7. Pedagógusok
7.1. táblázat
A pedagógus-munkaerő foglalkoztatottsága az egyes OECD-országokban, 1999
Ország | Az alap- és a középfokú oktatásban foglalkoztatott tanárok aránya a teljes munkaerő százalékában | Részmunkaidőben foglalkoztatott pedagógusok az oktatás minden szintjén |
---|---|---|
Ausztrália | 2,3 | n. a. |
Ausztria | 2,6 | 23,9 |
Csehország | 2,1 | n. a. |
Dánia | 2,8 | 22,9 |
Egyesült Államok | 2,2 | 17,1 |
Egyesült Királyság | 2,4 | 26,8 |
Finnország | 2,4 | 6,0 |
Görögország | n. a. | 19,2 |
Hollandia | 2,8 | n. a. |
Írország | 2,8 | 17,2 |
Japán | 1,5 | 25,0 |
Kanada | 1,7 | 23,3 |
Korea | 1,4 | 17,4 |
Magyarország | 3,6 | 11,0 |
Németország | 1,9 | 42,5 |
Norvégia | 3,7 | 30,8 |
Spanyolország | 2,7 | 13,7 |
Svájc | 2,3 | 54,1 |
Svédország | 2,8 | 23,3 |
2,6 | 22,8 |
Forrás: Education at a Glance, 2001
7.2. táblázat
A pedagógus- és tanulólétszámok változása iskolatípusok szerint (nappali tagozaton, felnőttoktatás nélkül) 1990/91 és 2001/02 között (1990/91 = 100%)
Intézménytípus | Pedagóguslétszám | Tanulólétszám |
---|---|---|
Óvoda | 96,1 | 87,5 |
Általános iskola | 93,3 | 81,0 |
Középiskola | 158,5 | 144,2 |
Szakmunkásképzés | 61,8 | 55,8 |
Összesen | 100,4 | 88,4 |
Forrás: Jelentés..., 2000 és OM oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
7.3. táblázat
A pedagógusok létszámának változása iskolatípusok szerint, 1990/91 és 1997/98–2001/02
Tanév | Óvoda | Általános iskola | Gimnázium | Szakközépiskola | Szakiskola | Speciális szakiskola |
---|---|---|---|---|---|---|
1990/91 | 33 635 | 96 791 | 10 246 | 12 656 | 12 906 | 127 |
1997/98 | 31 848 | 89 238 | 13 669 | 17 096 | 9 339 | 476 |
1998/99 | 32 235 | 89 570 | 14 021 | 17 831 | 8 777 | 462 |
1999/00 | 31 653 | 89 424 | 14 415 | 18 430 | 8 350 | 468 |
2000/01* | 32 000 | 89 750 | 15 550 | 18 950 | 8 150 | 575 |
2001/02 | 32 327 | 90 294 | 16 845 | 19 450 | 7 982 | 801 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2001/2002
* A 2000/01. évi adatok a 98%-os felmérés és a trend alapján becsültek az OM által.
Megjegyzés: Az általános iskolák adatai a gyógypedagógiai általános iskolák adatait is tartalmazzák. A szakiskolai adatokban 2000-ig a szakmunkásképző, a gép- és gyorsíró, egészségügyi és egyéb szakiskolák együttes adatai szerepelnek. Az óvodapedagógusok száma 1998-tól tartalmazza a fogyatékosokat ellátó intézményekben az óvodai csoportokkal foglalkozó óvodapedagógusok számát is.
7.4. táblázat
Az egy pedagógusra jutó tanulók száma az állami és a magánfenntartású iskolákban, különböző iskolafokozatokon az egyes OECD-országokban, 2000
Ország | Óvoda (ISCED 0) | Általános iskola alsó tagozat (ISCED 1) |
Általános iskola felső tagozat (ISCED 2) |
Középfok (ISCED 3) |
---|---|---|---|---|
Ausztrália | n. a. | 17,3 | n. a. | n. a. |
Ausztria | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
Csehország | 13,1 | 19,7 | 14,7 | 11,5 |
Dánia | 6,6 | 10,4 | 11,4 | 14,4 |
Egyesült Államok | 18,7 | 15,8 | 16,3 | 14,1 |
Egyesült Királyság | 21,0 | 21,2 | 17,6 | 12,5 |
Finnország | 12,2 | 16,9 | 10,7 | 17,0 |
Görögország | 15,8 | 13,4 | 10,8 | 10,5 |
Hollandia | n. a. | 16,8 | n. a. | n. a. |
Írország | 15,1 | 21,5 | 15,9 | n. a. |
Izland | 5,4 | n. a. | 12,7 | 9,7 |
Japán | 18,8 | 20,9 | 16,8 | 14,0 |
Kanada | 18,1 | 18,1 | 18,1 | 19,5 |
Korea | 23,1 | 32,1 | 21,5 | 20,9 |
Magyarország | 11,6 | 10,9 | 10,9 | 11,4 |
Németország | 23,6 | 19,8 | 15,7 | 13,9 |
Spanyolország | 16,1 | 14,9 | n. a. | n. a. |
Svájc* | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
Svédország | n. a. | 12,8 | 12,8 | 15,2 |
Új-Zéland | 7,5 | 20,6 | 19,9 | 13,1 |
15,5 | 17,7 | 15,0 | 13,9 |
Forrás: Education at a Glance, 2002
* Csak az állami intézmények.
7.5. táblázat
Átlagos osztálylétszám az egyes OECD-országokban a különböző iskolafokozatokon, 2000
Ország | Általános iskola alsó tagozat (ISCED 1) |
Általános iskola felső tagozat (ISCED 2) |
---|---|---|
Ausztrália | 25,0 | n. a. |
Ausztria | 20,0 | n. a. |
Csehország | 20,3 | 21,9 |
Dánia | 19,0 | 18,6 |
Finnország | n. a. | 19,9 |
Franciaország | 22,6 | 24,5 |
Görögország | 17,9 | 24,2 |
Hollandia | 23,9 | n. a. |
Írország | n. a. | n. a. |
Japán | 29,0 | 34,7 |
Kanada | n. a. | n. a. |
Korea | 36,5 | 38,5 |
Lengyelország | 21,2 | 24,6 |
Magyarország | 21,2 | 21,5 |
Németország* | 22,4 | 24,6 |
Spanyolország | 21,1 | 26,0 |
Svájc | 20,1 | 18,8 |
Svédország | n. a. | n. a. |
Szlovákia | 21,4 | 23,8 |
Portugália | 20,5 | 22,6 |
21,9 | 23,6 |
Forrás: Education at a Glance, 2002
* 2001. évi adat.
7.6. táblázat
Az éves tanítási órák száma az egyes OECD-országokban a különböző iskolafokozatokon, 2000
Ország | Általános iskola alsó tagozat (ISCED 1) | Általános iskola felső tagozat (ISCED 2) | Középfok (ISCED 3) |
---|---|---|---|
Ausztrália | 882 | 811 | 803 |
Ausztria | 684 | 658 | 623 |
Csehország | 650 | 650 | 621 |
Dánia | 640 | 640 | 560 |
Egyesült Államok | 1139 | 1127 | 1121 |
Finnország | 656 | 570 | 527 |
Görögország | 780 | 629 | 629 |
Hollandia | 930 | 867 | 867 |
Írország | 915 | 735 | 735 |
Izland | 629 | 629 | 464 |
Japán | 635 | 557 | 478 |
Korea | 829 | 565 | 545 |
Magyarország | 583 | 555 | 555 |
Németország | 783 | 732 | 690 |
Spanyolország | 880 | 564 | 548 |
Svájc | 884 | 859 | 674 |
Svédország | n. a. | n. a. | n. a. |
Törökország | 639 | n. a. | 504 |
Új-Zéland | 985 | 968 | 950 |
792 | 720 | 648 |
Forrás: Education at a Glance, 2002
Megjegyzés: 60 percre átszámított adatok.
