével.
Nyelvtani és szókincsfejlesztő feladatsorok találhatók itt.
A tanároknak nyújt segítséget a különböző feladatlapokkal, cikkekkel, híranyagokkal.
A Longman Kiadó honlapja számos cikket, segédanyagot kínál az angolnyelv-tanulásban/tanításban érintettek számára. Lehetőséget nyújt, hogy a világ különböző részein angolul tanuló diákokat összekapcsolja a levelezőprogramján keresztül.
Az Oxford Kiadó honlapja szintén segédanyagokat, különböző témájú cikkeket, feladatlapokat kínál nyelvtanárok és nyelvtanulók számára.
Ez a magyar weboldal egyrészt a magyar nyelviskolák adatbázisát tartalmazza, másrészt valamilyen aktuális hírből kiindulva – mely esetleg képpel illusztrált – gyakoroltatja a nyelvtant, és ajánl szókincsbővítő feladatokat alap-, közép- és felsőfokon. Az alapfok körülbelül az alapfokú vizsga letételéhez szükséges ismereteket követeli meg.
Ez a könnyen kezelhető, többnyelvű szótár hasznos segítség lehet az önálló nyelvtanulásban.
9. Szótárazás
Az önálló tanulás alapja a helyes szótárazás. Tanulóinknak ismerniük kell az egynyelvű, magasabb szinten a kétnyelvű szótárak használatát (fordítási gyakorlat angolról magyarra már az általános iskola 5–8. osztályaiban követelmény). Ennek gyakoroltatása történhet a következő feladatokkal:
- Ugyanannak a szóalaknak több jelentésével példamondatokat írunk. Szótár segítségével találják meg a megfelelő jelentést.
- Keressék ki bizonyos megadott szavak jelentéseit. Következő órán olyan szöveget dolgoztatunk fel, melyben ezek a szavak szerepelnek. A feladat az ismeretlen szavak jelentésének pontos megadása az adott szövegben.
- Felsorolunk bizonyos új kifejezéseket, szavakat. Hiányos példamondatokat mutatunk, melyeket e hiányzó kifejezésekkel és szavakkal kell kiegészíteni. Szótár segítségével töltsék ki a hiányos példamondatokat.
- A fonetikai jelek, kiejtés gyakoroltatására lehet alkalmas a következő feladat. A megadott szavakat kiejtés szerint csoportosítsa:
ship, size, ice, kill, fire, hill
2001-ben jelent meg Magay Tamás és Országh László Magyar-angol, illetve Angol-magyar felújított kéziszótára. Mintegy húszezer megváltoztatott, korszerűsített lexikai, illetve szótári adattal bővült ez a kiadás. Az Oxford angol-magyar szótár nyelvtanulóknak egy középszintű nyelvkönyv szókincsét felölelő új kiadvány, melyhez kiegészítő feladatok kapcsolódnak, példák párbeszédre és egy függelék térképpel, nyelvtani táblázatokkal. Ezenkívül számos szótárral találkozhatunk még.
Új szavak tanulásánál a saját szótár írása megkönnyíti a munkát. Lehet ez azonban nem csak a hagyományos füzet, hanem egy kis doboz, ahol az új szavak cetlikre írva gyűlnek. A papírka egyik oldalán az angol szó, a másikon ennek magyar fordítása, esetleg a magyar szó helyett rajz. Ezekkel a kártyákkal óra alatt is dolgozhatunk (akár bemelegítő gyakorlatként minden óra előtt; válasszon ki 5 szót és fordítsa le, mondjon vele mondatot, magyarázza el, kérdezzen a szó felhasználásával, mutogassa el a szó jelentését stb.) Otthon vagy utazás közben újra előveheti a kártyákat, és tanulmányozhatja, kiragaszthatja az új szavakat, az ismeretlen szavakat, feliratozhat velük tárgyakat a lakásban stb.
10. Hallásértés-fejlesztés
Ebben az iskolatípusban igen nagy nehézséget okoz a hallásértés fejlesztése. A minket körülvevő világ ebből a szempontból szerencsére számos lehetőséget kínál az angol nyelvi halláskészség fejlesztésére. Manapság igen sok helyen lehet fogni angol nyelvű tévécsatornákat. Ha nem is kifejezetten a műsorra koncentrálnak, a kiejtést, intonációt mindenképpen fejlesztheti ezen adások nézése. A rádióban a legtöbb sláger angol nyelvű. Ki ne dúdolt, ismételgetett volna mondattöredékeket, sorokat, szövegrészeket ezekből a dalokból, ha nem is tökéletes kiejtéssel. Az aktuális nyelvtan tárgyalásánál utalhatunk ezekre a szövegekre. A angol nyelvű feliratos mozifilmek szintén fejlesztő hatásúak lehetnek. A nyelvtanulókat rengeteg angol nyelvű CD-ROM segíti. Nagyon sok ezek közül tankönyvekhez kapcsolódik. A Tell Me More interakciós CD-ROM eredetileg azok számára készült, akik tanár segítsége nélkül, önállóan, saját időbeosztással szeretnének nyelvet tanulni. A három szintből álló sorozat a kezdő szinttől a középfokig kínál szórakoztató és változatos feladatokat az angol nyelv elsajátítására. Bizonyos feladatoknál mikrofon segítségével szóban adható válasz. Ilyenkor nemcsak a mondat helyességét nézi a gép, de addig gyakoroltat, míg a kiejtés és intonáció is megfelelő lesz. Két éve hálózati formában is létezik, így hasznos segítség lehet iskolák számára is, akár informatikaórán felhasználva.
