wadmin | 2009. jún. 17.

Dancsó Tünde

Beszámoló az Eurologo2003 konferenciáról

2003. augusztus 27–30. között Portugália adott otthont a kétévenként megrendezésre kerülő Eurologo konferenciának. Ez a konferencia volt sorban a 9. rendezvény, Budapesten a 6. alkalommal láttuk vendégül a résztvevőket 1997-ben, a látogatottságot tekintve ez volt a legnépszerűbb konferencia az eddigiek közül. A magyar résztvevők meghatározó számban vettek részt a konferencián: 22 ország közül a fogadó Portugália és az USA után Lengyelországból és hazánkból érkezett a legtöbb, összesen hét előadó.

A konferencia alatt 38 előadást hallhattunk a világ különböző tájain folyó Logo-oktatásról, -fejlesztésről, -alkalmazásról. A konferencia főbb témái a tanulási környezetek és közösségek, a kreatív tanulás és technológia, eszközök témakörök köré szerveződtek. A legnagyobb sikere egy fiatal portugál tanárnő előadásának volt, aki a gyerekek érzelmeit örökítette meg videón informatikaórák alatt. A képsorokat ezután többféle szempontból csoportosította, így nyomon követte a gyerekek érzelmi attitűdjének változásait a számítógép mellett egy-egy jól vagy rosszul megoldott feladat közben. Egy nemzetközi konferencián telitalálat volt ez a bemutató, jó lenne, ha valaki itthon is megvalósítana hasonlót!

A közel negyven előadásnak köszönhetően megismerkedhettünk a brazil tanárképzés szeletével; Pavel Boytchev bulgár fejlesztő háromdimenziós teknőc által lehetővé tett matematikai modelljeivel; a logo utasításainak precedenciai vizsgálatával; Dieter Klaudt német előadó általános iskolai alkalmazásával, amely a gyermeki gondolkodást követi nyomon a számalkotás folyamatában. Izabella Foltynowicz lengyel előadó egy fraktálokat feldolgozó tanulmányt mutatott be, amelyhez hasonlóak már magyar szakirodalomban is megjelentek, Vladimir Batagelj szlovén fejlesztő pedig a logo programot háromdimenziós vetületként alkalmazta kémiai vegyületek animációs bemutatására.

Tomcsányi Péter (Szlovákia) az Imagine Logot mutatta be olyan példákon keresztül, amelyek a gimnáziumi matematikai alkalmazásokat is lehetővé teszik. Később Ivan Kalas bemutatta az Imagine Logót; bemutatóját nagy érdeklődés, élénk vita követte. Láttunk ízelítőt a nálunk nem nagyon ismert, legószerű ToonTalk nevű programból is.

Az osztrák kollégák, Gerald Futschek és Elisabeth Hopfenwieser egy, az Imagine Logóval készült programot mutattak be, amely kiválóan modellezi a programozás elemeit. Hasonló informatikai modellekre nem nagyon láttam még példát, nagyon ötletesnek tartom a megoldást, a gyerekek valóban játszva tanulhatják meg alkalmazásával a feltételes elágazás, ciklusok vagy akár a rekurzió elvét. A modell megtekinthető a http://www.hopfenwieser.at/train2program/ oldalon.

Számomra azok az előadások tetszettek, amelyeken látszott, hogy az előadó napi munkájának terméke, amely folyamatos átalakuláson megy át, mert fejleszti, újra és újra átgondolja. Azokat az előadásokat is kiemelkedőnek tartottam, amelyek egy teljes projektet mutattak be, annak tapasztalataival együtt, valamint a projektet elérhetővé tették a konferencia után is. Érdekesnek találtam, hogy az amerikai kollégák elsősorban megfigyelőként voltak jelen, és csodálkozva figyelték az európaiak megszállottságát egy-egy Logo-fejlesztéssel, módszertani kidolgozással, pozitív tanári attitűddel kapcsolatban.

A konferencián való részvételhez hosszú út vezetett: 2002 nyarán készítettünk egy tanulmányt Kőrösné Mikis Mártával a tehetséggondozás kapcsán azokról a magyar informatikai versenyekről, amelyek pár év alatt a Logo köré szerveződtek. A tanulmány elkészítése után biztos voltam abban, hogy ez a rengeteg munka, amelyet hazánkban a Logo tanításába fektetünk, nemzetközi bemutatást érdemel.
Az előadás tervezetét a szervezőbizottság szakmailag elfogadta, így a teljes angol nyelvű tanulmányt is elküldtük. A konferenciabizottság kérte annak a kérdéskörnek a kifejtését, hogy a megrendezett versenyek eredményei hogyan épülnek be a magyar oktatásba. Ezen talán az oktatás fejlesztésekor is érdemes elgondolkodni. Megfigyelhető, hogy a versenyek feladatköre évente átalakul, módszertanilag tökéletesedik, és differenciáltabbá válik, azaz a versenyek hatást gyakorolnak az informatikaoktatásra.

Turcsányiné Szabó Márta a Colabs Minerva projekt eredményeiről számolt be plenáris előadásában. Abonyi-Tóth Andor az Imagine mikrovilágok építésének lehetőségéről, Pluhár Zsuzsa a kreatív mikrovilágokról, Kaszás Péter az alkalmazkodó tudástérképekről tartott előadást, Réthey-Prikkel Brigitta pedig a TeamLabor Kihívás 2002 játékát mutatta be. A konferencia ideje alatt egy, a Team labor tagjai által tartott workshopon is részt vehettünk, akik a portugál gyerekeknek szereztek egy felejthetetlen tanulási élményt az Imagine programmal. A leghasznosabbnak a workshopban eltöltött délutánt tartottam. A portugál gyerekek csillogó szemekkel várták a megpróbáltatást, és az sem zavarta őket, hogy közben videózták és fényképezték őket folyamatosan. Szívesen oldották meg a feladatokat, annak ellenére, hogy a nyári szünet alatt jöttek be az iskolába egy informatikaórára, amely azért inkább egy jó hangulatban eltöltött foglalkozást jelentett a számukra.

A következő, 2005-ben megrendezendő 10. EuroLogo szervezését Lengyelország nyerte el, ahol remélem, még több magyar tapasztalatról számolhatunk majd be. A portói konferenciáról bővebben a Secundino Correia szervező jóvoltából a http://www.eurologo.org/eurologo2003 honlapon olvashatunk. Az általam tartott előadás magyar nyelvű változata az OKI honlapján ( http://www.oki.hu ) található, az előadás címe: Talent improving with the help of Logo pedagogy – ICT as reflected by inter-school competitions.

Köszönetet kell mondanom a Neumann János Számítógép-tudományi Társaságnak, az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesületének, valamint az Országos Közoktatási Intézetnek, hogy támogatásukkal lehetővé tették, hogy a magyar eredményekről beszámolhassak ezen a nemzetközi konferencián.

 

Tags: 
Prefix: 

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.