3. A közoktatás finanszírozása
3.1. táblázat
Oktatási kiadások1a nemzeti össztermék (GDP) arányában képzési szintenként, 1990–2005 (%)
Év | Óvoda | Alap- fokú okta- tás2 |
Közép- fokú okta- tás |
Alap- és közép- fokú oktatás együtt |
Köz- oktatási kiadások |
Kiadások a nem állami intézmények állami támoga- tásával együtt |
Felső- fokú oktatás |
Egyéb okta- tás |
Oktatással össze- függő egyéb kiadások |
Oktatási kiadások összesen |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990 | 0,74 | 2,38 | 1,47 | 3,85 | 4,59 | n. a. | 0,81 | 0,16 | 0,12 | 5,68 |
1991 | 0,79 | 2,56 | 1,57 | 4,13 | 4,92 | n. a. | 0,88 | 0,16 | 0,15 | 6,11 |
1992 | 0,84 | 2,68 | 1,72 | 4,40 | 5,24 | n. a. | 1,06 | 0,16 | 0,12 | 6,58 |
1993 | 0,87 | 2,61 | 1,65 | 4,26 | 5,13 | n. a. | 1,07 | 0,21 | 0,12 | 6,53 |
1994 | 0,88 | 2,55 | 1,53 | 4,08 | 4,96 | n. a. | 1,08 | 0,21 | 0,13 | 6,38 |
1995 | 0,77 | 2,13 | 1,31 | 3,44 | 4,21 | n. a. | 0,96 | 0,19 | 0,10 | 5,46 |
1996 | 0,72 | 1,91 | 1,20 | 3,21 | 3,11 | n. a. | 0,85 | 0,18 | 0,09 | 4,95 |
1997 | 0,76 | n. a. | n. a. | 3,00 | 3,76 | n. a. | 0,94 | 0,17 | 0,11 | 4,98 |
1998 | 0,75 | n. a. | n. a. | 2,93 | 3,68 | n. a. | 0,91 | 0,19 | 0,11 | 4,89 |
1999 | 0,77 | n. a. | n. a. | 2,91 | 3,68 | n. a. | 0,97 | 0,20 | 0,33 | 5,18 |
2000 | 0,71 | n. a. | n. a. | 2,71 | 3,41 | 3,64 | 1,09 | 0,21 | 0,40 | 5,11 |
2001 | 0,72 | n. a. | n. a. | 2,76 | 3,48 | 3,73 | 1,05 | 0,20 | 0,47 | 5,19 |
2002 | 0,78 | n. a. | n. a. | 3,01 | 3,79 | 4,05 | 1,05 | 0,21 | 0,52 | 5,57 |
2003 | 0,85 | n. a. | n. a. | 3,33 | 4,17 | 4,53 | 1,12 | 0,23 | 0,25 | 5,77 |
2004 | 0,80 | n. a. | n. a. | 3,13 | 3,93 | 4,27 | 1,01 | 0,22 | 0,22 | 5,39 |
2005 | 0,81 | 2,03 | 1,08 | 3,11 | 3,91 | n. a. | 0,99 | 0,23 | 0,22 | 5,37 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005, az önkormányzati és központi költségvetési intézmények pénzügyi beszámolói, valamint a költségvetés végrehajtásáról szóló törvények alapján Varga Júlia számításai
1 A beruházási kiadásokkal együtt, 1992-től a beruházási és felújítási kiadásokkal együtt. Az „intézményi vagyon működtetésének kiadásai” szakfeladatot 1997-től számított adatként tartalmazzák a közoktatási kiadások.
2 1997-től az adatgyűjtés módszertanának változása következtében nem különíthetőek el az alap- és középfokú oktatási kiadások, nagyságuk csak becsülhető.
3.2. táblázat
Az óvodai, az alap- és alsó középfokú, illetve a felső középfokú iskolai kiadások a GDP arányában az OECD-országokban és Magyarországon, 2000–2003 (%)
Év | Óvoda (ISCED 0) |
Alap- és alsó középfok (ISCED 1 és ISCED 2) |
Felső középfok (ISCED 3) |
Összesen | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
|
2000 | 0,4 | 0,8 | 2,2 | 1,8 | 1,3 | 1,1 | 3,9 | 3,7 |
2001 | 0,4 | 0,7 | 2,6 | 1,8 | 1,2 | 1,0 | 4,2 | 3,5 |
2002 | 0,5 | 0,7 | 2,5 | 2,0 | 1,3 | 1,1 | 4,3 | 3,8 |
2003 | 0,5 | 0,8 | 2,5 | 2,1 | 1,4 | 1,6 | 4,4 | 4,5 |
Forrás: Education at a Glance, 2003; 2004; 2005; 2006
3.3. táblázat
Az összes (magán- és közösségi) oktatási kiadás a nemzeti össztermék (GDP) arányában az OECD-országokban oktatási szintenként, 2003 (%)
Ország | Iskola előtti oktatás, nevelés | Alapfokú és alsó középfokú oktatás | Felső középfokú oktatás | Közoktatás összesen1 | Felsőfokú oktatás | Összes oktatás2 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ausztrália | 0,1 | 3,1 | 0,9 | 4,1 | 1,5 | 5,8 |