A Longmaster interaktív angol CD-ROM csomagban négy (Dangerous Journey; The Long Tunnel; The Garden; Rich Man, Poor Man), nyelvi szintjét tekintve kezdő történetet találunk. Olvasási, szövegértési, beszéd- és írásos feladatok kapcsolódnak a történetekhez.
Meg kell még említeni a nyelvtanulók számára készített videokazettákat. Az Oxford Kiadó English Channel videokazettái a kezdő szinttől az alapfokig tartalmaznak humoros történeteket. Mindegyik kis filmhez kapcsolódik valamilyen nyelvtani anyag. A Grapevine Video nyolc komikus történetet mutat be a tankönyvhöz kapcsolódóan. A Streamline English Video A Week Away és A Week by the Sea történetekkel alkalmas az új nyelvtan prezentációjára, megerősítésére vagy ismétlésére. Ezenkívül természetesen még számos videokazetta áll a tanulók és tanárok rendelkezésére.
A tankönyvhöz vagy a munkafüzethez kapcsolódó hangkazetta is hatásos segítség lehet. Ennek előnye, hogy akár utazás közben, járműveken, autóban is hallgatható.
11. Szóbeli készségfejlesztés
A szóbeli készségfejlesztés a tanítási órán kívül már fogas kérdés. A már említett CD-ROMok mellett sikerélményt jelenthet, ha tanítványaink külföldi turistával találkoznak, és azt megértik, esetleg útba tudják igazítani, felvilágosítást tudnak adni stb. Biztassuk őket az ilyen szituációk keresésére. Természetesen ez feltételezi az ezekhez a témakörökhöz kapcsolódó szókincs és kifejezések ismeretét. Ez azt jelenti, hogy viszonylag korán, a nyelvtanulás kezdetén már el kell kezdeni ezek tanítását, mely tudás aztán bővülhet a későbbiek során. Ezekkel az altémákkal azért is érdemes kezdeni, mert erről a felnőtteknek már közvetlen tapasztalata van. A motivációt segíti, ha a magyarul ismert témákban gyűjtenek és tanulnak szavakat, kifejezéseket.
12. Az egyes iskolatípusok és a számukra szánt tankönyvek, segédanyagok bemutatása
12.1. Általános iskola 5–8. osztályai
Ezzel az iskolatípussal és az itt használható tankönyvekkel egész részletesen foglalkozunk, hiszen a nyelvtanítás ezen a területen teljesen új és a tanítás szempontjából a legnagyobb kihívást jelenti az itt tanuló felnőttek csoportja. Mivel sok tanuló többéves kihagyás után folytatja tanulmányait, lehetséges, hogy az alapvető nyelvtani fogalmakkal sincs tisztában. A tanulást nagyban segíti a tanuló szociális és tapasztalati tudása és ismerete a világról. Az anyanyelvi óráknak kiemelt szerepe van ebben az iskolatípusban. Nem lehet az idegennyelv-oktatás hatékony mindaddig, míg a tanulók nincsenek tisztában alapvető társadalmi és társalgási szerepekkel, a párbeszéd és a monológ közti különbséggel, klisékkel bizonyos szituációkban (pl.: bemutatkozás, telefonálás, találkozás az utcán), a formális, informális viszony fogalmával, a nonverbális kommunikációval: alapvető gesztusok jelentésével, annak tudatával, hogy bizonyos gesztusok más országokban mást jelentenek, a hangképzéssel és annak szerveivel, annak ismeretével, hogy a hang és betű között különbség van, a szó, mondat fogalmával, szófajokkal, kérdőszavakkal. Az anyanyelvtanár és az angoltanár között tehát szoros együttműködésre van szükség.
A kerettanterv célként és feladatként a következőket tűzi ki:
„A tantárgy tanításának célja, hogy a tanulókban kialakuljon az idegen nyelv megismerésének és használatának természetes igénye, alapszituációkban való jártasság, az angolnyelv más tantárgyakba való integrálásának képessége, a nyelvtanulás járuljon hozzá a tanuló szocializációjának folyamatához.”5 |
Érdemes figyelembe venni Krashen elméletét, miszerint az elsajátítás két dologtól függ: a megérthető idegen nyelvi anyag mennyiségétől és az érzelmi szűrőtől. Az „érzelmi szűrő” akkor alacsony, vagyis a tanulást segítő, ha nincs védekezés, ellenérzés a tanulással szemben. Önbizalomhiány esetén alacsony a motiváltság és erős a nyelvi stressz. Ilyenkor az „érzelmi szűrő” működésbe lép és akadályozza vagy nehezíti a nyelvtanulást.6 Igen fontos tehát, hogy tanítványaink (akik közül sokan most találkoznak először az idegennyelv-tanulással) különösen a kezdeti szakaszban megfelelő mennyiségű anyagot tanuljanak meg egy órán, és kellő sikerélményhez jussanak. Érezzék a nyelvtanulás fontosságát.
