5. Az oktatás tartalma
5.1. táblázat
Óratervi arányok az OECD-országokban a 9–11 éves korosztályok oktatásában, 2004 (%)
Országok | Olva- sás- írás |
Mate- ma- tika |
Termé- szet- tudo- mány |
Társa- dalom- tudo- mány |
Ide- gen nyelv |
Infor- ma- tika |
Művé- szetek |
Test- neve- lés |
Val- lás- isme- ret |
Tech- nikai isme- retek |
Egyéb | Kötött össze- sen |
Szaba- don terv- ezhető |
Összes köte- lező |
Nem köte- lező |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | (9) | (10) | (11) | (12) | (13) | (14) | (15) | |
Anglia | 27 | 22 | 10 | 8 | n | 9 | 8 | 7 | 5 | n | 5 | 100 | n | 100 | n |
Ausztrália1 | 13 | 9 | 2 | 3 | 1 | 2 | 4 | 5 | 1 | n | 1 | 42 | 58 | 100 | n |
Ausztria | 24 | 16 | 10 | 3 | 8 | n | 18 | 10 | 8 | x(12) | 3 | 100 | x(12) | 100 | m |
Belgium (fr.)1 |
a | a | a | a | 5 | a | a | 7 | 7 | a | n | 19 | 81 | 100 | n |
Csehország | 24 | 19 | 9 | 11 | 13 | n | 14 | 8 | n | n | n | 97 | 3 | 100 | n |
Dánia | 26 | 16 | 8 | 4 | 7 | n | 22 | 11 | 4 | n | 3 | 100 | n | 100 | n |
Finnország | 23 | 16 | 11 | 2 | 9 | n | 14 | 9 | 6 | n | n | 90 | 10 | 100 | 3 |
Francia- ország |
30 | 19 | 5 | 10 | 9 | 3 | 9 | 14 | n | n | n | 100 | n | 100 | n |
Görög -ország |
29 | 14 | 11 | 11 | 10 | n | 8 | 7 | 7 | n | 2 | 100 | n | 100 | n |
Hollandia | 30 | 19 | x(4) | 15 | 2 | 2 | 10 | 7 | 4 | n | 12 | 100 | n | 100 | n |
Izland | 16 | 15 | 8 | 8 | 4 | 6 | 12 | 9 | 3 | 5 | 3 | 89 | 11 | 100 | n |
Írország | 29 | 12 | 4 | 8 | x(13) | n | 12 | 4 | 10 | n | 14 | 92 | 8 | 100 | n |
Japán | 19 | 15 | 9 | 9 | n | n | 10 | 9 | n | n | 21 | 91 | 9 | 100 | m |
Korea | 19 | 13 | 10 | 10 | 5 | 2 | 13 | 10 | n | 2 | 3 | 87 | 13 | 100 | n |
Lengyel- ország |
21 | 16 | 12 | 5 | 11 | 5 | 5 | 12 | 8 | n | 4 | 100 | n | 100 | 20 |
Luxemburg | 25 | 18 | 6 | 2 | 21 | n | 11 | 10 | 7 | n | n | 100 | n | 100 | n |
Magyar- ország |
28 | 16 | 6 | 7 | 9 | 0 | 15 | 11 | 0 | 4 | 4 | 100 | 0 | 100 | 15 |
Mexikó | 30 | 25 | 15 | 20 | n | n | 5 | 5 | n | n | n | 100 | n | 100 | n |
Néme- tország |
21 | 18 | 7 | 5 | 9 | 1 | 15 | 11 | 7 | n | 3 | 97 | 3 | 100 | n |
Norvégia | 23 | 15 | 7 | 8 | 6 | n | 16 | 7 | 9 | n | 9 | 100 | n | 100 | n |
Portugália | 15 | 12 | 9 | 6 | 11 | 12 | 6 | 9 | n | n | 17 | 97 | 3 | 100 | 3 |
Spanyol- ország |
22 | 17 | 9 | 9 | 13 | n | 11 | 11 | x(13) | n | n | 91 | 9 | 100 | n |
Svédország | 22 | 14 | 12 | 13 | 12 | x(3) | 7 | 8 | x(4) | 7 | n | 94 | 6 | 100 | n |
Törökország | 19 | 13 | 10 | 10 | 9 | n | 7 | 7 | 7 | 9 | 1 | 91 | 9 | 100 | 20 |
OECD-átlag1 | 24 | 16 | 9 | 8 | 8 | 2 | 11 | 9 | 4 | 1 | 5 | 96 | 4 | 100 | 3 |
Forrás: Education at a Glance, 2006
1. Ausztrália és Belgium (fr.) adatait az OECD-átlag nem tartalmazza.
Megjegyzés: A táblázatban nem szerepel az összes OECD-tagország.Magyarázat: n = alacsony érték vagy 0; x = más, a zárójelben feltüntetett sorszámú kategóriában szerepel; m = hiányzó adat; a = a kategória nem alkalmazható.
5.2. táblázat
Óratervi arányok az OECD-országokban a 12–14 éves korosztályok oktatásában, 2004 (%)
Országok | Olva- sás- írás |
Mate- ma- tika |
Termé- szet- tudo- mány |
Társa- dalom- tudo- mány |
Ide- gen nyelv |
Infor- ma- tika |
Művé- szetek |
Test- neve- lés |
Val- lás- isme- ret |
Tech- nikai isme- retek |
Egyéb | Kötött össze- sen |
Szaba- don tervez- hető |
Összes köte- lező |
Nem köte- lező |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7) | (8) | (9) | (10) | (11) | (12) | (13) | (14) | (15) | |
Anglia | 13 | 13 | 13 | 13 | 9 | 12 | 9 | 8 | 5 | n | 3 | 100 | n | 100 | 4 |
Ausztrália | 11 | 11 | 8 | 8 | 5 | 7 | 7 | 8 | 1 | n | 3 | 67 | 33 | 100 | 5 |
Ausztria | 13 | 15 | 13 | 12 | 11 | n | 16 | 10 | 7 | 2 | n | 100 | x(12) | 100 | m |
Belgium (fr.)1 |
16 | 13 | 9 | 13 | 13 | 3 | 3 | 9 | 6 | n | 3 | 88 | 13 | 100 | 6 |
Csehország | 12 | 13 | 20 | 16 | 10 | 3 | 8 | 7 | n | n | n | 88 | 12 | 100 | n |
Dánia | 21 | 14 | 17 | 7 | 18 | n | 9 | 7 | 3 | n | 3 | 100 | n | 100 | n |
Finnország | 13 | 12 | 13 | 5 | 14 | n | 9 | 7 | 4 | 4 | n | 80 | 20 | 100 | 2 |
Francia- ország |
17 | 15 | 12 | 13 | 12 | 6 | 7 | 11 | n | n | n | 93 | 7 | 100 | 10 |
Görög- ország |
12 | 11 | 10 | 10 | 15 | 5 | 6 | 8 | 6 | 1 | 16 | 100 | n | 100 | n |
Hollandia | 10 | 10 | 8 | 11 | 14 | 5 | 7 | 9 | n | 3 | n | 78 | 22 | 100 | n |
Izland | 14 | 14 | 8 | 6 | 17 | 4 | 7 | 8 | 2 | 4 | 3 | 85 | 15 | 100 | n |
Írország2 | 28 | 13 | 8 | 17 | 7 | x(15) | 4 | 5 | 9 | x(15) | 5 | 97 | 3 | 100 | 7 |
Japán | 11 | 10 | 9 | 9 | 10 | 3 | 7 | 9 | n | n | 18 | 87 | 13 | 100 | m |
Korea | 13 | 11 | 11 | 10 | 10 | 4 | 8 | 8 | n | 4 | 5 | 82 | 18 | 100 | n |
Lengyel- ország |
18 | 14 | 16 | 9 | 10 | 5 | 4 | 11 | 7 | n | 6 | 100 | n | 100 | 8 |
Luxemburg3 | 22 | 15 | 5 | 10 | 20 | n | 10 | 8 | 6 | n | 5 | 100 | n | 100 | n |
Magyar- ország |
15 | 11 | 17 | 11 | 11 | 3 | 10 | 8 | n | 4 | 9 | 100 | n | 100 | 28 |
Mexikó | 14 | 14 | 17 | 26 | 9 | n | 6 | 6 | n | 9 | n | 100 | n | 100 | n |
Német- ország |
14 | 14 | 10 | 12 | 16 | 3 | 10 | 9 | 5 | 2 | 2 | 97 | 3 | 100 | n |
Norvégia | 16 | 13 | 9 | 11 | 10 | n | 8 | 10 | 7 | n | 16 | 100 | n | 100 | n |
Olaszország1 | 22 | 10 | 10 | 15 | 10 | 10 | 13 | 7 | 3 | n | n | 100 | n | 100 | n |
Portugália | 12 | 12 | 11 | 16 | 13 | 4 | 7 | 9 | n | n | 11 | 94 | 6 | 100 | 2 |
Spanyol- ország |
16 | 11 | 11 | 10 | 10 | 8 | 11 | 7 | x(13) | x(13) | 3 | 87 | 13 | 100 | n |
Svédország | 22 | 14 | 12 | 13 | 12 | x(3) | 7 | 8 | x(4) | 7 | n | 94 | 6 | 100 | n |
Török- ország |
15 | 14 | 16 | 10 | 15 | n | 4 | 6 | 5 | 4 | 3 | 91 | 9 | 100 | 12 |
OECD-átlag | 16 | 13 | 12 | 12 | 12 | 3 | 8 | 8 | 3 | 2 | 5 | 92 | 8 | 100 | 4 |
Forrás: Education at a Glance, 2006
1 Csak a 12–13 éveseket tartalmazza.
2 A 13–14 évesek esetében a művészetek a nem kötelező kategóriában jelenik meg.
3 A német, ha az tanítási nyelv, az olvaság-írás kategóriában jelenik meg.
Magyarázat: n = alacsony érték vagy 0; x = más, a zárójelben feltüntetett sorszámú kategóriában szerepel; m = hiányzó adat.
