Függelék (A, B, 1-10. táblázatok)
A táblázat
Az OECD-vizsgálatban részt vevő felső középfokú programok, országonként
ISCED 3 programok listája | ISCED szint | Továbbhaladás | Tartalmi irányultság | Az alapfokú oktatásba belépéstől számított minimum egymást követő évek száma (évek) | Belépés előfeltétele (ISCED szint) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||||
Belgium (Fl)1 | ||||||||||
ASO (3e lj - 6e lj) | 3 | A | G | 9 | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | ||
BSO (3e lj - 6e lj) | 3 | C | V | 9 | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | ||
TSO (3e lj - 6e lj) | 3 | A | V | 9 | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | ||
Dánia | ||||||||||
Alment gymnasium | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Højere forberedelseseksamen (HF) | 3 | A | G | 11 | 12 | ISCED 2 | ||||
Højere handelseksamen (HHX) | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Højere teknisk eksamen (HTX) | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Erhvervsfaglige merkantile uddannelser (EUD merkantile) | 3 | C | V | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | ||
Erhvervsfaglige tekniske uddannelser (EUD Teknisk) | 3 | C | V | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | ||
Social- og sundhedsuddannelser (SOSU) | 3 | C | V | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Landbrugs-, gartner- og skovbrugsuddannelser | 3 | C | V | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | ||
Finnország | ||||||||||
Lukio | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | ||
Ammatillinen koulu | 3 | A | V | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Franciaország | ||||||||||
Second cycle général du second degré | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Second cycle technologique du second degré | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Second cycle professionnel du second degré niveau CAP, BEP (sous statut scolaire) | 3 | C | V | 10 | 11 | ISCED 2 | ||||
Second cycle professionnel du second degré niveau CAP, BEP (en apprentissage) | 3 | C | V | 10 | 11 | ISCED 2 | ||||
Second cycle professionnel du second degré niveau bac (sous statut scolaire) | 3 | B | V | 12 | 13 | ISCED 3CV | ||||
Second cycle professionnel du second degré niveau bac (en apprentissage) | 3 | B | V | 12 | 13 | ISCED 3CV | ||||
Magyarország | ||||||||||
Gimnázium (9-12. évfolyam) | 3 | A | G | 9 | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | ||
Szakközépiskola (9-12. évfolyam) | 3 | A | P | 9 | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | ||
Szakiskola (9-10. évfolyam) | 3 | C | G | 9 | 10 | ISCED 2 | ||||
Szakiskola szakképző évfolyamai (11-12. évfolyam) | 3 | C | V | 11 | 12 | ISCED 3CG | ||||
Írország | ||||||||||
Leaving Certificate programme | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Leaving Certificate Vocational programme | 3 | A | P | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Transition Year programme | 3 | C | G | 10 | ||||||
Leaving Certificate Applied programme | 3 | C | P | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Olaszország | ||||||||||
Liceo classico, scientifico, linguistico | 3 | A | G | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | |
Istituto magistrale, professionale e d'arte (4°e 5°anno), Istituto tecnico-professionale quinquennale, Corsi sperimentali tecnico-professionali quinquennali | 3 | A | V | 12 | 13 | ISCED 3CV | ||||
Liceo artistico | 3 | A | G | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | |
Istituto professionale e d'arte (I,II e III anno) | 3 | C | V | 9 | 10 | 11 | ISCED 2 | |||
Korea | ||||||||||
General high school | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Vocational high school (including comprehensive high school) | 3 | C | V | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Mexikó | ||||||||||
(Matrícula en) bachillerato general | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | ||
(Matrícula en) bachillerato tecnológico | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | ||
(Matrícula en) profesional medio | 3 | C | V | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | ||
Hollandia2 | ||||||||||
HAVO-bovenbouw | 3 | B | G | 10 | 11 | ISCED 2 | ||||
VWO-bovenbouw | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Beroepsopleidende leerweg (BOL) kwalificatieniveau 3/4 | 3 | C/B | V | 11 | 12 | 13 | (14) | ISCED 2 | ||
Beroepsbegeleidende leerweg (BBL) kwalificatieniveau 3/4 | 3 | C/B | V | 11 | 12 | 13 | (14) | ISCED 2 | ||
Norvégia | ||||||||||
Allmennfaglige studieretninger | 3 | A | G | 11 | 12 | 13 | (14) | ISCED 2 | ||
Yrkesfaglige studieretninger | 3 | A | V | 11 | 12 | 13 | (14) | ISCED 2 | ||
Påbygging for generell studiekompetanse | 3 | C | V | 11 | 12 | 13 | (14) | ISCED 2 | ||
Påbygging for yrkesutdanning | 3 | C | V | 11 | 12 | 13 | (14) | ISCED 2 | ||
Teknisk fagskole | 3 | C | V | 11 | 12 | 13 | (14) | ISCED 2 | ||
Portugália | ||||||||||
Ensino Secundário – Cursos Gerais | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Ensino Secundário – Cursos Tecnológicos | 3 | B | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Cursos das Escolas Profissionais | 3 | C | V | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Cursos de Aprendizagem de Nível III | 3 | C | V | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Spanyolország | ||||||||||
Bachillerato | 3 | A | G | 11 | 12 | ISCED 2 | ||||
Ciclos Formativos de Formación Profesional de Grado Medio | 3 | C | V | 11 | 12 | ISCED 2 | ||||
Svédország | ||||||||||
Gymnasieprogram utan yrkesämnen | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Gymnasieprogram med yrkesämnen | 3 | A | V | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Svájc | ||||||||||
Sek. II: Gymnasiale Maturität | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | ||
Sek. II: Berufsmaturität | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | ISCED 2 | |
Sek. II: Diplommittelschule (3 Jahre) | 3 | B | G | 10 | 11 | 12 | ISCED 2 | |||
Sek. II: Lehrerseminar | 3 | A | G | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | ISCED 2 | |
Sek. II: Berufsbildung (mindestens 3 Jahre) | 3 | B | V | 10 | 11 | 12 | 13 | ISCED 2 | ||
Sek. II: Diplommittelschule (2 Jahre) | 3 | C | G | 10 | 11 | ISCED 2 | ||||
Sek. II: Berufsbildung (2 Jahre) | 3 | C | V | 10 | 11 | ISCED 2 | ||||
Sek. II: Anlehre | 3 | C | V | 10 | 11 | ISCED 2 |
Megjegyzés: Az „A” továbbtanulási lehetőséget kínáló programok általános felsőoktatási képzésre, a „B” továbbhaladási útvonal konkrét felsőoktatási programokra, és a „C” a munkaerő-piacra vagy egy másik ISCED 3 programra készítenek fel. A „G”-vel jelzett programok általános célú, a „P”-vel jelzettek szakképzést előkészítő, a „V”-vel jelzettek szakképzési programok.
