8. A közoktatás minősége és eredményessége
8.1. táblázat
A matematikaskálán mért teljesítmények varainciája az iskolák között és az iskolán belül, PISA-vizsgálat, 2003
Ország | Iskolák közötti variancia | Iskolán belüli variancia | A tanuló és az iskola gazdasági, társadalmi és kulturális státusának indexe által magyarázott iskolák közötti variancia | A tanuló és az iskola gazdasági, társadalmi és kulturális státusának indexe által magyarázott iskolán belüli variancia |
---|---|---|---|---|
Ausztrália | 22,0 | 82,3 | 9,0 | 4,2 |
Ausztria | 55,5 | 49,5 | 7,6 | 0,6 |
Belgium | 59,9 | 66,7 | 17,7 | 4,4 |
Csehország | 50,5 | 55,2 | 13,8 | 2,5 |
Dánia | 13,1 | 84,2 | 7,7 | 9,7 |
27,1 | 78,3 | 12,1 | 7,0 | |
Finnország | 3,9 | 77,3 | 0,9 | 7,9 |
Franciaország | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
Görögország | 38,9 | 68,1 | 10,3 | 2,5 |
Hollandia | 54,5 | 39,5 | 8,8 | 1,3 |
Izland | 3,6 | 90,9 | 1,3 | 4,7 |
Írország | 13,4 | 71,2 | 7,8 | 6,0 |
Japán | 62,1 | 55,0 | 3,3 | 0,1 |
Kanada | 15,1 | 72,6 | 4,7 | 4,2 |
Korea | 42,0 | 58,2 | 7,7 | 1,1 |
Lengyelország | 12,0 | 83,1 | 7,1 | 8,9 |
Luxemburg | 31,2 | 67,6 | 9,3 | 3,0 |
Magyarország | 66,0 | 47,3 | 45,6 | 1,0 |
Mexikó | 29,1 | 44,8 | 4,2 | 0,3 |
Németország | 56,4 | 52,6 | 14,1 | 2,2 |
Norvégia | 6,5 | 91,7 | 2,7 | 11,1 |
Olaszország | 56,8 | 52,0 | 6,6 | 0,7 |
Portugália | 30,3 | 60,0 | 9,5 | 4,8 |
Spanyolország | 17,2 | 70,2 | 6,4 | 4,1 |
Svájc | 36,4 | 70,2 | 9,4 | 5,1 |
Svédország | 10,9 | 92,8 | 4,7 | 11,2 |
Szlovákia | 41,5 | 58,0 | 12,9 | 3,1 |
Törökország | 68,7 | 56,5 | 10,1 | 0,7 |
Új-Zéland | 20,1 | 90,3 | 9,8 | 8,7 |
OECD-átlag | 33,6 | 67,0 | 8,5 | 4,4 |
Forrás: Learning for…, 2004
8.2. táblázat
Az egyes évfolyamok tanulóinak megoszlása az egyes teljesítményszinteken, 2004 (%)
6. évfolyam | 8. évfolyam | 10. évfolyam | ||
---|---|---|---|---|
Matematika | ||||
1. szint alatt | 14 | 13 | 8 | |
1. szint | 29 | 26 | 27 | |
2. szint | 32 | 33 | 35 | |
3. szint | 19 | 19 | 21 | |
4. szint | 6 | 9 | 9 | |
Olvasás-szövegértés | ||||
1. szint alatt | 4 | 11 | 6 | |
1. szint | 17 | 21 | 24 | |
2. szint | 29 | 31 | 36 | |
3. szint | 32 | 25 | 26 | |
4. szint | 18 | 12 | 8 |
Forrás: Az Országos kompetenciamérés 2004. évi adatbázisa alapján Horn Dániel számításai
8.3. táblázat
A különböző matematikai teljesítményszinteket elérő 15 éves tanulók aránya a 2003. évi PISA-vizsgálatban országok szerint (%)
Ország | 1. szint alatt | 1. szinten | 2. szinten | 3. szinten | 4. szinten | 5. szinten | 6. szinten |
---|---|---|---|---|---|---|---|
358 pont alatt | 358–420 pont | 421–482 pont | 483–544 pont | 545–606 pont | 607–668 pont | 668 pont felett | |
Ausztrália | 4,3 | 10,0 | 18,6 | 24,0 | 23,3 | 14,0 | 5,8 |
Ausztria | 5,6 | 13,2 | 21,6 | 24,9 | 20,5 | 10,5 | 3,7 |
Belgium | 7,2 | 9,3 | 15,9 | 20,1 | 21,0 | 17,5 | 9,0 |