5.3. táblázat
A NAT 2003-hoz kiírt kerettantervi pályázaton akkreditált tantervek, 2004
Kerettanterv megnevezése | Iskola típusa | Benyújtó | Bizottsági javaslat |
---|---|---|---|
Miniszteri döntés: KIHIRDETÉS | |||
Apáczai Kerettanterv-család | általános iskola | NYME Apáczai Csere János Gyakorló Általános Iskola, Győr | kihirdetés |
Hétszíntan tanterv sajátos nevelési igényű gyerekeknek | általános iskola | Hétszínvirág Általános Iskola, Marcali | kihirdetés |
Humanisztikus kooperatív tanulás kerettanterv az 1–4. évfolyamra | általános iskola | Humanisztikus Kooperatív Tanulás – 2000 Közhasznú Alapítvány Általános Iskola, Művészeti Iskola, Jászfényszaru | kihirdetés |
A Nemzeti Tankönyvkiadó Műhelyének kerettanterve | általános iskola | Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium, Zeneiskola, Kecskemét | kihirdetés |
Nyíregyházi Tantervcsalád | általános iskola | Árpád Fejedelem Általános és Művészeti Iskola Komplex Szakszolgálati Intézet, Nyíregyháza | kihirdetés |
MOZAIK kerettanterv – NAT 2003 | általános iskola | Arany János Általános Iskola, Szeged | kihirdetés |
MOZAIK kerettanterv – NAT 2003 | gimnázium | Garay János Gimnázium, Szekszárd; Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskola, Szeged | kihirdetés |
Képességfejlesztő és értékőrző kerettanterv | gimnázium | Képesség- és Tehetségfejlesztő Magán Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium, Várpalota | kihirdetés |
Képességfejlesztő és értékőrző kerettanterv | szakiskola | Képesség -és Tehetségfejlesztő Magán Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium, Várpalota | kihirdetés |
Képességfejlesztő és értékőrző kerettanterv | általános iskola | Veszprém Egyetem TK ÉKP Központ Kísérleti Iskola, Zalabér | kihirdetés |
Képességfejlesztő és értékőrző kerettanterv | 6 évfolyamos gimnázium | Makláry Lajos Általános, Művészeti Iskola és Gimnázium, Hajdúnánás | kihirdetés |
Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és Pedagógiai Szak-szolgálat Helyi Tanterve | általános iskola és készségfejlesztő speciális szakiskola | Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és Pedagógiai Szakszolgálat, Budapest | kihirdetés |
Miniszteri döntés: JÓVÁHAGYÁS | |||
Értékközvetítő és képességfejlesztő alternatív program kerettanterve | általános iskola | Képesség- és Tehetségfejlesztő Magán Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium, Várpalota | jóváhagyás |
Értékközvetítő és képességfejlesztő alternatív program kerettanterve | gimnázium | Képesség- és Tehetségfejlesztő Magán Általános Iskola, Szakképző Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium, Várpalota | jóváhagyás |
Forrás: Sulinova Kht. archívum és a Kerettantervi rendelet melléklete
5.4. táblázat
A kihirdetett, jóváhagyott és kiadott kerettantervek megoszlása pedagógiai szakaszok és iskolatípusok szerint, 2005
Pedagógiai szakaszok/ iskolatípusok | Kihirdetett kerettantervek | Jóváhagyott kerettantervek |
---|---|---|
1–4. évfolyam | 1 | |
1–8. évfolyam | 7 | 1 |
Ebből: SNI-gyerekek iskoláinak | 2 | |
4 évfolyamos gimnázium | 2 | 1 |
6 évfolyamos gimnázium | 1 | |
Szakiskola | 1 | |
Összesen | 12 | 2 |
Forrás: Sulinova Kht. archívum és a Kerettantervi rendelet melléklete
5.5. táblázat
A kihirdetett és jóváhagyott kerettantervek használatának gyakorisága az általános iskolák 1–4. évfolyamos helyi tanterveinek készítésekor az iskolaigazgatók válaszai alapján, 2005 (%)
Kerettantervek | % |
---|---|
Apáczai kerettanterv | 59 |
OM kerettanterv | 46 |
Nemzeti Tankönyvkiadó kerettanterve | 28 |
Mozaik kerettanterv | 18 |
Nyíregyházi tantervcsalád | 14 |
Értelmileg akadályozott tanulók kerettanterve (Bárczi) | 8 |
Hétszíntan tanterv SNI-gyerekeknek | 5 |
Képességfejlesztő és értékőrző tanterv | 3 |
A többi együtt | 3 |
Forrás: Az iskolai eredményesség vizsgálata, 2005
A feltett kérdés: „Kérem, mondja meg annak a kerettantervnek (kerettanterveknek) a nevét, amit felhasználtak!”
5.6. táblázat
A különböző kompetenciaterületeket tesztelő intézmények száma, 2005
Kompetenciaterület életkori szakaszonként | Tesztelő intézmények (db) |
---|---|
Óvodai programcsomag | 18 |
Szövegértés 1–4. évfolyam | 44 |
Szövegértés 5–8. évfolyam | 37 |
Szövegértés középiskola | 38 |
Matematika 1–4. évfolyam | 43 |
Matematika 5–8. évfolyam | 37 |
Matematika középiskola | 38 |
Életpálya-építési 1–4. évfolyam | 31 |
Életpálya-építési 5–8. évfolyam | 42 |
Életpálya-építési középiskola | 37 |
Szociális, életviteli és környezeti 1–4. évfolyam | 10 |
Szociális, életviteli és környezeti 5–8. évfolyam | 23 |
Szociális, életviteli és környezeti középiskola | 23 |
Angol idegen nyelvi 5–8. évfolyam | 20 |
Angol idegen nyelvi középiskola | 22 |
Német idegen nyelvi 5–8. évfolyam | 24 |
Német idegen nyelvi középiskola | 22 |
Francia idegen nyelvi középiskola | 4 |
Forrás: Sulinova Kht.
5.7. táblázat
A tanulók éves kötelező óraszámainak változása és a nem kötelező tanórai foglalkozások aránya, 2005/06 (%)
Óraszámok | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Korábbi kötelező óraszámok | 740 | 740 | 832 | 832 | 925 | 925 | 1017 | 1017 | 1100 | 1110 |
Új kötelező óraszámok | 740 | 740 | 740 | 832 | 832 | 832 | 925 | 925 | 1017 | 1017 |
A nem kötelező tanórai foglalkozások %-os aránya | 10 | 10 | 10 | 10 | 25 | 25 | 30 | 30 | 45 | 45 |
A nem kötelező tanórai foglalkozások éves óraszámának csökkenése | – | – | 9 | – | 23 | 23 | 28 | 28 | 42 | 42 |
Forrás: 10/2003. (IV. 28.) OM rendelet 1. számú melléklet és 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról, 52. § (7) bekezdés.Megjegyzés: A kiemelések a 2005/06-os tanévben érvényes kötelező óraszámokat mutatják.
5.8. táblázat
Éves tanulói óraszámok* az OECD-országokban azokban az osztályokban, ahová a 7–8, 9–11, 12–14 és a 15 éves gyerekek járnak, 2004
Országok | Életkor | |||
---|---|---|---|---|
7–8 évesek | 9–11 évesek | 12–14 évesek | 15 évesek | |
Anglia | 888 | 894 | 938 | 950 |
Ausztrália | 981 | 982 | 1010 | 1020 |
Ausztria | 755 | 835 | 985 | 1080 |
Belgium (flamand) | 832 | 832 | 1000 | 1000 |
Belgium (francia) | 840 | 840 | 1020 | 1020 |
Csehország | 658 | 770 | 897 | 965 |
Dánia | 641 | 743 | 870 | 840 |
Finnország | 530 | 673 | 815 | 858 |
Franciaország | 883 | 871 | 1055 | 1148 |
Görögország | 864 | 928 | 998 | 1307 |
Hollandia | 940 | 1000 | 1067 | n. a. |
Izland | 700 | 778 | 848 | 863 |
Írország | 941 | 941 | 907 | 891 |
Japán | 712 | 776 | 871 | n. a. |
Korea | 612 | 703 | 867 | 1020 |
Lengyelország | 677 | 752 | 852 | 884 |
Luxemburg | 847 | 847 | 782 | 750 |
Magyarország | 611 | 718 | 950 | 1106 |
Mexikó | 800 | 800 | 1167 | 1124 |
Németország | 631 | 788 | 875 | 892 |
Norvégia | 599 | 713 | 827 | 855 |
Olaszország | 990 | 990 | 963 | 908 |
Portugália | 880 | 892 | 954 | 938 |
Spanyolország | 792 | 792 | 956 | 978 |
Svédország | 741 | 741 | 741 | 741 |
Törökország | 864 | 864 | 887 | 959 |
Új-Zéland | 985 | 985 | 962 | 950 |
Az országok átlaga | 785 | 831 | 928 | 962 |
Forrás: Education at a Glance, 2006
* A kötelező és nem kötelező óraszámok együtt.
Megjegyzés: Az óraszámokat egységesen 60 perces órákra számították át.
5.9. táblázat
A tanulólétszám változása az alapfokú művészetoktatásban négy művészeti ágban, 1998/99 és 2004/05
Művészeti ágak | Tanulók (fő) | Változás 1998/99=100% |
|
---|---|---|---|
1998/99 | 2004/2005 | ||
Klasszikus zene | 96 423 | 125 142 | 129,8 |
Népzene | 2 329 | 5 289 | 227,1 |
Jazz zene | 1 493 | 899 | 60,2 |
Elektroakusztikus zene | – | 3 933 | – |
Előképző | 17 887 | 28 007 | 156,6 |
Zeneművészeti ágak összesen* | 118 132 | 163 270 | 138,2 |
Táncművészeti ág | 31 277 | 117 492 | 375,6 |
Képző- és iparművészeti ág | 16 657 | 60 955 | 365,9 |
Színművészeti és bábművészeti ág | 4 461 | 23 116 | 518,2 |
Mindösszesen | 170 527 | 364 833 | 213,9 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Középfokú oktatás 1998/99, OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005, valamint OM 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
* A és B tagozatosok összesen.
