Bognár Mária - Horváth H. Attila:
Felkészülés a helyi tantervre az iskolákban
1996-tól - amikortól az új költségvetési év elkezdődött - tervezett feladatai alapján az Országos Közoktatási Intézet egyik leghangsúlyosabb feladata a NAT implementációjának segítése lett. A feladat megvalósításához - az OKI tervei alapján - több részprogram együttese vezet el. Ezek:
a) a választható tantervek kínálatának megteremtése;
b) a tanterveket az iskolákhoz eljuttató csatornák kialakítása;
c) a pedagógusok felkészülésének segítése a helyi tantervkészítés folyamatára;
d) a fenntartók felkészülésének segítése pedagógiai program elfogadásával kapcsolatos feladatokra;
a feladatok megoldásához pedig az alábbi utakat választotta.
A) Előzetes mérlegelések alapján a tantervi kínálat megteremtése és terjesztése legmegfelelőbb formájának az elektronikus út ígérkezett.
B) Ha a tantervi kínálat elektronikus formában készül el, a terjesztő csatorna is ennek megfelelő kell, hogy legyen. A megközelítés tehát egy elektronikus kommunikációs hálózat kiépítését tette szükségessé.
C) A pedagógusok felkészüléséhez 1996-ban az OKI a pedagógiai programkészítés és a helyi tantervkészítés ú.n. "multiplikátorainak" képzésével, ezen kívül a megyei pedagógiai intézetek, valamint pedagógus szakmai szervezetek és iskolák e témájú képzéseinek támogatására kiírt pályázattal járult hozzá.
D) A pedagógiai programok jóváhagyásához a fenntartókat az OKI elsősorban a szükséges információk megadásával kívánta segíteni, amelyhez részben a már korábban említett számítógépes kommunikációs hálózat is igénybe vehető.
Mind a négy részfeladat ellátására 1996 januárjától 1998 szeptember 1-jéig ívelő időszakra szóló terv készült. E tanulmány az A)-C) feladatokat vizsgálja részletesen és az 1997 május 15-ig történteket tartalmazza.
Az OKI tantervi adatbankja és az adatbank feltöltése
Amellett, hogy az OKI által felállított tantervi adatbank számítógépes hálózaton keresztül legyen elérhető, több érv szólt.
– Ahhoz, hogy az iskolák és azon belül az egyes pedagógusok valóban olyan helyzetbe kerüljenek, ahol ténylegesen a helyi szükségleteiket szem előtt tartva választhassanak tantervet, tantárgyanként 2-3, műveltségi területenként legalább 5 különböző megközelítésű tantervre van szükség. Ha emellé még az a szempont is előtérbe kerül, hogy lesznek olyan iskolák, amelyek teljes iskolai programot szeretnének adaptálni, míg más helyeken műveltségi területenként, tantárgyanként szeretnék majd az adaptálásra kerülő tantervet kiválogatni, könnyű belátni, hogy a hagyományos nyomdai előállításhoz az egyes tantervekből a szükséges és elégséges példányszám egyszerűen tervezhetetlen.
– Másrészt óriási mennyiségű papírt (valamint ennek központi és helyi raktározásához szükséges teret) igényelne.
– Harmadrészt a helyi tantervet összeállítók munkáját jelentősen könnyíti, ha az adaptálásra kiválasztott tantervben minél egyszerűbb úton végezhetők el a szükséges változtatások, azaz nem kell az egész tantervet újra leírni, hanem egy meglévő alapdokumentum részeit módosítani az igények alapján.
A Művelődési és Közoktatási Minisztérium finanszírozásával a Mentor Informatikai Kft. Már 1993 óta foglalkozott egy tantervírásra alkalmas számítógépes szoftver kifejlesztésével, a "Profil"-lal. 1996 májusára - még MKM finanszírozással - elkészült e szoftver valamivel felhasználóbarátabb, Windows környezetben futtatható változata és a tankönyvkiadással foglalkozó kiadók bevonásával a szintén Profil szoftver alatt futtatható tankönyvi adatbázis. Ez összeköttetésben áll és így együtt használható a tantervi adatbázissal. Részben az addigi nem kevés befektetett anyagi és szellemi erő indokolta, részben pedig az idő sürgetése (új, egyszerűbb szoftver kifejlesztésére ilyen rövid időn belül nem volt lehetőség), hogy az OKI számítógépes tantervi adatbankja is Profilban íródjon. Ugyanakkor igény volt a szoftver továbbfejlesztésére. Egyrészt alkalmassá kellett tenni arra, hogy egy elkészült tantervben ellenőrizni lehessen, hogy megfelel-e a NAT előírt követelményeinek, másrészt további egyszerűsítésekre, finomításokra volt szükség. E munkák a tantervírás megkezdésével párhuzamosan folytak, a tantervszerzők szinte az átdolgozott szoftver első kipróbálóinak tekinthetők.
Az OKI Program- és Tantervfejlesztési Központja - amely a megfelelő tantervi kínálat biztosításáért felelős - tervet készített az adatbank feltöltésének másfél éves időszakára. Intézményi szintű döntés született arról, hogy az tantervi adatbankba ú.n. "minősített" tanterveket vesz fel. Az OKI általi minősíttetés maga nem jelent többet annál, mint hogy a tantervről külső lektor véleménye alapján is elmondható, hogy megfelel annak, amit állít magáról. Hogy az általa meghatározott időkeretben teljesíthetők a megjelölt NAT (és NAT-on felüli) követelmények, valamint a megnevezett (tanulócsoportra, tanulásszervezési eljárásra, tanulási célkitűzésre, haladási tempóra stb. vonatkozó) feltételek mellett valósítható meg.
A két költségvetési évet egy folyamatnak tekintő gondolkodás alapján az első (1996) naptári évre elsősorban a hagyományosabb megoldást követő - a megszokott tantárgyi keretek között mozgó - tantervek elkészítésére születtek megállapodások a tantervszerzőkkel. A második évre (1997) pedig már olyan tantervek is bekerülhettek volna, amelyek bátrabban élnek a NAT kínálta lehetőségekkel, szabadabb tananyag-elrendezési megoldásokkal. A tervet a valóság - az MKM projektfinanszírozási rendszere - jelentős mértékben keresztül húzta. Az OKI PTK munkatársai egy-egy műveltségi területre készítendő tanterv-együttest egy-egy önálló projektként kezelve terjesztette a minisztériumi finanszírozást biztosító jóváhagyásra. Emellett önálló projekt-terv készült valamennyi komplett iskolai tanterv adatbankba vitelére, valamint a már Profil szoftverben íródott tantervek ú.n. NAT-honosítására (eredeti szerzőikkel a NAT-tal való konformitásukat biztosító átdolgoztatásukra). A felterjesztett projekteket az alábbiak szerint hagyta jóvá az MKM. (1.sz. táblázat)
1.sz. táblázat – Az MKM-hez 1996-ban felterjesztett tantervi projektek
Jóváhagyott | Nem jóváhagyott* | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
MŰVELTSÉGI TERÜLETEK/TANTÁRGYAKSZERINTI TANTERVEK | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Élő idegen nyelv | Mozgóképkultúra és médiaismeret | ||||||||||||||||||
NYIKT alternatív program | Művészeti részműveltségterületi tantervek | ||||||||||||||||||
Művészetek I. | Matematika | ||||||||||||||||||
Profilhonosítás | Korona | ||||||||||||||||||
Életvitel és gyakorlati ismeretek | Ember és természet | ||||||||||||||||||
Testnevelés | |||||||||||||||||||
Ének-zene | |||||||||||||||||||
Informatika | |||||||||||||||||||
Földünk és környezetünk | |||||||||||||||||||
Helikon Kiadó tantervei | |||||||||||||||||||
Ember és társadalom | |||||||||||||||||||
Magyar nyelv és irodalom | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
KOMPLETT ISKOLAI TANTERVEK | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Tízosztályos átjárható iskola (Szeged) | PAUZ tantervek (1-10.) | ||||||||||||||||||
Borsod ("Szinva") | ÉKP tantervek (1-12.) | ||||||||||||||||||
Kezdő szakasz1-6. | Eger (1-10.) | ||||||||||||||||||
Szabolcs (1-10.) | Újreál (7-12.) | ||||||||||||||||||
12 osztályos komplex iskola | Nemzeti Tankönyvkiadó (1-10, 11-12.) |
A tanterviratások megkezdéséhez az első pénzátutalás 1996 júliusában érkezett az OKI-ba. Ekkor lehetett a tantervszerzőkkel az első szerződéseket megkötni. A nem jóváhagyott tantervek elkészíttetésére ősszel érkezett egy globális összeg, ennek alapján kötötte meg az OKI vezetése a további szerződéseket. A jóváhagyás elhúzódása, a pénzügyi késlekedés nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a tantervbank feltöltése lassabban halad, mint ahogy azt az OKI eredetileg tervezte.
Az 1997. május 15-én a tantervi adatbankban szereplő tanterveket az 1.sz. melléklet tartalmazza. Ennek alapján az adatbankban található tantervek száma:
2.sz. táblázat - A tantervi adatbankban szereplő tantervek száma a tanterv fajtái alapján
Tantervfajtája | Tantervszáma | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Teljes iskolára készült tanterv | 2 | ||||||||||||||||||
Műveltségterületre készült tantervcsalád | 13 | ||||||||||||||||||
Tantárgyak tantervei | 146 |
3.sz. táblázat - A tantervi adatbankban szereplő tantervek száma az egyes műveltségi területek szerint
Magyar nyelv és irodalom | 14 |
Élő idegen nyelv | 17 |
Matematika | 22 |
Ember és társadalom | 15 |
Ember és természet | 27 |
Földünk és környezetünk | 3 |
Művészetek | 22 |
Informatika | 8 |
Életvitel és gyakorlati ismeretek | 5 |
Testnevelés és sport | 13 |
A jóváhagyott projektek körében a leginkább a teljes iskolai tantervek elkészülésében van lemaradás. E tantervek csak akkor kerülhetnek be az adatbankba, ha minden egyes elemük elkészült - beleértve a lektori észrevételeket követő javítást is. Mint a tapasztalatok bizonyították, ilyen nagy kaliberű munkát nem lehet olyan feszített ütemezéssel elvégezni, mint amit az egy-egy tantárgyra vagy csak egy műveltségi területre készülő tantervek esetében még meg lehet tenni.
