Fókuszban a roma többségű iskolák
Fenntartói elképzelések – konfliktuskezelés az iskolákban
A mai magyar közoktatás keretein belül a hátrányos helyzetű és roma tanulók iskolai előrehaladásának megfelelő minőségű és eredményességű biztosítása nem tekinthető megoldottnak. Noha a roma tanulók többsége befejezi az általános iskolát, továbbtanulásuk mértéke és iránya a nem roma tanulókkal összevetve olyan eltéréseket mutat, amelyeket sem emberjogi, sem szakmai szempontból nem tarthatunk elfogadhatónak. E nehézségek különösen azokban az iskolákban jelennek meg, amelyekben a roma tanulók többségében vannak.
A jelen kötetben közreadott esettanulmányok, a tanári kérdőívek eredményeinek bemutatása, valamint a szakértői javaslatok együttes megjelentetése az önkormányzati kutatás eredményeivel lehetővé teszi, hogy a roma tanulók iskolai eredményességének növelését célzó intézkedések gyakorlati megvalósulásáról is képet adjunk.
Tartalom
- Mayer József • Önkormányzati stratégiák a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok munkaerő-piaci esélyeinek javítására
- Előszó • Mayer József – Németh Szilvia
- Kazár Klaudetta • A helyi önkormányzat és az oktatás
- Németh Szilvia • Önkormányzati stratégiák a roma tanulók iskolai eredményességének növelésére
- Kardos Zsófia • Önkormányzati intézkedések és programok a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok esélyegyenlőségének javítására
- Esettanulmányok
- Németh Szilvia – Papp Z. Attila • Nevelés – konfliktus – integráció • Az esettanulmányok során felvett tanári kérdőívek adatainak elemzése
Országos Közoktatási Intézet, 2005
Felelős kiadó: Halász Gábor, az Országos Közoktatási Intézet főigazgatója.
Szerkesztette
Mayer József és Németh Szilvia
Írta
Báder Gizella, Báder Iván, Boross Julianna, Deák Éva, Horváth Valéria, Kardos Zsófia, Kazár Klaudetta, Lakatos Izabella, Mayer József, Mester Zsuzsanna, Németh Szilvia, Orsós Ferenc, Papp Z. Attila, Vulturné Révai Klára
Lektorálta
Szira Judit
Olvasószerkesztő
Simon Mária