Az integrált természetismeret tantárgy kereszttantervi tartalma

Készítették a Közgazdasági Politechnikum tanárai:
Dióssy Alojzia (társadalomismeret)
Láng Andrea (testkultúra)
Mihók Viktória (közgazdaságtan)
Oláhné Nádasdi Zsuzsa (természetismeret)
Somogyi Ágota (természetismeret)
Barta Géza (természetismeret)
Főző Attila (természetismeret)
Veres Gábor (természetismeret)

Szerkesztette:
Veres Gábor

Projektvezető:
Dr. Havas Péter


Tartalom

  • Bevezetés
  • A tudás szerepe és tartalma
    A tudás fajtái
    A tudás megszerzése
    Tudás és gazdaság
  • A tanulás fejlesztése
    Konstruktivizmus
    A konstruktivista tanuláselmélet
    A konstruktivista tanulás és tanítás jellemzői
  • Metakognitív tudatosság
    Mi a metakogníció?
    Metakognitív szabályozás
    Kognitív és metakognitív stratégiák
    Metakogníció és intelligencia
    A metakogníció fejlesztése
    A metakognitív módszerek fejlesztése
    A metakognitív környezet
  • Problémaalapú tanulás
    Eredet
    A PBL meghatározása
    Összehasonlítás más tanulási stratégiákkal
    A projektalapú tanulás folyamata
    A problémaalapú tanulás szakaszai
    Tanterv tervezése
    Témakör tervezése
    Csoportmunka
  • A természettudományos tudás
    Természettudomány, technológia, társadalom
    STS – a gyakorlatban
    Komplex STS-témakörök
    Tanulói motiváció
    A szabályozás módja
    Az integráció folyamata
  • Kereszttantervi kompetenciák fejlesztése
    Tartalom és módszer
  • Tartalomszabályozás és problémaalapú tanulás
    Tantervi tartalmak
    A problémaalapú tanulás tanterve
  • Kapcsolódások más tantárgyakkal
    Földrajz tantárgy
    Integráció és kereszttantervi tartalmak a természetismeret és társadalomismeret oktatásban
    A fenntartható fejlődés
    A természetismeret és a testkultúra tantárgyblokkok közötti kapcsolódás
    A természetismeret és a közgazdaságtan/gazdasági ismeretek tantárgy közötti kapcsolódás

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.