Imre Anna
A továbbtanulási és pályaválasztási aspirációk területi különbségei
Ez a tanulmány az általános és középiskolás tanulók pályaválasztási aspirációinak térségek közötti különbségeit elemzi. A középiskolai beiskolázás sajátosságait és területi eltéréseit helyi szinten már vizsgáltuk, különös tekintettel a településtípusok különbségeire.1 Ezúttal egy másik helyi szintű vizsgálat a horizontális, földrajzi dimenzió részletesebb elemzését teszi lehetővé.
Az elemzés során elsősorban az alábbi kérdésekre igyekeztünk választ adni:
- Melyek az iskolaválasztást befolyásoló főbb tényezők, s szerepet játszanak-e ebben területspecifikus tényezők?
- Melyek a továbbhaladást befolyásoló főbb tényezők, illetve szerepet játszanak-e ezekben a területi és földrajzi különbségek?
- Hogyan alakulnak a továbbtanulási szándékok és a pályaválasztási elképzelések, melyek az ezeket befolyásoló főbb tényezők, illetve van-e ezek között a területi és földrajzi különbségeknek szerepük?
A fenti kérdések vizsgálata igen bonyolult feladat, hiszen egyaránt összefüggnek a települések gazdasági fejlettségével, társadalmi összetételével, a középfokú oktatás helyi szerkezetével s a helyi oktatáspolitikával. Munkánk során nem alkalmaztunk speciális módszertani eszközöket, pusztán a területi dimenziót igyekeztünk módszeresen bevonni az elemzésbe. A területi bontásban is elemzett adatokat a középfokon tanulók esetében gyakran nem bontottuk tovább iskolatípusok szerint: ennek előnye a 13 éves, hetedik osztályos általános iskolás tanulókkal való összehasonlítási lehetőség megtartása, hátránya azonban, hogy a középfok eltérő struktúrájából adódó különbségeket nem tudjuk tetten érni. Ennek ellensúlyozására az elemzés végén kiemeltünk két azonos középiskolai programot – a 4 évfolyamos gimnazistákat és a szakközépiskolásokat –, s ezeket a fő kérdések mentén külön is elemeztük a három városban.
Az írás szerkezete követi a fenti kérdések sorrendjét: először az iskolaválasztás és a továbbhaladás kérdéseit tárgyaljuk, majd a továbbtanulási és a pályaválasztási törekvéseket. Az utolsó rész a középiskolás tanulókat elemzi kiemelten a három városban.
A középfokú továbbtanulás területi különbségei
A továbbtanulási elképzelések sok tényező mentén alakulhatnak s változhatnak az alapfokról, illetve a középfokról való kilépést és továbbhaladást tekintve. Vizsgálatunkban a 13 és 17 éves tanulók megkérdezése révén mód nyílt mindkét döntési helyzet vizsgálatára. Az általános iskolából a középfokra történő átmenet esetében ezért arra is választ kerestünk a továbbtanulási elképzelések vizsgálatánál, hogy miképpen alakul a vágyott és a reálisnak vélt továbbtanulási irány, s hogy van-e különbség a tanulók és a szülők továbbtanulási irányokról alkotott elképzeléseiben.
A hetedik osztályos tanulók továbbtanulási szándékait tekintve a gimnázium és a szakmunkásképző helyzete lényegesen eltér egymástól a vágyott és a várhatóan bekövetkező reális helyzetet összevetve. A tanulók közel 36%–a szeretne gimnáziumban tovább tanulni, de ez a jelek szerint csak 30%-uk számára realitás. Ezzel szemben a szakmunkásképző iskolában csak 16% szeretne tovább tanulni, mégis több mint egyötödük megy ide. A szakközépiskola a gyerekek adataiból ítélve a realitások iskolatípusának tűnik.
A középfokon történő továbbtanulás a 13 éves, hetedik osztályos tanulók szülei számára 90%-ban már eldöntött kérdés volt a kérdezés időpontjában; további 3%-uk gyermekük munkába állásával számol, 6%-uk pedig még nem döntött.
A két – a vágyott és a valószínűsített – lehetőség között a legnagyobb különbség az általános iskolai és a szakmunkás végzettségű szülők esetében mutatkozik, közülük 9-10%-kal kevesebben adnák szakmunkásképző iskolába gyereküket, mint ahányan erre ténylegesen kényszerülnek. Az ő vágyaik esnek legmesszebb a valóságtól, s ennek a két csoportnak kell a legnagyobb kompromisszumot meghoznia a gyermek iskoláztatása terén. Az érettségizett vagy főiskolai végzettséggel rendelkező szülők esetében a különbség csekélyebb (3-6% közötti), ők kisebb mértékben kényszerülnek engedni elképzelésükből. Az egyetemet végzett szülők a legesélyesebbek arra, hogy teljesüljenek vágyaik.
Ha területi bontásban vesszük szemügyre a fenti várható továbbtanulási szándékokat, jelentős különbségeket figyelhetünk meg a szülői szándékokban. A városok közül Kecskeméten igyekszik a legtöbb szülő gimnáziumba juttatni gyermekét, és a város környékén élő szülők körében a legmagasabb a szakmunkásképző intézetet megcélzó szülők aránya. Békéscsabán a szakmai képzést biztosító intézményekbe törekednek inkább a szülők, s hasonló a tanulók törekvése is, ezen belül viszonylag nagy arányban mennek szakmunkásképzőbe. Szembeszökő, hogy Szombathelyen és környékén nem annyira gimnáziumba, mint inkább szakközépiskolába igyekeznek irányítani a gyereket – magában a városban is, de még inkább a városkörnyéki településeken. A továbbtanulás fontossága jobban hangsúlyozódik a másik két városban, ahol a gyerekeknek feltehetően nagyobb bizonytalansággal kell a jövőben szembenézniük. A városok és városkörnyékek adatainak szétválasztása révén az is kitűnik, hogy elsősorban a városi szülők irányítják gimnáziumba gyerekeiket, a városkörnyéki szülők a szakközépiskolát választanák (1. táblázat). Arra a kérdésre, amely némileg képes kiszűrni a helyi intézményhálózat adottságainak hatását (hova jelentkezne, ha mindenképpen felvennék), nem érkeztek a fentiektől lényegesen eltérő tendenciáról árulkodó válaszok. Sem a békéscsabai, sem a szombathelyi szülők nem adnák számottevően nagyobb arányban gimnáziumba gyermekeiket ez esetben sem.
A területi bontású adatokból az is kitűnik, hogy nem azonos mértékű a szülők és a tanulók közötti véleménykülönbség az egyes térségekben. Miközben láthatóan kiemelkedő a kecskeméti szülők gimnáziumpártisága, s a szombathelyiek szakközépiskola iránti vonzalma, szembeszökő az is, hogy a tanulók véleménye nem követi szüleikét ebben a kérdésben: éppen a szombathelyi tanulók mennének leginkább, s a kecskemétiek legkevésbé gimnáziumba a megkérdezett tanulók közül. A továbbtanulás várható iránya azonban a szülők véleményéhez esik közelebb (2. táblázat).