Az első órán a feszültséget azzal oldhatjuk fel, hogy összegyűjtjük azokat a szavakat, melyek nemzetközileg ismertek. Ehhez segítség a Grapevine Student‘s Book 1 c. könyvben a fejezetek előtti Introduction rész. Itt képeket kell jól ismert szavakkal párosítani. Ugyanilyen típusú feladat található a Prospects tankönyvcsalád Beginner részében is. Itt magnóhallgatással is tudatosítják a szavak kiejtését. Ez a feladat biztosítja, hogy sikerélményhez jusson mindenki, hiszen egy-két szót mindenki ismer angolul, és azt az érzést kelti, hogy a nyelv tanulása nem „ugrás a sötétbe”. További segítség, hogy a kerettanterv nem bontja évfolyamokra a tananyagot, hanem az 5–8. osztályokra együtt sorolja fel. Ez lehetővé teszi, hogy a csoport érdeklődésének és tapasztalatának megfelelő altémákkal kezdjük a tanulást. (A nyelvi egymásra épülést természetesen szem előtt kell tartani.) A munkahely, szolgáltatások (posta, telefon, szálloda, étterem, Internet), lakóhely bemutatása témakörökben nagyobb tapasztalatuk lehet, mint a nappali tagozatos diákoknak. A tankönyvek persze bizonyos koncepció szerint haladnak, de érdemes lehet egy „bevezető” szakasszal kezdeni a tanulást, ahol tankönyv nélkül sajátítanak el bizonyos alapvető dolgokat.
A humanista megközelítés itt hatásos lehet, hogy tudniillik a diák egész személyiségével dolgozunk. Az órai munka célja nem egyszerűen a tananyag elsajátítása, hanem kellemes időtöltés is egyben, ahol a tanuló pozitív élményekkel gazdagodik, személyisége fejlődik. A hangsúly itt a szóbeli kommunikációs feladatokon van, az írás háttérbe szorul. A tanárnak igen nagy szerepe van a tanuló nyelvtanuláshoz való hozzáállásának kialakításában, ezért jelentős e kezdeti szakasz pozitív élménnyé tétele. Persze diákjaink többsége lehet, hogy idegenkedik majd eme újfajta megközelítéstől, de ha biztosítva látják, hogy az órai munka nem csak „játék”, hanem teljesítménnyel is párosul, érzékelik saját nyelvi fejlődésüket, akkor bizonyára elfogadják ezt a jóval „tanulóbarátibb” hozzáállást. A jó csoport hangulatstimuláló lehet. Ha a tanulók jól érzik magukat a csoportban mint közösségben, kedvvel járnak az órára, az szintén motiváló hatású. Ebben az időszakban ennek kialakítására is lehetőség nyílik. Az első témakör a család, ezen belül a személyi adatok, jó alkalmat kínál arra, hogy diákjaink egy kicsit egymással is megismerkedjenek, és oldott tanulói légkör alakuljon ki.
Néhány ötlet e kezdeti szakaszra:
- Egy doboz oldalaira ábrákat ragasztunk. Egy fejet ábrázoló képet, ez szimbolizálja a What‘s your name? kérdést. Egy házikót, ez a Where do you live? kérdésre utal, és így tovább attól függően, hogy hány kérdést tanultak már. (Ezeket természetesen megbeszéljük.) Ezt a dobozt kell azután dobálni egymásnak, és az ábrának megfelelő kérdést feltenni annak, akinek dobja. Aki elkapja, az válaszol.
- Tévéújságból kivágott képeket adunk a tanulóknak (szappanoperahősök, sorozatok szereplői stb.), a képen látható személyek nevének és egyéb adatainak megadásával. Párban kérdezni és válaszolni kell, mintha ő lenne ez a személy. (What‘s your job? I‘m a doctor.)
- Kifejezések, nyelvtani struktúrák tanítására alkalmas lehet, ha a párbeszédeket mondatonként felvágjuk, majd megkérjük tanulóinkat, hogy rakják őket helyes sorrendbe. Olvassák el a párbeszédet párokban, majd az egyikük vegye el a saját mondatait, neki emlékezetből kell társa mondataira reagálni. A következő lépésben fordítva teszik ugyanezt, végül mindketten olvasás nélkül mondják el a szöveget. Ezt a típusú feladatot később kiadhatjuk otthonra is (ilyenkor egyedül dolgozik), hiszen bizonyos szövegek memorizálása nagyon hasznos lehet ennél a tanulói csoportnál.
- A Carolyn Graham által kifejlesztett Jazz Chant-ek, a jazz ritmusát véve segítségül ritmusos versikékben tanítják az új nyelvtant vagy kifejezéseket.
A „bevezető” szakasz után következik a tankönyvek használata. Speciális angol tankönyv a felnőttek általános iskolája számára nem íródott, hiszen a könyvpiacon szépszámmal találhatunk a különféle igényekhez alkalmazkodó tankönyvcsaládokat. Esetünkben az egész tankönyvcsalád nem játszik szerepet, hiszen a legtöbb ilyen sorozatnál annak első (beginner, starter) kötete lefedi az összes kerettantervben szereplő követelményt. E tankönyvek általában véve egy tanítási év alatt sajátíthatóak el, normál nappali tagozatos iskolákban ugyanilyen óraszám mellett. Ebben az intézményformában erre három év áll a rendelkezésre. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlásra, elmélyítésre szánt idő rengeteg, ezért fokozottan szükség van kiegészítő könyvek és egyéb segédeszközök használatára.