7.7. táblázat
A szakképzett pedagógusok átlagos és medián életkora, 1989 és 2001 között
Év | Közoktatás együtt | Alapfokú oktatás | Középfokú oktatás | ||
---|---|---|---|---|---|
Átlagos életkor | Átlagos életkor | Az életkor mediánja |
Átlagos életkor | Az életkor mediánja |
|
1989 | 38,1 | 37,2 | 36 | 40,5 | 41 |
1992 | 39,6 | 38,7 | 38 | 41,9 | 43 |
1994 | 39,0 | 38,4 | 38 | 40,8 | 41 |
1995 | 39,4 | 38,6 | 38 | 41,4 | 42 |
1996 | 39,6 | 38,7 | 38 | 41,7 | 42 |
1997 | 39,9 | 39,5 | 39 | 41,9 | 43 |
1998 | 39,8 | 39,2 | 39 | 41,7 | 43 |
1999 | 40,7 | 40,2 | 40 | 42,5 | 44 |
2000 | 41,0 | 40,4 | 40 | 43,1 | 44 |
2001 | 41,5 | 41,0 | 41 | 43,1 | 45 |
Forrás: Az Országos Munkaügyi (Módszertani) Központ Bértarifa-felvételének felhasználásával Varga Júlia számításai
7.8. táblázat
A szakképzett pedagógusok korcsoportok szerinti megoszlása a közoktatásban, 1992 és 2001 között (%)
Év | 29 éves és fiatalabb |
30–39 éves | 40–49 éves | 50–59 éves | 60 éves és idősebb |
Együtt |
---|---|---|---|---|---|---|
1992 | 16,7 | 35,4 | 28,9 | 18,4 | 0,6 | 100 |
1994 | 17,9 | 36,3 | 29,3 | 15,8 | 0,7 | 100 |
1995 | 17,2 | 35,3 | 30,5 | 16,4 | 0,6 | 100 |
1996 | 13,7 | 36,4 | 32,8 | 17,0 | 0,1 | 100 |
1997 | 12,7 | 35,1 | 34,8 | 17,3 | 0,1 | 100 |
1998 | 12,5 | 35,1 | 35,9 | 16,3 | 0,2 | 100 |
1999 | 11,8 | 32.7 | 35,8 | 18,3 | 1,4 | 100 |
2000 | 11,7 | 32,3 | 35,8 | 18,9 | 1,3 | 100 |
2001* | 13,2 | 30,2 | 37,7 | 17,0 | 1,9 | 100 |
2001** | 13,5 | 28,4 | 36,4 | 19,4 | 2,3 | 100 |
Forrás: Az Országos Munkaügyi (Módszertani) Központ Bértarifa-felvételének felhasználásával Varga Júlia számításai
* Az OMMK Bértarifa-felvételének.
** OM statisztikai adatok 2001.
7.9. táblázat
A közoktatásban foglalkoztatott pedagógusok* megoszlása életkor és nem szerint, 2001
Korcsoport | Nő | Férfi | Összes | |||
---|---|---|---|---|---|---|
N | % | N | % | N | % | |
29 év alatt | 24 070 | 13,4 | 4 512 | 2,5 | 28 582 | 15,9 |
30–39 | 45 917 | 25,5 | 8 291 | 4,6 | 54 208 | 30,1 |
40–49 | 50 362 | 28,0 | 9 387 | 5,2 | 59 749 | 33,2 |
50–59 | 24 124 | 13,4 | 8 459 | 4,7 | 32 583 | 18,1 |
60 felett | 2 493 | 1,4 | 2 232 | 1,2 | 4 725 | 2,6 |
Összes | 146 966 | 81,7 | 32 881 | 18,3 | 179 847 | 100,0 |
Forrás: OM 2001/2002. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika és Imre Nóra számítása
* Összes feladatellátási helyen: óvoda, általános iskola, szakiskola (szakmunkásképző iskola), speciális szakiskola, gimnázium, szakközépiskola, alapfokú művészetoktatás, kollégium, beszédjavító szakszolgálat, nevelési tanácsadó szakszolgálat, szakértői bizottság.
7.10. táblázat
A közoktatásban foglalkoztatott pedagógusok életkor szerinti megoszlása néhány kiemelt fenntartó típusa szerint, 2001
Korcsoport | Települési/kerületi önkormányzat | Egyház | Alapítvány | |||
---|---|---|---|---|---|---|
N | % | N | % | N | % | |
29 év alatt | 19 120 | 14,83 | 2103 | 26,82 | 698 | 27,50 |
30–39 | 39 829 | 30,90 | 2468 | 31,47 | 832 | 32,70 |
40–49 | 44 249 | 34,30 | 1912 | 24,37 | 698 | 27,41 |
50–59 | 22 777 | 17,68 | 1066 | 13,59 | 251 | 9,85 |
60 felett | 2 887 | 2,24 | 295 | 3,71 | 66 | 2,58 |
Összes | 128 862 | 100,00 | 7840 | 100,00 | 2545 | 100,00 |
Forrás: OM 2001/2002. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika és Imre Nóra számítása
7.11. táblázat
A különböző oktatási szinteken foglalkoztatott pedagógusok életkor szerinti megoszlása, 2001
Korcsoport | Óvoda | Alapfok | Alsó középfok | Középfok | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
N | % | N | % | N | % | N | % | |
29 év alatt | 3 625 | 12,9 | 6 176 | 16,4 | 5 716 | 13,5 | 5 629 | 17,4 |
30–39 | 9 538 | 34,0 | 12 394 | 32,9 | 11 503 | 27,2 | 7 835 | 24,3 |
40–49 | 11 269 | 40,2 | 13 395 | 35,6 | 15 225 | 36,0 | 9 580 | 29,6 |
50–59 | 3 395 | 12,1 | 4 962 | 13,2 | 8 803 | 20,8 | 7 464 | 24,0 |
60 felett | 195 | 0,7 | 674 | 1,7 | 978 | 2,3 | 1 484 | 4,5 |
Forrás: OM 2001/2002. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika becslése
7.12. táblázat
Az aktív foglalkoztatottak, az értelmiségi-szellemi foglalkozásúak és a pedagógusok korösszetétele, 2001
Korcsoport | Foglalkoztatottak | Értelmiségi, szellemi foglalkozás | Pedagógusok | |||
---|---|---|---|---|---|---|
N | % | N | % | N | % | |
15–19 | 56 255 | 1,52 | 338 476 | 22,52 | – | – |
20–29 | 927 645 | 25,09 | 28 582 | 15,8 | ||
30–39 | 929 241 | 25,13 | 375 710 | 25,00 | 54 208 | 30,1 |
40–49 | 1 103 013 | 29,80 | 460 984 | 30,68 | 59 749 | 33,2 |
50–59 | 622 734 | 16,84 | 292 179 | 19,45 | 32 583 | 18,1 |
60 felett | 58 040 | 1,28 | 35 125 | 2,33 | 4 725 | 2,6 |
Összes | 3 696 928 | 100,00 | 1 502 474 | 100,00 | 179 847 | 100,00 |
Forrás: Népszámlálás 2001/6., KSH; OM 2001/2002. évi oktatásstatisztikai adatbázisa
7.13. táblázat
A nők százalékos aránya a pedagógus-munkaerőben az egyes OECD-országokban a különböző oktatási szinteken, 1999
Ország | Óvoda | Általános iskola alsó tagozat |
Általános iskola felső tagozat |
Középfok |
---|---|---|---|---|
Ausztria | 98,8 | 88,5 | 63,8 | 48,6 |
Csehország | 99,8 | 84,5 | 81,0 | 56,3 |
Dánia | 92,0 | 63,0 | 63,1 | 30,3 |
Egyesült Államok | 94,7 | 86,5 | 60,2 | 50,8 |
Egyesült Királyság | 89,9 | 75,6 | 54,8 | 56,3 |
Finnország | 96,3 | 71,2 | 70,6 | 56,8 |
Franciaország | 77,7 | 77,7 | 62,8 | 50,6 |
Írország | 92,2 | 84,8 | 55,9 | n. a. |
Izland | 98,2 | 76,6 | n. a. | 43,5 |
Kanada | 67,7 | 67,5 | 67,3 | 66,8 |
Korea | 99,8 | 66,8 | 56,2 | 27,6 |
Magyarország | 100,0 | 85,5 | 85,6 | 58,8 |
Németország | 96,7 | 81,5 | 56,7 | 39,0 |
Olaszország | 99,5 | 94,6 | 73,3 | 58,8 |
Spanyolország | 92,8 | 68,3 | n. a. | 52,3 |
Svájc | 99,4 | 72,4 | 45,0 | 31,7 |
Svédország | 96,7 | 79,9 | 61,9 | 50,0 |
Új-Zéland | 98,5 | 81,9 | 61,7 | 53,1 |
OECD-országok átlaga | 94,6 | 77,0 | 62,7 | 48,9 |
Forrás: Education at a Glance, 2001
7.14. táblázat
A pedagógusok nemenkénti megoszlása a fenntartó típusa szerint, 2001
Összes | Ebből nő | Nők aránya (%) | |
---|---|---|---|
Települési/kerületi önkormányzat | 128 862 | 108 763 | 84,4 |
Megyei/fővárosi önkormányzat | 21 342 | 15 013 | 70,3 |
Felsőoktatási intézmény | 1 354 | 1 057 | 78,1 |
Egyház | 7 840 | 6 132 | 78,2 |
Alapítvány | 2 545 | 1 807 | 71,0 |
Forrás: OM 2001/2002. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számítása
Megjegyzés: A táblázat nem teljes, nem tartalmazza az olyan fenntartású intézményeket, mint egyéni vállalkozás, közalapítvány stb.