5.10. táblázat
Az alapfokú művészetoktatásban dolgozó pedagógusok adatai képzési szerkezet szerint, 2004/05
Művészeti ágak | Tanszakok (db) |
Tanárok (fő) |
Művészeti főiskolát végzett (fő) | Felsőfokú művészeti végzettséggel rendelkezők aránya (%) | Képesítés nélküliek aránya (%)* |
---|---|---|---|---|---|
Klasszikus zene | 27 | 12 256 | 9 533 | 77,8 | |
Népzene | 16 | 548 | 271 | 49,5 | |
Jazz zene | 9 | 84 | 58 | 69,0 | |
3 | 324 | 196 | 60,5 | ||
Zenem | 53 | 13 212 | 10 058 | 76,1 | 5,5 |
Táncm | 4 | 3 477 | 1 536 | 44,2 | 16,7 |
Képző- és iparm | 13 | 2 749 | 831 | 30,2 | 4,7 |
Színm | 2 | 1 159 | 307 | 26,5 | 4,6 |
Mindösszesen | 72 | 20 597 | 12 732 | 61,8 | 6,9 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 alapján Vágó Irén számításai
* A képesítés nélküli oktatókról csak m
5.11. táblázat
A fogyatékos (a nemzetközi A kategóriába tartozó) gyerekek, tanulók megoszlása az iskolarendszerben történő elhelyezésük szerint, 2001/02 (%)
Országok | Speciális iskola | Speciális osztály | Többségi osztály | Összesen |
---|---|---|---|---|
Kanada | 100,0 | 100,0 | ||
Spanyolország | 13,2 | 86,8 | 100,0 | |
Egyesült Királyság | 35,6 | 64,4 | 100,0 | |
Mexikó | 33,3 | 7,5 | 59,2 | 100,0 |
Egyesült Államok | 4,3 | 40,8 | 54,9 | 100,0 |
Törökország | 57,0 | 15,0 | 28,0 | 100,0 |
Franciaország | 57,8 | 21,3 | 20,9 | 100,0 |
Hollandia | 81,0 | 19,0 | 100,0 | |
Szlovákia | 74,3 | 7,2 | 18,5 | 100,0 |
Japán | 33,0 | 48,6 | 18,4 | 100,0 |
Németország | 83,9 | 16,1 | 100,0 | |
Magyarország | 60,7 | 28,5 | 10,8 | 100,0 |
Csehország | 87,6 | 3,3 | 9,1 | 100,0 |
Korea | 52,6 | 42,8 | 4,6 | 100,0 |
Belgium | 96,7 | 3,3 | 100,0 |
Forrás: Students with disabilities, learning difficulties and disadvantages, 2005
5.12. táblázat
Az integrált nevelésben/oktatásban részesülő gyerekek száma és aránya programtípusonként, az összes SNI-, illetve a nemzetközi A kategória szerinti fogyatékos gyerekek, tanulók körében, 2001/02 és 2004/05 között
Megnevezés | Összes sajátos nevelési igényű tanuló | |||
---|---|---|---|---|
2001/02 | 2002/03 | 2003/04 | 2004/05 | |
Óvoda | 4 249 | 4 916 | 5 725 | 5 746 |
Általános iskola | 46 575 | 49 967 | 54 055 | 56 922 |
Szakiskola | 619 | 1 227 | 1 467 | 2 011 |
Speciális szakiskola | 6 291 | 7 200 | 8 147 | 8 369 |
Gimnázium | 351 | 284 | 558 | 681 |
Szakközépiskola | 425 | 568 | 545 | 748 |
SNI összes | 58 510 | 64 162 | 70 497 | 74 477 |
Összes integrált (fő) | 12 620 | 18 128 | 24 979 | 31 258 |
Összes integráltak aránya (%) | 21,6 | 28,3 | 35,4 | 42,0 |
Integrált fogyatékosok (nemzetközi A) aránya (%) | 9,4 | 11,5 | 13,8 | 16,4 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 adatai alapján Vágó Irén számításai
5.13. táblázat
Az integrált nevelésben/oktatásban részesülő gyerekek, tanulók száma és aránya programtípusonként, az összes SNI-gyerek, tanuló körében, 2004/05
Megnevezés | Összes SNI (fő) | Integrált (fő) | Integrált aránya (%) | |
---|---|---|---|---|
Óvoda | 5 746 | 4 317 | 75,1 | |
Általános iskola | 56 922 | 24 067 | 42,3 | |
Középfok együtt | 11 809 | 2 874 | 24,3 | |
Szakiskola | 2 011 | 1 617 | 80,4 | |
Speciális szakiskola | 8 369 | 0 | 0,0 | |
Gimnázium | 681 | 509 | 74,7 | |
Szakközépiskola | 748 | 748 | 100,0 | |
SNI összes | 74 477 | 31 258 | 42,0 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatás évkönyv 2004/2005 adatai alapján Vágó Irén számításai
5.14. táblázat
A nemzetiségi oktatásban részt vevő óvodások és tanulók számának változása pedagógiai szakaszonként és évfolyamonként,* 2001/02–2004/05
Évfolyamok | 2001/02 | 2002/03 | 2003/04 | 2004/05 |
---|---|---|---|---|
Óvoda | 25 844 | 26 726 | 31 587 | 35 214 |
1. évfolyam | 10 571 | 10 942 | 10 954 | 11 521 |
2. évfolyam | 10 634 | 10 328 | 10 763 | 10 948 |
3. évfolyam | 10 561 | 10 612 | 10 545 | 11 255 |
4. évfolyam | 10 453 | 10 518 | 10 749 | 10 919 |
1–4. évfolyam | 42 219 | 42 400 | 43 011 | 44 643 |
5. évfolyam | 10 595 | 10 599 | 10 296 | 11 027 |
6. évfolyam | 10 025 | 10 477 | 10 389 | 10 625 |
7. évfolyam | 9 362 | 9 348 | 9 827 | 10 529 |
8. évfolyam | 8 848 | 8 859 | 8 914 | 9 995 |
5–8. évfolyam | 38 830 | 39 283 | 39 426 | 42 176 |
9. évfolyam | 1 597 | 1 644 | 1 783 | 1 560 |
10. évfolyam | 1 333 | 1 403 | 1 380 | 1 427 |
11. évfolyam | 1 051 | 1 146 | 1 264 | 1 105 |
12. évfolyam | 852 | 975 | 929 | 875 |
13. évfolyam | 139 | 102 | 77 | 105 |
14. évfolyam | 27 | 18 | 4 | 14 |
9–14. évfolyam | 4 999 | 5 288 | 5 437 | 5 086 |
Összesen | 111 892 | 113 697 | 119 461 | 127 119 |
Forrás: OM 2001/2002., 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
* A következő feladatellátási helyeken: óvoda, általános iskola, szakiskola, speciális szakiskola, gimnázium, szakközépiskola, cigány kisebbségi oktatással együtt.
Megjegyzés: Az eredmények azért térhetnek el az OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005-ben található adatoktól (főleg az új rendszerű adatfelvétel első két évében), mert az évkönyvet összeállító munkatársak utólag több (manuális) javítást eszközöltek az adatbázisokban a kitöltési hibák miatt, mely változtatások már nem kerülhettek át a részünkre korábban átadott adatbázisokba.
5.15. táblázat
A nemzetiségi tankönyvek megoszlása (db) nyelvenként és tantárgyanként, 2005/06
Tantárgy/Nyelv |
Beás/ Cigány |
Bolgár | Görög | Gradistyei horvát |
Horvát | Német | Román | Szerb | Szlovák | Szlovén | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Biológia | 2 | 2 | 2 | 3 | 9 | ||||||
Ének-zene | 5 | 7 | 6 | 8 | 3 | 29 | |||||
Fizika | 1 | 4 | 5 | ||||||||
Földrajz | 9 | 11 | 1 | 1 | 4 | 26 | |||||
Informatika, számítástechnika |
1 | 1 | 2 | ||||||||
Kémia | 1 | 1 | |||||||||
Környezetismeret- természetismeret |
9 | 6 | 4 | 3 | 5 | 27 | |||||
Matematika | 7 | 3 | 8 | 18 | |||||||
Népismeret-néprajz | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | 14 | ||
Nyelv és irodalom | 5 | 1 | 20 | 32 | 60 | 19 | 15 | 55 | 10 | 217 | |
Technika | 5 | 1 | 2 | 2 | 10 | ||||||
Történelem és állampolgári ismeretek |
19 | 18 | 12 | 10 | 23 | 82 | |||||
Összesen | 6 | 2 | 1 | 20 | 93 | 109 | 45 | 39 | 109 | 16 | 440 |
Forrás: Tankönyvi adatbázis, 2005/06 alapján Szalai Sándor és Vágó Irén számításai
5.16. táblázat
A nemzetiségi pedagógusképzésben tanulók száma szakok szerint, 2004/05
Nyelv | Óvodapedagógus | Tanító | Tanár | Összesen |
---|---|---|---|---|
Cigány | 7 | 10 | – | 17 |
Horvát | 11 | 7 | 76 | 94 |
Német | 252 | 160 | 194 | 606 |
Román | 18 | 2 | 38 | 58 |
Szerb | – | 7 | – | 7 |
Szlovák | 12 | 14 | 34 | 60 |
Szlovén | – | – | 6 | 6 |
Összesen | 300 | 200 | 348 | 848 |
Forrás: OM Statisztikai Tájékoztató, Felsőoktatás 2004/2005 alapján Vágó Irén számításai
5.17. táblázat
A felnőtt (15 évnél idősebb) magyar népesség által beszélt nyelvek, illetve az idegen nyelvet beszélők aránya a népszámlálási és az európai* közvélemény-kutatási adatok tükrében, 1990, 1995, 2001 és 2005 (%)
Beszélt nyelvek | Népszámlálás | Eurobarometer | Népszámlálás | Eurobarometer |
---|---|---|---|---|
1990 | 1995 | 2001 | 2005 | |
Német | 4,9 | 8 | 9,9 | 16 |
Angol | 2,5 | 6 | 9,8 | 16 |
Orosz | 1,7 | 3 | 1,9 | 2 |
Francia | 0,6 | – | 1,1 | – |
Olasz | 0,2 | – | 0,6 | – |
Egyéb** | 3,2 | – | 3,1 | 1 |
Összesen | 10,2 | 17* | 26,6 | 35 |
Nyelvet beszélők*** | 9,1 | 14 | 19,2 | 29 |
Forrás: KSH; Eurobarometer {[www.tns-global.hu/eurobarometer]}
* Az Eurobarometer Európa legnagyobb közvélemény-kutatása, amely 25 tagállamban havonta méri fel az Európai Unió polgárainak véleményét. Az Eurobarometer adatai csak tájékoztató jellegűek, mert a kérdezés csak a három leginkább beszélt nyelvre vonatkozott.
