wadmin | 2009. jún. 17.

Függelék (11-20. táblázatok)

11. táblázat
Az egyéni tanácsadásban részesülő tanulók aránya programtípusonként (2001)
Azon felső középfokon tanulók aránya, akik egyéni tanácsadásban részesültek programtípusok szerint

Együtt Elméletorientált általános programok Elméletorientált, szakképzési vagy szakképzést előkészítő programok Nem elméletorientált általános programok Nem elméletorientált szakképzési vagy szakképzést előkészítő programok
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 58 42 (2,6) 69 38 (3,2) 55 42 (5,0) a a a 34 43 (6,0)
Dánia 83 28 (2,0) 93 16 (1,4) a a a a a a 59 36 (4,9)
Finnország 85 24 (1,6) 95 13 (1,2) 76 29 (2,7) a a a a a a
Franciaország 77 28 (1,5) 77 29 (1,8) a a a a a a 78 28 (3,0)
Magyarország 71 33 (1,4) 77 31 (2,2) 67 33 (2,3) 75 35 (4,3) 64 37 (4,8)
Írország 85 30 (1,3) 91 22 (1,2) 91 25 (2,2) 55 42 (4,7) 87 28 (5,7)
Olaszország 38 40 (2,1) 39 41 (3,6) 38 39 (2,7) a a a a a a
Korea 83 28 (1,6) 84 28 (2,0) a a a a a a 79 29 (3,0)
Mexikó 53 37 (2,0) 56 37 (2,1) a a a a a a 28 29 (4,9)
Norvégia 60 28 (1,9) 61 27 (2,8) 60 28 (2,8) a a a 26 (8,5)
Portugália 62 36 (2,0) 60 34 (2,4) a a a 65 34 (4,3) 66 44 (5,2)
Spanyolország 75 32 (1,5) 74 31 (1,8) a a a a a a 77 33 (3,1)
Svédország 69 31 (2,2) 69 29 (3,1) 68 32 (3,2) a a a a a a
Svájc 38 34 (2,0) 44 35 (2,9) a a a 52 31 (6,8) 28 31 (2,8)
Országok átlaga 67 32 (1,9) 71 29 (2,3) 65 33 (3,0) 61 36 (5,0) 59 33 (4,7)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
S. E. = standard hiba
a = a kategória nem alkalmazható

12. táblázat
Az egy iskolai dolgozóra jutó tanulók száma (2001)
Egy tanárra, pedagógiai-szakmai tevékenységet végző személyre és az összes dolgozóra jutó tanulók száma (teljes munkaidőben foglalkoztatottakra átszámítva)

Egy tanárra jutó tanulók száma
Átlag Szórás S. E. Percentilis
10. 25. Medián 75. 90.
Belgium (Fl.) 10 4,0 (0,27) 6,1 7,6 9,1 11,9 13,8
Dánia 10 3,9 (0,35) 6,9 8,1 9,5 12,5 14,1
Finnország 15 7,3 (0,46) 9,3 11,3 13,9 16,6 20,2
Franciaország 10 2,6 (0,15) 6,9 8,1 9,8 11,8 12,8
Magyarország 15 5,9 (0,36) 9,1 11,9 14,1 17,4 21,6
Írország 15 1,7 (0,11) 12,5 13,8 15,0 16,0 16,7
Olaszország 9 3,4 (0,18) 6,3 7,3 8,7 11,0 12,9
Korea 21 5,7 (0,32) 15,9 18,5 20,7 23,0 24,8
Mexikó 30 14,1 (0,75) 14,3 21,2 29,1 37,6 47,4
Norvégia 8 3,2 (0,25) 5,4 6,2 7,8 9,3 11,6
Portugália 7 3,5 (0,27) 3,6 4,6 6,9 8,3 10,0
Spanyolország 14 6,2 (0,34) 9,0 10,7 12,4 15,9 22,2
Svédország 11 2,9 (0,22) 8,3 9,3 11,0 13,0 14,6
Svájc 18 9,8 (0,44) 7,9 10,4 17,0 24,1 30,3
Országok átlaga 14 5,3 (0,32) 8,7 10,6 13,2 16,3 19,5
Hollandia1 20 5,9 (0,59) 14,1 16,7 19,2 24,0 27,2

 

