Függelék II. (Tartalmi szabályozás - Iskolavezetői koncepciók)
1996. november
Országos Közoktatási Intézet
Kutatási Központ
Budapest, V. ker. Dorottya u. 8.
T:118-5145, F:266-9185
Azonosító |
TARTALMI SZABÁLYOZÁS
ISKOLAVEZETŐI KONCEPCIÓK
1996. november
Kérdezés helye:........................................
Kérdezés ideje: 1996. .......................... hó ....... nap .................-tól ................ig
Kérdezte:..................................................
I. AZ ISKOLA PROFILJA
1. Kérjük, mondja meg, hogy milyen változások voltak az Önök iskolájában az elmúlt 5 évben, illetve milyenek várhatóak az elkövetkező 2-3 évben?
1 - volt változás
2 - nem volt, de várhatóan lesz
3 - nem volt, és nem is várható
0 - X -
iskolaszerkezet váltás | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
fenntartó változása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskola összevonása más iskolával | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
tagozat indítása (ifjúsági, esti, levelező) | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
tagozat megszüntetése (ifjúsági, esti, levelező) | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
általános iskolában a jelenlegi évfolyamok számának növelése | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
általános iskolában a jelenlegi évfolyamok számának csökkentése | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
általános iskolában gimnáziumi osztály indítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
általános iskolában 9., 10. osztály indítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
CSAK KÖZÉPFOKÚ INTÉZMÉNYEKBEN: | |||||
az általános képzés mellett szakképzés indítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
szakképzés mellett általános képzés indítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
középiskolai képzés mellett szakmunkásképzés indítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
szakmunkásképzés mellett középiskolai képzés indítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
középiskolai képzés mellett szakiskolai képzés indítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
szakiskolai képzés mellett középiskolai képzés indítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
szakmunkásképzés mellett szakiskolai képzés indítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
gimnáziumban 6 vagy 8 évfolyamos képzés indítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
2. Kérjük, mondja meg, hogy az alábbi esetek közül melyek fordultak elő az elmúlt 5 évben az Önök iskolájában, és azt is, hogy melyek várhatóak az elkövetkező 2-3 évben?
1 - volt
2 - nem volt, de várhatóan lesz
3 - nem volt, és nem is várható
0 - X -
igazgatóváltás | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
önálló iskolavezető kinevezése | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
iskolavezetői státusz elvonása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
új igazgatóhelyettesi státusz létesítése | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
igazgatóhelyettesi státusz elvonása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
új gazdasági igazgatói (vezetői) státusz létesítése | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
gazdasági igazgatói (vezetői) státusz elvonása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
új pedagógusi státusz létesítése | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
pedagógusi státusz elvonása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
pótlékkal járó feladatkörök* létesítése | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
pótlékkal járó feladatkörök* elvonása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
* pótlékkal járó feladatkörök: munkaközösségvezető, gyermek- és ifjúságvédelmi felelős, pályaválasztási felelős, diákönkormányzat segítő stb.
3. Milyen tantárgyi tagozatok vannak az iskolában?
Tantárgyi tagozatok: | |
Milyen tagozatokat indítottak 1990-95 között? | Milyen tagozatok indítását tervezik a következő 2-3 évben? |
Milyen tagozatokat szüntettek meg 1990-95 között? | Milyen tagozatok megszüntetését tervezik a következő 2-3 évben? |
4. Milyen fakultációk vannak az iskolában?
Fakultációk: | |
Milyen fakultációkat indítottak 1990-95 között? | Milyen fakultációk indítását tervezik a következő 2-3 évben? |
Milyen fakultációkat szüntettek meg 1990-95 között? | Milyen fakultációk megszüntetését tervezik a következő 2-3 évben? |
5. Milyen szakmákat, szakirányokat tanít az iskola jelenleg?
Szakmák, szakirányok: | |
Milyen szakmákat, szakirányokat indítottak 1990-95 között? | Milyen szakmák, szakirányok indítását tervezik a következő 2-3 évben? |
Milyen szakmákat, szakirányokat szüntettek meg 1990-95 között? | Milyen szakmák, szakirányok megszüntetését tervezik a következő 2-3 évben? |
6. Milyen specializációkat* működtet jelenleg az iskola?
*specializáció: szakmát nem adó, de plusz óraszámban speciális képzettséget nyújtó oktatási forma.
Specializációk: | |
Milyen specializációkat indítottak 1990-95 között? | Milyen specializációk indítását tervezik a következő 2-3 évben? |
Milyen specializációkat szüntettek meg 1990-95 között? | Milyen specializációk megszüntetését tervezik a következő 2-3 évben? |
7. Folyik-e a nemzeti-etnikai kisebbségi oktatás alábbi típusai szerinti képzés az Önök intézményében, illetve tervezik-e ilyen bevezetését?
1 - igen
2 - nem, de 2-3 éven belül tervezik a beindítását
3 - nem, és nem is tervezik az indítását
0 - X
anyanyelvű oktatás | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
kétnyelvű kisebbségi oktatás | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
nyelvoktató kisebbségi oktatás | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
cigány felzárkoztató oktatás | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
kisebbségi tehetségfejlesztő oktatás | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
interkulturális oktatás | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
II. AZ ISKOLA TARTALMI MUNKÁJA
8. Kérjük, mondja meg, hogy az Önök iskolájában az elmúlt időszakban milyen fajta innovációk* történtek és milyenek várhatók a következő években?
1 - volt a 90-es évektől máig
2 - nem volt, de tervezik a következő 2-3 évben
3 - nem volt, és nem is tervezik a következő 2-3 évben
0 - X -
*innovácó: újítás, valamit máképp csinálnak, hogy jobb, hatékonyabb legyen az oktatás
iskolaszerkezetet érintő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
iskolaszervezetet és vezetést érintő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskola képzési profilját érintő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskola szakképzési profilját érintő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskola teljes pedagógiai programját érintő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a tantervet érintő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
tankönyvet érintő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéb taneszközt érintő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
értékelést-osztályozást érintő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
nevelési módszereket érintő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéb, éspedig:................................................. | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
9. A fenti innovációk milyen forrásból származtak?
1 - volt ilyen forrásból származó innováció
2 - nem volt ilyen forrásból származó innováció
0 - X -
saját, helyi kezdeményezés | 1 | 2 | 0 | X |
országos pedagógiai szolgáltató intézet kezdeményezése | 1 | 2 | 0 | X |
területi, helyi szolgáltató intézet kezdeményezése | 1 | 2 | 0 | X |
minisztérium kezdeményezése | 1 | 2 | 0 | X |
tudományegyetem kezdeményezése | 1 | 2 | 0 | X |
főiskola kezdeményezése | 1 | 2 | 0 | X |
külföldi, neves pedagógiai innovátorok kezdeményezése | 1 | 2 | 0 | X |
hazai, neves pedagógiai innovátorok kezdeményezése | 1 | 2 | 0 | X |
másik iskola kezdeményezése | 1 | 2 | 0 | X |
egyéb, éspedig:............................................................................................. | 1 | 2 | 0 | X |
10. Mennyire határozták meg az oktatás tartalmát az Önök iskolájában az alábbi dokumentumok az elmúlt években? és mire számít a következő 2-3 évben?