7.15. táblázat
A közoktatásban foglalkoztatottak iskolai végzettség szerinti összetétele, 1992 és 2001 között (%)
Általános iskola és kevesebb |
Szakmunkásképző, szakiskola |
Középiskola | Felsőfok | Összesen | |
---|---|---|---|---|---|
1992 | 17,0 | 5,4 | 17,4 | 60,3 | 100 |
1997 | 18,8 | 6,6 | 17,4 | 57,2 | 100 |
1999 | 16,7 | 7,9 | 12,0 | 63,4 | 100 |
2000 | 14,7 | 8,2 | 13,5 | 63,6 | 100 |
2001 | 14,7 | 8,4 | 11,9 | 65,0 | 100 |
Forrás: Az Országos Munkaügyi (Módszertani) Központ Bértarifa-felvételének felhasználásával Varga Júlia számításai
7.16. táblázat
A pedagóguslétszámok alakulása képesítések szerint, 1989/90–1999/00 és 2001/02
Képe- sítés |
1989/ 90 |
1990/ 91 |
1991/ 92 |
1992/ 93 |
1993/ 94 |
1994/ 95 |
1995/ 96 |
1996/ 97 |
1997/ 98 |
1998/ 99 |
1999/ 00 |
2001/ 02 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Közép- fokú óvoda- peda- gógus |
7 539 | 6 324 | 6 758 | 6 162 | 5 663 | 5 202 | 4 756 | 3 647 | 2 232 | 1 738 | 1 434 | 1 404 |
Felső- fokú óvoda- peda- gógus |
25413 | 25668 | 25625 | 26131 | 26341 | 26800 | 26569 | 27200 | 28526 | 29292 | 29117 | 30313 |
Tanító (tanító speci- ális képes- ítéssel) |
39183 | 35521 | 38528 | 38392 | 38405 | 38603 | 37481 | 36212 | 35961 | 36069 | 36101 | 40010 |
Álta- lános iskolai tanár |
46989 | 56118 | 48157 | 47948 | 48833 | 49040 | 47588 | 45808 | 45030 | 45088 | 44566 | 50639 |
Közép- iskolai tanár |
22089 | 24415 | 23926 | 24741 | 25793 | 26523 | 26938 | 27301 | 27695 | 29014 | 29919 | 36970 |
Egyéb peda- gógus |
8 147 | 4 788 | 7 314 | 7 477 | 7 935 | 8 363 | 7 918 | 7 304 | 8 045 | 8 321 | 8 699 | 5 801 |
Peda- gógiai képe- sítés nélküli |
7 740 | 8 184 | 6 277 | 6 377 | 7 912 | 8 141 | 7 037 | 6 203 | 5 177 | 4 828 | 4 377 | 5 598 |
Képe- sítés nélkül |
883 | 1 643 | 776 | 847 | 807 | 838 | 800 | 834 | 806 | 659 | 572 | |
Szakmai okta- tásra képe- sített peda- gógus |
4 030 | n. a. | 3 875 | 3 849 | 4 204 | 4 167 | 3 990 | 3 726 | 3 511 | 3 286 | 3 134 | 3 332 |
Gyógy- peda- gógus |
3 896 | 3 878 | 3 878 | 3 955 | 3 994 | 4 044 | 4 136 | 4 062 | 4 132 | 4 256 | 4 230 | 5 570 |
Összesen | 165909 | 166539 | 165114 | 165879 | 169887 | 171671 | 167213 | 162297 | 161115 | 162551 | 162149 | 179847 |
Forrás: Jelentés..., 2000; OM 2001/2002. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
Megjegyzés: A 2001/2002. tanévben 11 feladatellátási hely szerepel, a korábbi adatokban ennél kevesebb.
7.17. táblázat
A pedagóguslétszám és ezen belül a képesítés nélküliek aránya a különböző típusú településeken, 2001/02 (%)
Településtípus | Alapfok | Középfok | ||
---|---|---|---|---|
Összes pedagógus | Képesítés nélküli pedagógus | Összes pedagógus | Képesítés nélküli pedagógus | |
Főváros | 15 | 17 | 21 | 17 |
19 | 7 | 38 | 38 | |
Város | 31 | 29 | 36 | 40 |
Nagyközség | 9 | 15 | 3 | 3 |
Község | 25 | 32 | 2 | 3 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 |
N | 122 316 | 2 148 | 100 347 | 6 022 |
Forrás: OM 2001/2002. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számítása
7.18. táblázat
A közoktatásban foglalkoztatottak foglalkozási csoportok szerinti összetétele, 1992 és 2001 között (%)
Foglalkozási csoport | 1992 | 1997 | 1999 | 2000 | 2001 |
---|---|---|---|---|---|
Vezetők | 2,60 | 8,68 | 8,69 | 9,67 | 8,7 |
Felsőfokú végzettséget igénylő foglalkozások | 5,02 | 6,62 | 5,78 | 7,13 | 6,0 |
Irodai foglalkozások | 5,16 | 2,46 | 2,34 | 2,47 | 2,3 |
Szolgáltató foglalkozások | 4,15 | 9,26 | 9,37 | 8,91 | 9,1 |
Takarítók, őrök | 15,84 | 15,20 | 15,50 | 14,61 | 14,7 |
Szakképzett pedagógusok | 64,25 | 52,51 | 54,28 | 53,86 | 55,7 |
Egyéb pedagógus foglalkozások | 2,98 | 5,27 | 4,04 | 3,35 | 3,5 |
Együtt | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,0 |
Forrás: Az Országos Munkaügyi (Módszertani) Központ Bértarifa-felvételének felhasználásával Varga Júlia számításai
Megjegyzés: A foglalkozási csoportok a FEOR-besorolás alapján képzett csoportok. A következő foglalkozások kerültek az egyes csoportokba. (1) A vezetők csoportjába az intézményvezetők, részegységvezetők. (2) A felsőfokú végzettséget igénylő foglalkozások csoportjába valamennyi, a pedagógus-munkakörön kívüli olyan foglalkozás, mely a felsőfokú képzettség önálló alkalmazását igényli például: számítástechnikai szervező, informatikus, orvos, könyvtáros, valamint az egyéb felsőfokú végzettséget igénylő foglalkozások. (3) Az irodai foglalkozások csoportjába: az irodai és ügyviteli jellegű foglalkozások. (4) A szolgáltató foglalkozások csoportjába a szolgáltató foglalkozások mellett (pl. szakács, vagyonőr) az ipari és mezőgazdasági foglalkozások, valamint a gépkezelő, járművezető foglalkozások. (5) Az őrök, takarítók csoportjába a szakképzettséget nem igénylő, egyszerű foglalkozások, takarítók, őrök, anyagmozgatók egyéb segédmunkások. (6) A szakképzett pedagógusok csoportjába: a felsőfokú tanintézeti tanárok, a középiskolai tanárok, a középfokú intézmények szakoktatói, gyakorlati oktatói, egyéb középfokú tanintézeti oktatók, az általános iskolai tanárok, tanítók, az óvónők, egyéb alapfokú tanintézeti oktatók, gyógypedagógusok, konduktorok, egészségnevelők, egyéb speciális oktatók, nevelők, pedagógiai szakértők, egyéb szakképzett oktatók, nevelők. (7) Az egyéb pedagógus foglalkozások csoportjába: a képesítés nélküli pedagógusok, gyermek- és ifjúsági felügyelők, pedagógiai asszisztensek, egészségnevelő-asszisztensek, gyógypedagógiai asszisztensek és egyéb pedagógusok.