Egy pedagógiai-szakmai tevékenységet végző személyre jutó tanulók száma2
Átlag Szórás S. E. Percentilis
10. 25. Medián 75. 90.
Belgium (Fl.) 9 3,4 (0,24) 5,3 6,7 8,0 10,4 11,8
Dánia 9 3,3 (0,30) 6,2 7,4 8,7 10,9 12,3
Finnország 13 6,2 (0,39) 7,6 10,2 12,6 14,8 17,9
Franciaország 8 2,3 (0,13) 5,7 6,7 8,3 10,1 11,0
Magyarország 13 5,1 (0,31) 8,2 10,7 12,8 15,8 19,9
Írország 13 1,6 (0,11) 11,3 12,4 13,6 14,7 15,3
Olaszország 9 3,3 (0,18) 6,1 7,0 8,5 10,6 12,5
Korea 20 5,7 (0,32) 15,0 17,5 19,8 21,9 23,6
Mexikó 24 10,6 (0,56) 11,7 16,7 22,5 29,3 36,2
Norvégia 7 2,0 (0,15) 4,7 5,3 6,6 8,1 9,8
Portugália 7 3,2 (0,25) 3,5 4,5 6,6 7,9 9,5
Spanyolország 13 5,2 (0,28) 8,0 9,5 11,2 13,9 19,3
Svédország 10 2,4 (0,19) 7,2 8,3 9,8 11,2 12,9
Svájc 17 9,0 (0,40) 7,1 9,5 15,6 22,2 28,6
Országok átlaga 12 4,5 (0,27) 7,7 9,5 11,8 14,4 17,2
Hollandia1 18 5,1 (0,50) 13,2 15,5 17,8 21,1 24,8

 

Egy iskolai dolgozóra jutó tanulók száma
Átlag Szórás S. E. Percentilis
10. 25. Medián 75. 90.
Belgium (Fl.) 8 3,2 (0,22) 4,8 6,3 7,6 9,6 11,1
Dánia 7 2,6 (0,23) 4,9 6,1 7,3 8,3 9,5
Finnország 10 5,3 (0,34) 5,7 7,4 9,7 12,1 14,0
Franciaország 7 2,1 (0,12) 4,4 5,3 6,7 7,9 9,3
Magyarország 9 4,0 (0,24) 4,9 7,2 9,0 11,1 14,5
Írország 12 1,8 (0,12) 9,3 10,8 11,9 13,2 13,9
Olaszország 7 2,6 (0,14) 4,4 5,2 6,3 8,1 9,6
Korea 17 5,7 (0,32) 12,6 14,9 17,0 19,1 20,8
Mexikó 16 7,5 (0,40) 8,1 11,5 14,9 19,4 25,5
Norvégia 6 1,8 (0,14) 3,8 4,5 5,4 6,8 8,4
Portugália 5 2,2 (0,17) 2,4 3,4 4,8 5,7 6,9
Spanyolország 11 4,2 (0,23) 7,0 8,2 9,7 12,2 16,4
Svédország 9 2,3 (0,17) 6,0 7,2 8,6 9,8 11,5
Svájc 15 7,8 (0,35) 6,1 8,2 13,6 19,8 24,5
Országok átlaga 10 3,8 (0,23) 6,0 7,6 9,5 11,6 14,0
Hollandia1 15 4,2 (0,41) 10,4 12,9 14,9 18,3 20,3

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
2. Ebbe a csoportba a tanárok is beletartoznak.
S. E. = standard hiba

13. táblázat
A tanulók és az iskolai dolgozók aránya az állami és a magániskolákban (2001) (teljes munkaidőben foglalkoztatottakra átszámítva)

A tanulók tanárokhoz viszonyított aránya A tanulók nem pedagógus diplomás alkalmazottakhoz viszonyított aránya A tanulók összes iskolai dolgozókhoz viszonyított aránya
Állami iskolák Magániskolák Állami iskolák Magániskolák Állami iskolák Magániskolák
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 9 4,3 (0,60) 10 3,8 (0,30) 8 3,8 (0,53) 9 3,2 (0,25) 7 3,1 (0,44) 9 3,1 (0,24)
Dánia 10 3,8 (0,35) 3 n n 9 3,3 (0,29) 3 n n 7 2,6 (0,23) 2 n n
Finnország 15 6,3 (0,42) 16 15,9 (3,95) 13 5,3 (0,35) 15 13,8 (3,45) 10 4,8 (0,32) 11 10,0 (2,48)
Franciaország 10 2,4 (0,15) 10 3,3 (0,44) 8 2,2 (0,14) 8 2,9 (0,39) 7 1,9 (0,12) 7 2,6 (0,35)
Magyarország 15 6,0 (0,38) 11 3,4 (0,80) 14 5,2 (0,33) 10 3,1 (0,73) 10 4,2 (0,26) 7 2,3 (0,53)
Írország 14 1,9 (0,21) 15 1,4 (0,12) 13 1,9 (0,21) 14 1,4 (0,12) 12 1,9 (0,21) 12 1,6 (0,14)
Olaszország 9 3,4 (0,19) 9 4,1 (0,94) 9 3,2 (0,18) 9 4,0 (0,92) 7 2,6 (0,14) 7 2,8 (0,65)
Korea 20 7,5 (0,63) 22 3,5 (0,26) 19 7,6 (0,63) 21 3,3 (0,25) 16 7,9 (0,66) 18 2,8 (0,21)
Mexikó 32 12,7 (0,76) 24 16,5 (1,88) 25 9,1 (0,55) 18 13,7 (1,56) 17 6,7 (0,40) 14 9,7 (1,11)
Norvégia 8 3,2 (0,25) 9 3,1 (1,82) 7 2,0 (0,16) 8 2,6 (1,52) 6 1,8 (0,14) 7 2,7 (1,57)
Portugália 7 3,4 (0,28) 9 3,2 (0,73) 6 3,2 (0,27) 8 2,8 (0,64) 5 2,1 (0,18) 6 2,5 (0,57)
Spanyolország 12 2,9 (0,18) 21 7,8 (0,82) 10 2,5 (0,16) 18 6,3 (0,66) 9 2,1 (0,14) 15 5,1 (0,54)
Svédország 11 2,8 (0,22) 12 3,9 (1,40) 10 2,4 (0,19) 11 3,3 (1,20) 8 2,2 (0,17) 9 3,1 (1,12)
Svájc 19 9,8 (0,46) 14 8,7 (1,19) 18 9,0 (0,43) 12 7,4 (1,01) 15 7,8 (0,37) 10 6,5 (0,88)
Országok átlaga 14 5,0 (0,36) 13 5,6 (1,05) 12 4,3 (0,32) 12 4,9 (0,91) 10 3,7 (0,27) 10 3,9 (0,74)
Hollandia1 16 5,0 (1,49) 21 5,8 (0,61) 14 4,0 (1,19) 19 4,9 (0,52) 12 3,3 (0,99) 16 4,1 (0,43)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
S. E. = standard hiba
n = nulla vagy elhanyagolható