1 - nem határozta meg
2 - kis mértékben határozta meg
3 - nagy mértékben határozta meg
0 - X -
a központi tanterv | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a nemzeti alaptanterv | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskola pedagógiai programja | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a pedagógusok egyéni tanmenete | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskola helyi tanterve | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a tankönyvek | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a helyi vizsgakövetelmények | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az országos vagy regionális mérési eredmények | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az egyes gyerekekre vonatkozó fejlesztési programok | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
CSAK KÖZÉPFOKÚ INTÉZMÉNYEKBEN: | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
országos vizsgakövetelmények | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az országos képzési jegyzékhez kapcsolódó követelmények | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
11. És mire számít a következő 2-3 évben?
1 - nem határozza meg
2 - kis mértékben határozza meg
3 - nagy mértékben határozza meg
0 - X -
a központi tanterv | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a nemzeti alaptanterv | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskola pedagógiai programja | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a pedagógusok egyéni tanmenete | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskola helyi tanterve | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a tankönyvek | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a helyi vizsgakövetelmények | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az országos vagy regionális mérési eredmények | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az egyes gyerekekre vonatkozó fejlesztési programok | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
CSAK KÖZÉPFOKÚ INTÉZMÉNYEKBEN: | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
országos vizsgakövetelmények | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az országos képzési jegyzékhez kapcsolódó követelmények | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
12. Kérem, mondja meg, hogy milyen mértékben gyakoroltak hatást az oktatás tartalmára a következő személyek vagy testületek az elmúlt 5 évben!
1 - nem gyakorolt hatást
2 - gyenge hatást gyakorolt
3 - erős hatást gyakorolt
0 - X -
a tantervfejlesztők | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a tankönyvírók | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskolavezetés | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a tantestület | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a munkaközösségek | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az egyes pedagógusok | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskolafenntartók | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a szülők | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a tanulók | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a munkaadók | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a következő iskolafokozat elvárásai | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a munkaerőpiaci elvárások | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a külföldi minták, tapasztalatok | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
más, hasonló iskolák példája | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a minisztériumok és hátterintézményeik | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
pedagógiai szolgáltató intézetek | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
vizsgakövetelmények | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéb, éspedig:....................................... | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
13. És mi várható a következő 2-3 évben?
1 - nem gyakorol hatást
2 - gyenge hatást gyakorol
3 - erős hatást gyakorol
0 - X -
a tantervfejlesztők | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a tankönyvírók | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskolavezetés | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a tantestület | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a munkaközösségek | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az egyes pedagógusok | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az iskolafenntartók | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a szülők | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a tanulók | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a munkaadók | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a következő iskolafokozat elvárásai | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a munkaerőpiaci elvárások | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a külföldi minták, tapasztalatok | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
más, hasonló iskolák példája | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a minisztériumok és hátterintézményeik | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
pedagógiai szolgáltató intézetek | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
vizsgakövetelmények | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéb, éspedig:....................................... | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
14. Az 1993-as Oktatási Törvény értelmében minden iskola kötelezett pedagógiai program kidolgozására. Az Önök iskolájában hogyan állnak a pedagógiai program munkálatai?
1 - elkészült a program
2 - még nincs kész, de egy változatát már tárgyalta a tantestület
3 - még nincs kész, de egy változatát már egyeztették a fenntartóval
4 - még nincs kész, de már dolgoznak rajta
5 - nem kezdtek még hozzá
0 - X -
15. HA NEM KÉSZÜLT EL: Mi az elkészítés tervezett határideje?
..........év...................hó......nap
0 - X -
16. HA ELKÉSZÜLT:
1 - a fenntartó elé terjesztették és döntés született róla
2 - a fenntartó elé terjesztették, de még nem született döntés róla
3 - még nem terjesztették a fenntartó elé
0 - X -
17. Az Önök iskolájában kik és hányan vettek részt (vesznek részt) mostanáig a pedagógiai program szakmai előkészítésében?
részt vett: fő | |||
igazgató | 0 | X | |
igazgatóhelyettes | 0 | X | |
munkaközösség vezető | 0 | X | |
tanár | 0 | X | |
tanító | 0 | X | |
szülő | 0 | X | |
diák | 0 | X | |
az egész tantestület | 0 | X | |
mások, éspedig:............................................. | 0 | X |
18. Mit tartalmaz az Önök pedagógiai programja az alábbiak közül?
tartalmazza | nem tartalmazza | |||
az oktatás-nevelés céljait | 1 | 2 | 0 | X |
a tantervet | 1 | 2 | 0 | X |
az egyes évfolyamonkon tanított kötelező tantárgyakat | 1 | 2 | 0 | X |
a választható tantárgyakat (fakultációkat) | 1 | 2 | 0 | X |
a tanórán kívüli foglalkozásokat | 1 | 2 | 0 | X |
a tanulók tudásának értékelési formáit | 1 | 2 | 0 | X |
a tanárok munkájának értékelési formáit | 1 | 2 | 0 | X |
a belső továbbképzési rendszer kialakítását | 1 | 2 | 0 | X |
az iskolai nyilvánosság fórumait | 1 | 2 | 0 | X |
egyéb, éspedig:............................................... | 1 | 2 | 0 | X |
egyéb, éspedig:............................................... | 1 | 2 | 0 | X |
19. Van-e már helyi tanterve az Önök iskolájának?
1 - már van
2 - még nincs, de egy változatát már tárgyalta a tantestület
3 - még nincs, de egy változatát már egyeztették a fenntartóval
4 - még nincs, de már dolgoznak rajta
5 - nem kezdtek még hozzá, de tervezik
6 - nem kezdtek hozzá, mert adatbankból kívánnak tantervet választani
0 - X -
20. HA NEM KÉSZÜLT EL: Mi az elkészítés tervezett határideje?
..........év...................hó......nap
0 - X -
21. HA ELKÉSZÜLT:
1 - a fenntartó elé terjesztették és döntés született róla
2 - a fenntartó elé terjesztették, de még nem született döntés róla
3 - még nem terjesztették a fenntartó elé
0 - X -
22. HA MAGUK KÉSZÍTETTÉK (KÉSZÍTIK) EL: A tantestület tagjai közül kik vettek részt (vesznek részt) mostanáig a helyi tanterv szakmai előkészítésében?
részt vett: fő | |||
igazgató | 0 | X | |
igazgatóhelyettes | 0 | X | |
munkaközösségi vezető | 0 | X | |
tanár | 0 | X | |
tanító | 0 | X | |
az egész tantestület | 0 | X | |
egyéb, éspedig:............................................. | 0 | X |
23. Várhatóan milyen anyagi konzekvenciákkal jár reálértékben - azaz az infláció figyelmen kívül hagyásával - majd Önöknél a helyi tanterv bevezetése?