** Az egyéb nyelvek között a hazánkban élő nemzetiségek által beszélt nyelvek dominálnak.
*** A nyelvet beszélők egy része két vagy több nyelvet beszél.
5.18. táblázat
A nyelvi előkészítő évfolyammal kapcsolatos vélemények megoszlása a felnőtt lakosság körében, 2005 (%)
1. állítás | Egyetért az 1. állítással | Nem tudja | Egyetért a 2. állítással | 2. állítás |
---|---|---|---|---|
A 0. évfolyammal végre megold egy rég megoldatlan kérdést az iskola. | 48,5 | 30,2 | 21,3 | A 0. évfolyammal az iskola csak újra bebizonyítja, hogy nem tud nyelvet oktatni. |
A 0. évfolyammal végre valódi lehetőséget biztosít arra, hogy a középiskolás tanulók közül az is elsajátíthasson egy idegen nyelvet a középiskola folyamán, akit a család nem tud különórákkal támogatni. | 53,6 | 28,2 | 18,2 | A 0. évfolyammal újra csak azok kerülnek jó helyzetbe, akik amúgy is jó esélyekkel bírtak az eredményes nyelvtanulásra. |
A 0. évfolyam kedvező alkalom az iskoláknak pluszforrások szerzésére és a tanárok foglalkoztatására a csökkenő tanulólétszám mellett. | 40,3 | 31,5 | 28,2 | A 0. évfolyam megszervezése nagy tehertétel az iskoláknak a pluszévfolyam beiktatása következtében. |
A 0. évfolyam nagy tehertétel a családok számára, mivel egy évvel tovább marad a gyerek tanulói státusban a középiskolában. | 33,0 | 27,2 | 39,8 | A 0. évfolyam megtakarítás a családoknak, mert nem kell a gyereket különórára járatni. |
A 0. évfolyam jelentős kiadás az államnak, de a legfontosabb oktatási problémát oldja meg. | 49,4 | 30,1 | 20,5 | A 0. évfolyam jelentős kiadás az államnak, ezt a pénzt más, fontosabb problémák megoldására kellene fordítania. |
Forrás: Gallup, 2005 alapján Vágó Irén számításai
5.19. táblázat
Az általános iskolai idegennyelv-oktatás mutatóinak alakulása, nappali tagozaton 1992/93, 1997/98–1999/00, valamint 2001/02 és 2004/05 között
Mutató | 1992/93 | 1998/99 | 1999/00 | 2001/02 | 2002/03 | 2003/04 | 2004/05 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Összes tanuló | 1 071 727 | 973 326 | 969 755 | 944 244 | 930 386 | 909 769 | 887 785 |
Nyelvet tanuló | 609 231 | 695 594 | 699 808 | 625 730 | 636 030 | 623 319 | 619 368 |
Az összes tanuló %-ában | 66,2 | 71,5 | 72,2 | 66,3 | 68,4 | 68,5 | 69,8 |
Forrás: 1992/93 az MKM oktatási statisztikája, 1998/99-től az OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 alapján Vágó Irén számításai
Megjegyzés: 1999/00. tanévig csak a kötelező (első) idegennyelv-oktatásban részt vevők, azóta mind az 1, mind a 2, mind a 3 vagy több nyelvet tanulók számát tartalmazza. A tanulók többször is szerepelnek a táblázatban, ha több nyelvet tanulnak. Az általános iskolai adatokban a 2001/02-es tanévtől a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumok 5–8. évfolyamos tanulói nem szerepelnek, a gyógypedagógiai oktatásban nyelvet tanulók viszont ettől a tanévtől kezdődően szerepelnek. A létszámadatokban minden korábbi évben is szerepelnek a gyógypedagógiai tanterv szerint tanulók.
5.20. táblázat
Az idegen nyelvet tanulók és az egy tanulóra jutó nyelvek változása a középfokú oktatásban, nappali tagozaton 1992/93, valamint 2001/02 és 2004/05 között
Mutató | Vizsgált évek | ||||
---|---|---|---|---|---|
1992/93 | 2001/02 | 2002/03 | 2003/04 | 2004/05 | |
Középiskolák* | |||||
A tanulók száma | 322 954 | 420 889 | 426 301 | 438 069 | 438 668 |
Idegen nyelvet tanulók száma** | 406 191 | 565 997 | 585 154 | 597 391 | 599 436 |
Egy tanulóra jutó tanult nyelvek átlaga | 1,3 | 1,3 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Középfokú iskolák*** | |||||
A tanulók száma | 511 524 | 544 840 | 549 642 | 561 526 | 562 071 |
Idegen nyelvet tanulók száma | 431 098 | 648 300 | 676 100 | 690132 | 570 440 |
Egy tanulóra jutó tanult nyelvek átlaga | 0,8 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Forrás: 1992/93 az MKM oktatási statisztikája, 2001/02-től az OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 alapján Vágó Irén számításai
* Gimnázium és szakközépiskola.
** A tanulók többször is szerepelnek a táblázatban, ha több nyelvet tanulnak.
*** Gimnázium és szakközépiskola mellett a szakiskola is.
5.21. táblázat
A tanulólétszám és az idegen nyelvet tanulók számának változása a szakiskolai (korábban szakmunkás) képzésben, nappali tagozaton, 1989/90 és 2004/05 között
Tanév | Tanuló | Nyelvet tanuló | % |
---|---|---|---|
1990/91 | 225 356 | 25 072 | 11,1 |
1992/93 | 216 222 | 24 907 | 11,5 |
1994/95 | 191 297 | 36 142 | 18,9 |
1996/97 | 163 770 | 39 742 | 24,3 |
1998/99 | 132 623 | 55 980 | 42,2 |
1999/00 | 121 680 | 62 783 | 51,6 |
2001/02 | 123 951 | 82 303* | 66,4 |
2002/03 | 130 541 | 90 946 | 69,7 |
2003/04 | 131 604 | 92 741 | 70,5 |
2004/05 | 131 772 | 94 163 | 71,5 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 alapján Vágó Irén számításai
* 2001/02-től a szakiskolai adatokban a speciális szakiskolában tanulók és ott nyelvet tanulók is szerepelnek.
5.22. táblázat
Az egyes idegen nyelveket tanuló diákok számának* és arányának megoszlása az általános, a közép- és a szakiskolákban, nappali tagozaton, 1992/93, 1997/98, 2001/02, 2004/05 (%)
Nyelvek | 1992/93 | 1997/98 | 2001/02 | 2004/05 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fő | % | Fő | % | Fő | % | Fő | % | |
Általános iskola | ||||||||
Angol | 224 024 | 31,6 | 300 766 | 43,7 | 336 642 | 53,8 | 373 172 | 60,3 |
Német | 325 408 | 45,9 | 364 351 | 53,0 | 275 652 | 44,0 | 237 448 | 38,3 |
Francia | 12 122 | 1,7 | 7 299 | 1,0 | 5 575 | 0,9 | 3 519 | 0,6 |
Orosz | 138 249 | 19,5 | 7 390 | 1,1 | 3 538 | 0,6 | 1 450 | 0,2 |
Egyéb | 9 428 | 1,3 | 7 929 | 1,2 | 4 323 | 0,7 | 3 779 | 0,6 |
Összesen | 709 231 | 100,0 | 687 735 | 100,0 | 625 730 | 100,0 | 619 368 | 100,0 |
Középiskola | ||||||||
Angol | 171 232 | 39,0 | 235 383 | 46,6 | 281 510 | 49,7 | 317 240 | 52,9 |
Német | 148 922 | 33,9 | 201 196 | 39,8 | 215 756 | 38,1 | 219 435 | 36,6 |
Francia | 29 380 | 6,7 | 27 578 | 5,5 | 27 716 | 4,9 | 27 184 | 4,5 |
Orosz | 56 657 | 12,9 | 9 212 | 1,8 | 3 839 | 0,7 | 2 522 | 0,4 |
Egyéb | 32 894 | 7,5 | 31 921 | 6,3 | 37 176 | 6,6 | 33 055 | 5,5 |
Összesen | 439 085 | 100,0 | 505 290 | 100,0 | 565 997 | 100,0 | 599 436 | 100,0 |
Szakiskola | ||||||||
Angol | 5 905 | 23,7 | 9 299 | 21,0 | 26 565 | 32,3 | 37 501 | 39,8 |
Német | 14 921 | 60,0 | 30 907 | 69,6 | 51 295 | 62,3 | 54 217 | 57,6 |
Francia | 1 135 | 4,5 | 1 558 | 3,5 | 2 426 | 3,0 | 1 152 | 1,2 |
Orosz | 2 388 | 9,6 | 1 532 | 3,5 | 1 193 | 1,4 | 810 | 0,9 |
Egyéb | 558 | 2,2 | 1 077 | 2,4 | 824 | 1,0 | 483 | 0,5 |
Összesen | 24 907 | 100,0 | 44 373 | 100,0 | 82 303 | 100,0 | 94 163 | 100,0 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005 alapján Vágó Irén számításai
* A tanulók többször is szerepelnek a táblázatban, ha több nyelvet tanulnak. A 2001/02-es tanév adatai azért módosultak a korábbi adatokhoz képest, mert az OM az évek során módosította az idegennyelv-oktatásra vonatkozó adatait (az első 1-2 év adatfelvételi hibái miatt), és ezért az általuk közölt adatok eltérnek a korábbi és a későbbi évek Oktatási évkönyveiben. Mi a publikált legutolsó, a 2004/2005. tanév adatait tartalmazó évkönyvet vettük figyelembe.