A tantervi adatbank feltöltése az 1997-es költségvetési év kezdetével más okok miatt is megtorpant. Az MKM nem kíván támogatni egy vagy több műveltségi területre készülő tantervet, csak teljes iskolát átfogó tantervi programokat. (Ezzel egyben elvágta annak a lehetőségét is, hogy a hagyományostól eltérő gondolkodás alapján születő, több műveltségi területet integráló - de nem teljes iskolai programba illeszkedő - tantervek bekerülhessenek az adatbankba.) Ugyanakkor 1997. május 15-éig a Program- és Tantervfejlesztési Központ teljes iskolai tanterveinek projektjeit sem hagyta jóvá az MKM.
A közoktatási információs szolgáltatások rendszerének kiépülése
Az iskolák helyi tanterve elkészítéséhez nemcsak a tantervekre van szükség, hanem annak biztosítására is, hogy e tantervek eljuthassanak az iskolákba. Ehhez tehát egy olyan rendszert kell kiépíteni, amely tekintettel van mind az országon belüli kommunikációs és közlekedési lehetőségekre, mind az oktatási intézmények számítástechnikai feltételrendszerére. A megyei pedagógiai intézetek - mint a közoktatási információs szolgáltatások természetesen kínálkozó bázisai - mellett szükséges volt további információs pontok telepítése. E helyek létesítésénél két szempont volt meghatározó: a földrajzi elhelyezkedés és/vagy az a korábban felhalmozódott innovációs (helyi program- és tantervkészítési tapasztalat), amely továbbadásával szintén segíteni lehet az ilyen irányban érdeklődőket.
Az OKI 1996 májusában nyílt pályázatot írt ki a közoktatás intézményei számára. Ebben felkínálta, hogy szükség esetén nagyobb teljesítményű PC, nyomtató, fénymásoló és/vagy telefonvonal kiépítésével, az információs szolgáltatásokhoz szükséges működés költségeihez való hozzájárulással, valamint a szolgáltatást végző személy részbeni díjazásával támogat intézményeket. Cserében heti 20 órában - meghatározott rendszeres nyitvatartási idő mellett - biztosítani kell, hogy a tantervbank tartalmához az érdeklődők önköltséges áron hozzájuthassanak. A megyei pedagógiai intézetek mellett 1996-ban létesített 21 Közoktatási Információs Szolgáltató Pont felsorolását a 2.sz. melléklet tartalmazza.
A megyei pedagógiai intézetek - a Soros Alapítvány támogatásával - már 1995-től végeztek információs szolgáltató tevékenységet, amely elsősorban a különböző pályázati lehetőségek folyamatos megismertetésére terjedt. E tevékenységhez az intézetek a Sorostól kaptak számítógépet és internet hozzáférést is. Az OKI megállapodást kötött az Alapítvánnyal, hogy e rendszer bázisán működjenek a megyei pedagógiai intézetek Közoktatási Információs Irodái (3.sz. melléklet), amelyek tevékenységéhez az OKI a szükséges információkon kívül a működési költségeikhez való hozzájárulást biztosította. Az összesen tehát 41 helyszínen működő adatbanki szolgáltatáshoz a Soros ugyanazon a rendszeren (c3) egységesen lehetővé tette az internet hozzáférést.
A közoktatási információs szolgáltatások jelentős részét a tantervek teszik ki. Ezekhez az érdeklődők - igényeik szerint -különböző formában juthatnak hozzá:
– lemezen, Profil szoftveren (akár az aktuálisan teljes tantervbankhoz is);
– lemezen, Word formátumú dokumentum fájlként;
– kinyomtatottan;
– fénymásolatban.
A minden helyszínen vezetett és havonta összesített ú.n. "forgalomnapló" adatai szerint vagy a teljes tantervi adatbankot viszik el az érdeklődők Profil formátumban, vagy egy-egy tantárgy tanterveit, de ezeket már inkább Word dokumentumként vagy nyomtatásban. Ugyancsak a forgalomnaplókra támaszkodva megállapítható, hogy a legutolsó rendelkezésre álló - a márciusi - adatok szerint a hónapban több, mint 800 különböző iskola vette igénybe e tantervi szolgáltatásokat (nem egy több alkalommal is).
A szolgáltatások rendszerének megindulásával egyértelművé vált, hogy vannak az országnak olyan régiói, ahol még mindig nagyobb távolságra vannak, nehezebben megközelíthetőek az adatbankok, vagy éppen olyan magas a kiszolgálandó intézmények száma (a fővárosban), hogy újabb pontok létesítésével kell enyhíteni a nyomást. Így 1997 májusában újabb 10 szolgáltató pont kezdte meg működését. (4.sz. melléklet) E pontokat - a lefedetlen területek figyelembe vételével - részben a korábbi pályázók közül választotta ki az OKI, részben meghívás alapján. A helyszínek ugyanúgy aktuális szükségleteik alapján kapnak eszközt, valamint tiszteletdíjat és a működési költségekhez hozzájárulást. A 6 iskola számára a Soros biztosítja az internet hozzáférést, a 4 pedagógiai szolgáltató irodának pedig az OKI teremti meg ezt a lehetőséget.
A hivatalosan 1997. január 17-én átadott közoktatási információs szolgáltató rendszeren belül folyamatosan módosult a tantervek továbbításának módja és formája. Az egyik a Profil szoftverben történő továbbítás. A Profilban érkező tanterveket a fogadó helyeken folyamatosan fűzik az aktuálisan létező tantervbankhoz. (E hozzáfűző szoftverrel csak a szolgáltatás helyszínei rendelkeznek.) Kezdetben a tantervek E-mailen érkeztek az OKI győri székhelyű Információs Irodájából, amely továbbítási mód egy hónap elteltével már módosult. Ekkortól az OKI honlapján jelennek meg az aktuálisan hozzáfűzendő újabb tantervek. Május elejére további egyszerűsödésre került sor. Ekkortól folyamatosan már egyszerű HTML fájlként is megjelennek az OKI honlapján az adatbank tantervei, amely az internet hozzáféréssel rendelkezők számára már azt is lehetővé teszik, hogy a szolgáltató pontok felkeresése nélkül közvetlenül válogassanak a tantervek közül. E tanterveknek ugyancsak előnye, hogy megjelenésében egyszerűbbé, könnyebben áttekinthetővé vált. (A HTML formátumba átírás viszont időt vesz igénybe, így ezek csak követni tudják időben a Profil formátumú tanterveket. A HTML formátum másik "hátránya", hogy mivel mindegyik tanterv önálló dokumentum, így elvész az a rendszerkörnyezet - a sokféle szempont szerint keresési és összefűzési lehetőség, a tankönyvi adatbázissal való azonnali kapcsolatba lépés -, amelyet a Profil lehetővé tesz.)
A szolgáltatások köre a tantervi szolgáltatásoknál tágabb. Az OKI győri székhelyű Információs Irodájában elkészült a közoktatás alapadatait tartalmazó (az intézményeket nyilvántartó és azokban különböző szempontok szerinti keresést lehetővé tevő) adatbázis. Egy másik lényeges adatbázis az országos szakértői és vizsgáztatói névjegyzék, amely az OKI veszprémi irodájának gondozásában készült el. Ez segíti mind a fenntartókat mind pedig az intézményeket, hogy aktuális szükségleteikhez megfelelő szakembert találjanak. Mindkét adatbázishoz az interneten keresztül is hozzá lehet férni, nemcsak a szolgáltatás helyszínein.
A helyi tantervkészítő tréningek helyszínei és a résztvevői rétegek
1994 ősze óta készítünk fel pedagógusokat a helyi tanterv összeállítására. A tréninget nem hirdettük meg, ennek a híre informális úton terjedt. Az ország különböző pontjairól kaptunk meghívást. Voltak visszatérő helyszínek is, azaz egy-egy intézmény vagy szervezet többször is meghívott bennünket. A tréningek helyszíneit az 1. ábrán mutatjuk be.
A városonként feltüntetett tréninghelyeket a jobb értelmezés kedvéért célszerű úgy csoportosítani, hogy mely megyék pedagógusait érintette az adott felkészítés. Eszerint megállapíthatjuk, hogy dolgoztunk Vas megyében (24 fő), Zalában (50 fő), Somogyban (33 fő), Baranyában (76 fő), Tolnában (26), Fejérben (24 fő), Pest megyében (72fő), Nógrádban (72 fő), Borsod-Abaúj-Zemplén megyében (kb.160 fő), Hajdú-Biharban (24 fő), Jász-Nagykun-Szolnok megyében (72 fő) és Budapesten kb. 100 részvevővel.
Érdekes lehet annak a rögzítése is, hogy mely területekre nem jutottunk el a háromnapos tréningünkkel. Az ország nyugati, észak-nyugati megyéi közül kimaradt Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom és Veszprém, az északiak közül Heves, a déliek közül Bács-Kiskun, Csongrád és Békés, a keletiek közül Szabolcs-Szatmár-Bereg. (Az első négy megyébe egyáltalán nem tartottunk felkészítőt, a többiben egy-egy napos előadásokat, konzultációkat.)
A tréningek az aktív ismeretszerzés, a kiscsoportos tevékenységi forma miatt kötött létszámúak (24 fő) voltak. Ettől azért volt eltérés, mert eleve kisebb létszámú csoporthoz hívtak minket, vagy vállaltunk egy-két fővel többet. Két szakértői és két nevelőtestületi felkészítésen pedig 33-35 fővel dolgoztunk. 1994-ben egy, 1995-ben kettő, 1996-ban huszonöt és 1997-ben három helyi tantervi tréningünk volt. Összesen tehát 31 felkészítést vezettünk. A teljes létszám kb. 730 fő volt.