Ausztria | 0,5 | 2,5 | 1,3 | 4,3 | 1,1 | 5,5 |
Belgium3 | 0,6 | 1,5 | 2,6 | 4,7 | 1,3 | 6,1 |
Csehország | 0,4 | 1,8 | 1,2 | 3,4 | 1,1 | 4,7 |
Dánia | 0,8 | 3,0 | 1,2 | 5,0 | 1,8 | 7,0 |
Egyesült Államok | 0,4 | 3,1 | 1,1 | 4,6 | 2,9 | 7,5 |
Egyesült Királyság3 | 0,4 | 1,5 | 3,1 | 5,0 | 1,1 | 6,1 |
Finnország | 0,4 | 2,6 | 1,4 | 4,4 | 1,8 | 6,1 |
Franciaország | 0,7 | 2,6 | 1,6 | 4,9 | 1,4 | 6,3 |
Görögország | – | 1,2 | 1,5 | 2,7 | 1,3 | 4,2 |
Hollandia | 0,4 | 2,6 | 0,7 | 3,7 | 1,3 | 5,0 |
Írország | – | 2,4 | 0,7 | 3,1 | 1,2 | 4,4 |
Izland | 0,9 | – | – | 0,9 | 1,2 | 8,0 |
Japán | 0,2 | 2,1 | 0,9 | 3,2 | 1,3 | 4,8 |
Kanada4 | – | – | – | 3,6 | 2,4 | 5,9 |
Korea | 0,2 | 3,0 | 1,4 | 4,6 | 2,6 | 7,5 |
Lengyelország | 0,6 | 2,9 | 1,3 | 4,8 | 1,5 | 6,4 |
Luxemburg4 | – | 2,9 | 1,0 | 4,0 | – | – |
Magyarország | 0,8 | 2,1 | 1,6 | 4,5 | 1,3 | 6,1 |
Mexikó | 0,8 | 3,5 | 0,9 | 5,2 | 1,3 | 6,8 |
Németország | 0,5 | 2,1 | 1,3 | 3,9 | 1,1 | 5,3 |
Norvégia | 0,3 | 3,0 | 1,5 | 4,8 | 1,5 | 6,6 |
Olaszország | 0,5 | 2,2 | 1,4 | 4,1 | 0,9 | 5,1 |
Portugália | 0,4 | 3,0 | 1,2 | 4,6 | 1,1 | 5,9 |
Spanyolország | 0,5 | 3,0 | – | 3,5 | 1,2 | 4,7 |
Svájc | 0,2 | 2,8 | 1,7 | 4,7 | 1,6 | 6,5 |
Svédország | 0,5 | 3,2 | 1,3 | 5,0 | 1,8 | 6,7 |
Szlovákia | 0,6 | 1,8 | 1,2 | 3,6 | 0,9 | 4,7 |
Törökország | – | 1,8 | 0,8 | 2,6 | 1,1 | 3,7 |
Új-Zéland | 0,3 | 3,1 | 1,6 | 5,0 | 1,5 | 6,8 |
OECD összesen | 0,4 | 2,6 | 1,3 | 4,3 | 1,9 | 6,3 |
Forrás: Education at a Glance, 2006
1 Nem tartalmazza a nem felsőfokú, posztszekunder oktatás adatait. Az adatokat lásd az eredeti forrásban.
2 Az oktatási rendszerben végzett kutatással együtt.
3 A 2. oszlop csak az alsó fokú, a 3. az összes középfokú kiadást tartalmazza.
4 A 4. oszlop a nem felsőfokú, posztszekunder oktatással együtt.
3.4. táblázat
Az egy tanulóra jutó kiadások az egy főre jutó GDP arányában oktatási szintenként az OECD-országokban és Magyarországon, 2000–2002 (%)
Év | Óvoda (ISCED 0) | Alapfok (ISCED 1) | Alsó középfok (ISCED 2) | Felső középfok (ISCED 3) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
OECD | Magyar- ország |
|
2000 | 17 | 21 | 19 | 18 | 23 | 17 | 26 | 23 |
2001 | 17 | 22 | 20 | 20 | 23 | 18 | 28 | 23 |
2002 | 18 | 24 | 20 | 21 | 23 | 20 | 28 | 25 |
Forrás: Education at a Glance, 2003; 2004; 2005
3.5. táblázat
Az állami (önkormányzati) fenntartású intézmények közoktatási kiadásai és a kiadások a nem állami intézményeknek nyújtott közoktatási célú költségvetési támogatásokkal együtt, 2000–2004 (folyó áron millió Ft-ban)
Év | Állami intézmények | Nem állami intézmények költségvetési támogatása1 | Költségvetési támogatás összesen |
---|---|---|---|
2000 | 449 290 | 29 976 | 479 266 |
2001 | 516 122 | 38 169 | 554 291 |
2002 | 633 660 | 43 854 | 677 514 |
2003 | 775 615 | 70 961 | 846 576 |
2004 | 794 743 | 77 385 | 872 128 |
Forrás: Az önkormányzati és központi költségvetési intézmények pénzügyi beszámolói, valamint a költségvetés végrehajtásáról szóló törvények alapján Varga Júlia számításai
1A nem állami intézmények alapítványainak támogatása nélkül. A nem állami intézmények támogatásait részletes bontásban lásd a 3.15. táblázatban.
3.6. táblázat
Az állami (önkormányzati) fenntartású intézmények oktatási kiadásai szakfeladatonként1, 1990 és 1999–2005 (folyó áron millió Ft-ban)
Év | Óvodai nevelés | Alapfokú2 | Középfokú2 | Felsőfokú | Egyéb oktatás, tovább- képzés |
Oktatással összefüggő egyéb kiadások | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|---|
oktatás | |||||||
1990 | 15 400 | 49 469 | 30 400 | 16 843 | 3 311 | 2 579 | 118 002 |
1999 | 87 748 | 330 998 | 110 654 | 22 712 | 37 954 | 590 066 | |
2000 | 92 731 | 356 559 | 143 239 | 27 665 | 52 749 | 672 943 | |
2001 | 409 998 | 155 379 | 29 707 | 69 581 | 770 879 | ||
2002 | 129 834 | 503 826 | 176 473 | 35 687 | 86 709 | 932 529 | |
2003 | 158 526 | 617 089 | 207 604 | 42 628 | 45 609 | 1 071 456 | |
2004 | 162 648 | 632 095 | 205 179 | 45 205 | 43 936 | 1 089 090 | |
2005 | 175 570 | 44 250 | 235 291 | 216 544 | 50 620 | 48 684 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv, 2004/2005. A 2005. évi adatok forrása: OM Oktatási évkönyv 2005/2006
1 Az 1990. évtől a beruházási, az 1992. évtől ezen kívül a felújítási kiadásokkal együtt. Az „Intézményi vagyon működtetése” szakfeladat kiadását az 1997. évtől számított adatként tartalmazzák a közoktatási kiadások.
2 Az 1997. évtől az alap- és középfokú iskolai oktatás együtt.
3.7. táblázat
Az állami (önkormányzati) fenntartású közoktatási intézmények (óvoda, alap- és középfokú oktatás) folyó kiadásainak alakulása, a kiadások növekedési üteme folyó és összehasonlítható áron, valamint a fogyasztói árindex alakulása, 1991–2005 (előző év=100%)
Év | Kiadások folyó áron (milliárd Ft) | Kiadások növekedési üteme folyó áron (előző év=100%) | Kiadások növekedési üteme összehasonlítható áron(előző év=100%) | Fogyasztói árindex |
---|---|---|---|---|
1991 | 123 | 129,1 | 95,5 | 135,0 |
1992 | 154 | 125,2 | 102,2 | 123,0 |
1993 | 182 | 118,2 | 96,2 | 122,5 |
1994 | 217 | 119,2 | 100,0 | 118,8 |
1995 | 236 | 108,8 | 85,2 | 128,2 |
1996 | 263 | 111,4 | 90,2 | 123,6 |
1997 | 321 | 122,1 | 103,0 | 118,3 |
1998 | 371 | 115,6 | 100,6 | 114,3 |
1999 | 419 | 112,9 | 101,8 | 110,0 |
2000 | 449 | 107,2 | 97,6 | 109,8 |
2001 | 516 | 115,0 | 105,3 | 109,2 |
2002 | 633 | 111,8 | 106,2 | 105,3 |
2003 | 776 | 122,4 | 116,9 | 104,7 |
2004 | 794 | 102,0 | 95,9 | 106,8 |
2005 | 853 | 107,4 | 103,7 | 103,6 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005; Magyar statisztikai évkönyv 2004, KSH. A 2005. évi adatok forrása: A KSH jelenti. Gazdaság és társadalom 2006/7. és OM Statisztikai tájékozattó, Oktatási évkönyv 2005/2006
3.8. táblázat
A költségvetés oktatásra fordított kiadásaiból a beruházások aránya szakfeladatonként az állami (önkormányzati) fenntartású intézményekben, 1990 és 1997–2005 között (%)
Év | Óvodai intézmények | Alapfokú1 | Középfokú1 | Felsőfokú | Egyéb oktatás, tovább- képzés |
Oktatással összefüggő egyéb kiadások2 | Együtt |
---|---|---|---|---|---|---|---|
oktatás | |||||||
1990 | 4,1 | 9,2 | 13,7 | 7,5 | n. a. | 19,2 | 9,9 |
1997 | 1,5 | 6,0 | 17,8 | 4,5 | 13,5 | 7,6 | |
1998 | 1,6 | 6,1 | 6,8 | 6,1 | 8,5 | 5,6 | |
1999 | 1,6 | 5,7 | 7,9 | 4,9 | 3,8 | 5,3 | |
2000 | 1,2 | 5,8 | 12,8 | 4,6 | 7,3 | 6,7 | |
2001 | 1,8 | 6,1 | 13,4 | 4,1 | 7,8 | 7,1 | |
2002 | 2,6 | 6,3 | 14,6 | 3,6 | 10,4 | 7,6 | |
2003 | 1,4 | 4,4 | 10,7 | 4,4 | 10,6 | 5,5 | |
2004 | 1,2 | 3,8 | 8,9 | 4,0 | 4,1 | 4,4 | |
2005 | 1,4 | 3,0 | 7,3 | 8,5 | 2,6 | 9,1 | 4,8 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005. A 2005. évi adatok forrása: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2005/2006
1 1997. évtől az iskolai oktatás beruházásai együtt.
2 1991-ig az oktatási intézmények nagyjavításának, felújításának beruházási adataival együtt.
