Az általános iskolai igazgatók végzettségének és néhány egyéb kompetenciájának megoszlása a települések típusai szerint, 1996/97 (%)
|
|||||
Főváros | Megyei jogú | Egyéb város | Község | Összesen | |
város | |||||
|
|||||
Legmagasabb iskolai végzettség | |||||
Nincs felsőfokú | - | 1,1 | 0,7 | 1,2 | 1,0 |
Tanító | 1,3 | 7,4 | 5,2 | 19,0 | 13,6 |
Főiskolai végzettségű tanár | 48,7 | 50,0 | 51,9 | 55,0 | 53,3 |
Egyetemi végzettségű tanár | 28,2 | 27,7 | 20,7 | 9,0 | 15,0 |
Más egyetemi végzettség | 21,8 | 13,8 | 21,5 | 15,8 | 17,1 |
Összesen N = 807 | 9,7 | 11,6 | 16,7 | 62,0 | 100 |
|
|||||
Speciális kompetenciák | |||||
Nyelvtudók aránya | 61,5 | 58,1 | 51,1 | 43,8 | 48,4 |
Számítógépet használ | 69,2 | 47,3 | 35,3 | 40,4 | 43,1 |
Egyetemi doktori fokozattal rendelkezők | 2,7 | 4,4 | 0,7 | 1,0 | 1,5 |
|
Forrás: Balázs, 1997; Igazgatóvizsgálat, 1997
Közoktatási szakértők és vizsgaelnökök száma szakterületek szerint, 1997. szeptember
|
|
Fő | |
|
|
Szakértők | |
Felnőttoktatás | 22 |
Gyermek- és ifjúságvédelem | 17 |
Gyógypedagógia | 282 |
Iskolai könyvtár | 39 |
Iskolai testnevelés és sport | 175 |
Kollégiumi nevelés és foglalkozás | 61 |
Művészeti nevelés | 91 |
Napközi és tanulószobai foglalkozás | 32 |
Nemzetiségi és etnikai kisebbség szakértői | 19 |
OKJ szakmáival kapcsolatos szakértők | 19 |
Óvodával kapcsolatos szakértők | 211 |
Pedagógiával kapcsolatos szakértők | 139 |
Szaktárgyi oktatás | 1273 |
Tanító | 164 |
Tanügyigazgatás | 443 |
Egyéb szakértők | 20 |
|
|
Összesen | 2829 |
|
|
Vizsgaelnökök | |
Érettségivizsga-elnök | 3259 |
Alapvizsgaelnök | 156 |
Érettségi- és alapvizsgaelnök | 47 |
|
|
Vizsgaelnökök száma összesen | 3368 |
|
Forrás: OKI Pedagógus-továbbképzési Iroda Országos szakértői névjegyzék" adatbázisa, 1997
A megyei pedagógiai intézetek jellemző adatai, 1996
|
||||||||||||
Pedagó-gusok létszáma | Az MPI munka-társainak száma | A szaktanácsadók adatai | Ellátottsági mutatók | |||||||||
|
|
|
||||||||||
Összes | Pedagó- | Teljes | Állandó | Óraked- | Listás" | Meg- | Peda- | Peda- | ||||
munka- | giai szak- | létszám | megbí- | vezmény- | szak- | bízásaik | gógus/ | gógus/ | ||||
társ | értő és | zottak | ben ré- | tanács- | száma | munka- | szakta- | |||||
előadó | szesülők | adók | társ | nácsadó | ||||||||
|
||||||||||||
Baranya | 6 631 | 23 | 11 | 63 | 23 | 13 | 40 | 92 | 288 | 105 | ||