1 - többletköltséggel nem jár
2 - várhatóan 10 % alatti többlettámogatást igényel a fenntartótól
3 - várhatóan 10-20 % közötti többlettámogatást igényel a fenntartótól
4 - várhatóan 20 %-nál magasabb többlettámogatást igényel a fenntartótól
0 - X -
24. HA NINCS AZ ISKOLÁNAK HELYI TANTERVE: Milyen tantervet használna legszívesebben?
1 - minősített, ajánlott tantervet
2 - más iskola által készített tantervet
3 - mások által készített, de helyileg átalakított, kiegészített tantervet
4 - teljesen saját fejlesztésű, egyedi tantervet
0 - X -
III. ÓRATERV
25. Milyen az iskola óratervének felépítése?
1 - hetes (5 napos)
2 - ciklusos (A hét, B hét)
3 - epochális (a tanév egy-egy időszakában tömbösítve tanítják a tantárgyakat)
4 - egyéb, éspedig:....................................
0 - X -
26. Az óraterv forrása, eredete:
1 - 78-as óraterv (vagy annak kis módosítása)
2 - saját fejlesztésű, egyedi óraterv
3 - más intézmény által kifejlesztett óreterv, éspedig:................................................................
4 - más intézményekkel közösen kifejlesztett óraterv, éspedig:.................................................
5 - egyéb eredetű óraterv, éspedig:..............................................................................................
0 - X -
27. A forrásként használt óratervet:
1 - változtatás nélkül használják
2 - adaptálták, módosításokkal használják
0 - X -
28. Hogyan minősítené az adott óraterv szerinti tanítást?
1 - normál
2 - tagozatos
3 - kísérleti
4 - speciális, éspedig:...............................................................................
5 - egyéb, éspedig:....................................................................................
0 - X -
IV. TANTÁRGYAK
29. Előfordultak-e az Önök iskolájában az elmúlt 5 évben tantárgyi rendszerrel kapcsolatos alábbi változások!
volt | nem volt | |||
új tantárgyak megjelenése | 1 | 2 | 0 | X |
hagyományos tárgyak megszűnése | 1 | 2 | 0 | X |
a tantárgy(ak) tanítása korábbi életkorban kezdődik | 1 | 2 | 0 | X |
a tantárgy(ak) tanítása későbbi életkorra tolódik | 1 | 2 | 0 | X |
a tantárgy(ak) tartalma lényegesen megváltozik | 1 | 2 | 0 | X |
a kötelező tantárgyak száma nő | 1 | 2 | 0 | X |
a kötelező tantárgyak száma csökken | 1 | 2 | 0 | X |
a fakultatív tantárgyak köre bővül | 1 | 2 | 0 | X |
a fakultatív tantárgyak köre szűkül | 1 | 2 | 0 | X |
CSAK SZAKKÉPZŐ INTÉZMÉNYEKBEN: | ||||
a szakmai elméleti tárgyak aránya nő | 1 | 2 | 0 | X |
a szakmai elméleti tantárgyak aránya csökken | 1 | 2 | 0 | X |
a szakmai gyakorlati tantárgyak aránya nő | 1 | 2 | 0 | X |
a szakmai gyakorlati tamtárgyak aránya csökken | 1 | 2 | 0 | X |
30. És mire számít a következő 2-3 évben?
lesz | nem lesz | |||
új tantárgyak megjelenése | 1 | 2 | 0 | X |
hagyományos tárgyak megszűnése | 1 | 2 | 0 | X |
a tantárgy(ak) tanítása korábbi életkorban kezdődik | 1 | 2 | 0 | X |
a tantárgy(ak) tanítása későbbi életkorra tolódik | 1 | 2 | 0 | X |
a tantárgy(ak) tartalma lényegesen megváltozik | 1 | 2 | 0 | X |
a kötelező tantárgyak száma nő | 1 | 2 | 0 | X |
a kötelező tantárgyak száma csökken | 1 | 2 | 0 | X |
a fakultatív tantárgyak köre bővül | 1 | 2 | 0 | X |
a fakultatív tantárgyak köre szűkül | 1 | 2 | 0 | X |
CSAK SZAKKÉPZŐ INTÉZMÉNYEKBEN: | ||||
a szakmai elméleti tárgyak aránya nő | 1 | 2 | 0 | X |
a szakmai elméleti tantárgyak aránya csökken | 1 | 2 | 0 | X |
a szakmai gyakorlati tantárgyak aránya nő | 1 | 2 | 0 | X |
a szakmai gyakorlati tamtárgyak aránya csökken | 1 | 2 | 0 | X |
31. Jelenleg a kötelező tantárgyakon felül milyen tantárgyakat és mely évfolyamokon kínál az Önök iskolája válaszható tantárgyként a diákoknak?
ÉVFOLYAMOK | |||||||||||||
TANTÁRGYAK | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
32. Vannak-e ebben a tanévben az Önök iskolájában a hagyományos képzésben nem szereplő új, szokatlan tantárgyak? Mely évfolyamokon?
ÉVFOLYAMOK | |||||||||||||
TANTÁRGYAK | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
33. Változtak-e az egyes tantárgyak óraszámai az Önök iskolájában, illetve terveznek-e óraszámnövelést vagy csökkentést a következő 2-3 évben?
A tanulók a korábbinál nagyobb óraszámban tanulják: | A tanulók a jelenleginél nagyobb óraszámban fogják majd tanulni: |
A tanulók most a korábbinál kisebb óraszámban tanulják: | A tanulók a jelenleginél kisebb óraszámban fogják majd tanulni: |
34. Pedagógiai vagy pénzügyi megfontolásból történtek-e változások Önöknél a csoportbontásokban, vagy terveznek-e ilyesmit?
ÉVFOLYAMOK | |||||||||||||
TANTÁRGYAK | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
jelenleg bontott csoportban tanított tárgyak: | |||||||||||||
korábban bontott csoportban tanított tárgyak (azóta a csoportbontás megszűnt): |
|||||||||||||
a következő 2-3 évben tervezett csoportbontások: |
|||||||||||||
V. TANKÖNYVEK
35. Az Önök iskolájában kik döntenek arról, hogy az iskola milyen tankönyveket rendeljen meg, illetve kik vesznek részt a döntéselőkészítési folyamatban?
dönt | részt vesz | nem dönt és nem is vesz részt | |||
igazgató | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
igazgatóhelyettes | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
munkaközösség vezetője | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az egyes szaktanár, tanító | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
tantestület | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
munkaközösség | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
az osztályban tanító tanárok együttesen | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
a tankönyvfelelős, ha tanár | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
iskolaszék | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
iskolafenntartó | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
szülő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
tanuló | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéb, éspedig:........................................ | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
36. Milyen mértékű volt a tankönyvek cseréje az Önök iskolájában és mi várható a következő néhány évben? Kérem becsülje meg százalékos arányban!
a 90-es évektől máig | a következő 2-3 évben | |
a közismereti tankönyvek cseréje | % | % |
a nyelvkönyvek cseréje | % | % |
a szakmai tárgyak tankönyveinek cseréje | % | % |
37. Új könyvek bevezetésére a legtöbb iskolában évfolyamonként és tantárgyanként eltérő mértékben és ütemben került sor. Kérjük, mondja meg, hogy mely tantárgyakról és mely évfolyamokban volt legjelentősebb a tankönyvcsere, illetve hol terveznek ilyesmit?
