Országos folyamatok (statisztikai elemzés)1
A vizsgálat ezen szakaszában a demográfiai, a szociális helyzet és a továbbhaladás jellemzőinek idősoros mutatóit vizsgáltuk. Ez a kérdéskör természetszerűleg nem az iskolarendszeren belüli tényezők vizsgálatára irányult, hanem országos szinten megragadható tendenciákra, amelyek az oktatási rendszert kihívásként érik. Mivel az országos statisztikákban elkülönítve szerepel a veszélyeztetettek csoportja, mód nyílt arra, hogy a továbbiakban az adatokat összevethessük a kedvezőtlen társadalmi helyzetű tanulók arányának változásával.
A tanulólétszám és -összetétel változásai az általános iskolákban
Bár a tanulólétszám alakulása nincs közvetlen összefüggésben a hátrányos helyzet kialakulásával, az iskolák helyzetét jelentős mértékben meghatározza, ezért igyekeztünk átfogóan, s egyben területi bontások segítségével a fő tendenciákat megvizsgálni. Az általános iskolai tanulók száma országosan 1993 és 1997 között 4,5%-kal csökkent, de már ismét nőni látszik. Legalábbis erre következtethetünk abból a tényből, hogy az alsóbb évfolyamokon az elsős gyerekek aránya 12%-ról 13%-ra nőtt.
A demográfiai csökkenés nem egyenletesen oszlik meg az egyes térségekben és településtípusokon. Nem csökkent lényegesen az ország északi részében, s csak kismértékben csökkent a Dél-Dunántúlon, átlagos mértékű volt az Alföldön (Észak- és Dél-Alföld) és a Dunántúl keleti részén. A csökkenés a központi térségben és a Dunántúl nyugati részén, azaz a fejlettebb területeken volt a legnagyobb. Településtípus szerinti bontásban már 1993-ban is a községek emelkednek ki, ahol – az elsős és ötödikes tanulók aránya közti különbségből következtetve – leginkább nőtt a tanulólétszám. A tanulólétszámban mutatkozó különbség a szélső pólusok között öt év alatt kismértékben nőtt (1,3%-ról 1,8%-ra).
1993 | 1997 | 1999 | 1993/97 | |
---|---|---|---|---|
Központ | 192 113 | 174 654 | 172 628 | 90,91 |
Észak-Magyarország | 235 465 | 234 344 | 207 240 | 99,52 |
Észak-Alföld | 107 574 | 102 568 | 130 904 | 95,35 |
Dél-Alföld | 120 438 | 115 560 | 131 509 | 95,95 |
Közép-Dunántúl | 105 757 | 100 041 | 99 350 | 94,6 |
Nyugat-Dunántúl | 100 327 | 92 817 | 91 841 | 92,51 |
Dél-Dunántúl | 147 742 | 144 264 | 127 129 | 97,65 |
Együtt | 1 009 416 | 964 248 | 960 601 | 95,53 |
Településtípus | 1993 | 1997 | 1999 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tanulók |
Az összes tanuló |
Tanulók | Az összes tanuló %-ában |
Tanulók | Az összes tanuló %-ában |
||
Budapest | elsős | 18 752 | 11,8 | 17 687 | 12,3 | 17 315 | 12,2 |
ötödikes | 19 884 | 12,5 | 18 173 | 12,7 | 17 711 | 12,5 | |
összesen | 159265 | 100 | 143294 | 100 | 141436 | 100 | |
Megyei jogú város | elsős | 22 705 | 12 | 24 608 | 12,4 | 24 003 | 12,1 |
ötödikes | 23 758 | 12,6 | 25 331 | 12,7 | 25 088 | 12,7 | |
összesen | 188666 | 100 | 198752 | 100 | 198233 | 100 | |
Város | elsős | 31 766 | 12,2 | 35 213 | 12,7 | 33 680 | 12,2 |