3.9. táblázat
Az állami (önkormányzati) fenntartású intézményekben a folyó közoktatási kiadásokból a bérek, járulékok és dologi kiadások aránya, 2001–2004 (%)
Év | Bérek | Járulékok | Dologi kiadások | Együtt |
---|---|---|---|---|
2001 | 52,5 | 26,8 | 20,7 | 100,0 |
2002 | 55,6 | 25,7 | 18,7 | 100,0 |
2003 | 58,7 | 25,1 | 16,2 | 100,0 |
2004 | 57,5 | 25,3 | 17,2 | 100,0 |
Forrás: Az önkormányzati és központi költségvetési intézmények pénzügyi beszámolói alapján Varga Júlia számításai
3.10. táblázat
Az állami (önkormányzati) fenntartású intézményekben a folyó közoktatási kiadások megoszlása oktatási és szociális célú, illetve intézményműködtetési kiadások szerint, 2001–2004 (%)
Év | Nappali oktatás1 | Felnőttoktatás2 | Szociális, ellátási célú kiadás3 | Intézményműködtetés4 | Összes folyó kiadás |
---|---|---|---|---|---|
2001 | 65,2 | 1,3 | 14,2 | 19,3 | 100,0 |
2002 | 66,4 | 1,4 | 13,9 | 18,3 | 100,0 |
2003 | 68,5 | 1,3 | 13,1 | 17,2 | 100,0 |
2004 | 67,5 | 1,1 | 13,1 | 18,3 | 100,0 |
Forrás: Az önkormányzati és központi költségvetési intézmények pénzügyi beszámolói alapján Varga Júlia számításai
1 Óvodai nevelés, általános műveltséget megalapozó nappali tagozatos oktatás, szakképesítés megszerzésére felkészítő nappali iskolai oktatás, gyógy- és konduktív pedagógiai otthoni gondozás.
2 Általános műveltséget megalapozó iskolai felnőttoktatás, szakképesítés megszerzésére felkészítő iskolai felnőttoktatás.
3 Iskolai oktatásban részt vevők kollégiumi, externátusi ellátása, iskolai étkeztetés, napközi otthoni és tanulóotthoni ellátás, gyermek- és tanulófelügyelet.
4 A közoktatási intézmények intézményi vagyon működtetésével, üzemeltetésével kapcsolatos kiadásai (beruházási ráfordítások nélkül).
3.11. táblázat
Az egy gyermekre, tanulóra1 jutó költségvetési kiadások az állami (önkormányzati) fenntartású intézményekben oktatási szintenként1, 1999–2004 (folyó áron Ft) és az egy tanulóra jutó kiadások növekedési üteme
Év | Kiadások (Ft) | A kiadások növekedési üteme (előző év=100%) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Óvodai nevelés | Alap- és középfokú | Felsőfokú | Óvodai nevelés | Alap- és középfokú | Felsőfokú | |
oktatás | oktatás | |||||
1999 | 241 823 | 229 172 | 636 637 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
2000 | 264 086 | 248 848 | 768 858 | 109,2 | 108,6 | 120,7 |
2001 | 314 448 | 288 305 | 787 698 | 119,1 | 115,9 | 102,5 |
2002 | 397 429 | 357 018 | 851 721 | 126,3 | 123,8 | 108,1 |
2003 | 499 087 | 441 316 | 942 078 | 125,5 | 123,6 | 110,6 |
2004 | 519 310 | 466 507 | 881 477 | 104,5 | 105,7 | 93,6 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005
1 Nappalival egyenértékű, számított létszám alapján.
3.12. táblázat
Az MPA képzési alaprész szakképzési hozzájárulás bevételeinek és a gazdálkodó szervezetek fejlesztési megállapodás alapján a szakképző iskolák részére átadott felhalmozási támogatása alakulása, 2001–2005 (millió Ft)
Év | Összes befizetés | Iskoláknak közvetlenül átadott támogatás |
---|---|---|
2001 | 15 808 | 11 906 |
2002 | 18 162 | 12 490 |
2003 | 19 470 | 13 313 |
2004 | 22 418 | 12 382 |
2005 | 27 662 | n. a. |
Forrás: Az FMM adatai alapján Probald Anna adatgyűjtése
3.13. táblázat
Az önkormányzatok közoktatási normatív alaptámogatásának alakulása szakfeladatonként, 2001–2004 (millió Ft)
Év | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|
Óvoda | 38 675,8 | 42 954,5 | 56 586,9 | 57 644,4 |
Általános iskolai oktatás | 105 605,0 | 119 066,6 | 160 315,5 | 161 103,9 |
Középiskolai oktatás | 54 153,9 | 61 701,4 | 89 777,3 | 92 913,6 |
Szakmunkásképzés vagy szakképzés (elmélet) | 11 257,8 | 14 585,9 | 18 694,3 | 20 047,1 |
Szakmunkásképzés (gyakorlat) | 4 653,5 | 6 049,2 | 6 714,9 | 7 363,4 |
Bentlakásos közoktatási intézmény támogatása | 16 114,7 | 18 153,0 | 23 854,5 | 24 020,1 |
Különleges gondozás keretében nyújtott ellátás | 13 912,1 | 17 033,8 | 25 985,1 | 28 388,4 |
Alapfokú művészeti oktatás | 7 303,4 | 7 943,0 | 11 609,6 | 12 396,6 |
Összes normatív alap-hozzájárulás | 251 676,2 | 287 487,0 | 393 538,1 | 403 877,5 |
Forrás: Az éves költségvetések végrehajtásáról szóló törvényekből Borbás Éva adatgyűjtése
3.14. táblázat
Az önkormányzatok közoktatási célú központi költségvetési támogatása a támogatások formája szerint, 1991–2004 (folyó áron, millió Ft)
Év | Önkor- mány- zati oktatási kiadás |
(1.) Alap- hozzá-járulások |
(2.) Kiegé- szítő norma- tív támoga- tások |
(3.) Nem kötött felhasz- nálású normatív hozzájáru- lások együtt (1.)+(2.) |
(4.) Kötött norma- tív támoga- tások |
(5.) Norma- tív hozzá-járulások támoga- tások (3.)+(4.) |
(6.) Közpon- tosított előirány- zatok |
(7.) Bére- melés támoga- tása |
(8.) Összes folyó központi költség- vetési támogatás (5.)+(6.) +(7.) |
Összes folyó köz- ponti költ- ség- vetési tám- oga- tás az önkor- mány- zati okta- tási kiadás ará- nyá- ban (%) |
(9.) Cél- és címzett támo- gatás |
Cél- és cím- zett támo- gatás az önkor- mány- zati okta- tási kiadás ará- nyá- ban (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1991 | 123 141 | 71 797,1 | 676,0 | 72 473,1 | 0,0 | 72 473,1 | ,0,0 | 0,0 | 72 473,1 | 58,85 | 3 101,0 | 2,52 |
1992 | 160 663 | 84 882,0 | 1 338,0 | 86 220,0 | 0,0 | 86 220,0 | 644,0 | 0,0 | 86 864,0 | 54,07 | 5 245,9 | 3,27 |
1993 | 182 149 | 95 476,7 | 1 765,8 | 97 242,5 | 0,0 | 97 244,5 | 500,0 | 0,0 | 97 744,5 | 53,66 | 2 622,5 | 1,44 |
1994 | 218 340 | 94 052,2 | 1 884,9 | 95 937,1 | 0,0 | 95 937,1 | 500,0 | 13 720,0 | 110 157,1 | 50,45 | 3 171,8 | 1,45 |
1995 | 238 748 | 89 880,2 | 1 913,4 | 91 793,6 | 0,0 | 91 793,6 | 1 400,0 | 22 400,0 | 115 593,6 | 48,42 | 1 965,0 | 0,82 |
1996 | 265 354 | 130 925,9 | 0,0 | 130 925,9 | 0,0 | 130 925,9 | 13 000,0 | 10 500,0 | 154 425,9 | 58,20 | 1 383,7 | 0,52 |
1997 | 263 592 | 140 586,3 | 22 708,0 | 163 294,3 | 3 246,8 | 166 541,1 | 11 500,0 | 0,0 | 178 041,1 | 67,54 | 2 392,8 | 0,91 |
1998 | 373 242 | 156 442,9 | 23 614,1 | 180 057,0 | 6 483,1 | 186 540,1 | 15 008,6,0 | 0,0 | 201 548,7 | 54,00 | 2 472,5 | 0,66 |
1999 | 421 482 | 181 372,3 | 30 277,4 | 211 649,7 | 14 329,8 | 225 979,5 | 5 429,4,0 | 0,0 | 231 408,9 | 54,90 | 3 712,4 | 0,88 |
