9. Oktatási egyenlőtlenségek és speciális igények
9.1. táblázat
Családi háttérindexek* átlagos értékei az általános iskola 6. évfolyamán a háttérindexek szerinti kvintilisekben településtípus szerint, 2004 (%)
A családi háttérindex szórásának kvintilisei | Budapest | Megye- székhely |
Város | Község | Összesen |
---|---|---|---|---|---|
0–19,9 (homogén) | 0,96 | 0,64 | 0,33 | –0,18 | 0,50 |
20–39,9 | 0,63 | 0,53 | 0,19 | –0,26 | 0,19 |
40–59,9 | 0,45 | 0,33 | 0,08 | –0,26 | 0,08 |
60–79,9 | 0,35 | 0,23 | –0,01 | –0,31 | –0,04 |
80–100 (heterogén) | 0,24 | –0,01 | –0,20 | –0,42 | –0,23 |
Összesen | 0,66 | 0,42 | 0,06 | –0,30 | 0,11 |
Forrás: A 2004. évi Országos kompetenciamérés adatbázisa alapján Horn Dániel számításai
* A családi háttérindex a gyerekek szüleinek iskolázottsága, munkavállalási státusa és otthoni anyagi javai alapján készült 0 átlagú és 1 szórású index. Azaz a negatív indexű tanulók szocioökonómiai státusa átlag alatti, míg a pozitívak átlag felettiek. A tanulók körülbelül 74%-a található a –1 és +1 közötti tartományban, míg további kb. 11-11% az 1-től 2-ig, illetve a –1-től –2-ig tartó intervallumokban.
9.2. táblázat
A 6. és a 10. évfolyamon tanulók átlagteljesítménye településtípusonként, 2004 (standard pontszám)
Település típusa | Matematika | Szövegértés |
---|---|---|
Budapest | 508,8 | 512,0 |
Megyeszékhely | 498,4 | 501,3 |
Város | 473,4 | 479,9 |
Község | 438,3 | 444,3 |
Forrás: A 2004. évi Országos kompetenciamérés adatbázisa alapján Horn Dániel számításai
9.3. táblázat
A 6. évfolyamosok matematikateljesítménye településtípusonként, 2004
Település típusa | Családi háttérrel kiigazítva* | Nyers kompe- tenciapont* |
Családi háttérrel kiigazítva (szórás) | Nyers kompe- tenciapont (szórás) |
---|---|---|---|---|
Budapest | 4,91 | 37,96 | 85,46 | 96,57 |
Megyeszékhely | 6,78 | 26,91 | 86,18 | 98,85 |
Város | –2,70 | 3,80 | 87,44 | 98,91 |
Község | –6,92 | –19,02 | 86,74 | 97,16 |
Forrás: A 2004. évi Országos kompetenciamérés adatbázisa alapján Horn Dániel számításai
* Országos átlag 0 pont.
Megjegyzés: A nyers kompetenciapont a tanulók által elért pontszámok településtípusonkénti átlaga, a könnyebb érthetőség és összehasonlíthatóság miatt az eredeti 500 pontos országos átlagot 0-ra módosítottuk. A családi háttérrel kiigazított kompetenciapont azt mutatja, hogy átlagosan mennyivel ért el többet/kevesebbet az adott településtípusú iskolában tanuló diák, mint a bárhol máshol lakó, hasonló családi státussal rendelkező társai. Másképpen fogalmazva azt mutatja, hogy mekkora lenne a tanulók teljesítménye közötti eltérés a különböző településtípusokon, amennyiben azt feltételezzük, hogy mindenhol hasonló iskolázottságúak a szülők. Fontos hangsúlyozni, hogy a családi státuson kívül még számos olyan jellemző mentén különböznek a települések – mint például a település jövedelme, az iskolák felszereltsége vagy akár a tanulók által elérhető kulturális javak mennyisége és minősége –, amelyeket nem vettünk figyelembe, és amelyek szignifikánsan befolyásolhatják, várhatóan csökkenthetik a települések között fennálló különbségeket.