ötödikes | 32 511 | 12,5 | 35 523 | 12,8 | 34 709 | 12,5 | |
összesen | 260627 | 100 | 278266 | 100 | 277132 | 100 | |
Község | elsős | 52 456 | 13,1 | 48 367 | 14,1 | 46 426 | 13,5 |
ötödikes | 49 007 | 12,2 | 42 488 | 12,4 | 42 091 | 12,2 | |
összesen | 400858 | 100 | 343936 | 100 | 343800 | 100 | |
Összes | elsős | 125679 | 12,5 | 125875 | 13,1 | 121424 | 12,6 |
Összes | ötödikes | 125160 | 12,4 | 121515 | 12,6 | 119599 | 12,4 |
Összes | tanuló | 1009416 | 100 | 964248 | 100 | 960601 | 100 |
A másik vizsgált kérdéskör a hátrányos helyzetű, ill. veszélyeztetett tanulók arányának alakulása volt. A veszélyeztetett tanulók aránya mindkét évben a fővárosban volt a legmagasabb, ezt követték – jóval szerényebb mértékben – a községek, a városok és a megyei jogú városok. Évfolyamonként jellemzően nőtt a veszélyeztetettség: az 5. évfolyamosok között arányuk rendre magasabb volt, mint az 1. évfolyamon (kivéve a községeket, ahol ez épp fordítva van). A 4 év alatt bekövetkezett változások között az a legszembetűnőbb, hogy bár a jellemző sorrend megmaradt (Budapest, község, egyéb város, megyei jogú város), mindenütt nőtt a veszélyeztetettek aránya, legerősebben a fővárosban, legkevésbé a kisebb városokban, s a szélső pólusok közt is nőtt a különbség.
A térségeket vizsgálva is hasonló tendenciákat érhetünk tetten: a veszélyeztetettek aránya a központi térségben volt a legmagasabb, s a nyugat-dunántúli térségben a legalacsonyabb. A növekedés kiugró volt a központi térségben, jelentős az Észak-Alföldön, és a Kelet-Dunántúlon, alacsony a Nyugat-Dunántúlon és a Dél-Alföldön. Kelet-Dunántúl romló tendenciáját tekintve az Észak-Alföldhöz közelít, szemben Dél-Dunántúllal, amely nem romlik. A szélső pólusok közti megnövekedett különbség ebben a dimenzióban is megragadható: a két szélső érték közti különbség a négy év folyamán 10%-ról 13%-ra nőtt.
Település- típus |
Tanuló | 1993 | 1997 | 1999 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Veszélyeztetett | Veszélyeztetett | Veszélyeztetett | ||||||
N | % | N | % | N | % | |||
Budapest | elsős | 18752 | 2305 | 12,29 | 2606 | 14,73 | 2474 | 14,29 |
Ötödikes | 19884 | 3 084 | 15,51 | 3 540 | 19,48 | 3 416 | 19,29 | |
Összesen | 159265 | 23303 | 14,63 | 26455 | 18,46 | 25598 | 18,1 | |
Megyei jogú város | elsős | 22 705 | 760 | 3,35 | 947 | 3,85 | 997 | 4,15 |
Ötödikes | 23758 | 1 055 | 4,44 | 1 330 | 5,25 | 1 249 | 4,98 | |
Összesen | 188666 | 7 309 | 3,87 | 9 619 | 4,84 | 9 578 | 4,83 | |
Város | elsős | 31 766 | 1 430 | 4,5 | 1 874 | 5,32 | 1 803 | 5,35 |
Ötödikes | 32 511 | 1 613 | 4,96 | 1 953 | 5,5 | 1 839 | 5,29 | |
Összesen | 260627 | 11 660 | 4,47 | 14 670 | 5,27 | 14 062 | 5,07 | |
Község | elsős | 52 456 | 3 629 | 6,92 | 3 915 | 8,09 | 3 847 | 8,28 |
Ötödikes | 49 007 | 3 200 | 6,53 | 3 228 | 7,6 | 3 370 | 8,01 | |
Összesen | 400858 | 24 233 | 6,05 | 24 983 | 7,26 | 25 527 | 7,42 | |
Összes | elsős | 125679 | 8 124 | 6,46 | 9 342 | 7,42 | 9 121 | 7,51 |