Az 1992-ben készült adatfelvétel még a régi FEOR-besorolás alapján történt, mely a pedagógus-munkakörökre kevésbé részletes, de a csoportok képzése szempontjából ez nem jelent nehézséget, azok összehasonlíthatóak.
7.19. táblázat
Új pedagógusstátus létesítése, 1996/97–2001/02
Válasz | Általános iskola | Középiskola | ||
---|---|---|---|---|
N | % | N | % | |
Volt ilyen | 236 | 26,3 | 157 | 47,7 |
Nem volt, de várható | 94 | 10,5 | 33 | 10,1 |
Nem volt, nem várható | 569 | 63,3 | 139 | 42,2 |
Összes | 899 | 100,0 | 329 | 100,0 |
Forrás: Simon, 2002
A feltett kérdés: „Milyen változások voltak az elmúlt öt évben, illetve milyen változások várhatók a következő néhány évben?”
7.20. táblázat
Pedagógusstátus elvonása, 1996/97–2001/02
Válasz | Általános iskola | Középiskola | ||
---|---|---|---|---|
N | % | N | % | |
Volt ilyen | 184 | 20,6 | 67 | 20,4 |
Nem volt, de várható | 87 | 9,7 | 17 | 5,2 |
Nem volt, nem várható | 623 | 69,7 | 245 | 74,4 |
Összes | 894 | 100,0 | 329 | 100,0 |
Forrás: Simon, 2002
A feltett kérdés: „Milyen változások voltak az elmúlt öt évben, illetve milyen változások várhatók a következő néhány évben?”
7.21. táblázat
Betöltetlen álláshelyről nyilatkozó iskolák aránya, 2001/02
Válasz | N | % |
---|---|---|
Van betöltetlen állás | 414 | 34,9 |
Nincs betöltetlen állás | 770 | 65,1 |
Összes | 1184 | 100,0 |
Forrás: Iskolai szintű adatfelvétel, 2001/2002
A feltett kérdés: „Van-e az iskolában betöltetlen álláshely jelenleg?”
7.22. táblázat
Betöltetlen álláshelyeket meghirdető iskolák aránya, 2001/02
Válasz | N | % |
---|---|---|
Igen, valamennyit meghirdette | 292 | 71,1 |
Nem mindegyiket hirdette meg | 34 | 8,2 |
Nem hirdette meg | 85 | 20,8 |
Összes | 410 | 100,0 |
Forrás: Iskolai szintű adatfelvétel, 2001/2002
A feltett kérdés: „Meghirdette-e az iskola a betöltetlen álláshelyeket?”
7.23. táblázat
A közoktatásban foglalkoztatott pedagógusok és a regisztrált pedagógus-munkanélküliek száma, 1993/94 és 2001/02 között
Megnevezés | 1993/94 | 1995/96 | 1996/97 | 1997/98 | 1998/99 | 2001/02 |
---|---|---|---|---|---|---|
Foglalkoztatottak | 160 684 | 158 180 | 154 234 | 153 673 | 154 956 | 179 847 |
Regisztrált munkanélküliek | 3 629 | 5 227 | 5 199 | 4 721 | 4 418 | 3 658 |
Munkanélküliek %-os aránya | 2,3 | 3,3 | 3,4 | 3,1 | 2,9 | 2,03 |
Forrás: Szép, 2003
7.24. táblázat
A regisztrált pedagógus-munkanélküliek számának alakulása végzettségük szerint, 1993–2002
Végzettség | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Középiskolai tanár | 187 | 189 | 245 | 345 | 452 | 397 | 414 | 416 | 355 | 396 |
Általános iskolai felső tagozatos tanár | 553 | 527 | 551 | 838 | 1002 | 874 | 788 | 796 | 754 | 731 |
Általános iskolai tanító | 499 | 444 | 493 | 806 | 851 | 798 | 661 | 742 | 686 | 617 |
Óvodapedagógus | 897 | 823 | 892 | 1212 | 1150 | 1042 | 960 | 1046 | 844 | 682 |
Forrás: Szép, 2003
Megjegyzés: Az adatok az adott év márciusára vonatkoznak.
7.25. táblázat
A közoktatásban dolgozó tanárok törvényben garantált éves fizetése 15 év gyakorlat után az egy főre eső GDP-hez és a kezdő fizetéshez viszonyítva különböző oktatási szinteken, 2000
Ország | A tizenöt éves gyakorlattal rendelkezők fizetése az egy főre jutó GDP arányában |
A tizenöt éves gyakorlattal rendelkezők fizetésének és a kezdő fizetésnek az aránya |
A kezdő fize- téstől az elért legma- gasabb fizetésig eltelt évek száma (alsó közép- fok) |
A tizenöt éves gyakorlattal rendelkezők egy tanórára eső fizetése (USD/óra) |
A felső közép- fokon tanítók egy tanórára eső fizetése az álta- lános iskolai tanító egy tan- órára eső fizeté- séhez viszo- nyítva |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alap- fok |
Alsó közép- fok |
Gimná- zium |
Alap- fok |
Alsó közép- fok |
Gimná- zium |
Alap- fok |
Alsó közép- fok |
Gimná- zium |
|||
Anglia | 1,48 | 1,48 | 1,48 | 1,58 | 1,58 | 1,58 | 8 | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
Ausztrália | 1,43 | 1,43 | 1,43 | 1,42 | 1,42 | 1,42 | 8 | 43 | 47 | 48 | 1,10 |
Ausztria | 1,03 | 1,07 | 1,19 | 1,21 | 1,23 | 1,26 | 34 | 39 | 42 | 49 | 1,27 |
(flamand) |
1,22 | 1,28 | 1,64 | 1,34 | 1,40 | 1,44 | 27 | 39 | 48 | 65 | 1,67 |
Belgium (francia) |
1,18 | 1,25 | 1,61 | 1,36 | 1,41 | 1,46 | 27 | 39 | 46 | 64 | 1,64 |
Csehország | 0,65 | 0,65 | 0,80 | 1,33 | 1,33 | 1,33 | 32 | 14 | 14 | 18 | 1,28 |
Dánia | 1,16 | 1,16 | 1,35 | 1,13 | 1,13 | 1,33 | 8 | 51 | 51 | 68 | 1,33 |
Egyesült Államok |
1,12 | 1,12 | 1,12 | 1,45 | 1,45 | 1,45 | n. a. | 35 | 36 | 36 | 1,02 |
Finnország | 1,03 | 1,18 | 1,23 | 1,36 | 1,38 | 1,40 | 20 | 38 | 50 | 57 | 1,49 |
Francia- ország |
