Az iskolaigazgatók véleménye az oktatás tartalmát meghatározó tényezőkről, 1997 (%)
|
|||||
Az 1997 előtti években |
A következő 2-3 évben |
||||
|
|
||||
Kisebb mértékben meghatározta |
Nem hatá-rozta meg | Kisebb mértékben meghatározta | Nem határozza meg | ||
|
|||||
Az iskola pedagógiai programja | 78,9 | 21,1 | 98,2 | 1,8 | |
A pedagógusok egyéni tanmenete | 92,4 | 7,6 | 96,7 | 3,3 | |
A Nemzeti alaptanterv | 51,7 | 48,3 | 96,6 | 3,4 | |
Az iskola helyi tanterve | 56,0 | 44,0 | 96,3 | 3,7 | |
Országos vizsgakövetelmények (középiskolában) | 82,9 | 17,1 | 95,6 | 4,4 | |
A tankönyvek | 94,0 | 6,0 | 94,9 | 5,1 | |
OKJ-hez kapcsolódó követelmények (szakképzőkben) | 68,8 | 31,2 | 85,5 | 14,5 | |
A helyi vizsgakövetelmények | 45,6 | 54,4 | 80,3 | 19,7 | |
Az egyes gyerekekre vonatkozó fejlesztési programok | 67,9 | 32,1 | 79,4 | 20,6 | |
Országos és helyi mérési eredmények | 52,4 | 47,6 | 76,7 | 23,3 | |
A központi tanterv | 96,1 | 3,9 | 72,3 | 27,7 | |
|
Forrás: Igazgatóvizsgálat, 1997
Megjegyzés: A táblázat az adott kategóriát választó igazgatók százalékos arányát mutatja. A kérdésre 1181 iskolaigazgató válaszolt 1997 januárjában.
A feltett kérdés: Mennyire határozták meg az oktatás tartalmát az Önök iskolájában az alábbi dokumentumok az elmúlt években, és mire számít a következő 2-3 évben?"
A tankönyvek kiválasztásában szerepet játszó személyek és testületek, 1997 (%)
|
|||
Dönt | Részt vesz | Nem dönt és nem is vesz részt | |
|
|||
Igazgató | 20 | 68 | 12 |
Igazgatóhelyettes | 10 | 75 | 14 |
Munkaközösség vezetője | 26 | 63 | 10 |
Az egyes szaktanár, tanító | 55 | 43 | 2 |
Tantestület | 23 | 52 | 24 |
Munkaközösség | 35 | 51 | 13 |
Iskolaszék | 2 | 33 | 64 |
Iskolafenntartó | 2 | 10 | 88 |
Szülő | 1 | 26 | 73 |
Tanuló | 0 | 13 | 87 |
|
Forrás: Igazgatóvizsgálat, 1997
Megjegyzés: A táblázat az adott kategóriát választó igazgatók arányát mutatja. A kérdésre 1181 iskolaigazgató válaszolt 1997 januárjában.
A feltett kérdés: Az Önök iskolájában kik döntenek arról, hogy az iskola milyen tankönyveket rendeljen meg, illetve kik vesznek részt a döntés-előkészítési folyamatban?"
A tankönyvek cseréje a különböző településtípusok iskoláiban az összes használt tankönyv arányában, 1997 (%)
|
|||||
Közismereti tankönyvek |
Nyelvkönyvek |
||||
|
|
||||
Az 1997 előtti években | A következő 2-3 évben | Az 1997 előtti években | A következő 2-3 évben | ||
|
|||||
Főváros | 47,9 | 43,3 | 64,2 | 30,3 | |
Megyei jogú város | 50,6 | 47,1 | 66,3 | 31,9 | |
Egyéb város | 50,2 | 45,2 | 65,9 | 31,4 | |
Község | 55,6 | 38,5 | 60,6 | 27,6 | |
|
Forrás: Igazgatóvizsgálat, 1997
Megjegyzés: A kérdésre 1181 iskolaigazgató válaszolt 1997 januárjában.