1. Belgiumban (Fl.) négy alapprogram van a felső középfokú oktatásban: ASO (általános felső középfokú oktatás), BSO (szakmai felső középfokú oktatás), KSO (művészeti felső középfokú oktatás) és TSO (műszaki felső középfokú oktatás). Csak az ASO, BSO és TSO programokat nyújtó iskolák vesznek részt az ISUSS-felmérésben.
2. A szakképzési programok (BOL, BBL) és az általános programok is rugalmasak abban az értelemben, hogy különböző szintű végzettséget adnak a tanulók kilépésének megfelelően. Így az általános programok esetében előfordul a HAVO-ból VWO-ba való átmenet. A BOL és BBL képesítések 3C vagy 3B szintű végzettségnek minősülnek, a tanuló által választott hierarchikus tantárgyi modulok és a záróvizsga szintjétől függően.
B táblázat
A középfokú oktatás demográfiai és oktatási kontextusa
A tanköte- lezettség vége (2000) | A tanulók aránya a 15-19 éves korcsoporton belül (2000) | 90% feletti beiskolá-zottsággal életkorban jellemezhető életkori sáv (2002) | A legalább felső középfokú végzettséggel rendelkezők aránya a népességben korcsoportonként (2001)2 | A felső középfokot végzettek népességen belüli aránya a végzéskori tipikus életkorban (100-zal szorozva) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
25-64 | 25-34 | 35-44 | 45-54 | 55-64 | Általános programok | Szakképző/ szakképzést előkészítő programok | ||||
