wadmin | 2009. jún. 17.

9. Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények

9.1. táblázat
Családi háttérindexek* átlagos értékei az általános iskola 6. évfolyamán a háttérindexek szerinti kvintilisekben településtípus szerint, 2004 (%)

A családi háttérindex szórásának kvintilisei Budapest Megye-
székhely
Város Község Összesen
0–19,9 (homogén) 0,96 0,64 0,33 –0,18 0,50
20–39,9 0,63 0,53 0,19 –0,26 0,19
40–59,9 0,45 0,33 0,08 –0,26 0,08
60–79,9 0,35 0,23 –0,01 –0,31 –0,04
80–100 (heterogén) 0,24 –0,01 –0,20 –0,42 –0,23
Összesen 0,66 0,42 0,06 –0,30 0,11

Forrás: A 2004. évi Országos kompetenciamérés adatbázisa alapján Horn Dániel számításai
* A családi háttérindex a gyerekek szüleinek iskolázottsága, munkavállalási státusa és otthoni anyagi javai alapján készült 0 átlagú és 1 szórású index. Azaz a negatív indexű tanulók szocioökonómiai státusa átlag alatti, míg a pozitívak átlag felettiek. A tanulók körülbelül 74%-a található a –1 és +1 közötti tartományban, míg további kb. 11-11% az 1-től 2-ig, illetve a –1-től –2-ig tartó intervallumokban.

9.2. táblázat
A 6. és a 10. évfolyamon tanulók átlagteljesítménye településtípusonként, 2004 (standard pontszám)

Település típusa Matematika Szövegértés
Budapest 508,8 512,0
Megyeszékhely 498,4 501,3
Város 473,4 479,9
Község 438,3 444,3

Forrás: A 2004. évi Országos kompetenciamérés adatbázisa alapján Horn Dániel számításai

9.3. táblázat
A 6. évfolyamosok matematikateljesítménye településtípusonként, 2004

Település típusa Családi háttérrel kiigazítva* Nyers kompe-
tenciapont*
Családi háttérrel kiigazítva (szórás) Nyers kompe-
tenciapont (szórás)
Budapest 4,91 37,96 85,46 96,57
Megyeszékhely 6,78 26,91 86,18 98,85
Város –2,70 3,80 87,44 98,91
Község –6,92 –19,02 86,74 97,16

Forrás: A 2004. évi Országos kompetenciamérés adatbázisa alapján Horn Dániel számításai
* Országos átlag 0 pont.
Megjegyzés: A nyers kompetenciapont a tanulók által elért pontszámok településtípusonkénti átlaga, a könnyebb érthetőség és összehasonlíthatóság miatt az eredeti 500 pontos országos átlagot 0-ra módosítottuk. A családi háttérrel kiigazított kompetenciapont azt mutatja, hogy átlagosan mennyivel ért el többet/kevesebbet az adott településtípusú iskolában tanuló diák, mint a bárhol máshol lakó, hasonló családi státussal rendelkező társai. Másképpen fogalmazva azt mutatja, hogy mekkora lenne a tanulók teljesítménye közötti eltérés a különböző településtípusokon, amennyiben azt feltételezzük, hogy mindenhol hasonló iskolázottságúak a szülők. Fontos hangsúlyozni, hogy a családi státuson kívül még számos olyan jellemző mentén különböznek a települések – mint például a település jövedelme, az iskolák felszereltsége vagy akár a tanulók által elérhető kulturális javak mennyisége és minősége –, amelyeket nem vettünk figyelembe, és amelyek szignifikánsan befolyásolhatják, várhatóan csökkenthetik a települések között fennálló különbségeket.

9.4. táblázat
Kilencedikes szakiskolások és szakközépiskolások szüleinek legmagasabb iskolai végzettsége, 2002/03

Megnevezés Édesanya Édesapa
Maximum 8 általános iskola Szak-
munkás-
képző
Érettségi Diploma Maximum 8 általános iskola Szak-
munkás-
képző
Érettségi Diploma
Szakiskolások 34,7 33,6 26,7 5,1 23,2 51,7 21,3 3,9
Középiskolások 9,6 20,1 43,2 27,2 5,2 35,7 36,1 22,9

Forrás: Mártonfi, 2006b

9.5. táblázat
A tanulók nemek szerinti aránya a közép- és felsőoktatás nappali tagozatán, 1960/61, 1970/71, 1980/81, valamint 1990/91 és 2004/05 között (%)