9.4. táblázat
Kilencedikes szakiskolások és szakközépiskolások szüleinek legmagasabb iskolai végzettsége, 2002/03
Megnevezés | Édesanya | Édesapa | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Maximum 8 általános iskola | Szak- munkás- képző |
Érettségi | Diploma | Maximum 8 általános iskola | Szak- munkás- képző |
Érettségi | Diploma | |
Szakiskolások | 34,7 | 33,6 | 26,7 | 5,1 | 23,2 | 51,7 | 21,3 | 3,9 |
Középiskolások | 9,6 | 20,1 | 43,2 | 27,2 | 5,2 | 35,7 | 36,1 | 22,9 |
Forrás: Mártonfi, 2006b
9.5. táblázat
A tanulók nemek szerinti aránya a közép- és felsőoktatás nappali tagozatán, 1960/61, 1970/71, 1980/81, valamint 1990/91 és 2004/05 között (%)
Tanév | Szakmunkásképző/ szakiskola |
Gimnázium | Szakközépiskola | Felsőoktatási intézmények | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
nő | férfi | nő | férfi | nő | férfi | nő | férfi | |
1960/61 | 15,5 | 84,5 | 59,4 | 40,6 | 43,1 | 56,9 | 37,9 | 62,1 |
1970/71 | 24,6 | 75,4 | 66,9 | 33,1 | 48,6 | 51,4 | 44,7 | 55,3 |
1980/81 | 32,3 | 67,7 | 65,2 | 34,8 | 51,6 | 48,4 | 49,9 | 50,1 |
1990/91 | 34,9 | 65,1 | 66,4 | 33,6 | 51,0 | 49,0 | 48,8 | 51,2 |
1991/92 | 37,8 | 62,2 | 65,7 | 34,3 | 66,6 | 33,4 | 49,0 | 51,0 |
1992/93 | 38,7 | 61,3 | 64,8 | 35,2 | 66,9 | 33,1 | 50,0 | 50,0 |
1993/94 | 39,6 | 60,4 | 63,5 | 36,5 | 68,1 | 31,9 | 51,6 | 48,4 |
1994/95 | 40,0 | 60,0 | 62,4 | 37,6 | 66,2 | 33,8 | 50,7 | 49,3 |
1995/96 | 39,9 | 60,1 | 61,7 | 38,3 | 64,3 | 35,7 | 51,5 | 48,5 |
1996/97 | 39,5 | 60,5 | 60,7 | 39,3 | 62,9 | 37,1 | 51,8 | 48,2 |
1997/98 | 38,9 | 61,1 | 60,4 | 39,6 | 49,8 | 50,2 | 52,1 | 47,9 |
1998/99 | 38,6 | 61,4 | 59,8 | 40,2 | 49,5 | 50,5 | 52,9 | 47,1 |
1999/00 | 38,2 | 61,8 | 59,4 | 40,6 | 49,0 | 51,0 | 53,4 | 46,6 |
2000/01 | 38,2 | 61,8 | 59,2 | 40,8 | 49,1 | 50,9 | 53,3 | 46,7 |
2001/02 | 38,5 | 61,5 | 59,1 | 40,9 | 49,0 | 51,0 | 53,6 | 46,4 |
2002/03 | 38,0 | 62,0 | 59,1 | 40,9 | 48,6 | 51,4 | 53,7 | 46,3 |
2003/04 | 37,7 | 62,3 | 58,9 | 41,1 | 47,5 | 52,5 | 53,7 | 46,3 |
2004/05 | 37,8 | 62,2 | 58,6 | 41,4 | 47,5 | 52,5 | 54,3 | 45,7 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 alapján Garami Erika számításai
9.6. táblázat
A nemzetiségi oktatás adatai*, 2001/02–2004/05
Tanév | Nemzetiségi oktatást (is) folytató | Az összes tanulóból | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
intéz- mény |
peda- gógus |
iskolában tanulók | horvát | német | román | szerb | szlovák | szlovén | egyéb** | |
Óvoda | ||||||||||
2001/02 | 348 | n. a. | 18 015 | 1 380 | 13 423 | 495 | 370 | 1 960 | 312 | 75 |
2002/03 | 407 | 1 290 | 18 054 | 1 161 | 13 333 | 425 | 236 | 2 783 | 74 | 42 |
2003/04 | 487 | 395 | 19 623 | 1 324 | 14 547 | 462 | 235 | 2 954 | 71 | 0 |
