7. A pedagógusok
7.1. táblázat
A közoktatásban foglalkoztatott főállású pedagógusok száma oktatás szintenként, 1990/91–2005/06 (fő)
Év | Óvoda | Általános iskola |
Középfok | Közoktatás összesen |
---|---|---|---|---|
1990/91 | 33 635 | 96 791 | 34 316 | 164 742 |
1991/92 | 33 159 | 95 559 | 36 939 | 165 657 |
1992/93 | 33 140 | 94 980 | 38 039 | 166 159 |
1993/94 | 32 957 | 95 753 | 39 691 | 168 401 |
1994/95 | 33 007 | 96 141 | 40 612 | 169 760 |
1995/96 | 32 320 | 93 035 | 40 522 | 165 877 |
1996/97 | 31 891 | 89 792 | 40 116 | 161 799 |
1997/98 | 31 848 | 89 238 | 40 580 | 161 666 |
1998/99 | 32 235 | 89 570 | 41 091 | 162 896 |
1999/00 | 31 653 | 89 424 | 41 663 | 162 740 |
2000/01 | 32 000 | 89 750 | 43 225 | 164 975 |
2001/02 | 32 327 | 90 294 | 45 078 | 167 699 |
2002/03 | 31 550 | 89 035 | 46 388 | 166 973 |
2003/04 | 31 392 | 89 784 | 48 195 | 169 371 |
2004/05 | 30 704 | 87 116 | 48 262 | 166 082 |
2005/06* | 30 523 | 85 469 | 49 261 | 165 253 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005; Oktatási adatok (előzetes adatok) 2005/2006
* Előzetes adatok
Megjegyzés: Minden tagozaton és programon együtt, gyógypedagógiai képzéssel együtt. Középfok alatt a gimnáziumi, a szakközépiskolai, a szakiskolai és a speciális szakiskolai képzést értjük.
7.2. táblázat
A pedagógusok és tanulók számának változása 1990/91 és 2005/06 között (1990/91=100%)
Oktatási szint | Tanuló | Pedagógus |
---|---|---|
Óvoda | 83,1 | 90,6 |
Általános iskola | 73,7 | 88,3 |
Szakiskola | 58,1 | 88,7 |
Gimnázium | 159,9 | 178,0 |
Szakközépiskola | 145,0 | 165,2 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 és Oktatási adatok (előzetes adatok) 2005/2006 alapján Varga Júlia számításai
7.3. táblázat
A közoktatásban foglalkoztatott szakképzett pedagógusok aránya a nemzetgazdaságban foglalkoztatottak között, 1991–2005 (%)
Év | Arány |
---|---|
1991 | 4,1 |
1992 | 4,4 |
1993 | 4,6 |
1994 | 4,7 |
1995 | 4,6 |
1996 | 4,4 |
1997 | 4,2 |
1998 | 4,2 |
1999 | 4,2 |
2000 | 4,3 |
2001 | 4,3 |
2002 | 4,3 |
2003 | 4,3 |
2004 | 4,3 |
2005 | 4,2 |
OECD-átlag 2001 | 2,7 |
Forrás: A KSH Munkaerő-felmérés adatai alapján Varga Júlia számításai és Attracting…, 2005
7.4. táblázat
Az egy pedagógusra jutó tanulók száma az állami és a magánfenntartású iskolákban, oktatási szintenként az OECD-országokban, 2003
Ország | Óvoda (ISCED 0) |
Általános iskola alsó tagozat (ISCED 1) |
Általános iskola felső tagozat (ISCED 2) |
Középfok (ISCED 3) |
Alsó és felső középfok (ISCED 2 és 3) |
---|---|---|---|---|---|
Ausztrália | m | 16,6 | X | X | 12,4 |
Ausztria | 17,6 | 14,4 | 10,0 | 10,2 | 10,1 |
Belgium | 16,1 | 13,1 | 10,6 | 9,6 | 9,9 |
Csehország | 13,1 | 18,3 | 14,3 | 12,6 | 13,4 |
Dánia | 6,8 | 10,8 | X | 13,4 | m |
Egyesült Államok | 15,5 | 15,5 | 15,5 | 15,6 | 15,5 |
Egyesült Királyság | 23,5 | 20,0 | 17,4 | 12,6 | 14,8 |
Finnország | 12,5 | 16,6 | 9,8 | 15,9 | 12,9 |
Franciaország | 18,8 | 19,4 | 13,7 | 10,6 | 12,2 |
Görögország | 13,2 | 12,1 | 8,7 | 8,6 | 8,6 |
Hollandia | m | 16,0 | X | X | 15,7 |
Írország | 15,0 | 18,7 | X | X | 13,7 |
Izland | 5,1 | 11,3 | X | 10,7 | m |
Japán | 18,0 | 19,9 | 15,7 | 13,5 | 14,5 |
Korea | 21,0 | 30,2 | 19,9 | 16,0 | 17,8 |
Lengyelország | 15,1 | 11,9 | 12,6 | 13,5 | 13,0 |
Luxemburg | 13,1 | 10,8 | X | X | 9,0 |
Magyarország | 10,6 | 10,6 | 10,6 | 13,2 | 11,8 |
Mexikó | 22,3 | 26,7 | 32,4 | 24,0 | 29,1 |
Németország | m | 18,7 | 15,6 | 13,7 | 12,2 |
Norvégia | m | 11,7 | 10,4 | 9,2 | 9,8 |
Olaszország | 12,1 | 10,9 | 10,3 | 10,8 | 10,6 |
Spanyolország | 14,8 | 14,3 | 13,3 | 7,9 | 10,9 |
Svédország | 10,8 | 12,3 | 12,1 | 14,1 | 13,1 |
Szlovák Köztársaság | 9,9 | 19,4 | 13,9 | 14,0 | 14,0 |
Törökország | 16,4 | 25,9 | a | 18,0 | 18,0 |
Új-Zéland | 10,3 | 19,9 | 18,8 | 10,9 | 15,7 |
OECD-országok átlaga | 14,4 | 16,5 | 14,3 | 13,0 | 13,6 |
Forrás: Education at a Glance, 2005
Magyarázat: m = az adat nem elérhető; X = az adat a táblázat egy másik oszlopában szerepel; a = a kategória nem alkalmazható.