Megjegyzés: 2001/02-től a szakiskolai adatokban a speciális szakiskolában nyelvet tanulók is szerepelnek.
5.23. táblázat
Alap-, átlagos és emelt óraszámban idegen nyelvet tanuló általános iskolások száma*, 2004/05
Nyelv | Alap (<3) | Átlagos (3-5) | Emelt (>5) | Összesen |
---|---|---|---|---|
Angol | 87 216 | 248 658 | 31 810 | 367 684 |
Német | 48 583 | 168 663 | 17 133 | 234 379 |
Francia | 1 430 | 1 605 | 352 | 3 387 |
Olasz | 384 | 460 | 5 | 849 |
Orosz | 654 | 796 | 0 | 1 450 |
Spanyol | 158 | 233 | 0 | 391 |
Latin | 45 | 71 | 0 | 116 |
Egyéb** | 2 747 | 7 703 | 39 840 | 50 290 |
Összesen 2004/05-ben | 141 217 | 428 189 | 89 140 | 658 546 |
Összesen 2001/02-ben | 313 854 | 340 182 | 13 542 | 667 578 |
Forrás: OM 2004/05. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Vágó Irén számításai
* A több idegen nyelvet tanulók minden tanult nyelvnél szerepelnek.
** Az egyéb nyelvek a nemzetiségi nyelveket is tartalmazzák.
5.24. táblázat
Alap-, átlagos és emelt óraszámban idegen nyelvet tanuló középiskolások száma* nyelvenként, 2004/05
Középfokú képzési forma | Angol | Német | Francia | Orosz | Olasz | Spanyol | Latin | Egyéb** | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Alap (<3) | |||||||||
Gimnázium | 5 445 | 4 657 | 1 146 | 348 | 171 | 226 | 3 737 | 168 | 15 898 |
Szakközépiskola | 12 792 | 7 735 | 1 063 | 156 | 228 | 0 | 278 | 138 | 22 390 |
Összesen | 18 237 | 12 392 | 2 209 | 504 | 399 | 226 | 4015 | 306 | 38 288 |
Átlagos (3–5) | |||||||||
Gimnázium | 119 683 | 91 885 | 18 007 | 1 453 | 10 165 | 3 707 | 7 851 | 1194 | 253 945 |
Szakközépiskola | 98 397 | 66 733 | 2 993 | 381 | 1 025 | 198 | 2 | 207 | 169 936 |
Összesen | 218 080 | 158 618 | 21 000 | 1 834 | 11 190 | 3 905 | 7 853 | 1401 | 423 881 |
Emelt (>5) | |||||||||
Gimnázium | 41 526 | 22 928 | 2 289 | 134 | 1 194 | 735 | 39 | 595 | 69 440 |
Szakközépiskola | 31 898 | 19 917 | 588 | 50 | 425 | 259 | 0 | 479 | 53 616 |
Összesen | 73 424 | 42 845 | 2 877 | 184 | 1 619 | 994 | 39 | 1074 | 123 056 |
Összesen | |||||||||
Gimnázium | 166 654 | 119 470 | 21 442 | 1 935 | 11 530 | 4 668 | 11 627 | 1957 | 339 283 |
Szakközépiskola | 143 087 | 94 385 | 4 644 | 587 | 1 678 | 457 | 280 | 824 | 245 942 |
Összesen |
Forrás: OM 2004/05. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Vágó Irén számításai
* A több idegen nyelvet tanulók minden tanult nyelvnél szerepelnek.
** Az egyéb nyelvek a nemzetiségi nyelveket is tartalmazzák.
5.25. táblázat
A CLIL idegen nyelvi és/vagy regionális/kisebbségi képzés programjainak célnyelvei az európai uniós és a tagjelölt országokban, 2005
Ország | Idegen nyelv vagy másik hivatalos nyelvek | Regionális és/vagy kisebbségi nyelvek |
---|---|---|
Ausztria | Angol, francia és olasz | Szlovén, horvát, magyar, cseh, szlovák és cigány |
Belgium (francia) | Holland, német, angol | – |
Belgium (német) | Francia | – |
Belgium (flamand) | – | – |
Bulgária | Francia, német, spanyol és angol | – |
Ciprus | – | – |
Csehország | Angol, francia, német, olasz, spanyol | – |
Dánia | – | – |
EK Anglia | Nagyrészt francia, német és spanyol | – |
EK Wales | – | Wales-i |
EK Észak-Írország | – | Ír |
EK Skócia | – | Gael |
Észtország | Nagyrészt angol, német és francia | Orosz |
Finnország | Svéd, francia, angol, német és orosz | Lapp |
Franciaország | Angol, német, spanyol és olasz | Baszk, breton, katalán, korzikai, kreol, tahi |
Görögország | – | – |
Hollandia | Angol és német | Fríz |
Izland | – | – |
Írország | Angol és ír | – |
Lengyelország | Francia, spanyol, német, angol és olasz | Fehérorosz, litván, német, szlovák, ukrán, kashubi, rutén és cigány |
Lettország | Angol, német és francia | Lengyel, észt, litván, orosz, fehérorosz és ukrán, héber és cigány |
Liechtenstein | – | – |
Litvánia | – | – |
Luxemburg | Német, francia és angol | – |
Magyarország | Német, angol, spanyol, francia, olasz, orosz és kínai | Német, horvát, román, szerb, szlovén és szlovák |
Málta | Angol | – |
Németország | Nagyrészt angol és francia | Szorb és dán |
Norvégia | Angol | Lapp és finn |
Olaszország | Angol, német és francia | Szlovén és más nyelvek |
Portugália | – | – |
Románia | Angol, francia, német és olasz | Német, cigány, cseh, horvát, magyar, szlovák, szerb, ukrán, török és görög |
Spanyolország | Angol és francia | Baszk, katalán, gallego és valenciai |
Szlovénia | – | Magyar és olasz |
Szlovákia | Angol, francia, német, spanyol és orosz | Magyar, ukrán és rutén |
Svédország | Angol, német, francia és spanyol | Jiddis, lapp, torndalen finn, finn és cigány |
Forrás: Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe, 2005
5.26. táblázat
Az adott nyelvet képesítés nélkül tanító pedagógusok aránya az adott nyelvet tanító összes pedagógushoz képest, az összes képzési szint átlagában, 2001/02–2004/05 (%)
Nyelv | 2001/02 | 2002/03 | 2003/04 | 2004/05 |
---|---|---|---|---|
Angol | 9,4 | 7,2 | 5,4 | 4,2 |
Német | 10,3 | 8,1 | 5,9 | 4,5 |
Francia | 1,1 | 0,8 | 0,9 | 0,5 |
Olasz | 2,0 | 1,2 | 2,8 | 1,5 |
Orosz | 2,9 | 2,1 | 2,4 | 1,3 |
Spanyol | 4,5 | 4,9 | 0,0 | 2,9 |
Latin | 2,0 | 1,4 | 1,5 | 0,8 |
Egyéb | 5,3 | 4,3 | 4,6 | 0,0 |
Forrás: OM 2001/2002., 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
5.27. táblázat
Az adott nyelvet tanító tanárok száma és az egy pedagógusra jutó, adott nyelvet tanuló gyerekek száma összesen, az összes képzési szinten, minden tagozaton, 1992/93, 1998/99, 2001/02 és 2004/05
Nyelv | Tanárok száma | Az egy tanárra jutó tanulók száma | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1992/93 | 1998/99 | 2001/02 | 2004/05 | 1992/93 | 1998/99 | 2001/02 | 2004/05 | |
Angol | 3 083 | 6 015 | 8 464 | 10 310 | 128,2 | 98,6 | 76,2 | 74,5 |
Német | 3 010 | 6 262 | 7 901 | 8 485 | 157,6 | 97,1 | 66,3 | 62,6 |
Francia | 655 | 748 | 756 | 754 | 63,4 | 49,7 | 71,7 | 40,8 |
Orosz | 8 796 | 536 | 315 | 234 | 22,1 | 27,4 | 27,2 | 20,6 |
Egyéb | 478 | 679 | 2 020 | 818 | 61,8 | 52,1 | 21,0 | 45,6 |
Forrás: MKM és KSH közoktatási statisztikái alapján Vágó Irén számításai, 2001/02-től az OM 2001/02. és 2004/05. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
Megjegyzés: A 90-es évek elején nem közöltek statisztikai adatokat a szakmunkásképzőkben tanító nyelvtanárokról. Minden pedagógust annyiszor vettünk számba, ahány idegen nyelvet tanít. A több idegen nyelvet tanuló diákok minden tanult nyelvnél szerepelnek. Mivel az idegen nyelvet oktató pedagógusok számát csak a feladatellátási hely típusa szerint tudjuk megadni, a tanulók számát is így kell megadnunk ahhoz, hogy arányuk valós képet mutasson. Tehát nem választottuk le a nappali tagozaton tanulókat. Ezért tanulói adataink nem fognak megegyezni az OM 2004/2005. évi Oktatási évkönyvében lévő adatokkal. Ott ugyanis a nappali tagozaton tanulók adatai szerepelnek. Mivel az idegen nyelv oktatásában nem okozhat nagy különbséget az adatokban, hogy a gyerekek gyógypedagógiai tanterv szerint tanulnak, illetve hogy a tanárok gyógypedagógiai oktatásban (is) tevékenykednek, ezért adatainkat összehasonlíthatónak tartjuk a korábbi (a 2001/2002. tanév előtti) adatokkal.