Bács-Kiskun | 8 023 | 27 | 15 | 20 | 12 | 0 | 8 | 72 | 297 | 401 | ||
Békés | 6 207 | 17 | 8 | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 365 | 248 | ||
Borsod-Aba-új-Zemplén | 12 031 | 26 | 10 | 75 | 0 | 0 | 75 | 1600 | 463 | 160 | ||
Budapest | 28 482 | 77 | 34 | 122 | 121 | 108 | 1 | 5 | 370 | 233 | ||
Csongrád | 7 093 | 7 | 4 | 8 | 5 | 5 | 3 | 3 | 1013 | 887 | ||
Fejér | 6 302 | 22 | 9 | 75 | 25 | 0 | 50 | 67 | 286 | 84 | ||
Győr-Moson-Sopron | 7 188 | 19 | 10 | 352 | 28 | 0 | 324 | 255 | 378 | 20 | ||
Hajdú-Bihar | 9 098 | 25 | 12 | 55 | 32 | 32 | 23 | 5 | 364 | 165 | ||
Heves | 5 275 | 23 | 8 | 59 | 25 | 25 | 34 | 83 | 229 | 89 | ||
Jász-Nagykun-Szolnok | 6 597 | 19 | 8 | 65 | 0 | 0 | 65 | 1618 | 347 | 101 | ||
Komárom-Esztergom | 4 937 | 21 | 11 | 72 | 27 | 8 | 45 | 75 | 235 | 69 | ||
Nógrád | 3 388 | 23 | 15 | 54 | 1 | 1 | 53 | 150 | 147 | 63 | ||
Pest | 13 372 | 18 | 8 | 76 | 0 | 0 | 76 | 225 | 743 | 176 | ||
Somogy | 5 507 | 15 | 8 | 31 | 31 | 31 | 0 | 0 | 367 | 178 | ||
Szabolcs-Szatmár-Bereg | 9 562 | 16 | 9 | 27 | 11 | 0 | 16 | 0 | 598 | 354 | ||
Tolna | 3 899 | 12 | 7 | 21 | 21 | 17 | 0 | 0 | 325 | 186 | ||
Vas | 4 284 | 24 | 9 | 260 | 44 | 0 | 216 | 92 | 179 | 16 | ||
Veszprém | 6 127 | 18 | 5 | 33 | 31 | 20 | 2 | 5 | 340 | 186 | ||
Zala | 4 934 | 20 | 7 | 22 | 0 | 0 | 22 | 147 | 247 | 224 | ||
|
||||||||||||
Összesen | 158 937 | 452 | 208 | 1 515 | 462 | 260 | 1 053 | 4 494 | 352 | 105 | ||
|
||||||||||||
Összesen Budapest nélkül | 130 455 | 375 | 174 | 1 393 | 341 | 152 | 1 052 | 4 489 | 348 | 94 | ||
|
Forrás: Palotás, 1997
* Országos átlag.
A megyei pedagógiai intézetek által szervezett pedagógus-továbbképzések és a résztvevők száma, 1996
|
||
Tanfolyamok száma | Résztvevők száma | |
|
||
NAT implementációs tanfolyam | 945 | 17 947* |
MKM támogatású intenzív tanfolyam | 143 | 4 911 |
Általános pedagógiai, módszertani | 1087 | 26 477 |
Intézményvezetők továbbképzése | 132 | 4 120 |
Fenntartók számára szervezett tanfolyamok | 27 | 1 121 |
OKJ szakmaszerző | 29 | 621 |
Egyéb programok | ||
Tréningek | 90 | 1 769 |
Nyitott előadássorozatok | 334 | 19 684 |
Szakmai napok | 771 | 53 824 |
Regionális rendezvények | 57 | 7 248 |
|
||
Összes tanfolyam száma | 1649 | - |
Ebből legalább 30 órás | 520 | - |
|
Forrás: Palotás, 1997
* Igazolást szerzők száma.