7.5. táblázat
Az egy pedagógusra jutó tanulók száma Magyarországon és az OECD-országok átlagában, 2000, 2003 és 2005
Megnevezés | 2000 | 2003 | 2005 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
|
Óvoda (ISCED 0) | 15,5 | 11,6 | 14,4 | 10,6 | n. a. | 10,5 |
Alsó tagozat (ISCED 1) | 17,7 | 10,9 | 16,5 | 10,6 | n. a. | 9,4 |
Felső tagozat (ISCED 2) | 15,0 | 10,9 | 14,3 | 10,6 | n. a. | 9,4 |
Középfok (ISCED 3) | 13,9 | 10,4 | 13,0 | 13,2 | n. a. | 10,4 |
Forrás: Education at a Glance, 2002; 2005; Oktatási adatok (előzetes adatok) 2005/2006
Megjegyzés: A gyógypedagógiai képzésben tanulók nélkül.
7.6. táblázat
Átlagos osztálylétszám az általános iskolai oktatásban Magyarországon és az OECD-országok átlagában, 2000 és 2003
Oktatási szint | 2000 | 2003 | ||
---|---|---|---|---|
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
|
Alsó tagozat (ISCED 1) | 21,9 | 21,2 | 21,6 | 20,4 |
Felső tagozat (ISCED 2) | 23,6 | 21,5 | 23,9 | 21,6 |
Forrás: Education at a Glance, 2002; 2005
7.7. táblázat
Átlagos osztálylétszám az OECD-országokban oktatási szintenként, 2003
Ország | Általános iskola alsó tagozat (ISCED 1) |
Általános iskola felső tagozat (ISCED 2) |
---|---|---|
Ausztrália | 23,8 | 24,7 |
Ausztria | 20,1 | 24,0 |
Csehország | 20,8 | 23,2 |
Dánia | 19,4 | 19,2 |
Egyesült Államok | 21,7 | 22,6 |
Egyesült Királyság | 26,0 | 24,2 |
Franciaország | 22,6 | 24,2 |
Görögország | 17,2 | 21,6 |
Hollandia | 22,2 | m |
Izland | 18,1 | 19,3 |
Japán | 28,6 | 34,0 |
Korea | 34,7 | 35,2 |
Lengyelország | 20,6 | 24,3 |
Luxemburg | 15,7 | 20,3 |
Magyarország | 20,4 | 21,6 |
Mexikó | 20,2 | 30,0 |
Németország | 22,0 | 24,7 |
Olaszország | 18,1 | 20,9 |
Portugália | 18,9 | 22,3 |
Spanyolország | 20,8 | 24,5 |
Svájc | 19,3 | 18,7 |
Szlovák Köztársaság | 20,2 | 23,0 |
Törökország | 26,7 | m |
OECD-országok átlaga | 21,6 | 23,9 |
Forrás: Education at a Glance, 2005
Magyarázat: m = nincs hozzáférhető adat; X = az adat a táblázat egy másik oszlopában szerepel.