Lássunk néhány példát az itt használható tankönyvekre.
A nagyobb kiadók által ajánlott könyvek a következők:Grapevine, Reward, de megemlítünk más tankönyveket is.
A) Grapevine
A tankönyv elsősorban a 14 éven felüli korosztálynak, az általános iskola 9. és 10. osztályainak ajánlott. Eredményesen taníthatóak azonban a teljesen kezdő tanulók is, hiszen a leckék világos, rövid, áttekinthető egységekből állnak. A fejezetek színesek és humorosak, a szókészlet bővítése koncentrikusan történik, a nyelvtani alapokat sok visszatérő ismétlés segítségével gyakoroltatja, mind a négy alapkészséget fejleszti, de legjobban a beszédkészséget és beszédértést. A hangsúlyt a kommunikációra helyezi. Más tantárgyak anyagára is épít (matematika, történelem, irodalom, művészetek, természettudományok stb.). Minden tankönyv 40 leckéből és több kiegészítő anyagot tartalmazó leckéből áll. Nyelvtani táblázatok, szószedetek és a hallás után értést szolgáló szövegek egészítik ki az anyagot. A sorozat további elemei a munkafüzet, melynek előnye, hogy az instrukciókat magyar nyelven közli. A tanári kézikönyv a munkafüzet feladatainak megoldásait tartalmazza és bizonyos tesztfüzeteket, melyekkel az ellenőrzés és számonkérés könnyíthető meg a tanár számára. A hangkazettákon az egyes leckék szövegei, párbeszédei, a hallás utáni értés gyakorlására szolgáló szövegek, kiegészítő anyagok és a nyelvtan begyakorlását elősegítő dalok hallhatók. A sorozathoz videokazetta is készült. A Grapevine 1.-ben szereplő témák a következők: Üdvözlések, személyes adatok, a család és a rokonok bemutatása, személyek külső jellemzése, leírása, vásárlás, információszerzés utazás közben, étkezések étteremben, a hét napjai, időpontok, az időjárás-előrejelzés szókincse, napirend, információszerzés menetrendből, nevezetes napok. A kommunikációs szándékot illetően találkozhatunk az
- üdvözlés,
- ismerkedés formáival,
- információkéréssel és -adással,
- egyetértés, egyet nem értés,
- tanács, kérés, javaslat, utasítás formáival,
- levélben megszólítás, elbúcsúzás,
- kérés, kívánság, igény kifejezése,
- köszönetnyilvánítás, bocsánatkérés,
- tetszés, nem tetszés kifejezésével.
A nyelvtani fogalmak a követezőek:
- alapigék (be, have),
- birtokviszony kifejezése,
- igeidők – egyszerű és folyamatos jelen idő, egyszerű jövő idő a going to szerkezet, a főnév, a főnév többes száma, megszámlálható és megszámlálhatatlan főnevek,
- tő- és sorszámnevek,
- elöljárószók, határozószók, térbeli és időbeli viszonyok kifejezése,
- szórend,
- modalitás (can, could, would).
A Grapevine 2 a következőket tartalmazza:
- légi közlekedés; sport; esküvő; napirend; vásárlás; telefonálás; a matematika szókincse; autók adatai; rajzfilmek világa; tantárgyak; környezetvédelem; közlekedési szabályok; személyek jellemzése; az orvosnál.
A kommunikációs szándékot tekintve:
- információszerzés műsorismertetőből
- megszólítás; üdvözlés
- napirend készítése; érdeklődés mindennapi szokásokról
- telefonálás; üzenet
- értelmező szótár használata
- gyógyszereken lévő utasítások értelmezése
- levélírás; képeslapírás
- véleménynyilvánítás
- valószínűség kifejezése
A nyelvtani fogalmak a következők:
- birtokos névmások
- határozatlan névmások
- egyszerű jövő idő; folyamatos jelen és egyszerű jelen; going to; folyamatos múlt és egyszerű múlt; present perfect
- gyakoriságot kifejező határozószók
- módhatározók
- előnyben részesítés
- megszámlálható, megszámlálhatatlan főnevek
- melléknevek fokozása
- képesség kifejezése
- both; all; neither; none; one; some; either
- kötelezettség; engedély
- question tags
- tanácsok; kérések
- jelen idejű mellékmondatok
- feltételes mondatok 1. típus
- a szenvedő szerkezet bevezetése
- used to
Láthatjuk tehát, hogy a kerettantervben szereplő elvárásokhoz képest a Grapewine 1. és 2. tankönyvek sokkal több ismeretet közvetítenek, mind témaköröket, mind a kommunikációs szándékokat, mind a nyelvtani fogalmakat illetően. Ugyanakkor az egyes tankönyvek elsajátításának ideje teljes anyaggal, dolgozatokkal, ismétlésekkel, a heti 3 órában tanulók részére 1 tanév. Ez azt jelenti, hogy a csoport elvárásaihoz, képességeihez, összetételéhez a tanár nagyban tud alkalmazkodni, vagyis a tananyagot flexibilisen tudja kezelni. Nyilván jobb képességű csoportoknál lehetőség van több ismeretanyag átadására, vagyis több lecke tárgyalására. Míg a gyengébb képességű csoportoknál elegendő csak a kerettantervben meghatározott minimális tananyag megtanítása. Itt több lehetőség jut a gyakorlásra, ismétlésre, tankönyvön kívüli munkára. Tehetjük ezt azért, mert a leckék tartalmilag nem épülnek szorosan egymásra. A nyelvtani fogalmak szempontjából a Grapevine 1. tartalmazza az összes követelményt, kivétel ez alól a melléknevek fokozása. A témaköröket tekintve már hiányosabb, de 3 év alatt nyilván van időnk pótolni ezeket. A Grapevine tankönyvcsalád használata tehát azt jelenti, hogy a tankönyveket nem rendszeresen, csak mint váz használjuk a tanulás során.