5.28. táblázat
Az általános iskolai idegennyelv-tanulás hosszúságának megoszlása a különböző középfokú iskolatípusokban tanuló 9. évfolyamos diákok körében, 2003/04 (%)
A nyelvtanulás hosszúsága | Az általános iskolai nyelvtanulási út hossza (év) | Összesen | |||
---|---|---|---|---|---|
A képzés jellege | 0 | 1–3 | 4–5 | 6–8 | |
Gimnáziumi | 0,8 | 2,3 | 34,0 | 62,9 | 100,0 |
Szakközépiskolai | 1,3 | 2,9 | 42,4 | 53,4 | 100,0 |
Szakiskolai | 7,0 | 7,3 | 48,1 | 37,6 | 100,0 |
Összesen | 2,4 | 3,7 | 40,7 | 53,1 | 100,0 |
Forrás: Vágó, 2005c
5.29. táblázat
Az idegennyelv-választás okainak megoszlása nyelvenként az általános és a középfokú iskolákban tanuló 9. évfolyamos diákok körében, 2003/04 (%)
Okok* | Általános iskola | Középfokú iskola | ||
---|---|---|---|---|
angol | német | angol | német | |
Korábban ezt tanultam, azért választottam | – | – | 49,4 | 56,7 |
Ezt szerettem, ezt választottam | 60,9 | 35,0 | 41,2 | 22,6 |
Mást szerettem volna, de csak erre vettek fel | 0,4 | 1,6 | 0,7 | 2,5 |
Mást szerettem volna, de azt nem tanították az iskolában | 2,1 | 6,0 | 2,4 | 4,4 |
Nem volt választási lehetőségem | 24,4 | 40,0 | 12,1 | 16,5 |
Nem volt határozott elképzelésem, így alakult | 12,6 | 18,2 | 2,2 | 3,2 |
Forrás: Idegennyelv-tanulási utak vizsgálat, 2004 adatbázisa alapján Vágó Irén számításai
* A tanulók több okot is megjelölhettek, de ezzel a lehetőséggel kevéssé éltek a diákok.
5.30. táblázat
A 6. és 10. évfolyamos tanulók angol és német nyelvi teszteredményei az anya iskolai végzettsége, az iskola településtípusa és régiója szerint, 2003 (a teljesítmény %-a)
Jellemzők | 6. évfolyam | 10. évfolyam | ||
---|---|---|---|---|
Angol | Német | Angol | Német | |
Anya legmagasabb iskolai végzettsége szerint | ||||
8 általános | 40,6 | 33,8 | 31,3 | 28,1 |
Szakiskolai | 50,5 | 43,1 | 38,7 | 33,2 |
Érettségi | 61,4 | 49,6 | 51,3 | 43,5 |
Főiskola | 68,7 | 56,3 | 59,7 | 51,4 |
Egyetem | 75,7 | 63,2 | 66,8 | 60,4 |
Összes átlag | 57,7 | 44,7 | 48,8 | 39,4 |
Település típusa szerint | ||||
Község | 47,9 | 41,1 | 22,2 | 22,0 |
Város | 57,3 | 45,2 | 44,5 | 35,7 |
Megyei jogú város | 62,2 | 47,7 | 51,3 | 43,3 |
Főváros | 64,8 | 55,3 | 54,8 | 46,3 |
Összes átlag | 57,7 | 44,7 | 48,8 | 39,4 |
Régiók szerint | ||||
Nyugat-Dunántúl | 69,4 | 49,1 | 61,9 | 46,5 |
Közép-Dunántúl | 59,1 | 44,8 | 43,55 | 34,9 |
Dél-Dunántúl | 60,4 | 43,3 | 50,7 | 37,2 |
Észak-Magyarország | 58,7 | 38,5 | 46,8 | 37,5 |
Észak-Alföld | 51,7 | 42,2 | 44,5 | 38,8 |
Dél-Alföld | 55,2 | 44,4 | 40,5 | 31,9 |
Közép-Magyarország | 62,4 | 50,3 | 54,9 | 46,6 |
Összes átlag | 57,7 | 44,7 | 48,8 | 39,4 |
Forrás: Józsa, 2003
5.31. táblázat
14–19 éves diákok aránya az államilag elismert nyelvvizsga-bizonyítványt szerzők között, a középiskolás korosztály vizsgáinak nyelvenkénti megoszlása, 2002–2005
Évek | Összes vizsgázó (fő) | 14–19 éves vizsgázó (fő) | Összes között a 14–19 évesek aránya (%) | A 14–19 évesek nyelvvizsgái nyelvenként | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Angol | Német | Egyéb | |||||||
Fő | % | Fő | % | Fő | % | ||||
2002 | 118 888 | 48 428 | 40,7 | 27 154 | 56 | 18 564 | 38 | 2 710 | 6 |
2003 | 130 622 | 55 944 | 42,8 | 31 411 | 56 | 21 645 | 39 | 2 888 | 5 |
2004 | 138 448 | 62 810 | 45,4 | 36 917 | 59 | 23 022 | 37 | 2 871 | 4 |
2005 | 143 475 | 69 839 | 48,7 | 43 876 | 63 | 24 788 | 35 | 1 175 | 2 |
Forrás: 2002–2005. évi nyelvvizsga-adatbázis alapján Vágó Irén számításai
5.32. táblázat
Számítógép- és internethasználati adatok a feladatellátási helyek típusa szerint, 2003/04–2004/05
Feladat- ellátási helyek típusa |
Számítógépek nyitó- állománya |
Összes számítógépből internet- kapcsolattal rendelkező számítógépek száma |
Számítógépet használó tanulók száma | Internetet oktatási célra használó tanárok száma | Informatikai képesítéssel, ismeretekkel rendelkező tanárok száma | |
---|---|---|---|---|---|---|
Óvoda | ||||||
2003/04 | 2 421 | 596 | 6 398 | 151 | 1 139 | |
2004/05 | 2 956 | 811 | 15 514 | 254 | 2 001 | |
Általános iskola | ||||||
2003/04 | 58 991 | 28 446 | 498 135 | 9 716 | 22 038 | |
2004/05 | 65 086 | 38 663 | 511 180 | 12 450 | 25 916 | |
Szakiskola | ||||||
2003/04 | 12 976 | 9 242 | 89 075 | 1 660 | 1 775 | |
2004/05 | 14 523 | 11 038 | 94 629 | 2 054 | 2 226 | |
Speciális szakiskola | ||||||
2003/04 | 1 089 | 566 | 4 559 | 123 | 188 | |
2004/05 | 1 285 | 790 | 5 871 | 196 | 253 | |
Gimnázium | ||||||
2003/04 | 21 819 | 18 712 | 162 194 | 4 408 | 5 548 | |
2004/05 | 24 866 | 22 024 | 179 204 | 6 400 | 6 620 | |
Szakközépiskola | ||||||
2003/04 | 52 491 | 40 842 | 236 139 | 5 854 | 6 635 | |
2004/05 | 56 714 | 46 901 | 238 026 | 7 193 | 7 978 |
Forrás: OM 2003/04. és 2004/05. évi oktatásstatisztikai adatbázisai alapján Garami Erika számításai
5.33. táblázat
Otthoni számítógép- és internet-hozzáférés korcsoportonként, 2005 (%)
Korcsoportok | Számítógép-ellátottság | Internetellátottság |
---|---|---|
0–6 | 49,7 | 22,2 |
7–14 | 62,0 | 27,1 |
15–19 | 61,0 | 35,4 |
20–29 | 51,3 | 23,8 |
30–39 | 56,0 | 24,7 |
40–49 | 49,0 | 27,5 |
50–59 | 38,4 | 20,8 |
60 és több | 11,6 | 5,2 |
Átlag | 42,6 | 20,8 |
Forrás: World Internet Project magyarországi vizsgálat, 2005 alapján Fábián Zoltán számításai
5.34. táblázat
Informatikai képesítést szerzett (ebből ECDL, illetve OKJ) tanárok összesen és ebből nők, 2001/02 és 2004/05 között
Évek | Az összes, képe- sítést szerzett tanárok száma* |
Ebből: nő | Informatikai képe- sítést szerzett |
Ebből: nő | ECDL képe- sítést szerzett |
Ebből: nő | OKJ végzett- séget szerzett |
Ebből: nő |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001/02 | 9 514 | 7 464 | 2 183 | 1 693 | 469 | 352 | 933 | 685 |
2002/03 | 8 871 | 7 095 | 2 010 | 1 637 | 679 | 554 | 850 | 658 |
2003/04 | 9 771 | 8 080 | 2 684 | 2 235 | 1 386 | 1 166 | 745 | 600 |
2004/05 | 11 667 | 9 524 | 4 572 | 3 780 | 3 151 | 2 574 | 777 | 645 |
Forrás: OM 2001/2002., 2002/2003., 2003/2004. és 2004/2005. évi oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Garami Erika számításai
* A pontos megnevezés: „A beszámolási időszakban képesítést szerzettek száma összesen (létszám, fő)”.