Összes | ötödikes | 125160 | 8 952 | 7,15 | 10 051 | 8,27 | 9 874 | 8,26 |
Összes | tanuló | 1009416 | 66 505 | 6,59 | 75 727 | 7,85 | 74 765 | 7,78 |
1993 | 1997 | 1999 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tanulók együtt | Veszélyeztetettek | Tanulók együtt | Veszélyeztetettek | Tanulók együtt | Veszélyeztetettek | ||||
N | N | % | N | N | % | N | N | % | |
Központi | 192113 | 75 446 | 12,89 | 174654 | 28163 | 16,13 | 172628 | 27233 | 15,78 |
Dél-Alföld | 120438 | 49 754 | 4,34 | 234344 | 16794 | 7,17 | 131509 | 6 254 | 4,75 |
Észak-Magyarország | 235465 | 78 618 | 6,67 | 115560 | 5 757 | 4,98 | 207240 | 16463 | 7,94 |
Észak-Alföld | 107574 | 37 130 | 5,69 | 102568 | 7 586 | 7,4 | 130904 | 8 082 | 6,17 |
Dél-Dunántúl | 147742 | 56 347 | 4,92 | 100041 | 5 750 | 5,75 | 127129 | 7 311 | 5,75 |
Közép-Dunántúl | 105757 | 32 366 | 4,07 | 92 817 | 3 397 | 3,66 | 99 350 | 5 955 | 5,99 |
Nyugat-Dunántúl | 100327 | 34 844 | 3,05 | 144264 | 8 280 | 5,74 | 91 841 | 3 467 | 3,78 |
Együtt | 1009416 | 364500 | 6,59 | 964248 | 75 727 | 7,85 | 960601 | 74 765 | 7,78 |
Összességében elmondható, hogy a 90-es években nőtt a veszélyeztettettek aránya (különösen a központi térségben, valamivel kevésbé a hagyományosan kedvezőtlen térségekben és a községekben), s az ebben mutatkozó területi különbségek mértéke is növekedett.
Napközi otthonos oktatás
A családi hátrányok (ill. a veszélyeztetettség) kompenzálásában jelentős szerep jut az iskola szociális funkcióinak. Az iskola szociális ellátó funkciója igen sokrétű, jelen esetben csak néhány, az országos statisztikában elérhető adatot elemeztünk: a napközisek, a tanulószobások, az iskolaotthonosok és a bejárók arányát, 1993 és 1997 adatainak összehasonlításával. Mivel a napközi és az iskolaotthon a délutáni iskolában tartás, s ezzel a délutáni tanulás lehetőségének biztosítását jelenti, különösen nagy jelentősége lehet a hátrányos helyzetű és veszélyeztetett tanulócsoportok hátrányainak leküzdésében.
Mindkét évben az általános iskolai tanulók több mint egyharmada volt napközis, 6%-uk iskolaotthonos, 2-3%-uk tanulószobás. A napközi és az iskolaotthon inkább az alsóbb évfolyamokon, a tanulószoba inkább az 5. évfolyamon volt jellemző. A két év között a napközisek arányának kismértékű csökkenése figyelhető meg. A csökkenés a különböző évfolyamokon eltérő: miközben az 1. évfolyamon nem változott, az 5. évfolyamon jelentős mértékben csökkent a napközisek aránya. Az 5. évfolyamon a négy év alatti változás következtében a napközis tanulók aránya 25%-ról 16-17%-ra csökkent. Ezzel párhuzamosan kismértékben bár, de nőtt a tanulószobások aránya. Összességében 2,5-ről 3,3%-ra, az 5. évfolyamon pedig 4%-ról 6,4%-ra. A napközisek arányának csökkenése nem mondható általánosnak, elsősorban a kisvárosokban és a községekben figyelhető meg, a megyei jogú városokban és a fővárosban ezzel párhuzamosan kismértékű növekedés tapasztalható.