2004/05 | 555 | 2 599 | 19 577 | 1 182 | 14 735 | 445 | 253 | 2 755 | 98 | 109 |
Általános iskola | ||||||||||
2001/02 | 431 | n. a. | 46 189 | 1 527 | 39 692 | 824 | 476 | 3 269 | 251 | 150 |
2002/03 | 478 | 2 562 | 48 182 | 2 033 | 41 026 | 1 047 | 274 | 3 642 | 94 | 66 |
2003/04 | 545 | 1 953 | 55 002 | 2 350 | 46 665 | 1 014 | 221 | 4 588 | 96 | 68 |
2004/05 | 608 | 4 615 | 55 078 | 2 304 | 1 110 | 190 | 4 498 | 87 | 167 | |
Középiskola*** | ||||||||||
2001/02 | 30 | n. a. | 3 940 | 179 | 3 286 | 177 | 110 | 160 | 12 | 16 |
2002/03 | 33 | 225 | 3 613 | 219 | 2 945 | 193 | 106 | 138 | 12 | n. a. |
2003/04 | 34 | 226 | 3 478 | 217 | 2 819 | 201 | 99 | 124 | 18 | n. a. |
2004/05 | 40 | 300 | 3 409 | 196 | 2 641 | 187 | 110 | 134 | 23 | 118 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv, 2004/2005; OM 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai. Az 1990–2000 közötti adatokról lásd Jelentés…, 2000.
* A tanulók száma a nappali tagozaton tanulókét mutatja, a pedagógusok száma az adott feladatellátási helyen nemzetiségi, etnikai kisebbségi oktatásban is foglalkoztatott pedagógusokra vonatkozik, az intézmények száma pedig azt mutatja, hány olyan intézmény van az adott tanévben, ahol nemzetiségi, etnikai kisebbségi oktatással is foglalkoznak.
** A cigány kisebbségi oktatás nélkül.
*** Gimnáziumi és szakközépiskolai feladatellátási hely értendő alatta.
9.7. táblázat
Nemzetiségi, etnikai kisebbségi nevelés, oktatás az általános iskolai feladatellátási helyeken, nappali tagozaton, 1999/00 és 2004/05 között
Évek | Anyanyelvű oktatásban vesz részt | Kétnyelvű kisebbségi oktatásban vesz részt | Nyelvoktató kisebbségi oktatásban vesz részt | Tanulók száma összesen | Cigány kisebbségi oktatásban részt vevők** |
---|---|---|---|---|---|
1999/00 | 1 760 | 5 779 | 47 474 | 55 013 | 40 209 |
2001/02* | … | … | … | 46 189 | 24 268 |
2002/03 | 367 | 5 074 | 42 820 | 48 261 | 22 502 |
2003/04 | 767 | 7 255 | 46 980 | 55 002 | 27 259 |
2004/05 | 732 | 7 285 | 47 061 | 55 078 | 31 503 |
Forrás: OM 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai. Az 1990–1999 közötti adatokról lásd Jelentés…, 2003.** Ebben a tanévben azért közöljük csak a tanulók összlétszámát, mert kitöltési hibák miatt az egyes kategóriákra kapott értékek nem megbízhatóak.
** Az éves oktatásstatisztikai jelentések az 1997/98-as tanévtől tartják nyilván a nemzetiségi oktatás keretében a „cigány felzárkóztató programban” részt vevő tanulók számát. Viszont adatok az 1999/00-res tanévtől állnak rendelkezésre. Az összehasonlíthatóság kedvéért táblázatunkban ezt az adatot közöljük. Ez az adat viszont nem tekinthető hivatalos adatnak, mivel az OM egyetlen hivatalos kiadványában sem szerepel.