Belgium | 18 | 90,5 | 3-17 | 59 | 75 | 63 | 51 | 38 | 36 | 54 |
Dánia | 16 | 80,4 | 4-16 | 80 | 86 | 80 | 80 | 72 | 52 | 54 |
Finnország | 16 | 84,8 | 7-17 | 74 | 87 | 84 | 70 | 51 | 53 | 72 |
Franciaország | 16 | 86,4 | 3-17 | 64 | 78 | 67 | 58 | 46 | 31 | 67 |
Magyarország | 16 | 81,1 | 5-16 | 70 | 81 | 79 | 72 | 44 | 26 | 70 |
Írország | 15 | 79,8 | 5-16 | 58 | 73 | 62 | 48 | 35 | 59 | 20 |
Olaszország | 14 | 65,5 | 3-14 | 43 | 57 | 49 | 39 | 22 | 29 | 64 |
Korea | 14 | 78,6 | 6-17 | 68 | 95 | 77 | 49 | 30 | 60 | 37 |
Mexikó | 15 | 41,0 | 6-12 | 22 | 25 | 25 | 17 | 11 | 28 | 4 |
Hollandia | 18 | 86,6 | 4-17 | 65 | 74 | 69 | 60 | 51 | 37 | 57 |
Norvégia | 16 | 85,5 | 6-17 | 85 | 93 | 90 | 82 | 70 | 64 | 52 |
Portugália | 14 | 80,3 | 6-15 | 20 | 32 | 20 | 14 | 9 | m | m |
Spanyolország | 16 | 79,5 | 4-16 | 40 | 57 | 45 | 29 | 17 | 46 | 22 |
Svédország | 16 | 86,4 | 6-18 | 81 | 91 | 86 | 78 | 65 | 42 | 32 |
Svájc | 15 | 83,5 | 6-16 | 87 | 92 | 90 | 85 | 81 | m | m |
Országok átlaga | 16 | 79,3 | 61 | 73 | 66 | 56 | 43 | 43 | 46 |
1. Forrás: OECD, Education at a Glance, 2002. C1.2.
2. Forrás: OECD, Education at a Glance, 2002. A1.2.
1. táblázat
Felső középfokú programok alapkínálata és a felső középfokú tanulói beiskolázási arányok az egyes programok esetében (2001)
Belépési évfolyam, a programok hossza és az egyes programokba beiskolázott tanulók aránya felső középfokon, programtípusok szerint
Elméletorientált általános programok (1) | Elméletorientált, szakképzést előkészítő programok (2) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
programok száma | tipikus belépési évfolyam | a program tipikus hossza | beiskolázott tanulók aránya (%) | programok száma | tipikus belépési évfolyam | a program tipikus hossza | beiskolázott tanulók aránya (%) | |
Belgium (Fl.)1 | 1 | 9 | 4 | 46 | 1 | 9 | 4 | 31 |
Dánia | 4 | 10 (11)* | 3 (2) | 62 | a | a | a | a |
Finnország2 | 1 | 10 | 3 (4) | 51 | 1 | 10 | 3 | 49 |
Franciaország | 2 | 10 | 3 | 70 | a | a | a | a |
Magyarország | 1 | 9 | 4 | 37 | 1 | 9 | 4 | 39 |
Írország | 1 | 10 (11) | 2 | 55 | 1 | 10 (11) | 2 | 23 |
Olaszország | m | m | m | m | m | m | m | m |
Korea | 1 | 10 | 3 | 66 | a | a | a | a |
Mexikó | 2 | 10 | 3 | 88 | a | a | a | a |
Norvégia | 1 | 11 | 3 | 44 | 1 | 11 | 3 | 47 |
Portugália | 1 | 10 | 3 | 64 | a | a | a | a |
Spanyolország | 1 | 11 | 2 | 76 | a | a | a | a |
Svédország | 1 | 10 | 3 | 47 | 1 | 10 | 3 | 53 |
Svájc | 3 | 10 | 4 | 35 | a | a | a | a |
Országok átlaga | a | a | a | 57 | a | a | a | 41 |
Hollandia3 | 2 | 10 | (2 vagy 3) | m | 2 | 11 | 4 | a |
Nem elméletorientált általános programok (1) | Nem elméletorientált, szakképzést előkészítő programok (2) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
programok száma | tipikus belépési évfolyam | a program tipikus hossza | beiskolázott tanulók aránya (%) | programok száma | tipikus belépési évfolyam | a program tipikus hossza | beiskolázott tanulók aránya (%) | |
Belgium (Fl.)1 | a | a | a | a | 1 | 9 | 4 | 22 |
Dánia | a | a | a | a | 4 | 10 (11) | 4 (3) | 38 |
Finnország2 | a | a | a | a | a | a | a | a |
Franciaország | a | a | a | a | 4 | 10 | 4 | 30 |
Magyarország | 1 | 9 | 2 | 12 | 1 | 11 | 2 | 12 |
Írország | 1 | 10 | 1 | 17 | 1 | 10 (11) | 2 | 5 |
Olaszország | m | m | m | m | m | m | m | m |
Korea | a | a | a | a | 1 | 10 | 3 | 34 |
Mexikó | a | a | a | a | 1 | 10 | 3 | 12 |
Norvégia | a | a | a | a | 3 | 11 | 3 | 9 |
Portugália | 1 | 10 | 3 | 18 | 2 | 10 | 3 | 18 |
Spanyolország | a | a | a | a | 1 | 11 | 2 | 24 |
Svédország | a | a | a | a | a | a | a | a |
Svájc | 2 | 10 | 3 (2) | 4 | 3 | 10 | 3 (2) | 61 |
Országok átlaga | a | a | a | 13 | a | a | a | 24 |
Hollandia3 | a | a | a | a | 2 | 11 | 3 | m |
Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
Oktatási programok a felső középfokú képzésben
(1) Elméletorientált általános programok (ISCED 3AG). Magyarországon a gimnáziumok tartoznak ide.
