Vajnai Viktória
Ókori római játékok – valóságshow-k
Cél: az ókori római játékok megismerése, a mai valóságshow-kkal kapcsolatos némely kérdés átbeszélése (valóság, emberi jogok, kritikai médiahasználat).
Korosztály: középiskola
Kapcsolatok: történelem, állampolgári ismeretek, médiaismeret
Időkeret: 1 óra minimum, tantárgyi szempontok szerint bővíthető
Fejlesztendő képességek: vélemény kifejezése és indoklása, egymás meghallgatása, vita.
Tartalom
- Ókori római játékok
- Valóságshow-k
- Emberi jogok
Szükséges eszközök – Ajánlott irodalom:
Az antik Róma napjai. Szerk.: Gulyás Isvánné. Tankönyvkiadó, Budapest. 182-208. o.
Kukorelli István – Szebenyi Péter: Állampolgári ismeretek. Korona Kiadó Budapest. 87–174. o.
Az aktuális valóságshow-k internetes oldalai1, felvett részletek a tanár szándéka szerint.
Értékelés: a tantárgynak megfelelően.
A foglalkozás menete
I. Ókori római játékok
A tanár elképzelése szerint tekintsék át az ókori római játékok (színház, gladiátorok, stb.) jellemzőit (tanári előadás is lehet, de a használt könyvtől függően talán megfelelőbb az önálló szövegfeldolgozás vagy kiselőadás).
Mindenképpen keressenek válaszokat az alábbi kérdésekre: (közös beszélgetés vagy kiscsoportos megbeszélés)
- Mennyiben volt választása a résztvevőknek, hogy vállalják-e a rájuk szabott feladatot?
- Ha volt választásuk, mi motiválta őket?
- Mit értünk az alatt, hogy „panem et circenses”? Milyen igényt elégítettek ki ezek a játékok és kiknek szóltak? Valóban játékoknak tekinthetjük-e ezeket? Hogyan reagálunk ezekre a játékokra a XXI. sz. szemszögéből?
(Diák-háttéranyag: a használt tankönyv vagy a kiselőadás jegyzete.
Tanári háttéranyag: lásd Az antik Róma napjai.)
II.Valóságshow-k
Beszéljék meg közösen vagy kisebb csoportokban:
- Milyen valóságshow-kat ismernek a diákok? (Kik vannak ezekben, mi a cél vagy feladat.)
- Melyikeket nézik, látnak-e különbséget az aktuális valóságshow-k között?
- Mennyiben tekinthetjük valóságnak azt, amit a valóságshow-k közvetítenek?
- Miért nézik az emberek a valóságshow-kat?
- Mi motiválhatja (vagy motiválja) a résztvevőket?
- Egyetértenek-e a diákok azzal, hogy a valóságshow-kat mindig „játéknak” nevezik. Mi az, amit el tudnak fogadni bennük és mi az, amiről azt gondolják, hogy ez már túlzás?
III. Az emberi jogok
Ossza ki a diákoknak az 1. diákmellékletet.
- A diákok által ismert/nézett valóságshow-k mennyiben sértik vagy nem sértik a felsorolt jogokat?
- Lemondhat-e egy ember a felsorolt alapvető emberi jogairól?
Ennek a kérdésnek a megtárgyalásához javasolt módszer: „vitakör”.
A diákok üljenek két oldalra aszerint, hogy szerintük az egyén lemondhat, vagy nem mondhat le alapvető jogairól. Adjon nekik egy kis időt (5-10 perc) amíg a két csoport felkészülhet az érveivel. Ezután folytassák a vitát az alábbi szabályok szerint:
- egyszerre csak egy ember beszélhet;
- minden csoportból egy érvelés hangozhat el egy embertől, ezután át kell adni a szót a másik csoportnak, majd megint az első csoport következik;
- a diákoknak ügyelniük kell arra, hogy a vitát mindig onnan folytassák, ahol tart, arra reagáljanak, ami éppen elhangzott;
- a tanár ne szóljon bele a vitába, de tartassa be a szabályokat;
- amikor úgy tűnik, elfogytak az újabb érvek, a diákok újra a szerint foglaljanak helyet, hogy mit gondolnak a kérdésről;
- foglalják össze ismét az érveiket, de most már a vita tükrében.
(Diák-háttéranyag: lásd 1. diákmelléklet.
Tanári háttéranyag: lásd tanármelléklet.)
Egyéb feldolgozási javaslatok:
Ha van rá idő, a diákok a következő alkalomra/hétre hozzanak videókazettán olyan rögzített részleteket, amelyek szerintük sértik az emberi jogokat.
MELLÉKLETEK
Diákmelléklet
Részletek az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatából
3. cikk: Minden személynek joga van az élethez, a szabadsághoz és a személyi biztonsághoz.
5. cikk: Senkit sem lehet kínvallatásnak, vagy kegyetlen, embertelen vagy lealacsonyító büntetésnek vagy bánásmódnak alávetni.
12. cikk: Senkinek magánéletébe, családi ügyeibe, lakóhelye megválasztásába vagy levelezésébe nem szabad önkényesen beavatkozni, sem pedig becsületében vagy jó hírnevében megsérteni.
16/3. cikk: A család a társadalom természetes és alapvető alkotó eleme és joga van a társadalom, valamint az állam védelmére.
19. cikk: Minden személynek joga van a vélemény és a kifejezés szabadságához, amely magában foglalja azt a jogot, hogy véleménye miatt ne szenvedjen zaklatást…
22. cikk: Minden személynek, mint a társadalom tagjának joga van a szociális biztonsághoz; minden személynek ugyancsak igénye van arra, hogy – … – a méltóságához és személyiségének szabadon való kifejlődéséhez szükséges gazdasági, szociális és kulturális jogait kielégíthesse.
Tanármelléklet 1.
Hiányos a valóságshow-k adatvédelme
(Népszabadság, 2003. június 27. szerző: munkatársunktól)
Az ombudsman (Péterfalvi Attila) egyebek között megállapította, hogy a szereplésre jelentkezőktől indokolatlanul tág körben kértek kérdőíven személyes adatokat (különösen a BB (Big Brother) esetében). A jelentkezőket legkésőbb a kiválasztási kérdőíveken tájékoztatni kellett volna mindarról, amit csak a szerződéskötéskor ismertek meg – például arról, hogy a műsorkészítők igényt formálnak képmásuk és hangfelvételük másodlagos kereskedelmi hasznosítására is, vagy hogy családi kapcsolataikban hátrányos változások történhetnek. Súlyos mulasztása volt a műsor készítőinek – fogalmaz az ombudsman – hogy egyáltalán nem tájékoztatták a jelentkezőket: kábítószer-fogyasztásra, illetve a BB esetében korábbi szexuális zaklatásra vonatkozó adatok megadásával hivatalból üldözendő bűncselekmények elkövetésével vádolhatják önmagukat, hozzátartozóikat vagy másokat.
Tanármelléklet 1.
Lemásolták Brad Pitt arcát
Hol az őrület határa? (Meglepetés, 2004. március 31.)
Potom 22 ezer dollár (négy és fél millió forint) – ennyibe került az a plasztikai műtét, amellyel átalakították két amerikai fiatalember arcát, hogy Brad Pittre hasonlítsanak. A beavatkozást, amelyet a vállalkozó szellemű ikrek „jó bulinak” neveztek, az MTV zenetévé közvetítette. Az ikrek átalakítása ugyanis egy sorozat első része: a csatornán elindult I Want a Famous Face (Híres arcot akarok) című műsorban bemutatják majd azokat a „szerencséseket”, akiket sok pénzért sztárrá szabnak át.