5.35. táblázat
A HEFOP 4.1.1. Térségi integrált szakképző központok létrehozása és infrastrukturális feltételeinek javítása pályázat eredményei régiók szerint, 2005
Régiók | Beérkezett pályázatok (db) | Igényelt támogatás (Ft) | Támogatott pályázatok (db) | Megítélt támogatás | Hatályos szerződések | Hatályos szerződések összege (Ft) |
---|---|---|---|---|---|---|
Dél-Alföld | 4 | 2 854 214 307 | 2 | 1 565 773 517 | 2 | 1 565 773 517 |
Dél-Dunántúl | 3 | 2 540 059 263 | 2 | 1 495 897 450 | 1 | 681 897 450 |
Közép-Dunántúl | 6 | 4 894 339 309 | 2 | 1 445 500 000 | 1 | 711 000 000 |
Közép-Magyarország | 7 | 5 789 751 779 | 4 | 2 671 489 474 | 2 | 1 418 989 474 |
Nyugat-Dunántúl | 6 | 5 270 348 056 | 2 | 1 366 848 480 | 2 | 1 366 848 480 |
Észak-Alföld | 5 | 4 668 246 781 | 2 | 1 498 585 281 | 1 | 785 585 281 |
Észak-Magyarország | 4 | 2 698 041 678 | 2 | 1 393 405 798 | 1 | 755 619 739 |
Összesen | 35 | 16 | 10 |
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Hivatal Egységes Monitoring Információs Rendszer (EMIR), 2005
5.36. táblázat
ROP 2.3 Az Óvodák és alapfokú nevelési oktatási intézmények infrastrukturális fejlesztése pályázat eredménye régiók szerint, 2005
Régiók | Beérkezett pályázatok (db) | Igényelt támogatás (Ft) | Támogatott pályázatok (db) | Megítélt támogatás (Ft) | Hatályos szerződések (db) | Hatályos szerződések összege (Ft) |
---|---|---|---|---|---|---|
Dél-Alföld | 84 | 9 981 037 820 | 12 | 2 007 269 107 | 12 | 2 005 968 161 |
Dél-Dunántúl | 105 | 11 051 181 386 | 24 | 2 181 091 623 | 22 | 2 003 103 793 |
Közép-Dunántúl | 43 | 5 086 324 798 | 4 | 491 766 480 | 4 | 491 766 480 |
Közép-Magyarország | 26 | 4 307 053 638 | 5 | 977 544 483 | 3 | 660 327 707 |
Nyugat-Dunántúl | 19 | 1 926 759 595 | 3 | 367 433 325 | 3 | 367 433 325 |
Észak-Alföld | 136 | 16 322 914 604 | 26 | 3 948 948 174 | 22 | 3 391 084 752 |
Észak-Magyarország | 236 | 30 198 264 726 | 30 | 3 714 135 880 | 26 | 3 301 993 374 |
Összesen | 649 | 104 | 92 |
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Hivatal Egységes Monitoring Információs Rendszer (EMIR)
5.37. táblázat
Az eszköz- és felszerelési jegyzék követelményeinek teljesítéséről 2004. december 31-éig beérkezett fenntartói nyilatkozatok, valamint a halasztási kérelmek alapján hozott engedélyező határozatok és nyilatkozatok száma, 2005
Régiók | A teljesítésről nyilatkozatot küldtek | A kiadott engedélyező határozatok száma |
---|---|---|
Nyugat-Dunántúl | 68 | 332 |
Közép-Dunántúl | 53 | 271 |
Dél-Dunántúl | 75 | 296 |
Észak-Magyarország | 69 | 412 |
Észak-Alföld | 63 | 353 |
Dél-Alföld | 80 | 257 |
Közép-Magyarország | 191 | 270 |
Összesen | 599 | 2191 |
Forrás: A kötelező (minimális) eszköz- és felszerelési…, 2005
5.38. táblázat
A közoktatási tankönyvkiadásban részt vevő kiadók és könyveik száma, 1999/00– 2005/06
Tankönyvkiadás | 1999/00 | 2000/01 | 2001/02 | 2002/03* | 2003/04 | 2004/05 | 2005/06 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kiadók | 142 | 183 | 120 | 72 | 75 | 75 | 68 |
Jegyzékre vett kiadványaik | 4134 | 5151 | 4818 | 2666 | 2558 | 2843 | 2554 |
Forrás: 1999/00-től OM tankönyvi adatbázis, 2003/04-től Educatio Kht.
* A 2002/03-as tanévtől a tankönyvjegyzéken csak a tankönyvek adatai szerepelnek (segédkönyveké nem).
5.39. táblázat
A 12 legnagyobb, tankönyvkiadással is foglalkozó kiadó részesedése* a tankönyvpiacon megrendeléseik összértékének arányában (%) és a könyvcímeik (db) szerint, 2002/03 és 2004/05
Kiadók | 2002/03 | Kiadók | 2004/05 | ||
---|---|---|---|---|---|
% | Címek száma | % | Címek száma | ||
Nemzeti | 39 | 847 | Nemzeti | 31 | 884 |
Apáczai | 19 | 100 | Apáczai | 20 | 141 |
Műszaki | 9 | 170 | Mozaik | 11 | 199 |
Mozaik | 8 | 130 | Műszaki | 10 | 163 |
Oxford | 4 | 39 | Oxford | 5 | 111 |
Cartográphia | 4 | 12 | Cartográphia | 4 | 13 |
Krónika Nova | 3 | 76 | Krónika Nova | 3 | 46 |
Dinasztia | 3 | 81 | Konsept-H | 3 | 99 |
Korona | 3 | 50 | Korona | 3 | 63 |
Pauz-Westermann | 2 | 96 | Pedellus | 2 | 12 |
Konsept-H | 2 | 42 | Dinasztia | 1 | 106 |
Raabe-Klett | 1 | 43 | Pauz-Westermann | 1 | 50 |
Egyéb | 5 | 714 | Egyéb | 5 | 763 |
Összesen | 100 | 2400 | Összesen | 100 | 2650 |
Forrás: Tankönyvrendelési adatbázis; Educatio Kht.
* A kiadók tankönyvlistán szereplő tankönyveinek rendelési adatai alapján.
5.40. táblázat
A közoktatási tankönyvek 1999/00-es, 2003/04-es és 2006/07-es tanévre érvényes legmagasabb beszerzési ára (Ft)
Tankönyv típusa | Terjedelme | Beszerzési ár az 1999/00 tanévre | Beszerzési ár a 2003/04 tanévre | Beszerzési ár a 2006/07 tanévre | |
---|---|---|---|---|---|
Kartonált (puha borító) | Egyszín- nyomás |
1–10 ív | 390 | 430 | 662 |
10–20 ív | 540 | 600 | 942 | ||
20-nál több ív | 680 | 760 | 1076 | ||
Kétszín- nyomás |
1–10 ív | 640 | 715 | 880 | |
10–20 ív | 780 | 860 | 1159 | ||
890 | 990 | 1346 | |||
Többszín- nyomás* |
1–10 ív | 765 | 868 | 1149 | |
10–20 ív | 930 | 1032 | 1604 | ||
20-nál több ív | 1070 | 1188 | 1853 | ||
Kötött (kemény borító) | Egyszín- nyomás |
1–10 ív | 580 | 750 | 1117 |
10–20 ív | 740 | 920 | 1397 | ||
20-nál több ív | 870 | 1080 | 1531 | ||
Kétszín- nyomás |
1–10 ív | 830 | 1035 | 1335 | |
10–20 ív | 970 | 1180 | 1614 | ||
20-nál több ív | 1090 | 1310 | 1801 | ||
Többszín- nyomás |
1–10 ív | 1030 | 1188 | 1604 | |
10–20 ív | 1195 | 1353 | 2059 | ||
20-nál több ív | 1330 | 1508 | 2308 | ||
Könyv CD melléklettel | Terjedelemtől függetlenül | +2070 |
Forrás: MKM 1998/5. sz. közleménye; OM pályázati felhívás a közoktatási tankönyvjegyzékre kerüléshez, 2002; Tájékoztató a 2006/07. tanév közoktatási közismeretei tankönyveinek legmagasabb fogyasztói áráról c. közlemények alapján Vágó Irén számításai
* Az 1999/00-es és a 2003/04-es tanévben külön állapították meg a többszínnyomású könyvek árát aszerint, hogy a színes oldalak száma meghaladta vagy sem a terjedelem 50%-át. Az összehasonlíthatóság miatt a két kategória átlagát tüntettük fel ebben a két évben.
Megjegyzés: A tartós, több évig használt könyvek (szöveggyűjtemény, atlasz, szótár), továbbá a két tanítási nyelvű programok tankönyveinek ára 20%-kal, a nyelvkönyvek ára maximum 30%-kal, a sajátos nevelési igényű tanulók által használtaké 60%-kal haladhatja meg a kategóriánként meghatározott árat.
5.41. táblázat
A tankönyvlistáról megrendelt közoktatási könyvek átlagára és összértéke (Ft), 1999/00, 2002/03 és 2004/05, illetve az összes megrendelt tankönyv* átlagára és összértéke (Ft), 2004/05
Ár | Tankönyvlistáról rendelt tankönyv | Összes megrendelt tankönyv* |
||
---|---|---|---|---|
1999/00 | 2002/03 | 2004/05 | 2004/05 | |
Átlagár (Ft) | 620 | 695 | 762,9 | 730,7 |
6,7 | 7,6 | 12,6 | 15,4 |
Forrás: Tankönyvrendelési adatbázis alapján 1999/00-ben OM Tankönyv- és Taneszköziroda, 2002/03-tól Educatio Kht.
* Az adat forrása: [online:] {http://www.tankonyveskamara.hu}
Megjegyzés: Az összes rendelés a tankönyvlistás könyvek mellett a nem akkreditált tankönyveket és segédkönyveket is tartalmazza.