A megyei pedagógiai intézetek által szervezett pedagógus-továbbképzések jellemző adatai megyei bontásban, 1996
|
|||||||
Tanfolyamok* |
Egyéb programok*** |
Legalább 30 órás programok száma | |||||
|
|
||||||
száma | Résztvevők száma | Résztvevők aránya** (%) | száma | Résztvevők száma | |||
|
|||||||
Baranya | 82 | 2 434 | 36,7 | 19 | 1 380 | 23 | |
Bács-Kiskun | 357 | 6 643 | 82,8 | 54 | 1 853 | 31 | |
Békés | 44 | 944 | 15,2 | 55 | 1 623 | 5 | |
Borsod-Abaúj-Zemplén | 93 | 1 653 | 13,7 | 221 | 12 859 | 24 | |
Csongrád | 37 | 2 225 | 31,4 | 19 | 1 590 | 18 | |
Fejér | 38 | 1 035 | 16,4 | 8 | 2 120 | 9 | |
Budapest | 330 | 7 310 | 25,7 | 5 | n. a. | 151 | |
Győr-Moson-Sopron | 200 | 5 101 | 71,0 | 32 | 2 977 | 34 | |
Hajdú-Bihar | 150 | 3 087 | 33,9 | 17 | 595 | 3 | |
Heves | 34 | 1 328 | 25,2 | 23 | 3 302 | 30 | |
Jász-Nagykun-Szolnok | 58 | 753 | 11,4 | 6 | 3 843 | 18 | |
Komárom-Esztergom | 68 | 512 | 10,4 | 8 | 300 | 10 | |
Nógrád | 64 | 951 | 28,1 | 31 | 808 | 0 | |
Pest | 156 | 6 307 | 47,2 | 94 | 7 858 | 27 | |
Somogy | 69 | 2 374 | 43,1 | 4 | 2 664 | 10 | |
Szabolcs-Szatmár-Bereg | 288 | 1 378 | 14,4 | 397 | 23 473 | 56 | |
Tolna | 58 | 1 535 | 39,4 | 74 | 4 952 | 15 | |
Vas | 79 | 2 569 | 60,0 | 38 | 3 922 | 50 | |
Veszprém | 118 | 3 979 | 64,9 | 57 | 4 637 | 6 | |
Zala | 37 | 1 020 | 20,7 | n. a. | n. a. |
Forrás: Palotás, 1997
* A tanfolyamok és résztvevők száma a következő kategóriák összesítését tartalmazza: NAT implementációs, MKM támogatású intenzív, általános pedagógiai, tantárgyi módszertani, intézményvezetői továbbképző, fenntartók számára szervezett, OKJ szakmaszerző tanfolyamok és tréningek.
** A résztvevők száma/megyében tanító pedagógusok száma.
*** Az egyéb programok a következők összesítését tartalmazzák: nyitott előadássorzatok, szakmai napok, országos vagy regionális konferenciák.
A költségvetés főbb közoktatási kiadásai, 1990-1996 (folyó áron, millió Ft)*
|
|||||||
1990** | 1991** | 1992*** | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | |
|
|||||||
Óvoda, | 15 672 | 20 053 | 25 002 | 30 822 | 38 427 | 43 234 | 49 325 |
Alapfokú oktatás | 50 893 | 65 399 | 79 030 | 92 573 | 111 215 | 119 758 | 131 680 |
Középfokú oktatás | 31 114 | 40 084 | 51 399 | 58 721 | 66 872 | 73 380 | 82 396 |
Összesen | 97 679 | 125 536 | 155 431 | 182 116 | 216 514 | 236 372 | 263 401 |
|
|||||||
Óvoda, elôzô év = 100 | 128,0 | 124,7 | 123,3 | 124,7 | 112,5 | 114,1 | |
Alapfokú oktatás elôzô év = 100 | 128,5 | 120,8 | 117,1 | 120,1 | 107,7 | 110,0 | |
Középfokú oktatás elôzô év = 100 | 128,8 | 127,1 | 115,3 | 113,9 | 109,7 | 112,3 | |
Összesen, elôzô év = 100 | 128,5 | 123,5 | 116,9 | 119,5 | 110,1 | 111,3 | |
Fogyasztói árin-dex, elôzô év = 100 | 135,0 | 123,0 | 122,5 | 118,8 | 128,2 | 123,6 | |
|
Forrás: APEH SZTADI éves költségvetési összesítői és Magyar Statisztikai Évkönyv, KSH
* Az alapfokú művészetoktatás és az oktatási szakszolgáltatások (nevelési és pályaválasztási tanácsadás, módszertani, szervezési és egyéb feladatok) kiadásai nélkül, illetve az egyházi és alapítványi közoktatás költségvetési támogatása nélkül.