1,17 | 1,26 | 1,26 | 1,35 | 1,31 | 1,31 | 34 | 30 | 46 | 48 | 1,60 |
Német- ország |
1,52 | 1,63 | 1,76 | 1,21 | 1,16 | 1,17 | 28 | 48 | 55 | 64 | 1,31 |
Görög- ország |
1,50 | 1,52 | 1,52 | 1,21 | 1,21 | 1,21 | 33 | 31 | 39 | 39 | 1,26 |
Magyar- ország |
0,71 | 0,71 | 0,89 | 1,42 | 1,42 | 1,48 | 40 | 11 | 16 | 20 | 1,76 |
Izland | 0,80 | 0,80 | 0,95 | 1,10 | 1,10 | 1,24 | 18 | 35 | 35 | 56 | 1,60 |
Írország | 1,24 | 1,25 | 1,25 | 1,62 | 1,56 | 1,56 | 22 | 39 | 49 | 49 | 1,26 |
Olasz- ország |
1,03 | 1,13 | 1,16 | 1,20 | 1,21 | 1,25 | 35 | 34 | 45 | 46 | 1,38 |
Japán | 1,62 | 1,62 | 1,62 | 1,89 | 1,89 | 1,89 | 31 | 67 | 77 | 90 | 1,33 |
Korea | 2,49 | 2,48 | 2,48 | 1,67 | 1,68 | 1,68 | 37 | 53 | 77 | 80 | 1,52 |
Hollandia | 1,18 | 1,26 | 1,77 | 1,19 | 1,23 | 1,70 | 22 | 35 | 40 | 56 | 1,60 |
Új-Zéland | 1,70 | 1,70 | 1,70 | 1,94 | 1,94 | 1,94 | 10 | 34 | 35 | 35 | 1,04 |
Norvégia | 0,92 | 0,92 | 0,92 | 1,13 | 1,13 | 1,13 | 28 | 38 | 42 | 53 | 1,41 |
Portugália | 1,52 | 1,52 | 1,52 | 1,49 | 1,49 | 1,49 | 26 | 33 | 45 | 52 | 1,58 |
Skócia | 1,45 | 1,45 | 1,45 | 1,66 | 1,66 | 1,66 | 11 | 37 | 39 | 39 | 1,06 |
Spanyol- ország |
1,52 | 1,65 | 1,77 | 1,17 | 1,17 | 1,17 | 42 | 33 | 56 | 62 | 1,87 |
Svéd- ország |
1,05 | 1,05 | 1,12 | 1,28 | 1,28 | 1,26 | – | – | – | – | – |
Svájc | 1,53 | 1,83 | 2,18 | 1,31 | 1,33 | 1,32 | 23 | 52 | 64 | 96 | 1,87 |
Török- ország |
2,06 | – | 1,91 | 1,14 | – | 1,15 | – | 22 | a | 26 | 1,17 |
átlaga |
1,32 | 1,35 | 1,45 | 1,37 | 1,39 | 1,42 | 25 | 37 | 44 | 53 | 1,42 |
Forrás: Education at a Glance, 2002
7.26. táblázat
A közoktatásban, az alap- és középfokú oktatásban foglalkoztatottak bruttó átlagos keresete a nemzetgazdasági bruttó átlagkeresetek arányában, 1992 és 1994–2001 (%)
Év | Közoktatás összesen | Alapfokú oktatás | Középfokú oktatás |
---|---|---|---|
1992 | 92.5 | 84.8 | 115,3 |
1994 | 95.6 | 89.6 | 110,5 |
1995 | 89.2 | 84.8 | 100,5 |
1996 | 82.7 | 78.1 | 94,2 |
1997 | 85.5 | 82.3 | 97,5 |
1998 | 82.2 | 78.8 | 92,1 |
1999 | 86.6 | 82.8 | 98,2 |
2000 | 83.3 | 80.8 | 91,5 |
2001 | 79.6 | 76.9 | 89,2 |
Forrás: Az Országos Munkaügyi (Módszertani) Központ Bértarifa-felvételének felhasználásával Varga Júlia számításai
7.27. táblázat
A reálkeresetek növekedési ütemének alakulása a nemzetgazdaságban és a közoktatásban, 1992–2001 (%)
Év | Nemzetgazdaság | Közoktatás |
---|---|---|
1992 | 101,7 | 104,0 |
1993 | 99,5 | n. a. |
1994 | 105,1 | 93,0 |
1995 | 91,1 | 83,5 |
1996 | 97,4 | 90,0 |
1997 | 103,4 | 106,9 |
1998 | 103,5 | 99,8 |
1999 | 105,5 | 109,0 |
2000 | 103,7 | 100,0 |
2001 | 108,1 | 103,5 |
Forrás: Varga J., 2003
7.28. táblázat
A bruttó átlagkeresetek növekedése a költségvetési szférában, 2000–2002
Megnevezés | A bruttó átlag- keresetek növekedése előző év = 100 % |
Bruttó átlag- kereset Ft |
A bruttó átlagkeresetek növekedése előző év = 100 % |
||
---|---|---|---|---|---|
2000 | 2001 | 2001 | 2002 | 2002 | |
Közigazgatás, védelem, társadalombiztosítás | 111,4 | 126,3 | 131 724 | n. a. | n. a. |
Oktatás | 111,4 | 120,2 | 97 647 | 124 759 | 133,5 |
Egészségügyi ellátás | 115,5 | 115,3 | 78 851 | n. a. | n. a. |
Nemzetgazdaság összesen | 113,5 | 118,0 | 103 558 | 122 453 | 118,3 |
Versenyszféra összesen | 114,2 | 116,3 | 102 839 | n. a. | n. a. |
Költségvetési szféra | 112,3 | 122,4 | 105 944 | n. a. | n. a. |
Forrás: Munkaerő-piaci helyzetjelentés, 2001; A munkaerőpiac keresletét és kínálatát alakító folyamatok, 2002
7.29. táblázat
A közoktatásban foglalkoztatottak átlagkeresete iskolai végzettség szerint, valamint a nemzetgazdasági átlag százalékában, 1992 és 2000 között
1992 | 1997 | 1999 | 2000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Iskolai végzettség |
Bruttó átlag- kereset Ft |
A nemzet- gazdasági átlag %-ában |
Bruttó átlag- kereset Ft |
A nemzet- gazdasági átlag %-ában |
Bruttó átlag- kereset Ft |
A nemzet- gazdasági átlag %-ában |
Bruttó átlag- kereset Ft |
A nemzet- gazdasági átlag %-ában |
8 általános, vagy kevesebb |
12 089 | 74,2 | 28 009 | 73,4 | 36 210 | 75,7 | 39 609 | 87,1 |
Szakmunkás- képző, szakiskola |
16 074 | 85,1 | 32 094 | 69,3 | 40 793 | 68,6 | 45 023 | 80,4 |
Szakközép- iskola |
– | – | 40 656 | 70,4 | 48 518 | 64,8 | 52 912 | 75,0 |
Gimnázium | 17 756* | 73,2* | 41 398 | 72,6 | 46 150 | 61,3 | 51 135 | 70,7 |
Főiskola | – | – | 57 856 | 73,0 | 78 623 | 74,8 | 83 603 | 87,6 |
Egyetem | 24 951** | 68,4** | 71 505 | 56,5 | 100 449 | 58,9 | 109 291 | 71,6 |
Közoktatás együtt |
21 033 | 95,4 | 48 876 | 84,2 | 67 218 | 87,0 | 72 768 | 86,1 |
Forrás: Varga J., 2002b
* Középfokú végzettség (gimnázium és szakközépiskola) együtt.