Békéscsaba N=329 | Békéscsaba környéke N=278 | Kecskemét N=550 | Kecskemét környéke N=174 | Szombathely N=462 | Szombathely környéke N=141 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Gimnázium | 38,6 | 27 | 44,7 | 13,2 | 37,9 | 11,3 |
Szakközépiskola | 48,9 | 55,4 | 44,2 | 57,5 | 52,6 | 70,2 |
Szakmunkásképző | 12,5 | 17,6 | 9,6 | 27,6 | 9,5 | 18,4 |
Egyéb | – | – | 1,5 | 1,7 | – | – |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Ha mindenképpen felvennék | Várhatóan | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | |||||||
Jelmagyarázat: T=tanulók, Sz=szülők | ||||||||||||
T | Sz | T | Sz | T | Sz | T | Sz | T | Sz | T | Sz | |
Gimnázium | 35,2 | 33,3 | 33,2 | 37,2 | 39,7 | 31,7 | 32,4 | 32,3 | 27 | 36 | 32,8 | 31,1 |
Szakközépiskola | 47,1 | 51,9 | 48,2 | 47,4 | 45,8 | 56,7 | 45,3 | 44,3 | 47,5 | 41,8 | 48,9 | 51,3 |
Szakmunkásképző | 16,6 | 14,8 | 17,9 | 14 | 13,9 | 11,6 | 21,5 | 23,2 | 25 | 21,2 | 18,1 | 17,7 |
Egyéb | 1,1 | – | 0,7 | 1,4 | 0,6 | – | 0,8 | 0,2 | 0,4 | 0,8 | 0,1 | – |
A középfokon tanulók iskolaválasztása kapcsán már azt vizsgálhattuk, hogy a különböző elképzelések közül melyek valósultak meg valószínűbben: hogyan alakult a harmadik évfolyamon tanuló 17 évesek tényleges iskolai útja. Bár a továbbtanulásról hozott döntésben a tanulók szerepe tűnt meghatározónak, a megvalósult helyzet a szülők elképzeléseihez áll közelebb. (Igaz, ebben is jelentős különbség figyelhető meg iskolatípusonként és településtípusonként.) Gimnáziumba valamivel több tanuló került végül, mint ahogyan azt a szülők gondolták. Leginkább a kecskeméti szülők elképzelése esett ebben a tekintetben közel a valósághoz. Szakközépiskolába viszont valamivel többen kerültek, mint ahogy szüleik tervezték – itt a szombathelyiek becslése bizonyult a legjobbnak. A szakmunkásképzésbe nagyjából a becsülthöz hasonló arányban kerültek a tanulók, kivéve a békéscsabaiakat (itt 9% körüli lett a különbség a tervezett és a tényleges helyzet között).
Nagyon jelentős különbségek vannak az egyes iskolatípusok között abban a tekintetben, hogy az ott tanulók hol végezték az általános iskolát (helyben-e vagy nem), s milyen településtípuson. A kérdezés helyszínén, az adott városban végezte az általános iskolát a kérdezettek 45%-a, de a szerkezetváltó iskolákban ez az arány 70-80% (3. táblázat). Községben tanult általános iskolás korában átlagosan a kérdezettek 29%-a, ők elsősorban szakközépiskolába és szakmunkásképző iskolákba mentek. Mintánkban ők a tanulók kb. kétharmadát teszik ki. Más városból átlagban 18% jött, ők is inkább a szakközépiskolák és szakmunkásképzők tanulói között találhatóak meg; más megyéből a tanulók 7%-a érkezett. A három település ebben a vonatkozásban némi különbséget mutat: a helyben végzett tanulók aránya Békéscsabán volt a legkisebb (37%), Kecskeméten és Szombathelyen hasonló volt (51% körüli). Községben végzett tanulók Békéscsabán voltak a legtöbben (37%), számottevő volt az arányuk Szombathelyen (28%), legkisebb arányban pedig Kecskeméten fordultak elő (24%). A megyén kívülről a legtöbben Kecskeméten, a legkevesebben Békéscsabán jöttek: arányuk alacsony Békéscsabán, közepes Szombathelyen, s jelentősnek látszik Kecskeméten (3. táblázat).
8 osztályos gimnázium | 6 osztályos gimnázium | 4 osztályos gimnázium | Szakközépiskola | Szakmunkásképző | Átlag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ebben a városban | 79,6 | 71,4 | 49,7 | 43,2 | 35,2 | 45,1 |
Más városban, a megyében | 5,1 | 10,1 | 13,5 | 20,3 | 23,9 | 18,6 |
Más községben | 13,1 | 13,4 | 24,6 | 38,8 | 36,7 | 29 |
Megyén kívül egy városban | 2,2 | 3,4 | 7,1 | 3,4 | 1,5 | 4 |
Megyén kívül egy községben | – | 1,7 | 5,1 | 3,1 | 2,4 | 3,3 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
A választott középiskola a legtöbb tanuló számára az első helyen megjelölt iskola volt, azaz a tanulók 88%-a oda jár, ahova első helyen jelentkezett, s csak egytizedüknek kellett máshová menniük tanulni, mint ahol elsősorban szerettek volna. Közülük legtöbben iskolai átirányítással kerültek jelenlegi iskolájukba. Ez a helyi iskolaszerkezet és a társadalmi igények szerkezetének eltéréseiből fakadhat, illetve összefügghet az intézmények beiskolázási stratégiáival is. A legnagyobb valószínűséggel Szombathelyen jutottak be a tanulók oda, ahova leginkább szerettek volna (85%), valamivel kisebb esélyük volt erre a másik két város középiskolás tanulóinak, különösen a békéscsabaiaknak (75%) (4. táblázat).
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | Átlag | |
---|---|---|---|---|
Első helyen | 74,9 | 78,5 | 84,7 | 79,3 |
Második helyen | 14 | 13,6 | 9,8 | 12,3 |
Harmadik helyen | 2,8 | 3,3 | 2,3 | 2,8 |
Nem ide jelentkeztem | 3,6 | 2,4 | 1,9 | 2,7 |
Nem emlékszem | 4,7 | 2,2 | 1,3 | 2,9 |
A beiskolázás feltétele több iskolában és iskolatípusban valamiféle felvételi volt: felvételiznie kellett a tanulók mintegy felének, elbeszélgetés formájában felvételizett több mint egytizedük, a tanulók 41%-ánál pedig nem volt vizsgához kötött a bejutás. Feltűnően nagy különbség van azonban az egyes városok között ebben a vonatkozásban. Leginkább Kecskeméten, legkevésbé Szombathelyen volt jellemző a felvételi. A szerkezetváltó gimnáziumoknál nem jelentős a különbség, a négyosztályos gimnáziumoknál és a szakközépiskolák esetében azonban szembeszökő: míg Kecskeméten a négyosztályos gimnáziumban a kérdezettek 97%-a felvételivel jutott be, addig Békéscsabán 73%-uk, Szombathelyen pedig csak 25%-uk (5. táblázat) .A szakközépiskolák esetében is jelentős a különbség: Kecskeméten 84%, Békéscsabán 39%, Szombathelyen 34% az arány. Kecskeméten még a szakmunkásképzőbe is felvételivel került be a tanulók 62%-a (Békéscsabán 5,8%, Szombathelyen 0,8% ez az arány). A felvételi különbségei nehezen magyarázhatóak, összefügghetnek helyi, spontán módon kialakult intézményi szintű gyakorlattal éppúgy, mint tudatos helyi oktatáspolitikával. A kiemelkedő kecskeméti felvételi arányt a gimnáziumok esetében magyarázhatja a városban működő Iskolaszövetség. Ez a négyosztályos középiskolák önkéntes szerveződése, mely a szerkezetváltó gimnáziumok lefölözési gyakorlatát enyhítendő előrehozott felvételikkel operál, s így már két évre előre biztosítja leendő elsőseit. Mindazonáltal ez nem indokolja a kecskeméti szakmunkásképző iskolák szintén kimagasló felvételi gyakorlatát.
Látható, hogy a három városban igen eltérő az intézmények beiskolázási stratégiája: Kecskeméten erős szelektivitásra törekednek az intézmények minden iskolatípuson belül, Békéscsabán ez csak a továbbtanulásra felkészítő iskolatípusokra jellemző, Szombathelyen pedig ezzel éppen ellentétes, nyitott beiskolázási politikával találkozunk. Mindez feltehetően összefügg a társadalmi igényekkel, s végső soron a helyi társadalom szerkezetével is: a társadalmi struktúra polarizáltabb Kecskeméten, itt úgy tűnik, az iskolák inkább hajlanak arra, hogy szegregáltabb oktatási formákat hozzanak létre (sokkal nagyobb arányú a középiskolai szektorban a szerkezetváltó gimnáziumi oktatás), mint a kiegyensúlyozottabb társadalomszerkezetű Békéscsabán és Szombathelyen.