7.8. táblázat
Az éves tanítási órák száma az egyes OECD-országokban a különböző iskolafokozatokon, 2003
Megnevezés | Az éves kötelező tanítási órák száma | Az átlagos éves tanítási órák száma |
||
---|---|---|---|---|
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
|
7–8 évesek | 748 | 555 | 788 | 611 |
9–11 évesek | 804 | 671 | 837 | 772 |
12–14 évesek | 884 | 694 | 922 | 879 |
15 évesek (jellemző programtípusban) | 908 | 832 | 945 | 1206 |
15 évesek (a legalacsonyabb követelményű programban) | 874 | 833 | 969 | 1207 |
Forrás: Education at a Glance, 2005
Megjegyzés: Az éves tanítási órák száma azt mutatja, hogy az adott ország formális előírásainak megfelelően hány órát kell tanítania egy teljes munkaidőben foglalkoztatott tanárnak. A tanítási órák kiszámításához az OECD azt az eljárást követi, hogy először megállapítja az éves tanítási napok számát, melyet a tanítási hetek számának és az egy tanítási héten a tanítási napok számának szorzataként kap meg. Az éves tanítási órák kiszámításához az alapfokú oktatásban a 45 perces tanítási órák közötti szüneteket is beleszámítják a tanítási időbe, az alsó és felső középfokú oktatásban viszont a tanórák közötti szüneteket nem számítják be a tanítási időbe. Magyarországon a tanítási hetek száma valamennyi oktatási fokozatban 37 hét, ez megegyezik az OECD-átlaggal, mely az alapfokú oktatásban 38, az alsó és felső középfokú oktatásban pedig 37 hét. Az éves tanítási napok száma is nagyjából az OECD-átlagnak felel meg: Magyarországon 185 a 187-184-gyel szemben. A tanítási órákban mutatkozó különbség tehát nem az iskolaév hosszában mutatkozó különbség következménye. Az OECD-összehasonlításokban szereplő magyar adatok az óvodákban heti 32, 60 perces tanítási órákkal, az alapfokú oktatásban heti 32, 60 perces órákkal (az óraközti szünetek is a tanítási időben vannak számításba véve), az alsó középfokú oktatásban heti 21, a felső középfokú oktatásban heti 20, 45 perces tanítási órákkal vannak számításba véve (Education at a Glance, 2005, annex 3. [Online:] {www.oecd.org/edu/eag2005}).
7.9. táblázat
A nők aránya a főállású pedagógusok között oktatási szintenként, 1999/00 és 2005/06 (%)
Oktatási szint | 1999/00 | 2005/06 |
---|---|---|
Óvoda | 99,2 | 99,9 |
Általános iskola | 86,2 | 87,0 |
Szakiskola | 46,6 | 53,5 |
Gimnázium | 69,3 | 71,3 |
Szakközépiskola | 61,4 | 64,3 |
Közoktatás együtt | 76,1 | 82,7 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005; Statisztikai Hírek 2006
7.10. táblázat
A 30 évesnél fiatalabb és a 30–39 éves szakképzett pedagógusok aránya a közoktatásban foglalkoztatott szakképzett pedagógusok között, 1992 és 2004 között (%)
Év | 30 évesnél fiatalabb | 30–39 éves | ||
---|---|---|---|---|
Alapfokú oktatás |
Középfokú oktatás |
Alapfokú oktatás |
Középfokú oktatás |
|
1992 | 18,6 | 11,9 | 27,9 | 38,1 |
1994 | 18,9 | 15,4 | 29,3 | 38,7 |
1995 | 17,6 | 15,8 | 25,8 | 38,8 |
1996 | 14,2 | 12,3 | 26,1 | 40,1 |
1997 | 13,0 | 11,3 | 26,1 | 37,2 |
1998 | 12,7 | 11,9 | 27,3 | 37,6 |
1999 | 11,5 | 12,5 | 24,4 | 35,4 |
2000 | 11,5 | 12,9 | 23,0 | 34,0 |
2001 | 13,2 | 11,7 | 18,8 | 30,2 |
2003 | 9,6 | 11,5 | 24,2 | 26,5 |