(2) Elméletorientált, szakképzési vagy szakképzést előkészítő programok (ISCED 3AP vagy 3AV). Magyarországon a szakközépiskolák tartoznak ide.
(3) Nem elméletorientált általános programok (ISCED 3BG vagy 3CG). Magyarországon a szakiskolák általános (9-10. évfolyamai) tartoznak ide.
(4) Nem elméletorientált, szakképzési vagy szakképzést előkészítő programok (ISCED 3BP vagy 3BV vagy 3CP vagy 3CV). Magyarországon a szakiskolák szakképző (11-12.) évfolyamai tartoznak ide.
1. Belgiumban a létező négy felső középfokú program közül csak három szerepelt a vizsgálatban.
2. Finnországban az adatok azokat a felnőtt hallgatókat is tartalmazzák, akik ugyanazon programokban tanulnak, mint a normál életkorú tanulók.
3. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
m = az adat nem elérhető
a = a kategória nem alkalmazható
n = nulla vagy elhanyagolható
* A táblázat adatsoraiban a zárójelben lévő számok vagylagosságra utalnak.
2. táblázat
A felső középfokon tanulók iskoláinak programszerkezete oktatási szintek szerint (2001)
A felső középfokon tanulók aránya az iskolában elérhető programok szintje szerint
Csak felső középfokú program | Alsó középfokú és felső középfokú programok | Felső középfokú és posztszekunder programok | Alapfokú és alsó középfokú programok | |
---|---|---|---|---|
Belgium (Fl.) | 24 | 55 | 21 | a |
Dánia | 53 | 1 | 45 | 1 |
Finnország | 63 | 10 | 27 | 0 |
Franciaország | 30 | 9 | 54 | 7 |
Magyarország | 27 | 16 | 53 | 5 |
Írország | n | 99 | 1 | n |
Olaszország | m | m | m | m |
Korea | 100 | n | n | n |
Mexikó | 81 | 8 | 3 | 8 |
Norvégia | 99 | 1 | n | n |
Portugália | 47 | 49 | n | 3 |
Spanyolország | 2 | 76 | 5 | 17 |
Svédország | 73 | 1 | 26 | 0 |
Svájc | 41 | 9 | 48 | 2 |
Országok átlaga | 49 | 26 | 22 | 4 |
Hollandia1 | n | 100 | n | n |
Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
m = az adat nem elérhető
n = nulla vagy elhanyagolható
3. táblázat
A különböző programtípusok kombinációit kínáló iskolákba beiskolázott felső középfokú tanulók aránya (2001)
Egy felső középfokú programot kínáló iskolák felső középfokú tanulóinak aránya | Több, mint egy felső középfokú programot kínáló iskolák felső középfokú tanulóinak aránya | |
---|---|---|
Belgium (Fl.) | 33 | 67 |
Dánia | 31 | 69 |
Finnország | 95 | 5 |
Franciaország | 12 | 88 |
Magyarország | 43 | 57 |
Írország | 4 | 96 |
Olaszország | m | m |
Korea | 100 | n |
Mexikó | 95 | 5 |
Norvégia | 25 | 75 |
Portugália | 19 | 81 |
Spanyolország | 50 | 50 |
Svédország | 21 | 79 |
Svájc | 23 | 77 |
Országok átlaga | 42 | 58 |
Hollandia1 | 13 | 87 |
Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
m = az adat nem elérhető
n = nulla vagy elhanyagolható
4. táblázat
A felső középfokú oktatásba történő beiskolázás aránya a fenntartó típusa és az iskola mérete szerint, 2001
A felső középfokon tanulók aránya az állami és magánintézményekben, átlagos iskolaméret és a felső középfokon tanulók aránya iskolaméret szerint
Állami intézméyekbe beiskolázott felső középfokú tanulók aránya | Magánintézményekbe beiskolázott felső középfokú tanulók aránya ott, | Átlagos iskolaméret1 | S.E. | A felső középfokú tanulók aránya iskolaméret szerint | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ahol a magánforrások aránya 50% alatti | ahol a magánforrások aránya 50% feletti | <100 | 100-299 | 300-499 | 500-999 | 1000-1499 | 1500-1999 | 2000 v. több | ||||
Belgium (Fl.) | 23 | 76 | 1 | 478 | (10) | 1 | 14 | 24 | 54 | 7 | n | n |
Dánia | 98 | 2 | a | 586 | (40) | 1 | 8 | 24 | 44 | 8 | 3 | 13 |
Finnország | 93 | 7 | a | 297 | (8) | 5 | 26 | 37 | 27 | 3 | 2 | n |
Franciaország | 83 | 6 | 12 | 698 | (7) | n | 6 | 16 | 35 | 28 | 12 | 4 |
Magyarország | 92 | 8 | 1 | 504 | (11) | 2 | 10 | 18 | 45 | 19 | 5 | n |
Írország | 37 | 54 | 10 | 456 | (8) | n | 12 | 32 | 53 | 2 | 1 | n |
Olaszország | 95 | a | 5 | 536 | (5) | 1 | 8 | 14 | 51 | 20 | 4 | 1 |
Korea | 45 | 29 | 26 | 1078 | (12) | n | 1 | 4 | 21 | 40 | 29 | 6 |
Mexikó | 75 | n | 25 | 413 | (8) | 5 | 15 | 15 | 22 | 16 | 10 | 17 |