5.42. táblázat
A tanulói tankönyvvásárlás költségvetési támogatásának* alakulása forintban és a GDP arányában, 1998–2006 között
Év | Tankönyvvásárlás támogatása (millió Ft) |
GDP (millárd Ft) | Támogatás a GDP arányában (%) |
---|---|---|---|
1998 | 1 592,0 | 10 087,4 | 0,016 |
1999 | 2 404,2 | 11 393,5 | 0,021 |
2000 | 3 144,8 | 13 272,2 | 0,024 |
2001 | 3 324,8 | 14 989,8 | 0,022 |
2002 | 3 344,6 | 16 915,3 | 0,020 |
2003 | 4 605,3 | 18 650,8 | 0,025 |
2004 | 7 708,2 | 20 413,5 | 0,038 |
2005 | 7 713,9 | 21 802,3 | 0,035 |
2006 | 7 034,7 |
Forrás: Költségvetési törvények; illetve KSH adatok alapján Vágó Irén számításai
http://portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xstadat/tabl2_01_03_01.html
* Éves költségvetési előirányzat, zárszámadási tényadatok nem állnak rendelkezésre.
5.43. táblázat
A tankönyvlistáról megrendelt könyvek megoszlása árkategóriák (Ft) szerint, 2002/03 és 2004/05
Árkategória | 2002/03 | 2004/05 |
---|---|---|
200 alatt | 257 099 | 148 929 |
201–400 | 1 950 963 | 1 208 515 |
401–600 | 4 486 823 | 3 924 772 |
601–800 | 2 625 515 | 4 909 667 |
801–1000 | 1 428 358 | 3 438 922 |
1001–2000 | 495 254 | 2 871 448 |
2001–3000 | 2 378 | 12 303 |
3001 felett | 18 756 | 14 531 |
Összesen | 11 246 390 | 16 529 087 |
Forrás: Tankönyvi és tankönyvrendelési adatbázis; Educatio Kht.
5.44. táblázat
A tankönyvrendelések megyénkénti megoszlása, 2004/05 és az egy tanulóra jutó tankönyvek száma, 2002/03 és 2004/05
Megye | Összes rendelt tankönyv (db) | A rendelt tankönyvek aránya (%) |
Összes tanuló száma * | Egy tanulóra jutó tan- könyvek száma (db) 2004/05 |
Egy tanulóra jutó tan- könyvek száma (db) 2002/03 |
---|---|---|---|---|---|
Bács-Kiskun | 944 010 | 5,7 | 74 610 | 12,7 | 8,5 |
Baranya | 637 408 | 3,9 | 52 941 | 12,0 | 8,1 |
Békés | 570 703 | 3,5 | 48 438 | 11,8 | 7,9 |
Borsod-Abaúj-Zemplén | 1 233 511 | 7,5 | 109 560 | 11,3 | 8,0 |
Budapest | 2 501 503 | 15,2 | 211 589 | 11,8 | 8,7 |
Csongrád | 699 503 | 4,2 | 59 286 | 11,8 | 8,2 |
Fejér | 752 096 | 4,6 | 57 642 | 13,0 | 8,5 |
Győr-Moson-Sopron | 674 497 | 4,1 | 57 253 | 11,8 | 7,6 |
Hajdú-Bihar | 1 015 926 | 6,2 | 82 181 | 12,4 | 8,4 |
Heves | 545 199 | 3,3 | 44 458 | 12,3 | 8,6 |
Jász-Nagykun-Szolnok | 684 896 | 4,2 | 60 010 | 11,4 | 8,3 |
Komárom-Esztergom | 548 020 | 3,3 | 43 856 | 12,5 | 8,6 |
Nógrád | 345 856 | 2,1 | 26 774 | 12,9 | 8,3 |
Pest | 1 632 919 | 9,9 | 128 440 | 12,7 | 8,9 |
Somogy | 574 203 | 3,5 | 44 495 | 12,9 | 8,7 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg | 1 077 886 | 6,5 | 83 032 | 13,0 | 8,7 |
Tolna | 454 453 | 2,8 | 32 823 | 13,8 | 8,8 |
Vas | 490 880 | 3,0 | 36 820 | 13,3 | 8,4 |
Veszprém | 636 222 | 3,9 | 49 824 | 12,8 | 8,7 |
Zala | 479 905 | 2,9 | 39 220 | 12,2 | 8,6 |
Összesen/összes átlag | 100,0 | 12,3 | 8,4 |
Forrás: KIRSTAT és Tankönyvrendelési adatbázis; Educatio Kht.
* Mindazon általános és középfokú iskolába járó tanulók, akiknek iskolái a központi rendszeren keresztül rendeltek tankönyvet.
Megjegyzés: A tankönyvjegyzéken 2002/03-ban csak tankönyvek, 2004/05-ben segédkönyvek is szerepeltek.
5.45. táblázat
A közoktatási közalapítványok költségvetési támogatása, 2003–2005 (E Ft)
Megyei közalapítvány neve | 2003 | 2004 | 2005 |
---|---|---|---|
Bács-Kiskun Megye Közoktatásáért Közalapítvány | 104 523 | 105 416 | 105 339 |
Baranya Megyei Közoktatási Közalapítvány | 83 071 | 79 691 | 82 117 |
Békés Megyei Közoktatási Közalapítvány | 81 286 | 82 964 | 79 578 |
Borsod-Abaúj-Zemplén Megye Közoktatásáért Közalapítvány | 170 241 | 165 019 | 168 560 |
Csongrád Megyei Közoktatási Közalapítvány | 83 534 | 85 067 | 82 215 |
Fejér Megye Közoktatásáért Közalapítvány | 83 412 | 84 034 | 84 098 |
Fővárosi Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány | 291 453 | 303 974 | 294 343 |
Győr-Moson-Sopron Megyei Közoktatási Közalapítvány | 82 561 | 81 984 | 83 516 |
Hajdú-Bihar Megyei Közoktatási Közalapítvány | 119 639 | 119 767 | 116 887 |
Heves Megyei Közoktatási Közalapítvány | 64 741 | 64 914 | 66 049 |
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közoktatási Közalapítvány | 87 379 | 88 899 | 88 172 |
Komárom-Esztergom Megye Közoktatásáért Közalapítvány | 63 029 | 63 210 | 62 205 |
Nógrád Megyei Közoktatási Közalapítvány | 44 519 | 43 108 | 45 268 |
Pest Megyei Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány | 177 756 | 183 582 | 183 736 |
Somogy Megyei Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány | 77 226 | 73 550 | 76 826 |
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közoktatási Közalapítvány | 143 534 | 140 135 | 140 858 |
Tolna Megyei Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány | 52 189 | 50 939 | 51 992 |
Vas Megyei Közoktatási Közalapítvány | 53 810 | 52 354 | 53 146 |
Veszprém Megye Közoktatásáért Közalapítvány | 74 192 | 52 354 | 73 232 |
Zala Megyei Közoktatási Közalapítvány | 61 904 | 59 627 | 61 861 |
Összesen |
Forrás: OM Közoktatási Főosztály
5.46. táblázat
A Közoktatási Modernizációs Közalapítvány pályázatainak száma, az általuk igényelt és elnyert összeg, 2003–2005
A pályázat címe | Beér- kezett pályá- zatok |
Nyer- tes pályá- zatok |
Igényelt összeg (Ft) | Elnyert összeg (Ft) |
---|---|---|---|---|
A társadalmi integráció elősegítése a demokratikus készségek fejlesztésével | 148 | 73 | 124 353 863 | 28 717 903 |
A szakiskolában folyó tartalmi, módszertani munka fejlesztése | 17 | 7 | 17 872 450 | 4 300 000 |
Módszertani pályázat | 104 | 58 | 131 991 910 | 28 156 000 |
Az iskolás gyermekek jobb egészsége érdekében a mindennapi testnevelés és testedzés megvalósításának támogatására | 628 | 219 | 471 816 927 | |
Kistelepülések tanulóinak 2003. évi színházba utazásának elősegítése | 927 | 281 | 117 746 636 | 5 760 000 |
Tanulók idegennyelv-tanulását segítő magyarországi nyelvi táborok anyagi támogatása | 156 | 148 | 49 117 929 | 23 924 800 |
A tanulók idegennyelv-tanulását segítő külföldi programok anyagi támogatása | 180 | 148 | 98 107 371 | 52 875 200 |
Informatikai módszertani pályázat | 104 | 58 | 131 991 910 | 28 156 000 |
A tanulói kulcskompetenciák fejlesztése | 153 | 70 | 197 686 145 | 28 885 000 |
Komplex kistérségi – iskolaszövetségi szakmai programok támogatása | 59 | 44 | 26 761 000 | |
Alapfokú művészetoktatás II. | 26 | 17 | 29 021 700 | 14 645 000 |
Pedagógiai innováció támogatására roma gyermekeket is nevelő intézményekben | 190 | 122 | 32 300 000 | 20 740 000 |
Az aktív tanulás irányítási módszereinek megújítása | 95 | 44 | 82 767 800 | 13 987 500 |
A gazdasági kultúra fejlesztése az iskolában (a tanulók felkészítése a racionális piaci magatartásra) | 72 | 57 600 679 | ||
A faluközösségben nevelődő európai polgár | 47 | 32 | 31 303 700 | |
Kistelepülések tanulói színházlátogatásának támogatása | 428 | 142 |
Forrás: KOMA Titkárság
5.47. táblázat
A Soros Alapítvány támogatásai (millió USD) 1995–2004
Év | Összeg |
---|---|
1995 | 15,7 |
1996 | 16,5 |
1997 | 18,3 |
1998 | 17,4 |
1999 | 15,3 |
2000 | 4,9 |
2001 | 4,1 |
2002 | 4,2 |
2003 | 1,8 |
2004 | 1,4 |
Forrás: Soros Alapítvány Évkönyv, 1995–2004