ÉVFOLYAMOK | |||||||||||||
TANTÁRGYAK | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
a korábbi években ezeknél a tantárgyaknál volt legjelentősebb a tankönyvcsere | |||||||||||||
a következő 2-3 évben várhatóan ezeknél a tantárgyaknál lesz legjelentősebb a tankönyvcsere | |||||||||||||
VI. VIZSGÁK
38. Van-e felvételi vizsga az Önök iskolájában?
1 - van
2 - nincs, de tervezik
3 - nincs és nem is tervezik
4 - szűrés van, de nem vizsga
0 - X -
felvételi vizsga tantárgyai, illetve vizsgált képességek |
általános iskolai osztályok esetén |
gimnáziumi osztályok esetén |
szakközépiskolai osztályok esetén |
szakmunkás-képző osztályok esetén |
szakiskolai osztályok esetén |
1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | |
1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | |
1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | |
1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | |
1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | |
1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X | 1 2 3 4 0 X |
39. Alkalmaz-e az iskola belső vizsgákat*, rendszeres iskolai szintű teljesítményméréseket, illetve tervezik-e ilyenek bevezetését?
1 - előfordult a 90-es évektől máig
2 - nem fordult elő a 90-es évektől máig
ha nem volt:
3 - tervezik a következő 2-3 évben
4 - nem tervezik a következő 2-3 évben
0 - X -
*belső vizsga: az iskola tanárai által összeállított tételek alapján, kizárólag belső emberek előtt zajló vizsga
belső vizsga | 1 | 2 | 3 | 4 | 0 | X |
teljesítménymérés átvett mérőeszközökkel | 1 | 2 | 3 | 4 | 0 | X |
teljesítménymérés saját készítésű mérőeszközökkel | 1 | 2 | 3 | 4 | 0 | X |
40. HA VOLT, VAGY TERVEZIK: A tanulók hány százalékát érinti ez a fajta értékelés?
a 90-es évektől máig | a következő 2-3 évben | |
belső vizsgán résztvevők százalékos aránya (az évfolyam összlétszámához viszonyítva) |
% | % |
a felmérésekben résztvevők aránya (az iskola összlétszámához viszonyítva) |
% | % |
41. A tehetséggondozás az Önök iskolájában hány százalékát érinti a diákoknak?
.....................%
X -
42. Körülbelül hány tanulójuk vesz részt évente az alábbi versenyeken:
iskolai | megyei (területi) | országos | |||
tanulmányi | 0 | X | |||
szakmai | 0 | X | |||
művészeti | 0 | X | |||
sport | 0 | X |
43. Az iskola végzős tanulóinak hány százaléka tanul tovább?
.................... %
44. Az iskola tanulóinak hány százaléka tesz nyelvvizsgát?
alapfok: .................... %
középfok: .................... %
felsőfok: .................... %
45. Milyen szakkörök, önképző körök működnek, illetve működtek az iskolában a tehetséggondozás szolgálatában?
Milyen szakkörök (stb) működnek az iskolában? |
Milyen szakkörök (stb.) szűntek meg az elmúlt években? |
46. A hátrányos helyzetű (lemaradó) gyerekekkel való foglalkozás a diákok hány százalékát érinti az Önök iskolájában?
.....................%
X -
47. Működik-e a hátrányos helyzetűek segítésének alábbi formái közül valamelyik az Önök iskolájában?
1 - működik
2 - nem nem működik, de tervezik a következő 2-3 évben
3 - nem működik, és nem is tervezik a következő 2-3 évben
0 - X -
korrekciós osztályok szervezése | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
csoportos korrepetálások tanórán kívül | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéni korrepetálások tanórán kívül | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
konzultációs lehetőségek biztosítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
fejlesztő (gyógy)pedagógus foglalkoztatása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
speciális (fejlesztő) taneszközök biztosítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
speciális (fejlesztő) programok biztosítása | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
integrált fejlesztés | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
mentori* rendszer tanárral | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
mentori rendszer diákkal | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
speciális foglalkoztatás tanórán belül differenciált tanulásszervezéssel | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéb, éspedig:................................................. | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
* mentor: kijelölt vagy választott segítő személy
48. Most a korrepetálásról szeretném kérdezni.
Milyen tantárgyból folynak korrepetálások az Önök iskolájában? |
Milyen tantárgyak korrepetálását szüntették meg az elmúlt években? |
VII. A TARTALMI MUNKA SZEMÉLYI FELTÉTELEI
49. Kérem, becsülje meg, hogy az Önök iskolájában hány százalékban vannak ilyen gyerekek!
hátrányos helyzetű tanulók | % |
általános iskolai végzettséggel nem rendelkező szülők gyereke | % |
elvált szülők gyereke | % |
komoly anyagi gondokkal küzdő családok gyereke | % |
tanulási nehézségekkel küzdő tanuló | % |
egészségi problémákkal küzdő tanuló | % |
állami gondozott | % |
külföldről érkezett (menekült) | % |
nem magyar anyanyelvű tanuló | % |
50. Az iskolák szerkezeti változásaival, az oktatás tartalmának átalakulásával párhuzamosan megváltozhat a különböző szaktanárok (tanítók) iránti igény. Hogyan alakult ez az Önök iskolájában, illetve milyen változások várhatók?
Milyen szakos tanárokból mutatkozott hiány az elmúlt években? | Milyen szakos tanárokból várható hiány a következő 2-3 évben? |
Milyen szakos tanárokból mutatkozott felesleg az elmúlt években? | Milyen szakos tanárokból várható felesleg a következő 2-3 évben? |
51. Az oktatás tartalmának változásával, a pedagógus szerep átalakulásával párhuzamosan új, szakhoz nem köthető pedagógiai kompetenciák* iránti igény is megjelent az iskolákban, más kompetenciák pedig esetleg feleslegessé váltak. Van-e, vagy várható-e ilyen az Önök iskolájában?
Milyen kompetenciákból mutatkozott hiány az elmúlt években? | Milyen kompetenciákból várható hiány a következő 2-3 évben? |
Milyen kompetenciákból mutatkozott felesleg az elmúlt években? | Milyen kompetenciákból várható felesleg a következő 2-3 évben? |
* kompetencia=szakértelem
52. Osztályozza le 1-5-ig, hogy mennyiben felel meg a pedagógusképzés a megváltozott igényeknek?
a nappali képzésben | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a posztgraduális képzésben | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
53. Vannak-e különleges kompetenciával rendelkező személyek az Önök tantestületében? Ha igen, hány ilyen személy van? Tervezik-e ilyen kollégák felvételét?
1 - van
2 - nincs, de tervezik a következő 2-3 évben
3 - nincs, és nem is tervezik a következő 2-3 évben
0 - X -
anyanyelvi nyelvtanár | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
élsportoló | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
edző | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
művésztanár | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
tudós tanár | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
szaktanácsadó, szakértő | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
feltaláló | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
újító | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
közéletben szerepet játszó tanár | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
iparban, gazdaságban is tevékenykedő tanár | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéni vagy társas vállalkozást vezető tanár | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéb, éspedig:............................................. | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
54. A tantervi kötöttségek oldódásával nagyobb mozgásteret nyertek az alkotó pedagógusok. Önöknél a tantestület kb. hány százaléka végez szakmai fejlesztő munkát?
az innovatív pedagógusok aránya.....................%
0 - X -
55. A szakmai fejlesztő munkának milyen produktumai, eredményei születtek az Önök iskolájában? Kérem, mondja meg a produktumok számát!