B) Reward
A Reward tankönyvcsalád a Macmillan Kiadótól. Felnőttek és fiatalok számára íródott ez az öt kötetes sorozat. A magnóhallgatás és olvasási gyakorlatok során nemcsak a brit angollal, de egyéb nyelvjárásokkal is megismerkedhetnek a tanulók. A tankönyv 40 rövid két oldalas leckéből áll. Minden tizedik lecke után Progress check elnevezéssel összefoglaló gyakorló feladatok és egy teszt található a tanári kézikönyvben, mely az addig tanult anyagok nyelvtanát és szókincsét kéri számon. Remek alkalom ez az egyéni tudás lemérésére, mely ösztönzőleg hathat a további tanulást illetően. A 40–60 perces tanórára tervezett leckék elsajátítása esetünkben akár kétszer-háromszor hosszabb ideig is eltarthatnak. Mint a tankönyv bevezetőjében szó esik róla, a megértést, kommunikációt inkább gátolja a szókincs vagy szociokulturális tudás hiánya, mint a nyelvtanilag helytelen beszéd. Így tehát mind a négy fő készség fejlesztésének szem előtt tartásával a metodológiai alapelv egy sokoldalú kommunikációra koncentráló tananyag létrehozása volt, ahol fontos szerepet kap a nyelvtan és a nyelvi funkciók alkalmazása, a szókincs fejlesztése, a kiejtés fejlesztése, a tanuló tanítása önálló nyelvi tevékenységi formákra és a szociokulturális ismeretek átadása.
Beszédszándékok | Elementary | Pre-intermediate | Intermediate |
---|---|---|---|
Kérdezés, válaszadás | questions, negatives, wh-questions, directions, everyday situations, yes/no questions, short answers, language game (20 questions), quiz questions | likes, dislikes (verb – Gerund), questions about each other, do/does questions, negatives, asking for permission, polite request | asking about likes and dislikes (verb patterns: to or -ing), question tagsc |
Információkérés, -adás | personal information, telling the time, can/can‘t, in a lost property office, in a travel agent‘s | asking for and giving directions, information about objects | giving more detailed personal information |
Emlékezés, emlékeztetés, figyelmeztetés | experiences, good and bad luck, imperatives | present perfect simple for experiences (ever, never), warnings | memories (would, used to), should, ought to have + 3 |
Szándék, ígéret, előrejelzés | making suggestions, resolutions, future plans | ambitions (would like to), plans, decisions, invitation, promise, imaginary situations (would) | plans and arrangements for journeys; will; going to (predictions) |
Bizonyosság, bizonytalanság, valószínűség | may, might (for possibility) | misunderstandings; must, may, might, could, can‘t, possibility in the past (may have + 3, etc.), certain, sure, impressions | |
Érzelmek, viselkedés (együttérzés, sajnálkozás, kíváncsiság, meglepetés, félelem, remény) | asking and saying how you feel, sympathizing, attitude and mood, complaint | asking for permission, complaining; amusing, surprising, shocking situations | feelings about music, speaker‘s attitude, fear, calm; unpleasant experiences, complaints, apologies, emotional reactions, romantic things |
Rábeszélés, tanácsadás, javaslat, érvelés, vélemény | opinions, suggestions, advantages, disadvantages, agreeing, refusing, advice (should, shouldn‘t, ought to) | advice for visitors, agreement (intonation), giving opinion (e.g. about music), correcting someone, asking for and giving advice |
Fogalomkörök, nyelvtan | Elementary | Pre-intermediate | Intermediate |
---|---|---|---|
Térbeli viszonyok | prepositions of place, compass points | opposite, next to, between, behind, on, in front of | prepositional phrases, phrasal prepositional verbs, idiomatic expressions |
Időbeli viszonyok | times of day, present simple, how often, present continuous, past simple, dates, going to, present perfect, future simple. | about, in, at, before, after, tense review, verb forms, adverbs, prepositions (always, often, never, just, for, since), past perfect tense | present simple and continuous (for future), exceptional verbs, past continuous, present and past perfect continuous |
Mennyiségi viszonyok | articles, numbers, plurals, some, any, countables, un-, prices, measurements, ordinal numbers | much, many, material nouns, How long/far/much?, fewer, less, too, enough | further rules and examples |
Minőségek, összehasonlítás | adjectives and opposites, describing places/objects/physical features, colours, comparative forms. | describing people, making comparisons. (regular and irregular forms), adjectives with endings | compound adjectives, like, unlike, qualities, participles, adjectives and nouns going together |
Logikai viszonyok, mellékmondatok | and, then, because, so, punctuation of sentences. | relative clauses, but, although, however, first and second conditional | sequence of events, linking words (as, until, on the whole, etc.), infinitive of purpose, all types of clauses, defining, non-defining clauses |
Névmások, előreutalás, visszautalás | personal, possessive, reflexive pronouns | all types of pronouns. | pronouns and text organization |
Függő beszéd | She said ‘ (tense changes) | reporting verbs | reported speech (statements and questions) |
Esetviszonyok (műveltetés) | present simple passive | present and past simple | passive passive voice, passive infinitive, causative forms (make, let, have, get) |