2004 | 10,8 | 13,5 | 24,8 | 27,3 |
Forrás: Az ÁFSZ Bértarifa-felvétel adatai alapján Varga Júlia számításai
7.11. táblázat
A szakképzett pedagógusok korcsoportok szerinti megoszlása a közoktatásban, 1992 és 2004 között (%)
Év | 29 éves és fiatalabb | 30–39 éves | 40–49 éves | 50–59 éves | 60 éves és idősebb | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
1992 | 16,7 | 35,4 | 28,9 | 18,4 | 0,6 | 100,0 |
1994 | 17,9 | 36,3 | 29,3 | 15,8 | 0,7 | 100,0 |
1995 | 17,2 | 35,3 | 30,5 | 16,4 | 0,6 | 100,0 |
1996 | 13,7 | 36,4 | 32,8 | 17,0 | 0,1 | 100,0 |
1997 | 12,7 | 35,1 | 34,8 | 17,3 | 0,1 | 100,0 |
1998 | 12,5 | 35,1 | 35,9 | 16,3 | 0,2 | 100,0 |
1999 | 11,8 | 32,7 | 35,8 | 18,3 | 1,4 | 100,0 |
2000 | 11,7 | 32,3 | 35,8 | 18,9 | 1,3 | 100,0 |
2001 | 13,2 | 28,4 | 36,4 | 19,4 | 2,3 | 100,0 |
2003 | 10,7 | 26,0 | 36,1 | 23,9 | 4,0 | 100,0 |
2004 | 11,4 | 26,7 | 35,7 | 23,1 | 3,1 | 100,0 |
Forrás: Az ÁFSZ Bértarifa-felvétel adatai alapján Varga Júlia számításai
7.12. táblázat
A szakképzett pedagógusok átlagos és medián életkora, 1989 és 2004 között
Év | Közoktatás együtt | Alapfokú oktatás | Középfokú oktatás | ||
---|---|---|---|---|---|
Átlagos életkor |
Átlagos életkor | Az életkor mediánja | Átlagos életkor | Az életkor mediánja | |
1989 | 38,1 | 37,2 | 36 | 40,5 | 41 |
1995 | 39,4 | 38,6 | 38 | 41,4 | 42 |
2000 | 41,0 | 40,4 | 40 | 43,1 | 44 |
2001 | 41,5 | 41,0 | 41 | 43,1 | 45 |
2003 | 43,2 | 42,8 | 43 | 44,6 | 45 |
2004 | 42,6 | 42,2 | 43 | 43,7 | 43 |
Forrás: Az ÁFSZ Bértarifa-felvétel adatai alapján Varga Júlia számításai
7.13. táblázat
A szakképzett pedagógusok iskolai végzettség szerinti megoszlása korcsoportonként az általánosan képző és szakmai képzést nyújtó középiskolákban, 2001 és 2004 (%)
Korcsoport | Főiskolai végzettségű | Egyetemi végzettségű | Felsőfokúnál alacsonyabb végzettségű | Együtt |
---|---|---|---|---|
Általánosan képző középiskola | ||||
2001 | ||||
51,6 | 48,0 | 0,4 | 100 | |
25–29 éves | 46,7 | 52,9 | 0,4 | 100 |
30–34 éves | 36,2 | 63,6 | 0,2 | 100 |
35–39 éves | 33,8 | 65,9 | 0,3 | 100 |
40–44 éves | 36,2 | 63,6 | 0,2 | 100 |
45–49 éves | 33,5 | 66,3 | 0,2 | 100 |
50–54 éves | 31,2 | 68,3 | 0,5 | 100 |
55–60 éves | 18,6 | 80,7 | 0,7 | 100 |
60 év felett | 22,0 | 78,0 | 0 | 100 |
2004 | ||||
20–24 éves | 71,8 | 28,2 | – | 100 |
25–29 éves | 45,2 | 54,4 | – | 100 |
30–34 éves | 40,2 | 59,3 | – | 100 |
35–39 éves | 36,2 | 63,5 | – | 100 |
40–44 éves | 35,4 | 64,4 | – | 100 |
45–49 éves | 39,7 | 60,3 | – | 100 |
50–54 éves | 33,9 | 65,5 | – | 100 |
55–60 éves | 27,6 | 71,8 | – | 100 |
60 év felett | 21,8 | 77,5 | – | 100 |
Szakmai képzést nyújtó középiskola | ||||
2001 | ||||
20–24 éves | 58,5 | 38,8 | 2,7 | 100 |
25–29 éves | 61,7 | 36,5 | 1,8 | 100 |
30–34 éves | 52,8 | 45,9 | 1,3 | 100 |
35–39 éves | 51,8 | 46,5 | 1,7 | 100 |
40–44 éves | 54,1 | 43,9 | 2,0 | 100 |
45–49 éves | 53,9 | 42,7 | 3,4 | 100 |
50–54 éves | 52,7 | 42,9 | 4,4 | 100 |
55–60 éves | 44,7 | 50,5 | 4,8 | 100 |
60 év felett | 39,0 | 57,9 | 3,1 | 100 |
2004 | ||||
20–24 éves | 70,5 | 20,5 | 0,0 | 100 |
25–29 éves | 56,7 | 41,7 | 0,6 | 100 |
30–34 éves | 53,4 | 45,2 | 1,4 | 100 |
