Készítették:
A Közgazdasági Politechnikum tanárai:
Puskás Aurél (pedagógiai vezető)
Oláhné Nádasdi Zsuzsa (természetismeret)
Somogyi Ágota (természetismeret)
Barta Géza (természetismeret)
Főző Attila (természetismeret)
Veres Gábor (természetismeret)
Szerkesztette:
Veres Gábor
Projektvezető:
Dr. Havas Péter
Az iskolák ma már sehol sem csupán államiak lehetnek, vannak alapítványi, magán és egyházi fenntartásúak is. Közöttük hasonlóságok és különbségek fedezhetők fel, miközben az alapfeladatuk és a törvényi hátterük azonos. Az állami iskolák egy igen nagy rendszer részei, amelyben gyors változásokat kivitelezni igen nehéz. Az alapítványi és magániskolák ebből a szempontból kedvezőbb adottságokkal rendelkeznek, legalábbis az iskola belső szakmai élete és a fenntartó között közvetlenebb kapcsolat alakulhat ki. Ez kedvező lehet a kísérletezéshez, innovációhoz, de akár még szorosabb ellenőrzést és a rendszer „lefagyását” is jelentheti. A Politechnikum az alapítása óta eltelt időben inkább az előnyeit élvezte a szakmai szabadságnak, így lehetőség volt az alapító csapat és a későbbi tantestület pedagógiai elveinek és gyakorlatának megformálására, gyakorlati kipróbálására. Legfőbb eszköze ennek a demokratikus működés volt, ami az egyéni részvételre és felelősségre, a kollektíva tudására és együttműködésben rejlő erejére támaszkodott.
Az integrált természetismeret munkacsoportja abból a szempontból különleges, hogy a tagjai között erős egymásrautaltság van, mivel senki sem birtokolja egymaga azt a tudást, amely a komplex tantárgy tanításához szükséges. A tanítás gyakorlatát ki kell munkálniuk, lehet, hogy két, egymást szakpárban kiegészítő tanárral vagy egyikük felkészítésével, szakmai támogatásával és ellenőrzésével. A kísérleti jellegnek megfelelően fontos a tapasztalatok átadása, megosztása.
Tartalom
- Bevezető
- A természetismeret innováció helye a Közgazdasági Politechnikum intézményi rendszerében
I. Ars poeticánk, céljaink
II. A természetismeret munkacsoport helye az iskola szervezeti struktúrájában
III. Intézményünk törekvései a nyitott tanulási környezet biztosítására
IV. Európai dimenzió iskolánk eszközrendszerében - A természetismeret tantárgyi nevelés megvalósítása
I. A munkacsoport helyzete az iskolában, a munkacsoport tagjainak együttműködése
II. A Szakmai Bizottmány működése a munkacsoport-vezető szemével
III. A munkacsoport és a tanítás szervezése
IV. Fejlesztés
V. Helyi fejlesztés
VI. Iskolafejlesztési lehetőségek, ötletek - A tanár
I. Személyes szerepek
II. Tanári feladatok, terhelések
III. Tanítási modellek
IV. Személyes tapasztalatok - Mellékletek
I. Szempontok a természetismeret tantárgyfelelősi fórumra
II. Erdei iskola értékelésének szempontjai
III. Az erdei iskola értékelése 2004-ben
IV. Partneri igény és elégedettség mérése