2000 | 456 395 | 222 806,2 | 41 798,3 | 264 604,5 | 14 331,0 | 278 935,6 | 300,0 | 0,0 | 279 235,6 | 61,18 | 4 068,0 | 0,89 |
2001 | 523 950 | 251 676,2 | 44 086,2 | 295 762,4 | 14 817,0 | 310 579,4 | 320,0 | 0,0 | 310 899,4 | 59,34 | 4 792,0 | 0,91 |
2002 | 643 287 | 287 487,4 | 47 903,9 | 335 391,3 | 15 038,4 | 350 429,7 | 340,0 | 42 110,3 | 392 880,0 | 61,07 | 7 227,8 | 1,12 |
2003 | 791 063 | 393 538,1 | 51 363,9 | 444 902,0 | 21 198,2 | 466 100,2 | 340,0 | 0,0 | 466 440,2 | 58,96 | 5 516,0 | 0,70 |
2004 | 815 532 | 403 877,4 | 69 087,6 | 472 965,0 | 16 952,6 | 489 917,6 | 840,0 | 0,0 | 490 757,6 | 60,18 | 4 008,0 | 0,49 |
Forrás: Az éves költségvetési törvényekből Borbás Éva adatgyűjtése, kivéve: cél- és címzett támogatások, 1993–2004: Magyar Államkincstár GyMS megyei területi igazgatóságának önkormányzati adatbázisa, önkormányzati oktatási kiadás: OM Statisztikai tájékozató, Oktatási évkönyv 1992/1993–2004/2005
3.15. táblázat
A nem önkormányzati, nem állami oktatás normatív állami támogatása és egyéb központi költségvetési támogatása, 2000–2004 (millió Ft)
Megnevezés | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|---|
Óvoda | 1 218,5 | 1 355,7 | 1 779,8 | 2 499,4 | 2 652,8 |
Alapfokú oktatás | 6 701,7 | 8 039,0 | 6 974,6 | 11 386,4 | 12 271,9 |
Középfokú iskolák elméleti képzése | 9 406,7 | 8 213,7 | 13 055,7 | 20 154,3 | 22 356,9 |
Szakmunkásképzési, szakiskolai gyakorlati képzés | 1 633,0 | 1 434,7 | 2 193,1 | 3 164,9 | 3 562,5 |
Alapfokú művészeti oktatás | 2 424,0 | 3 967,0 | 5 092,0 | 8 080,9 | 9 811,6 |
Speciális nevelési szükségletű gyermekek oktatása | 873,3 | 1 330,2 | 1 332,6 | 2 054,9 | 2 223,3 |
Diákotthon | 1 729,3 | 3 270,6 | 3 260,0 | 4 759,3 | 5 013,9 |
Kiegészítő hozzájárulások | – | 3 503,1 | 2 812,6 | 3 265,2 | 4 851,6 |
Alap- és kiegészítő normatív támogatás összesen | 23 986,5 | 31 114,0 | 36 500,0 | 55 365,3 | 62 744,5 |
Kötött felhasználású normatív támogatások | – | – | 1 059,0 | 1 815,5 | 1 364,3 |
Összes normatív támogatás | 23 986,5 | 31 114,0 | 37 559,4 | 57 047,2 | 64 108,8 |
Központi nem önkormányzati intézmények központi előirányzatai | 1 007,8 | 273,1 | 224,7 | 300,0 | 119,7 |
Egyházi közoktatási kiegészítő támogatás | 4 982,1 | 6 781,8 | 6 069,4 | 13 613,3 | 13 156,6 |
Összes normatív és központi támogatás | 29 976,4 | 38 168,9 | 43 853,5 | 70 970,5 | 77 385,1 |
Egyéb központi támogatások (társadalmi szervezetek alapítványok támogatása) | 3 146,0 | 1 346,9 | 934,5 | 1 293,0 | 43,9 |
Összes költségvetési támogatás | |||||
Az alap- és kiegészítő támogatások növekedési üteme (%) | 129,7 | 117,3 | 151,6 | 113,3 | |
Az összes normatív támogatás növekedési üteme (%) | 129,7 | 120,7 | 151,8 | 112,3 | |
Az összes normatív és központi támogatás növekedési üteme (%) | 127,3 | 114,8 | 161,7 | 109,0 | |
Az összes költségvetési támogatás növekedési üteme | 119,3 | 113,3 | 161,3 | 107,1 |
Forrás: A költségvetési zárszámadási törvényekből Borbás Éva adatgyűjtése alapján Varga Júlia összeállítása
3.16. táblázat
Az önkormányzatoknak és a nem önkormányzati iskolafenntartóknak nyújtott összes normatív és központosított költségvetési támogatás növekedési üteme folyó és összehasonlítható áron, 2001–2004 (előző év=100%)
Év | Folyó ár | Összehasonlítható ár | ||
---|---|---|---|---|
Önkormányzati fenntartók | Nem önkormányzati fenntartók | Önkormányzati fenntartók | Nem önkormányzati fenntartók | |
2001 | 111,3 | 127,3 | 101,9 | 116,6 |
2002 | 126,3 | 114,8 | 119,9 | 109,0 |
2003 | 118,7 | 161,7 | 113,4 | 154,4 |
2004 | 105,2 | 107,1 | 98,5 | 100,3 |
Forrás: Az önkormányzati és központi költségvetési intézmények pénzügyi beszámolóinak, valamint a költségvetés végrehajtásáról szóló törvények adatai és a KSH fogyasztói árindexének felhasználásával Varga Júlia számításai
3.17. táblázat
A helyi önkormányzati közoktatási célú normatív hozzájárulások és egyéb támogatások jogcímei és a kiadások alakulása a 2004. évi költségvetésben
Normatív hozzájárulások jogcímei | Mutatószám (fő) | Fajlagos összeg (Ft) | Előirányzat (millió Ft) |
---|---|---|---|
Alap-hozzájárulások | 403 877,4 | ||
Óvodai nevelés | 304 997 | 189 000 | 57 644,4 |
Iskolai oktatás | 281 427,9 | ||
Iskolai oktatás az 1–4. évfolyamon | 387 847 | 193 000 | 74 854,5 |
Iskolai oktatás az 5–8. évfolyamon | 426 827 | 202 000 | 86 219,1 |
Párhuzamos oktatás az 5–8. évfolyamon | 75 | 404 000 | 30,3 |
Iskolai oktatás a 9–13. évfolyamokon | 361 076 | 248 000 | 89 546,8 |
Párhuzamos oktatás a 9–13. évfolyamon | 4 265 | 496 000 | 2 115,4 |
Felzárkóztató oktatás a 9–10. évfolyamon | 492 | 496 000 | 244,0 |
Arany János tehetséggondozó programhoz | 2 031 | 496 000 | 1 007,4 |
Iskolai szakképzés (szakmai elméleti képzés) | 101 762 | 197 000 | 20 047,1 |
2003/2004-es tanévre utoljára minden tanuló után | 44 493 | 106 000 | 4 716,3 |
2004/2005-ös tanévtől egy évfolyamos és több évfolyamos képzés közbenső képzési évfolyamaira | 5 430 | 106 000 | 575,6 |
2004/2005-ös tanévtől az első évfolyamos képzéshez, ha a képzési idő meghaladja az egy évet | 10 057 | 148 400 | 1 492,5 |
2004/2005-ös tanévtől a záró évfolyamos képzéshez, ha a képzési idő meghaladja az egy évet | 7 668 | 63 600 | 487,7 |
2004/2005-ös tanévtől a tanulószerződéssel nem önkormányzati tanműhelyben történő képzéshez | 4 305 | 21 200 | 91,3 |
Különleges gondozás keretében nyújtott ellátás | 28 388,4 | ||
Gyógypedagógiai nevelés, oktatás óvodában, iskolában | 60 878 | 444 000 | 27 029,8 |
Gyógypedagógiai neveléshez visszahelyezettek után 2004/2005-ös tanévtől | 50 | 310 800 | 15,5 |
Korai fejlesztés, gondozás | 2 086 | 235 000 | 490,2 |
Fejlesztő felkészítés | 2 716 | 314 000 | 852,8 |
Alapfokú művészetoktatás | 12 396,6 | ||
Zeneművészeti ágon | 83 302 | 105 000 | 8 746,7 |
Képző- és ipar-, tánc-, szín- és bábművészeti ágon | 53 675 | 68 000 | 3 649,9 |
Bentlakásos közoktatási intézményi ellátás támogatása | 24 020,1 | ||
Kollégiumi, externátusi nevelés, ellátás | 53 807 | 332 000 | 17 863,9 |
Arany János iskolai tehetséggondozó programhoz | 2 130 | 664 000 | 1 414,3 |
Hátrányos helyzet | 45 | 830 000 | 37,4 |
Fogyatékos tanulók kollégiumi ellátása | 6 626 | 710 000 | 4 704,5 |
Kiegészítő normatív hozzájárulások | 69 087,6 | ||