9.8. táblázat
Letelepedési engedélyért folyamodott bevándorlók a küldő ország szerint, 2002–2005
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | |
---|---|---|---|---|
Románia | 3 020 | 5 233 | 6 344 | 5 955 |
Ukrajna | 502 | 1 032 | 1 093 | 1 062 |
Szerbia-Montenegró | 295 | 392 | 597 | 555 |
Kína | 122 | 313 | 441 | 718 |
Oroszország | 53 | 126 | 143 | 128 |
Vietnám | 58 | 64 | 84 | 192 |
USA | 41 | 50 | 60 | 44 |
Egyéb | 562 | 668 | 598 | 579 |
Összesen | 4 653 | 7 878 | 9 360 | 9 233 |
Forrás: [online:] {http://www.bmbah.hu/statisztikak_ENG_9.xls}
és [online:] {http://www.bmbah.hu/statisztikak_ENG_30.xls}
9.9. táblázat
Magyarországon tanuló nem magyar állampolgárságú tanulók a feladatellátási hely típusa szerint,* 2001/02 és 2004/05 között
Évek/ országok |
Magyar nemzetiségű tanulók | Nem magyar nemzetiségű tanulók |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Össze- sen |
Ukrajna | Románia | Szerbia, Monte- negró |
Szlo- vákia |
Szlo- vénia |
Horvát- ország |
EU- ból érkező |
Más ország- ból érkező |
EU -ból érkező |
Nem EU-ból érkező |
||
Óvoda | 2001/02 | 1 048 | 72 | 251 | 55 | 7 | 5 | 7 | 21 | 223 | 172 | 235 |
2002/03 | 1 554 | 100 | 351 | 65 | 8 | 3 | 9 | 104 | 235 | 146 | 533 | |
2003/04 | 1 538 | 79 | 373 | 30 | 16 | 1 | 15 | 81 | 219 | 151 | 573 | |
2004/05 | 1 608 | 69 | 396 | 29 | 13 | 2 | 7 | 120 | 198 | 199 | 575 | |
Általános iskola |
2001/02 | 3 561 | 389 | 1 209 | 306 | 46 | 1 | 25 | 37 | 151 | 351 | 1 046 |
2002/03 | 5 002 | 476 | 1 600 | 307 | 48 | 3 | 23 | 232 | 276 | 452 | 1 585 | |
2003/04 | 4 761 | 650 | 1 604 | 282 | 58 | 3 | 32 | 179 | 381 | 272 | 1 300 | |
2004/05 | 4 577 | 455 | 1 562 | 222 | 76 | 4 | 19 | 146 | 347 | 410 | 1 336 | |
Szakiskola | 2001/02 | 632 | 91 | 381 | 49 | 63 | 0 | 4 | 5 | 8 | 28 | 3 |
2002/03 | 738 | 85 | 409 | 80 | 59 | 0 | 4 | 10 | 22 | 10 | 59 | |
2003/04 | 883 | 146 | 458 | 73 | 65 | 1 | 21 | 7 | 36 | 7 | 69 | |
2004/05 | 859 | 134 | 439 | 72 | 85 | 0 | 8 | 10 | 17 | 36 | 71 | |
Speciális szakiskola |
2001/02 | 53 | 41 | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n. a. |
2002/03 | 9 | 2 | 4 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | |
2003/04 | 28 | 5 | 12 | 0 | 4 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 5 | |
2004/05 | 23 | 2 | 6 | 1 | 6 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 | 5 | |
Gimnázium | 2001/02 | 2 296 | 324 | 510 | 344 | 282 | 14 | 15 | 24 | 92 | 268 | 423 |
2002/03 | 2 664 | 351 | 583 | 291 | 249 | 3 | 12 | 59 | 286 | 109 | 721 | |
2003/04 | 2 396 | 274 | 642 | 257 | 302 | 29 | 24 | 63 | 154 | 173 | 478 | |
2004/05 | 2 491 | 216 | 665 | 214 | 294 | 29 | 26 | 65 | 127 | 262 | 593 | |
Szakközép- iskola |
2001/02 | 2 344 | 504 | 1 016 | 290 | 373 | 3 | 12 | 7 | 30 | 33 | 76 |
2002/03 | 2 795 | 530 | 1 206 | 265 | 386 | 14 | 17 | 26 | 37 | 97 | 217 | |
2003/04 | 2 678 | 473 | 1 400 | 254 | 435 | 4 | 17 | 34 | 61 | 23 | 268 | |
2004/05 | 2 862 | 450 | 1 072 | 295 | 464 | 2 | 19 | 36 | 48 | 114 | 362 |
Forrás: OM 2001/2002., 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
* Nappali és felnőttoktatás.