A helyi tantervkészítő tréningeket különböző részvevői körnek tartottuk:
1. egy megyéből vagy városból az iskolavezetőknek;
2. egy megyéből vagy városból a tanároknak (iskolánként 1-3), vagy egy teljes
3. nevelőtestületnek;
4. szakértőknek, szaktanácsadóknak, multiplikátoroknak.
A helyi tantervkészítő tréningek helyszínei időrendben a részvevői kör megjelölésével
4. táblázat
Dátum | Helyszín | Részvevőikör | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
1994. november | Miskolc | szakértők, szaktanácsadók | |||||||||||||||||
1995. szeptember | Budapest/PEPSZI | szakértők, szaktanácsadók | |||||||||||||||||
1995. november | Budapest | tanárok | |||||||||||||||||
1996. január | Budapest/PEPSZI | tanárok | |||||||||||||||||
1996. március | Mezőtúr | tanárok (országos) | |||||||||||||||||
1996. március | Szolnok | szakértők, szaktanácsadók | |||||||||||||||||
1996. március | Kunhegyes | tantestület | |||||||||||||||||
1996. április | Zalaegerszeg | tanárok | |||||||||||||||||
1996. május | Hajdúszoboszló | tanárok/iskolavezetők | |||||||||||||||||
1996. május | Budapest/PEPSZI | tanárok | |||||||||||||||||
1996. május | Budapest | tanárok (országos) | |||||||||||||||||
1996. június | Kövestető | multiplikátorok | |||||||||||||||||
1996. június | Pécs | tantestület | |||||||||||||||||
1996. július | Székesfehérvár | tanárok | |||||||||||||||||
1996. augusztus | Miskolc | tanárok | |||||||||||||||||
1996. szeptember | Salgótarján | tanárok | |||||||||||||||||
1996. szeptember | Miskolc | szakértők, szaktanácsadók | |||||||||||||||||
1996. október | Budapest | tanárok | |||||||||||||||||
1996. október | Budapest | tanárok (országos) | |||||||||||||||||
1996. október | Szombathely | tanárok/iskolavezetők | |||||||||||||||||
1996. október | Szekszárd | szakértők, szaktanácsadók | |||||||||||||||||
1996. október - november | Százhalombatta | tantestület | |||||||||||||||||
1996. november | Ózd | tantestület | |||||||||||||||||
1996. november | Nagykanizsa | tanárok/iskolavezetők | |||||||||||||||||
1996. november | Pécsvárad | multiplikátorok | |||||||||||||||||
1996. november | Miskolc | szakértők, szaktanácsadók | |||||||||||||||||
1996. november | Salgótarján | tanárok | |||||||||||||||||
1996. december | Budapest | tanárok (országos) | |||||||||||||||||
1997. január | Vanyarc | tanárok/iskolavezetők | |||||||||||||||||
1997. január | Budakalász | tantestület | |||||||||||||||||
1997. január -február | Budapest | tantestület | |||||||||||||||||
1997. április | Fonyódliget | szakértők, szaktanácsadók |
A felsoroltak közül Baranya és B-A-Z megyében 2-2, Budapesten 3 olyan tréninget tartottunk, amelynek a részvevői az ország egész területéről kerültek ki. A két baranyai felkészítésen multiplikátorokat képeztünk ki, megyénként kettőt esetenként hármat, B-A-Z megyében adatbankosokat és szakértőket készítettünk fel. Budapesten környezetvédő tanárokkal találkoztunk, akik szintén sok helyről jöttek össze.
A felkészítő tréningjeink többségét tanároknak tartottuk. Ezzel a réteggel folytatott munkánkon belül hat programot teljes tantestülettel dolgoztunk végig. A tantestületi felkészítéseink felét "elnyújtott" formában szerveztük, ami azt jelentette, hogy a három napos tréning programját 3-5 találkozás alkalmával adtuk át. Ennek az előnyei abban rejlettek, hogy az egyes találkozások között volt lehetősége felkészülni a tantestületnek; hogy volt idő a valóságos problémák alapos végigbeszélésére, és az arra adandó válaszok megvitatására is. Hátránya ott mutatkozott, hogy feszültséget okozott a kollégáknak, hogy a napi iskolai teendők mellett kellett a helyi tantervkészítéssel foglalkozniuk. Feszültséget okozott az is , hogy szükségszerűen gyorsabban szaladtunk végig a helyi tanterv elkészítésének, összeállításának folyamatán, mintsem azokat a lépéseket ténylegesen elvégezni tudták volna. Pedig ők egyszerre szerettek volna áttekintést kapni a teljes folyamatról és rögtön meg is csinálni azt. Nem kis nehézséget okozott a mi oldalunkon, hogy minden alkalommal teljesen képben legyünk (időben megkapjuk az anyagokat, információkat, hogy még legyen módunk elemezni, felkészülni), hogy megteremtsük a megfelelő munkalégkört, és hogy néven tudjuk szólítani a kollégákat.
A tanárok többsége partner volt a munkában, nagyon jól együtt lehetett működni velük. Mindig akadt egy-két részvevő, akinek problémája volt a NAT-tal, és egyáltalán azzal, hogy a pedagógiai program és a helyi tanterv összeállítása a pedagógusokra hárul. A gondok egy része érzelmi megközelítésből eredt, másik része mögött egzisztenciális szempontok húzódtak, és csak kis részben érintettek tartalmi kérdéseket. Így is sok jogos probléma került előtérbe: pl. a NAT hetedik osztályban (is) történő bevezetése, amely magával hozza az átmeneti tantervek nehézségeit is; nehezen egyeztethető össze a kötelező időkeretek megkurtítása a műveltségi területekben megfogalmazott komplex tartalmakkal; a NAT új tartalmaira alig van graduális ill. posztgraduális képzés a főiskolákon, egyetemeken stb.
Az OKI helyi tantervkészítő multiplikátor felkészítései
Az OKI két négynapos tanfolyamot biztosított (finanszírozott a NAT implementációs keretből) arra, hogy megyénként legalább két-két fő kiképzést nyerjen és mint multiplikátor segíteni tudja az iskolákat, nevelőtestületeket a helyi tanterv összeállításában, fel tudja készíteni őket erre a feladatra. Azért kellett két alkalom, mert a továbbképzés formája nem tette lehetővé, hogy egyszerre 26 főnél többet tudjunk fogadni.
Az volt a cél, hogy minden megyében legyen 2-3 multiplikátor, akik együtt is, külön is segíteni tudják a pedagógusok felkészülését a NAT 1998. szeptember 1-jei hatályba lépésére. A részvevőket a megyei pedagógiai intézetek jelölték ki. Az OKI kiírás lehetővé tette, hogy ezek a személyek ne csak intézeti munkatársak legyenek, amely lehetőséggel több MPI élt is. A kikötés az volt minden részvevővel szemben, hogy előre írásban nyilatkozniuk kellett, hogy multiplikátori tevékenységet fognak folytatni. A felkészítés része volt egy 4-5 hónappal későbbi találkozó (szupervizíó), amikor a tapasztalatokat, problémákat a multiplikátorokkal megbeszéltük.
A multiplikátorok elvárásaiban - más összetételű tanfolyamainkhoz viszonyítva - a "hogyan adjam tovább" kérdése kapott dominánsan nagyobb hangsúlyt: "Tréningvezetéshez, tanfolyamtervezéshez módszereket, technikákat kapni", tréningvezetői szerepben megerősödni", "munkáltatói technikákat megismerni", "az átadó, a felkészítő szerephez segítséget kapni". Ezek az elvárások nyilvánvalóan a feladatból, a multiplikátori szerepből következnek. Megjegyezzük, hogy a "hogyan adjam tovább" jellegű igények más tréningeken is megfogalmazódtak, de azoknál a célzott csoport a részvevők saját tantestülete volt, a közvetlen kollégáknak akarták továbbadni a tanultakat.
A leendő multiplikátorok között fokozott volt az igény arra, hogy a helyi arculatú tanterv megszületését tudják segíteni, hogy világosan lássák a NAT és a helyi sajátosságok arányát, hogy a helyi tanterv egészéhez és a tantárgyi programokhoz egyaránt tudjanak segítséget nyújtani a hozzájuk forduló tantestületeknek. Érthetően kiemelt érdeklődést mutattak a tantervi adatbank iránt, hiszen érzékelték, hogy a legtöbb iskola erre a bázisra fog támaszkodni a helyi tantervek összeállításakor.
Nyomon követhető, hogy az általunk kiképzett multiplikátorok tevékenysége folytán, hogyan terjedtek tovább a helyi tanterv összeállításával kapcsolatos ismeretek, hány pedagógushoz jutottak el a szükséges információk. Ha számba vesszük, hogy hány és milyen típusú felkészítést tartottak, hogy ezeken az eseményeken hányan vettek részt, akkor képet kapunk arról, hogy a pedagógus társadalom mekkora részét sikerült ezen az úton bevonni a helyi tantervre való felkészülésbe.