8 osztályos gimnázium | 6 osztályos gimnázium | 4 osztályos gimnázium | Szakközépiskola | Szakmunkásképző | Átlag | |
---|---|---|---|---|---|---|
Békéscsaba | 100 | 82,5 | 73 | 39,2 | 5,9 | 36,9 |
Kecskemét | 96,7 | 100 | 96,9 | 84 | 61,8 | 83,2 |
Szombathely | 94,2 | – | 25,1 | 34,4 | 0,5 | 28,8 |
Az iskolaválasztási döntések nem függenek erősen össze a bejutás körülményeivel és esélykülönbségeivel. Iskolaválasztási döntésével a tanulók kb. fele elégedett, különösen a 6 évfolyamos gimnazisták. Egészen máshogy döntenének viszont a 8 évfolyamos gimnazisták, ők választanának leginkább másik iskolát. Nincs lényeges különbség e tekintetben a 4 évfolyamos gimnázium, a szakközépiskola és a szakmunkásképző között. Lényeges különbség mutatkozik azonban a városok között: az iskolaválasztással való elégedettség Szombathelyen a legkisebb, és Kecskeméten a legkiegyensúlyozottabb (6. táblázat).
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | Átlag | |
---|---|---|---|---|
Ebbe az iskolába, erre a tagozatra, szakmára | 53 | 55,7 | 51,9 | 54,9 |
Ebbe az iskolába, de más tagozatra, szakmára | 12,1 | 6 | 7,5 | 9,7 |
Erre a tagozatra, szakra, de más iskolába | 6,1 | 9,9 | 7,8 | 7,8 |
Másik iskolába, másik tagozatra, szakmára | 28,7 | 28,4 | 32,8 | 28,5 |
Összességében jelentős a középfokra való bejutás különbsége a három településen mind az első helyen bejutottak arányát, mind a felvételit és az iskolával való elégedettséget illetően. Ebben a vonatkozásban is a szombathelyiek „jártak jól”: itt esett a legközelebb a tényleges helyzet a szülők által tervezetthez, s eközben közelített valamelyest a tanulók elképzeléseihez is, itt jutott be a legtöbb tanuló első helyen, s itt kellett legkisebb arányban felvételi révén bekerülniük. Ennek ellenére ők választanának ma a legnagyobb arányban egészen más iskolát. A békéscsabai és a kecskeméti szülők elképzelései estek legmesszebb a megvalósult helyzettől, a tanulóknak jobban meg kellett küzdeniük a bekerülésért. Talán éppen ezért elégedettek jobban a helyzetükkel. Mindenesetre az a tény, hogy a tanulók igen nagy arányban választanának ma egészen más iskolát, azt sugallja, hogy a továbbtanulás és az iskolaválasztás tekintetében a vágyak és a realitások a tanulók mintegy harmadánál igen messze esnek egymástól.
Felsőfokú továbbtanulási elképzések
A középfokú oktatást követő továbbtanulás kérdésében érdemes összevetni a 13 és 17 éves tanulók elképzeléseit és véleményét, illetve ezek változásait. A középiskola elvégzése után a 13 éves tanulók kb. fele szeretne tovább tanulni, egyharmaduk munkába állást tervez, s 17%-uk nem tudja még, mit fog csinálni (7. táblázat). A szülők megítélése a kérdésben hasonló, kivéve, hogy jóval nagyobb arányban szerepeltek a „nem tudom” válaszok. A továbbtanulást tervező tanulók a legnagyobb arányban a békéscsabai térségben vannak, a dolgozni szándékozók a szombathelyiben. Ebben a vonatkozásban jelentős a nemek közötti eltérés is: a fiúknak csak 48,5%-a, a lányoknak 57%-a szeretne tovább tanulni, dolgozni a fiúk 37%-a, a lányok 23%-a akar. A tanulói és a szülői vélemények általában közel estek egymáshoz, két kivétellel – a békéscsabai szülők nagy arányban nem tudták megmondani, hogy mit tervez a gyermekük, s alighanem részben ennek következménye, hogy nagy a különbség a továbbtanulási szándékok tanulói és szülői adatai között.
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | Átlag | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tanulók | Szülők | Tanulók | Szülők | Tanulók | Szülők | Tanulók | Szülők | |
Tovább tanul(ok) | 56,9 | 44,8 | 54,5 | 52,6 | 46,3 | 45,3 | 52,9 | 47,9 |
Dolgozni fog(ok) | 26,4 | 27,6 | 30,8 | 27,5 | 33,2 | 32,2 | 30 | 28,9 |
Otthon marad(ok) | 0,1 | 0,5 | 0,3 | 0,1 | 0,6 | 0,7 | 0,3 | 0,4 |
Nem tudom/nem tudja | 16,6 | 27,1 | 14,5 | 19,8 | 20 | 21,9 | 16,8 | 22,8 |
A 17 évesek esetében szembeszökő, hogy ugyanennek a kérdésnek a kapcsán a középfokról kilépő tanulóknak már kétharmada gondol továbbtanulásra, s csak 15% tervezi, hogy elhelyezkedik (8. táblázat). Jelentős a különbség a középfokú tanulmányaikat befejezők szándékaiban is a továbbtanulási irányokat illetően a különböző gimnáziumtípusok között: a 8 évfolyamos gimnazisták túlnyomórészt egyetemen szeretnének tovább tanulni, a 6 évfolyamos gimnazisták mintegy felerészben egyetemen, de jelentős arányban főiskolán is, a 4 évfolyamos gimnazisták inkább fordítva: kb. felearányban főiskolán, s harmadarányban egyetemen. A szakközépiskolások nagy része főiskolán akar tovább tanulni, a szakmunkásképzőbe járó tanulók inkább valamiféle posztszekunder vagy érettségit adó képzésben vennének részt. Meglepő a hasonlóság a szándékok terén az egyes települések között, ez azt mutatja, hogy minden városban kb. 10%-kal nőtt a 13 évesekhez képest a 17 évesek körében a továbbtanulást tervezők aránya – Szombathely esetében ez a növekedés 20%-os (!) –, s ennek következtében a kezdeti, 13 évesek körében tapasztalt különbségek a magasabb évfolyamokon kiegyenlítődnek.
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | Átlag | |
---|---|---|---|---|
Tovább tanulok | 65,2 | 67,5 | 66,8 | 66,4 |
Dolgozni fogok | 15,1 | 15,4 | 15,5 | 15,3 |
Otthon maradok | 0,2 | 0,1 | 0,4 | 0,3 |
Még nem tudom | 19,4 | 16,9 | 17,3 | 18,1 |
Együtt | 100 | 100 | 100 | 100 |
Arra a kérdésre, hogy az érettségi után hol érdemes tovább tanulni (függetlenül a személyes szándéktól), a kérdezettek elsősorban az egyetemet, másodsorban a főiskolát nevezték meg, s 17%-ban posztszekunder tanfolyamot. Egyetemet elsősorban a gimnazisták jelöltek meg, főiskolát a szakközépiskolások és a szakmunkásképzősök, és ez utóbbiak körében jelentős azok aránya, akik posztszekunder tanfolyamot említettek. Az egyetemet elsősorban a szombathelyi tanulók (50%), másodsorban a békéscsabai tanulók (42%), harmadsorban a kecskemétiek (40%) tartották kedvező iránynak. A főiskola és a posztszekunder tanfolyam a kecskemétiek számára volt az átlagnál vonzóbb lehetőség – ezt minden valószínűség szerint a helyi kínálat különbségei magyarázzák (9. táblázat).
