wadmin | 2009. jún. 17.

8. A közoktatás minősége és eredményessége

8.1. táblázat
A matematikaskálán mért teljesítmények varainciája az iskolák között és az iskolán belül, PISA-vizsgálat, 2003

Ország Iskolák közötti variancia Iskolán belüli variancia A tanuló és az iskola gazdasági, társadalmi és kulturális státusának indexe által magyarázott iskolák közötti variancia A tanuló és az iskola gazdasági, társadalmi és kulturális státusának indexe által magyarázott iskolán belüli variancia
Ausztrália 22,0 82,3 9,0 4,2
Ausztria 55,5 49,5 7,6 0,6
Belgium 59,9 66,7 17,7 4,4
Csehország 50,5 55,2 13,8 2,5
Dánia 13,1 84,2 7,7 9,7
Egyesült Államok 27,1 78,3 12,1 7,0
Finnország 3,9 77,3 0,9 7,9
Franciaország n. a. n. a. n. a. n. a.
Görögország 38,9 68,1 10,3 2,5
Hollandia 54,5 39,5 8,8 1,3
Izland 3,6 90,9 1,3 4,7
Írország 13,4 71,2 7,8 6,0
Japán 62,1 55,0 3,3 0,1
Kanada 15,1 72,6 4,7 4,2
Korea 42,0 58,2 7,7 1,1
Lengyelország 12,0 83,1 7,1 8,9
Luxemburg 31,2 67,6 9,3 3,0
Magyarország 66,0 47,3 45,6 1,0
Mexikó 29,1 44,8 4,2 0,3
Németország 56,4 52,6 14,1 2,2
Norvégia 6,5 91,7 2,7 11,1
Olaszország 56,8 52,0 6,6 0,7
Portugália 30,3 60,0 9,5 4,8
Spanyolország 17,2 70,2 6,4 4,1
Svájc 36,4 70,2 9,4 5,1
Svédország 10,9 92,8 4,7 11,2
Szlovákia 41,5 58,0 12,9 3,1
Törökország 68,7 56,5 10,1 0,7
Új-Zéland 20,1 90,3 9,8 8,7
OECD-átlag 33,6 67,0 8,5 4,4

Forrás: Learning for…, 2004

8.2. táblázat
Az egyes évfolyamok tanulóinak megoszlása az egyes teljesítményszinteken, 2004 (%)

6. évfolyam 8. évfolyam 10. évfolyam
Matematika
1. szint alatt 14 13 8
1. szint 29 26 27
2. szint 32 33 35
3. szint 19 19 21
4. szint 6 9 9
Olvasás-szövegértés
1. szint alatt 4 11 6
1. szint 17 21 24
2. szint 29 31 36
3. szint 32 25 26
4. szint 18 12 8

Forrás: Az Országos kompetenciamérés 2004. évi adatbázisa alapján Horn Dániel számításai

8.3. táblázat
A különböző matematikai teljesítményszinteket elérő 15 éves tanulók aránya a 2003. évi PISA-vizsgálatban országok szerint (%)