Napközi és tanulószobai foglalkozás | 286 496 | 22 000 | 6 302,9 |
Iskolaotthonos oktatás az általános iskola első–negyedik évfolyamán | 52 286 | 26 400 | 1 380,4 |
Képességkibontakoztató felkészítés | 30 218 | 20 000 | 604,4 |
2004/2005-ös tanévtől személyiségfejlesztő, tehetséggondozó, felzárkóztató oktatás | 1 044 | 20 000 | 20,9 |
2004/2005-ös tanévet megelőzően indított fejlesztő, felzárkóztató oktatás | 12 987 | 40 000 | 519,5 |
Integrációs nevelés, oktatás | 12 220 | 60 000 | 733,2 |
Egészségügyi intézményben gyógykezelés alatt álló tanuló oktatásának biztosítása 90–179 nap | 21 | 60 000 | 1,3 |
Egészségügyi intézményben gyógykezelés alatt álló tanuló oktatásának biztosítása 180 napon túl | 13 | 100 000 | 1,3 |
Nem magyar nyelven folyó nevelés, oktatás támogatása | |||
Nemzetiségi kisebbségi óvodai nevelés, iskolai oktatás, nyelvoktatás, cigány kisebbségi oktatás, kiegészítő kisebbségi oktatás | 90 425 | 45 000 | 4 069,1 |
Kizárólag magyar nyelven folyó cigány kisebbségi oktatás (szept. 1-jétől) | 3 593 | 45 000 | 161,7 |
Nem magyar állampolgár tanköteles tanulók magyar nyelvű oktatása 2004/2005 tanévtől | 42 | 22 500 | 0,9 |
Nappali rendszerű iskolai oktatásban nemzetiségi nyelven, valamint két tanítási nyelven folyó oktatás | 30 296 | 76 500 | 2 317,6 |
2004/2005 tanévtől nyelvi felkészítő évfolyamok | 3 268 | 76 500 | 250,0 |
Szabadidős, kulturális, egészségfejlesztő tevékenység | 1 318 611 | 300 | 395,6 |
Hozzájárulás az érettségi és szakmai vizsgáztatáshoz | 132 984 | 10 000 | 1 329,8 |
Óvodában, iskolában, kollégiumban szervezett étkeztetés | |||
Óvodában, iskolában, kollégiumban szervezett nem kedvezményes étkeztetés | 443 008 | 20 000 | 8 860,2 |
Óvodában, iskolában, kollégiumban rászorultsági alapon szervezett étkeztetés (50%-os kedv.) | 343 505 | 30 000 | 10 305,2 |
Óvodában ingyenes, rászorultsági alapon szervezett étkeztetés (100%-os kedv.) | 99 110 | 60 000 | 5 946,6 |
Tanulók tankönyvellátásához | |||
Általános hozzájárulás tanulói tankönyvvásárláshoz | 1 319 189 | 2 400 | 3 166,1 |
Kiegészítő hozzájárulások az ingyenes tankönyvellátáshoz | |||
Kiegészítő hozzájárulás ingyenes tankönyvellátáshoz az 1–4. évfolyamon | 218 897 | 3 600 | 788,0 |
Kiegészítő hozzájárulás ingyenes tankönyvellátáshoz az 5–8. évfolyamon | 221 920 | 7 200 | 1 597,8 |
Kiegészítő hozzájárulás ingyenes tankönyvellátáshoz a 9–13. évfolyamon, gyógypedagógia és nemzetiségi oktatáshoz | 224 619 | 9 600 | 2 156,3 |
Óvodába, az iskola első–nyolcadik évfolyamára bejáró gyermekek, tanulók utáni hozzájárulás | 103 080 | 25 000 | 2 577,0 |
Gimnáziumba, szakközépiskolába, szakiskolába bejáró tanulók utáni hozzájárulás | 160 681 | 9 800 | 1 574,7 |
Intézményfenntartó társulás óvodájába, iskolája első–nyolcadik évfolyamára járó gyermekek, tanulók utáni hozzájárulás. | 114 986 | 36 400 | 4 185,5 |
Kistelepülések támogatása | |||
3000 és 3500 fő közötti települések támogatása | 33 329 | 12 500 | 416,6 |
Nemzeti kisebbségi óvodai nevelés, iskolai nevelés, oktatás | 2 238 | 25 000 | 56,0 |
1100 és 2999 fő közötti települések támogatásacc | 176 048 | 25 000 | 4 401,2 |
Nemzeti kisebbségi óvodai nevelés, iskolai nevelés, oktatás | 19 712 | 50 000 | 985,6 |
1100 fő alatti települések támogatása, ha a cd hozzájárulás nem jár | 31 440 | 25 000 | 786,0 |
Nemzeti kisebbségi óvodai nevelés, iskolai nevelés, oktatás | 3 280 | 50 000 | 164,0 |
1100 fő alatti települések támogatásacd, ha a cc hozzájárulás nem jár | 46 730 | 50 000 | 2 336,5 |
Nemzeti kisebbségi óvodai nevelési, iskolai nevelési, oktatási feladatokhoz | 6 958 | 100 000 | 695,8 |
Kötött normatív támogatások | 16 952,6 | ||
Pedagógus-szakvizsga, továbbképzésre felkészülés | 159 754 | 15 000 | 2 396,3 |
Középiskolai pedagógusok felkészülésének támogatása a kétszintű érettségiztetéshez | 37 693 | 10 000 | 376,9 |
Pedagógusok szakkönyvvásárlása | 160 824 | 14 000 | 2 251,5 |
Fővárosi és megyei közalapítványok szakmai tevékenysége | 2 000,0 | ||
Szakmai fejlesztés | 1 823 174 | 2 200 | 4 011,0 |
Pedagógiai szakmai szolgáltatás | 1 650 300 | 720 | 1 188,2 |
Minőségfejlesztési feladatok | 153 074 | 2500 | 382,7 |
Pedagógiai szakszolgálat | 4 018 | 655 000 | 2 631,8 |
Diáksport feladatok támogatása | 1 318 611 | 1 300 | 1 714,2 |
Központosított előirányzat | 840,0 | ||
ECDL- és nyelvvizsga-bizonyítvány költségeinek átvállalása | 500,0 | ||
Kiegészítő támogatás nemzetiségi óvodák és iskolák fenntartásához | 340,0 |
Forrás: 2004. évi költségvetési törvény
3.18. táblázat
A főbb központi közoktatási alap normatív támogatások összege, 1991–2005 (tanuló/év/Ft)
Év | Óvoda | Általános iskola | Gimnázium | Szakközépiskola | Szakiskolai képzés (elmélet) | Szakiskolai képzés (gyakorlat) |
---|---|---|---|---|---|---|
1991 | 15 000 | 30 000 | 44 000 | 54 000 | 33 000 | 36 000 |
1992 | 19 000 | 36 000 | 51 000 | 63 000 | 39 000 | 37 000 |
1993 | 27 500 | 41 000 | 62 500 | 66 000 | 42 100 | 40 600 |
1994 | 27 500 | 41 000 | 62 500 | 66 000 | 42 100 | 40 600 |
1995 | 27 500 | 41 000 | 62 500 | 66 000 | 42 100 | 40 600 |
1996 | 54 000 | 58 050 | 86 000 | 86 000 | 54 000 | 54 000 |
1997 | 60 000* | 66 000* | 78 500 | 70 000 | 55 000 | |
1998 | 67 000* | 72 750* | 86 000 | 76 000 | 65 000 | |
1999 | 80 000 | 83 000 | 108 000 | 90 000 | 50 000 | |
2000 | 100 000 | 104 000 | 126 000 | 104 300 | 60 000 | |
2001 | 115 600 | 120 300 | 143 700 | 120 300 | 66 000 | |
2002 | 13 000 | 135 300 | 161 200 | 135 300 | 74 000 | |
2003 | 190 500 | 240 000 | 19 000 | 102 000 | ||
2004 | 189 000 | 198 000 | 248 000 | 197 000 | 106 000 | |
2005** |
Forrás: Az éves költségvetési törvényekből Borbás Éva adatgyűjtése
* Az adott évben a támogatás összege évfolyamok szerint differenciált. 1997-ben és 1998-ban az általános iskolai normatíva különbözött az 1–6. és a 7–9. évfolyamra, a gimnáziumi és szakközépiskolai normatíva pedig a 9–10. és 11–13. évfolyamra. 2003-ban az általános iskolai normatíva különbözött az 1–4. és az 5–8. évfolyamra. 2003-tól az iskolai szakképzés szakmai gyakorlati képzés címen folyósított normatívák különböznek évfolyamok és a képzés helye szerint. Az adott szintre, programtípusra vonatkozó adat e normatívák átlaga.