Békéscsaba N=1361 | Kecskemét N=770 | Szombathely N=1317 | Átlag N=3448 | |
---|---|---|---|---|
Egyetemen | 42,2 | 39 | 49,7 | 44,3 |
Főiskolán | 33,4 | 37,5 | 31,2 | 33,5 |
1–2 éves szak | 17,3 | 20,4 | 15,1 | 17,2 |
Képesítést nem adó tanfolyamon | 1,4 | 0,6 | 0,6 | 0,9 |
Nem érdemes tovább tanulni | 5,7 | 2,5 | 3,4 | 4,1 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 |
Saját maguk ezzel szemben kevésbé egyetemre, inkább főiskolára igyekeznek bekerülni, s közel hasonló arányban egyetemre, illetve posztszekunder tanfolyamra. A továbbtanulás tervezett iránya elsősorban a településtípussal függ össze (0,494), másodsorban az iskolatípus változóval (0,473), de erős az összefüggés az utolsó iskolai bizonyítvánnyal is (-0,4365).2 A gimnazisták között az egyetemre törekvők vannak jelentős arányban, főiskolára azonban tekintélyes számban készülnek szakközépiskolás tanulók is. Az 1-2 éves posztszekunder képzés is az ő körükben, illetve a szakmunkásképzőbe járók körében népszerű. A békéscsabaiak az átlagnál kevésbé készülnek egyetemre és főiskolára, annál inkább egy-két éves szakokra és érettségit adó középiskolai képzésbe (10. táblázat). A kecskemétiek az átlaghoz hasonló arányban mennének egyetemre, annál alacsonyabb arányban főiskolára, viszont többen 1-2 éves posztszekunder tanfolyamra. A szombathelyiek mennének a legnagyobb arányban egyetemre és főiskolára.
Békéscsaba N=1270 | Kecskemét N=721 | Szombathely N=1226 | Átlag N=3217 | |
---|---|---|---|---|
Egyetemen | 18,8 | 22,5 | 26,1 | 22,4 |
Főiskolán | 36,5 | 36,2 | 39,2 | 37,5 |
1–2 éves szak | 20 | 22,3 | 17,4 | 19,5 |
Érettségit adó oktatási formában | 13,9 | 10,1 | 6,4 | 10,2 |
Képesítést nem adó tanfolyamon | 1,3 | 1,5 | 1,6 | 1,5 |
Egyéb | 3,6 | 2,6 | 2,3 | 2,9 |
Nem fogok tovább tanulni | 5,9 | 4,7 | 6,9 | 6 |
A továbbtanulási szándékok tekintetében összességében meglepő a hasonlóság, különösen a 13 évesekkel kapcsolatos vizsgálatunk eredményei után. Míg a 13 éveseknek csupán kb. fele, addig a 17 évesek kétharmada tervez továbbtanulást; minden iskolatípusban – a szakközépiskolások és a szakmunkásképzős tanulók közt is – jelentős a tovább tanulni szándékozók aránya a harmadik évfolyamon, s ez minden városban hasonlóképpen alakult az iskolaszerkezeti és társadalomszerkezeti különbségek ellenére. Bár az egyetemet többen tartják kedvező útnak, legtöbben mégis főiskolára készülnek, s akkor is többen jelentkeznének ide, ha mindenképpen felvennék őket oda, ahova jelentkeznek. Mellette terveik szerint jellemzően dolgoznának. A települések közötti különbség az egyetemi szintű továbbtanulás esetében a legjelentősebb: az egyetemet leginkább a szombathelyiek, legkevésbé a békéscsabaiak választanák.
A pályaválasztási elképzelések területi különbségei
A pályaválasztási elképzelések alakulását is megvizsgáltuk közelebbről, először a 13 évesek és szüleik körében, később a középiskolások körében. A konkrét pályaelképzeléseket tekintve igen jelentős különbségek rajzolódnak ki. Általánosan jellemző, hogy többségükben a tanulók is értelmiségi pályára készülnek, s többségükben a szüleik is értelmiségi pályára szeretnék felkészíteni gyerekeiket; az értelmiségi pálya mellett a kisiparos, az egyéb szakmunkás és az egyéb szellemi pályák jelennek meg alternatívaként. Nagy lesz azonban a különbség ezek között mind a gyerek-szülő, mind a térségi dimenzió figyelembevételekor. A gyerek-szülő véleménykülönbség rögtön megjelenik az értelmiségi pálya esetében: a szülők közel fele (45%) ezt szeretné gyermekének, ennél jóval kisebb arányban képzelnek el számukra szívesen kisiparos, középfokú szellemi vagy szakmunkás pályát (17, 11, illetve 10%). A tanulók szemében ezzel szemben az értelmiségi pálya kevésbé vonzó (34%), vonzóbb ugyanakkor a szülők megítélésénél a kisiparosi pálya (25%), sőt a szakmunkás és a középfokú szellemi pálya is (14%).
A fenti tendenciák térségenkénti bontásban elemezve különösen érdekesek. Az értelmiségi pálya a szombathelyi szülők számára egyértelműen a legfontosabb, a szombathelyi tanulók jóval kevésbé tartják ezt vonzónak (11. táblázat). A kecskeméti szülők az értelmiségi pálya mellett a kisiparosi pályát szorgalmazzák, a tanulóknak az értelmiségi pályákhoz itt is kevésbé van kedvük, s a kisiparosság mellett az egyéb középfokú pályák (középfokú szellemi és szakmunkás) jelentenek számukra vonzerőt. A békéscsabai szülők számára kevésbé fontos az értelmiségi pálya, s viszonylag nagy arányban szeretnék szakmunkás pályán tudni gyermekeiket. A tanulók ezzel szemben éppen az értelmiségi s emellett a kisiparos pályát preferálnák. A szülők elképzeléseiben feltehetően saját jelenük és múltbeli tapasztalataik képeződnek le, a tanulók azonban más tájékozódási pontokat keresnek. Az értelmiségi pálya – a békéscsabai térségen kívül – nem tűnik egyértelműen vonzónak a tanulók körében. Nemenként is jellemző a különbség a fiúk és a lányok között: a lányok nagyobb arányban választanának értelmiségi pályát, mint a fiúk (44,6%, illetve 33,7%), akik emellett láthatóan vonzónak találják a kisiparosi pályát is (28,1%-ban).
Tanulók | Szülők | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Békéscsabai térség N=719 | Kecskeméti térség N=832 | Szombathelyi térség N=637 | Békéscsabai térség N=563 | Kecskeméti térség N=679 | Szombathelyi térség N=513 | |
Mezőgazdasági fizikai | 3,1 | 2,3 | 2,9 | 2,7 | 1,6 | 1,8 |
Segéd– vagy betanított munkás | 0,1 | 0,1 | 0,5 | 0,2 | 0,1 | – |
Kisiparos | 25,7 | 21,3 | 27,9 | 12,3 | 23,7 | 15 |
Egyéb szakmunkás | 11,7 | 15,9 | 13,7 | 17,2 | 3,8 | 8,8 |
Termelésirányító | 0,3 | 0,9 | – | 0,2 | – | – |
Középfokú szellemi | 10,4 | 16,3 | 15,2 | 12,3 | 11,9 | 11,1 |
Értelmiségi | 45,8 | 36,4 | 36,7 | 40,9 | 44,8 | 49,9 |
Vezető | 0,4 | 0,6 | 0,5 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Egyéb | 2,5 | 6,5 | 3 | 14 | 13,5 | 12,1 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
A pályaválasztási elképzelések kapcsán ismét lehetőség nyílik a két korcsoport összehasonlítására. A 17 éves tanulók vizsgálatából kitűnik, hogy jelentős változások történtek az elképzelésekben mind összességükben, mind az egyes térségekben nézve. A középfokon tanulók közül a legtöbben értelmiségi pályára készülnek, ezt követően sokan szakmunkásnak, de jelentős (10% feletti) még a középfokú szellemi és az egyéb pályára való törekvés is. A gimnazista tanulók egyértelműen értelmiségi pályára szeretnének lépni, különösen a 8 évfolyamos gimnáziumba járók (a 8 évfolyamos gimnazisták 82%-a, a 6 évfolyamos gimnazisták 70%-a, a 4 évfolyamos gimnazisták 71,%-a). A szakközépiskolába járók törekvései kiegyenlítettebbek: az értelmiséginek készülők (41%) mellett jelentős mind a szakmunkásnak (23%), mind a más középfokú szellemi foglalkozásúnak készülők (18,5%) aránya. A szakmunkásképző iskolákban ismét egyetlen domináns pálya van a tanulói elképzelésekben: a szakmunkás pálya (72%).