** Az 1991-ig eltérő költségvetési rend miatt utólag hozzáadva az oktatási szinteknél megjelenő felújítást. Az ellátó intézmények (diákotthon, diákétkeztetés) felújítási, nagyjavítási kiadásai és a nem kiemelt fejlesztések" azonban 1991-ig az itt meg nem jelenő egyéb oktatás"-hoz sorolódtak, míg 1992-től az egyes közoktatási szintekhez.
*** A fegyveres testületeknél megvalósuló oktatás adatait 1993-től tartalmazzák a költségvetési összesítők. 1992-re utólag adtuk hozzá szintenként a fegyveres testületek adatait, míg azokat az 1990-91. évi adatok nem tartalmazzák. (A sajátos beszámolási rend miatt valószínűleg 1993-tól sem teljes körűek a fegyveres testületi adatok.)
A közoktatási intézmények folyó kiadásainak növekedési üteme szakfeladatonként, 1991-1996 (előző év = 100%)
|
||||||
1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | |
|
||||||
Óvoda | 130,4 | 122,4 | 125,6 | 124,9 | 113,5 | 114,1 |
Alapfokú oktatás | 132,7 | 121,4 | 126,8 | 122,2 | 110,0 | 109,8 |
Gimnázium | 135,6 | 124,7 | 124,0 | 122,1 | 114,0 | 109,3 |
Szakközépiskola | 131,5 | 123,6 | 125,2 | 112,2 | 111,9 | 113,2 |
Szakmunkásképző | 132,8 | 121,3 | 112,1 | 116,1 | 105,7 | 104,8 |
Szakiskola | 155,7 | 221,7 | 93,6 | 114,8 | 106,4 | 100,7 |
Középfokú oktatás összesen | 135,1 | 125,7 | 118,7 | 116,1 | 110,1 | 109,0 |
Általános iskolás korúak ellátása | 119,3 | 114,2 | 109,0 | 118,6 | 109,9 | 111,8 |
Középfokú képzésben részt vevők ellátása | 126,2 | 119,6 | 119,0 | 112,9 | 110,3 | 111,3 |
Felnőttek alap- és középfokú oktatása | 128,1 | 114,9 | 116,6 | 118,6 | 110,0 | 108,6 |
Alapfokú művészeti oktatás | 136,0 | 126,0 | 130,9 | 130,8 | 116,8 | 117,6 |
|
||||||
Közoktatás összesen* | 130,5 | 121,6 | 121,8 | 120,3 | 110,7 | 110,8 |
Fogyasztói árindex | 135,0 | 123,0 | 122,5 | 118,8 | 128,2 | 123,6 |
|
Forrás: Varga Júlia számításai KSH-adatok alapján; Az 1996. évi arányok Limbacher László számításai az APEH SZTADI költségvetési összesítői alapján.
* Az oktatási szakszolgáltatások nélkül.
A jobb központi közoktatási normatív támogatások összege, 1991-1997 (tanuló/év/Ft)
|
||||||
Óvoda | Általános | Gimnázium | Szakközép-iskola | Szakmunkásképzés (elmélet) | Szakmunkásképzés (gyakorlat) | |
|
||||||
1991 | 15 000 | 30 000 | 44 000 | 54 000 | 33 000 | 36 000 |
1992 | 19 000 | 36 000 | 51 000 | 63 000 | 39 000 | 37 000 |
1993 | 27 500 | 41 000 | 62 500 | 66 000 | 42 100 | 40 600 |
1994 | 27 500 | 41 000 | 62 500 | 66 000 | 42 100 | 40 600 |
1995 | 27 500 | 41 000 | 62 500 | 66 000 | 42 100 | 40 600 |
|
||||||
19961 | 54 000 | |||||
1-6. | 56 700 | |||||
7-8. | 62 100 | |||||
9-10. | 64 800 | 66 200 | 66 200 | 45 900 | 48 600 | |
évfolyam | 75 680 | 79 980 | 48 600 | 48 600 | ||
|
||||||
1997 | 60 000 | |||||
1-6. | 64 0002 | |||||
7-8. | 68 0003 | |||||
9-10. | 70 0004 | 60 0006/20 0007/40 0008 | ||||
11-13. | 87 0005 | 70 0009/90 00010/36 00011 | ||||
évfolyam | 28 00012 | |||||
|
Forrás: Éves költségvetési törvények
Magyarázat:
1. 1996-tól a támogatás összege évfolyamoktól függő lett, és megnőtt a kiegészítő (pl. településnagyságtól vagy a tanulók lakhelyétől függő) támogatások száma. 1997-től a támogatás több esetben az iskolatípustól is függetlenné vált.