** A 2005. évi költségvetési törvény előirányzata.
3.19. táblázat
A közoktatás számára biztosított ágazati céltámogatások és kötött felhasználású normatív támogatások összege, 2000–2004 (millió Ft)
A támogatás célja | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
---|---|---|---|---|---|
Az OM fejezeti költségvetésében megjelenő, a közoktatás fejlesztését szolgáló támogatások | |||||
Közoktatási feladatok és szakmai programok | 400,5 | 816,8 | 312,5 | 877,6 | 736,9 |
Közoktatási tankönyvkiadás | 411,4 | 174,7 | 435,4 | 323,5 | 547,5 |
Közoktatás-fejlesztés és számítógépes hálózat kialakítása | |||||
Pedagógus-szakvizsga és -továbbképzés | 565,5 | 748,5 | 517,8 | 508,7 | 258,2 |
Diákparlament támogatása | – | 30,0 | – | – | – |
Nem önkormányzati fenntartású közoktatási intézmények központi előirányzata | 1 007,8 | 273,1 | 224,7 | 300,0 | 119,7 |
Értékelési és minőségbiztosítási programok | 870,0 | 1 464,8 | 1 614,4 | 753,1 | 289,3 |
Középiskolai tehetséggondozói program | 200,0 | 50,0 | 50,0 | 5,6 | 26,3 |
Kommunikációs testületek, szakmai bizottságok | 31,0 | – | – | – | – |
A BM költségvetésében megjelenő, közoktatási célú kötött felhasználású normatív támogatások | |||||
Pedagógus-szakvizsgához és -továbbképzéshez | 2 426,8 | 2 295,8 | 2 302,2 | 2 320,5 | 2 766,7 |
Pedagógusok szakkönyvvásárlásához | 1 758,3 | 2 006,9 | 2 151,0 | 2 202,4 | 2 221,2 |
Tanulók tankönyvvásárlásához | 3 113,3 | 3 284,7 | 3 244,2 | 6 365,7 | – |
Kiegészítő támogatás nemzetiségi óvodák és iskolák fenntartásához | 299,1 | 816,8 | 340,0 | 340,0 | 340,0 |
Körzeti, térségi feladatokhoz | 5 300,0 | 5 184,4 | 4 705,2 | ||
Kiegészítő támogatás az Arany János tehetséggondozó programhoz | – | 196,6 | 468,9 | ||
Diáksporttal kapcsolatos feladatok támogatása | 1 663,6 | 1 635,6 | 1 634,8 | 1 597,3 | 1 704,5 |
Kiegészítő támogatás a rászorultsági alapon járó óvodai ingyenes intézményi étkeztetéshez | 839,5 | ||||
Pedagógiai szakszolgálat | 1 591,3 | 1 772,4 | |||
Pedagógiai szakmai szolgáltatás | 1 199,0 | 1 180,7 |
Forrás: A költségvetési zárszámadási törvényekből Borbás Éva adatgyűjtése
3.20. táblázat
A költségvetés oktatási kiadásai végső forrás szerint, 2004 (folyó áron millió Ft-ban)
Központi | Önkormányzati | Összesen | |
---|---|---|---|
Óvodai nevelés | 1 416 | 161 232 | 162 648 |
Alap- és középfokú oktatás | 21 372 | 610 723 | 632 095 |
Felsőfokú oktatás | 205 179 | 0 | 205 179 |
Felsőfokú továbbképzés, szakképzés | 8 928 | 22 | 8 950 |
Egyéb oktatás | 10 325 | 25 930 | 36 255 |
Oktatással összefüggő egyéb kiadások összesen | 26 338 | 17 625 | 43 963 |
Összesen | 273 558 | 815 532 | 1 089 090 |
Forrás: OM Statisztikai tájékoztató, Oktatási évkönyv 2004/2005
3.21. táblázat
Az önkormányzatok bevételeinek összetétele, 1999–2004 (%)
Bevétel | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saját bevétel | 35,53 | 36,86 | 36,45 | 32,63 | 31,02 | 33,10 | ||
Saját folyó bevétel | 28,74 | 28,53 | 28,44 | 26,68 | 25,64 | 27,59 | ||
Ebből: intézményi bevétel | 7,87 | 7,56 | 7,04 | 6,92 | 6,63 | 6,80 | ||
Ebből: helyi adó | 12,54 | 12,63 | 13,00 | 12,32 | 12,16 | 13,29 | ||
Saját felhalmozási bevétel | 6,79 | 8,34 | 8,01 | 5,94 | 5,38 | 5,51 | ||
Központi támogatások és átengedett adók | 60,28 | 58,64 | 57,20 | 58,82 | 64,08 | 64,06 | ||
Átengedett adók | 12,93 | 14,64 | 14,76 | 14,53 | 16,47 | 18,16 | ||
Egyéb nem felhalmozási célú központi támogatás | 41,90 | 37,44 | 35,77 | 37,13 | 41,73 | 40,66 | ||
Ebből: normatív támogatás | 20,05 | 18,94 | 18,09 | 16,82 | 23,13 | 22,64 | ||
Felhalmozási célú központi támogatás | 5,45 | 6,56 | 6,67 | 7,17 | 5,87 | 5,24 | ||
Hitel és egyéb bevétel | 4,19 | 4,49 | 6,36 | 8,55 | 4,90 | 2,84 | ||
Összesen | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Forrás: A Magyar Államkincstár GYMS megyei területi igazgatóságának önkormányzati adatbázisa alapján Hermann Zoltán számításai
3.22. táblázat
Az oktatási kiadások aránya az önkormányzatok kiadásain belül fő kiadási típusonként, 1999–2004 (%)
Kiadás | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Folyó kiadás | 77,93 | 76,55 | 75,59 | 75,81 | 79,70 | 81,32 | |
Ebből: oktatási folyó kiadás | 25,15 | 24,50 | 24,37 | 25,05 | 28,34 | 28,18 | |
Felhalmozási kiadás | 17,11 | 18,95 | 19,91 | 20,93 | 16,70 | 16,59 | |
Ebből: oktatási felhalmozási kiadás | 1,77 | 1,70 | 1,77 | 1,90 | 1,49 | 1,39 | |
Hitel és egyéb kiadás | 4,96 | 4,51 | 4,50 | 3,26 | 3,60 | 2,09 | |
Összesen | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 | 100,00 |
Forrás: A Magyar Államkincstár GYMS megyei területi igazgatóságának önkormányzati adatbázisa és Borbás Éva adatgyűjtése (oktatási kiadások) alapján Hermann Zoltán számításai
Megjegyzés: Folyó kiadások: személyi kiadás, dologi kiadás, társadalom- és szociálpolitikai juttatások, működési célú pénzeszközátadás. Felhalmozási kiadás: felújítások, beruházások, pénzügyi befektetések és felhalmozási célú pénzeszközátadás.
3.23. táblázat
A megyei és települési önkormányzati fenntartású középfokú iskolák és az ezekben tanuló diákok számának alakulása, 2001/02–2004/05
Tanév | Települési önkor- mányzati középfokú iskolákban tanuló diákok létszáma |
Megyei önkor- mányzati középfokú iskolákban tanuló diákok létszáma |
Megyei önkormányzati középfokú iskolákban tanuló diákok aránya az önkormányzati iskolákban (%) |
Települési önkor- mányzati középfokú iskolák száma |
Megyei önkor- mányzati középfokú iskolák száma |
Megyei önkormányzati középfokú iskolák aránya az önkormányzati iskolák között (%) |
---|---|---|---|---|---|---|
2001/02 | 300 896 | 151 205 | 33,44 | 596 | 333 | 35,84 |
2002/03 | 300 905 | 150 719 | 33,37 | 600 | 332 | 35,62 |
2003/04 | 299 947 | 158 202 | 34,53 | 585 | 340 | 36,76 |
2004/05 | 301 379 | 160 322 | 34,72 | 575 | 347 | 37,64 |
Forrás: Az OM oktatásstatisztikai adatbázisa alapján Hermann Zoltán számításai
Megjegyzés: Csak nappali tagozatos diákok. Középfokú iskolák: a nappali tagozaton gimnáziumi, szakközépiskolai vagy szakiskolai képzést folytató iskolák.