Csehország | 5,0 | 11,6 | 20,1 | 24,3 | 20,8 | 12,9 | 5,3 |
Dánia | 4,7 | 10,7 | 20,6 | 26,2 | 21,9 | 11,8 | 4,1 |
Egyesült Államok | 10,2 | 15,5 | 23,9 | 23,8 | 16,6 | 8,0 | 2,0 |
Finnország | 1,5 | 5,3 | 16,0 | 27,7 | 26,1 | 16,7 | 6,7 |
Franciaország | 5,6 | 11,0 | 20,2 | 25,9 | 22,1 | 11,6 | 3,5 |
Görögország | 17,8 | 21,2 | 26,3 | 20,2 | 10,6 | 3,4 | 0,6 |
Hollandia | 2,6 | 8,4 | 18,0 | 23,0 | 22,6 | 18,2 | 7,3 |
Izland | 4,5 | 10,5 | 20,2 | 26,1 | 23,2 | 11,7 | 3,7 |
Írország | 4,7 | 12,1 | 23,6 | 28,0 | 20,2 | 9,1 | 2,2 |
Japán | 4,7 | 8,6 | 16,3 | 22,4 | 23,6 | 16,1 | 8,2 |
Kanada | 2,4 | 7,7 | 18,3 | 26,2 | 25,1 | 14,8 | 5,5 |
Korea | 2,5 | 7,1 | 16,6 | 24,1 | 25,0 | 16,7 | 8,1 |
Lengyelország | 6,8 | 15,2 | 24,8 | 25,3 | 17,7 | 7,8 | 2,3 |
Luxemburg | 7,4 | 14,3 | 22,9 | 25,9 | 18,7 | 8,5 | 2,4 |
Magyarország | 7,8 | 15,2 | 23,8 | 24,3 | 18,2 | 8,2 | 2,5 |
Mexikó | 38,1 | 27,9 | 20,8 | 10,1 | 2,7 | 0,4 | 0,0 |
Németország | 9,2 | 12,4 | 19,0 | 22,6 | 20,6 | 12,2 | 4,1 |
Norvégia | 6,9 | 13,9 | 23,7 | 25,2 | 18,9 | 8,7 | 2,7 |
Olaszország | 13,2 | 18,7 | 24,7 | 22,9 | 13,4 | 5,5 | 1,5 |
Portugália | 11,3 | 18,8 | 27,1 | 24,0 | 13,4 | 4,6 | 0,8 |
Spanyolország | 8,1 | 14,9 | 24,7 | 26,7 | 17,7 | 6,5 | 1,4 |
Svájc | 4,9 | 9,6 | 17,5 | 24,3 | 22,5 | 14,2 | 7,0 |
Svédország | 5,6 | 11,7 | 21,7 | 25,5 | 19,8 | 11,6 | 4,1 |
Szlovákia | 6,7 | 13,2 | 23,5 | 24,9 | 18,9 | 9,8 | 2,9 |
Törökország | 27,7 | 24,6 | 22,1 | 13,5 | 6,8 | 3,1 | 2,4 |
Új-Zéland | 4,9 | 10,1 | 19,2 | 23,2 | 21,9 | 14,1 | 6,6 |
11 | 14,6 | 21,2 | 22,4 | 17,6 | 9,6 | 3,5 | |
OECD-átlag | 8,2 | 13,2 | 21,1 | 23,7 | 19,1 | 10,6 | 4,0 |
Brazília | 53,3 | 21,9 | 14,1 | 6,8 | 2,7 | 0,9 | 0,3 |
Hongkong, Kína | 3,9 | 6,5 | 13,9 | 20,0 | 25,0 | 20,2 | 10,5 |
Indonézia | 50,5 | 27,6 | 14,8 | 5,5 | 1,4 | 0,2 | 0,0 |
Lettország | 7,6 | 16,1 | 25,5 | 26,3 | 16,6 | 6,3 | 1,6 |
Liechtenstein | 4,8 | 7,5 | 17,3 | 21,6 | 23,2 | 18,3 | 7,3 |
Makaó, Kína | 2,3 | 8,8 | 19,6 | 26,8 | 23,7 | 13,8 | 4,8 |
Oroszország | 11,4 | 18,8 | 26,4 | 23,1 | 13,2 | 5,4 | 1,6 |
Szerbia | 17,6 | 24,5 | 28,6 | 18,9 | 8,1 | 2,1 | 0,2 |
Thaiföld | 23,8 | 30,2 | 25,4 | 13,7 | 5,3 | 1,5 | 0,2 |
Tunézia | 51,1 | 26,9 | 14,7 | 5,7 | 1,4 | 0,2 | 0,0 |
Uruguay | 26,3 | 21,8 | 24,2 | 16,8 | 8,2 | 2,3 | 0,5 |
Forrás: Learning for…, 2004,
8.4. táblázat
A nyolcadik évfolyamos tanulók átlagos természettudományi teljesítményei különböző országokban a PISA- és a TIMSS-vizsgálatokban, 2003 (standard pontszám)
Ország | Természettudomány | |||
---|---|---|---|---|
PISA | TIMSS (8. évfolyam) | |||
Átlag | Standard hiba |
Átlag | Standard hiba |
|
Japán | 548 | (4,1) | 552 | (1,7) |
Korea | 538 | (3,5) | 558 | (1,6) |
Ausztrália | 525 | (2,1) | 527 | (3,8) |
Hollandia | 524 | (3,1) | 536 | (3,1) |
Új-Zéland | 521 | (2,4) | 520 | (5,0) |