Csináltak | |||||
Önök használják | mások is használják | nem csináltak | |||
pedagógiai program | 0 | X | |||
helyi (pl. kísérleti) tanterv | 0 | X | |||
új tantárgyi tematikák | 0 | X | |||
új tanítási módszer vagy szervezeti forma | 0 | X | |||
tankönyv (munkafüzet, feladatgyűjtemény, jegyzet) | 0 | X | |||
tanítási segédlet (A-V anyag) | 0 | X | |||
szoftver | 0 | X | |||
fejlesztő játék | 0 | X | |||
publikáció szakmai folyóiratban | 0 | X | |||
műszaki újítások | 0 | X | |||
oktatási/szakoktatási eszközök | 0 | X | |||
egyéb, éspedig:.............................................. | 0 | X |
56. Milyen módon tudja (tudta) ösztönözni az iskolavezetés a pedagógusok szakmai-fejlesztő munkáját? Előfordultak-e az alábbi ösztönzési formák vagy tervezik-e valamelyik bevezetését?
volt | nem volt | nem volt, de tervezik | |||
kitüntetés adományozásával (adományozásra felterjesztéssel) | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
szerzői honoráriummal | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
fizetésemeléssel | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
pótlék adásával | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
külső megbízások szerzésével | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
iskolán belüli külön munkával | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
óraszám csökkentéssel | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
alkotószabadság biztosításával | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
jutalomutazással | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
könyv (tárgy) jutalommal | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
semmilyen módon sem tudja ösztönözni | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
57. Milyen forrásból származó bevételekből finanszírozza a szakmai-fejlesztő munkát? Kérem értékelje 1-5-ig a különböző források súlyát a fejlesztések finanszírozásában!
1 - teljesen jelentéktelen a súlya 5 - nagyon nagy a súlya
nincs ilyen forrás | ||||
az iskola alapköltségvetéséből | 1 2 3 4 5 | 8 | 0 | X |
önkormányzattól kapott plusz támogatásból | 1 2 3 4 5 | 8 | 0 | X |
alapítványi bevételekből | 1 2 3 4 5 | 8 | 0 | X |
tandíjakból | 1 2 3 4 5 | 8 | 0 | X |
az elkészült fejlesztési produktumok eladásából | 1 2 3 4 5 | 8 | 0 | X |
vállalati, vállakozói kör támogatásából | 1 2 3 4 5 | 8 | 0 | X |
pályázatokban elnyert pénzeszközökből | 1 2 3 4 5 | 8 | 0 | X |
egyéb intézményi bevételekból | 1 2 3 4 5 | 8 | 0 | X |
58. Előfordult-e, hogy az Önök iskolája pályázatot nyújtott be a különböző oktatásfejlesztési alapokhoz? Sikeres vagy sikertelen volt a pályázat?
pályázott és kapott | pályázott, nem kapott | nem pályázott | |||
Közoktatási Modernizációs Alap (KOMA) | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
SOROS Alapítvány | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
Közoktatási Fejlesztési Alap (KFA) | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
Pedagógus Szakma Megújítása (PSZM) | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
Szakképzési Alap (SZA) | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéb országos, éspedig:...................................... | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéb országos, éspedig:...................................... | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
helyi önkormányzati alapokhoz | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
helyi gazdálkodó szervekhez | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
egyéb, éspedig:..................................... | 1 | 2 | 3 | 0 | X |
59. Véleménye szerint mennyire nyújt fedezetet iskolája költségvetése az alábbiakra? Kérem, osztályozza 1-5-ig!
1 - egyáltalán nem nyújt fedezetet 5 - teljesen fedezi
alapbérekre | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a kötelező bérpótlékokra | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
nem kötelező bérpótlékokra | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
túlórák kifizetésére | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
továbbképzések költségeire | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
szakmai-fejlesztő munka honorálására | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a pedagógusok kiemelkedő teljesítményének jutalmazására | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
új beruházásokra | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
az iskolaépület állagának megóvására | 1 2 3 4 5 | 0 | x |
az infrastruktúra fejlesztésére | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
taneszközök beszerzésére | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
kellékanyagok, irodaszerek vásárlására | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
tanórán kívüli programok költségeire | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a kiemelkedő teljesítményű tanulók jutalmazására | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
egyéb, éspedig:.................................................... | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
VIII. A KÖVETKEZŐKBEN A VÉGZETTSÉGÉVEL, SZAKMAI ÉLETÚT-JÁVAL KAPCSOLATBAN SZERETNÉK NÉHÁNY KÉRDÉST FELTENNI ÖNNEK
60. Milyen felsőfokú végzettség(ek)kel rendelkezik, hol és mikor szerezte meg az(oka)t?
(Ha nincs felsőfokú végzettsége, milyen középfokú végzettséggel rendelkezik?)
KÉRDEZŐ! Időrendi sorrendben kódolja a végzettségeket az alábbi táblázatban! |
a végzettség meg-szerzésének éve | intézmény neve, székhelye |
végzettség | tagozat |
1 2 3 4 5 6 7 8 0 X | 1 2 3 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 0 X | 1 2 3 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 0 X | 1 2 3 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 0 X | 1 2 3 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 0 X | 1 2 3 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 0 X | 1 2 3 0 X |
Végzettség: | Tagozat: | |
1 - középfokú óvodapedagógusi | 1 - nappali | |
2 - felsőfokú óvodapedagógusi | 2 - esti | |
3 - középfokú tanítói | 3 - levelező | |
4 - felsőfokú tanítói | 0 - X - | |
5 - általános iskolai tanári | ||
6 - középiskolai tanár | ||
7 - egyéb tanár | ||
8 - egyéb, em tanári | ||
0 - X - |
61. Folytat-e jelenleg felsőfokú tanulmányokat?
1 - igen
2 - nem
0 - X -
HA IGEN! |
62. Hol és milyet?
Végzettség | intézmény neve, székhelye | tagozat |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 X | 1 2 3 0 X |
Végzettség: | Tagozat: | |
1 - középfokú óvodapedagógusi | 1 - nappali | |
2 - felsőfokú óvodapedagógusi | 2 - esti | |
3 - középfokú tanítói | 3 - levelező | |
4 - felsőfokú tanítói | 0 - X - | |
5 - általános iskolai tanári | ||
6 - középiskolai tanár | ||
7 - egyéb tanár | ||
8 - egyéb, nem tanári | ||
0 - X - |
63. Rendelkezik-e a következő tudományos fokozatok valamelyikével illetve folyamatban van-e megszerzésük?
Fokozat | van | folyamatban van a megszerzése | nincs | |
egyetemi doktori | 1 | 2 | 3 | 0 X |
kandidátusi | 1 | 2 | 3 | 0 X |
Ph.D. | 1 | 2 | 3 | 0 X |
64. Anyanyelvén kívül beszél-e (ért-e) valamilyen idegen nyelven
1 - igen
2 - nem
0 - X -
HA IGEN! |
65. Az alábbi nyelvek valamelyikéből van-e Önnek nyelvvizsgája vagy annak megfelelő végzettsége, illetve vizsgával nem igazolt nyelvismerete? Kérem, a nyelvismeret fokát is jelölje meg!