Modalitás | can, could, will, would, must, need, should | may, might, must not, be able to | could, would for polite requests, use of modal verbs |
Témakörök, szókincs | Elementary | Pre-intermediate | Intermediate |
---|---|---|---|
Emberi kapcsolatok, ember és társadalom | names, family, home, house, furniture, some jobs, my life, childhood, friends, daily activities | family life, home rules, daily routine, interests, furnishing rooms, English houses, behaviour, relatives, generations | personal qualities, friendship, memories, household actions, incidents, possessions, style and fashion, love symbols, appearance, repairing a house, fittings |
Tágabb környezetünk (hazánk, célnyelvi országok földrajza, társadalmi viszonyai) | lifestyles in Britain / in our country, shopping habits, London, Oxford, town facilities, nationalities, customs, rules | hospitality, customs and countries, a day in the USA, Dover; sights of our country, town; city life, Australia | social gaffes, etiquette, politics, military, town features, facilities, London, the USA, the Americans |
Természeti környezetünk, környezetvédelem | the weather, breaking the rules, facts about the UK, Thailand, Sweden, parks | Irish landscape, English scenery, the best weather, the future of our environment, South America | animal conservation, environmental changes, the green tourist, the effects of tourism |
Az iskola világa | students, classroom, an ideal school, school-days, achievements | ambitions, learning languages | school subjects, education in Britain and in the USA |
A munka világa | a working day | professions, famous people | household advice, jobs, conditions of work, local produce, typical British products |
Egészség, betegség, ép testben ép lélek | face, hand and body, healthcare, Olympic Games, a nation‘s health (in Britain), hospital, incidents | an apple a day, healthy diet, sports personalities, age, flying and health, a healthy way of life | sports and sports equipment, rules |
Étkezés | meals, shops, typical food and drinks, fruit and vegetables, eating conventions in Britain, eating out | pubs, table manners | history of chocolate, American regional cooking, ways of preparing food, kitchen equipment |
Utazás | means of transport, travelling by train and plane, picnics, a grand tour, getting to work, finding the way. European countries, Senegal, Africa | package tours, traffic rules, safety, accidents, hotels, preparations, memorable journeys, Venice, Mexico, Japan | flights, journeys in foreign countries, guided tours, Prague, Hong Kong, pilgrimage |
Szabadidő, szórakozás (művészet, olvasás, sport) | relaxing, hobbies, entertainment, jazz, recreation, visitors, outings | holidays, celebrations, weekends | leisure activities (TV), radio broadcasts, music, films, fictional heroes, reading stories, doing sports |
Kultúra (irodalom, történelem, zene) | music business, Agatha Christie, Shakespeare, the Queen, musicians, paintings | galleries, TV and radio programmes, magazines, theatre, the English royal family, rituals, festivals, Dahl | composers, types of music, Mansfield‘s ghost story, wedding customs, ancient cultures, cinema classics, Casablanca, a Valentine poem, a thriller, a mysterious flight |
Tudomány és technika (az otthonunkban) | clocks, the round-the-world quiz | Time travellers, science fiction | useful equipment, household maintenance, parts of a car, materials, radio, TV, newspapers (the media), remote control, computers |
Készségek | Elementary | Pre-intermediate | Intermediate |
---|---|---|---|
Forrás.: Dr. Varga Gyöngyi szakértő (Gábor Áron Gimnázium) | |||
Beszédértés (kérdések, magyarázat, információ, hanganyag, a természeteshez közelebb álló beszéd, a lényeg kiszűrése, önálló fejlesztés) | listening for main ideas, specific information, predicting | listening to and relating a story, identifying places, true and false statements, guessing – checking, the right order, contracted forms | listening with background noise, main ideas, interviews, details, listening for specific information, radio news, true or false, global understanding |
Beszédkészség (rövid beszélgetés, jellemzés, tetszés, okok, képek, szerepjáték, képzelőerő, beszélgetés kezdeményezése, folytatása, befejezése; vélemény kifejezése, tájékoztatás hazánkról, fővárosunkról, a lakóhelyünkről; leggyakoribb beszédhelyzetek) | introduction, model dialogues, our family, pronunciation: stressed syllable, strong and weak forms, polite intonation, endings; likes and dislikes, collocations, quiz, word association | greetings, first impressions, traditions, describing photos, typical English sounds, diphthongs; tour guides, dialogues, British English – American English, definitions, the Globe, continue the story | describing pictures, communication activities, experiences, paraphrasing, synonyms, opposites, stressed words in sentences, the end of the story, drawing conclusions, re-telling the story, dialogues, emphasizing, reciting a poem, interviews, speculating, discussing what they would have done, colloquial language, reacting to a story |
