Integrált természetismeret-oktatás 1.
A jelenlegi pedagógiai gyakorlat újra felfedezi a projekt módszert. Ha az iskolában nemcsak az életre készülünk, hanem élünk is, akkor egyértelmű, hogy az ott megszerzett tapasztalat beépül, képességgé válva később is bármikor eredményesen felhasználható. A valódi tudáshoz tehát a tapasztaláson, cselekvésen keresztül vezet az út. Ezért a különböző korok és országok pedagógiájában gyakran feltűnt a projekt jellegű munka, amelyek közös eleme, hogy az iskolai tanulást összekapcsolja a külső társadalmi környezettel. Az egyes projektek legfontosabb pedagógiai célját az aktuális pedagógiai program, az iskola, pedagógus közösség vagy a projektek kezdeményezői határozzák meg.
A Lauder Iskola pedagógiai programjában a megalakulás óta hangsúlyos szerepet töltenek be a projektek.
Készítették az OKI megbízásából a Lauder Javne Világi Zsidó Óvoda, Általános, Közép- és Szakiskola tanárai:
Bene Ágnes, Farkas Adél, Fóti Jánosné, Hámori Krisztián, Horányi Gábor, Lázás István, Natonek Gabriella, Szép János, Pausch Piroska, dr. Tóth Eszter, dr. Ujj János, Vadász Gergely.
Tartalom
- Bevezető – A projektekről
- A közoktatási környezet, a korábbi tapasztalatok elemzése
- A természettudományok helye az iskola rendszerében
- A természettudományos oktatás tervezett szerkezete
- Projektek előkészületei – Kirándulások az 5–6. osztályban
I. Buszkirándulás a Dunántúli-középhegységbe
II. Buszkirándulás a Dunántúli-dombságba
III. Buszkirándulás az Északi-középhegységbe
IV. Buszkirándulás az Alföldre
V. Buszkirándulás a Kisalföldre
VI. Fővárosunk, Budapest - A 7–9-es biológia programban szereplő és már kipróbált projektek leírása
I. Állatház létrehozása
II. „Az iskola kertjének élővilága” projekt
III. „Hulladék” projekt - Tervezett, de eddig még ki nem próbált biológia projektek a 7–9. évfolyamon
I. Növények és emberek
II. „Egészség” projekt
III. „Nemzeti parkok” projekt - Tervezett projektek 7–9. évfolyamon kémiából
I. „Bioszervetlen kémia” projekt
II. „Elektrokémia” projekt
III. „Háztartáskémia” projekt
IV. „Oldatok” projekt - Földrajz, biológia és számítástechnika komplex tanítása a 7. évfolyamon
Az alábbi projektleírásból megtudhatjuk, hogy a földrajz és a biológia tananyag egymásra építésével miként lehet megtanítani a gyerekeket önálló, számítógéppel készített produktum létrehozására. A fejezet a legjobban sikerült diákmunkákból is kínál némi ízelítőt. - Földrajzi projektek
I. Földrajzi felfedezők
II. „Barlangok” projekt
III. Ásvány- és kőzettgyűjtemény az iskolában
IV. Budapest gyógyvizei
V. Budapest közlekedése
VI. Meteorológiai mérőállomás létesítése - Kipróbált projektek fizikából a 7–9. évfolyamon
I. „Országos radon-mérés” projekt
II. „Napfolt” projekt
III. „Csillagászat – Ismeretek a bolygókról” projekt - Tervezett projektek fizikából a 7–9. osztályban
I. A Nap és Föld távolságának meghatározása Halley módszerével
II. A hőmérséklet mérése
III. Hűtőgépek és hőerőgépek modellezése
IV. Légköri jelenségek termodinamikai modellezése
V. Kalorimetriai mérések
VI. Hangforrások, hangszerek
VII. Távcsövek világa. Távcső és mikroszkóp
VIII. A látás fizikája
IX. Légköri fényjelenségek fizikája
X. Stroboszkóp-készítés, stroboszkópos fényképezés
XI. Kísérletek forgózsámolyon. A forgásállapot változása
XII. Kutatás a mesterséges égitestek világában
XIII. Tudománytörténeti kutatás - Mellékletek
1. melléklet: Projektek értékelését segítő szempontsor
2. melléklet: Projekt-értékelőlap diákoknak
3. melléklet: Kommunikációs peojektek a gimnáziumban
4. melléklet: Témajavaslatok önálló munkához a 10–12. évfolyamon