35–39 éves | 53,2 | 45,1 | – | 100 |
40–44 éves | 55,0 | 43,6 | – | 100 |
45–49 éves | 54,2 | 43,3 | – | 100 |
50–54 éves | 54,4 | 41,9 | – | 100 |
55–60 éves | 49,2 | 46,3 | – | 100 |
60 év felett | 37,6 | 58,8 | – | 100 |
Forrás: Az ÁFSZ Bértarifa-felvétel adatai alapján Varga Júlia számításai
7.14. táblázat
A közoktatásban foglalkoztatottak foglalkozási csoportok szerinti összetétele, 1992 és 2004 között (%)
Foglalkozási csoport | 1992 | 1997 | 1999 | 2000 | 2001 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vezetők | 2,6 | 8,7 | 8,7 | 9,67 | 8,7 | 8,0 | 8,0 |
Felsőfokú végzettséget igénylő foglalkozások | 5,0 | 6,6 | 5,8 | 7,1 | 6,0 | 6,4 | 6,6 |
Irodai foglalkozások | 5,2 | 2,5 | 2,3 | 2,5 | 2,3 | 2,2 | 2,1 |
Szolgáltató foglalkozások | 4,2 | 9,3 | 9,4 | 8,9 | 9,1 | 8,6 | 8,4 |
Takarítók, őrök | 15,8 | 15,2 | 15,5 | 14,6 | 14,7 | 15,5 | 15,0 |
Szakképzett pedagógusok | 64,3 | 52,5 | 54,3 | 53,9 | 55,7 | 55,9 | 56,4 |
Egyéb pedagógus foglalkozások | 3,0 | 5,3 | 4,0 | 3,4 | 3,5 | 3,6 | 3,1 |
Együtt | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Forrás: Az ÁFSZ Bértarifa-felvétel adatai alapján Varga Júlia számításai
Megjegyzés: A foglalkozási csoportok a FEOR-besorolás alapján képzett csoportok. A következő foglalkozások kerültek az egyes csoportokba: (1) A vezetők csoportjába az intézményvezetők, részegységvezetők. (2) A felsőfokú végzettséget igénylő foglalkozások csoportjába valamennyi, a pedagógus-munkakörön kívüli olyan foglalkozás, mely a felsőfokú képzettség önálló alkalmazását igényli például: számítástechnikai szervező, informatikus, orvos, könyvtáros, valamint az egyéb felsőfokú végzettséget igénylő foglalkozások. (3) Az irodai foglalkozások csoportjába: az irodai és ügyviteli jellegű foglalkozások. (4) A szolgáltató foglalkozások csoportjába a szolgáltató foglalkozások mellett (pl, szakács, vagyonőr) az ipari és mezőgazdasági foglalkozások, valamint a gépkezelő, járművezető foglalkozások. (5) Az őrök, takarítók csoportjába a szakképzettséget nem igénylő, egyszerű foglalkozások, takarítók, őrök, anyagmozgatók egyéb segédmunkások. (6) A szakképzett pedagógusok csoportjába: a felsőfokú tanintézeti tanárok, a középiskolai tanárok, a középfokú intézmények szakoktatói, gyakorlati oktatói, egyéb középfokú tanintézeti oktatók, az általános iskolai tanárok, tanítók, az óvónők, egyéb alapfokú tanintézeti oktatók, gyógypedagógusok, konduktorok, egészségnevelők, egyéb speciális oktatók, nevelők, pedagógiai szakértők, egyéb szakképzett oktatók, nevelők. (7) Az egyéb pedagógus foglalkozások csoportjába: a képesítés nélküli pedagógusok, gyermek- és ifjúsági felügyelők, pedagógiai asszisztensek, egészségnevelő-asszisztensek, gyógypedagógiai asszisztensek és egyéb pedagógusok.
Az 1992-ben készült adatfelvétel még a régi FEOR-besorolás alapján történt, mely a pedagógus-munkakörökre kevésbé részletes, de a csoportok képzése szempontjából ez nem jelent nehézséget, azok összehasonlíthatóak.
7.15. táblázat
A közoktatás egészében és az alap-, illetve középfokú oktatásban foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete a nemzetgazdasági átlag %-ában, 1989 és 2004 között