Belgium | 509 | (2,5) | 516 | (2,5) |
Svédország | 506 | (2,7) | 524 | (2,4) |
Magyarország | 503 | (2,8) | 543 | (2,8) |
Szlovákia | 495 | (3,7) | 517 | (3,2) |
Amerikai Egyesült Államok | 491 | (3,1) | 527 | (3,1) |
Olaszország | 486 | (3,1) | 491 | (3,1) |
Norvégia | 484 | (2,9) | 494 | (2,2) |
Nemzetközi átlag | 500 | 474 |
Forrás: Learning for…, 2004; Martin et al., 2004
Megjegyzés: A táblázatban csak azok az országok szerepelnek, amelyek mindkét felmérésben részt vettek.
8.5. táblázat
Az olvasásteljesítmény iskolák közötti varianciáját magyarázó különböző tényezők hatása, PISA 2000 (%)
Ország | Diákjellemzők | Iskola által nem befolyásolható tényezők | Iskola által befolyásolható tényezők | Nem magyarázott variancia |
---|---|---|---|---|
Albánia | 38 | 43 | 4 | 15 |
Argentína | 55 | 26 | 8 | 12 |
Ausztrália | 48 | 25 | 7 | 20 |
Ausztria | 56 | 19 | 8 | 17 |
Belgium | 64 | 19 | 10 | 7 |
Brazília | 55 | 20 | 7 | 19 |
Bulgária | 22 | 56 | 9 | 13 |
Chile | 65 | 20 | 6 | 9 |
Csehország | 60 | 24 | 4 | 11 |
Dánia | 57 | 7 | 8 | 28 |
Egyesült Államok | 57 | 28 | n. a. | 16 |
Egyesült Királyság | 33 | 35 | 11 | 21 |
Finnország | 14 | 3 | 16 | 67 |
Franciaország | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
Görögország | 55 | 11 | 6 | 28 |
Hollandia | 72 | 17 | 3 | 7 |
Hongkong | 21 | 28 | 32 | 19 |
Indonézia | 36 | 17 | 11 | 35 |
Írország | 40 | 33 | 2 | 25 |
Izland | 20 | 2 | 25 | 53 |
Izrael | 29 | 30 | 4 | 38 |
Japán | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
44 | 27 | 17 | 12 | |
Kanada | 45 | 11 | 6 | 38 |
Korea | 58 | 10 | 15 | 17 |
Lengyelország | 50 | 16 | 15 | 19 |
Lettország | 38 | 20 | 9 | 32 |
Liechtenstein | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
Luxemburg | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
Magyarország | 39 | 42 | 5 | 14 |
Mexikó | 53 | 28 | 5 | 14 |
Németország | 36 | 44 | 7 | 12 |
Norvégia | 36 | 7 | 12 | 45 |
Olaszország | 29 | 29 | 14 | 27 |
Oroszország | 14 | 29 | 12 | 45 |
Peru | 54 | 25 | 4 | 17 |
Portugália | 86 | 7 | n | 7 |
Spanyolország | 43 | 18 | 5 | 34 |
Svájc | 38 | 21 | 18 | 23 |
Svédország | 60 | 11 | 8 | 21 |
Thaiföld | 38 | 20 | 4 | 38 |
Új-Zéland | 52 | 24 | 7 | 17 |
Országok átlaga | 46 | 26 | 9 | 20 |
50 | 24 | 8 | 19 |
Forrás: School Factors…, 2005
8.6. táblázat
Az érettségi változások egyes elemeinek ismertsége és megítélése a magyar felnőtt lakosság körében, 2005 (%, illetve átlag ötfokú skálán)
Változások | Hallott róla (%) | Megítélés (átlag) |
---|---|---|
Az érettségit minden tantárgy esetében közép- vagy emelt szinten lehet letenni (kétszintű vizsga). | 87,5 | 4,06 |
Az emelt szintű érettségi eredményét kedvezőbben számítják be a felvételi pontszámba. | 82,0 | 4,11 |
Az érettségi teljesítményeket nem helyi, hanem központi útmutató szerint értékelik (külső vizsga). | 77,6 | 4,08 |