A középfokon tanulók összességét tekintve a szakmunkás pálya leginkább a békéscsabai, legkevésbé a kecskeméti tanulók számára vonzó (12. táblázat). Az értelmiségi pálya a szombathelyieknek a legvonzóbb, ezt követően a kecskemétiek, s legkevésbé a békéscsabaiak körében. A pályaválasztási elképzelések különbségei a három település esetében feltehetően már erősen összefüggnek a középfok különböző szerkezetével a három városban: a szombathelyi tanulók közt található a legtöbb, a békéscsabaiak között pedig a legkevesebb gimnazista, s egyúttal a legtöbb szakmunkástanuló.
Békéscsaba N=955 | Kecskemét N=620 | Szombathely N=909 | |
---|---|---|---|
Mezőgazdasági fizikai | 0,4 | 0,2 | 0,3 |
Segéd– vagy betanított munkás | 0,2 | 1 | 0,4 |
Kisiparos | 1,4 | 1,5 | 0,8 |
Egyéb szakmunkás | 37,8 | 21,1 | 26 |
Termelésirányító | 1,7 | 0,5 | 0,5 |
Középfokú szellemi | 12,9 | 19 | 10,3 |
Értelmiségi | 35,9 | 42,6 | 46,1 |
Vezető | 1,6 | 1,8 | 2 |
Egyéb | 9 | 12,4 | 13,5 |
Összesen | 100 | 100 | 100 |
A pályaválasztás terén összességében némi elmozdulást tapasztalhatunk a 17 évesek körében a 13 évesek elképzeléseihez viszonyítva: a tanulók 17 évesen valamelyest nagyobb arányban számolnak értelmiségi pályával, mint a fiatalabbak – ebben is a szülői elképzelésekhez közelítenek. Jellemző különbségek is megfigyelhetők az egyes települések tanulói között, bár ezek nyilvánvalóan nemcsak a földrajzi különbségekre vezethetőek vissza, de a családi háttér társadalomszerkezetével és a középfok szerkezetével is összefüggenek: értelmiségi pályára a legtöbben Szombathelyről mennének, szakmunkásnak viszont Békéscsabáról.
A távolabbi tervek területi különbségei
A két korcsoport véleményének az összevetése tanulságos a távlati terveket illetően is. A 13 éves tanulók a jövőben átlagosan két foglalkozással és három munkahellyel számolnak – s ők jellemzően szerényebben ítélik meg ezek számát, mint a szüleik. A legtöbb foglalkozásváltásra a békéscsabai tanulók, illetve szüleik számítanak, a legkevesebbre a kecskemétiek – ez feltehetően a három térség középiskolásainak eltérő összetételéből adódik. A foglalkozásváltásra leginkább esélyes szakmunkástanulók aránya a békéscsabaiak között a legjelentősebb s a kecskemétiek között a legalacsonyabb (13. táblázat).
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | Átlag | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tanulók | Szülők | Tanulók | Szülők | Tanulók | Szülők | Tanulók | Szülők | |
Hány foglalkozása lesz | 2,3 | 3,12 | 2,16 | 2,72 | 2,2 | 3,03 | 2,22 | 2,93 |
Hány munkahelye lesz | 3,39 | 4,67 | 3,17 | 4,7 | 3,3 | 4,77 | 3,29 | 4,71 |
Hány gyereke lesz | 2,07 | 2,26 | 2,18 | 2,06 | 2,16 | 2,04 | 2,14 | 2,12 |
Hány városban fog dolgozni | 3,56 | 3,55 | 2,78 | 3,2 | 3,28 | 3,43 | 3,19 | 3,38 |
Arra a kérdésre, hogy hol fognak felnőtt korukban dolgozni, a kérdezettek 43%-a válaszolta, hogy egy vidéki városban – ez feltehetőleg saját szülővárosukat, illetve a kérdezés helyét jelentette. Igen sokan szeretnének külföldön élni, a kérdezettek harmada tervez ilyesmit, 10% pedig Budapesten szeretne lakni (14. táblázat). Külföldre leginkább a szakmunkástanulók és a szakközépiskolások mennének (reálisan nagyobb esélyük is inkább nekik van egy keresett szakmával az elhelyezkedésre), Budapestre a gimnazisták (elsősorban a szerkezetváltó gimnáziumba járók). Otthon, azaz vidéki városban leginkább a (nem 8 osztályos) gimnazisták maradnának. Saját megítélésük szerint várhatóan a tanulók harmada fog külföldön dolgozni, tartósan vagy ideiglenesen. Sajátos módon ezt a legvalószínűbbnek nem a külföldön dolgozni vágyó szakmunkások, hanem sokkal inkább a 8, illetve 6 évfolyamos gimnazisták tartják. A településenkénti különbségek is jelentősek. Mind a tartós, mind az átmeneti munkaviszonyt inkább a szombathelyi tanulók tartják a maguk számára elképzelhetőnek a jövőben – ezt feltehetően elsősorban a határ menti fekvés adta kedvező lehetőségek inspirálják.
Békéscsaba N=1334 | Kecskemét N=748 | Szombathely N=1279 | |
---|---|---|---|
Budapesten | 9,9 | 8,3 | 10,7 |
Vidéki városban | 39,1 | 51,5 | 42,2 |
Falun | 2,8 | 4,9 | 3,4 |
Külföldön | 36,4 | 28,2 | 35,9 |
Máshol | 11,8 | 7,1 | 7,7 |
Összesen | 100 | 100 | 100 |
A későbbi életükről alkotott elképzelések tekintetében a tanulók saját várakozásuk szerint először önálló keresethez fognak jutni (22 évesen), ezt követően jutnak önálló lakáshoz (24,6 évesen), átlagosan három évvel később házasodnának meg (28 évesen), s ezután fognak sok pénzt keresni (29 évesen). Terveik szerint a házasodás után egy évvel fognak gyereket vállalni. Az iskolatípusok között meglepő módon nincs jelentős különbség a házasságkötés és a gyerekvállalás várható időpontjában (ez utóbbi csak a 6 osztályos gimnáziumba járók esetében tolódik ki a 29. életévről). Jóval nagyobb különbség van viszont az egzisztencia megteremtésének várható időpontjában: saját várakozásuk szerint a szakmunkásképzőbe járó tanulók érik el legelőbb, hogy önálló keresethez, lakáshoz jussanak, és sok pénzt keressenek. A fenti célok leginkább a 6 osztályos gimnazisták esetében tolódnak ki. Az egyes települések közt ismét jelentős különbséget figyelhetünk meg: a legtávolabbi időpontra a kecskemétiek tették a kérdezett dolgok többségét, egyedül az önálló keresetben előzték meg őket hajszállal a szombathelyiek (15. táblázat). A leghamarabb a békéscsabaiak számítanak a kérdezett dolgok bekövetkeztére. A legkisebb különbség a lakáshoz, illetve az önálló keresethez jutás tekintetében mutatkozik, jelentős a házasság, a gyerekvállalás terén, és legnagyobb a gondtalan élet kérdésében.
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | Átlag | |
---|---|---|---|---|
Megházasodni | 26,6 | 29,1 | 28,9 | 27,9 |
Gyereket vállalni | 28,1 | 30,7 | 29,8 | 29,1 |
Önálló keresethez jutni | 21,9 | 22 | 22,4 | 22,1 |
Önálló lakáshoz jutni | 24,2 | 24,8 | 24,4 | 24,6 |
Sok pénzt keresni | 27,9 | 30,8 | 30,2 | 28,9 |
Gondtalanul élni | 36,6 | 41 | 39,4 | 38,4 |
Településenként nagy különbség van a tanulók véleményében a település jövőjét illetően: a legoptimistábbak a szombathelyiek voltak, akiknek több mint a fele számított javulásra, s csak 11%-uk romlásra. A kecskemétiek 49%-a javulást prognosztizált, s 17%-uk romlást. A békéscsabaiak látták a legborúlátóbban a helyzetüket: csupán 39%-uk számít javulásra, 36%-uk arra, hogy nem lesz változás, és 24,6%-uk romlást feltételez (16. táblázat).