14. táblázat
Az iskola dolgozóinak megoszlása az ellátott feladatok szerint (2001)
Intézményvezetők, tanárok, tanári segítők, szakmai és egyéb segítő személyzet a teljes dolgozói létszám arányában (teljes munkaidőre átszámítva)

Intézményvezetők Tanárok Tanári segítők Tanulók szakmai segítői Egyéb segítő személyzet
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 3 1,2 (0,09) 82 5,6 (0,38) n n n 8 3,0 (0,20) 7 5,6 (0,38)
Dánia 6 2,4 (0,22) 72 10,6 (0,95) 1 4,0 (0,36) 2 2,7 (0,24) 18 8,6 (0,77)
Finnország 4 2,2 (0,14) 69 10,8 (0,68) 2 4,0 (0,25) 5 3,3 (0,21) 20 9,6 (0,60)
Franciaország 4 1,5 (0,08) 68 10,3 (0,58) n n n 9 4,4 (0,25) 19 9,1 (0,51)
Magyarország 6 2,6 (0,15) 63 11,8 (0,70) 1 2,1 (0,12) 2 1,9 (0,11) 29 12,1 (0,72)
Írország 5 1,9 (0,13) 80 6,9 (0,45) 1 2,6 (0,17) 3 2,2 (0,14) 11 5,6 (0,37)
Olaszország 2 1,3 (0,07) 73 7,8 (0,41) 5 3,9 (0,21) 1 1,2 (0,07) 20 6,4 (0,34)
Korea 3 1,0 (0,06) 82 7,3 (0,41) 2 5,0 (0,28) 1 1,4 (0,08) 12 5,1 (0,28)
Mexikó 9 6,8 (0,36) 54 12,9 (0,68) 2 3,5 (0,19) 6 5,6 (0,30) 29 13,3 (0,70)
Norvégia 8 3,1 (0,24) 71 9,5 (0,73) 3 3,3 (0,25) 5 2,6 (0,20) 14 6,8 (0,52)
Portugália 2 1,6 (0,13) 69 9,1 (0,71) 1 3,7 (0,29) 2 1,9 (0,15) 25 8,9 (0,69)
Spanyolország 7 3,4 (0,18) 77 8,4 (0,45) n n n 3 2,2 (0,12) 13 6,6 (0,35)
Svédország 4 1,4 (0,11) 75 8,2 (0,63) 2 3,7 (0,28) 6 2,0 (0,15) 13 6,8 (0,52)
Svájc 4 3,2 (0,14) 81 12,0 (0,53) 2 7,6 (0,34) 2 4,8 (0,21) 11 6,4 (0,28)
Országok átlaga 5 2,4 (0,15) 73 9,4 (0,59) 2 3,2 (0,20) 4 2,8 (0,17) 17 7,9 (0,50)
Hollandia1 4 2,4 (0,23) 77 8,7 (0,84) 3 2,7 (0,26) 3 3,2 (0,31) 12 6,9 (0,68)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
S. E. = standard hiba
n = nulla vagy elhanyagolható

15. táblázat
Az iskolai dolgozók megoszlása foglalkozási kategóriák és iskolaméret szerint (2001)
Az iskola összes dolgozóinak százalékában (teljes munkaidőre átszámítva)