Norvégia | 98 | 2 | a | 342 | (10) | n | 25 | 33 | 39 | 2 | n | n |
Portugália | 91 | 6 | 3 | 513 | (14) | 2 | 16 | 18 | 39 | 21 | 3 | 1 |
Spanyolország | 74 | 18 | 8 | 663 | (6) | n | 6 | 16 | 49 | 23 | 4 | 2 |
Svédország | 95 | 5 | a | 551 | (19) | 1 | 7 | 13 | 35 | 30 | 11 | 2 |
Svájc | 90 | 5 | 5 | 503 | (29) | 3 | 9 | 9 | 29 | 17 | 8 | 25 |
Országok átlaga | 78 | 17 | 10 | 544 | (13) | 1 | 12 | 20 | 39 | 17 | 7 | 5 |
Hollandia2 | 11 | 89 | a | 1168 | (71) | n | 2 | 4 | 24 | 31 | 21 | 18 |
Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003
1. Az „iskola” oktatási helyszínre utal. Ahol az iskola mint adminisztratív egység több helyszínnel rendelkezik, az érték a helyszínekre vonatkozik. Az iskolaméret egyazon adminisztratív egységen belül az összes beiskolázásra vonatkozik, minden oktatási szinten.
2. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
a = a kategória nem alkalmazható
n = nulla vagy elhanyagolható
S. E.= standard hiba
5. táblázat
Beiskolázási politikák a felső középfokú oktatásban az igazgatók válaszai alapján (2001)
A felső középfokra járó tanulók aránya, ahol az alábbi tényezőket mindig, néha vagy soha nem veszik figyelembe a tanulók felvétele során, az igazgatók válaszai alapján
Meghatározott körzeten belüli lakóhely | A tanulók tanulmányi teljesítménye | Felvételi vizsga | Az előző oktatási szinten működő iskola ajánlása | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | |
Belgium (Fl.)1 | 92 | 5 | 3 | 16 | 28 | 56 | 94 | 6 | n | 14 | 37 | 49 |
Dánia | 55 | 18 | 26 | 19 | 32 | 48 | 33 | 63 | 3 | 19 | 28 | 53 |
Finnország | 80 | 15 | 4 | 9 | 10 | 81 | 62 | 22 | 15 | 64 | 32 | 4 |
Franciaország | 27 | 17 | 57 | 23 | 38 | 38 | 89 | 7 | 4 | 21 | 41 | 38 |
Magyarország | 67 | 10 | 23 | 7 | 7 | 86 | 45 | 8 | 46 | 58 | 29 | 13 |
Írország | 76 | 11 | 14 | 56 | 28 | 15 | 93 | 5 | 2 | 42 | 30 | 27 |
Olaszország | 56 | 18 | 26 | 51 | 11 | 38 | 53 | 10 | 38 | 48 | 23 | 29 |
Korea | 34 | 13 | 53 | 17 | 10 | 74 | 55 | 8 | 37 | 63 | 11 | 26 |
Mexikó | 65 | 19 | 16 | 22 | 16 | 62 | 11 | 7 | 81 | 66 | 23 | 11 |
Norvégia | 31 | 20 | 50 | 5 | 11 | 83 | 92 | 8 | n | 64 | 35 | 1 |
Portugália | 20 | 21 | 59 | 43 | 34 | 23 | 92 | 0 | 8 | 66 | 30 | 4 |
Spanyolország | 32 | 9 | 59 | 78 | 15 | 7 | 76 | 19 | 5 | 81 | 16 | 3 |
Svédország | 51 | 18 | 31 | 9 | 18 | 73 | 67 | 31 | 3 | 100 | n | n |
Svájc | 47 | 19 | 33 | 58 | 17 | 25 | 29 | 50 | 22 | 60 | 25 | 15 |
Országok átlaga | 52 | 15 | 32 | 30 | 20 | 51 | 64 | 17 | 19 | 55 | 26 | 20 |
Hollandia2 | 100 | n | n | 11 | 18 | 71 | 87 | 13 | n | 6 | 29 | 65 |
Az iskola filozófiájának szülők általi jóváhagyása | Tanulói érdeklődés | Jelenlegi vagy korábbi tanulók családtagjai preferenciát élveznek | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | |
Belgium (Fl.)1 | 34 | 18 | 48 | 5 | 30 | 65 | 78 | 16 | 6 |
Dánia | 95 | 5 | n | 15 | 22 | 63 | 81 | 12 | 7 |
Finnország | 70 | 8 | 22 | 33 | 52 | 16 | 98 | 1 | n |
Franciaország | 84 | 7 | 9 | 7 | 27 | 67 | 59 | 30 | 11 |
Magyarország | 55 | 11 | 34 | 10 | 12 | 77 | 41 | 32 | 28 |
Írország | 52 | 27 | 21 | 29 | 39 | 32 | 44 | 20 | 36 |
Olaszország | 72 | 11 | 18 | 16 | 15 | 68 | 46 | 29 | 25 |
Korea | 84 | 10 | 6 | 60 | 22 | 18 | 87 | 9 | 4 |
Mexikó | 74 | 9 | 17 | 51 | 23 | 26 | 77 | 17 | 6 |
Norvégia | 98 | 2 | n | 28 | 45 | 26 | 62 | 34 | 4 |
Portugália | 81 | 13 | 5 | 12 | 34 | 54 | 55 | 30 | 15 |
Spanyolország | 79 | 9 | 13 | 39 | 26 | 35 | 33 | 21 | 46 |
Svédország | 100 | a | a | 16 | 26 | 58 | 100 | a | a |
Svájc | 96 | 3 | 2 | 27 | 31 | 42 | 92 | 6 | 2 |
Országok átlaga | 77 | 9 | 14 | 25 | 29 | 46 | 68 | 18 | 14 |
Hollandia2 | 64 | 24 | 13 | 14 | 18 | 68 | 100 | n | n |
Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Belgiumban (Fl.) a beiskolázási politika inkább az alsó, mint a felső középfokú oktatáshoz kapcsolódik. A legtöbb esetben az intézménybe a tanulók az alsó középfokú oktatás kezdetén nyernek felvételt.