5. táblázat - A multiplikátorok által tartott felkészítésbe bevont pedagógusok száma tanfolyamtípusonként és megyénként
Előadások | Tréningek | ||||||||||||||||||
Megye | Előadások száma | Részvevők száma | Finanszírozó megnevezése | Tréningek száma | Részvevők száma | Finanszírozó megnevezése | |||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Baranya | |||||||||||||||||||
Bács-Kiskun | |||||||||||||||||||
Békés | |||||||||||||||||||
B-A-Z | |||||||||||||||||||
Csongrád | |||||||||||||||||||
Fejér | |||||||||||||||||||
Győr M.S. | |||||||||||||||||||
Hajdu-Bihar | |||||||||||||||||||
Heves | |||||||||||||||||||
JNSZ | |||||||||||||||||||
Komárom-Eszt. | |||||||||||||||||||
Nógrád | |||||||||||||||||||
Pest | |||||||||||||||||||
SzabolcsSz.B. | |||||||||||||||||||
Somogy | |||||||||||||||||||
Tolna | |||||||||||||||||||
Vas | |||||||||||||||||||
Veszprém | |||||||||||||||||||
Zala | |||||||||||||||||||
Budapest |
(Szerző: Horváth H. Attila)
A megyei pedagógiai intézetek OKI támogatással szervezett felkészítői
Az OKI az 1996-os esztendőben 60 millió forinttal támogatta a NAT implementációs keretből a pedagógiai intézetek és szolgáltató irodák NAT-tal kapcsolatos felkészítéseit. Az intézetek pályázhattak programjaikkal, amelyek igen változatos képet mutattak. Ezek a rendezvények országosan a pedagógusok tömegeit mozgatták meg, a részvevők létszáma tízezres nagyságrendben adható meg. (Vö.: a melléklet táblázataival!)
A programok zöme a nemzeti alaptantervvel általában vagy annak valamely műveltségi (rész)területével foglalkozott. A NAT közös követelményeivel, ha úgy tetszik a nevelési kérdésekkel majd minden megyében terítékre kerültek, országosan közel 1300 hallgatóval. Több mint 4000 részvevője volt a pedagógiai programot és a helyi tantervet érintő felkészítéseknek, és ezen belül 1226-an az önkormányzati oldal képviselői voltak. A speciális programok közül megemlítendők a kisebbségi, gyógypedagógiai témával, a kollégium, gyermekotthon kérdéseivel foglakozó rendezvények. Érdekességként megjegyezzük, hogy a minőségbiztosítás kérdése is szóba került két helyszínen.
Tanulságos lehet összevetni az országos adatokat a mi tréningjeink létszám adataival. Az 1996. évben a fővárosi és a megyei pedagógiai intézetek - az OKI által támogatott - a helyi tantervvel foglalkozó rendezvényein 1696 részvevő volt. Ugyanebben az évben érte el tevékenységünk a csúcspontját, majdnem minden második héten vezettünk egy helyi tanterv tréninget, amelyen összesen kb. 600 pedagógus vett részt. Ha az átfedéseket leszámítjuk, akkor a pedagógiai intézetek programján 1511-en, a miénken 600-an voltak. Érzékletes ez az adat akkor is, ha tudjuk, hogy a pedagógiai intézetek az év második felében bonyolították ezeket a rendezvényeket. Ha éves szinten a kétszeresét tételezzük a hallgatói létszámnak, akkor is azt feltételezhetjük, hogy az országos (pedagógiai intézetek által szervezett) helyi tantervi továbbképzések hallgatóinak kb. 20%-a a mi felkészítésünkön vett részt 1996-ban. Ez azt jelenti, hogy kellő létszám ahhoz, hogy általánosabb következtetéseket vonhassunk le ennek a csoportnak a helyi tanterv összeállításával kapcsolatos elvárásait megvizsgálva.
A helyi tantervkészítő tréningek részvevőinek elvárásai
A tréningjeinken minden alkalommal felmértük, hogy a részvevőknek milyen elvárásai, igényei vannak a felkészítéssel szemben. Ennek módszere az volt, hogy a részvevők felírták egy lapra (post it), hogy mit szeretnének megtanulni, milyen kérdésekre kívánnak választ kapni, pontosan mit várnak a programtól. Ezeket a cédulákat egyrészt felragasztották egy csomagolópapírra, amely a tréning befejezéséig jelen volt figyelmeztetve minket, hogy eleget tegyünk az elvárásoknak, másrészt ismertették a többiek előtt a leírtakat, amelyeket mi fóliára rögzítettünk és a harmadik nap végén ezen ellenőriztük közösen, hogy teljesültek-e az igények.
Az említett fóliák alapján tudjuk bemutatni és elemezni a tréningeken megfogalmazott elvárásokat. Az elemzés másik bázisát azok a tapasztalatok, benyomások alkotják, amelyeket mint tréningvezetők szereztünk, vagyis a részvevői megfigyelés többlet információival tudjuk kiegészíteni, értelmezni az adatokat.
Érvényességi megszorítások
Az elvárások rögzítésével kapcsolatban két dolgot kell hangsúlyoznunk. Egyfelől nem szó szerint írtuk le a részvevői megfogalmazásokat, másfelől pedig ha többen is lényegileg ugyanazt mondták, akkor nem alkalmaztunk egységes jelölést. Volt amikor a változatokat is jegyeztük, máskor meg elegendőnek tartotta a csoport, hogy egyszer írjuk fel a problémát. Ezek a fóliák tehát nem egy felméréshez, nem egy vizsgálathoz készültek.
A "mintaválasztást" véletlennek tekinthetjük - bár nem mi választottunk, hanem ők választottak minket. Ezért érdemes a helyszíneket Magyarország térképén is elhelyezni, hogy érzékelhetővé váljon, milyen területről származnak ezek az adatok. (Vö.: 1. ábra)
Általánosságban elmondhatjuk, hogy inkább azokkal a pedagógusokkal találkoztunk, akiket az érdeklődőbbek közé sorolhatunk. Azt gondoljuk, hogy ezért némileg torzít a kép. Ha összevetjük a 200 -300 fős hallgatóság előtt tartott előadásokon szerzett benyomásainkat tréning tapasztalatainkkal, akkor azt mondhatjuk, hogy a NAT-tal, az újjal, a változással szembeni elégedetlenség jóval erősebben jelentkezett az előadásokon. (Azt csak zárójelben említjük meg, hogy a három nap során sokkal alaposabban végére járhattunk az ilyen típusú felvetéseknek és a tanárok meggyőzhetőknek bizonyultak.) Nem fordítottunk külön gondot a részvevők regisztrálására, ezért nem tudunk pontos adatot megadni a létszámot illetően.
Összefoglalóan megállapíthatjuk, hogy az ország egy bizonyos körét érintő, véletlenül "kiválasztott", de az átlagosnál feltehetően jobban érdeklődő pedagógus mintáról rendelkezünk adatokkal.
Az adatok értelmezése
Az említések számából kitűnik (1. táblázat), hogy a legerőteljesebb elvárásként az jelentkezett, hogy a gyakorlatban hasznosítható ismereteket akarnak a részvevők, a csináláshoz szeretnének fogódzókat, tapasztalatokat kapni. "Ötleteket, segítséget" várnak egy "működőképes tanterv" összeállításához, "megerősítést az eddigi elgondolásokhoz", megerősítést ahhoz, hogy meg tudnak birkózni a tanterv összeállítás feladatával. A részletes lista tartalmazza, hogy a fő típusok közé milyen megfogalmazásokat, "válaszvariációkat" soroltunk. A "Gyakorlati (praktikus) ismeretek" típusú elvárásoknak több mint a háromnegyedét az ötletek, segítség, megerősítés altípus adja. Egyfelől azzal magyarázható, hogy a tanárokra általában jellemző, hogy a gyakorlat nyelvére lefordított tudást igényelnek és szükségük van a megerősítésre. Másfelől ez az elvárás különösen érthető abban helyzetben, amikor a közoktatási törvény a pedagógusokat olyan feladat elé állítja, amire igazában nem képezték ki őket és a döntő többségük a tantervkészítés problémájával iskolai gyakorlata során még nem találkozott.
A pontos képhez az is hozzátartozik, hogy nem kevesen voltak azok a részvevők, akik számára szokatlan volt a tréning jellegű továbbképzés, a cselekvéses tanulás, ők a gyakorlatorientált ismereteket előadás formájában szerették volna megkapni. Ebből a hozzáállásból arra is következtethetünk, hogy a tanárok ezen rétegének a pedagógiai tárházában nem elég erőteljesen vannak jelen a cselekvéses tanulás módszerei, vagy éppenséggel hiányoznak onnan. Részvevői benyomásaink is azt erősítik meg, hogy a pedagógusok módszertani kultúrája fejlesztésre, gazdagításra szorul.
A második helyen a módszertani felkészítés igénye áll. "Fogásokat", "módszereket", "módszertani segítséget" vártak a részvevők a tréningtől a tantervek készítéséhez/összeállításához, választásához, adaptálásához. A módszerek és a gyakorlati útmutatás kérdése voltaképpen szorosan összetartozik. Együtt az összes említések kb. 28%-át ölelik fel. Ez azt erősíti, hogy valóban a gyakorlatra kihegyezett ismereteket, tudást várnak a pedagógusok, mert át akarják látni, meg akarják tanulni, hogyan kell/lehet tantervet készíteni, összeállítani stb. Jól érzékelhető, hogy az OKI tantervi adatbankjáról szóló információk sűrűsödésével, az adatbank kiépülésének előrehaladtával mind több részvevő fogalmazta meg azt az igényét, hogy az adatbank működéséről, használatáról, de elsősorban a választás hogyanjáról gyakorlati ismereteket kapjon. Hogy mégis kettéválasztottuk a két elvárástípust, annak az az oka, hogy fontosnak tartottuk a kimondottan módszertani kérdések külön megjelenítését.
A fogalmak, összefüggések tisztázása mind a kezdeti időszakban 1994 ősze - 1996 tavasza, mind a későbbiekben hangsúlyos kérdésnek mutatkozott. Az első szakaszban azért kerültek elő az ilyen jellegű elvárások, mert sok volt a bizonytalanság, még nem került elfogadásra a NAT ill. még alig hogy elfogadták, kevéssé ismerték a kollégák szövegszerűen. Későbbiekben a NAT értelmezése, a NAT és a helyi tanterv viszonyának tisztázása, a pontos feladat meghatározás irányába mozdultak el az igények. Azt jelzi, hogy a pedagógusok megismerkedtek a NAT-tal, a törvénnyel és a körülöttük jelentkező problémákkal, így a kérdésfelvetéseik, elvárásaik is konkrétabbá váltak.