A feltett kérdés: Milyen mértékű volt a tankönyvek cseréje az Önök iskolájában, és mi várható a következő néhány évben? Kérem, becsülje meg százalékos arányban!"
A tankönyvek cseréje a különböző iskolatípusokban az összes használt tankönyv arányában, 1997 (%)
|
|||||
Közismereti tankönyvek |
Nyelvkönyvek |
||||
|
|
||||
Az 1997 előtti években | A következő 2-3 évben | Az 1997 előtti években | A következő 2-3 évben | ||
|
|||||
Általános iskolák | 54,4 | 41,5 | 61,9 | 28,5 | |
Gimnáziumok | 43,8 | 42,6 | 69,6 | 37,8 | |
Vegyes iskolák* | 48,4 | 37,8 | 66,7 | 27,0 | |
Szakképző iskolák | 51,4 | 50,1 | 64,2 | 29,3 | |
|
Forrás: Igazgatóvizsgálat, 1997
Megjegyzés: A kérdésre 1181 iskolaigazgató válaszolt 1997 januárjában.
A feltett kérdés: Milyen mértékű volt a tankönyvek cseréje az Önök iskolájában, és mi várható a következő néhány évben? Kérem, becsülje meg százalékos arányban!"
* Általános és középiskolai és/vagy általános és szakképzést egyaránt folytató intézmények.
Az alapfokú oktatás tankönyveinek és segédkönyveinek száma, 1989/90-1997/98
|
||||||
1989/90 | 1991/92 | 1993/94 | 1994/95 | 1996/97 | 1997/98 | |
|
||||||
Közismereti tankönyv és segédkönyv | 130 | 153 | 331 | 685 | 1342 | 1718 |
Nyelvkönyv és segédkönyv | 34 | 31 | 158 | 325 | 370 | 645 |
Hitoktatási könyv és segédkönyv | n. a. | 62 | 63 | 91 | 101 | 117 |
Összesen | 164 | 246 | 552 | 1101 | 1813 | 2480 |
|
Forrás: Művelődési Közlöny és tankönyvjegyzékek
Az alapfokú oktatás tankönyvjegyzékében szereplő idegen nyelv tankönyvek száma, 1989/90-1997/98
|
||||||
1989/90 | 1991/92 | 1993/94 | 1994/95 | 1996/97 | 1997/98 | |
|
||||||
Angol | 6 | 6 | 112 | 214 | 234 | 353 |
Német | 6 | 6 | 21 | 88 | 88 | 175 |
Orosz | 16 | 14 | 8 | 19 | 21 | 32 |
Francia | 6 | 6 | 6 | 13 | 16 | 34 |
Olasz | 0 | 0 | 2 | 4 | 4 | 13 |
Japán | 0 | 0 | 1 | 3 | 3 | 4 |
Latin | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 20 |
Svéd | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Spanyol | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 13 |
|
||||||
Összesen | 34 | 32 | 152 | 345 | 370 | 645 |
|
Forrás: Művelődési Közlöny és tankönyvjegyzékek; az 1997/98-as tanévben A nyelvkönyvek és idegen nyelvi segédletek jegyzéke
Megjegyzés: Az 1997/98-as jegyzék szétválasztás nélkül közli az alap- és középfokú oktatás nyelvkönyveit.
