A központi költségvetési támogatással szervezett tanártovábbképzések tematikus megoszlása, 1996 (%)
|
|
Intézményi pedagógiai program/helyi tanterv | 19,9 |
Óvodapedagógia | 10,3 |
NAT (komplex) | 7,6 |
NAT (Muvészetek muveltségi terület) | 5,9 |
NAT (Szakértoi-szaktanácsadói) | 4,9 |
NAT (Önkormányzat) | 4,3 |
NAT (Idegen nyelv) | 4,3 |
Alsó tagozat | 4,3 |
Eredménymérés/értékelés | 4,3 |
NAT (Matematika-informatika) | 3,9 |
NAT (Társadalomtudományok) | 3,6 |
NAT (Természettudományok) | 2,9 |
NAT (Testnevelés-egészségnevelés) | 2,9 |
Gyógypedagógia | 2,3 |
Iskolai könyvtár | 1,6 |
NAT (Kisiskolák) | 1,3 |
Egyéb tematikus továbbképzési kurzusok* | 15,7 |
|
Forrás: Országos Közoktatási Intézet Pedagógus-továbbképzési Iroda
Megjegyzés: Az összes képzés száma (100%) 307 volt.
* Felso tagozat, kooperatív technikák, ének-zene, gyermekotthonok/gyermekvédelem, kollégiumi nevelés, taneszközfejlesztés, állampolgári ismeretek, nemzetiségi oktatás, pályaorientáció, szakképzés, intézményvezetés, osztályfonöki munka.
A képzohelyek által bejelentett pedagógus-továbbképzési programok jellemzo adatai, 1997
|
|
Az összes program | 4887 |
|
|
Ebbol a program jellege szerint | |
szaktárgyi | 2245 |
szakmódszertani | 2253 |
pedagógiai | 1361 |
pszichológiai | 677 |
egyéb | 930 |
|
|
Ebbol a program idotartama szerint | |
30-60 óra | 3108 |
61-120 óra | 797 |
121-350 óra | 462 |
350 óránál több | 461 |
|
|
Ebbol a megszerezheto végzettség szerint | |
új alapdiploma | 206 |
szakdiploma | 232 |
OKJ-bizonyítvány | 279 |
tanúsítvány | 2600 |
igazoló oklevél | 1322 |
|
|
Ebbol az alkalmazott módszerek szerint | |
eloadás | 4072 |
szeminárium | 3401 |
interaktív kurzus | 270 |
tréning | 12 |
távoktatás | 4 |
|
Forrás: MKM Közoktatás-tervezési Foosztály
Az orosztanárok átképzésében végzettek létszáma és az orosztanárok aránya, 1990/91-1997/98
|
|||
Beiratkozás éve | Végzés éve | Végzettek létszáma | Orosztanárok aránya, % |
|
|||
1990/91 | 1992/93 | 580 | 100 |
1991/92 | 1993/94 | 760 | 100 |
1992/93 | 1994/95 | 710 | 100 |
1993/94 | 1995/96 | 1040 | 50 |
1994/95 | 1996/97 | 930 | 30 |
1995/96 | 1997/98 | 880* | 30 |
Éves átlagban | 820* | 65 | |
|
Forrás: Vágó Irén, 1997b
* Várható létszám.
Az idegennyelv-szakos tanárok és az egy tanára jutó tanulók
számának változása a középiskolákban, 1992/93 és 1996/97
|
|||||
1992/93 | 1996/97 | ||||
|
|
||||
Tanárok száma | Egy tanárra jutó tanuló | Tanárok száma | Egy tanárra jutó tanuló | ||
|
|||||
Német | 987 | 150,9 | 2725 | 70,8 | |
Angol | 1278 | 134,0 | 3146 | 71,0 | |
Orosz | 1343 | 42,2 | 3106 | 4,3 | |
Francia | 375 | 78,3 | 677 | 40,9 | |
Latin | n. a. | n. a. | 333 | 39,0 | |
Olasz | n. a. | n. a. | 275 | 43,3 | |
Spanyol | n. a. | n. a. | 95 | 31,1 | |
|
Forrás: KSH; Imre, 1995
A Monitor vizsgálatban részt vett 8. osztályos tanulók standard pontszámban mért tanulói teljesítméyei települési kategóriánként, 1991, 1995 és 1997
|
||||||||
1991 |
1995 |
1997 |
||||||
|
|
|
||||||
Olvasás | Matematika | Olvasás | Matematika | Olvasás | Matematika | |||
|
||||||||
Budapest | 530 | 522 | 541 | 536 | 545 | 542 | ||
Megyeszékhely | 514 | 509 | 523 | 523 | 522 | 518 | ||
Egyéb város | 509 | 507 | 504 | 502 | 497 | 497 | ||
Község | 469 | 477 | 469 | 472 | 462 | 466 | ||
|
Forrás: Monitor vizsgálatok
A Monitor vizsgálat hídfeladatait sikeresen megoldók százalékos arányának változása településtpusonként 1995 és 1997 között
|
|||||||||
Olvasás | Matematika | ||||||||
|
|
||||||||
4. évfolyam |
8. évfolyam |
10. évfolyam |
12. évfolyam |
4. évfolyam |
8. évfolyam |
10. évfolyam |
12. évfolyam |
||
|
|||||||||
Budapest | 7,38 | 0,69 | -3,84 | 7,00 | -1,69 | 4,13 | -3,03 | -0,42 | |
Megyeszékhely | 5,81 | 1,29 | -7,13 | 4,03 | -6,18 | 1,59 | -1,60 | -4,27 | |
Egyéb város | 2,13 | -1,56 | -5,24 | 2,64 | -7,54 | -1,14 | -3,74 | -4,3 | |
Község | 5,65 | -1,36 | - | - | -4,96 | -0,72 | - | - | |
|
|||||||||
Országos átlag | 5,1 | 0,25 | -5,7 | 4,59 | -5,46 | 0,23 | -2,82 | -3,05 | |
|
Forrás: Monitor vizsgálatok
A Montitor vizsgálatban részt vett 10. és 12. osztályos tanulók standard pontsámban mért tanulói teljesítményei iskolatípusok szerint, olvasásból és maematikából, 1995 és 1997
|
|||||
Olvasás | Matematika | ||||
|
|
||||
1995 | 1997 | 1995 | 1997 | ||
|
|||||
10. osztályosok | |||||
Gimnázium | 574 | 579 | 563 | 565 | |
Szakközépiskola | 517 | 525 | 512 | 524 | |
Szakmunkásképző | 435 | 420 | 447 | 432 | |
|
|||||
12. osztályosok | |||||
Gimnázium | 531 | 536 | 516 | 428 | |
Szakközépiskola | 474 | 476 | 487 | 482 | |
|
Forrás: Monitor vizsgálatok