** Felsőfokú végzettség (főiskola és egyetem) együtt.
7.30. táblázat
A pedagógus foglalkoztatottak átlagos bruttó keresete képesítés szerint, illetve az általános iskolai pedagógusok keresetéhez viszonyítva, 1992 és 2001 között
Év | Bruttó kereset / % | Általános iskolai tanító, tanár | Középiskolai tanár | Képesítés nélküli pedagógus | |
---|---|---|---|---|---|
1992 | Bruttó kereset Ft | 22 308 | 23 607 | 30 152 | 23 536 |
Az általános iskolai tanító, tanár keresetének %-ában | 94,5 | 100,0 | 127,7 | 99,6 | |
1997 | Bruttó kereset Ft | 44 848 | 54 779 | 66 055 | 35 140 |
Az általános iskolai tanító, tanár keresetének %-ában | 81,8 | 100,0 | 120,6 | 64,1 | |
1999 | Bruttó kereset Ft | 62 274 | 76 542 | 91 077 | 49 471 |
Az általános iskolai tanító, tanár keresetének %-ában | 81,3 | 100,0 | 118,9 | 64,6 | |
2000 | Bruttó kereset Ft | 67 995 | 80 933 | 97 033 | 54 859 |
Az általános iskolai tanító, tanár keresetének %-ában | 84,0 | 100,0 | 119,8 | 67,7 | |
2001 | Bruttó kereset Ft | 76 918 | 90 637 | 106 862 | 63 311 |
Az általános iskolai tanító, tanár keresetének %-ában | 84,8 | 100,0 | 117,3 | 82,3 |
Forrás: Az Országos Munkaügyi (Módszertani) Központ Bértarifa-felvételének felhasználásával Varga Júlia számításai
7.31. táblázat
Bruttó átlagkeresetek településtípusonként a közoktatásban, 1992 és 2000 között (Ft)
Összes foglalkoztatott | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Településtípus | 1992 | 1997 | 1999 | 2000 | ||||
Bruttó teljes kereset | Budapest =100 | Bruttó teljes kereset | Budapest =100 | Bruttó teljes kereset | Budapest =100 | Bruttó teljes kereset | Budapest =100 | |
Budapest | 23 671 | 100 | 52 300 | 100 | 74 501 | 100 | 80 138 | 100 |
Megyeszékhely | 21 489 | 91 | 49 975 | 96 | 68 128 | 90 | 74 685 | 93 |
Város | 20 911 | 88 | 48 528 | 92 | 66 045 | 90 | 72 147 | 90 |
Község | 18 814 | 79 | 45 667 | 87 | 67 218 | 85 | 68 061 | 85 |
Forrás: Az Országos Munkaügyi (Módszertani) Központ Bértarifa-felvételének felhasználásával Varga Júlia számításai
7.32. táblázat
A különböző kereseti elemek aránya a szakképzett pedagógusok bruttó teljes keresetében korcsoportonként, 2000 (%)
Korcsoport | Alapilletmény | Egyéb pótlék | Túlmunka-díj | Helyettesítési díj | Havi prémium |
Egyéb havi térítési díj | Egyéb* | Együtt |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20–24 | 85,3 | 1,7 | 6,0 | 2,7 | 0,9 | 3,3 | 0,1 | 100 |
25–29 | 78,2 | 2,3 | 7,7 | 2,5 | 3,2 | 2,4 | 3,7 | 100 |
31–34 | 77,8 | 2,4 | 7,3 | 2,3 | 4,1 | 2,0 | 4,1 | 100 |
35–39 | 76,2 | 2,4 | 7,2 | 2,2 | 5,1 | 1,7 | 5,2 | 100 |
40–44 | 75,4 | 2,5 | 7,9 | 2,2 | 5,0 | 1,5 | 5,5 | 100 |
45–49 | 74,9 | 2,6 | 8,5 | 2,2 | 4,8 | 1,3 | 5,7 | 100 |
50–54 | 74,5 | 2,6 | 9,3 | 2,2 | 4,5 | 1,2 | 5,7 | 100 |
55–60 | 74,9 | 2,4 | 9,3 | 2,4 | 4,0 | 1,1 | 5,9 | 100 |
60–64 | 78,9 | 1,7 | 7,1 | 2,3 | 2,5 | 1,1 | 6,1 | 100 |
Átlag | 74 | 2 | 8 | 2 | 4 | 2 | 7 | 100 |
Forrás: Az Országos Munkaügyi (Módszertani) Központ Bértarifa-felvételének felhasználásával Varga Júlia számításai
* Vezetői pótlék, egyéb nem havi térítési díj, nem havi prémium együtt.
7.33. táblázat
A szakképzett pedagógusok bruttó átlagkeresete az alapilletmény százalékában iskolai végzettség szerint, 2000
Iskolai végzettség | Átlag |
---|---|
Főiskolánál alacsonyabb | 121,4 |
Főiskola | 129,6 |
Egyetem | 136,6 |
Együtt | 130,2 |
Forrás: Az Országos Munkaügyi (Módszertani) Központ Bértarifa-felvételének felhasználásával Varga Júlia számításai
7.34. táblázat
A 2002. évi alapilletmény-emelés várható hatása a kereseti arányokra a gyakorlati idő függvényében
Gyakorlati idő (év) | Férfi, egyetemi végzettségű |
Nő, egyetemi végzettségű |
Férfi, főiskolai végzettségű |
Nő, főiskolai végzettségű |
---|---|---|---|---|
1 | 1,5832 | 1,3040 | 1,6647 | 1,0565 |
2 | 1,7026 | 1,2834 | 1,5970 | 1,0846 |
3 | 1,4303 | 1,3373 | 1,4687 | 1,0900 |
4 | 1,8214 | 1,2884 | 1,5607 | 1,1299 |
5 | 1,5898 | 1,5629 | 1,6692 | 1,0680 |
6 | 1,8965 | 1,3440 | 1,3744 | 1,1349 |
7 | 2,0411 | 1,5504 | 1,5820 | 1,0834 |
8 | 2,0651 | 1,5360 | 1,5255 | 1,0972 |
9 | 2,0232 | 1,4332 | 1,4595 | 0,8751 |
10 | 2,1251 | 1,3254 | 1,5613 | 0,9475 |
11 | 1,8112 | 1,3909 | 1,4479 | 0,9306 |
12 | 1,8351 | 1,3433 | 1,4287 | 0,8969 |
13 | 1,6580 | 1,1341 | 1,3134 | 0,8866 |
14 | 2,1463 | 1,5669 | 1,3810 | 0,8819 |
15 | 1,6132 | 1,3139 | 1,3150 | 0,8575 |
16 | 1,5982 | 1,5056 | 1,2673 | 0,8586 |
17 | 1,8304 | 1,2251 | 1,2863 | 0,8740 |
18 | 1,7146 | 1,0080 | 1,2154 | 0,8486 |
19 | 1,6009 | 1,0722 | 1,3129 | 0,8582 |
20 | 1,4850 | 1,3129 | 1,2987 | 0,8822 |
21 | 1,6979 | 1,1012 | 1,2409 | 0,8648 |
22 | 1,6116 | 1,1253 | 1,1976 | 0,9070 |
23 | 1,5250 | 1,2030 | 1,3397 | 0,8678 |
24 | 1,5248 | 1,0455 | 1,3172 | 0,9090 |
25 | 1,6259 | 1,1914 | 1,2331 | 0,9327 |
26 | 1,5842 | 1,1145 | 1,3683 | 0,9145 |
27 | 1,3304 | 1,0378 | 1,1078 | 0,8749 |
28 | 1,5549 | 1,2461 | 1,2475 | 0,9238 |
29 | 1,4374 | 1,2100 | 1,1672 | 0,8813 |
Forrás: Varga J., 2003
Megjegyzés: A főiskolai végzettségű nem pedagógus foglalkoztatottak átlagos keresete a főiskolai végzettségű szakképzett pedagógusok 2002. évi alapilletmény-emelése utáni (szimulált) keresetének arányában, és az egyetemi végzettségű nem pedagógus foglalkoztatottak átlagos keresete az egyetemi végzettségű szakképzett pedagógusok alapilletmény-emelése utáni (szimulált) keresetének arányában, gyakorlati idő szerint, nemenként.
7.35. táblázat
A magyar felnőtt lakosság elégedettsége különböző iskolai jellemzőkkel,
1999 és 2002 (százfokú skálán)
Megnevezés | 1999 | 2002 |
---|---|---|
Tanulók fegyelmezettsége | 45 | 39 |
Iskolák felszereltsége | 48 | 52 |
Tanárok munkájának ellenőrzése | 53 | 52 |
Tanárok és a diákok kapcsolata | 57 | 56 |
Szülők tájékoztatása | 58 | 60 |
Tanulók értékelése | 61 | 60 |
Tanárok felkészültsége | 68 | 67 |
Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatások, 1999, 2002
A feltett kérdés: „Mennyire tartja Ön általában kielégítőnek a magyar iskolákban a következőket?”
7.36. táblázat
A tanulói teljesítményt befolyásoló tényezők a közvélemény szerint, 2002 (ötfokú skálán)
Megnevezés | Átlag (1–5) |
---|---|
Tehetséges a gyerek | 4,47 |
A család sokat foglalkozik a gyerekkel | 4,39 |
Jó a tanár | 4,22 |
A tanár szereti a gyereket | 4,20 |
A gyerek jó anyagi körülmények között él | 3,31 |
Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatások, 2002
A feltett kérdés: „Ön szerint az, ha egy gyerek jó eredményeket ér el az iskolában, mennyire tulajdonítható annak, hogy jó a tanár? Kérem, osztályozzon 1-5-ig, ahol az 5-ös jelenti, hogy teljes mértékben ennek tulajdonítható, az 1-es pedig azt, hogy egyáltalán nem ennek tulajdonítható.”