9.10. táblázat
Cigány és nem cigány gyerekek aránya a kisegítő osztályokban településtípusok szerint a kilencvenes években* (%)
Településtípus | Cigány | Nem cigány |
---|---|---|
Budapest | 81,2 | 18,7 |
Megyeszékhely | 92,1 | 7,8 |
Város | 70,7 | 29,9 |
Község | 90,5 | 9,4 |
Kisközség | 95,5 | 4,4 |
Összesen | 86,2 | 13,8 |
Forrás: Kende, 2001
* A forrásból az adatok eredete és ideje nem derül ki, a szövegkörnyezetből következtettünk az évtizedre.
9.11. táblázat
A roma tanulók általános iskola utáni továbbtanulásának változása az egyes programokon, 1993/94 és 2002/03 között (%)
Megnevezés | 1993/94 | 1996/97 | 1997/98 | 1998/99 | 2000/01 | 2001/02 | 2002/03 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nem tanult tovább | 49,8 | 16,5 | 16,1 | 14,9 | 9,9 | 10,2 | 8,1 |
Speciális szakiskola | 9,4 | 8,6 | 10,4 | 9,4 | 5,5 | 5,4 | 6,2 |
szakiskola | 30,2 | 61,6 | 57,5 | 56,5 | 62,8 | 63,6 | 63,8 |
Szakközépiskola | 10,0 | 9,3 | 12,0 | 15,4 | 16,2 | 16,3 | 15,9 |
Gimnázium | 0,6 | 3,7 | 3,8 | 3,6 | 5,6 | 4,4 | 5,9 |
Összesen | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
N | 166 | 168 | 176 | 182 | 419 | 430 | 452 |
Forrás: Havas–Liskó, 2004
9.12. táblázat
A különböző roma arányú osztályok előfordulása, 2000 és 2004
Megnevezés | Az osztályok száma | % | Az osztályok száma | % |
---|---|---|---|---|
2000 | 2004 | |||
Homogén nem roma osztályok | 161 | 5,6 | 932 | 10,1 |
A roma tanulók aránya 0,1–25 százalék között | 863 | 30,0 | 2 824 | 30,6 |
890 | 30,9 | 2 410 | 26,1 | |
A roma tanulók aránya 50,1–75 százalék között | 397 | 13,8 | 1 191 | 12,9 |
A roma tanulók aránya 75,1–99,9 között | 258 | 9,0 | 620 | 6,7 |
Homogén roma osztályok | 306 | 10,6 | 1 253 | 13,6 |
Osztályok összesen | 2 875 | 100,0 | 9 227 | 100,0 |
Forrás: Havas–Liskó, 2004
9.13. táblázat
A cigány és nem cigány gyerekek együtt történő oktatásáról alkotott vélemények, 2005 (N=923)
A közös osztály a nem cigány gyerekek számára | ||||
---|---|---|---|---|
inkább rossz | inkább jó | összesen | ||
A közös osztály a cigány gyerekek számára | inkább rossz | 35,2 | 2,4 | 37,6 |
inkább jó | 29,2 | 33,2 | 62,4 | |
összesen | 64,4 | 35,6 | 100 |
Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatás, 2005
A feltett kérdés: „Ha cigány gyerekek és nem cigány gyerekek egy osztályba járnak, az Ön szerint…?”