3.24. táblázat
A nappali tagozatos diákok és főállású tanárok arányának alakulása a városok és a falvak 1990 és 2004 közötti gyermeklétszám-változás szerinti negyedeiben, általános iskolák, 1990–2004
6–14 éves népesség 2004/1990 (%) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Év | városok | falvak | ||||||
1. negyed | 2. negyed | 3. negyed | 4. negyed | 1. negyed | 2. negyed | 3. negyed | 4. negyed | |
–65,5 | 65,6–72,3 | 72,4–83,6 | 83,7– | –73,8 | 73,9–88,1 | 88,2–104,9 | 105,0– | |
1990 | 13,019 | 12,705 | 13,147 | 13,676 | 10,999 | 11,462 | 11,136 | 11,042 |
1991 | 12,612 | 12,419 | 12,819 | 13,372 | 10,770 | 11,139 | 10,818 | 10,805 |
1992 | 12,292 | 12,067 | 12,533 | 13,068 | 10,289 | 10,858 | 10,540 | 10,610 |
1993 | 11,828 | 11,691 | 12,162 | 12,659 | 9,827 | 10,347 | 10,204 | 10,338 |
1994 | 11,527 | 11,317 | 11,903 | 12,510 | 9,577 | 10,138 | 10,015 | 10,086 |
1995 | 11,852 | 11,684 | 12,168 | 12,920 | 9,681 | 10,374 | 10,325 | 10,449 |
1996 | 12,252 | 12,136 | 12,737 | 13,474 | 9,828 | 10,589 | 10,644 | 10,908 |
1997 | 12,308 | 12,308 | 12,843 | 13,639 | 9,500 | 10,642 | 10,608 | 10,989 |
1998 | 12,235 | 12,224 | 12,760 | 13,551 | 9,409 | 10,526 | 10,606 | 10,958 |
1999 | 12,161 | 12,218 | 12,760 | 13,643 | 9,276 | 10,437 | 10,611 | 10,889 |
2000 | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
2001 | 11,109 | 10,834 | 11,479 | 12,371 | 8,852 | 9,870 | 10,174 | 10,455 |
2002 | 11,017 | 11,032 | 11,619 | 12,357 | 8,652 | 9,670 | 10,065 | 10,462 |
2003 | 10,825 | 10,426 | 11,242 | 12,108 | 8,471 | 9,433 | 9,684 | 10,067 |
2004 | 10,777 | 10,537 | 11,274 | 12,116 | 8,402 | 9,486 | 9,791 | 10,079 |
Forrás: A KSH T-STAR adatbázisa alapján Hermann Zoltán számításai
Megjegyzés: A települési értékek súlyozatlan átlagai. A vizsgált időszakon belül önállóvá vált vagy önállóságát elveszítő települések nélkül. A települések 2002-es városi/falusi jogállása szerint.
3.25. táblázat
Fajlagos ráfordítási mutatók az OECD-országokban, alapfokú oktatás, 2004
Ország | Diák- tanár arány |
Osztály- létszám |
Tanár- osztály arány |
Diák óra szám* (év) |
Tanár óraszám (év) |
Tanár kereset1 (USD PPP) |
Tanár kereset1 az egy főre eső GDP %-ában |
Egy tanórára eső tanár kereset1 (USD PPP) |
Egy tanórára eső tanár kereset1 az egy főre eső GDP %-ában |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anglia | 21,1** | 24,3** | 1,150** | 891 | 42 046 | 136,4 | |||
Ausztrália | 16,4 | 24,3 | 1,480 | 981 | 874 | 43 991 | 135,7 | 50 | 0,155 |
Ausztria | 15,1 | 20,1 | 1,331 | 795 | 792 | 33 644 | 103,5 | 42 | 0,131 |
Belgium (fl.) | 12,9** | 832 | 803 | 39 050 | 124,4 | 49 | 0,155 | ||
Belgium (fr.) | 12,9** | 20,6 | 1,604 | 840 | 722 | 36 643 | 116,7 | 51 | 0,162 |
Csehország | 17,9 | 20,6 | 1,151 | 714 | 809 | 19 994 | 107,2 | 25 | 0,133 |
Dánia | 19,5 | 692 | 640 | 37 925 | 118,0 | 59 | 0,184 | ||
Finnország | 16,3 | 601 | 680 | 32 541 | 109,3 | 48 | 0,161 | ||
Franciaország | 19,4 | 877 | 918 | 31 090 | 107,2 | 34 | 0,117 | ||
Görögország | 11,3 | 18,3 | 1,627 | 896 | 780 | 28 646 | 132,6 | 37 | 0,170 |
Hollandia | 15,9 | 22,2 | 1,392 | 970 | 930 | 40 588 | 123,0 | 44 | 0,132 |
Írország | 18,3 | 941 | 946 | 44 185 | 121,6 | 47 | 0,129 | ||
Izland | 17,1 | 739 | 653 | 22 396 | 68,9 | 34 | 0,106 | ||
Japán | 19,6 | 28,6 | 1,459 | 744 | 648 | 45 753 | 154,7 | 71 | 0,239 |
Kanada | |||||||||
Korea | 29,1 | 33,6 | 1,154 | 657 | 828 | 48 875 | 236,8 | 59 | 0,286 |
Lengyelország | 20,4 | 714 | 677 | 10 263 | 82,7 | 15 | 0,122 | ||
Luxemburg | 15,8 | 847 | 774 | 63 769 | 105,9 | 82 | 0,137 | ||
Magyarország | 10,7 | 20,2 | 1,895 | 664 | 777 | 14 512 | 91,0 | 19 | 0,117 |
Mexikó | 28,5 | 20,1 | 0,706 | 800 | 800 | 16 669 | 164,4 | 21 | 0,206 |
Németország | 18,8 | 22,1 | 1,172 | 710 | 793 | 46 935 | 162,9 | 59 | 0,205 |
Norvégia | 11,9 | 656 | 741 | 35 420 | 87,3 | 48 | 0,118 | ||
Olaszország | 10,7 | 18,4 | 1,714 | 990 | 726 | 28 731 | 105,2 | 40 | 0,145 |
Portugália | 11,1 | 16,4 | 1,472 | 886 | 880 | 31 635 | 174,8 | 36 | 0,199 |
Skócia | 21,1** | 24,3** | 1,150** | 950 | 45 616 | 147,9 | 48 | 0,156 | |
Spanyolország | 14,3 | 20,7 | 1,444 | 792 | 880 | 36 342 | 140,5 | 41 | 0,160 |
Svájc | 14,3 | 19,2 | 1,346 | 51 956 | 149,7 | ||||
Svédország | 12,1 | 741 | 29 522 | 94,8 | |||||
Szlovákia | 18,9 | 19,9 | 1,052 | ||||||
Törökország | 26,5 | 26,4 | 0,996 | 864 | 639 | 18 416 | 243,5 | 29 | 0,381 |
Új-Zéland | 16,7 | 985 | 985 | 36 063 | 146,6 | 37 | 0,149 | ||
USA | 15,0 | 23,1 | 1,541 | 1080 | 39 740 | 100,0 | |||
OECD-átlag | 16,9 | 21,4 | 1,264 | 808 | 805 | 35 099 | 129,8 | 43 | 0,160 |
EU 19 átlag | 15,3 | 20,0 | 1,304 | 810 | 804 | 34 684 | 120,3 | 43 | 0,149 |
Forrás: Education at a Glance, 2006
* Teljes diákóraszám (kötelező és nem kötelező tantervi órák), a 7–8 és 9–11 éves népességre vonatkozó értékek átlaga.
** Anglia és Skócia esetében az Egyesül Királyság adata, Belgium esetében az egész országra vonatkozó adat, az átlagban Belgium és az Egyesült Királyság egy-egy esetként szerepel.
1 15 év gyakorlat.