Pedagógiai-szakmai tevékenységet végző személyek (intézményvezetők, tanárok, a tanulók szakmai segítői) Ebből: tanárok Egyéb segítők (tanári segítők és egyéb segítő személyzet)
Kis iskolák Nagy iskolák Kis iskolák Nagy iskolák Kis iskolák Nagy iskolák
Átlag S. D. S. E. Átlag S. D. S. E. Átlag S. D. S. E. Átlag S. D. S. E. Átlag S. D. S. E. Átlag S. D. S. E.
Belgium (Fl.) 92 6,6 (0,65) 94 4,4 (0,42) 81 6,6 (0,66) 83 4,5 (0,42) 8 6,6 (0,65) 6 4,4 (0,42)
Dánia 83 9,5 (1,38) 79 9,4 (1,08) 75 10,6 (1,53) 71 10,4 (1,18) 17 9,5 (1,38) 21 9,4 (1,08)
Finnország 77 12,5 (1,29) 79 9,6 (0,78) 66 13,1 (1,35) 71 8,9 (0,72) 23 12,5 (1,29) 21 9,6 (0,78)
Franciaország 82 10,8 (1,16) 81 8,4 (0,56) 67 12,0 (1,30) 69 9,6 (0,63) 18 10,8 (1,16) 19 8,4 (0,56)
Magyarország 72 13,0 (1,13) 69 11,6 (0,97) 64 12,4 (1,07) 63 11,2 (0,93) 28 13,0 (1,13) 31 11,6 (0,97)
Írország 87 6,7 (0,63) 89 5,5 (0,50) 78 7,6 (0,71) 82 5,6 (0,52) 13 6,7 (0,63) 11 5,5 (0,50)
Olaszország 74 7,8 (0,60) 75 8,0 (0,59) 72 7,5 (0,57) 74 8,0 (0,59) 26 7,8 (0,60) 25 8,0 (0,59)
Korea 85 8,4 (0,74) 87 5,5 (0,40) 80 8,5 (0,74) 83 5,9 (0,43) 15 8,4 (0,74) 13 5,5 (0,40)
Mexikó 72 13,5 (1,00) 66 12,3 (0,92) 54 13,7 (1,02) 54 12,1 (0,91) 28 13,5 (1,00) 34 12,3 (0,92)
Norvégia 82 8,9 (1,00) 85 5,7 (0,60) 69 9,3 (1,04) 73 9,3 (0,99) 18 8,9 (1,00) 15 5,7 (0,60)
Portugália 73 7,6 (0,84) 74 8,7 (0,96) 68 8,4 (0,93) 71 9,6 (1,05) 27 7,6 (0,84) 26 8,7 (0,96)
Spanyolország 87 7,3 (0,57) 87 5,3 (0,40) 76 9,5 (0,75) 78 6,0 (0,45) 13 7,3 (0,57) 13 5,3 (0,40)
Svédország 85 9,4 (1,04) 87 5,7 (0,61) 74 9,4 (1,04) 77 5,9 (0,64) 15 9,4 (1,04) 13 5,7 (0,61)
Svájc 82 14,6 (2,00) 88 9,0 (0,42) 69 18,6 (2,55) 83 10,0 (0,47) 18 14,6 (2,00) 12 9,0 (0,42)
Országok átlaga 81 9,8 (1,00) 81 7,8 (0,66) 71 10,5 (1,09) 74 8,4 (0,71) 19 9,8 (1,00) 19 7,8 (0,66)
Hollandia1 87 7,7 (1,37) 83 7,3 (0,88) 79 8,2 (1,44) 76 8,8 (1,05) 13 7,7 (1,37) 17 7,3 (0,88)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
S. E. = standard hiba
S. D. = szórás.
Megjegyzés: A kis iskolák azok a feladatellátási helyek, amelyek az országos átlag (medián) alatti létszámmal jellemezhetőek.

16. táblázat
Szerződéses formában foglalkoztatott és nem megfelelő képesítéssel rendelkező tanárok aránya (2001)
Teljes munkaidőben és részmunkaidőben foglalkoztatott szerződéses és nem megfelelő képesítéssel rendelkező tanárok aránya az igazgatók válaszai alapján