Bár összességében nem változott, némileg átalakult az iskolaotthonos tanulók aránya is: az alsó tagozatos tanulók között ez a forma elsősorban Budapesten és a megyei városokban maradt népszerű, itt a tanulók 1/5-e vesz részt ebben az oktatási formában, a községekben és a kisebb városokban az iskolaotthonosok aránya némileg csökkent. Valószínűsíthető, hogy a napközisek és az iskolaotthonosok számának csökkenésében az önkormányzatok takarékossága játszik szerepet.
1993 | 1997 | 1999 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
% | N | % | N | % | N | ||
Budapest | elsős | 14 174 | 75,59 | 14 815 | 83,76 | 14 573 | 84,16 |
ötödikes | 5 273 | 26,52 | 4 301 | 23,67 | 4 077 | 23,02 | |
összesen | 61 183 | 38,42 | 60 295 | 42,08 | 59 887 | 42,34 | |
Megyei jogú város |
Elsős | 19 038 | 83,85 | 21 925 | 89,1 | 21 394 | 89,13 |
Ötödikes | 6 631 | 27,91 | 6 138 | 24,23 | 5 747 | 22,91 | |
Összesen | 79 341 | 42,05 | 89 761 | 45,16 | 89 004 | 44,9 | |
Város | elsős | 23 413 | 73,7 | 25 786 | 73,23 | 24 895 | 73,92 |
Ötödikes | 8 464 | 26,03 | 6 375 | 17,95 | 6 214 | 17,9 | |
Összesen | 100 270 | 38,47 | 100 622 | 36,16 | 10 066 | 36,32 | |
Község | elsős | 26 853 | 51,19 | 22 642 | 46,81 | 21 910 | 47,19 |
Ötödikes | 12 197 | 24,89 | 6 997 | 16,47 | 6 916 | 16,43 | |
Összesen | 123 706 | 30,86 | 90 153 | 26,21 | 91 118 | 26,5 | |
Összes | elsős | 83 478 | 66,42 | 85 168 | 67,66 | 82 772 | 68,17 |
Összes | ötödikes | 32 565 | 26,02 | 23 811 | 19,6 | 22 954 | 19,19 |
Összes | tanuló | 364 500 | 36,11 | 340 831 | 35,35 | 640 677 | 35,46 |
A felzárkóztató foglalkozásban való részvételről sajnos csak az egyik évre vannak adatok, és ezek nem minden esetben mutatnak párhuzamosságot a veszélyeztetettek arányával. Ha a napközis foglalkozásokon való részvételt összevetjük a veszélyeztetettek arányával, azt tapasztalhatjuk, hogy regionális bontásban a napközisek és iskolaotthonosok aránya nem feltétlenül ott magasabb, ahol nagyobb tanulócsoportok bevonása lenne indokolt ezekbe az ellátási formákba. 4 év alatt ebben nem történt jelentős változás, sőt, miközben a veszélyeztetettek aránya emelkedett, a napközisek aránya csökkent.