A műveltségi (rész)területek kérdéseit érdemes külön csoportként kezelni a konkrétabb megfogalmazásuk miatt, ezért nem soroltuk be ezeket a "Fogalmak, összefüggések tisztázása" típusba. Itt kiemelésre kívánkozik, hogy a műveltségi területek közötti kapcsolatok, összefüggések, az integrációs megoldások kérdése több hallgatót is foglalkoztatott. A jellemzőbb azért az volt, hogy a pedagógusok a saját szakpárosításukhoz képest érdeklődtek a műveltségi (rész)területekről, vártak az egyes részterületek problémáiban eligazítást. A tréningjeiken részt vett tanárok többségére az jellemző, hogy nem kívánja végigkövetni a NAT műveltségi területeinek logikai szerkezetét, ragaszkodik a szakjai tanításának eddigi iskolai gyakorlatához. A tanárok alapállásáról megállapítható tehát - vélhetően nem csak a tréningjeinken részvevőkre érvényesen -, hogy a meglévő ismeretüket, tudásukat, gyakorlatukat tekintik érvényes alapnak, és legfeljebb ezekhez az elemekhez képest hajlandók valami változtatást megtenni. Elsődlegesen az időkeretek szűkülését, a tantárgyuk visszaszorítottságát és ebből adódóan a kötelező óraszámuk kitöltésének nehézségét érzékelik a pedagógusok. Végső soron azt, hogy az egzisztenciájuk vált kérdésessé. Ebben nem tesznek különbséget abban, hogy az időkeretekről a törvény rendelkezik, a NAT pedig a tartalomról, egységesen a NAT "hibájának" tulajdonítják, hogy nem működhet a tantárgyuk a megszokott óraszámmal.
Nyilván számolni kell azzal, hogy a NAT szemléletének, a tanítási gyakorlatba való átültetése hosszabb időt igényel, ehhez világossá kell tenni a tanárok előtt, hogy a NAT a tartalmi szabályozás terén hozott jelentős változást, ami azonban nem azt jelenti a tanítás-tanulás folyamatában, hogy egy régit egy az egyben levált egy új, hanem azt, hogy sokféle megoldás létezhet, működhet egymás mellett.
"A tanárok felkészülése" típusban jelennek meg azok a felvetések, amelyek a NAT új tartalmainak (mozgóképkultúra és médiaismeret, tánc és dráma, emberismeret stb.) tanítását érintik. A pedagógusokat eléggé foglalkoztatta, hogy miképp várják tőlük ezeknek a területeknek az oktatását, amikor erre őket nem képezték ki, és a jelen pillanatban sem folyik ilyen jellegű tanárképzés vagy csak néhány helyen. Ez a kérdés az említések számától eltérően jóval gyakrabban került elő, nagyobb hangsúlyt kapott a tréningen. Szintén ehhez a típushoz tartoznak azok az elvárások, amelyek tantervírásra való felkészítéssel és a tanterv összeállításának menedzselésével kapcsolatosak. "Hogyan készüljek fel én mint tanár, és hogyan az egész nevelőtestület a tanterv elkészítésére?" Ehhez szorosan kötődött az a igény, hogy kapjanak támpontot, technikát, módszereket ahhoz, hogyan szervezzék meg iskolájukban a felkészülést a pedagógiai program és benne a helyi tanterv összeállítására, hogyan irányítsák, menedzseljék magát a munkafolyamatot. Ez az elvárás nemcsak iskolavezetők szájából hangzott el, bár döntően rájuk volt jellemző. Azoknak a pedagógusoknak nehezebb segítséget nyújtani, akik a testülettől is, az iskola vezetésétől is némileg elszigetelve próbálnak változásokat elindítani, a NAT-ból adódó sajátos helyi programot kidolgozni. Az igényeknek még egy körét soroltuk ebbe a típusba, mégpedig azokat, amelyek azt firtatták, hogy honnan milyen segítséget várhatnak a tanárok a helyi tanterv működtetéséhez, értékeléséhez.
6. táblázat - ELVÁRÁSOK A helyi tanterv összeállítására felkészítő tréningeken részvevők elvárásainak csoportosított listája
Sorrend | Az elvárásmegnevezése | Azemlítések száma | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
1. | Gyakorlati (praktikus) ismeretek | 102 | |||||||||||||||||
2. | Módszerek | 72 | |||||||||||||||||
3. | Fogalmak, összefüggések tisztázása | 59 | |||||||||||||||||
4. | Műveltségi (rész)területek kérdései | 58 | |||||||||||||||||
5. | A helyi tanterv formai, tartalmi követelményei | 56 | |||||||||||||||||
6. | A tanárok felkészülése | 37 | |||||||||||||||||
7. | Időkeretek | 33 | |||||||||||||||||
8. | Szabályozási és financiális kérdések | 32 | |||||||||||||||||
9. | Helyi sajátosságok | 29 | |||||||||||||||||
10. | A helyi tantervről tanultak átadása, multiplikátor | 24 | |||||||||||||||||
11. | Közös követelmények | 23 | |||||||||||||||||
13. | Iskolaszerkezet | 19 | |||||||||||||||||
14. | Iskola és társadalom | 18 | |||||||||||||||||
15. | Elméleti ismeretek | 17 | |||||||||||||||||
16. | Célok | 13 | |||||||||||||||||
17. | A helyi tanterv és a tankönyvek, taneszközök | 11 | |||||||||||||||||
18. | Átjárhatóság | 10 | |||||||||||||||||
19. | Ellenőrzés, véleményezés | 10 | |||||||||||||||||
20. | Átmeneti tantervek | 7 | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Összesen: | 630 |
7. táblázat - ELVÁRÁSOK A helyi tanterv összeállítására felkészítő tréningeken részvevők elvárásainak részletezett listája
Az elvárás megnevezése | Azemlítések száma | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Fogalmak, összefüggések tisztázása | 63 | ||||||||||||||||||
a) általában | 11 | ||||||||||||||||||
b) NAT és helyi tanterv kapcsolata | 21 | ||||||||||||||||||
c) NAT ismerete, értelmezése | 12 | ||||||||||||||||||
d) Pedagógiai program és helyi tanterv kapcsolata | 9 | ||||||||||||||||||
e) követelmények | 6 | ||||||||||||||||||
f) hány %-át tölti ki a NAT a helyi tantervnek | 4 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Ah elyi tanterv formai, tartalmi követelményei | 56 | ||||||||||||||||||
a) átfogó képet kapni, tisztán látni | 12 | ||||||||||||||||||
b) formai | 22 | ||||||||||||||||||
c) tartalmi | 11 | ||||||||||||||||||
d) helyi tanterv és a tanmenet kapcsolata | 3 | ||||||||||||||||||
e) helyi tanterv és a tantárgyi programok kapcsolata | 5 | ||||||||||||||||||
f) országosan egységes szempontok | 3 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Gyakorlati (praktikus) ismeretek | 102 | ||||||||||||||||||
a) ötletek, segítség, megerősítés | 71 | ||||||||||||||||||
b) ötletek, segítség, megerősítés vezetőknek | 8 | ||||||||||||||||||
c) tananyag elrendezése | 6 | ||||||||||||||||||
d) tipikus hibák, buktatók a helyi tanterv összeállításánál | 5 | ||||||||||||||||||
e) tapasztalatok | 6 | ||||||||||||||||||
f)hogyan kezdjem el | 6 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Elméleti ismeretek | 17 | ||||||||||||||||||
a) eligazodni a szakirodalomban | 11 | ||||||||||||||||||
b) elmélet ismeretek | 6 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Módszerek | 72 | ||||||||||||||||||
a) általában | 14 | ||||||||||||||||||
b) helyi tanterv készítése, összeállítása | 35 | ||||||||||||||||||
c) helyi tanterv választása, adatbank | 13 | ||||||||||||||||||
d) helyi tanterv adaptálása | 5 | ||||||||||||||||||
e) működő tantervek megismerése, elemzése | 5 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Műveltségi(rész)területek kérdései | 58 | ||||||||||||||||||
a) általában | 4 | ||||||||||||||||||
b) integráció | 6 | ||||||||||||||||||
c) kapcsolatok a műveltségi területek között | 10 | ||||||||||||||||||
d) szaktárgy felől közelítve | 16 | ||||||||||||||||||
e) egyes műveltségi (rész)területek | 17 | ||||||||||||||||||
f) tananyag csökkentése | 5 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Közöskövetelmények | 23 | ||||||||||||||||||
a) NAT és a nevelés | 11 | ||||||||||||||||||
aa) általában | 5 | ||||||||||||||||||
ab) osztályfőnöki | 6 | ||||||||||||||||||
b) környezeti nevelés | 9 | ||||||||||||||||||
c) tanulás | 3 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Időkeretek | 33 | ||||||||||||||||||
a) óraszámok, időalku | 20 | ||||||||||||||||||
b) kötelező/választható időkeretek | 6 | ||||||||||||||||||
c) emelt szint, "tagozat" | 4 | ||||||||||||||||||
d) feladatok időbeni ütemezése | 3 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Átjárhatóság | 10 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
A helyi tantervről tanultak átadása, multiplikátor | 23 | ||||||||||||||||||
a) hogyan segítsek a kollégáknak | 10 | ||||||||||||||||||
b) multiplikátor szerep | 5 | ||||||||||||||||||
c) tréning, tanfolyam vezetés | 8 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Helyisajátosságok | 29 | ||||||||||||||||||
a) specialitások | 14 | ||||||||||||||||||
b) az iskola arculatának megőrzése/megválasztása | 9 | ||||||||||||||||||
c) hagyományok | 6 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Iskolaés társadalom | 18 | ||||||||||||||||||
a) helyi szükségletek | 8 | ||||||||||||||||||
b) helyi feltételek | 7 | ||||||||||||||||||
c) iskolahasználók érdekérvényesítése | 3 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Iskolaszerkezet | 19 | ||||||||||||||||||
a) általában | 6 | ||||||||||||||||||
b) összevont osztályok | 2 | ||||||||||||||||||
c) alapozó szakasz | 3 | ||||||||||||||||||
d) "alsó és felső tagozat" együttműködése | 4 | ||||||||||||||||||
e) általános és középiskola együttműködése | 4 | ||||||||||||||||||
f) középiskola | 12 | ||||||||||||||||||
fa) szakmai orientáció 9-10. évfolyamon | 6 | ||||||||||||||||||
fb) 11-12 évfolyam tantervei | 7 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Szabályozásiés financiális kérdések | 32 | ||||||||||||||||||
a) szabályozás általában | 3 | ||||||||||||||||||
b) vizsgakövetelmények hiánya | 10 | ||||||||||||||||||
c) financiális kérdések | 9 | ||||||||||||||||||
d) a település oktatáspolitikai koncepciójának hiánya | 4 | ||||||||||||||||||
e) törvényi előírások (tehetséggondozás, tanulási nehézségek stb.) | 6 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
A helyi tanterv és a tankönyvek, taneszközök | 11 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
A tanárok felkészülése | 37 | ||||||||||||||||||
a) ki tanítsa a műveltségi területeket | 5 | ||||||||||||||||||
b) hogyan készüljön fel a tantestület | 9 | ||||||||||||||||||
c) a felkészülés menedzselés | 17 | ||||||||||||||||||
d) honnan milyen segítség várható a későbbiekben | 6 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Ellenőrzés,véleményezés | 10 | ||||||||||||||||||
a) Kik és hogyan fogják a tantervet véleményezni | 3 | ||||||||||||||||||
b) Hogy történik a helyi tanterv ellenőrzése | 4 | ||||||||||||||||||
c) általában | 3 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Célok | 13 | ||||||||||||||||||
a) a helyi tanterv "csinálás" célja, értelme, haszna | 6 | ||||||||||||||||||
b) az iskola célrendszere | 2 | ||||||||||||||||||
c) az iskola pedagógiai filozófiája | 2 | ||||||||||||||||||
d) rugalmas program | 3 | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Átmenetitantervek | 7 |
* Az, hogy egy projekt "Nem jóváhagyott", az azt jelenti, hogy a tanterv finanszírozását illetően az MKM-től nem érkezett sem jóváhagyó, sem azt elutasító nyilatkozat. Tehát ezek nem olyan tantervek, amelyek adatbankba kerülését a minisztérium egyértelműen elutasította volna, hanem olyanok, amelyek sorsáról 1996. július 22. után semmilyen módon nem nyilatkozott.