Év | Alapfok | Középfok | Közoktatás együtt |
---|---|---|---|
1989 | 90,2 | 126,8 | 98,9 |
1992 | 84,8 | 115,3 | 92,5 |
1994 | 89,7 | 110,6 | 95,6 |
1995 | 84,9 | 100,6 | 89,2 |
1996 | 78,2 | 94,2 | 82,7 |
1997 | 82,4 | 97,5 | 85,5 |
1998 | 78,9 | 92,2 | 82,2 |
1999 | 82,9 | 98,2 | 86,6 |
2000 | 80,8 | 91,6 | 83,3 |
2001 | 76,9 | 89,2 | 79,7 |
2002 | 83,1 | 95,2 | 85,9 |
2003 | 105,1 | 128,9 | 108,9 |
2004 | 103,2 | 121,6 | 107,6 |
Forrás: Az ÁFSZ Bértarifa-felvétel adatai alapján Varga Júlia számításai
7.16. táblázat
Az alap- és középfokú oktatásban foglalkoztatott szakképzett pedagógusok keresete a felsőfokú végzettségű foglalkoztatottak átlagos keresetének arányában, 1989 és 2004 között (%)
Év | Alapfok | Középfok |
---|---|---|
1989 | 57,7 | 67,4 |
1992 | 62,3 | 72,2 |
1994 | 48,4 | 51,5 |
1995 | 47,6 | 48,9 |
1996 | 39,5 | 42,1 |
1997 | 43,5 | 52,2 |
1998 | 36,4 | 40,2 |
1999 | 51,3 | 52,6 |
2000 | 54,6 | 52,2 |
2001 | 48,4 | 50,4 |
2003 | 87,6 | 102,9 |
2004 | 66,2 | 78,6 |
Forrás: Az ÁFSZ Bértarifa-felvétel adatai alapján Varga Júlia számításai
7.17. táblázat
A 15 éves gyakorlati idejű pedagógusok fizetése az 1 főre jutó GDP arányában Magyarországon és az OECD-országok átlagában oktatási szintenként, 1996, 2000 és 2003 (%)
Év | 1996 | 2000 | 2003 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
|
Általános iskola alsó tagozat (ISCED 1) | 1,4 | 0,7 | 1,3 | 0,7 | 1,3 | 1,0 |
Általános iskola felső tagozat (ISCED 2) | 1,4 | 0,7 | 1,4 | 0,7 | 1,4 | 1,0 |
Középfok (ISCED 3) | 1,6 | 0,9 | 1,5 | 1,0 | 1,4 | 1,2 |
Forrás: Education at a Glance, 1998; 2002; 2005
7.18. táblázat
Nappali tagozaton, pedagógusképzésben részt vevők száma szintenként és szakcsoportonként, 1990/91–2004/05 (ezer fő)
Tanév | Óvoda- peda- gógus* |
Tanító** | Főiskolai szintű tanári*** | Egyetemi szintű tanári bölcsész- karokon |
Egyetemi szintű tanári TTK karokon | Egyéb tanári képzés**** | Pedagógus- képzésben részt vevők száma összesen |
Pedagógus- képzésben részt vevők aránya a felsőfokú oktatásban alap- és kiegészítő alap- képzésben részt vevők között % |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990/91 | 1,6 | 5,6 | 9,6 | 5,1 | 2,6 | 2,3 | 26,8 | 35 |
1991/92 | 1,6 | 6,3 | 9,8 | 6,3 | 2,6 | 2,7 | 29,0 | 35 |
1992/93 | 1,7 | 6,6 | 9,6 | 8,0 | 3,6 | 2,5 | 32,0 | 35 |
1993/94 | 1,9 | 7,5 | 11,9 | 10,2 | 4,4 | 2,6 | 38,5 | 37 |
1994/95 | 2,0 | 7,1 | 12,9 | 11,1 | 4,9 | 2,8 | 40,8 | 35 |
1995/96 | 2,3 | 7,4 | 12,4 | 11,9 | 5,0 | 2,7 | 41,7 | 32 |
1996/97 | 2,4 | 7,2 | 12,7 | 14,0 | 4,6 | 3,2 | 44,1 | 31 |
1997/98 | 1,7 | 7,4 | 12,9 | 14,1 | 5,5 | 2,6 | 44,2 | 29 |
1998/99 | 1,7 | 7,9 | 12,5 | 16,6 | 5,1 | 3,0 | 46,8 | 29 |
1999/00 | 1,8 | 7,8 | 12,5 | 14,4 | 5,0 | 3,0 | 44,6 | 26 |
2000/01 | 1,4 | 7,2 | 11,2 | 13,7 | 4,0 | 3,3 | 40,8 | 23 |
2001/02 | 1,4 | 6,4 | 8,9 | 15,3 | 3,9 | 3,0 | 38,9 | 21 |
2002/03 | 1,6 | 5,1 | 8,7 | 14,9 | 3,7 | 3,5 | 37,5 | 19 |
2003/04 | 1,6 | 6,6 | 9,8 | 15,8 | 3,1 | 3,6 | 40,5 | 20 |
2004/05 | 1,8 | 6,6 | 9,9 | 12,2 | 3,0 | 3,9 | 37,4 | 18 |
Forrás: Az OFI adatai alapján S. Faragó Magdolna számításai
* A nemzetiségi és konduktor óvodapedagógus szakos hallgatókkal együtt.