2. Az ország nem teljesítette a mintaválasztás nemzetközi követelményeit. A közölt adatok súlyozatlanok.
a = a kategória nem alkalmazható
n = nulla vagy elhanyagolható
6. táblázat
A tanulói teljesítményekhez kapcsolódó beiskolázási politikák indexe (2001)
Országátlagok és szórások a nemzetközi standardizált indexen és a középfokú tanulók különböző percentiliseinek indexértékei
Tanulmányi teljesítményhez kapcsolódó beiskolázási politikák standardizált indexe (a tanulók tanulmányi teljesítménye, a felvételi vizsga eredménye és a küldő iskola ajánlása) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Átlag | Szórás | S. E. | Százalék | |||||
10. | 25. | Medián | 75. | 90. | ||||
Belgium (Fl.) | 0,25 | 0,78 | (0,05) | -0,86 | -0,24 | 0,38 | 1,00 | 1,00 |
Dánia | 0,57 | 0,97 | (0,08) | -0,86 | -0,24 | 1,00 | 1,62 | 1,62 |
Finnország | 0,16 | 0,78 | (0,05) | -0,86 | -0,24 | 0,38 | 0,38 | 1,00 |
Franciaország | 0,04 | 0,90 | (0,05) | -1,48 | -0,24 | 0,38 | 1,00 | 1,00 |
Magyarország | 0,58 | 0,90 | (0,05) | -0,24 | -0,24 | 1,00 | 1,00 | 1,62 |
Írország | -0,54 | 0,84 | (0,06) | -1,48 | -1,48 | -0,86 | -0,24 | 0,38 |
Olaszország | 0,07 | 1,40 | (0,07) | -1,48 | -1,48 | -0,24 | 1,62 | 2,24 |
Korea | 0,32 | 0,99 | (0,06) | -0,86 | -0,24 | -0,24 | 1,00 | 1,62 |
Mexikó | 0,68 | 0,92 | (0,05) | -0,24 | -0,24 | 1,00 | 1,00 | 1,62 |
Norvégia | -0,10 | 0,52 | (0,04) | -0,86 | -0,24 | -0,24 | 0,38 | 0,38 |
Portugália | -0,66 | 0,86 | (0,06) | -1,48 | -1,48 | -0,86 | -0,24 | 0,38 |
Spanyolország | -0,99 | 0,67 | (0,04) | -1,48 | -1,48 | -1,48 | -0,86 | -0,24 |
Svédország | -0,25 | 0,55 | (0,04) | -0,86 | -0,24 | -0,24 | -0,24 | 0,38 |
Svájc | -0,16 | 0,97 | (0,04) | -1,48 | -0,86 | -0,24 | 0,38 | 1,00 |
Országok átlaga | 0,00 | 0,86 | (0,05) | -1,03 | -0,64 | -0,02 | 0,56 | 1,00 |
Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
S. E. = standard hiba
7. táblázat
Különböző kritériumok alkalmazási gyakorisága a tanulók osztályba sorolása során a felső középfokú iskolákban az igazgatók válaszai alapján (2001)
Azoknak a felső középfokon tanuló diákoknak az aránya, akik iskolájában a különböző osztályba sorolási politikákat mindig, néha vagy soha nem alkalmazzák, az igazgatók válaszai alapján
A tanulók osztályba sorolása… | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
többé-kevésbé véletlenszerűen történik | hasonló képességszint alapján történik | különböző képességszintek keverése alapján történik | a tanár különleges szakértelme alapján történik | |||||||||
Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | |
Belgium (Fl.) | 54 | 23 | 23 | 41 | 31 | 28 | 49 | 32 | 18 | 85 | 13 | 2 |
Dánia | 31 | 23 | 46 | 72 | 24 | 4 | 50 | 24 | 26 | 83 | 15 | 2 |
Finnország | 26 | 25 | 49 | 58 | 37 | 5 | 41 | 11 | 47 | 74 | 23 | 4 |
Franciaország | 50 | 28 | 21 | 68 | 26 | 7 | 24 | 22 | 54 | 54 | 19 | 27 |
Magyarország | 64 | 18 | 19 | 26 | 26 | 48 | 41 | 25 | 34 | 81 | 10 | 9 |
Írország | 49 | 37 | 15 | 9 | 50 | 41 | 25 | 55 | 20 | 61 | 28 | 11 |
Olaszország | 83 | 10 | 8 | 70 | 15 | 15 | 8 | 4 | 87 | 86 | 12 | 1 |
Korea | 75 | 18 | 7 | 58 | 26 | 16 | 12 | 12 | 76 | 78 | 13 | 9 |
Mexikó | 44 | 19 | 37 | 50 | 29 | 21 | 30 | 21 | 48 | 75 | 20 | 5 |
Norvégia | 25 | 27 | 48 | 56 | 40 | 4 | 21 | 23 | 56 | 76 | 21 | 3 |
Portugália | 67 | 16 | 18 | 74 | 16 | 10 | 45 | 25 | 31 | 70 | 15 | 15 |
Spanyolország | 57 | 19 | 24 | 79 | 16 | 5 | 52 | 21 | 27 | 97 | 3 | n |
Svédország | 41 | 19 | 40 | 85 | 14 | 1 | 48 | 20 | 32 | 70 | 25 | 5 |
Svájc | 48 | 23 | 29 | 44 | 48 | 8 | 40 | 29 | 31 | 73 | 10 | 16 |
Országok átlaga | 51 | 22 | 27 | 56 | 28 | 15 | 35 | 23 | 42 | 76 | 16 | 8 |
Hollandia1 | 100 | n | n | 100 | n | n | 100 | n | n | 100 | n | n |
A tanulók osztályba sorolása… | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
életkori alapon történik | a tanulók program- vagy tantárgyválasztása alapján történik | szülői kérés alapján történik | |||||||
Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | |
Belgium (Fl.) | 50 | 8 | 42 | 4 | 3 | 93 | 47 | 49 | 4 |
Dánia | 65 | 29 | 6 | 13 | 15 | 72 | 67 | 32 | 1 |
Finnország | 67 | 16 | 16 | 12 | 27 | 61 | 81 | 18 | 1 |
Franciaország | 73 | 7 | 20 | 3 | 10 | 87 | 73 | 25 | 2 |
Magyarország | 4 | 2 | 94 | 11 | 14 | 75 | 19 | 39 | 42 |
Írország | 57 | 10 | 33 | 7 | 13 | 80 | 63 | 33 | 4 |
Olaszország | 38 | 10 | 52 | 19 | 10 | 70 | 14 | 68 | 18 |
Korea | 77 | 4 | 19 | 15 | 18 | 67 | 88 | 10 | 2 |
Mexikó | 51 | 20 | 29 | 48 | 14 | 38 | 73 | 22 | 5 |
Norvégia | 39 | 7 | 55 | 27 | 36 | 37 | 83 | 17 | n |
Portugália | 31 | 38 | 31 | 5 | 3 | 93 | 48 | 45 | 7 |
Spanyolország | 58 | 10 | 32 | 7 | 7 | 86 | 75 | 20 | 5 |
Svédország | n | n | 100 | n | 6 | 94 | 60 | 37 | 3 |
Svájc | 60 | 9 | 30 | 10 | 27 | 63 | 70 | 26 | 4 |
Országok átlaga | 48 | 12 | 40 | 13 | 14 | 73 | 62 | 31 | 7 |
Hollandia1 | 100 | n | n | 1 | n | 99 | 100 | n | n |
Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a mintaválasztás nemzetközi követelményeit. A közölt adatok súlyozatlanok.
n = nulla vagy elhanyagolható