Ország 1. szint alatt 1. szinten 2. szinten 3. szinten 4. szinten 5. szinten 6. szinten
358 pont alatt 358–420 pont 421–482 pont 483–544 pont 545–606 pont 607–668 pont 668 pont felett
Ausztrália 4,3 10,0 18,6 24,0 23,3 14,0 5,8
Ausztria 5,6 13,2 21,6 24,9 20,5 10,5 3,7
Belgium 7,2 9,3 15,9 20,1 21,0 17,5 9,0
Csehország 5,0 11,6 20,1 24,3 20,8 12,9 5,3
Dánia 4,7 10,7 20,6 26,2 21,9 11,8 4,1
Egyesült Államok 10,2 15,5 23,9 23,8 16,6 8,0 2,0
Finnország 1,5 5,3 16,0 27,7 26,1 16,7 6,7
Franciaország 5,6 11,0 20,2 25,9 22,1 11,6 3,5
Görögország 17,8 21,2 26,3 20,2 10,6 3,4 0,6
Hollandia 2,6 8,4 18,0 23,0 22,6 18,2 7,3
Izland 4,5 10,5 20,2 26,1 23,2 11,7 3,7
Írország 4,7 12,1 23,6 28,0 20,2 9,1 2,2
Japán 4,7 8,6 16,3 22,4 23,6 16,1 8,2
Kanada 2,4 7,7 18,3 26,2 25,1 14,8 5,5
Korea 2,5 7,1 16,6 24,1 25,0 16,7 8,1
Lengyelország 6,8 15,2 24,8 25,3 17,7 7,8 2,3
Luxemburg 7,4 14,3 22,9 25,9 18,7 8,5 2,4
Magyarország 7,8 15,2 23,8 24,3 18,2 8,2 2,5
Mexikó 38,1 27,9 20,8 10,1 2,7 0,4 0,0
Németország 9,2 12,4 19,0 22,6 20,6 12,2 4,1
Norvégia 6,9 13,9 23,7 25,2 18,9 8,7 2,7
Olaszország 13,2 18,7 24,7 22,9 13,4 5,5 1,5
Portugália 11,3 18,8 27,1 24,0 13,4 4,6 0,8
Spanyolország 8,1 14,9 24,7 26,7 17,7 6,5 1,4
Svájc 4,9 9,6 17,5 24,3 22,5 14,2 7,0
Svédország 5,6 11,7 21,7 25,5 19,8 11,6 4,1
Szlovákia 6,7 13,2 23,5 24,9 18,9 9,8 2,9
Törökország 27,7 24,6 22,1 13,5 6,8 3,1 2,4
Új-Zéland 4,9 10,1 19,2 23,2 21,9 14,1 6,6
OECD összesen 11 14,6 21,2 22,4 17,6 9,6 3,5
OECD-átlag 8,2 13,2 21,1 23,7 19,1 10,6 4,0
Brazília 53,3 21,9 14,1 6,8 2,7 0,9 0,3
Hongkong, Kína 3,9 6,5 13,9 20,0 25,0 20,2 10,5
Indonézia 50,5 27,6 14,8 5,5 1,4 0,2 0,0
Lettország 7,6 16,1 25,5 26,3 16,6 6,3 1,6
Liechtenstein 4,8 7,5 17,3 21,6 23,2 18,3 7,3
Makaó, Kína 2,3 8,8 19,6 26,8 23,7 13,8 4,8
Oroszország 11,4 18,8 26,4 23,1 13,2 5,4 1,6
Szerbia 17,6 24,5 28,6 18,9 8,1 2,1 0,2
Thaiföld 23,8 30,2 25,4 13,7 5,3 1,5 0,2
Tunézia 51,1 26,9 14,7 5,7 1,4 0,2 0,0
Uruguay 26,3 21,8 24,2 16,8 8,2 2,3 0,5

Forrás: Learning for…, 2004,

8.4. táblázat
A nyolcadik évfolyamos tanulók átlagos természettudományi teljesítményei különböző országokban a PISA- és a TIMSS-vizsgálatokban, 2003 (standard pontszám)

Ország Természettudomány
PISA TIMSS (8. évfolyam)
Átlag Standard
hiba
Átlag Standard
hiba
Japán 548 (4,1) 552 (1,7)
Korea 538 (3,5) 558 (1,6)
Ausztrália 525 (2,1) 527 (3,8)
Hollandia 524 (3,1) 536 (3,1)
Új-Zéland 521 (2,4) 520 (5,0)
Belgium 509 (2,5) 516 (2,5)
Svédország 506 (2,7) 524 (2,4)
Magyarország 503 (2,8) 543 (2,8)
Szlovákia 495 (3,7) 517 (3,2)
Amerikai Egyesült Államok 491 (3,1) 527 (3,1)
Olaszország 486 (3,1) 491 (3,1)
Norvégia 484 (2,9) 494 (2,2)
Nemzetközi átlag 500 474

Forrás: Learning for…, 2004; Martin et al., 2004
Megjegyzés: A táblázatban csak azok az országok szerepelnek, amelyek mindkét felmérésben részt vettek.