Olvasási készség (szövegértés, következtetés, feldolgozás, autentikus szövegek, felolvasás, beszámolás szempontok alapján) | brochure (language school), reading for main ideas and for specific information, predicting, features of a dictionary, questionnaire | prospectuses, guidebooks, maps, the order of paragraphs, matching text and pictures | reacting to a passage, reading for main ideas, inferring unfamiliar words, understanding text organization, predicting, recipes, holiday postcards, global understanding, details, letters of advice |
Írásbeli készség (elbeszélő, leíró egyszerű szöveg, tetszés, nemtetszés, feladatok megoldása, mondatmodellek fordítása, vélemény megfogalmazása, indoklása, levél munkavállalás céljából, önéletrajz, rövid szöveg magyarra fordítása | describing people, completing forms, brochure (for our school), informal letter, completing charts, advert for a penfriend, postcards, addresses, statements about childhood, personal description, writing a paragraph, the ending of the story, word formation | guided composition, describing pictures, punctuation, a surprising scene, memorable events, our town, completing a text, progress tests, achieving our aims, invitation, personal letters, picture postcards | completing a diary, letters, cards, paragraphs about others, a guided composition, report, summary, using linking words, deleting and inserting words, reconstituting a text, biography, taking notes, the plot, a poem, a letter of complaint, rewriting a story from another point of view |
Könyvajánló:
Néhány olyan tankönyv, amely módszertana, tematikája, tempója alapján szintén ajánlható:
- Dr. Budai László: Kevés szóval angolul (Nemzeti Tankönyvkiadó) új, átdolgozott kiadása kifejezetten a turistaútra induló vagy a konyhanyelvet elsajátítani akaró tanulók igényeinek figyelembevételével készült. Az anyag áttekinthető részegységekre tagolódik: életszerű helyzetekben mutatja be a legfontosabb nyelvtani szerkezeteket és az alapszókincset, könnyen végrehajtható feladatokon keresztül gyakoroltatja és magyarázatokat fűz hozzájuk. A könyv egyéni tanulásra is alkalmas.
- A Cutting Edge egy szisztematikus és feladatközpontú módszertan ötvözésének megvalósulása. Erőteljesen koncentrál a mindennapi életben szükséges funkcionális nyelv elsajátítására. A tanári kézikönyvhöz fénymásolható feladatok, játékok, tesztek is tartoznak. A sorozat elemei: tankönyv (miniszótárral), munkafüzet, tanári kézikönyv, audio- és videokazetta, tesztgyűjtemény).
- A Classic English egy egykötetes nyelvkönyv azok számára, akik felnőttkorban kezdenek nyelvet tanulni és a „hagyományos” módszert kedvelik. A könyv azok számára készült, akik külföldre készülnek vagy hobbiból tanulnak angolul. A sorozat elemei: tankönyv, tanári kézikönyv, kazetta.
12.2. Középiskola 9–12. évfolyamok
Ebben az iskolatípusban a nappali képzésben nem részesült fiatal felnőttek vesznek részt. Elvárás, hogy a 10. évfolyam végén az alapműveltségi vizsga követelményeinek megfeleljenek, mely letétele után a tanulók egy része a szakképző iskolában folytatja tanulmányait. A cél egy olyan nyelvtudás biztosítása, mely a munkaerőpiacon hasznosítható, továbbfejleszthető.
Mivel a tanterv lehetővé teszi a 10. évfolyam utáni továbbtanulást, végső célként az érettségit megjelölve, ezért hasznos a törzsanyagon kívül a kiegészítő anyagot is elsajátítani.
A középiskolai tanulmányaikat megkezdők két nyelvi szinten tanulhatnak angolul, teljesen kezdő, illetve azok számára, akik már valamilyen formában tanultak, haladó csoportokban. A 10. év végi követelmény azonos. Ez tehát azt jelenti, hogy a kezdő csoport felzárkózik a haladó csoport mellé.
Az itt használható, néhány kiadó által ajánlott könyv a következő:
- English File (Oxford Kiadó);
- Prospects (Macmillan Kiadó);
- Opportunities (Longman Kiadó)
A) English file
Elekes Katalin (ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola) és Jobbágy Ilona (Oxford University Press) tájékoztató füzete alapján az English File tankönyvcsaládot a következők jellemzik: A középiskola első négy évfolyamán ajánlott. A sorozat első három könyvének elvégzése az érettségi szint elérését jelenti. Kezdetben a cél a nyelvtani és lexikai tudás megalapozása és a legalapvetőbb kommunikációs készségek kialakítása. Később a hangsúly fokozatosan áttevődik a négy nyelvi készség fejlesztésére. A sorozat a következő elemekből áll: tanulói könyv, munkafüzet tanulói kazettával, hangkazetta/cd, tanári kézikönyv kiegészítő anyagokkal, tanítási tippekkel, haladást ellenőrző tesztekkel. Az első két kötethez tartozó tanári könyvben található egy kép- és játékgyűjtemény. Az English File tankönyvsorozat mindegyik kötete 111 órában, 1-1 tanév alatt végezhető el. A törzsanyag 75–80 órát tölt ki. Egyenlő mértékben kap szerepet és általában egy témakörhöz kapcsolódva jelenik meg a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség, illetve a hallás utáni és olvasott szöveg megértése. A sorozat végső célja a tanulói önállóság kialakítása.
B) Prospects
A Macmillan Kadó tankönyvcsaládja középiskolásoknak készült. A kezdő-felzárkóztató csoport számára a Beginner könyv ajánlott, míg a haladó csoport a Pre-Intermediate szinten kezdhet. Az előbbi könyv a főbb alapokat tanítja részletesen; a nyelvtani fogalmakat tekintve:
- névmások
- egyszerű jelen; folyamatos jelen; egyszerű múlt
- megszámlálható-megszámlálhatatlan főnevek
- can/can‘t
- birtokviszony
- névelők; stb.