Tanév Szakmunkásképző/
szakiskola
Gimnázium Szakközépiskola Felsőoktatási intézmények
férfi férfi férfi férfi
1960/61 15,5 84,5 59,4 40,6 43,1 56,9 37,9 62,1
1970/71 24,6 75,4 66,9 33,1 48,6 51,4 44,7 55,3
1980/81 32,3 67,7 65,2 34,8 51,6 48,4 49,9 50,1
1990/91 34,9 65,1 66,4 33,6 51,0 49,0 48,8 51,2
1991/92 37,8 62,2 65,7 34,3 66,6 33,4 49,0 51,0
1992/93 38,7 61,3 64,8 35,2 66,9 33,1 50,0 50,0
1993/94 39,6 60,4 63,5 36,5 68,1 31,9 51,6 48,4
1994/95 40,0 60,0 62,4 37,6 66,2 33,8 50,7 49,3
1995/96 39,9 60,1 61,7 38,3 64,3 35,7 51,5 48,5
1996/97 39,5 60,5 60,7 39,3 62,9 37,1 51,8 48,2
1997/98 38,9 61,1 60,4 39,6 49,8 50,2 52,1 47,9
1998/99 38,6 61,4 59,8 40,2 49,5 50,5 52,9 47,1
1999/00 38,2 61,8 59,4 40,6 49,0 51,0 53,4 46,6
2000/01 38,2 61,8 59,2 40,8 49,1 50,9 53,3 46,7
2001/02 38,5 61,5 59,1 40,9 49,0 51,0 53,6 46,4
2002/03 38,0 62,0 59,1 40,9 48,6 51,4 53,7 46,3
2003/04 37,7 62,3 58,9 41,1 47,5 52,5 53,7 46,3
2004/05 37,8 62,2 58,6 41,4 47,5 52,5 54,3 45,7

Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 alapján Garami Erika számításai

9.6. táblázat
A nemzetiségi oktatás adatai*, 2001/02–2004/05

Tanév Nemzetiségi oktatást (is) folytató Az összes tanulóból
intéz-
mény
peda-
gógus
iskolában tanulók horvát német román szerb szlovák szlovén egyéb**
Óvoda
2001/02 348 n. a. 18 015 1 380 13 423 495 370 1 960 312 75
2002/03 407 1 290 18 054 1 161 13 333 425 236 2 783 74 42
2003/04 487 395 19 623 1 324 14 547 462 235 2 954 71 0
2004/05 555 2 599 19 577 1 182 14 735 445 253 2 755 98 109
Általános iskola
2001/02 431 n. a. 46 189 1 527 39 692 824 476 3 269 251 150
2002/03 478 2 562 48 182 2 033 41 026 1 047 274 3 642 94 66
2003/04 545 1 953 55 002 2 350 46 665 1 014 221 4 588 96 68
2004/05 608 4 615 55 078 2 304 46 722 1 110 190 4 498 87 167
Középiskola***
2001/02 30 n. a. 3 940 179 3 286 177 110 160 12 16
2002/03 33 225 3 613 219 2 945 193 106 138 12 n. a.
2003/04 34 226 3 478 217 2 819 201 99 124 18 n. a.
2004/05 40 300 3 409 196 2 641 187 110 134 23 118

Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv, 2004/2005; OM 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai. Az 1990–2000 közötti adatokról lásd Jelentés…, 2000.
* A tanulók száma a nappali tagozaton tanulókét mutatja, a pedagógusok száma az adott feladatellátási helyen nemzetiségi, etnikai kisebbségi oktatásban is foglalkoztatott pedagógusokra vonatkozik, az intézmények száma pedig azt mutatja, hány olyan intézmény van az adott tanévben, ahol nemzetiségi, etnikai kisebbségi oktatással is foglalkoznak.
** A cigány kisebbségi oktatás nélkül.
*** Gimnáziumi és szakközépiskolai feladatellátási hely értendő alatta.