Teljes munkaidejű szerződéses tanárok a teljes munkaidőben foglalkoztatottak százalékában Részmunkaidős szerződéses tanárok a részmunkaidősök százalékában Teljes munkaidős, nem megfelelő képzettséggel rendelkező tanárok a teljes munkaidőben foglalkoztatottak százalékában Részmunkaidős nem megfelelő képzettséggel rendelkező tanárok a részmunkaidősök százalékában Részmunkaidős tanárok az összes tanár százalékában
Átlag S. E Átlag S. E Átlag S. E Átlag S. E Átlag S. E
Belgium (Fl.) 21 (1,23) 28 (1,42) 13 (1,46) 19 (1,96) 35 (1,17)
Dánia 4 (0,82) 37 (3,24) 7 (1,51) 22 (2,76) 12 (0,77)
Finnország 19 (1,02) 42 (2,73) 15 (1,40) 40 (2,64) 21 (1,26)
Franciaország m m m m m m m m m m
Magyarország 12 (1,35) 77 (2,01) m m m m 10 (0,72)
Írország 9 (0,60) 100 n 0 (0,11) 15 (2,22) 19 (0,75)
Olaszország 16 (0,95) 17 (1,66) 16 (0,95) 53 (2,43) 7 (0,76)
Korea 3 (0,39) 39 (5,21) n n n n 1 (0,15)
Mexikó 14 (1,95) 32 (2,38) 23 (2,28) 21 (1,93) 63 (1,80)
Norvégia 7 (1,08) 13 (1,43) 24 (2,98) 45 (3,53) 24 (1,02)
Portugália 22 (2,02) 41 (3,50) 22 (2,20) 54 (3,60) 19 (2,41)
Spanyolország m m m m m m m m m m
Svédország 12 (1,26) 32 (2,22) 27 (2,67) 46 (2,76) 22 (1,14)
Svájc 11 (0,95) 32 (1,52) 10 (0,94) 30 (1,35) 62 (1,09)
Országok átlaga 12 (1,13) 41 (2,28) 14 (1,50) 31 (2,29) 25 (1,09)
Hollandia1 3 (1,23) 7 (1,29) 6 (0,99) 13 (2,54) 51 (2,20)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
S. E. = standard hiba
m = az adat nem elérhető

17. táblázat
A tanárhiány kezelésének leggyakoribb módszerei (2001)
Azon tanulók aránya, akik iskolájában az alábbi módszereket alkalmazták, az igazgatók válaszai alapján

Felső középfokon tanulók százaléka, akik iskolájában nincs betöltetlen tanári állás Betöltetlen tanári állások aránya a teljes munkaidőben foglalkoztatottakra átszámított tanárok százalékában a 2001/2002-es tanévben  A felső középfokon tanulók aránya, akik iskolája felelős a tanárok alkalmazásáért
Az összes intézmény együtt Állami intézmények Magánintézmények
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 5 5,4 (0,36) 10 12,1 (0,83) 94 23,8 (1,56) 79 41,2 (5,44) 99 10,1 (0,76)
Dánia 3 4,5 (0,37) 4 4,4 (0,40) 99 7,1 (0,58) 99 7,2 (0,59) 100 0,0 (0,00)
Finnország 3 4,3 (0,27) 12 14,2 (0,90) 64 48,1 (3,07) 61 49,0 (3,26) 100 0,0 (0,00)
Franciaország m m m m m m m m m m m m m m m
Magyarország 4 6,0 (0,35) 8 11,0 (0,66) 100 4,9 (0,28) 100 0,0 (0,00) 97 17,1 (3,49)
Írország 3 3,6 (0,24) 9 8,3 (0,56) 78 41,4 (2,72) 40 49,2 (5,39) 100 0,0 (0,00)
Olaszország 10 10,4 (0,55) 30 277,5 (14,89) 19 39,6 (2,10) 17 37,6 (2,04) 68 48,2 (11,60)
Korea 1 3,0 (0,17) 2 5,3 (0,30) 53 50,0 (2,82) 2 12,5 (1,04) 95 21,3 (1,63)
Mexikó 6 11,9 (0,63) 16 25,3 (1,35) 69 46,3 (2,42) 61 48,8 (2,89) 98 14,8 (1,67)
Norvégia 6 6,4 (0,50) 11 9,0 (0,70) 91 28,1 (2,70) 100 0,0 (0,00) 90 29,7 (3,02)
Portugália 13 13,1 (0,86) 18 50,3 (4,02) 94 23,0 (1,76) 94 23,2 (1,79) 100 0,0 (0,00)
Spanyolország 8 11,1 (0,95) 15 6,2 (0,55) 20 40,2 (2,56) 12 32,9 (2,19) 100 0,0 (0,00)
Svédország 8 9,3 (0,50) 10 61,6 (3,34) 83 38,0 (3,26) 82 38,6 (3,36) 100 0,0 (0,00)
Svájc 10 6,3 (0,45) 14 7,5 (0,58) 26 44,2 (2,35) 0 0,0 (0,00) 99 9,5 (0,98)
Országok átlaga 6 7,3 (0,48) 12 37,9 (2,24) 69 33,4 (2,17) 57 26,2 (2,15) 96 11,6 (1,78)
Hollandia1 3 3,0 (0,29) 6 7,2 (0,71) 91 28,1 (2,70) 100 0,0 (0,00) 90 29,7 (3,02)