Megjegyzés: A kérdésekre 4 választ lehetett adni (nagyon jó – inkább jó – inkább rossz – nagyon rossz), de mivel a szélső kategóriákra kevés válasz érkezett, és a táblázat így közérthetőbb, a nagyon jó és inkább jó, valamint a nagyon rossz és inkább rossz kategóriákat összevontuk.
9.14. táblázat
A fogyatékosok megoszlása a fogyatékosság jellege szerint, 1990 és 2001 (%)
A fogyatékosság típusa | 1990 | 2001 |
---|---|---|
Mozgássérült | 29,9 | 36,4 |
Alsó, felső végtag hiánya | – | 2,6 |
Egyéb testi fogyatékos | 9,7 | 4,6 |
Gyengénlátó | 11,8 | 9,6 |
Egyik szemére nem lát | 4,8 | 3,2 |
Vak | 2,1 | 1,6 |
Értelmi fogyatékos | 19,5 | 9,9 |
Nagyothalló | 10,9 | 7,7 |
Siket, siketnéma, néma | 2,1 | 1,5 |
Beszédhibás | 2,3 | 1,3 |
Egyéb | 6,7 | 21,6 |
Forrás: Népszámlálás 2001/12, 2003
9.15. táblázat
A tanulók fogyatékosság szerinti nyitó adatai az általános iskolai feladatellátási helyeken,* nappali tagozaton, 2001/02–2004/05
Megnevezés | 2001/02 | 2002/03 | 2003/04 | 2004/05 |
---|---|---|---|---|
Enyhén értelmi fogyatékos | 31 765 | 31 332 | 30 515 | 28 450 |
Középsúlyos értelmi fogyatékos | 3 834 | 3 850 | 3 695 | 3 863 |
Nagyothalló | 364 | 569 | 563 | 597 |
Siket | 402 | 386 | 359 | 358 |
Gyengénlátó | 308 | 227 | 272 | 296 |
Vak | 102 | 111 | 109 | 104 |
Mozgássérült | 392 | 387 | 504 | 481 |
Beszédfogyatékos | 1 143 | 1 121 | 1 345 | 1 291 |
Enyhén értelmi fogyatékos, gyengénlátó | 151 | 130 | 188 | 118 |
Enyhén értelmi fogyatékos, vak | 30 | 36 | 32 | 38 |
Enyhén értelmi fogyatékos, nagyothalló | 167 | 67 | 133 | 133 |
Enyhén értelmi fogyatékos, siket | 75 | 67 | 53 | 45 |
Enyhén értelmi fogyatékos, mozgássérült | 275 | 317 | 263 | 271 |
Középsúlyos értelmi fogyatékos, vak | 51 | 35 | 37 | 34 |
Középsúlyos értelmi fogyatékos, siket | 33 | 29 | 34 | 30 |
Középsúlyos értelmi fogyatékos, mozgássérült | 83 | 131 | 121 | 124 |
Siket-vak | 5 | 5 | 10 | 13 |
Autista | 420 | 514 | 564 | 597 |
Diszlexia, egyéb részképességzavar | 5 319 | 8 745 | 12 079 | 16 550 |
Súlyos magatartási, tanulási zavar | 1 262 | 1 923 | 3 181 | 3 529 |
Összesen | 46 181 | 49 982 | 54 057 | 56 922 |
Összes tanuló száma | 944 244 | 930 386 | 909 769 | 887 785 |
Összes tanulón belül a fogyatékosok aránya (%) | 4,9 | 5,4 | 5,9 | 6,4 |
Forrás: OM 2001/02, 2002/03, 2003/2004, valamint 2004/2005-ös oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
* Mind a gyógypedagógiai tanterv szerint oktatott, mind az integráltan nevelt gyerekeket beleértve.