8.5. táblázat
Az olvasásteljesítmény iskolák közötti varianciáját magyarázó különböző tényezők hatása, PISA 2000 (%)

Ország Diákjellemzők Iskola által nem befolyásolható tényezők Iskola által befolyásolható tényezők Nem magyarázott variancia
Albánia 38 43 4 15
Argentína 55 26 8 12
Ausztrália 48 25 7 20
Ausztria 56 19 8 17
Belgium 64 19 10 7
Brazília 55 20 7 19
Bulgária 22 56 9 13
Chile 65 20 6 9
Csehország 60 24 4 11
Dánia 57 7 8 28
Egyesült Államok 57 28 n. a. 16
Egyesült Királyság 33 35 11 21
Finnország 14 3 16 67
Franciaország n. a. n. a. n. a. n. a.
Görögország 55 11 6 28
Hollandia 72 17 3 7
Hongkong 21 28 32 19
Indonézia 36 17 11 35
Írország 40 33 2 25
Izland 20 2 25 53
Izrael 29 30 4 38
Japán n. a. n. a. n. a. n. a.
Macedón Köztársaság 44 27 17 12
Kanada 45 11 6 38
Korea 58 10 15 17
Lengyelország 50 16 15 19
Lettország 38 20 9 32
Liechtenstein n. a. n. a. n. a. n. a.
Luxemburg n. a. n. a. n. a. n. a.
Magyarország 39 42 5 14
Mexikó 53 28 5 14
Németország 36 44 7 12
Norvégia 36 7 12 45
Olaszország 29 29 14 27
Oroszország 14 29 12 45
Peru 54 25 4 17
Portugália 86 7 n 7
Spanyolország 43 18 5 34
Svájc 38 21 18 23
Svédország 60 11 8 21
Thaiföld 38 20 4 38
Új-Zéland 52 24 7 17
Országok átlaga 46 26 9 20
OECD-országok átlaga 50 24 8 19

Forrás: School Factors…, 2005

8.6. táblázat
Az érettségi változások egyes elemeinek ismertsége és megítélése a magyar felnőtt lakosság körében, 2005 (%, illetve átlag ötfokú skálán)

Változások Hallott róla (%) Megítélés (átlag)
Az érettségit minden tantárgy esetében közép- vagy emelt szinten lehet letenni (kétszintű vizsga). 87,5 4,06
Az emelt szintű érettségi eredményét kedvezőbben számítják be a felvételi pontszámba. 82,0 4,11
Az érettségi teljesítményeket nem helyi, hanem központi útmutató szerint értékelik (külső vizsga). 77,6 4,08
Az írásbelin minden gimnáziumban és szakközépiskolában azonos feladatokat oldanak meg a diákok (egységes vizsga). 74,1 4,05
Az egységes, külső érettségi vizsga eredményét a felsőoktatási intézmények elfogadják, így a felvételi vizsga megszűnt. 72,5 4,05
A sikeres emelt szintű idegen nyelvi érettségi az elért pontszámtól függően alap- vagy középfokú állami nyelvvizsgának számít. 72,2 4,28
A diákok minden tantárgynál maguk választhatják meg a vizsga szintjét. 71,6 4,03
Az új érettségi során elsősorban nem magukat az ismereteket, hanem azok alkalmazását, a diákok képességeit kérik számon. 59,3 3,89

Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatás, 2005
A feltett kérdés: „Hallott Ön az alábbi változásokról? Ön mennyire ért egyet az érettségi vizsga rendszerében és tartalmában bekövetkezett változásokkal? Kérem, osztályozzon 1-től 5-ig, ahol az 5-ös azt jelenti, hogy teljes mértékben egyetért a változással, az 1-es pedig azt, hogy egyáltalán nem!”

8.7. táblázat
Az új érettségi vizsga kötelező tárgyainak eredményei osztályzatban, a korábbi évekkel összehasonlítva

Átlag
2001–2003 évente átlagosan
Magyar nyelv és irodalom 3,40
Történelem 3,50
Matematika 3,17
Összes 2005-ben végzett diák
Magyar nyelv és irodalom 3,53
Történelem 3,75
Matematika 3,38

Forrás: Gyorsjelentés az érettségiről, 2005

8.8. táblázat
Az iskolák megoszlása az érettségiző tanulóik felvételi pontszámra átszámított eredménye alapján, emelt szintű matematika, (%)