Felső középfokú tanulók százaléka, akik iskolája az alábbi megoldási módokat alkalmazza a hiányzó tanári kapacitások pótlása érdekében

Megfelelő végzettséggel rendelkező tanár alkalmazása Nem megfelelő képzettséggel rendelke zőtanár alkalmazása Tervezett órák elhagyása Egyes tanulócsoportok számának megnövelése A tanárok tanítási óraszámának megnövelése
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 95 21,9 (1,51) 56 49,8 (3,43) 3 16,5 (1,13) 9 28,8 (1,99) 17 38,0 (2,62)
Dánia 91 28,2 (2,69) 29 45,7 (4,35) 9 28,5 (2,72) 16 36,8 (3,50) 65 48,1 (4,58)
Finnország 88 32,8 (2,28) 63 48,5 (3,38) 6 23,3 (1,62) 7 24,8 (1,73) 26 44,0 (3,07)
Franciaország m m m m m m m m m m m m m m m
Magyarország 81 39,5 (2,85) 25 43,5 (3,14) 0 0,0 (0,00) 15 35,4 (2,55) 96 20,5 (1,48)
Írország 99 11,9 (0,87) 24 42,7 (3,13) 3 16,7 (1,22) 7 25,2 (1,85) 7 24,9 (1,82)
Olaszország 98 13,9 (0,77) 23 41,9 (2,35) 0 5,5 (0,31) 3 17,6 (0,98) 40 49,1 (2,75)
Korea 57 49,8 (5,32) 2 12,4 (1,32) 4 18,5 (1,98) 4 20,0 (2,14) 48 50,2 (5,36)
Mexikó 91 28,9 (1,80) 14 34,3 (2,13) 3 17,5 (1,09) 20 40,1 (2,50) 23 42,0 (2,62)
Norvégia 87 34,1 (4,01) 57 49,9 (5,87) 16 36,5 (4,29) 22 41,9 (4,93) 60 49,3 (5,80)
Portugália 97 17,6 (1,39) 57 49,6 (3,92) 1 10,4 (0,82) 6 24,2 (1,91) 36 48,3 (3,81)
Spanyolország 94 23,5 (1,60) 29 45,5 (3,11) 7 25,6 (1,75) 12 32,5 (2,22) 12 32,5 (2,22)
Svédország 96 20,2 (1,82) 13 33,5 (3,02) 4 20,1 (1,81) 12 33,0 (2,98) 32 46,9 (4,23)
Svájc 98 15,5 (0,92) 0 5,4 (0,32) 2 14,4 (0,85) 9 28,0 (1,65) 14 34,8 (2,05)
Országok átlaga 90 26,0 (2,14) 30 38,7 (3,04) 4 18,0 (1,51) 11 29,9 (2,38) 37 40,7 (3,26)
Hollandia1 87 34,1 (4,01) 57 49,9 (5,87) 16 36,5 (4,29) 22 41,9 (4,93) 60 49,3 (5,80)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
S. E. = standard hiba
m = az adat nem elérhető

18. táblázat
Megfelelő képesítéssel rendelkező tanárok alkalmazási problémái egyes tanulmányi területeken (2001)
Felső középfokon tanulók százaléka, akik iskolájában a megfelelő képesítéssel rendelkező tanárok alkalmazása problémát jelent, az igazgatók válaszai alapján

Anyanyelv oktatása Matematika Idegen nyelv Társadalomtudományok Természettudományok
Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.) 42 49,4 (3,24) 90 30,2 (1,98) 69 46,5 (3,05) 20 40,4 (2,65) 74 44,0 (2,89)
Dánia 1 11,2 (0,92) 54 50,0 (4,11) 6 23,4 (1,93) 4 19,3 (1,58) 42 49,5 (4,06)
Finnország 12 32,4 (2,05) 30 46,0 (2,91) 29 45,4 (2,88) 7 25,1 (1,59) 24 42,8 (2,71)
Franciaország 19 39,3 (2,17) 26 44,1 (2,44) 32 46,8 (2,59) 25 43,5 (2,41) 47 50,0 (2,76)
Magyarország 15 35,4 (2,05) 31 46,5 (2,70) 79 40,7 (2,36) 6 24,1 (1,40) 23 42,2 (2,45)
Írország 11 31,2 (2,07) 42 49,5 (3,28) 40 49,1 (3,26) 12 32,5 (2,15) 65 47,8 (3,17)
Olaszország 15 36,1 (1,93) 15 36,1 (1,94) 3 16,2 (0,87) 1 10,7 (0,57) 3 18,0 (0,96)
Korea 8 26,7 (2,60) 8 27,5 (2,69) 37 48,5 (4,73) 11 32,0 (3,12) 7 24,9 (2,43)
Mexikó 14 34,3 (1,80) 29 45,6 (2,39) 56 49,7 (2,61) 11 31,4 (1,65) 21 40,5 (2,13)
Norvégia 14 34,7 (2,66) 31 46,4 (3,56) 18 38,7 (2,97) 2 12,9 (0,99) 20 40,5 (3,10)
Portugália 1 9,3 (0,60) 8 27,5 (1,78) 4 18,7 (1,21) 2 14,3 (0,93) 6 23,1 (1,49)
Spanyolország 2 14,9 (0,81) 8 27,1 (1,46) 7 25,9 (1,40) 1 7,4 (0,40) 2 13,4 (0,72)
Svédország 12 32,4 (2,33) 33 47,0 (3,38) 31 46,3 (3,33) 1 10,8 (0,78) 42 49,5 (3,56)
Svájc 14 34,2 (1,48) 60 48,9 (2,12) 33 46,9 (2,04) 6 24,0 (1,04) 50 50,0 (2,17)
Országok átlaga 13 30,1 (1,91) 33 40,9 (2,63) 32 38,8 (2,52) 8 23,4 (1,52) 30 38,3 (2,47)
Hollandia1 42 49,6 (5,18) 56 50,0 (5,22) 37 48,7 (5,09) 14 35,1 (3,67) 32 47,1 (4,92)