Az írásbelin minden gimnáziumban és szakközépiskolában azonos feladatokat oldanak meg a diákok (egységes vizsga). | 74,1 | 4,05 |
Az egységes, külső érettségi vizsga eredményét a felsőoktatási intézmények elfogadják, így a felvételi vizsga megszűnt. | 72,5 | 4,05 |
A sikeres emelt szintű idegen nyelvi érettségi az elért pontszámtól függően alap- vagy középfokú állami nyelvvizsgának számít. | 72,2 | 4,28 |
A diákok minden tantárgynál maguk választhatják meg a vizsga szintjét. | 71,6 | 4,03 |
Az új érettségi során elsősorban nem magukat az ismereteket, hanem azok alkalmazását, a diákok képességeit kérik számon. | 59,3 | 3,89 |
Forrás: Oktatásügyi közvélemény-kutatás, 2005
A feltett kérdés: „Hallott Ön az alábbi változásokról? Ön mennyire ért egyet az érettségi vizsga rendszerében és tartalmában bekövetkezett változásokkal? Kérem, osztályozzon 1-től 5-ig, ahol az 5-ös azt jelenti, hogy teljes mértékben egyetért a változással, az 1-es pedig azt, hogy egyáltalán nem!”
8.7. táblázat
Az új érettségi vizsga kötelező tárgyainak eredményei osztályzatban, a korábbi évekkel összehasonlítva
Átlag | ||
---|---|---|
2001–2003 évente átlagosan | ||
Magyar nyelv és irodalom | 3,40 | |
Történelem | 3,50 | |
Matematika | 3,17 | |
Összes 2005-ben végzett diák | ||
Magyar nyelv és irodalom | 3,53 | |
Történelem | 3,75 | |
Matematika | 3,38 |
Forrás: Gyorsjelentés az érettségiről, 2005
8.8. táblázat
Az iskolák megoszlása az érettségiző tanulóik felvételi pontszámra átszámított eredménye alapján, emelt szintű matematika, (%)
Az emelt szintű érettségiből számolt felvételi pontszámok kerekített átlaga | Iskola profilja | ||||
---|---|---|---|---|---|
Általános iskola | Gimnázium | Szakközép- iskola |
Szakiskola | Összesen | |
19 | 0,71 | 0,33 | 0,82 | 0,00 | 0,41 |
20 | 0,71 | 0,33 | 2,47 | 2,10 | 1,75 |
21 | 1,43 | 1,66 | 6,59 | 10,49 | 6,58 |
22 | 3,57 | 2,33 | 9,89 | 22,38 | 12,61 |
23 | 3,57 | 4,32 | 17,86 | 20,28 | 14,64 |
24 | 10,71 | 7,31 | 20,88 | 20,28 | 17,10 |
25 | 17,14 | 15,95 | 20,05 | 20,28 | 19,09 |
26 | 12,86 | 14,95 | 12,91 | 2,80 | 9,33 |
27 | 21,43 | 16,94 | 4,67 | 1,40 | 7,74 |
28 | 12,14 | 14,29 | 3,30 | 0,00 | 5,00 |
29 | 10,00 | 9,97 | 0,27 | 0,00 | 3,07 |
30 | 2,86 | 7,31 | 0,27 | 0,00 | 1,61 |
31 | 2,14 | 2,66 | 0,00 | 0,00 | 0,72 |
32 | 0,00 | 1,33 | 0,00 | 0,00 | 0,20 |
33 | 0,71 | 0,33 | 0,00 | 0,00 | 0,15 |
34 | 0,71 | 0,33 | 0,82 | 0,00 | 0,41 |
Összesen | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
N | 140 | 143 | 301 | 364 | 948 |
Forrás: A 2005. évi érettségi adatok alapján Horn Dániel számításai
Megjegyzés: A felvételi pontszámok minimuma 0, maximuma 37. Az iskola profilját az adott intézményben a legnépesebb program adja (például az lett általános iskola, ahol a diákok közül legtöbben e programot végzik, de van érettségiző évfolyam is).