2. Általános iskolai és gimnáziumi tanulókra.
3. Általános iskolai és gimnáziumi tanulókra.
4. Általános iskolai és valamennyi, az 1993-as közoktatási törvénynek megfelelően működő középiskolai tanulóra (a NAT szerint oktató szakmunkásképzőben is).
5. Valamennyi, az 1993-as közoktatási törvénynek megfelelően működő középiskolai tanulóra.
6. Az 1985-ös törvény szerint működő szakmunkásképzős és szakiskolás tanulók után a 9-11. évfolyamon.
7. Az 1985-ös törvény szerint működő szakiskolás tanulók után gyakorlati képzésre a 9-11. évfolyamon.
8. Az 1985-ös törvény szerint működő szakmunkásképzős tanulók után gyakorlati képzésre a 9-11. évfolyamon.
9. Az 1993-as törvénynek megfelelően működő szakmunkásképző vagy szakiskolában szakmai elméleti oktatásban részt vevő tanulók után.
10. Az 1993-as törvénynek megfelelően működő szakközépiskolában szakmai-elméleti oktatásban részt vevő tanulók után.
11. Az 1993-as törvénynek megfelelően működő valamennyi iskolában szakmai-gyakorlati oktatásban részt vevő tanulók után (kivéve a szakiskolát).
12. Az 1993-as törvénynek megfelelően működő szakiskolába szakmai-gyakorlati oktatásban részt vevő tanulók után.
Az egy tanulóra jutó költségvetési kiadások intézménytípusonként, 1990-1996 (Ft)
|
|||||
Óvoda | Általános iskola | Szakmunkásképző | Gimnázium | Szakközépiskola | |
|
|||||
1990 | 41 267 | 40 962 | 52 577 | 60 029 | 70 384 |
1991 | 52 526 | 55 380 | 66 550 | 72 030 | 84 416 |
1992 | 62 790 | 71 222 | 89 647 | 86 544 | 103 448 |
1993 | 79 167 | 86 368 | 106 727 | 98 305 | 118 155 |
1994 | 96 834 | 106 928 | 128 146 | 118 905 | 126 913 |
1995 | 108 837 | 117 299 | 142 135 | 135 536 | 135 555 |
1996 | 124 035 | 130 181 | 164 406 | 146 570 | 153 054 |
|
Forrás: MKM oktatási statisztikái
Az egy tanulóra jutó összes oktatási kiadás növekedési üteme intézménytípusonként, 1991-1995 (előző év = 100%)
|
||||||
Óvoda | Általános iskola | Gimnázium | Szakközép-iskola | Szakmun-kásképző | Fogyasztói árindex | |
|
||||||
1991 | 128,7 | 134,8 | 126,8 | 126,1 | 127,9 | 134,9 |
1992 | 116,9 | 126,9 | 119,1 | 118,2 | 130,7 | 122,8 |
1993 | 126,0 | 121,7 | 119,5 | 116,9 | 138,2 | 122,3 |
1994 | 124,4 | 128,2 | 119,9 | 109,6 | 110,0 | 118,5 |
1995 | 116,5 | 127,1 | 117,3 | 118,9 | 114,6 | 127,7 |
|
||||||
1995/1990 | 274,7 | 339,2 | 253,8 | 227,1 | 291,2 | 309,2 |
|
Forrás: Varga Júlia számításai KSH-adatok alapján.