 

Technika Művészetek Testnevelés Számítástechnika/ Informatika Üzleti tudományok
 Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E. Átlag Szórás S. E.
Belgium (Fl.)1 46 50,0 (3,28) 12 32,2 (2,12) 2 15,5 (1,02) 84 36,7 (2,41) 59 49,3 (3,23)
Dánia 25 43,6 (3,58) 3 18,1 (1,49) 13 33,7 (2,77) 48 50,1 (4,12) 5 21,5 (1,76)
Finnország 35 47,8 (3,03) 38 48,6 (3,08) 18 38,3 (2,42) 65 47,7 (3,02) 16 37,1 (2,35)
Franciaország 37 48,3 (2,67) 21 40,5 (2,24) 6 23,8 (1,32) 34 47,4 (2,63) 27 44,2 (2,45)
Magyarország 5 20,9 (1,21) 9 28,8 (1,67) 5 22,8 (1,32) 70 45,9 (2,66) 32 46,8 (2,72)
Írország 60 49,0 (3,25) 17 37,8 (2,51) 32 46,7 (3,10) 45 49,9 (3,31) 29 45,4 (3,02)
Olaszország 19 39,1 (2,10) 1 12,1 (0,65) 1 9,3 (0,50) 16 36,6 (1,96) 3 15,8 (0,85)
Korea 12 32,1 (3,13) 16 36,7 (3,57) 3 17,3 (1,68) 30 46,2 (4,50) 2 12,8 (1,24)
Mexikó 33 47,2 (2,48) 33 46,9 (2,47) 10 30,4 (1,60) 31 46,2 (2,43) 9 28,2 (1,48)
Norvégia 20 40,2 (3,08) 8 26,8 (2,06) 6 23,6 (1,81) 41 49,2 (3,78) 8 27,0 (2,07)
Portugália 47 50,0 (3,23) 22 41,6 (2,69) 6 23,4 (1,52) 44 49,7 (3,22) 12 32,6 (2,11)
Spanyolország 26 44,1 (2,38) 15 35,6 (1,92) 3 15,7 (0,85) 37 48,4 (2,62) 11 31,5 (1,70)
Svédország 44 49,8 (3,58) 12 33,0 (2,38) 10 29,4 (2,12) 60 49,2 (3,54) 17 37,9 (2,73)
Svájc 47 49,9 (2,17) 7 25,5 (1,11) 8 26,6 (1,15) 76 42,8 (1,86) 71 45,4 (1,97)
Országok átlaga 33 43,7 (2,80) 15 33,2 (2,14) 9 25,5 (1,66) 49 46,1 (3,00) 21 34,0 (2,12)
Hollandia1 6 23,6 (2,47) 8 27,0 (2,82) 9 28,9 (3,02) 17 37,5 (3,92) 29 45,4 (4,75)

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
S. E. = standard hiba

19. táblázat
Pedagógushiány az egyes tantárgyak oktatásában, országonként (2001)
Országátlagok és szórások a nemzetközi standardizált indexen és a középfokú tanulók különböző percentiliseinek indexértékei