Nyelvismeret foka:
1 - alapfokú
2 - középfokú
3 - felsőfokú
a vizsgával igazolt nyelismeret foka |
a nyelvismeretet igazoló dokumentum megszerzésének éve |
vizsgával nem igazolt nyelvismeret |
|
angol | 1 2 3 0 X | 1 2 3 0 X | |
német | 1 2 3 0 X | 1 2 3 0 X | |
orosz | 1 2 3 0 X | 1 2 3 0 X | |
francia | 1 2 3 0 X | 1 2 3 0 X | |
olasz | 1 2 3 0 X | 1 2 3 0 X | |
spanyol | 1 2 3 0 X | 1 2 3 0 X | |
latin | 1 2 3 0 X | 1 2 3 0 X | |
egyéb, éspedig:........... | 1 2 3 0 X | 1 2 3 0 X |
66. Első kereső foglalkozásától kezdve milyen munkahelyei, foglalkozásai és beosztásai voltak (nem csak pedagógusként). Ha egy munkahelyen beül a beosztása változott (pl. tanárból igazgatóhelyettes lett), akkor kérjük ezt külön említeni!
KÉRDEZŐ! Vegyes típusú iskola esetén (pl. általános és középiskola) mindkét típus kódját jelölje be egy soron belül! |
mettől-meddig év | munkahely | település | megye | beosztás | |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 | 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 | 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 | 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 | 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 | 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 | 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 | 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 | 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 | 0 X | ||
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 | 0 X |
munkahely | település | beosztás |
1 - óvoda | 1 - Budapest | 1 - vezető |
2 - általános iskola | 2 - megyeszékhely | 2 - vezetőhelyettes |
3 - szakmunkásképző | 3 - vidéki város | 3 - beosztott |
4 - szakközépiskola | 4 - falu | |
5 - gimnázium | 5 - nem magyarországi település | |
6 - gyógypedagógiai intézmény | 6 - egyéb, éspedig:.............................. | |
7 - főiskola | ||
8 - egyetem | ||
9 - kollégium, nevelőintézet | ||
10 - közművelődési intézmény (ÁMK is) | ||
11 - közigazgatás (tanács, önkormányzat) | ||
12 - pártmunka | ||
13 - egyéb, éspedig:............................. |
67. Milyen szaktárgyak tanítására van képesítése?
0 - X -
68. Az elmúlt öt évben részt vett-e szervezett továbbképzésen?
1 - igen
2 - nem
0 - X -
HA IGEN! |
69. Milyen szervezett továbbképzése(ke)n vett részt?
továbbképzés időpontja - év | továbbképzés jellege | továbbképzést nyújtó intézmény | továbbképzés időtartama |
ki finanszírozta |
mennyire volt elégedett |
|
1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 0 X | |
1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 0 X | |
1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 0 X | |
1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 0 X | |
1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 0 X |
továbbképzés jellege | intézmény | időtartam | ki finanszírozta |
1 - szaktárgyi | 1 - főiskola | 1 - 30 óránál kevesebb | 1 - sajár maga |
2 - vezetői | 2 - egyetem | 2 - 30-60 óra | 2 - az iskola |
3 - személyiségfejlesztő | 3 - pedagógia szolg. int. | 3 - 60-200 óra | 3 - a fenntartó |
4 - pedagógiai mérés, értékelés | 4 - vállakozás | 4 - 200 óra fölött | 4 - vegyesen |
5 - egyéb, éspedig | 5 - külföldi intézmény | 5 - távoktatás jellegű | 5 - pályázat |
6 - egyéb, éspedig | 6 - folyamatos | 6 - egyéb | |
7 - ingyenes |
70. Az elmúlt öt évet megelőzően részt vett-e szervezett továbbképzésen?
1 - igen
2 - nem
0 - X -
71. Valószínű-e, hogy a közeljövőben szervezett továbbképzésen vesz részt?
1 - igen
2 - nem
0 - X -
HA IGEN! |
72. Milyenen?
1 - szaktárgyi
2 - vezetői
3 - személyiségfejlesztő
4 - pedagógiai mérés, értékelés
5 - egyéb, éspedig:...........................................
0 - X -
HA VÉGZETT ISKOLAI VEZETŐKÉPZŐT: |
73. Milyen végzettséget adott a vezetőképző, amelyet Ön (legutóbb) elvégzett?
1 - másoddiplomát, egyetemi végzettséget igazoló oklevelet
2 - más, államilag elismert oklevelet, mégpedig:...................................
3 - egyéb oklevelet, éspedig:...................................................................
4 - tanúsítványt
5 - látogatási bizonyítványt
6 - egyéb végzettséget, éspedig:..............................................................
7 - nem adott végzettséget
0 - X -
74. Az elmúlt öt évben járt-e valamilyen tanfolyamra az alábbiak közül?
Több válasz lehetséges! |
igen | nem | 0 | X | |
nyelvtanfolyam | 1 | 2 | 0 | X |
informatikai, számítástechnikai | 1 | 2 | 0 | X |
életmód, egészségmegőrzés | 1 | 2 | 0 | X |
barkács, házimunka | 1 | 2 | 0 | X |
autóvezetés | 1 | 2 | 0 | X |
sport | 1 | 2 | 0 | X |
művészet, kézművesség | 1 | 2 | 0 | X |
vállalkozásfejlesztő (könyvvitel, adótanácsadás stb.) | 1 | 2 | 0 | X |
egyéb, éspedig:......................................... | 1 | 2 | 0 | X |
75. Valószínűnek tartja-e, hogy a közeljövőben valamilyen tanfolyamon vesz részt?
1 - igen
2 - nem
0 - X -
HA IGEN! |
76. Milyenen?
Több válasz lehetséges! |
1 - nyelvtanfolyam
2 - informatikai, számítástechnikai
3 - életmód, egészségmegőrzés
4 - barkács, házimunka
5 - autóvezetés
6 - sport
7 - művészet, kézművesség
8 - vállalkozásfejlesztő (könyvvitel, adótanácsadás stb.)
9 - egyéb, éspedig:................................................