Közoktatási Információs Szolgáltató Pontok
Város | Név | Intézmény | Cím | Telefon | Fax | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Baja | Papp Károly | Újvárosi Általános Művelődési Központ Baja | 6500 Oltványi u. 14. | 79/326-571 | 79/325-229 | ||||||||||||||
Biharkeresztes | Szabó András | Bocskai István Gimnázium, Szakiskola és Diákotthon | 4110 Ady E. u. 2. | 54/430-146 | 54/430-084 | ||||||||||||||
Budapest | Bak Zsófia | Alapítványi és Magániskolák Egyesülete | 1096 Vendel u. 3. | 215-62-20 | |||||||||||||||
Csongrád | Cseri Gábor | Batsányi János Gimnázium és Szakközépiskola | 6640 Kossuth tér 1. | 63/482-715 | 63/383-233 | ||||||||||||||
Gödöllő | Fejes József | Damjanich János Általános Iskola | 2100 Batthyány Lajos u. 32. | 28/414-940,20/437-476 | - | ||||||||||||||
Gyöngyös | Fenyő István | II. Rákóczi Ferenc Általános és Művészeti Iskola | 3200 Petőfi út 2. | 37/301-635 | - | ||||||||||||||
Hajdunánás | Kissné Körtvélyesi Idikó | Barcsa János Általános Iskola | 4081 Polgári u. 71.sz. | 52/380-611, 20/260-353 | - | ||||||||||||||
Hódmezővásárhely | Sisák Zoltán | Bethlen Gábor Református Gimnázium | 6800 Szőnyi u. 2. | 62/341-703 | 62/344-337 | ||||||||||||||
Kalocsa | Hábel József | Belvárosi Általános Iskola | 6300 Szent I. kir. út 12-14. | 78/461-461 | - | ||||||||||||||
Komárom | PokornyinéP intér Ildikó | Móra Ferenc Általános Iskola és Speciális Szakiskola | 2900 Czuczor Gergely u. | 34/340-329 | 34/341-584 | ||||||||||||||
Mátészalka | Jágri Ilona | Gépészeti Szakközépiskola | 4702 Kölcsey u. 12. | 44/312-884 | - | ||||||||||||||
Nagykanizsa | Faragó Zsolt | Zsigmond Vilmos és Winkler Lajos Műszaki Középiskola | 8800 Sugárút 13. | 93/310-591 | 93/314-385/139 m. | ||||||||||||||
Ózd | KovácsO ttó | Szabó Lőrinc Általános és Szakiskola | 3600 Brassói út 1. | 48/473-712 | 48/471-587 | ||||||||||||||
Pápa | Huszár Endre | Petőfi Sándor Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola | 8501 Várkertút 6. | 89/318-025 | 89/324-953 | ||||||||||||||
Pécs | Bebesiné Turi Katalin | Apáczai Nevelési Központ | 7600 Apáczai Krt. 1. | 72/441-325 | 72/441-965 | ||||||||||||||
Sárospatak | Kiss Zoltán | Árpád Vezér Gimnázium | 3950 Arany János u. 5-7. | 47/314-158 | 47/312-140 | ||||||||||||||
Sopron | Friedrich Zsolt | Vas- és Villamosipari Szakképző Iskola és Gimnázium | 9400 Ferenczy János u. 7. | 99/311-468 | 99/333-420 | ||||||||||||||
Szigetvár | BarczikayL ászlóné | Szigetvár Város Önkormányzat, Tinódi Lantos Sebestyén Általános Iskola | 7900 Rákóczi Ferenc u. 9-13. | 73/413-280 | 73/312-525 | ||||||||||||||
Tamási | KaszásD ezső | Béri Balogh Ádám Gimnázium | 7090 Bezerédj u. 1. | 74/473-679 | - | ||||||||||||||
Tiszafüred | Fehér Istvánné | Kossuth L. Gimn. Kereskedelmi Szakközépiskola és Koll. | 5350 Baross út 36. | 59/350-220 | - | ||||||||||||||
Zalaegerszeg | Sabó Károly | Apáczai Csere János Általános Művelődési Központ | 8900 Apáczai Csere János tér 5. | 92/311-396 | 92/311-426 |
Közoktatási Információs Szolgáltató Pontok II.
Város | Intézmény | Név | Cím | Telefon | Fax | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Budapest | XXII. Kerületi Pedagógiai Kabinet | Kovács Márk | 1221 Tompa u. 8. | 226-5584 (m), 131-4132 (o) | 226-5584 | ||||||||||||||
Budapest | III. Kerületi Pedagógiai Szolgáltató Intézet | Szikora Pál, Jákfalvi Gabriella | 1031 Kalászi út 5-7. | 388-7113 (m) | 388-7113/13 | ||||||||||||||
Püspökladány | Karacs Ferenc Gimnázium és Ruhaipari Szakközépiskola | Gali Zoltán | 4150 Gagarin út 2. | 54/451-102 (m) | - | ||||||||||||||
Budapest | Okker OktatásiIroda | Kolacsek Gyula | 1067 Csengery u. 68. | 302-1521 (m) | 332-4587 | ||||||||||||||
Kapuvár | Pátzay Pál Általános Iskola | Harmath Lajos | 9330 Kossuth L. u. 9-11. | 96/241-224 (m) | - | ||||||||||||||
Szeged | Humán Szolgáltató Központ Pedagógiai Intézet | Szerdahelyi Emőke | 6723Sás u. 2. | 62/485-661 (m) | 62/485-661 | ||||||||||||||
Marcali | Berzsenyi Dániel Gimn. és Közgazdasági Szakközépiskola | Fellegi Bálint | 8700 Petőfi u. 16. | 85/412-244 (m) | 85/411-548 | ||||||||||||||
Balassagyarmat | Május 1 Úti Általános Iskola | Fábián Gábor | 2660 Május 1. Út 2. | 35/301-239 (m) | - | ||||||||||||||
Dunaújváros | Petőfi Sándor Általános Iskola | Farkasné B. Andrea | 2400 Római Krt. 2. | 25/323-612 (m), 25/404-031 (o) | - | ||||||||||||||
Vác | Földváry Károly Általános Iskola | Sági László | 2600 Nagymező u. 14. | 27/315-297 (m) | - |
Közoktatási Információs Irodák (Megyei Pedagógiai Intézetek)
Város | Név | Irsz. | cím | Intézet | Telefon | ||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Kecskemét | Bodor Zoltán, Hornyák Zoltán | 6000 | Katona József tér 8. | Bács-Kiskun Megyei Pedagógiai Intézet | 76/416-420 | ||||||||||||||
Pécs | Gajdus Istvánné | 7626 | Széchenyi tér 9. | Baranya Megyei Pedagógiai Intézet | 72/211-700, 72/241-124 | ||||||||||||||
Békéscsaba | Dr. Tímár Éva, Zsotár Gyula | 5600 | Luther u. 5/b. | Békés Megyei Pedagógiai Intézet | 66/444-109 | ||||||||||||||
Miskolc | Régéci Zoltánné, Udvarnoki Miklósné | 3534 | Andrássy u. 96. | Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Pedagógiai Intézet | 46/379-790, 46/401-433 | ||||||||||||||
Budapest | Borbély Imre | 1088 | Vas u. 8. | Fővárosi Pedagógiai Intézet | 1382-156 | ||||||||||||||
Budapest | Gérnyi Ferencné | 1052 | Városház u. 7. | PestM egyei Pedagógiai Szolgáltató Intézet | 1176-726 | ||||||||||||||
Szeged | Szuromi Pálné | 6726 | Középfasor 1-3. | Csongrád Megyei Pedagógiai Intézet | 62/431-402 | ||||||||||||||
Székesfehérvár | Gerse István | 8000 | Marx tér1. | Fejér Megyei Pedagógiai Intézet | 22/310-589 | ||||||||||||||
Győr | Telekes Annamária | 9022 | Bajcsy-Zs. u. 80/84. | Győr-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet | 96/310-287 | ||||||||||||||
Debrecen | Csontó Béla, Nagy Jánosné | 4024 | Piac u.42/48. | Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Intézet | 52/449-630 | ||||||||||||||
Eger | Osváth Péter | 3300 | Széchenyi u. 47. | Heves Megyei Pedagógiai Intézet | 36/422-600 | ||||||||||||||
Szolnok | Rácz Éva | 5000 | Magyar út 4. | Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Pedagógiai Intézet | 56/422-652 | ||||||||||||||
Tatabánya | Juhász Mihály | 2800 | Fő tér 4. | Komárom-Esztergom Megyei Pedagógiai Intézet | 34/317-433 | ||||||||||||||
Salgótarján | Guszlev Viktor | 3100 | Május 1 út 77. | Nógrád Megyei Pedagógiai Intézet | 32/310-574/45,32/314-814 | ||||||||||||||
Kaposvár | Nagy Károly | 7400 | Csokonai u. 3. | Somogy Megyei Pedagógiai Intézet | 82/315-122/147 | ||||||||||||||
Nyíregyháza | Kindrusz Pál | 4400 | Buza u. 5. | Szabolcs-Szatmár Megyei Pedagógiai Intézet | 42/311-499 | ||||||||||||||
Szekszárd | Pámer Jakab | 7100 | Mártírok tere 11/13. | Tolna Megyei Pedagógiai Intézet | 74/312-918 | ||||||||||||||
Szombathely | Zelles Ilona | 9700 | Petőfi S. u. 8. | VasMegyei Pedagógiai Intézet | 94/314-174 | ||||||||||||||
Veszprém | Tamás Gyula, Varga Katalin | 8200 | Iskola u. 8. | Ipari Szki. és Általános Gimnázium | 88/406-866 | ||||||||||||||
Zalaegerszeg | Kámán Tibor | 8900 | Kossuth L. út 45-49. | Zala Megyei Pedagógiai Intézet | 92/313-293 |
Az OKI tantervi adatbankjában lévő tantervek 1997. május 15.