A megfelelő képzettséggel rendelkező tanárok alkalmazási nehézségének standardizált indexe különböző tantárgyakban (anyanyelv, matematika, idegen nyelv, társadalomtudomány, természettudomány, művé-szetek, testnevelés, számítástechnika, üzleti tudományok)
Átlag Szórás S. E. Percentilis
10. 25. Medián 75. 90.
Belgium (Fl.) 1,23 1 (0,07) -0,24 0,74 1,23 1,73 2,22
Dánia -0,24 0,76 (0,06) -1,22 -0,73 -0,24 0,25 0,74
Finnország 0,13 0,95 (0,06) -0,73 -0,73 0,25 0,74 1,23
Franciaország 0,12 0,97 (0,05) -1,22 -0,73 -0,24 0,74 1,23
Magyarország 0,13 0,83 (0,05) -0,73 -0,24 -0,24 0,25 1,23
Írország 0,52 1,12 (0,07) -0,73 -0,24 0,25 1,23 2,22
Olaszország -0,84 0,53 (0,03) -1,22 -1,22 -1,22 -0,73 -0,24
Korea -0,57 0,55 (0,05) -1,22 -0,73 -0,73 -0,24 0,25
Mexikó -0,01 0,83 (0,04) -0,73 -0,73 -0,24 0,25 1,23
Norvégia -0,4 0,73 (0,06) -1,22 -1,22 -0,24 0,25 0,74
Portugália -0,48 0,68 (0,04) -1,22 -1,22 -0,73 -0,24 0,25
Spanyolország -0,67 0,62 (0,03) -1,22 -1,22 -0,73 -0,24 0,25
Svédország 0,07 0,94 (0,07) -1,22 -0,73 -0,24 0,74 1,23
Svájc 0,6 0,86 (0,04) -0,73 0,25 0,74 1,23 1,73
Országok átlaga -0,03 0,81 (0,05) -0,98 -0,63 -0,17 0,43 1,02

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.

20. táblázat
Az információs és kommunikációs technológia bevezetése az iskolákban (2001)
A felső középfokú tanulók százaléka, akik iskolájában a standard számítógép-felhasználások, internet és e-mail 1980 és 2001 között került bevezetésre, évenként; felső középfokú tanulók százaléka, akik iskolájában az említettek 2001-ben nem voltak használatban

Felső középfokú tanulók százaléka, akik iskolájában a standard szövegszerkesztő és táblázatkezelő felhasználások bevezetésre kerültek az alábbi időpontig
Nincs használatban (2001) 1980 1985 1990 1995 2000 2001
Belgium (Fl.) n 3 20 50 83 98 100
Dánia 1,8 7 25 52 88 98 98
Finnország n 2 19 59 90 100 100
Franciaország 0,3 4 13 58 88 100 100
Magyarország n n 5 26 80 100 100
Írország n 2 11 39 82 100 100
Olaszország 2 3 12 38 75 97 98
Korea 2,4 1 4 15 49 97 98
Mexikó 0,8 n 2 15 65 98 99
Norvégia n 2 15 49 93 100 100
Portugália 6,4 n 4 37 85 94 94
Spanyolország 7,1 n 10 36 73 93 93
Svédország 10,1 3 14 40 80 90 90
Svájc 0,7 3 25 64 93 99 99
Országok átlaga 2,3 2 13 41 80 97 98
Hollandia1 n 2 12 40 65 100 100


Felső középfokú tanulók százaléka, akik iskolájában az internet bevezetésre került az alábbi időpontig
Nincs használatban (2001) 1980 1985 1990 1995 2000 2001
Belgium (Fl.) n n n n 9 99 100
Dánia n 1 1 4 52 100 100
Finnország n n 1 6 57 99 100
Franciaország 1,3 n n 2 12 98 99
Magyarország 0,1 n n 1 18 100 100
Írország n n n 2 14 98 100
Olaszország 0,3 n n 1 16 99 100
Korea 0 n n n 7 94 100
Mexikó 23,9 n n 1 9 58 76
Norvégia n n n 2 39 100 100
Portugália 4,6 n n n 22 95 95
Spanyolország 1,8 n n 2 14 94 98
Svédország 8,7 n n 2 43 91 91
Svájc 1,3 n n n 20 96 99
Országok átlaga 3 n n 2 24 94 97
Hollandia1 n n n n 16 95 100


Felső középfokú tanulók százaléka, akik iskolájában tanárok és tanulók számára elérhető e-mail rendszer bevezetésre került az alábbi időpontig
Nincs használatban (2001) 1980 1985 1990 1995 2000 2001
Belgium (Fl.) 33,8 n n n 3 62 66
Dánia n n 1 1 32 99 100
Finnország 0,8 n n n 36 98 99
Franciaország 11,8 n n n 4 73 88
Magyarország 1,2 n n n 14 97 99
Írország 4,1 n 1 1 8 88 96
Olaszország 6,2 n n n 8 87 94
Korea 1,3 n n n 6 91 99
Mexikó 33,8 n n n 5 49 66
Norvégia 1,1 n n n 22 90 99
Portugália 10,7 n n n 11 89 89
Spanyolország 34,4 n n n 2 59 66
Svédország 9,6 n n n 20 85 90
Svájc 6,1 n n n 6 88 94
Országok átlaga 11,1 n n n 13 83 89
Hollandia1 21,8 n n n n 60 78

Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
n = nulla vagy elhanyagolható

Tags: 
Prefix: 

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.