8. táblázat
Az iskolán belüli szelekciós politikák indexe, az igazgatói válaszok alapján (2001)
Országátlagok és szórások a nemzetközi standardizált indexen és a középfokú tanulók különböző percentiliseinek indexértékei
Átlag | Szórás | S. E. | Percentilis | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
10. | 25. | Medián | 75. | 90. | ||||
Belgium (Fl.) | 0,52 | 0,97 | (0,06) | -0,68 | -0,08 | 0,52 | 1,13 | 1,73 |
Dánia | -0,25 | 0,87 | (0,07) | -1,28 | -0,68 | -0,08 | 0,52 | 1,13 |
Finnország | -0,47 | 0,86 | (0,05) | -1,89 | -1,28 | -0,68 | -0,08 | 0,52 |
Franciaország | -0,32 | 0,81 | (0,04) | -1,28 | -0,68 | -0,08 | 0,52 | 0,52 |
Magyarország | 1,07 | 1,12 | (0,06) | -0,68 | -0,08 | 1,13 | 1,73 | 2,33 |
Írország | 0,53 | 0,97 | (0,06) | -0,68 | -0,08 | 0,52 | 1,13 | 1,73 |
Olaszország | 0,15 | 0,76 | (0,04) | -0,68 | -0,08 | -0,08 | 0,52 | 1,13 |
Korea | -0,43 | 0,84 | (0,05) | -1,89 | -0,68 | -0,68 | -0,08 | 0,52 |
Mexikó | -0,16 | 0,95 | (0,05) | -1,28 | -0,68 | -0,08 | 0,52 | 1,13 |
Norvégia | -0,65 | 0,72 | (0,05) | -1,89 | -1,28 | -0,68 | -0,08 | 0,52 |
Portugália | 0,24 | 0,87 | (0,06) | -0,68 | -0,08 | 0,52 | 0,52 | 1,13 |
Spanyolország | -0,03 | 0,89 | (0,05) | -1,28 | -0,68 | -0,08 | 0,52 | 1,13 |
Svédország | -0,25 | 0,86 | (0,06) | -1,28 | -0,68 | -0,08 | 0,52 | 1,13 |
Svájc | 0,05 | 0,93 | (0,04) | -1,28 | -0,68 | -0,08 | 0,52 | 1,13 |
Országok átlaga | 0,00 | 0,89 | (0,05) | -1,20 | -0,55 | 0,01 | 0,57 | 1,13 |
Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
S. E. = standard hiba
9. táblázat
Visszajelzések az iskola működéséről az igazgatók válaszai alapján (2001)
Azoknak a felső középfokon tanuló diákoknak az aránya, akiknek az iskolája kap visszajelzést az érintettek különböző csoportjaitól, az igazgatók válaszai alapján
Országos, regionális szintű hatóságok | Helyi hatóságok vagy iskolafenntartók | Munkaadók | Szülői szervezetek | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Átlag | Szórás | S. E. | Átlag | Szórás | S. E. | Átlag | Szórás | S. E. | Átlag | Szórás | S. E. | |
Belgium (Fl.) | 96 | 18,8 | (1,23) | 66 | 47,3 | (3,11) | 57 | 49,6 | (3,26) | 78 | 41,4 | (2,72) |
Dánia | 38 | 48,8 | (3,94) | 22 | 41,3 | (3,34) | 45 | 49,9 | (4,04) | 46 | 50,0 | (4,04) |
Finnország | 67 | 47,0 | (2,96) | 93 | 25,9 | (1,63) | 69 | 46,3 | (2,91) | 54 | 49,9 | (3,14) |
Franciaország | 83 | 37,7 | (2,05) | 0 | 0,0 | (0,00) | 68 | 46,6 | (2,54) | 64 | 48,2 | (2,62) |
Magyarország | 64 | 48,0 | (2,77) | 83 | 37,9 | (2,19) | 68 | 46,5 | (2,69) | 84 | 37,0 | (2,14) |
Írország | 33 | 47,2 | (3,12) | 59 | 49,3 | (3,25) | 85 | 35,6 | (2,34) | 70 | 46,0 | (3,03) |
Olaszország | 69 | 46,2 | (2,44) | 56 | 49,7 | (2,63) | 28 | 45,1 | (2,38) | 74 | 44,0 | (2,32) |
Korea | 99 | 9,9 | (0,55) | 88 | 32,6 | (1,82) | 45 | 49,8 | (2,77) | 89 | 30,8 | (1,71) |
Mexikó | 84 | 36,7 | (1,91) | 55 | 49,8 | (2,59) | 43 | 49,6 | (2,58) | 48 | 50,0 | (2,60) |
Norvégia | 20 | 39,9 | (3,06) | 83 | 37,5 | (2,88) | 62 | 48,8 | (3,74) | 8 | 27,2 | (2,09) |
Portugália | 88 | 32,3 | (2,03) | 46 | 50,0 | (3,15) | 48 | 50,1 | (3,15) | 78 | 41,4 | (2,61) |
Spanyolország | 83 | 37,9 | (2,02) | 36 | 48,2 | (2,56) | 40 | 49,1 | (2,62) | 84 | 37,2 | (1,98) |
Svédország | 74 | 43,9 | (3,12) | 84 | 37,2 | (2,64) | 82 | 38,9 | (2,76) | 37 | 48,4 | (3,44) |
Svájc | 63 | 48,2 | (2,06) | 61 | 48,7 | (2,08) | 49 | 50,0 | (2,14) | 21 | 41,0 | (1,75) |
Országok átlaga | 69 | 38,8 | (2,38) | 59 | 39,7 | (2,42) | 56 | 46,8 | (2,85) | 60 | 42,3 | (2,59) |
Hollandia1 | 93 | 24,8 | (2,35) | 61 | 49,1 | (4,64) | 50 | 50,2 | (4,75) | 57 | 49,8 | (4,71) |
Tanári szervezetek | Tanulói csoportok | Külső vizsgáztató testületek | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Átlag | Szórás | S. E. | Átlag | Szórás | S. E. | Átlag | Szórás | S. E. | |
Belgium (Fl.) | 55 | 50 | (3,3) | 81 | 40 | (2,6) | 62 | 49 | (3,2) |
Dánia | 44 | 50 | (4,0) | 56 | 50 | (4,0) | 66 | 47 | (3,8) |
Finnország | 67 | 47 | (3,0) | 81 | 40 | (2,5) | 73 | 44 | (2,8) |
Franciaország | 34 | 47 | (2,6) | 40 | 49 | (2,7) | 71 | 45 | (2,5) |
Magyarország | 86 | 35 | (2,0) | 91 | 29 | (1,7) | 54 | 50 | (2,9) |
Írország | 32 | 47 | (3,1) | 31 | 46 | (3,1) | 68 | 47 | (3,1) |
Olaszország | 58 | 49 | (2,6) | 66 | 48 | (2,5) | 74 | 44 | (2,3) |
Korea | 86 | 35 | (1,9) | 84 | 37 | (2,1) | 67 | 47 | (2,6) |
Mexikó | 59 | 49 | (2,6) | 51 | 50 | (2,6) | 57 | 50 | (2,6) |
Norvégia | 51 | 50 | (3,8) | 70 | 46 | (3,5) | 39 | 49 | (3,8) |
Portugália | 43 | 50 | (3,1) | 61 | 49 | (3,1) | 72 | 45 | (2,8) |
Spanyolország | 51 | 50 | (2,7) | 44 | 50 | (2,6) | 59 | 49 | (2,6) |
Svédország | 87 | 34 | (2,4) | 79 | 41 | (2,9) | n | n | (n) |
Svájc | 28 | 45 | (1,9) | 31 | 46 | (2,0) | 52 | 50 | (2,1) |
Országok átlaga | 56 | 46 | (2,8) | 62 | 44 | (2,7) | 58 | 44 | (2,7) |
Hollandia1 | 88 | 33 | (3,1) | 71 | 46 | (4,3) | 52 | 50 | (4,7) |
Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a mintaválasztás nemzetközi követelményeit. A közölt adatok súlyozatlanok.