Békéscsaba N=1370 | Kecskemét N=786 | Szombathely N=1328 | |
---|---|---|---|
Jelentősen javulni fog | 4,2 | 6,5 | 7,8 |
Egy kicsit javulni fog | 35,2 | 42,5 | 49,7 |
Nem fog változni | 36 | 34,2 | 31,4 |
Kicsit romlani fog | 15,3 | 13,4 | 7,7 |
Jelentősen romlani fog | 9,3 | 3,4 | 3,4 |
Összesen | 100 | 100 | 100 |
A középiskolások továbbtanulási és pályaválasztási elképzelései
A három város összehasonlítása során a középfokú programok különböző szerkezetéből adódó különbségeket úgy tudtuk elkerülni, hogy két olyan középiskolai programból választottunk diákokat, melyre mindhárom városban jelentős arányú a beiskolázás: ezek a 4 évfolyamos gimnáziumi és a szakközépiskolai osztályok. Nagy különbség figyelhető meg az általános iskola végzésének helyét illetően a három város között. A 4 évfolyamos gimnazisták között a helyi tanulók aránya a legnagyobb Szombathelyen volt, a legkisebb Kecskeméten. A más városban és más községben élő tanulók Békéscsabán voltak jelentős arányban (együtt 45%). A megyén kívülről a kecskeméti tanulók közé érkeztek legtöbben – ez minden bizonnyal a nagy hírű, országos beiskolázású gimnázium (a kecskeméti Piarista Gimnázium) érdeme. A szakközépiskolások között a helyben lakó tanulók Kecskeméten voltak meglepően nagy számban, s Békéscsabán volt arányuk a legalacsonyabb.
A szülők iskolai végzettségét vizsgálva kitűnik, hogy ugyanazon programokra a három városban különböző összetételű tanulók járnak, leképezve a három város különböző társadalmi hátterét. A diplomás szülők gyermekei a négy évfolyamos gimnáziumi tanulók közt a szombathelyiek között vannak a legnagyobb (43%), s a békéscsabaiak közt a legkisebb arányban (27,4%); itt a középfokú végzettséggel rendelkező apák dominálnak (69,3%). A diplomások magas arányát a szombathelyi tanulók közt az magyarázhatja, hogy Szombathelyen a túlnyomórészt a helyi értelmiség gyermekeit befogadó szerkezetváltó gimnáziumi képzés aránya nem jelentős. A szakközépiskolások között jóval kisebb a térségenkénti különbség, de itt is a szombathelyiek között van több értelmiségi származású tanuló; a középfokú végzettséggel rendelkező szülők Békéscsabán és Szombathelyen vannak legnagyobb arányban, a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők pedig a kecskeméti tanulók között (17. táblázat).
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gimnázium N=248 | Szakközépiskola N=601 | Gimnázium N=130 | Szakközépiskola N=426 | Gimnázium N=362 | Szakközépiskola N=715 | |
8 általánosnál kevesebb | 0,8 | 0,5 | – | 1 | – | 0,1 |
8 általános | 2,5 | 4,3 | 4,3 | 11,2 | 1,4 | 3,8 |
Szakmunkásképző | 28,2 | 43,2 | 20,7 | 50,4 | 20,6 | 37,9 |
Szakközépiskola | 29,9 | 28 | 26,7 | 21,6 | 28,1 | 36,1 |
Gimnázium | 11,2 | 8,1 | 12,9 | 3 | 6,9 | 5,1 |
Főiskola | 17 | 9,8 | 18,1 | 8,7 | 18,1 | 10,1 |
Egyetem | 10,4 | 6,2 | 17,2 | 4 | 24,9 | 6,9 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Nemcsak a családi hátterük kedvezőbb, de a középiskolába való bekerülés is könnyebb volt a szombathelyi tanulóknak, mint a másik két város tanulóinak mind a gimnáziumok, mind a szakközépiskolások esetében: ők kerültek be legnagyobb arányban az első helyen megjelölt helyre, s csak egynegyed, illetve egyharmad arányban kellett felvételizniük (18-19. táblázat). Jóval kevésbé volt könnyű dolguk a csabai, illetve a kecskeméti tanulóknak: mindkét város tanulói közt jelentős azok aránya, akik nem első helyen jutottak be a középiskolába (26-27% a gimnazisták, s 21-23% a szakközépiskolások között). A kecskeméti tanulóknak emellett még felvételizniük is kellett: a gimnazistáknak tulajdonképpen kivétel nélkül, de szokatlanul magas arányban a szakközépiskolásoknak is. A felvételi gyakorlatának alkalmazása intézményi szintű döntést igényel, de szerepe lehet benne a helyi oktatáspolitikai viszonyok alakulásának is.
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gimnázium N=248 | Szakközépiskola N=600 | Gimnázium N=127 | Szakközépiskola N=428 | Gimnázium N=362 | Szakközépiskola N=716 | |
Első helyen | 73 | 79,3 | 74 | 77,3 | 86,2 | 86,6 |
Második helyen | 13,7 | 13,8 | 17,3 | 14,5 | 7,2 | 10,1 |
Harmadik helyen | 4,8 | 2,2 | 1,6 | 5,1 | 1,4 | 1,1 |
Nem ide jelentkeztem | 6 | 2 | 3,1 | 1,9 | 3,6 | 1,3 |
Nem emlékszem | 2,4 | 2,7 | 3,9 | 1,2 | 1,7 | 1 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gimnázium N=248 | Szakközépiskola N=600 | Gimnázium N=130 | Szakközépiskola N=430 | Gimnázium N=362 | Szakközépiskola N=718 | |
Volt felvételi | 73 | 39,2 | 96,9 | 84 | 25,1 | 34,4 |
Nem volt felvételi | 26,6 | 56,8 | 1,5 | 9,3 | 61,3 | 48,2 |
Elbeszélgetés volt | 0,4 | 4 | 1,5 | 6,7 | 13,6 | 17,1 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
A gimnazisták között a bekerüléshez szükséges bizonyítványt tekintve is a szombathelyiek helyzete tűnik a legkedvezőbbnek, különösen, ha összevetjük a kilépéskori bizonyítvánnyal: Szombathelyen könnyebb volt gimnáziumba bekerülni, mint szakközépiskolába, itt elég volt a 4-es feletti bizonyítvány a 4 évfolyamos gimnáziumi osztályba való bejutáshoz (20. táblázat). Továbbá a szombathelyi diákok azok, akik eddigi tanulmányaik során a legjobb bizonyítványt tudják felmutatni, s akik egyben a legkevesebbet rontottak – szemben a békéscsabai és különösen a kecskeméti tanulókkal, akik jobb bizonyítvánnyal kerültek be a gimnáziumba, és a hat tizedet is meghaladja a bizonyítványukban bekövetkezett romlás. A szakközépiskolába való bekerüléshez szükséges eredményekben valamivel csekélyebb a különbség a három város között, mint a gimnáziumoknál, s kisebb is marad. Szakközépiskolába bekerülni Szombathelyen volt a legnehezebb, szinte a gimnáziumi beiskolázáshoz szükséges bizonyítvány kellett hozzá. Ez nagyrészt a város középfokú oktatásának szerkezetével függhet össze: a gimnáziumi férőhelyek bősége és a szakközépiskolai férőhelyek relatív szűkössége magyarázhatja a szombathelyi adatokat. Nem látszik azonban befolyásolni a bekerüléshez szükséges bizonyítványt a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumok jelenléte: Kecskeméten járnak a legtöbben szerkezetváltó gimnáziumba, mégis viszonylag magas a négy évfolyamos gimnáziumi osztályokba való bekerüléshez szükséges bizonyítvány átlaga.