7.37. táblázat
A közvélemény arról, hogy mennyire vonzó a pedagóguspálya, 1999 és 2002 (%)
Megnevezés | 1999 | 2002 |
---|---|---|
Nagyon | 4 | 5 |
Közepesen | 40 | 52 |
Kicsit | 30 | 20 |
Egyáltalán nem | 20 | 15 |
Nem tudja, válaszhiány | 6 | 8 |
Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatások, 1999, 2002
A feltett kérdés: „Ön szerint mennyire vonzó ma a pedagóguspálya a fiatalok számára?”
7.38. táblázat
A közoktatással kapcsolatos lakossági preferenciák változásai, 1990 és 2002 között (rangpozíció 1-től 7-ig 1990, 1995, 1997 és 1999, 1–8-ig 2002)
Megnevezés | 1990 | 1995 | 1997 | 1999 | 2002 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Az iskolák felszerelése modern technikával | 3,6 | (2) | 3,0 | (1) | 2,6 | (1) | 2,9 | (1) | 3,1 | (1) |
A hátrányos helyzetű tanulók támogatása | 4,6 | (7) | 3,6 | (3) | 3,6 | (3) | 3,8 | (2–3) | 3,5 | (2) |
A tehetséges tanulók képzésének támogatása | 4,0 | (3–5) | 3,4 | (2) | 3,5 | (2) | 3,8 | (2–3) | 3,6 | (3) |
A tanulóknak adott juttatások (ösztöndíj, étkezés, napközi) | 4,5 | (6) | 4,0 | (4) | 3,9 | (4) | 3,9 | (4) | 3,7 | (4) |
Új iskolák, osztálytermek építése | 4,0 | (3–5) | 5,0 | (7) | 5,1 | (7) | 5,7 | (7) | 4,7 | (5) |
Új tantervek, tankönyvek készítése | 3,2 | (1) | 4,6 | (6) | 4,3 | (5) | 5,0 | (6) | 5,5 | (6) |
A tanárok továbbképzése | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. | 5,8 | (7) |
A pedagógusok életkörülményeinek javítása | 4,0 | (3–5) | 4,3 | (5) | 4,9 | (6) | 4,9 | (5) | 6,0 | (8) |
Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatások, 1990, 1995, 1997, 1999, 2002
A feltett kérdés: „Véleménye szerint az államnak mire kellene pénzt költenie az oktatáson belül? Kérem, rangsorolja ebből a szempontból a lapon szereplő dolgokat!”
7.39. táblázat
A pedagógusképzésben részt vevő nappali tagozatos hallgatók száma, 1990/91–2002/03 (ezer fő)
Képzési irány |
Óvó- képző főis- kola1) |
Tanító- képző főis- kola2) |
Tanár- képző főis- kolák |
Más főis- kolák3) |
Bölcsészet- tudományi karok |
Termé- szet- tudo- mányi karok |
Budapesti Közgaz- daság- tudományi Egyetem 4) |
Összesen | Összes felsőfokú hallgató 5) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990/91 | 1,6 | 5,6 | 9,6 | 2,3 | 5,1 | 2,6 | 0,1 | 26,8 | 76,6 |
1991/92 | 1,6 | 6,3 | 9,8 | 2,2 | 6,3 | 2,6 | 0,2 | 29,0 | 83,2 |
1992/93 | 1,7 | 6,6 | 9,6 | 2,5 | 8,0 | 3,6 | 0,0 | 32,0 | 92,3 |
1993/94 | 1,9 | 7,5 | 11,9 | 2,5 | 10,2 | 4,4 | 0,0 | 38,5 | 103,7 |
1994/95 | 2,0 | 7,1 | 12,9 | 2,7 | 11,1 | 4,9 | 0,0 | 40,8 | 116,3 |
1995/96 | 2,3 | 7,4 | 12,4 | 2,9 | 11,9 | 5,0 | 0,0 | 41,7 | 129,5 |
1996/97 | 2,4 | 7,2 | 12,7 | 3,1 | 14,0 | 4,6 | 0,0 | 44,1 | 142,1 |
1997/98 | 1,7 | 7,4 | 12,9 | 2,6 | 14,1 | 5,5 | 0,0 | 44,2 | 152,9 |
1998/99 | 1,7 | 7,9 | 12,5 | 2,9 | 16,6 | 5,1 | 0,1 | 46,8 | 163,1 |
1999/00 | 1,8 | 7,8 | 12,5 | 2,9 | 14,4 | 5,0 | 0,2 | 44,5 | 171,6 |
2000/01 | 1,4 | 7,2 | 11,2 | 3,2 | 17,7 | ..* | 0,2 | 40,8 | 176,0 |
2001/02 | 1,4 | 6,4 | 8,9 | 2,7 | 15,3 | 3,9 | 0,3 | 38,9 | 184,1 |
2002/03 | 1,6 | 5,1 | 8,7 | 3,2 | 14,9 | 3,7 | 0,2 | 37,5 | 193,2 |
Forrás: Jelentés..., 2000; 1999/2000–2002/2003: Csécsiné Máriás Emőke számítása
1) A tanítóképző főiskolák óvodapedagógus szakos hallgatóival együtt.
2) A tanárképző főiskolák tanító szakos hallgatóival együtt.
3) Műszaki főiskolák és tanárképzést is folytató művészeti egyetemek.
4) A 2000. évi integráció után az intézmény neve megváltozott, Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetemre.
5) Egyetemi és főiskolai szintű alap- és kiegészítő alapképzésben részt vevők száma.
* A természettudományi karon tanulók száma a bölcsészettudományi kar adataival együtt szerepel.
7.40. táblázat
A pedagógus-továbbképzési programok megoszlása a képző intézmények típusa és az alapítási kérelem időpontja szerint, 1998–2001 (%)
Intézmény | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | Összesen (1998–2001) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
db | % | db | % | db | % | db | % | % | db | % | |
Felsőoktatási intézmények | 691 | 85,2 | 87 | 10,7 | 32 | 3,9 | 1 | 0,1 | 100 | 811 | 35,6 |
Közoktatási intézmények | 92 | 66,7 | 32 | 23,2 | 10 | 7,2 | 4 | 2,9 | 100 | 138 | 6,1 |
Pedagógiai szolgáltatók | 288 | 57,9 | 162 | 32,6 | 45 | 9,1 | 2 | 0,4 | 100 | 497 | 21,8 |
Egyéb intézmények* | 99 | 70,7 | 25 | 17,9 | 11 | 7,9 | 5 | 3,6 | 100 | 140 | 6,2 |
Gazdálkodó szervezetek | 172 | 53,4 | 90 | 28,0 | 51 | 15,8 | 9 | 2,8 | 100 | 322 | 14,2 |
Nonprofit szervezetek | 214 | 69,3 | 57 | 18,4 | 29 | 9,4 | 9 | 2,9 | 100 | 309 | 13,6 |
Magánszemélyek | 33 | 56,9 | 14 | 24,1 | 10 | 17,2 | 1 | 1,7 | 100 | 58 | 2,5 |
Összesen | 1589 | 69,8 | 467 | 20,5 | 188 | 8,3 | 31 | 1,4 | 100 | 2275 | 100,0 |
Forrás: Polinszky, 2002
* Ebbe a kategóriába azok a szervezetek tartoznak, amelyek fenntartója az állam, valamely önkormányzat vagy egyház (pl. Országos Tűzoltó Parancsnokság, Nevelési Tanácsadó, Megyei Művelődési Központ).