S. E. = standard hiba
10. táblázat
A különböző pálya-tanácsadási módszerek használati gyakorisága a felső középfokú iskolákban az igazgatók válaszai alapján (2001)
Azon felső középfokon tanulók aránya, akik iskolájában mindig, néha vagy soha nem folyik pályatanácsadás az igazgatók válaszai alapján
Elkülönített tantervi órák keretében | A tanárok modulként beépítik az általuk oktatott anyagba | Külön pályaorientációs terv | Információk szolgáltatása a lehetséges foglalkozásokról | Egyéni tanácsadás | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | |
Belgium (Fl.) | 14 | 40 | 46 | 47 | 35 | 18 | 34 | 18 | 49 | 1 | 20 | 79 | 20 | 32 | 48 |
Dánia | 13 | 31 | 56 | 62 | 28 | 11 | 12 | 7 | 82 | 6 | 34 | 60 | 1 | 11 | 88 |
Finnország | 4 | 28 | 67 | 24 | 41 | 34 | 9 | 21 | 70 | 1 | 24 | 75 | n | 9 | 90 |
Franciaország | 8 | 49 | 43 | 37 | 47 | 15 | 28 | 23 | 49 | 3 | 36 | 61 | 8 | 38 | 53 |
Magyarország | 52 | 16 | 32 | 37 | 24 | 39 | 28 | 27 | 45 | 6 | 21 | 74 | 6 | 23 | 71 |
Írország | 6 | 13 | 81 | 39 | 41 | 20 | 10 | 20 | 70 | 3 | 19 | 78 | 1 | 12 | 87 |
Olaszország | 28 | 44 | 28 | 43 | 44 | 13 | 31 | 19 | 49 | n | 18 | 82 | 17 | 45 | 38 |
Korea | 63 | 26 | 11 | 26 | 59 | 15 | 7 | 42 | 51 | 6 | 52 | 42 | 1 | 21 | 77 |
Mexikó | 27 | 17 | 56 | 29 | 50 | 21 | 19 | 17 | 64 | 5 | 18 | 76 | 14 | 23 | 63 |
Norvégia | 22 | 49 | 29 | 45 | 36 | 20 | 29 | 22 | 49 | 8 | 49 | 43 | n | 27 | 72 |
Portugália | 78 | 15 | 7 | 80 | 15 | 5 | 41 | 29 | 30 | 7 | 28 | 66 | 6 | 26 | 68 |
Spanyolország | 38 | 32 | 30 | 53 | 31 | 16 | 12 | 10 | 78 | 2 | 15 | 83 | 2 | 16 | 83 |
Svédország | m | m | m | 29 | 56 | 15 | 27 | 15 | 58 | 4 | 29 | 67 | 1 | 12 | 88 |
Svájc | 44 | 36 | 20 | 51 | 39 | 10 | 73 | 14 | 13 | 15 | 51 | 35 | 59 | 22 | 19 |
Országok átlaga | 28 | 28 | 36 | 43 | 39 | 18 | 26 | 20 | 54 | 5 | 29 | 66 | 10 | 23 | 68 |
Hollandia1 | 20 | 25 | 55 | 17 | 52 | 31 | m | m | m | m | m | m | 14 | 24 | 62 |
Informális tanácsadást nyújtanak | Az iskola meghívja a munkaadókat vagy a gyakorlati szakembereket az iskolába beszélgetni a tanulókkal | Az iskola meghívja a felsőoktatási intézmények képviselőit az iskolába beszélgetni a tanulókkal | Az iskola látogatásokat szervez a tanulók számára foglalkoztatási szervekhez és/vagy tanácsadó szolgáltatásokhoz | Az iskola látogatásokat szervez a tanulók számára felsőoktatási intézményekbe | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | Soha | Néha | Mindig | |
Belgium (Fl.) | 3 | 39 | 58 | 27 | 42 | 31 | 50 | 27 | 23 | 29 | 27 | 44 | 58 | 29 | 13 |
Dánia | 17 | 56 | 27 | 11 | 49 | 40 | 13 | 36 | 51 | 47 | 30 | 23 | 22 | 40 | 38 |
Finnország | 5 | 45 | 50 | 7 | 53 | 40 | 9 | 38 | 53 | 6 | 46 | 48 | 13 | 49 | 38 |
Franciaország | 2 | 42 | 55 | 11 | 49 | 40 | 23 | 41 | 35 | 28 | 42 | 30 | 52 | 34 | 13 |
Magyarország | 21 | 16 | 63 | 18 | 31 | 51 | 39 | 27 | 34 | 29 | 31 | 41 | 25 | 24 | 51 |
Írország | 5 | 28 | 68 | 3 | 35 | 62 | 5 | 30 | 64 | 13 | 39 | 48 | 5 | 29 | 66 |
Olaszország | 12 | 31 | 56 | 9 | 49 | 42 | 18 | 43 | 38 | 20 | 44 | 36 | 31 | 38 | 31 |
Korea | 7 | 62 | 31 | 38 | 53 | 9 | 27 | 67 | 6 | 45 | 48 | 6 | 23 | 67 | 10 |
Mexikó | 10 | 37 | 53 | 11 | 44 | 45 | 8 | 32 | 60 | 15 | 44 | 41 | 14 | 41 | 45 |
Norvégia | 2 | 57 | 41 | 20 | 49 | 31 | 19 | 36 | 45 | 73 | 20 | 7 | 32 | 48 | 20 |
Portugália | 2 | 32 | 67 | 25 | 52 | 23 | 27 | 53 | 20 | 26 | 55 | 19 | 20 | 57 | 22 |
Spanyolország | 13 | 48 | 39 | 23 | 47 | 30 | 21 | 49 | 30 | 27 | 46 | 26 | 21 | 40 | 39 |
Svédország | 7 | 53 | 39 | 6 | 54 | 40 | 9 | 46 | 45 | 32 | 32 | 36 | 14 | 38 | 49 |
Svájc | 11 | 56 | 34 | 41 | 42 | 16 | 38 | 43 | 18 | 58 | 25 | 17 | 37 | 38 | 24 |
Országok átlaga | 8 | 43 | 49 | 18 | 46 | 36 | 22 | 41 | 37 | 32 | 38 | 30 | 26 | 41 | 33 |
Hollandia1 | m | m | m | 35 | 47 | 18 | 17 | 46 | 36 | 37 | 38 | 25 | 10 | 13 | 77 |
Forrás: OECD ISUSS-adatbázis, 2003.
1. Az ország nem teljesítette a nemzetközi mintaválasztási követelményeket. A közölt adatok súlyozatlanok.
m = az adat nem elérhető