0 - X -
77. Tudja-e Ön használni a számítógépet?
1 - igen
2 - nem, de tervezi, hogy megtanulja
3 - nem, nem is tervezi, hogy megtanulja
0 - X -
78. Használ-e Ön számítógépet?
1 - igen, a munkahelyén is, otthon is használ
2 - igen, csak otthon
3 - igen, csak a munkahelyén
4 - nem használ
0 - X -
79. Rajta van-e Ön az országos szakértői listán vagy vizsgáztatási névjegyzéken?
szakértői lista | vizsgáztatási névjegyzék |
1 - igen | 1 - igen |
2 - nincs, nem is kérte | 2 - nincs, nem is kérte |
3 - nincs, kérte, de nem sikerült | 3 - nincs, kérte, de nem sikerült |
4 - nincs, de tervezi | 4 - nincs, de tervezi |
0 - X - | 0 - X - |
IX. MOST ISKOLAI MUNKÁJÁRÓL, SZAKMAI TEVÉKENYSÉGEIRŐL ÉS KAPCSOLATAIRÓL KÉRDEZNÉNK:
80. Milyen közalkalmazotti kategóriába van Ön besorolva?
81. Tanítással kapcsolatos tevékenységei:
milyen tárgyakat tanít | hány órában egy héten | |
saját iskolájában | máshol (más iskola, különóra) | |
82. Kérem, mondja meg, hogy az elmúlt öt évben az alábbi tevékenységek közül melyekben vett részt!
igen | nem | |||
helyi tanterv kidolgozása | 1 | 2 | 0X | X |
helyi értékelési rendszer kidolgozása | 1 | 2 | 0 | X |
tankönyvírás | 1 | 2 | 0 | X |
szaktanácsadói, szakértői munka | 1 | 2 | 0 | X |
publikáció | 1 | 2 | 0 | X |
szakmai előadás(ok) tartása | 1 | 2 | 0 | X |
egyéb szakmai jellegű munka:........... | 1 | 2 | 0 | X |
83. Mit gondol, hogy öt év múlva melyik állítás lesz igaz Önre?
KÉRDEZŐ! Add át az 1. sz. kártyacsomagot! |
Egy válasz lehetséges! |
1 - jelenlegi iskolámban tanítok, köztanárként
2 - jelenlegi iskolámban vezető (igazgató, igazgatóhelyettes, szakmai munkaközösség vezető) leszek
3 - a településen másik iskolában dolgozom
4 - más településen, iskolában dolgozom
5 - a településen más, oktatással kapcsolatos munkakörben dolgozom
6 - a településen más, nem oktatással kapcsolatos munkakörben dolgozom
7 - más településen, oktatással kapcsolatos munkakörben dolgozom
8 - más településen más, nem oktatással kapcsolatos munkakörben dolgozom
9 - önálló (pl. vállalkozó) leszek
10 - külföldön élek
11 - nyugdíjas leszek
12 - munkanélküli leszek
13 - egyéb, éspedig:.......................................
0 - X -
84. Tagja-e valamilyen szakmai munkaközösségnek?
igen | nem | |||
iskolai szinten | 1 | 2 | 0 | X |
helyi (városi, községi, kerületi) szinten | 1 | 2 | 0 | X |
regionális szinten | 1 | 2 | 0 | X |
egyéb, éspedig:............................ | 1 | 2 | 0 | X |
85. Ahhoz, hogy valaki jó igazgató legyen, a következők közül melyekre van a leginkább szüksége? Kérem, hogy a kártyán felsoroltak közül válassza ki az öt legfontosabbat!
KÉRDEZŐ! Add át az 2. sz. kártyacsomagot! |
választotta | nem választotta | |||
együttműködési készség | 1 | 2 | 0 | X |
érdekérvényesítési készség | 1 | 2 | 0 | X |
gyermekszeretet | 1 | 2 | 0 | X |
határozottság | 1 | 2 | 0 | X |
humorérzék | 1 | 2 | 0 | X |
jó fellépés | 1 | 2 | 0 | X |
kiemelkedő szaktudás | 1 | 2 | 0 | X |
közmegbecsülés | 1 | 2 | 0 | X |
megfelelő összeköttetések | 1 | 2 | 0 | X |
menedzseri képességek | 1 | 2 | 0 | X |
önismeret | 1 | 2 | 0 | X |
saját pedagógiai koncepció | 1 | 2 | 0 | X |
szilárd értékrend | 1 | 2 | 0 | X |
tekintély | 1 | 2 | 0 | X |
tűrőképesség | 1 | 2 | 0 | X |
vezetői szakismeretek | 1 | 2 | 0 | X |
86. Egy olyan iskolának, mint az Önöké, mennyire kell törődnie azzal, hogy...? Kérem, osztályozza 1-től 5-ig!
1 - egyáltalán nem kell törődni
5 - nagyon kell törődni
a tanulók hogy igazodnak el a világ dolgaiban? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a hátrányos helyzetű tanulókat támogassa? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
minél többen tanuljanak tovább? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a tanulók sikeresen szerepeljenek a tanulmányi versenyeken? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a tanulók tanuljanak meg eligazodni az ismeretek forrásai között? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a tanulók megfelelő erkölcsi normákat sajátítsanak el? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
megalapozza a tanulók állampolgári kultúráját? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a tanulók megtanuljanak keményen dolgozni? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a tanulók személyisége harmónikus legyen? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a tanulók elegendő ismeretet szerezzenek? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a tanulók érezzék jól magukat az iskolában? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
87. Mennyire elégedett az Önök iskolájában a következő dolgokkal? Kérem, osztályozza elégedettségét 1-től 5-ig!
1 - nagyon elégedetlen
5 - nagyon elégedett
a pedagógusok szakmai színvonala | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a pedagógusok közötti emberi kapcsolatok | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a tantestület és a gyerekek kapcsolata | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
az iskolavezetés és a pedagógusok kapcsolata | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a pedagógiai munka hatékonysága | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
88. Ahhoz, hogy valaki jó pedagógusnak számítson, inkább szükséges vagy inkább nem szükséges, hogy a következő tulajdonságokkal rendelkezzen? Kérem, rakja a kártyákat ebből a szempontból két csoportba!
KÉRDEZŐ! Add át az 2. sz. kártyacsomagot!