9.7. táblázat
Nemzetiségi, etnikai kisebbségi nevelés, oktatás az általános iskolai feladatellátási helyeken, nappali tagozaton, 1999/00 és 2004/05 között

Évek Anyanyelvű oktatásban vesz részt Kétnyelvű kisebbségi oktatásban vesz részt Nyelvoktató kisebbségi oktatásban vesz részt Tanulók száma összesen Cigány kisebbségi oktatásban részt vevők**
1999/00 1 760 5 779 47 474 55 013 40 209
2001/02* 46 189 24 268
2002/03 367 5 074 42 820 48 261 22 502
2003/04 767 7 255 46 980 55 002 27 259
2004/05 732 7 285 47 061 55 078 31 503

Forrás: OM 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai. Az 1990–1999 közötti adatokról lásd Jelentés…, 2003.** Ebben a tanévben azért közöljük csak a tanulók összlétszámát, mert kitöltési hibák miatt az egyes kategóriákra kapott értékek nem megbízhatóak.
** Az éves oktatásstatisztikai jelentések az 1997/98-as tanévtől tartják nyilván a nemzetiségi oktatás keretében a „cigány felzárkóztató programban” részt vevő tanulók számát. Viszont adatok az 1999/00-res tanévtől állnak rendelkezésre. Az összehasonlíthatóság kedvéért táblázatunkban ezt az adatot közöljük. Ez az adat viszont nem tekinthető hivatalos adatnak, mivel az OM egyetlen hivatalos kiadványában sem szerepel.

9.8. táblázat
Letelepedési engedélyért folyamodott bevándorlók a küldő ország szerint, 2002–2005


2002 2003 2004 2005
Románia 3 020 5 233 6 344 5 955
Ukrajna 502 1 032 1 093 1 062
Szerbia-Montenegró 295 392 597 555
Kína 122 313 441 718
Oroszország 53 126 143 128
Vietnám 58 64 84 192
USA 41 50 60 44
Egyéb 562 668 598 579
Összesen 4 653 7 878 9 360 9 233

Forrás: [online:] {http://www.bmbah.hu/statisztikak_ENG_9.xls}
és [online:] {http://www.bmbah.hu/statisztikak_ENG_30.xls}

9.9. táblázat
Magyarországon tanuló nem magyar állampolgárságú tanulók a feladatellátási hely típusa szerint,* 2001/02 és 2004/05 között

Évek/
országok
Magyar nemzetiségű tanulók Nem
magyar
nemzetiségű
tanulók
Össze-
sen
Ukrajna Románia Szerbia,
Monte-
negró
Szlo-
vákia
Szlo-
vénia
Horvát-
ország
EU-
ból
érkező
Más
ország-
ból
érkező
EU
-ból
érkező
Nem
EU-ból
érkező
Óvoda 2001/02 1 048 72 251 55 7 5 7 21 223 172 235
2002/03 1 554 100 351 65 8 3 9 104 235 146 533
2003/04 1 538 79 373 30 16 1 15 81 219 151 573
2004/05 1 608 69 396 29 13 2 7 120 198 199 575
Általános
iskola
2001/02 3 561 389 1 209 306 46 1 25 37 151 351 1 046
2002/03 5 002 476 1 600 307 48 3 23 232 276 452 1 585
2003/04 4 761 650 1 604 282 58 3 32 179 381 272 1 300
2004/05 4 577 455 1 562 222 76 4 19 146 347 410 1 336
Szakiskola 2001/02 632 91 381 49 63 0 4 5 8 28 3
2002/03 738 85 409 80 59 0 4 10 22 10 59
2003/04 883 146 458 73 65 1 21 7 36 7 69
2004/05 859 134 439 72 85 0 8 10 17 36 71
Speciális
szakiskola
2001/02 53 41 12 0 0 0 0 0 0 0 n. a.
2002/03 9 2 4 0 1 0 0 0 1 0 1
2003/04 28 5 12 0 4 0 0 1 1 0 5
2004/05 23 2 6 1 6 0 0 2 0 1 5
Gimnázium 2001/02 2 296 324 510 344 282 14 15 24 92 268 423
2002/03 2 664 351 583 291 249 3 12 59 286 109 721
2003/04 2 396 274 642 257 302 29 24 63 154 173 478
2004/05 2 491 216 665 214 294 29 26 65 127 262 593
Szakközép-
iskola
2001/02 2 344 504 1 016 290 373 3 12 7 30 33 76
2002/03 2 795 530 1 206 265 386 14 17 26 37 97 217
2003/04 2 678 473 1 400 254 435 4 17 34 61 23 268
2004/05 2 862 450 1 072 295 464 2 19 36 48 114 362

Forrás: OM 2001/2002., 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
* Nappali és felnőttoktatás.