7.41. táblázat
A pedagógus-továbbképzési programok megoszlása a képző intézmények típusa és a program tartalmi besorolása szerint, 1998 és 2001 között összesen (%)
Program | Felső- oktatási intéz- mények |
Közok- tatási intéz- mények |
Peda- gógiai szolgál- tatók |
Egyéb szerve- zetek |
Gazdál- kodó szerve- zetek |
Non- profit szerve- zetek |
Magán- személyek |
Összesen | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
db | % | db | % | db | % | db | % | db | % | db | % | db | % | db | % | |
Szaktárgyi | 457 | 56,4 | 28 | 20,3 | 155 | 31,2 | 61 | 43,6 | 83 | 25,8 | 102 | 33,0 | 11 | 19,0 | 897 | 39,4 |
Óvodai | 18 | 2,2 | 5 | 3,6 | 31 | 6,2 | 2 | 1,4 | 8 | 2,5 | 16 | 5,2 | 7 | 12,1 | 87 | 3,8 |
Szakképzés | 25 | 3,1 | 14 | 10,1 | 41 | 8,2 | 2 | 1,4 | 11 | 3,4 | 7 | 2,3 | 1 | 1,7 | 101 | 4,4 |
Informatika | 67 | 8,3 | 48 | 34,8 | 33 | 6,6 | 9 | 6,4 | 61 | 18,9 | 20 | 6,5 | 3 | 5,2 | 241 | 10,6 |
Pedagógiai módszerek |
114 | 14,1 | 16 | 11,6 | 110 | 22,1 | 25 | 17,9 | 55 | 17,1 | 85 | 27,5 | 25 | 43,1 | 430 | 18,9 |
Egyéb nevelési |
66 | 8,1 | 19 | 13,8 | 75 | 15,1 | 29 | 20,7 | 39 | 12,1 | 53 | 17,2 | 5 | 8,6 | 286 | 12,6 |
Iskola- fejlesztés |
43 | 5,3 | 7 | 5,1 | 42 | 8,5 | 10 | 7,1 | 59 | 18,3 | 15 | 4,9 | 4 | 6,9 | 180 | 7,9 |
Egyéb | 21 | 2,6 | 1 | 0,7 | 10 | 2,0 | 2 | 1,4 | 6 | 1,9 | 11 | 3,6 | 2 | 3,4 | 53 | 2,3 |
Összesen | 811 | 100 | 138 | 100 | 497 | 100 | 140 | 100 | 322 | 100 | 309 | 100 | 58 | 100 | 2275 | 100 |
Forrás: Polinszky, 2002
Megjegyzés: A besorolást Polinszky Márta végezte, a program címe, a program célja és a tartalmi követelmények leírása alapján.
7.42. táblázat
Az adott tanévre érvényes továbbképzési programok tartalmi terület szerinti megoszlása (%)
2000/01 | 2001/02 | 2002/03 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Tartalmi terület | N | % | N | % | N | % |
Szaktárgyi/szakmódszertani | 803 | 42,6 | 657 | 37,9 | 576 | 33,0 |
Óvodai nevelés | 71 | 3,8 | 92 | 5,3 | 94 | 5,4 |
Szakképzés | 90 | 4,8 | 92 | 5,3 | 92 | 5,3 |
Számítástechnika, informatika | 275 | 14,6 | 242 | 13,9 | 266 | 15,3 |
Pedagógus mesterség | 252 | 13,4 | 264 | 15,2 | 282 | 16,2 |
Egyéb oktatási/nevelési feladatokra való felkészítés | 213 | 11,3 | 201 | 11,6 | 214 | 12,3 |
Iskolafejlesztés | 140 | 7,4 | 154 | 8,9 | 182 | 10,4 |
Egyéb | 41 | 2,2 | 33 | 1,9 | 38 | 2,2 |
Összesen | 1885 | 100,0 | 1735 | 100,0 | 1744 | 100,0 |
Forrás: Polinszky, 2002
7.43. táblázat
További képesítést szerzett, pedagógus-munkakörben alkalmazottak a beszámolási időszakban, 2001
Képesítések | Összesen | % | Ebből nő | % | ||
---|---|---|---|---|---|---|
A beszámolási időszakban képesítést szerzettek száma | 9240 | 100,0 | 7259 | 100,0 | ||
ebből | ||||||
Ph. D. fokozatot szerzett | 47 | 0,5 | 26 | 0,4 | ||
első egyetemi alapképesítést szerzett | 697 | 7,5 | 486 | 6,7 | ||
második főiskolai/egyetemi alapképesítést szerzett | 2066 | 22,4 | 1599 | 22,0 | ||
főiskolai szakirányú továbbképzésben képesítést szerzett | 1284 | 13,9 | 1136 | 15,6 | ||
egyetemi szakirányú továbbképzésben képesítést szerzett | 349 | 3,8 | 249 | 3,4 | ||
szakvizsgát tett | 980 | 10,6 | 810 | 11,2 | ||
informatikai képesítést szerzett | 2141 | 23,2 | 1663 | 22,9 | ||
ebből ECDL-képesítést szerzett | 452 | 4,9 | 338 | 4,7 | ||
ebből OKJ-végzettséget szerzett | 919 | 9,9 | 676 | 9,3 | ||
legalább C típusú nyelvvizsgát tett | 249 | 2,7 | 202 | 2,8 | ||
vezetőképzésben képesítést szerzett | 1423 | 15,4 | 1065 | 14,7 | ||
ebből egyetemi szintű képesítést szerzett | 394 | 4,3 | 257 | 3,5 | ||
ebből főiskolai képesítést szerzett | 704 | 7,6 | 558 | 7,7 |
Forrás: Polinszky, 2002
7.44. táblázat
Pedagógus-munkakörben alkalmazottak részvétele a pedagógusmunkát segítő képzésben, támogatott továbbképzésben a beszámolási időszakban, 2001/02
49<</TH> | Összesen | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
A beszámolási időszakban további képesítésért tanult | 1183 | 7216 | 10412 | 1583 | 20 394 | ||
ebből | |||||||
végzettségi szintet emelő alap vagy kiegészítő képzésben vett részt | 403 | 1797 | 1594 | 198 | 3 992 | ||
második vagy további (azonos szintű) képesítésért tanult (egyetemen vagy főiskolán) | 374 | 2813 | 2 729 | 296 | 6 212 | ||
egyetemi szakirányú továbbképzésen vett részt | 65 | 537 | 818 | 195 | 1 615 | ||
főiskolai szakirányú továbbképzésben vett részt | 125 | 767 | 1 721 | 225 | 2 838 | ||
OKJ képzésben vett részt | 46 | 462 | 1 010 | 163 | 1 681 | ||
szakvizsgára felkészítő képzésben vett részt | 14 | 314 | 1 563 | 294 | 2 185 | ||
Kevezmény szerint | önerőből vállalt | 360 | 934 | 524 | 66 | 1 884 | |
költséghozzájárulással támogatott | 265 | 2602 | 4 347 | 636 | 7 850 | ||
költséghozzájárulással részben támogatott | 270 | 2328 | 3 614 | 488 | 6 700 | ||
Tanfolyami továbbképzésen vett részt (létszám, fő) | 807 | 7746 | 24 559 | 5297 | 38 409 | ||
ebből | |||||||
téma szerint | szaktárgyi elméleti | 115 | 1237 | 3 772 | 869 | 5 993 | |
módszertani | 267 | 2590 | 8 576 | 1639 | 13 072 | ||
informatikai | 135 | 1570 | 4 580 | 968 | 7 253 | ||
egyéb, általános témájú | 130 | 1409 | 4 926 | 1192 | 7 657 | ||
szervezés szerint | felsőoktatási intézmény által szervezett | 75 | 736 | 2 081 | 461 | 3 353 | |
pedagógiai szakmai szolgáltató által szervezett | 440 | 4898 | 16 274 | 3355 | 24 967 | ||
nemzetközi egyezmény keretében szervezett | 13 | 160 | 434 | 132 | 739 | ||
kedvezmény szerint | önerőből vállalt | 30 | 179 | 344 | 75 | 628 | |
költséghozzájárulással támogatott | 442 | 4160 | 13 140 | 2901 | 20 643 | ||
költséghozzájárulással részben támogatott | 202 | 2234 | 7 883 | 1523 | 11 842 | ||
időtartam | 30 órás | 404 | 3874 | 12 842 | 2898 | 20 018 | |
60 órás | 160 | 1979 | 6 361 | 1234 | 9 734 | ||
90 órás | 24 | 193 | 784 | 137 | 1 138 | ||
120 órás | 76 | 716 | 1 804 | 352 | 2 948 | ||
A beszámolási időszakban képesítést szerzett | 9 240 |
Forrás: OM 2001/2002. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Polinszky Márta számításai