inkább szükséges |
inkább nem szükséges |
|||
együttműködési készség | 1 | 2 | 0 | X |
érdekérvényesítési készség | 1 | 2 | 0 | X |
gyermekszeretet | 1 | 2 | 0 | X |
határozottság | 1 | 2 | 0 | X |
humorérzék | 1 | 2 | 0 | X |
jó fellépés | 1 | 2 | 0 | X |
kiemelkedő szaktudás | 1 | 2 | 0 | X |
közmegbecsülés | 1 | 2 | 0 | X |
megfelelő összeköttetések | 1 | 2 | 0 | X |
menedzseri képességek | 1 | 2 | 0 | X |
önismeret | 1 | 2 | 0 | X |
saját pedagógiai koncepció | 1 | 2 | 0 | X |
szilárd értékrend | 1 | 2 | 0 | X |
tekintély | 1 | 2 | 0 | X |
tűrőképesség | 1 | 2 | 0 | X |
vezetői szakismeretek | 1 | 2 | 0 | X |
89. Az Önök tantestületében milyen gyakran kerülnek szóba a következők? Kérem, osztályozza 1-től 5-ig!
1 - soha
5 - nagyon gyakran
a gyerekek tanulmányi előmenetele | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a kollégák személyes ügyei | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a megélhetési kérdések | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a munkahelyi körülmények | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a pedagógiai programok és a helyi tantervek | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a szakmai ellenőrzések eredményei | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a taneszköz ellátás | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a tankönyvek | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a tanulók magatartásának romlása | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a vezetés problémái | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
az iskola jövője | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
az iskolafenntartóval való kapcsolatok | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
az iskola pénzügyi helyzete | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
90. A magyar pedagógusok inkább nagyobb vagy inkább kisebb részét jellemzik a következők?
KÉRDEZŐ! Add át az 2. sz. kártyacsomagot! |
inkább a nagyobb részét | inkább a kisebb részét | |||
együttműködési készség | 1 | 2 | 0 | X |
érdekérvényesítési készség | 1 | 2 | 0 | X |
gyermekszeretet | 1 | 2 | 0 | X |
határozottság | 1 | 2 | 0 | X |
humorérzék | 1 | 2 | 0 | X |
jó fellépés | 1 | 2 | 0 | X |
kiemelkedő szaktudás | 1 | 2 | 0 | X |
közmegbecsülés | 1 | 2 | 0 | X |
megfelelő összeköttetések | 1 | 2 | 0 | X |
menedzseri képességek | 1 | 2 | 0 | X |
önismeret | 1 | 2 | 0 | X |
saját pedagógiai koncepció | 1 | 2 | 0 | X |
szilárd értékrend | 1 | 2 | 0 | X |
tekintély | 1 | 2 | 0 | X |
tűrőképesség | 1 | 2 | 0 | X |
vezetői szakismeretek | 1 | 2 | 0 | X |
91. Az Önök iskolájában mennyire van egyetértés abban, hogy mit tanítson az iskola? Kérem, osztályozza 1-től 5-ig! És abban, hogy....?
1 - egyáltalán nincs egyetértés
5 - teljes az egyetértés
mit tanítson az iskola? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
milyen legyen az iskola és a szülők kapcsolata? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
milyen legyen a tanulók magatartása? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
milyen legyen a tanulók és a pedagógusok viszonya? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
milyen értékelést adjon az iskola a gyerekekről? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
milyen jogai lehetnek a szülőknek? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
mit jelent az iskola önállósága? | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
92. Ahhoz, hogy egy tanuló az Önök iskolájából kikerülve megállja a helyét az életben, véleménye szerint mennyire szükséges az, hogy rendelkezzen a következő tulajdonságokkal? Kérem, rakja két csoportba a kártyákat ebből a szempontból!
KÉRDEZŐ! Add át az 3. sz. kártyacsomagot! |
inkább szükséges | inkább nem szükséges |
|||
együttműködési készség | 1 | 2 | 0 | X |
érdekérvényesítési készség | 1 | 2 | 0 | X |
határozottság | 1 | 2 | 0 | X |
humorérzék | 1 | 2 | 0 | X |
jó fellépés | 1 | 2 | 0 | X |
kiemelkedő szaktudás | 1 | 2 | 0 | X |
közmegbecsülés | 1 | 2 | 0 | X |
megfelelő összeköttetések | 1 | 2 | 0 | X |
menedzseri képességek | 1 | 2 | 0 | X |
önismeret | 1 | 2 | 0 | X |
szilárd értékrend | 1 | 2 | 0 | X |
tűrőképesség | 1 | 2 | 0 | X |
93. Hogy érzi, iskolai munkájában mekkora felelősséggel tartozik a következőknek? Kérem, osztályozza 1-től 5-ig!
1 - egyáltalán nem érez felelősséget
5 - nagy felelősséget érez
a fenntartónak | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a gyermekeknek, tanulóknak | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a kollégáknak | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a szülőknek | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
a társadalomnak | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
az iskolának | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
az iskolaszéknek | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
egyéb pedagógiai szakembereknek | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
saját magának | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
vezető tanároknak | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
másoknak, éspedig:................................................................ | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
94. Kérjük, jelölje 1-től 5-ig terjedő osztályzatokkal, hogy mennyire tartja fontosnak a következőket a jó tantestületi légkör kialakulásához:
1 - egyáltalán nem fontos
5 - nagyon fontos
a konfliktusok sikeres kezelése | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
egymás segítése | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
hasonló értékrend | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
hasonló szakmai elképzelések, törekvések | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
iskolán kívüli közös programok | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
jó emberi kapcsolatok | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
jó szakmai együttműködés | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
megfelelő kapcsolat a vezető és a beosztottak között | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
rendszeres szakmai beszélgetések | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
szakmai rivalizálás | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
szülőkkel való jó kapcsolat | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
egyéb, éspedig:............................................................ | 1 2 3 4 5 | 0 | X |
95. Kérem, rakja sorba a következő foglalkozásokat abból a szempontból, hogy mennyire örvendenek társadalmi megbecsültségnek!
KÉRDEZŐ! Add át az 4. sz. kártyacsomagot! |
sorrend | |||
általános iskolai tanár | 0 | X | |
általános orvos | 0 | X | |
gépészmérnök | 0 | X | |
gyógyszerész | 0 | X | |
jogász | 0 | X | |
könyvtáros | 0 | X | |
középiskolai tanár | 0 | X | |
közgazdász | 0 | X | |
lelkész | 0 | X | |
óvodapedagógus | 0 | X | |
újságíró | 0 | X |
X. A KÖVETKEZŐKBEN ANYAGI HELYZETÉRŐL, KERESETÉRŐL, JÖVEDELMÉRŐL SZERETNÉK TÁJÉKOZÓDNI
96. Mennyi az Ön besorolás szerinti havi bruttó bére?
KÉRDEZŐ! Ha rákérdez, alapbér+pótlék! |
................................Ft
0 - X -
97. Kap-e Ön valamilyen bérpótlékot?
1 - igen
2 - nem
0 - X -
HA IGEN! |
98. Milyen jogcímen?
kap | nem kap | |||
területi pótlék | 1 | 2 | 0 | X |
idegennyelvtudásra járó pótlék | 1 | 2 | 0 | X |
osztályfőnöki pótlék | 1 | 2 | 0 | X |
vezetői pótlék | 1 | 2 | 0 | X |
munkaközösségvezetői pótlék | 1 | 2 | 0 | X |
egyéb pótlék, éspedig:.................................................... | 1 | 2 | 0 | X |
99. Az elmúlt hónapban kapott-e túlóradíjat?
1 - kapott
2 - nem kapott
0 - X -
100. Van-e iskolán belül egyéb, a pótlékon és a túlórán kívüli jövedelme?
1 - van
2 - nincs
0 - X -
HA VAN! |
101. Milyen típusú munkáért, milyen rendszerességgel?
(Iskolán belüli vállalkozási tevékenység is!)
a munka típusa, jellege | rendszeresség | ||
1 2 3 4 | 0 | X | |
1 2 3 4 | 0 | X | |
1 2 3 4 | 0 | X |
rendszeresség
1 - havonta
2 - kb. félévenként
3 - kb. évente egyszer
4 - egyéb, éspedig:.........................
102. 1995-ben mennyi volt az éves bruttó jövedelme?
...............................Ft
0 - X -
103. Ez kb. hány százaléka az Ön családja (egy háztartásban élők) összjövedelmének?
...............................%
0 - X -