9.10. táblázat
Cigány és nem cigány gyerekek aránya a kisegítő osztályokban településtípusok szerint a kilencvenes években* (%)

Településtípus Cigány Nem cigány
Budapest 81,2 18,7
Megyeszékhely 92,1 7,8
Város 70,7 29,9
Község 90,5 9,4
Kisközség 95,5 4,4
Összesen 86,2 13,8

Forrás: Kende, 2001

* A forrásból az adatok eredete és ideje nem derül ki, a szövegkörnyezetből következtettünk az évtizedre.

9.11. táblázat
A roma tanulók általános iskola utáni továbbtanulásának változása az egyes programokon, 1993/94 és 2002/03 között (%)

Megnevezés 1993/94 1996/97 1997/98 1998/99 2000/01 2001/02 2002/03
Nem tanult tovább 49,8 16,5 16,1 14,9 9,9 10,2 8,1
Speciális szakiskola 9,4 8,6 10,4 9,4 5,5 5,4 6,2
szakiskola 30,2 61,6 57,5 56,5 62,8 63,6 63,8
Szakközépiskola 10,0 9,3 12,0 15,4 16,2 16,3 15,9
Gimnázium 0,6 3,7 3,8 3,6 5,6 4,4 5,9
Összesen 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0
N 166 168 176 182 419 430 452

Forrás: Havas–Liskó, 2004

9.12. táblázat
A különböző roma arányú osztályok előfordulása, 2000 és 2004

Megnevezés Az osztályok száma % Az osztályok száma %
2000 2004
Homogén nem roma osztályok 161 5,6 932 10,1
A roma tanulók aránya 0,1–25 százalék között 863 30,0 2 824 30,6
A roma tanulók aránya 25,1–50 százalék között 890 30,9 2 410 26,1
A roma tanulók aránya 50,1–75 százalék között 397 13,8 1 191 12,9
A roma tanulók aránya 75,1–99,9 között 258 9,0 620 6,7
Homogén roma osztályok 306 10,6 1 253 13,6
Osztályok összesen 2 875 100,0 9 227 100,0

Forrás: Havas–Liskó, 2004

9.13. táblázat
A cigány és nem cigány gyerekek együtt történő oktatásáról alkotott vélemények, 2005 (N=923)


A közös osztály a nem cigány gyerekek számára
inkább rossz inkább jó összesen
A közös osztály a cigány gyerekek számára inkább rossz 35,2 2,4 37,6
inkább jó 29,2 33,2 62,4
összesen 64,4 35,6 100

Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatás, 2005
A feltett kérdés: „Ha cigány gyerekek és nem cigány gyerekek egy osztályba járnak, az Ön szerint…?”
Megjegyzés: A kérdésekre 4 választ lehetett adni (nagyon jó – inkább jó – inkább rossz – nagyon rossz), de mivel a szélső kategóriákra kevés válasz érkezett, és a táblázat így közérthetőbb, a nagyon jó és inkább jó, valamint a nagyon rossz és inkább rossz kategóriákat összevontuk.

9.14. táblázat
A fogyatékosok megoszlása a fogyatékosság jellege szerint, 1990 és 2001 (%)

A fogyatékosság típusa 1990 2001
Mozgássérült 29,9 36,4
Alsó, felső végtag hiánya 2,6
Egyéb testi fogyatékos 9,7 4,6
Gyengénlátó 11,8 9,6
Egyik szemére nem lát 4,8 3,2
Vak 2,1 1,6
Értelmi fogyatékos 19,5 9,9
Nagyothalló 10,9 7,7
Siket, siketnéma, néma 2,1 1,5
Beszédhibás 2,3 1,3
Egyéb 6,7 21,6

Forrás: Népszámlálás 2001/12, 2003

9.15. táblázat
A tanulók fogyatékosság szerinti nyitó adatai az általános iskolai feladatellátási helyeken,* nappali tagozaton, 2001/02–2004/05