9.16. táblázat
Diákok száma és aránya, akik után a képességkibontakoztató és integrációs normatívát igényelték az általános iskola 1. és 5. évfolyamán, 2003/04 és 2004/05
Megnevezés | 2003/04. szeptember | 2004/05. szeptember |
---|---|---|
Integrációs normatíva igénylése az 1. és az 5. évfolyamon | 9 935 | 17 539 |
Integrációs normatíva igénylése a tanulók százalékában | 4,5 | 8,2 |
Képességkibontakoztató normatíva igénylése | 28 307 | 31 936 |
Képességkibontakoztató normatíva igénylése a tanulók százalékában | 12,8 | 14,9 |
Összes gyermek ezeken az évfolyamokon | 220 528 | 214 460 |
Forrás: Szira, 2005a
9.17. táblázat
Gyógypedagógiai oktatást folytató intézmények alapadatai*, 2001/02 és 2004/05 között
Megnevezés | 2001/02 | 2002/03 | 2003/04 | 2004/05 |
---|---|---|---|---|
Gyógypedagógiai oktatást folytató intézmények száma | 880 | 878 | 877 | 847 |
Gyógypedagógiai oktatást folytató feladatellátási helyek száma | 937 | 929 | 924 | 892 |
Gyógypedagógiai oktatásban, nappali tagozaton részt vevő gyerekek száma | 58 510 | 64 162 | 70 497 | 74 477 |
ebből: gyógypedagógiai tanterv szerint tanulók száma | 45 890 | 46 034 | 45 518 | 43 219 |
ebből integráltan nevelt gyerekek száma | 12 620 | 18 128 | 24 979 | 31 258 |
Gyógypedagógiai oktatásban főállású pedagógusok száma összesen | 7 648 | 8 465 | 8 306 | 11 035 |
Gyógypedagógiai oktatásban óvodai csoportok és iskola osztályok száma összesen | 4 594 | 4 420 | 4 415 | 4 252 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005
* A következő feladatellátási helyeken: óvoda, általános iskola, szakiskola, speciális szakiskola, gimnázium, szakközépiskola.
9.18. táblázat
A HEFOP 2.1 intézkedés 2004-es és 2005-ös pályázatainak adatai
Pályázat megnevezése | Beér- kezett pályá- zatok |
Igényelt támogatás | IH által támo- gatott pályá- zat |
Megítélt támogatás | Támo- gatott pályá- zatok aránya, % |
---|---|---|---|---|---|
2004 | |||||
2.1.2 Sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelésének támogatása intézményi együttműködés keretében | 55 | 942 318 417 | 8 | 300 059 041 | 15 |
2.1.3 A hátrányos helyzetű tanulók integrációs felkészítésének támogatása | 81 | 1 174 502 246 | 32 | 473 694 426 | 40 |
2.1.4 Modellértékű tanoda típusú (extrakurrikuláris) tevékenységek támogatása | 92 | 1 328 704 272 | 23 | 335 843 868 | 25 |
Összesen | 228 | 3 445 524 935 | 63 | 1 109 597 335 | 28 |
2005 | |||||
2.1.4 Modellértékű tanoda típusú (extrakurrikuláris) tevékenységek támogatása | 103 | 1 907 836 781 | 27 | 506 805 421 | 26 |
2.1.5 Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése | 49 | 533 023 866 | 3 | 47 958 605 | 6 |
2.1.7 Iskolai szegregáció csökkentése | 8 | 388 381 300 | 0 | 0 | 0 |
2.1.8 Egyiskolás települések többségében halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat oktató iskoláinak fejlesztése | 98 | 1 376 602 187 | 38 | 529 612 642 | 39 |
2.1.6 Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése | 76 | 2 625 513 232 | 20 | 696 540 729 | 26 |
Összesen | 334 | 88 | 26 |
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Hivatal, Egységes Monitoring Információs Rendszer (EMIR); [online] {http://www.nfh.hu}