8. félévi bizonyítvány | Utolsó félévi bizonyítvány | |||
---|---|---|---|---|
Gimnázium | Szakközépiskola | Gimnázium | Szakközépiskola | |
Békéscsaba | 4,42 | 4,24 | 3,83 | 3,61 |
Kecskemét | 4,4 | 4,09 | 3,73 | 3,43 |
Szombathely | 4,1 | 4,15 | 4,05 | 3,61 |
Összesen | 4,26 | 4,17 | 3,92 | 3,57 |
A 4 évfolyamos gimnazisták közül legtöbben Szombathelyen vélekedtek úgy, hogy elsősorban egyetemen érdemes tovább tanulni, s közel hasonló arányban voltak a kecskemétiek közt is azok, akik hasonlóképpen gondolkodtak. Az egyetemi szintű továbbtanulásra legkevésbé a békéscsabaiak gondoltak, ők főiskolán vagy 1-2 éves szakképzettséget adó oktatásban tanulnának még számottevő arányban. A szakközépiskolások közt ugyanakkor épp a békéscsabaiak ítélték az egyetemet a legkedvezőbb továbbtanulási lehetőségnek, de jelentős az így vélekedők aránya a szombathelyi szakközépiskolások körében is. A kecskemétiek gondoltak erre a legkevésbé, ők főiskolát képzeltek el inkább, s posztszekunder képzésben vennének még jelentős arányban részt (21. táblázat).
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gimnázium N=247 | Szakközépiskola N=592 | Gimnázium N=125 | Szakközépiskola N=423 | Gimnázium N=355 | Szakközépiskola N=706 | |
Egyetemen | 64,4 | 47,6 | 72,8 | 29,5 | 74,6 | 44,5 |
Főiskolán | 23,9 | 37,7 | 21,6 | 46,5 | 20 | 38 |
Egy–két éves szakon | 11,3 | 12,7 | 5,6 | 21,1 | 4,2 | 15,7 |
Képesítést nem adó tanfolyamon | – | 0,3 | – | 1 | 0,3 | 0,3 |
Nem érdemes tovább tanulni | 0,4 | 1,7 | – | 1,9 | 0,8 | 1,6 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Arra vonatkozóan, hogy a középiskola elvégzése után mihez kezdenek, általában a gimnazisták rendelkeznek kialakult elképzelésekkel: körükben a három városban nagyjából hasonló arányban terveztek továbbtanulást (22. táblázat). A szakközépiskolások között jóval nagyobb a bizonytalanok aránya, de a továbbtanulási törekvésekben is igen nagy köztük a különbség: a békéscsabaiak tervezik legnagyobb arányban, hogy tovább tanulnak, s a szombathelyiek a legkevésbé, közülük gondolják a legtöbben úgy, hogy a végzést követően dolgozni fognak. Erre a döntésre valószínűleg az adott térség munkaerőpiaca is hatást gyakorol, a nyugat-magyarországi területeken jobbak az elhelyezkedési lehetőségek.
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gimnázium N=246 | Szakközépiskola N=589 | Gimnázium N=130 | Szakközépiskola N=421 | Gimnázium N=359 | Szakközépiskola N=693 | |
Tovább tanulok | 90,7 | 69,1 | 86,9 | 62 | 90,8 | 59,5 |
Dolgozni fogok | 1,2 | 9,7 | 3,1 | 16,6 | 3,3 | 18,6 |
Otthon maradok | – | 0,2 | – | 0,2 | 0,3 | 0,3 |
Még nem tudom | 8,1 | 21,1 | 10 | 21,1 | 5,6 | 21,6 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
A továbbtanulás tervezett irányában már jóval nagyobb a különbség a gimnáziumi tanulók között: inkább egyetemen készülnek tovább tanulni a szombathelyiek és a kecskemétiek, s inkább főiskolán a békéscsabaiak. A szakközépiskolások körében kisebb a különbség e tekintetben: mindhárom városban elsősorban főiskolát és posztszekunder oktatási formát jelöltek meg tervezett továbbtanulási irányként (23. táblázat).
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gimnázium N=243 | Szakközépiskola N=562 | Gimnázium N=124 | Szakközépiskola N=369 | Gimnázium N=355 | Szakközépiskola N=639 | |
Egyetemen | 36,6 | 15,8 | 48,4 | 10,8 | 51,8 | 14,7 |
Főiskolán | 46,1 | 54,1 | 40,3 | 48,2 | 40,3 | 50,2 |
Egy–két éves szakon | 14,4 | 23,3 | 11,3 | 29,8 | 6,8 | 22,5 |
Érettségit adó képzésben | – | 0,4 | – | – | – | 0,3 |
Képesítést nem adó tanfolyamon | – | 1,4 | – | 2,7 | – | 2,2 |
Egyéb | 2,5 | 3,4 | – | 3,5 | 1,1 | 2,3 |
Nem fogok tovább tanulni | 0,4 | 1,6 | – | 4,9 | – | 7,7 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Igen tanulságos összevetni a tervezett pályákat is a három város gimnazista és szakközépiskolás tanulóinak körében. Értelmiségi pályára a gimnazisták közül Szombathelyen készülnek a legtöbben, itt egyértelműen ez a domináns elképzelés. Békéscsabán az értelmiségi pálya mellett kirajzolódik egy másik is, a középfokú szellemi foglalkozás, Kecskeméten a középfokú szellemi foglalkozás mellett sokan jelölték meg az „egyéb foglalkozás” válaszlehetőséget. A szakközépiskolás fiatalok körében is jelentős mindhárom városban az értelmiségi pályára készülők aránya, a különbség azonban jóval szerényebb köztük, mint a gimnazisták között: a legtöbben Kecskeméten és Békéscsabán készülnek erre. Az értelmiségi pálya mellett a szakmunkás, a középfokú szellemi és egy egyéb foglalkozás tűnik ki a pályaelképzelésekben: a szakmunkás pálya Békéscsabán és Szombathelyen, a középfokú szellemi pálya Kecskeméten vonzóbb a tanulók számára (24. táblázat).
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gimnázium N=173 | Szakközépiskola N=393 | Gimnázium N=105 | Szakközépiskola N=318 | Gimnázium N=266 | Szakközépiskola N=514 | |
Mezőgazdasági fizikai | – | 0,8 | – | – | – | 0,4 |
Segéd– vagy betanított munkás | – | 0,5 | 1 | 0,6 | 0,4 | 0,2 |
Kisiparos | – | 2,3 | – | 2,5 | 0,8 | 1 |
Egyéb szakmunkás | 4,6 | 23,7 | 6,7 | 15,4 | 1,5 | 25,3 |
Termelésirányító | – | 1,8 | – | 0,3 | 0,4 | 0,8 |
Középfokú szellemi | 16,8 | 17,6 | 11,4 | 24,2 | 6,4 | 16 |
Értelmiségi | 70,5 | 43 | 64,8 | 44,3 | 80,5 | 38,3 |
Vezető | 1,2 | 2,8 | 1,9 | 1,3 | 1,5 | 2,3 |
Egyéb | 6,9 | 7,6 | 14,3 | 11,3 | 8,6 | 15,8 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
A gimnazisták Kecskeméten és Szombathelyen a legoptimistábbak, mindkét városban 61%-ban számítanak valamilyen mértékű javulásra személyes életükben. Békéscsabán csak a tanulók fele remél hasonlót. A romlásra számítók arányában is jelentős a különbség: míg a szombathelyiek közt csak 13,4%, addig a csabaiak körében 37% vélte úgy, hogy romlani fog az élete a jövőben. A szakközépiskolások között szintén a szombathelyiek azok, akik leginkább remélték személyes életük jobbra fordulását, jóval szerényebb arányban gondolták ugyanígy a másik két városban, ahol viszont jelentős – az optimistákéhoz hasonló – arányban készültek inkább romlásra (25. táblázat).