1993 | Tanulók száma | Napközis | Veszélyeztetett | Felzárkóztató fogl.-ban v. résztv. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
N | N | % | N | % | N | % | |
Központi | 192 113 | 75446 | 39,27 | 24779 | 12,89 | 19 377 | 10,1 |
Dél-Alföld | 120 438 | 49 754 | 41,31 | 5 234 | 4,34 | 10 719 | 8,9 |
Észak-Magyarország | 235 465 | 78 618 | 33,38 | 15 715 | 6,67 | 23 387 | 9,93 |
Észak-Alföld | 107 574 | 37 130 | 34,51 | 6 130 | 5,69 | 11 718 | 10,89 |
Dél-Dunántúl | 147 742 | 56 347 | 38,13 | 7 273 | 4,92 | 12 009 | 8,13 |
Közép-Dunántúl | 105 757 | 32 366 | 30,6 | 4 310 | 4,07 | 7 640 | 7,22 |
Nyugat-Dunántúl | 100 327 | 34 844 | 34,73 | 3 064 | 3,05 | 5 155 | 5,13 |
Együtt | 1 009416 | 364500 | 36,11 | 66 505 | 6,59 | 90 005 | 8,92 |
Tanuló | Iskolaotthonos | Napközis | Tanulószobás | Veszélyeztetett | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
N | N | % | N | % | N | % | N | % | |
Központ | 174654 | 11509 | 6,59 | 73956 | 42,34 | 6058 | 3,47 | 28163 | 16,13 |
Észak-Mo. | 234344 | 14867 | 6,34 | 74597 | 31,83 | 7 740 | 3,3 | 16 794 | 7,17 |
Dél-Alföld | 115560 | 9 083 | 7,86 | 44737 | 38,71 | 3 453 | 2,99 | 5 757 | 4,98 |
Észak-Alföld | 102568 | 5 728 | 5,58 | 32685 | 31,87 | 2 435 | 2,37 | 7 586 | 7,4 |
Kelet-D.túl | 100041 | 4 979 | 4,98 | 30601 | 30,59 | 3 819 | 3,82 | 5 750 | 5,75 |
Nyugat-D.túl | 92 817 | 6 750 | 7,27 | 32301 | 34,8 | 2 938 | 3,17 | 3 397 | 3,66 |
Dél-Dunántúl | 144264 | 9 391 | 6,51 | 51954 | 36,01 | 4 996 | 3,46 | 8 280 | 5,74 |
Összes | 964248 | 62307 | 6,46 | 340831 | 35,35 | 31439 | 3,26 | 75 727 | 7,85 |
Az általunk vizsgált időszakban tehát az iskolák nem töltötték be hátránykompenzáló funkciójukat. Legalábbis a juttatások a veszélyeztetettek arányának növekedésével párhuzamosan nem bővültek, hanem éppen ellenkezőleg, szűkülni látszanak.
Lemorzsolódás és évismétlés
A hátrányos helyzetű tanulók iskoláztatásának eredményessége statisztikai eszközökkel elsősorban a tanulmányi eredményeken és kimaradási arányokon mérhető. A tanulmányi eredmények tekintetében azt vizsgáltuk, hogyan alakult az évismétlések aránya a vizsgált években. Az általános iskolát sikeresen elvégző tanulók aránya a 90-es évek folyamán jelentős mértékben javult, de ez úgy következett be, hogy megnőtt azoknak az aránya, akik nem 14 évesen, hanem hosszabb idő alatt, 15, 16 évesen fejezik be a 8 évfolyamot.
A 90-es évek közepéig az évfolyamok többségében enyhén csökkent az ismétlők aránya, s csökkenni látszik ezzel az átmeneti pontok kiugró értéke is. Az utolsó három évben az évfolyamismétlők aránya stabilizálódott, további javulás azonban nem következett be. Az országos tendenciákat tekintve jellemzőnek mondható, hogy az osztályt ismétlők aránya az 1. és 5. osztályokban a legmagasabb, és a 8. osztályban a legalacsonyabb. Ez nagyrészt az oktatási rendszer tagoltságával, a pedagógiai ciklusok szakaszaival függ össze: az iskolába lépést követően és a szakaszhatároknál az alsó tagozatról a felső tagozatra lépést követően megnő az évismétlők aránya, és ugyanezt tapasztaljuk a 9. évfolyamon is.