A könyv a hétköznapi életben leginkább használatos témákat öleli fel.
A Pre-Intermediate kötet a következő főbb nyelvtani fogalmakat tanítja:
- egyszerű jelen; folyamatos jelen; egyszerű múlt; egyszerű jövő; present perfect
- megszámlálható-megszámlálhatatlan főnevek
- névelők
- feltételes mondatok (1.; 2.)
- melléknevek fokozása
- modalitás (should; must; have to); stb.
Témáját és szókincsét tekintve sok közülük olyan, mely az érettségi tételek között is szerepel.
Az Intermediate kötet tartalmazza többek között:
- so do I; neither do I
- folyamatos múlt idő; present perfect continuous;
- used to;
- may
- feltételes mondatok (3)
- passzív stb.
A tankönyvekben minden egységet Language Check zár, amely a nyelvtani magyarázatokat és az ahhoz kapcsolódó gyakorló feladatokat tartalmazza. Minden negyedik lecke után egy nagyobb lélegzetű ismétlő feladatsor található.
A sorozat elemei: tankönyv; munkafüzet; tanári kézikönyv; hangkazetta.
C) Opportunities
Kifejezetten középiskolák számára készült tankönyvcsalád. A szövegértés és kommunikációs stratégiák kialakítása fontos szerepet játszik. Az általános műveltséget is fejleszti és támpontot ad a különböző típusú vizsgafeladatok megoldásához. A diákot tanulni tanítja. Elementary és Beginner tankönyvei lehetőséget adnak a kezdő, felzárkóztató és a haladó csoportok tanításához. A sorozat elemei: munkafüzet, tanári kézikönyv, kazettacsomag, tesztkönyv, tesztkazetta.
12.3. Szakiskolák 9-10. osztályok
A kerettantervben foglalt követelmények a szakiskolákra vonatkozóan teljesen megegyeznek a középiskolák követelményeivel. A képzés célja is ugyanaz, így tehát az ott leírtak vonatkoznak erre az iskolatípusra is. Ez azt jelenti, hogy ugyanazok a tankönyvek használhatóak. Érdemes azonban megjegyezni néhány olyan tankönyvet, mely bizonyos szaknyelv tanítását tűzi ki célul.
- Magyarics Péter – Szabó Klára: Let‘s Talk Show. Ez a szakmai nyelvkönyv minimális angol nyelvi ismereteket feltételez. Tematikája felöleli a kereskedelmi szakoktatás részterületeit. A hangsúlyt a szóbeli kommunikációs készség fejlesztésére fekteti, de szerepet juttat az olvasásnak is. A nyelvtani rész az angol nyelven, hétköznapi szinten kommunikáló szakemberek igényeinek felel meg. A könyvet a kereskedelemmel foglalkozó felnőtteknek is ajánlják. A sorozat elemei: tankönyv, tanári kézikönyv, 60 perces kazetta, amelyet egy félévi és év végi hallás utáni, szövegértési teszt egészít ki.
- Magyarics Péter – Szabó Klára: Always at Your Service című könyve a vendéglátó-ipari szakágakban dolgozóknak készült. A szóbeli készségfejlesztésre helyezik a hangsúlyt, de az olvasásnak is fontos szerepe van. A könyvben autentikus szövegekkel találkozunk és bőséges funkcionális jellegű képanyaggal. A könyvben szószedetet és magyar nyelvű nyelvtani magyarázatokat, példamondatokat találunk. A tankönyv mellett tanári kézikönyv és hanganyag is található.
13. Módszertani könyvek
Számos módszertani könyv, kiadvány áll az angoltanárok rendelkezésére, melyek segítségével szakmai tudásukat bővíthetik, ötleteket kaphatnak egy-egy anyag feldolgozására, gyakoroltatására, az óra színesítésére. Néhány ötlet a sok közül; Reward General Resource Pack a tankönyvekhez kapcsolódik minden szinten, de más tankönyvek mellett is hasznos segítséget jelenthetnek. Ezek fénymásolandó, kommunikációt célzó feladatokat tartalmaznak.
- A Cambridge Copy Collection több, módszertani ötletekkel tarkított könyvet tartalmaz, különböző témákban (nyelvtan, kiejtés, szókincs, dalok).
- Az Oxford Basics könyvei kifejezetten a kommunikatív módszertannal ismertetik meg az olvasót. Egyszerű ötleteket adnak, pl.: hogyan használjunk képeket stb.
- Magyarul olvashatjuk Gedeon Éva – N.Tóth Zsuzsa – Rádai Péter: 165 ötlet nyelvtanárok számára és
- Gedeon Éva – Lengyel Zsuzsa – Rádai Péter: Még 135 ötlet c. módszertani ötletgyűjteményeit.
- Jill Hadfield: Elementary Communication Games c. művében remek pármunkára alkalmas feladatokat találunk.
- Abigail Heather – Tom McKay: The Card Book c. gyűjteményében 9 kategóriában, kevés előkészületet igénylő a kommunikációt serkentő feladatokat találunk képekkel kapcsolatosan.
- A már említett weboldalakon is fellelhető számos ötlet.