TELJES ISKOLAI TANTERVEK
név | típus | Profilazonosító | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Újreál 7-10. évf. | tanterv-iskolai | OKI96ÚJRTEL | |||||||||||||||||
Matematika | tanterv-átfogó | OKI96ÚJRMAT | |||||||||||||||||
Magyar nyelv és irodalom | tanterv-átfogó | OKI96ÚJRMAI | |||||||||||||||||
Nyelvtan | tanterv | OKI96ÚJRNY | |||||||||||||||||
Irodalom | tanterv | OKI96ÚJRIR | |||||||||||||||||
Élő idegen nyelv | tanterv-átfogó | OKI96ÚJRÉID | |||||||||||||||||
Angol nyelv | tanterv | OKI96ÚJRAN | |||||||||||||||||
Német nyelv kezdő | tanterv | OKI96ÚJRNÉ | |||||||||||||||||
Olasz nyelv | tanterv | OKI96ÚJROL | |||||||||||||||||
Ember és társadalom | tanterv-átfogó | OKI96ÚJRETÁ | |||||||||||||||||
Történelem | tanterv | OKI96ÚJRTÖ | |||||||||||||||||
Állampolgári ismeretek | tanterv | OKI96ÚJRTÁ | |||||||||||||||||
Rólam van szó - Rólunk van szó | tanterv | OKI96ÚJRINT | |||||||||||||||||
Ember és természet | tanterv-átfogó | OKI96ÚJRETE | |||||||||||||||||
Fizika | tanterv | OKI96ÚJRFI | |||||||||||||||||
Kémia | tanterv | OKI96ÚJRKÉ | |||||||||||||||||
Biológia és egészségtan | tanterv | OKI96ÚJRBE | |||||||||||||||||
Erdeiiskola | tanterv | OKI96ÚJRERD | |||||||||||||||||
Művészetek | tanterv-átfogó | OKI96ÚJRMŰV | |||||||||||||||||
Ének-zene | tanterv | OKI96ÚJRÉZ | |||||||||||||||||
Rajz és műalkotások elemzése | tanterv | OKI96ÚJRVK | |||||||||||||||||
Mozgóképkultúra és médiaismeret | tanterv | OKI96ÚJRMM | |||||||||||||||||
Informatika | tanterv-átfogó | OKI96ÚJRINF | |||||||||||||||||
Számítástechnika | tanterv | OKI96ÚJRSZ | |||||||||||||||||
Testnevelés és sport | tanterv-átfogó | OKI96ÚJRTES | |||||||||||||||||
Testnevelésés sport | tanterv | OKI96ÚJRTES | |||||||||||||||||
Életvitel és gyakorlati ismeretek | tanterv-átfogó | OKI96ÚJRÉGY | |||||||||||||||||
Gyakorlati ismeretek | tanterv | OKI96ÚJRHTTC | |||||||||||||||||
Erdei iskola | tanterv | OKI96ÚJRERD | |||||||||||||||||
Földünk és környezetünk | tanterv-átfogó | OKI96ÚJRFÖK | |||||||||||||||||
Földrajz | tanterv | OKI96ÚJRFÖK |
Óvoda, Iskola és Kultúra Háza, Csempeszkopács
Iskola 1-4. évfolyam | tanterv-iskolai | OKI96VAOTEL | |
Magyar nyelv és irodalom | tanterv | OKI96VAOMA | |
Matematika | tanterv | OKI96VAOMAT | |
Ember és környezete | tanterv | OKI96VAOTITE | |
Vizuális kultúra - Modellezés | tanterv | OKI96VAOVKTC | |
Ének-zene- Tánc | tanterv | OKI96VAOÉZ | |
Testnevelés | tanterv | OKI96VAOTES |
MŰVELTSÉGI TERÜLETRE KÉSZÜLT TANTERVCSALÁDOK
név | típus | Profilazonosító | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Nyelvtan-Kommunikáció-Irodalom Tizenéveseknek 5-10. | tanterv-átfogó | OKI96BZOMAI | |||||||||||||||||
Grammatika 5-10. | tanterv | OKI96BZOMAI | |||||||||||||||||
Irodalom 5-10. | tanterv | OKI96BZOMAI | |||||||||||||||||
Kommunikáció 5-8. | tanterv | OKI96BZOMAI | |||||||||||||||||
Helyesírás 5-8. | tanterv | OKI96BZOMAI | |||||||||||||||||
Helyesejtés 5-8. | tanterv | OKI96BZOMAI | |||||||||||||||||
Magyar nyelv és irodalom 7-12. | tanterv-átfogó | OKI96BANMAI | |||||||||||||||||
Irodalom7-12. | tanterv | OKI96BANMAI | |||||||||||||||||
Magyar nyelv 7-12. | tanterv | OKI96BANMAI | |||||||||||||||||
Magyar nyelv és irodalom 5-10. évfolyam | tanterv- átfogó | OKI96HELMAI | |||||||||||||||||
Magyar nyelv és irodalom 5-6. évfolyam | tanterv | OKI96HELMAI | |||||||||||||||||
Magya rnyelv 7-10. évfolyam | tanterv | OKI96HELMAI | |||||||||||||||||
Magyar irodalom 7-10. évfolyam | tanterv | OKI96HELMAI | |||||||||||||||||
Matematika 1-12. | tanterv-átfogó | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 1-6. normál | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 1-6. emelt szintű a 3. évfolyamtól | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 1-4. normál | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 1-4. emelt szintű a 3. évfolyamtól | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 1-8. normál | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 1-8. normál alapú | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 1-8. emelt szintű a 3. évfolyamtól | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 1-8. emelt alapú | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 1-10. normál | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 5-12. normál | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 5-12. alkalmazás orientált | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 5-12. emelt szintű | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 5-12. emelt alapú | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 7-12. normál | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 7-12. emelt szintű | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 7-12. alkalmazás orientált | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 9-12. normál | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 9-12. emelt szintű | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Matematika 9-12. alkalmazás orientált | tanterv | OKI96PÁLMAT | |||||||||||||||||
Társadalom és emberismeret 1-10. | tanterv-átfogó | OKI96HAJTÁEM | |||||||||||||||||
Társadalomismeret 1-10. | tanterv | OKI96HAJTÁ | |||||||||||||||||
Emberismeret 7-10. | tanterv | OKI96HAJEM | |||||||||||||||||
Ember és társadalom 3-10. | tanterv-átfogó | OKI96KORETÁ | |||||||||||||||||
Társadalom és honismeret 3-4. | tanterv | OKI96KORTI | |||||||||||||||||
Társadalmi ismeretek 5-6. | tanterv | OKI96KORTÁ | |||||||||||||||||
Társadalmi ismeretek 7-8. | tanterv | OKI96KORTÖTÁ | |||||||||||||||||
Történelem és állampolgári ismeretek 9-10. | tanterv | OKI96KORTÖTÁ | |||||||||||||||||
Gazdasági ismeretek 10. | tanterv | OKI96KORTÁ | |||||||||||||||||
Emberismeret 7-10. | tanterv | OKI96KOREM | |||||||||||||||||
Ember és természet 1-10. | tanterv-átfogó | OKI96STGETE | |||||||||||||||||
Természetismeret 1-6. | tanterv | OKI96STGTE | |||||||||||||||||
Fizika 7-10. | tanterv | OKI96STGFI | |||||||||||||||||
Kémia 7-10. | tanterv | OKI96STGKÉ | |||||||||||||||||
Biológia és egészségtan 7-10. | tanterv | OKI96STGBE | |||||||||||||||||
Ember és természet 1-12. | tanterv-átfogó | OKI96BNJETE | |||||||||||||||||
Biológia 7-11. | tanterv | OKI96BNJETE | |||||||||||||||||
Fizika 7-11. | tanterv | OKI96BNJETE | |||||||||||||||||
Kémia 7-10. | tanterv | OKI96BNJETE | |||||||||||||||||