Az azonos oktatási programok vizsgálata összességében arra enged következtetni, hogy jelentős a földrajzi dimenzióban megragadható eltérés ugyanazon programokon belül. A helyzet leginkább a szombathelyi tanulóknak kedvez, legkevésbé a békéscsabaiaknak. A különbségekhez hozzájárulhatnak a horizontális iskolaszerkezet sajátosságai is (Szombathelyen a legnagyobb a gimnazisták aránya a középiskolások között), de a középiskolások összetételében mutatkozó különbség is: értelmiségi származású tanulók Szombathelyen vannak legtöbben a gimnazisták között. A szombathelyi tanulók esetében ilyenformán a két tényező, a családi háttér és a helyi iskolaszerkezet erősíteni látszik egymást, számos tekintetben előnyt biztosítva a helyi tanulóknak – miként a békéscsabaiak esetében ez feltehetően fordítva történik.
Békéscsaba | Kecskemét | Szombathely | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gimnázium | Szakközép- iskola |
Gimnázium | Szakközép- iskola |
Gimnázium | Szakközép- iskola |
|
Jelentősen javul | 4,6 | 3,1 | 5,4 | 4,6 | 6,2 | 5,2 |
Egy kicsit javul | 35,7 | 35 | 56,6 | 31,2 | 55,5 | 48 |
Nem fog változni | 23,7 | 25,6 | 20,9 | 31,6 | 24,9 | 27,3 |
Egy kicsit romlik | 24,5 | 20,9 | 13,2 | 21,3 | 9,2 | 13,6 |
Jelentősen romlik | 11,6 | 15,4 | 3,9 | 11,4 | 4,2 | 5,9 |
Összesen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Összegzés
Adatainkból jól nyomon követhetőek az iskolaválasztás terén mutatkozó térségenkénti különbségek. A középfokú oktatás iránti igények ma egyértelműen a szakközépiskolának kedveznek: a szülők inkább szakközépiskolába szeretnék juttatni a gyermekeket, mint gimnáziumba, akár a tanulók törekvéseivel szemben. A szülők részéről a szakközépiskola elsőbbsége mellett mindenekelőtt biztonsági megfontolások állnak: az iskolaválasztásban számukra a munkanélküliség elkerülése az elsődleges szempont. A térségek közötti különbségek megragadhatóak a tanulók hátterében is, de a továbbtanulási irányokban is – a gimnázium iránti érdeklődés a szülők részéről Szombathelyen volt a legalacsonyabb, s Kecskeméten a legnagyobb. Úgy tűnik, nem a tanulók, hanem a szülők elképzelései valósultak meg inkább, Szombathelyen pedig talán a helyi oktatáspolitikáé: itt végül jóval többen lettek gimnazisták, mint ahányan erre készültek.
A felsőfokú továbbtanulás iránti igényekben szintén jelentős különbségeket találunk. A 13 éves tanulók vágyaival összevetve szembeszökő az ebben megfigyelhető növekedés, s ezzel párhuzamosan a kiegyenlítődés is az egyes települések között, iskola- és társadalomszerkezettől függetlenül. Figyelemre méltó a továbbtanulási irányok változása is a három településen: míg korábban, a 13 évesek körében a kedvezőtlenebb helyzetű térségekben volt nagyobb igény a továbbtanulásra, s a szombathelyi 13 évesek számára nem volt vonzónak mondható a továbbtanulás, addig a 17 évesek körében ez a tendencia megfordulni látszik, s a kedvezőbb helyzetű térség tanulói körében az egyetemi szintű továbbtanulás iránti igény meghaladja a másik két városban megfigyelhető mértéket.
A pályaválasztási törekvésekben az értelmiségi pályával kapcsolatosan is növekedés figyelhető meg a két korcsoport között. Ez egyfelől azt mutatja, hogy itt is a szülői elképzelések bizonyultak erősebbnek; másfelől a két korcsoport között a pályaválasztási elképzelésekben mutatkozó különbségek alakulása arra is utalhat, hogy a pálya- és iskolaválasztási különbségeket nagyobb mértékben alakítják a 13 évesek esetében a helyi szinten érvényesülő tényezők, ezek között is elsősorban a feltehetően a szülők helyzetén és véleményén keresztül átszűrődő helyi foglalkoztatottsági, munkaerő-piaci helyzet. Ez a 17 évesek körében kiegyenlítettebbé válik, az eltérő helyi munkaerő-piaci lehetőségek az azonnali elhelyezkedési lehetőségek különbségeiben és a személyes jövő megítélésében köszönnek vissza.
A három városban a középfok szerkezete, illetve a középfokú intézmények beiskolázási politikája a jelek szerint többé-kevésbé leképezi a helyi társadalomszerkezetet, s a különbségek vélhetően nagyrészt éppen a helyi igényekhez történő igazodásból fakadnak. Szombathelyen a kiegyenlítettebb társadalomszerkezet egy egalitáriusnak tűnő oktatásszerkezetet hozott létre, Kecskeméten egy polarizáltabb társadalomszerkezet és egy erősebb szelekcióra törekvő iskolarendszer figyelhető meg, Békéscsaba pedig a kettő között helyezkedik el, itt az iskolaszerkezetben mutatkozik meg a város jellemző arculata (itt maradt meg a szakiskolai képzés a legnagyobb arányban, és a szakmunkás végzettségű apák is itt voltak a legnagyobb arányban). Ha az esélykülönbségeket kísérjük figyelemmel a három városban, szinte minden vonatkozásban Szombathelyen a legkedvezőbb a helyzet: az előnyösebb családi háttérhez a középfokra történő bejutás tekintetében nagyobb optimizmus s jobb lehetőségek társulnak. (Elképzelhető, hogy az előnyös helyzet nem a várossal, csak a helyi oktatáspolitikai törekvésekkel függ össze, amely a középiskolai expanzió terén nagyobb változást ért el, mint a másik két város, s ez az elmúlt években kedvezett az itteni tanulóknak.) A helyzet kevésbé előnyös a másik két városban, nemcsak a társadalmi háttér és az iskolaszerkezet kedvezőtlenebb volta miatt, de a bejutási és továbbhaladási tendenciákban mutatkozó különbségek tekintetében is, ami azt mutatja, hogy ezekben a városokban a tanulók valamivel nehezebben boldogulnak, s perspektíváikat is eleve kedvezőtlenebbnek látják. Összességében úgy tűnik, hogy a három városban a társadalomszerkezet és az iskolaszerkezet a '90-es évek végén mindkét irányban erősíteni látszik egymást, s ez a középiskolai programok és tanulók földrajzi dimenzióban mérhető különbségeiben is tetten érhető.
Irodalom
Forray R. Katalin (1991): Békéscsaba iskolahálózata. Budapest, Oktatáskutató Intézet.
Forray R. Katalin (1992): Iskolázási magatartások. In Forray R. Katalin - Kozma Tamás: Társadalmi tér és oktatási rendszer. Budapest, Akadémiai.
Forray R. Katalin – Kozma Tamás (1992): Az ifjúság továbbtanulási szándékai és elhelyezkedési lehetőségei. In Forray R. Katalin – Kozma Tamás: Társadalmi tér és oktatási rendszer. Budapest, Akadémiai.
Kárpáti Zoltán (1992): A polgárosodás esélyei egy középvárosban: Szombathely. In Torkos Veronika – Kárpáti Zoltán – Vágvölgyi András: Középvárosok a mérlegen. Budapest, MTA Politikai Tudományok Intézete.
Torkos Veronika (1992): Mezővárosi fejlődés, polgárosodás Kecskeméten. In Torkos Veronika – Kárpáti Zoltán – Vágvölgyi András: Középvárosok a mérlegen. Budapest, MTA Politikai Tudományok Intézete.
Vágvölgyi András (1992): Középvárosaink társadalmi–urbanisztikai jellemzői és a polgárosodás eltérő útjai Kecskemét és Szombathely példáján. In Torkos Veronika – Kárpáti Zoltán – Vágvölgyi András: Középvárosok a mérlegen. Budapest, MTA Politikai Tudományok Intézete.