Az általános iskolai alternatív pedagógiai programok tankönyveinek
száma, 1989/90-1997/98
|
|||||
1989/90 | 1991/92 | 1993/94 | 1994/95 | 1997/98 | |
|
|||||
Értékközvetítő és Képességfejlesztő Program | 0 | 0 | 46 | 51 | 77 |
Nyelvi-Irodalmi-Kommunikációs Program | 15 | 23 | 27 | 33 | 35 |
Nyelvtan-Kommunikáció-Irodalom Tizenéveseknek | 0 | 0 | 11 | 12 | 12 |
Heurisztikus | 0 | 5 | 10 | 18 | 15 |
Intenzív | 2 | 4 | 4 | 6 | 9 |
Fifti-fifti | 0 | 0 | 0 | 9 | 17 |
Tizenkét Osztályos Komplex | 0 | 0 | 0 | 0 | 27 |
|
|||||
Összesen | 17 | 32 | 97 | 129 | 192 |
|
Forrás: Művelődési Közlöny és tankönyvjegyzékek
A tankönyvpiaci részesedés megoszlása kiadók szerint, az 1997/98. tanév tankönyvrendelései alapján (%)
|
|
A kiadó sorszáma |
Piaci részesedés |
|
|
1. | 48,01 |
2. | 18,02 |
3. | 4,98 |
4. | 4,87 |
5. | 3,10 |
6. | 3,09 |
7. | 3,05 |
8. | 2,96 |
9. | 2,12 |
10. | 1,21 |
1-10. | 91,41 |
11-31. | 7,46 |
32-128. | 1,13 |
|
|
Összesen | 100,00 |
|
Forrás: Tankönyves Vállalkozók Kamarája
A taneszközhiány az iskolákban - az adott taneszközzel egyáltalán nem rendelkező iskolák
aránya (%)
|
|
Taneszközök | Az eszközzel nem rendelkező iskolák aránya N = 1168 |
|
|
Korongoló | 82,5 |
Kemence | 79,0 |
Szövőszék | 77,9 |
Tankonyha | 68,9 |
Tankert | 61,7 |
Külső számítógépes kapcsolat | 51,7 |
CD-lemez | 48,6 |
Videokamera | 44,4 |
Szoftver | 25,4 |
Számítógép | 8,8 |
Video felvevő-lejátszó | 7,0 |
Lemezjátszó | 3,5 |
Diavetítő | 3,0 |
Színes tv | 2,2 |
Magnetofon | 1,2 |
Írásvetítő | 1,1 |
|
Forrás: Igazgatóvizsgálat, 1997
A Közoktatási Modernizációs Közalapítvány által 1996-ban felosztott támogatás az Ember és természet" és Művészeti nevelés az iskolában" témákban
|
|||||||
Intézmények száma |
Kapott összeg (E Ft) |
||||||
|
|
||||||
Főváros | Fővároson kívül | Összesen | Főváros | Fővároson kívül | Összesen | ||
|
|||||||
Ember és természet | |||||||
Általános iskola | 7 | 21 | 28 | 2 620 | 7 490 | 10 110 | |
Középiskola | 9 | 23 | 32 | 6 040 | 8 530 | 14 570 | |
Felsőoktatás | 3 | 7 | 10 | 3 | 5 | 8 | |
Intézmény | 5 | 4 | 9 | 8 800 | 2 400 | 11 200 | |
Egyesület, társulás | 11 | 7 | 18 | 11 140 | 3 440 | 14 580 | |
Egyéni pályázó | 6 | 5 | 11 | 1 450 | 1 850 | 3 300 | |
|
|||||||
Összesen | 41 | 67 | 108 | 33 050 | 28 710 | 61 760 | |
|
|||||||
Művészeti nevelésaz iskolában | |||||||
Általános iskola | 14 | 31 | 45 | 9 710 | 6 590 | 16 300 | |
Középiskola | 8 | 9 | 17 | 4 230 | 2 920 | 7 150 | |
Felsőoktatás | 10 | 5 | 15 | 1 840 | 1 550 | 3 390 | |
Óvoda | 1 | 4 | 5 | 630 | 785 | 1 415 | |
Intézmény | 4 | 10 | 14 | 3 960 | 3 240 | 7 200 | |
Gyógypedagógia | 4 | 1 | 5 | 1 730 | 660 | 2 390 | |
Egyéni | 2 | 1 | 3 | 600 | 200 | 800 | |
Egyesület | 1 | 1 | 2 | 450 | 100 | 550 | |
Alapítvány | - | 2 | 2 | - | 1 200 | 1 200 | |
Folyóirat | 1 | - | 1 | 400 | - | 400 | |
|
|||||||
Összesen | 45 | 64 | 109 | 23 550 | 17 245 | 40 795 | |
|
Forrás: A Közoktatási Modernizációs Közalapítvány Titkárságának adatai