Megnevezés 2001/02 2002/03 2003/04 2004/05
Enyhén értelmi fogyatékos 31 765 31 332 30 515 28 450
Középsúlyos értelmi fogyatékos 3 834 3 850 3 695 3 863
Nagyothalló 364 569 563 597
Siket 402 386 359 358
Gyengénlátó 308 227 272 296
Vak 102 111 109 104
Mozgássérült 392 387 504 481
Beszédfogyatékos 1 143 1 121 1 345 1 291
Enyhén értelmi fogyatékos, gyengénlátó 151 130 188 118
Enyhén értelmi fogyatékos, vak 30 36 32 38
Enyhén értelmi fogyatékos, nagyothalló 167 67 133 133
Enyhén értelmi fogyatékos, siket 75 67 53 45
Enyhén értelmi fogyatékos, mozgássérült 275 317 263 271
Középsúlyos értelmi fogyatékos, vak 51 35 37 34
Középsúlyos értelmi fogyatékos, siket 33 29 34 30
Középsúlyos értelmi fogyatékos, mozgássérült 83 131 121 124
Siket-vak 5 5 10 13
Autista 420 514 564 597
Diszlexia, egyéb részképességzavar 5 319 8 745 12 079 16 550
Súlyos magatartási, tanulási zavar 1 262 1 923 3 181 3 529
Összesen 46 181 49 982 54 057 56 922
Összes tanuló száma 944 244 930 386 909 769 887 785
Összes tanulón belül a fogyatékosok aránya (%) 4,9 5,4 5,9 6,4

Forrás: OM 2001/02, 2002/03, 2003/2004, valamint 2004/2005-ös oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
* Mind a gyógypedagógiai tanterv szerint oktatott, mind az integráltan nevelt gyerekeket beleértve.

9.16. táblázat
Diákok száma és aránya, akik után a képességkibontakoztató és integrációs normatívát igényelték az általános iskola 1. és 5. évfolyamán, 2003/04 és 2004/05

Megnevezés 2003/04. szeptember 2004/05. szeptember
Integrációs normatíva igénylése az 1. és az 5. évfolyamon 9 935 17 539
Integrációs normatíva igénylése a tanulók százalékában 4,5 8,2
Képességkibontakoztató normatíva igénylése 28 307 31 936
Képességkibontakoztató normatíva igénylése a tanulók százalékában 12,8 14,9
Összes gyermek ezeken az évfolyamokon 220 528 214 460

Forrás: Szira, 2005a

9.17. táblázat
Gyógypedagógiai oktatást folytató intézmények alapadatai*, 2001/02 és 2004/05 között

Megnevezés 2001/02 2002/03 2003/04 2004/05
Gyógypedagógiai oktatást folytató intézmények száma 880 878 877 847
Gyógypedagógiai oktatást folytató feladatellátási helyek száma 937 929 924 892
Gyógypedagógiai oktatásban, nappali tagozaton részt vevő gyerekek száma 58 510 64 162 70 497 74 477
ebből: gyógypedagógiai tanterv szerint tanulók száma 45 890 46 034 45 518 43 219
ebből integráltan nevelt gyerekek száma 12 620 18 128 24 979 31 258
Gyógypedagógiai oktatásban főállású pedagógusok száma összesen 7 648 8 465 8 306 11 035
Gyógypedagógiai oktatásban óvodai csoportok és iskola osztályok száma összesen 4 594 4 420 4 415 4 252

Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005
* A következő feladatellátási helyeken: óvoda, általános iskola, szakiskola, speciális szakiskola, gimnázium, szakközépiskola.

9.18. táblázat
A HEFOP 2.1 intézkedés 2004-es és 2005-ös pályázatainak adatai

Pályázat megnevezése Beér-
kezett pályá-
zatok
Igényelt támogatás IH által támo-
gatott pályá-
zat
Megítélt támogatás Támo-
gatott pályá-
zatok aránya, %
2004
2.1.2 Sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelésének támogatása intézményi együttműködés keretében 55 942 318 417 8 300 059 041 15
2.1.3 A hátrányos helyzetű tanulók integrációs felkészítésének támogatása 81 1 174 502 246 32 473 694 426 40
2.1.4 Modellértékű tanoda típusú (extrakurrikuláris) tevékenységek támogatása 92 1 328 704 272 23 335 843 868 25
Összesen 228 3 445 524 935 63 1 109 597 335 28
2005
2.1.4 Modellértékű tanoda típusú (extrakurrikuláris) tevékenységek támogatása 103 1 907 836 781 27 506 805 421 26
2.1.5 Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése 49 533 023 866 3 47 958 605 6
2.1.7 Iskolai szegregáció csökkentése 8 388 381 300 0 0 0
2.1.8 Egyiskolás települések többségében halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat oktató iskoláinak fejlesztése 98 1 376 602 187 38 529 612 642 39
2.1.6 Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése 76 2 625 513 232 20 696 540 729 26
Összesen 334 6 831 357 366 88 1 780 917 397 26

Forrás: Nemzeti Fejlesztési Hivatal, Egységes Monitoring Információs Rendszer (EMIR); [online] {http://www.nfh.hu}

Tags: 
Prefix: 

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.