Mivel a lemorzsolódás legfontosabb oka a tanköteles kor végének elérése, fontos mutatószám, hogy a tanköteles kor végéig hányan nem végzik el az általános iskolát. A 90-es évek első felében ezen a területen is enyhe javulás volt megfigyelhető. Míg 1990-ben a 16 éves kort elérők 6,1%-a, addig 1996-ban 3,2%-a nem fejezte be az általános iskolát. Ez a javulás azonban 1995-ben megállt, és azóta enyhe romlás tapasztalható. 1997/98-ban már inkább stagnáltak az arányszámok, sőt a 8 év alatti lemorzsolódás tekintetében enyhe emelkedés is megfigyelhető volt.
Ha az évismétlők arányát összevetjük a veszélyeztetettek arányával, kitűnik, hogy a bukottak aránya nem ott kiugró, ahol a veszélyeztetetteké: a legmagasabb Észak-Magyarországon és Dél-Dunántúlon, a legalacsonyabb a központi megyékben és a Dél-Alföldön. (Kelet-Dunántúl itt is előbbre sorolódik.) Tendenciájában is másként mozog a két mutató: míg a veszélyeztetettek aránya országszerte nőtt, az évfolyamismétlők aránya országszerte csökkent – sőt, leginkább ott csökkent, ahol a veszélyeztetettek aránya a leginkább megnőtt: a fővárosban. A tanulmányi eredményesség tehát nem függ össze a veszélyeztetettek arányával.
Településtípus | 1993 | 1999 | |||
---|---|---|---|---|---|
N | % | N | % | ||
Budapest | Elsős | 549 | 2,93 | 325 | 1,88 |
Ötödikes | 583 | 2,93 | 413 | 2,33 | |
Összesen | 3 421 | 2,15 | 2 397 | 1,69 | |
Megyei jogú város | Elsős | 844 | 3,72 | 589 | 2,45 |
Ötödikes | 640 | 2,69 | 569 | 2,27 | |
Összesen | 3 890 | 2,06 | 3 340 | 1,68 | |
Város | elsős | 1 311 | 4,13 | 1 312 | 3,89 |
Ötödikes | 983 | 3,02 | 899 | 2,59 | |
Összesen | 5 533 | 2,12 | 5 562 | 2 | |
Község | elsős | 2 979 | 5,68 | 2 558 | 5,51 |
Ötödikes | 1 965 | 4,01 | 1 462 | 3,47 | |
Összesen | 11 952 | 2,98 | 9 595 | 2,79 | |
Összes | elsős | 5 683 | 4,52 | 4 784 | 3,94 |
Összes | ötödikes | 4 171 | 3,33 | 3 343 | 2,79 |
Összes | tanuló | 24 796 | 2,46 | 20 894 | 2,17 |
Régió | Veszélyeztetett | Évismétlő | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1993 | 1999 | 1993 | 1999 | |||||
N | % | N | % | N | % | N | % | |
Központ | 24 779 | 12,89 | 27 233 | 15,76 | 4 407 | 2,29 | 3 127 | 1,81 |
Észak-Mo. | 15 715 | 6,67 | 16 463 | 7,94 | 6 490 | 2,76 | 5 333 | 2,57 |
Dél-Alföld | 5 234 | 4,34 | 6 254 | 4,76 | 2 688 | 2,23 | 2 509 | 1,91 |
Észak-Alföld | 6 130 | 5,69 | 8 082 | 6,17 | 2 696 | 2,5 | 3 114 | 2,38 |
Kelet-Dunántúl | 4 310 | 4,07 | 5 955 | 5,99 | 2 358 | 2,22 | 2 181 | 2,19 |
Nyugat-Dunántúl | 3 064 | 3,05 | 3 467 | 3,77 | 1 975 | 1,97 | 91 841 | 1,48 |
Dél-Dunántúl | 7 273 | 4,92 | 7 311 | 5,75 | 4 182 | 2,82 | 3 274 | 2,57 |
Összes | 66 505 | 6,59 | 74 765 | 7,78 | 24 796 | 2,46 | 20 894 | 2,18 |
Ha az elemzést a legfontosabb adatok tekintetében az 1999-es évig meghosszabbítjuk (területi bontások nélkül), akkor jól látszik az évismétlők számának további csökkenése, s a veszélyeztetettek számának 1998-ig tartó további növekedése, de 1999-ben kismértékű csökkenés tapasztalható. A napközisek aránya az 1997-es csökkenést követően ismét növekedni látszik, és 35% körüli arányban stabilizálódik.
Év | Összes | Évismétlők | Veszélyeztetettek | Napközisek | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
N | % | N | % | N | % | ||
1993 | 1 009 401 | 24 796 | 2,46 | 66 498 | 6,59 | 364 486 | 36,11 |
1994 | 985 291 | 23 573 | 2,39 | 66 424 | 6,74 | 360 361 | 36,57 |
1995 | 974 806 | 22 366 | 2,29 | 68 848 | 7,06 | 332 657 | 34,13 |
1996 | 965 998 | 21 733 | 2,25 | 72 016 | 7,46 | 323 857 | 33,53 |
1997 | 963 997 | 21 911 | 2,27 | 73 130 | 7,59 | 334 390 | 34,69 |
1998 | 964 248 | 21 639 | 2,24 | 75 727 | 7,85 | 340 831 | 35,35 |
1999 | 960 601 | 20 894 | 2,18 | 74 765 | 7,78 | 340 677 | 35,46 |
A statisztikai elemzés során tehát néhány egymásnak ellentmondó tendencia rajzolódik ki: 1. A társadalmi összetételre utaló mutatók a vizsgált időszak alatt romlottak, a napközi otthonos ellátás pedig hasonló mértékben szűkült. Ez a tendencia remélhetőleg átmeneti, az időszak végén ismét kismértékű növekedés mutatható ki. 2. A társadalmi összetétel mutatóinak romlását nem követi a tanulmányi eredmények romlása, sőt a mutatók javulást jeleznek. 3. További ellentmondás, hogy míg adataink szerint az általános iskolában nem nőtt a bukások aránya, középfokon (mint más forrásból tudjuk) nem változott, ill. a szakiskolákban növekedett (Kerékgyártó, 1999).
Mindezekre az egyik lehetséges magyarázat az, hogy a vizsgált időszakban javult az általános iskolák munkája: nehezebb körülmények között nagyobb eséllyel tudták tanulóikkal az általános iskolát elvégeztetni. A másik lehetséges magyarázat a demográfiai helyzet és a finanszírozás összefüggése, aminek következtében megnőtt a gyermekekért folyó harc az iskolák részéről, vagyis inkább igyekeznek a gyengébb tanulókat is az iskolában tartani. Ezt támasztják alá a központi térség adatai, ahol a veszélyeztetettek jelentős arányának ellenére a bukások aránya igen szerény – ellenben a tanulólétszám-csökkenés minden más térségnél nagyobb. Szintén a finanszírozással összefüggő magyarázat lehet, hogy mivel ugyanazt a kiegészítő támogatást igényelheti az önkormányzat a napközis foglalkozás, mint a hátrányos helyzetű tanulók felkészülését segítő más foglalkozások után (2001-ben 17 000 Ft-ot tanulónként),2 nem az igénylés mértéke, csak a felhasználás módja változott meg a vizsgált időszakban, s kevesebb napközis foglalkozás helyett több segítő tantárgyi foglalkozást, korrepetálást, személyiségfejlesztő vagy tehetséggondozó programot szerveztek az iskolák. Még egy módon magyarázható a napközisek számának csökkenése: mivel a napköziben az étkezésért fizetni kell, a rossz szociális helyzetű szülők nem „igénylik” a napközit, akkor sem, ha van ilyen szolgáltatás. Hogy a lehetséges magyarázatok közül melyik a valódi, azt csak egy részletesebb és alaposabb vizsgálattal lehet eldönteni.