Iskolai törekvések a hátrányos helyzetűek tanulási kudarcainak leküzdésére
Szerkeszette: Mayer József
A hátrányos helyzetű tanulók iskolai kudarcai a közoktatás egyik legégetőbb problémáját jelentik. Az iskolák többsége nem rendelkezik megfelelő, intézményi szintű stratégiával és a tanórákon alkalmazható, hatékony módszertani eszköztárral ahhoz, hogy eredményesen kezelhesse az e téren jelentkező nehézségeket.
Ez a kötet hátrányos helyzetű tanulókkal nagy számban foglalkozó iskolák számára kíván segítséget nyújtani az „esélyt teremtő programok” kialakításához oly módon, hogy az elméleti tanulmányok mellett létező, sikeresnek tartott iskolai gyakorlatokat mutat be, amelyek alkalmasak lehetnek új, intézményi szintű és azokon túlmutató innovációk megtervezéséhez és megvalósításához.
Tartalom
- Halász Gábor • Előszó
- Bognár Mária • A lemorzsolódás, az iskolai kudarc elleni küzdelem az OECD- és EU-országokban – a második esély iskoláinak tapasztalatai
- Farkas Péter • A második esély iskolái a 90-es években: kezdeményezések, fejlesztések, jogszabályi és intézményi feltételek
- Németh Szilvia • A tanulási motivációt serkentő tényezők a roma tanulók oktatásának tükrében
- Lada László • A hátrányos helyzetből fakadó iskolai kudarcok leküzdésének és a tanulási sikerek kialakításának eszközei és módszerei a közoktatásban
- Haas Mária • „Még egy esélyt!” – Alternatív Általános Iskola, Veszprém
- Estókné Csete Olga • A tanulási siker kialakításának eszközei és módszerei a hátrányos helyzetű tanulóknál: Alternatív Gimnázium, Szolnok
- Szívósné Tóth Annamária • A hátrányos helyzetű tanulók iskolai kudarcainak csökkentésére irányuló intézeti szintű stratégiák: Nyíregyháza
- Székely Jánosné – dr. Takács Ilona • A tanulási siker kialakításának eszközei, módszerei a hátrányos helyzetű tanulóknál a felnőttoktatás tükrében
- Nagy Lajos • Egy alfabetizációs program szerepe a felnőttek oktatásában
- Horváth Krisztina • Hátrányos helyzetű tanulók iskolai kudarcainak csökkentésére irányuló iskolai (helyi szintű) stratégiák kidolgozása és alkalmazása
- Gombos Jánosné • Hátrányos helyzetű tanulók iskolai kudarcainak csökkentésére irányuló iskolai (helyi szintű) stratégiák kidolgozása és alkalmazása
- Balatoni Tamásné • Közös kincs: A magyarmecskei Általános Iskola helyi hátránykompenzáló és fejlesztő programja
- Mózes Gáborné • Hátrányos helyzetű tanulók iskolai kudarcainak csökkentésére irányuló iskolai (helyi szintű) stratégiák kidolgozása és alkalmazása
- Márkus Henriett • Hátrányos helyzetű tanulók iskolai kudarcainak csökkentésére irányuló iskolai (helyi szintű) stratégiák
- Rózsa László • Esélyegyenlőség és hátránykompenzáció: Görgey Artúr Általános és Művészeti Iskola, Onga
- Kiss Tibor • A hátrányos helyzetű tanulók iskolai kudarcainak csökkentésére irányuló iskolai stratégiák kidolgozása és alkalmazása az Abaújszántói Mezőgazdasági Szakképző Iskolában
- dr. Köpf Lászlóné • Speciális igényű tanulók a középiskolában: Öveges József Szakközépiskola, Szakiskola és Gimnázium, Budapest
- Mayer József • A „második” esély iskolái: (Javaslatok az iskolai kudarcot szenvedett, hátrányos helyzetű tanulók esélyteremtésére a közoktatás intézményeiben)
- Bibliográfia • Összeállította: Kálmán Orsolya
Szerkesztő: Mayer József
Szakértő: Singer Péter
A kötet létrehozásában közreműködött: Wolfné Dr. Borsi Julianna
© Országos Közoktatási Intézet, 2003
© Balatoni Tamásné, Bognár Mária, Estókné Csete Olga, Farkas Péter, Gombos Jánosné, Haas Mária, Halász Gábor, Horváth Krisztina, Kiss Tibor, dr. Köpf Lászlóné, Lada László, Márkus Henriett, Mayer József, Messing Vera, Mózes Gáborné, Nagy Lajos, Németh Szilvia, Rózsa László, Székely Lászlóné, Szívósné Tóth Annamária, dr. Takács Ilona, 2003
Kiadja az Országos Közoktatási Intézet
Felelős kiadó: Dr. Halász Gábor főigazgató