Emberés tudomány 12. | tanterv | OKI96BNJETE | |||||||||||||||||
Természetismeret 2-4. | tanterv | OKI96BNJETE | |||||||||||||||||
Természetismeret 5-6. | tanterv | OKI96BNJETE | |||||||||||||||||
A kék bolygó és lakói 7-10. | tanterv-átfogó | OKI96HORETE | |||||||||||||||||
Természetvizsgálat 7. | tantárgy | OKI96HORFI | |||||||||||||||||
Csillagászat 7. | tantárgy | OKI96HORFI | |||||||||||||||||
Biológia 8-10. | tanterv | OKI96HORBE | |||||||||||||||||
Fizika 8-10. | tanterv | OKI96HORFI | |||||||||||||||||
Kémia 8-10. | tanterv | OKI96HORKÉ | |||||||||||||||||
Harmonikus természet (ETE) 1-10. | tanterv-átfogó | OKI96KUTETE | |||||||||||||||||
Természetismeret 1-6. | tanterv | OKI96KUTTE | |||||||||||||||||
Fizika 7-10. | tanterv | OKI96SMIFI | |||||||||||||||||
Biológia 7-10. | tanterv | OKI96FRABE | |||||||||||||||||
Kémia 7-10. | tanterv | OKI96CTIKÉ | |||||||||||||||||
Kútbanéző 1-10. (komplex művészeti tanterv) | tanterv- átfogó | OKI96ALAMŰV | |||||||||||||||||
Informatika 5-12. | tanterv-átfogó | OKI96NYVINF | |||||||||||||||||
Számítástechnika 5-12. | tanterv | OKI96NYLSZ | |||||||||||||||||
KönyvtárInformatika 5-12. | tanterv | OKI96VZSKÖ | |||||||||||||||||
Életünk és a technika 1-10. | tanterv-átfogó | OKI96SPÉGY | |||||||||||||||||
Testnevelés és sport műveltségterület 1-12. | tanterv-átfogó | OKI96WEGTES | |||||||||||||||||
Testnevelés és sport műveltségterület 1-4. | tanterv | OKI96WEGTES | |||||||||||||||||
Testnevelés és sport műveltségterület 5-6. | tanterv | OKI96WEGTES | |||||||||||||||||
Testnevelés és sport műveltségterület 7-8. | tanterv | OKI96WEGTES | |||||||||||||||||
Testnevelés és sport műveltségterület 9-10. | tanterv | OKI96WEGTES | |||||||||||||||||
Testnevelés és sport műveltségterület 11-12. | tanterv | OKI96WEGTES |
EGYES TANTÁRGYAK TANTERVEI (MŰVELTSÉGI TERÜLETEK SZERINT)
név | típus | Profil azonosító | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Magyar nyelv és irodalom | |||||||||||||||||||
Magyar nyelv 5-12. | tanterv | OKI96SZGNY | |||||||||||||||||
Élő idegen nyelv | |||||||||||||||||||
Angol kezdő 5-10. | tanterv | OKI96SZKAN | |||||||||||||||||
Francia 5-10. | tanterv | OKI96DARFR | |||||||||||||||||
Latin nyelv 5-12. | tanterv | OKI96BGRLA | |||||||||||||||||
Latin nyelv 7-12. - la&kult 1996. | tanterv | OKI96NHMLA | |||||||||||||||||
Német gimnáziumi kezdő tantervek 9-12. | tanterv | OKI96EVKNÉ | |||||||||||||||||
Német gimnáziumi haladó tantervek 9-12. | tanterv | OKI96EVHNÉ | |||||||||||||||||
Élő idegen nyelv - tagozatos német 3-8. | tanterv | OKI96HJONÉ | |||||||||||||||||
Német mint idegen nyelv 5-10. | tanterv | OKI96HOJNÉ | |||||||||||||||||
Olasz 5-12. | tanterv | OKI96NYTOL | |||||||||||||||||
Spanyol 5-10. | tanterv | OKI96ZOMSP | |||||||||||||||||
Spanyol 10-12. | tanterv | OKI96ZOMSP | |||||||||||||||||
Spanyol alap 9-12. | tanterv | OKI96ZOMSP | |||||||||||||||||
Spanyol speciális 9-12. | tanterv | OKI96ZOMSP | |||||||||||||||||
Spanyol kéttannyelvű 9-13. | tanterv | OKI96ZOMSP | |||||||||||||||||
Matematika | |||||||||||||||||||
Matematika1-4. | tanterv | OKI96CNEMAT | |||||||||||||||||
Ember és társadalom | |||||||||||||||||||
Emberismeret 4-10. | tanterv | OKI96PALTIEM | |||||||||||||||||
Történelem 5-10. | tanterv | OKI96UJVTITÁTÖ | |||||||||||||||||
Társadalomtörténeti esettanulmányok 5-10. | tanterv | OKI96JGYETÁ | |||||||||||||||||
Civizmus 1-10. (társ., állampolg. és gazd. ism.) | tanterv | OKI96SZITITÁ | |||||||||||||||||
Társadalomismeret 7-10. | tanterv | OKI96PAAEMTATÖ | |||||||||||||||||
Történelem 7-10. | tanterv | OKI96VASTÖ | |||||||||||||||||
Budapest tanterv történelem 7-10. | tanterv | OKI96FOKTÖ | |||||||||||||||||
Történelem 7-10. | tanterv | OKI96BISTÖ | |||||||||||||||||
Filozófia 11-12. | tanterv | OKI96HAJPH | |||||||||||||||||
Ember és természet | |||||||||||||||||||
Kémia 7-10. | tanterv | OKI96WAJKÉ | |||||||||||||||||
Biológia 7-10. | tanterv | OKI96HEGBE | |||||||||||||||||
Földünk és környezetünk | |||||||||||||||||||
Földünk és környezetünk (földrajz) 7-10. | tanterv | OKI96MAMFÖK | |||||||||||||||||
"Világvándor" Földünk és környezetünk 7-10. | tanterv | OKI96LEJFÖK | |||||||||||||||||
Művészetek | |||||||||||||||||||
Ének-zene1-6. | tanterv | OKI96MTEÉZ | |||||||||||||||||
Ének-zene1-6. | tanterv | OKI96TURÉZ | |||||||||||||||||
Ének-zene1-10. | tanterv | OKI96KODÉZ | |||||||||||||||||
Ének-zene tanterv 5-10. | tanterv | OKI96MONÉZ | |||||||||||||||||
Ének-zene 1-4. | tanterv | OKI96KODÉZ | |||||||||||||||||
Ének-zene 5-8. | tanterv | OKI96KODÉZ | |||||||||||||||||
Ének-zene 9-10. | tanterv | OKI96KODÉZ | |||||||||||||||||
Karének 5-10. | tanterv | OKI96KODÉZ | |||||||||||||||||
Ének-zene1-10. | tanterv | OKI96ZAKÉZ | |||||||||||||||||
Tánc és dráma 1-6. | tanterv | OKI96BTFTD | |||||||||||||||||
Vizuáli skultúra 1-10. | tanterv | OKI96GYŐRVK | |||||||||||||||||
Vizuális nevelés 1-10. | tanterv | OKI96TLGVK | |||||||||||||||||
Vizuális nevelés 1-10. | tanterv | OKI96TLGVK | |||||||||||||||||
Ábrázolás és művészet 1-12. | tanterv | OKI96MROVK | |||||||||||||||||
Mozgóképkultúra és médiaismeret 7-10. | tanterv | OKI96AKGMM | |||||||||||||||||
Mozgóképkultúra és médiaismeret 7-12. | tanterv | OKI96SZTMM | |||||||||||||||||
Informatika | |||||||||||||||||||
Számítástechnika 7-8. | tanterv | OKI96TGYSZ | |||||||||||||||||
Számítástechnika 5-10. | tanterv | OKI96THESZ | |||||||||||||||||
Számítástechnika 5-12. | tanterv | OKI96NYISZ | |||||||||||||||||
Könyvtárhasználat 5-12. | tanterv | OKI96SZPKÖ | |||||||||||||||||
Könyvtárhasználat 7-12. | tanterv | OKI96SZEKÖ | |||||||||||||||||
Életvitel és gyakorlati ismeretek | |||||||||||||||||||
Pályaorientáció 7-10. | tanterv | OKI96MUHPO | |||||||||||||||||
Pályaorientáció 4. 6. 8. 10. | tanterv | OKI96MHUPO | |||||||||||||||||
Testnevelés és sport | |||||||||||||||||||
Fővezér/tantervi alváltozatok | tanterv | OKI96OZSTES | |||||||||||||||||
Testnevelési tanterv 1-6. osztály | tanterv | OKI96OZSTES | |||||||||||||||||
Testnevelés 1-4. | tanterv | OKI96OZSTES | |||||||||||||||||
Testnevelés 5-6. | tanterv | OKI96OZSTES | |||||||||||||||||
Egyszerűsített szerkezetű testnevelési tanterv 1-6. | tanterv | OKI96OZSTES | |||||||||||||||||
Testnevelés tanterv, évfolyamos 1-6. | tanterv | OKI96OZSTES | |||||||||||||||||
Gyógytestnevelés helyi tanterv 1-12. | tanterv | OKI96KISTES |