** A nemzetiségi és konduktor tanítói szakos hallgatókkal együtt.
*** A főiskolákon és egyetemeken főiskolai szintű tanár szakos hallgatók.
**** Közgazdasági, műszaki, művészeti, agrárképzések mellett tanári képzésben is részt vevő hallgatók.
7.19. táblázat
A felsőoktatásban pedagógusoklevelet szerzettek száma és aránya a nappali és az összes tagozaton, 2001–2004
Megnevezés | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|
Nappali tagozaton | ||||
Összes pedagógusi oklevél | 8 948 | 7 956 | 7 900 | 6 588 |
Valamennyi kiadott oklevél | 29 746 | 30 785 | 31 929 | 31 633 |
Pedagógusi oklevelek aránya (%) | 30,0 | 25,8 | 24,7 | 20,8 |
Levelező és esti tagozaton | ||||
Összes pedagógusi oklevél | 13 627 | 12 788 | 12 008 | 11 488 |
Valamennyi kiadott oklevél | 47 436 | 50 505 | 52 812 | 53 514 |
Pedagógusi oklevelek aránya (%) | 28,7 | 25,3 | 22,7 | 21,5 |
Forrás: S. Faragó, 2006
7.20. táblázat
A pedagógusképzést folytató intézményekbe az első helyen jelentkezők* és az összes jelentkezések száma, 1986–2004
Év | Óvó-, tanítóképző főiskola |
Tanárképző főiskola |
Bölcsész, egyetemi |
Természet- tudományi, egyetemi |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. helyen jelent- kező |
Összes jelent- kezés |
1. helyen jelent- kező |
Összes jelent- kezés |
1. helyen jelent- kező |
Összes jelent- kezés |
1. helyen jelent- kező |
Összes jelent- kezés |
|
1986 | 5 915 | 5 915 | 7 436 | 7 436 | 2 495 | 2 495 | 1 728 | 1 728 |
1987 | 6 219 | 6 219 | 8 383 | 8 383 | 2 818 | 2 818 | 1 727 | 1 727 |
1988 | 5 748 | 5 748 | 9 250 | 9 250 | 3 172 | 3 172 | 1 969 | 1 969 |
1989 | 5 656 | 5 656 | 8 944 | 8 944 | 3 321 | 3 321 | 2 090 | 2 090 |
1990 | 6 343 | 6 343 | 8 570 | 8 570 | 4 175 | 4 175 | 2 488 | 2 488 |
1991 | 5 829 | 5 829 | 8 021 | 8 021 | 13 762 | 13 762 | 2 497 | 2 497 |
1992 | 5 766 | 5 766 | 6 784 | 6 784 | 9 981 | 9 981 | 3 971 | 3 971 |
1993 | 6 298 | 6 298 | 10 080 | 10 080 | 12 912 | 12 912 | 5 014 | 5 014 |
1994 | 7 173 | 7 173 | 10 087 | 10 087 | 16 257 | 16 257 | 5 339 | 5 339 |
1995 | 7 134 | 7 134 | 10 230 | 10 230 | 16 560 | 16 560 | 5 433 | 5 433 |
1996 | 4 453 | 9 026 | 6 186 | 15 881 | 14 745 | 27 574 | 4 453 | 9 272 |
1997 | 4 358 | 9 820 | 4 824 | 13 025 | 12 660 | 24 557 | 4 045 | 9 552 |
1998 | 4 087 | 9 731 | 5 319 | 15 242 | 11 973 | 24 543 | 3 693 | 9 273 |
1999 | 4 424 | 11 118 | 5 342 | 15 752 | 12 787 | 26 497 | 4 020 | 10 609 |
2000 | 4 075 | 10 915 | 5 320 | 16 595 | 11 463 | 26 179 | 4 118 | 11 274 |
2001 | 3 685 | 10 473 | 5 340 | 17 331 | 12 007 | 28 262 | 4 506 | 12 322 |
2002 | 4 007 | 11 102 | 6 346 | 19 404 | 12 064 | 29 718 | 4 781 | 13 235 |
2003 | 4 384 | 12 623 | 7 060 | 24 743 | 12 812 | 33 065 | 4 681 | 13 102 |
2004 | 4 853 | 14 634 | 8 882 | 28 192 | 12 878 | 36 263 | 5 340 | 15 541 |
Forrás: Az Országos Felvételi Iroda adatai alapján Varga Júlia számításai
* 1996-ig, a többes jelentkezés bevezetéséig az 1. helyen jelentkezők és az összes jelentkezés száma megegyezik.
7.21. táblázat
A pedagógusképzés szerkezete (2006 tavaszán)
Szakcsoport | Korm. rendelet száma |
Képzési szint, képzési idő/év |
Kötelező kétszakosság |
Szak felépítése, szerkezete |
A szakok száma* |
Egyéb jellemző |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
főis- kolai |
egye- temi |
nem köte- lező |
köte- lező |
egy okle- vél |
kettős okle- vél |
||||
Óvoda- pedagógus és tanítói |
158/1994. (XI. 17.) | 3 és 4 | X | X | 5 (ebből 2* nemzetiségi szak: 6-6 nyelven) |
||||
Tanárképzés közös tanári eleme |
111/1997. (VI. 27.) | nincs szintje, minden szakon legalább 600 óra, a szakterületi képzéssel együtt legalább 6 félév, kettős oklevelet adó szakon a diploma utáni kiegészítő képzésben: 4 félév | |||||||
Bölcsész tanár | 129/2001. (VII. 13.) | 4 | X | X | 20 | Közismereti | |||
Bölcsész tanár | 129/2001. (VII. 13.) | 4 v. 5 | X | X | 28 | Közismereti | |||
Természet- tudományi tanár |
166/1997. (X. 3.) | 4 | X | X | 9 | Közismereti | |||