8.9. táblázat
Az Országos kompetenciamérésen elért eredmények különböző középszintű érettségi eredményt elért iskolák esetében programtípusonként (standard pontszám)
Középszintű érettségi eredmény (%) | Matematika | Szövegértés | Hozzáadott érték index | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gim- názium |
Szak- közép- iskola |
Vegyes közép- iskola |
Gim- názium |
Szak- közép- iskola |
Vegyes közép- iskola |
Gim- názium |
Szak- közép- iskola |
Vegyes közép- iskola |
|
80% felett | 634,23 | 564,17 | 619,1 | 588,2 | 1,10 | 0,73 | |||
70–79,9 | 579,89 | 575,4 | 561,63 | 584,7 | 568,68 | 566,0 | 0,74 | 0,21 | 0,53 |
60–69,9 | 526,91 | 538,4 | 518,93 | 544,7 | 532,32 | 529,6 | 0,45 | 0,15 | 0,13 |
50–59,9 | 485,61 | 489,5 | 491,16 | 501,0 | 489,47 | 503,1 | 0,12 | –0,14 | –0,10 |
40–49,9 | 455,08 | 466,7 | 465,13 | 471,6 | 461,69 | 464,3 | –0,19 | –0,32 | –0,38 |
40% alatt | 453,37 | 443,9 | 444,5 | 428,95 | –0,16 | –0,70 | |||
Összesen | 550,31 | 494,7 | 503,99 | 559,6 | 491,64 | 513,6 | 0,56 | –0,13 | 0,00 |
Forrás: Neuwirth, 2006
Megjegyzés: 2005. évi érettségi adatok és 2001/2002. évi kompetenciamérési adatok alapján.
8.10. táblázat
Az Országos kompetenciamérés hasznosságának megítélése az iskolaigazgatók körében, 2004
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Összesen | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Az egyes tantárgyi területek szempontjából | ||||||||
Válaszok száma | 39 | 150 | 702 | 1217 | 1031 | 365 | 3504 | |
Százalék | 1,1 | 4,3 | 20,0 | 34,7 | 29,4 | 10,4 | 100,0 | |
A mérési-értékelési kultúra megalapozása szempontjából | ||||||||
Válaszok száma | 37 | 101 | 554 | 1061 | 1171 | 580 | 3504 | |
Százalék | 1,1 | 2,9 | 15,8 | 30,3 | 33,4 | 16,6 | 100,0 |
Forrás: Vári et al., 2005
Magyarázat: 1 = egyáltalán nem hasznos, 6 = rendkívül hasznos.
8.11. táblázat
A Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer használata az iskolákban, 2005
Kérdések/válaszok | Az igazgatók válasza (%) (n=580) | |
---|---|---|
A 2004/2005. tanévben, a rendeletben meghatározott tanulók esetében? | ||
Igen | 76 | |
Nem | 22 | |
Nem tudja | 2 | |
A kötelező alkalmakon kívül is? | ||
Minden tanévben | 25 | |
Használták, de nem minden tanévben | 22 | |
Nem | 50 | |
Nem tudja | 3 |
Forrás: Az iskolai eredményesség vizsgálata, 2005
A feltett kérdés: „Használták-e a Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszert?”