Az emelt szintű érettségiből számolt felvételi pontszámok kerekített átlaga Iskola profilja
Általános iskola Gimnázium Szakközép-
iskola
Szakiskola Összesen
19 0,71 0,33 0,82 0,00 0,41
20 0,71 0,33 2,47 2,10 1,75
21 1,43 1,66 6,59 10,49 6,58
22 3,57 2,33 9,89 22,38 12,61
23 3,57 4,32 17,86 20,28 14,64
24 10,71 7,31 20,88 20,28 17,10
25 17,14 15,95 20,05 20,28 19,09
26 12,86 14,95 12,91 2,80 9,33
27 21,43 16,94 4,67 1,40 7,74
28 12,14 14,29 3,30 0,00 5,00
29 10,00 9,97 0,27 0,00 3,07
30 2,86 7,31 0,27 0,00 1,61
31 2,14 2,66 0,00 0,00 0,72
32 0,00 1,33 0,00 0,00 0,20
33 0,71 0,33 0,00 0,00 0,15
34 0,71 0,33 0,82 0,00 0,41
Összesen 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00
N 140 143 301 364 948

Forrás: A 2005. évi érettségi adatok alapján Horn Dániel számításai
Megjegyzés: A felvételi pontszámok minimuma 0, maximuma 37. Az iskola profilját az adott intézményben a legnépesebb program adja (például az lett általános iskola, ahol a diákok közül legtöbben e programot végzik, de van érettségiző évfolyam is).

8.9. táblázat
Az Országos kompetenciamérésen elért eredmények különböző középszintű érettségi eredményt elért iskolák esetében programtípusonként (standard pontszám)

Középszintű érettségi eredmény (%) Matematika Szövegértés Hozzáadott érték index
Gim-
názium
Szak-
közép-
iskola
Vegyes közép-
iskola
Gim-
názium
Szak-
közép-
iskola
Vegyes közép-
iskola
Gim-
názium
Szak-
közép-
iskola
Vegyes közép-
iskola
80% felett 634,23 564,17 619,1 588,2 1,10 0,73
70–79,9 579,89 575,4 561,63 584,7 568,68 566,0 0,74 0,21 0,53
60–69,9 526,91 538,4 518,93 544,7 532,32 529,6 0,45 0,15 0,13
50–59,9 485,61 489,5 491,16 501,0 489,47 503,1 0,12 –0,14 –0,10
40–49,9 455,08 466,7 465,13 471,6 461,69 464,3 –0,19 –0,32 –0,38
40% alatt 453,37 443,9 444,5 428,95 –0,16 –0,70
Összesen 550,31 494,7 503,99 559,6 491,64 513,6 0,56 –0,13 0,00

Forrás: Neuwirth, 2006
Megjegyzés: 2005. évi érettségi adatok és 2001/2002. évi kompetenciamérési adatok alapján.

8.10. táblázat
Az Országos kompetenciamérés hasznosságának megítélése az iskolaigazgatók körében, 2004

1 2 3 4 5 6 Összesen
Az egyes tantárgyi területek szempontjából
Válaszok száma 39 150 702 1217 1031 365 3504
Százalék 1,1 4,3 20,0 34,7 29,4 10,4 100,0
A mérési-értékelési kultúra megalapozása szempontjából
Válaszok száma 37 101 554 1061 1171 580 3504
Százalék 1,1 2,9 15,8 30,3 33,4 16,6 100,0

Forrás: Vári et al., 2005
Magyarázat: 1 = egyáltalán nem hasznos, 6 = rendkívül hasznos.

8.11. táblázat
A Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer használata az iskolákban, 2005

Kérdések/válaszok Az igazgatók válasza (%) (n=580)
A 2004/2005. tanévben, a rendeletben meghatározott tanulók esetében?
Igen 76
Nem 22
Nem tudja 2
A kötelező alkalmakon kívül is?
Minden tanévben 25
Használták, de nem minden tanévben 22
Nem 50
Nem tudja 3

Forrás: Az iskolai eredményesség vizsgálata, 2005
A feltett kérdés: „Használták-e a Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszert?”

Tags: 
Prefix: 

A honlapon található adatbázisban lévő tanulmányok, egyéb szellemi termékek, illetve szerzői művek (a továbbiakban: művek) jogtulajdonosa az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. A jogtulajdonos egyértelmű forrásmegjelölés mellett felhasználást enged a művekkel kapcsolatban oktatási, tudományos, kulturális célból. A jogtulajdonos a művek elektronikus továbbhasznosítását előzetes írásbeli engedélyéhez köti. A jogtulajdonos a művekkel kapcsolatos anyagi haszonszerzést kifejezetten megtiltja.