Természet- tudományi tanár |
166/1997. (X. 3.) | 5 | X | X | 8 | Közismereti | |||
Testkulturális tanár |
44/2002. (III. 21.) | 4 | X | X | 3 | Közismereti | |||
Testkulturális tanár |
44/2002. (III. 21.) | 4 v. 5 | X | X | X | 3 | Közismereti | ||
Művészeti tanár |
105/1998. (V. 23.) | 4 | X | X | 15* | 2 közismereti + 13 művészeti |
|||
Művészeti tanár |
105/1998. (V. 23.) | 5 | X | 1 szakon | X | 2 szakon | 12* | + 10 művészeti |
|
Agrár (mérnöktanár) |
146/1998. (IX. 9.) | 4 | X | X | 1* | Szakmai | |||
Agrár (mérnöktanár) |
146/1998. (IX. 9.) | 5 | X | X | 1* | Szakmai | |||
Műszaki (mérnöktanár) |
157/1996. (X. 22.) | 4 | X | X | 1* | Szakmai | |||
(mérnöktanár) |
157/1996. (X. 22.) | 5 | X | X | 1* | Szakmai | |||
Közgazdasági (tanár) |
4/1996. (I. 18.) | 4 | X | 2 szakon | X | 5 | 3 szakmai + 2 közismereti |
||
Közgazdasági (tanár) |
4/1996. (I. 18.) | 5 | X | X | 2 | Szakmai | |||
(tanár) |
3/2003. (I. 8.) | 5 | X | X | lehet x is | 1 | Szakmai | ||
Szakoktatói | Nem készült el | 3 | X | X | 4 | Szakmai | |||
Gyógy- pedagógiai |
168/2000. (IX. 29.) | 4 | 5 | X | X | 7+1 | Speciális | ||
Egyéb (pedagógia- pszichológia- szociál- pedagógia) |
6/1996. (I. 18.) |
4 | X | X | 1+2 | Speciális + pedagógia |
|||
Összesen | 13 szakcsoport | 129* |
Forrás: S. Faragó, 2006
* Ahol a szakok száma ennél több: a zenei művész tanár szakokon a hangszerek szerint, az agrár- és a műszaki területen pedig a mérnöktanári képesítés mindkét szinten valamennyi agrár-, illetve mérnöki szakra ráépülhet.
7.22. táblázat
Pedagógus-munkakörben alkalmazottak részvétele a pedagógusmunkát segítő képzésben, támogatott továbbképzésben a beszámolási időszakban, 2004/05
Továbbképzési formák | <25 év | 25–34 | 35–49 | 49<</th> | Össze- sen |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|
A beszámolási időszakban további képesítésért tanult | 834 | 7 275 | 10 241 | 1 865 | 20 215 | ||
Ebből | |||||||
Végzettségi szintet emelő alap- vagy kiegészítő képzésben vett részt | 260 | 1 777 | 1 526 | 212 | 3 775 | ||
Második vagy további (azonos szintű) képesítésért tanult (egyetemen vagy főiskolán) | 294 | 2 734 | 2 566 | 282 | 5 876 | ||
Egyetemi szakirányú továbbképzésen vett részt | 55 | 483 | 645 | 153 | 1 336 | ||
Főiskolai szakirányú továbbképzésben vett részt | 94 | 660 | 1 062 | 133 | 1 949 | ||
OKJ képzésben vett részt | 25 | 325 | 790 | 190 | 1 330 | ||
Szakvizsgára felkészítő képzésben vett részt | 19 | 764 | 2 661 | 552 | 3 996 | ||
Kedvezmény szerint | |||||||
önerőből vállalt | 305 | 1 598 | 1 004 | 140 | 3 047 | ||
költség-hozzájárulással támogatott | 143 | 1 973 | 3 271 | 564 | 5 951 | ||
költség-hozzájárulással részben támogatott | 164 | 2 142 | 3 581 | 557 | 6 444 | ||
Tanfolyami továbbképzésen vett részt (létszám, fő) | 579 | 9 007 | 25 128 | 8 009 | 42 723 | ||
Ebből | |||||||
Téma szerint | |||||||
szaktárgyi elméleti | 86 | 1 563 | 3 849 | 1 452 | 6 950 | ||
módszertani | 200 | 2 830 | 7 899 | 2 287 | 13 216 | ||
informatikai | 91 | 1 485 | 5 053 | 1 574 | 8 203 | ||
egyéb, általános témájú | 69 | 1 113 | 3 666 | 1 285 | 6 133 | ||
Szervezés szerint | |||||||
felsőoktatási intézmény által szervezett | 34 | 588 | 1 650 | 523 | 2 795 | ||
pedagógiai szakmai szolgáltató által szervezett | 359 | 5 348 | 15 445 | 4 927 | 26 079 | ||
nemzetközi egyezmény keretében szervezett | 11 | 204 | 539 | 189 | 943 | ||
Kedvezmény szerint | |||||||
önerőből vállalt | 17 | 280 | 746 | 214 | 1 257 | ||
költség-hozzájárulással támogatott | 280 | 4 748 | 12 741 | 4 322 | 22 091 | ||
költség-hozzájárulással részben támogatott | 123 | 1 748 | 6 168 | 1 637 | 9 676 | ||
Időtartam | |||||||
30 órás | |||||||
60 órás | 109 | 1 624 | 5 132 | 1 416 | 8 281 | ||
90 órás | 17 | 259 | 652 | 230 | 1 158 | ||
120 órás | 52 | 881 | 2 480 | 617 | 4 030 | ||
A beszámolási időszakban képesítést szerzett | 11 667 |
Forrás: OM 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai