Közgazdasági Politechnikum, 2004
Integrált természetismeret-oktatás 2.
Szerkesztette: Veres Gábor, Somogyi Ágota
A pedagógiai alapokat és a programot írta: Veres Gábor
A tanórák vázlatait írta: Somogyi Ágota, Oláhné Nádasdi Zsuzsa, Barta Géza
A tankönyv fejezeteit írta: Veres Gábor
A képeket és a szöveget szerkesztette: Főző Attila
E könyvet gyakorló pedagógusok állították össze, helyesebben szaktanárok, akik az elmúlt években végzett oktató-nevelő munkájuk során belesodródtak abba az örvénybe, amely a 21. század pedagógiájának formálódása körül kavarog, ennek is abba az áramlatába, amely a természettudományos nevelés megújítását veszi célba. Nem lenne könnyű feladat összegezni az elmúlt évtizedben e témáról megjelent hazai és külföldi pedagógiai tanulmányokat és vitákat, és nem is vagyunk pedagógiai szakemberek, akik ezzel próbálkozhatnának, de a hatásuk alól nem tudtuk és nem is akartuk kivonni magunkat. Munkacsoportunk az 1990-es évek elején kezdte meg az integrált természetismeret program fejlesztését, a saját tanterv és tananyag kidolgozását. Az évek során többféle rendszert is kialakítottunk, amelyeket a gyakorlatba is átültettünk. Ezek a próbálkozások kezdetben inkább ösztönösek voltak, a kudarcok és sikerek között evickélve haladtunk. Az utóbbi évekre azonban nem csak a mi tapasztalataink kristályosodtak ki, hanem a pedagógiai elméletben és a nemzetközi folyamatokban is megjelent egy letisztultabb jövőkép. Ebben a Kapcsos Könyvben szeretnénk bemutatni az integrált természettudományos nevelés általunk jelenleg folytatott gyakorlatát, felvázolva a programot alakító elméleteket, és mintául vett gyakorlati módszereket. Ajánljuk munkánkat mindazoknak, akik saját munkájuk fejlesztésével sikeresebb természettudományos nevelést, iskolát és társadalmat szeretnének felépíteni.
Tartalom
- Bevezetés
A program előtörténete
Kinek szól a program? - Pedagógiai alapok
- A személyiség szintje
Biológiai alapok és felépítmény
A személyiség öröklött komponensei
Funkciók és kompetenciák
A kompetenciák rendszere, kereszttantervi kompetenciák
A kompetenciák egy lehetséges rendszerezése - A személyiség környezete
Természeti és technológiai környezet
Társadalmi környezet
Info-kommunikáció, média - Környezet és személyiség kölcsönhatása
A fejlesztés módja
Személyes és társas kompetencia fejlesztése
A kognitív kompetencia fejlesztése - Kompetenciaértelmezések, személyiségmodellek
A területtől független gondolkodási képességeket feltételező modell
A személyiség konstruktivista modellje, tudásterületre értelmezett képességek - A motiváció értelmezése, jelentősége és fejlesztése
- Tanulás és tanítás
A pedagógiai gondolkodásmód jelentősége és fejlesztése
Reformpedagógia és konstruktivizmus
A fejlesztés eszköze: a tanulói tevékenység választéka - Formatív értékelés
A formatív értékelés néhány szempontja és jellemzője
A gyakorlati megvalósítás szempontjai
Technikák - A természettudományos tudás társadalmi érvényessége
Az STS-irányzat - A program bemutatása
A szabályozás módja
Az integráció folyamata
Természettudományos világkép és műveltség
Integrált természettudományos pedagógiai rendszer (2001)
A természetismeret oktatásában felhasznált módszerek, eszközök, értékelések - Integrált természetismeret program
Természet
Technológia
Anyag
Megismerés
Rendszer
Változás
Folyamat - Veres Gábor • Természetismeret feladatgyűjtemény a 7. évfolyam számára
Pedagógiai rendszerváltás
Tudás és képesség
Program és fejlesztés
Programmodulok
Kereszttantervi kompetenciák
A fejlesztés eszköze: a tanulói tevékenység választéka
Feladattípusok
Feladatok