3.26. táblázat
Fajlagos ráfordítási mutatók az OECD-országokban, alsó középfokú oktatás, 2004
Ország | Diák- tanár arány |
Osztály- létszám |
Tanár- osztály arány |
Diák óra szám* (év) |
Tanár óra szám (év) |
Tanár kereset1 (USD PPP) |
Tanár kereset1 az egy főre eső GDP %-ában |
Egy tan órára eső tanár kereset1 (USD PPP) |
Egy tanórára eső tanár kereset1 az egy főre eső GDP %-ában |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anglia | 17,1** | 21,0** | 1,225** | 938 | 42 046 | 136,4 | |||
Ausztrália | 12,3*** | 24,9 | 2,028*** | 1010 | 809 | 44 139 | 136,2 | 55 | 0,168 |
Ausztria | 10,4 | 24,3 | 2,328 | 985 | 622 | 36 000 | 110,7 | 58 | 0,178 |
Belgium (fl.) | 10,6** | 1000 | 718 | 39 463 | 125,7 | 55 | 0,175 | ||
Belgium (fr.) | 10,6** | 1020 | 724 | 37 471 | 119,4 | 52 | 0,165 | ||
Csehország | 13,5 | 23,2 | 1,712 | 897 | 644 | 19 994 | 107,2 | 31 | 0,167 |
Dánia | 11,3 | 19,4 | 1,715 | 870 | 640 | 37 925 | 118,0 | 59 | 0,184 |
Finnország | 10,0 | 815 | 595 | 38 318 | 128,7 | 64 | 0,216 | ||
Franciaország | 14,1 | 24,1 | 1,717 | 1055 | 639 | 33 548 | 115,7 | 53 | 0,181 |
Görögország | 8,2 | 25,2 | 3,083 | 998 | 583 | 28 646 | 132,6 | 57 | 0,266 |
Hollandia | 15,8*** | 1067 | 750 | 44 669 | 135,4 | 60 | 0,181 | ||
Írország | 14,3*** | 907 | 735 | 44 185 | 121,6 | 60 | 0,165 | ||
Izland | 11,4 | 18,5 | 1,620 | 848 | 653 | 22 396 | 68,9 | 34 | 0,106 |
Japán | 15,3 | 33,8 | 2,205 | 871 | 534 | 45 753 | 154,7 | 86 | 0,290 |
Kanada | |||||||||
Korea | 20,4 | 35,5 | 1,742 | 867 | 565 | 48 754 | 236,2 | 86 | 0,418 |
Lengyelország | 24,3 | 852 | 677 | 10 263 | 82,7 | 15 | 0,122 | ||
Luxemburg | 9,0*** | 19,7 | 2,187*** | 782 | 642 | 83 390 | 138,5 | 130 | 0,216 |
Magyarország | 10,2 | 21,5 | 2,107 | 950 | 555 | 14 512 | 91,0 | 26 | 0,164 |
Mexikó | 33,7 | 29,9 | 0,887 | 1167 | 1047 | 21 192 | 209,0 | 20 | 0,200 |
Németország | 15,6 | 24,7 | 1,585 | 875 | 751 | 48 167 | 167,2 | 64 | 0,223 |
Norvégia | 10,5 | 827 | 656 | 35 420 | 87,3 | 54 | 0,133 | ||
Olaszország | 10,3 | 20,9 | 2,035 | 963 | 594 | 31 291 | 114,6 | 53 | 0,193 |
Portugália | 10,0 | 23,5 | 2,356 | 954 | 660 | 31 635 | 174,8 | 48 | 0,265 |
Skócia | 17,1** | 21,0** | 1,225** | 893 | 45 616 | 147,9 | 51 | 0,166 | |
Spanyolország | 12,9 | 24,9 | 1,928 | 956 | 581 | 40 663 | 157,2 | 70 | 0,271 |
Svájc | 11,2 | 18,7 | 1,676 | 55 115 | 158,8 | ||||
Svédország | 11,9 | 741 | 30 420 | 97,7 | |||||
Szlovákia | 13,9 | 22,9 | 1,643 | ||||||
Törökország | 887 | ||||||||
Új-Zéland | 17,3 | 962 | 968 | 36 063 | 146,6 | 37 | 0,151 | ||
USA | 15,2 | 24,3 | 1,603 | 1080 | 40 088 | 100,9 | |||
OECD-átlag | 13,7 | 24,1 | 1,756 | 928 | 704 | 37 488 | 131,8 | 55 | 0,194 |
EU 19 átlag | 12,0 | 22,8 | 1,902 | 928 | 667 | 36 911 | 126,1 | 56 | 0,191 |
Forrás: Education at a Glance, 2006
* Teljes diákóraszám (kötelező és nem kötelező tantervi órák), 12–14 éves népesség.
** Anglia és Skócia esetében az Egyesült Királyság adata, Belgium esetében az egész országra vonatkozó adat, az átlagban Belgium és az Egyesült Királyság egy-egy esetként szerepel.
*** A diák-tanár arány a középfok egészére vonatkozó adat, az átlagban nem szerepel.
1 15 év gyakorlat.
3.27. táblázat
Fajlagos ráfordítási mutatók az OECD országokban, felső középfokú oktatás, 2004
Ország | Diák- tanár arány |
Diák óraszám* (év) |
Tanár óraszám (év) |
Tanár- kereset1 (USD PPP) |
Tanár kereset az egy főre eső GDP %-ában1 |
Egy tanórára eső tanár kereset1 (USD PPP) |
Egy tanórára eső tanár kereset1 az egy főre eső GDP %-ában |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Anglia | 12,3** | 950 | 42 046 | 136,4 | |||
Ausztrália | 12,3*** | 1020 | 809 | 44 139 | 136,2 | 55 | 0,168 |
Ausztria | 11,0 | 1080 | 602 | 37 035 | 113,9 | 62 | 0,189 |
Belgium (fl.) | 9,2** | 1000 | 673 | 50 476 | 160,8 | 75 | 0,239 |
Belgium (fr.) | 9,2** | 1020 | 664 | 48 200 | 153,6 | 73 | 0,231 |
Csehország | 12,6 | 965 | 614 | 20 800 | 111,6 | 34 | 0,182 |
Dánia | 840 | 560 | 46 500 | 144,7 | 83 | 0,258 | |
Finnország | 16,2 | 858 | 553 | 43 526 | 146,2 | 79 | 0,264 |
Franciaország | 10,3 | 1148 | 614 | 33 906 | 116,9 | 55 | 0,190 |
Görögország | 8,4 | 1307 | 559 | 28 646 | 132,6 | 60 | 0,278 |
Hollandia | 15,8*** | 750 | 59 762 | 181,1 | 80 | 0,241 | |
Írország | 14,3*** | 891 | 735 | 44 185 | 121,6 | 60 | 0,165 |
Izland | 11,1 | 863 | 560 | 30 605 | 94,2 | 55 | 0,168 |
Japán | 13,2 | 466 | 45 761 | 154,8 | 98 | 0,332 | |
Kanada | |||||||
Korea | 15,9 | 1020 | 550 | 48 754 | 236,2 | 89 | 0,429 |
Lengyelország | 884 | 677 | 10 263 | 82,7 | 15 | 0,122 | |
Luxemburg | 9,0*** | 750 | 642 | 83 390 | 138,5 | 130 | 0,216 |
Magyarország | 12,3 | 1106 | 555 | 17 913 | 112,3 | 32 | 0,202 |
Mexikó | 25,2 | 1124 | 848 | ||||
Németország | 13,9 | 892 | 705 | 51 883 | 180,1 | 74 | 0,255 |
Norvégia | 9,6 | 855 | 524 | 35 420 | 87,3 | 68 | 0,167 |
Olaszország | 11,5 | 908 | 594 | 32 168 | 117,8 | 54 | 0,198 |
Portugália | 7,3 | 938 | 586 | 31 635 | 174,8 | 54 | 0,298 |
Skócia | 12,3** | 893 | 45 616 | 147,9 | 51 | 0,166 | |
Spanyolország | 8,0 | 978 | 564 | 41 552 | 160,6 | 74 | 0,285 |
Svájc | 11,1 | 69 061 | 199,0 | ||||
Svédország | 14,0 | 741 | 31 772 | 102,0 | |||
Szlovákia | 14,2 | ||||||
Törökország | 16,9 | 959 | 567 | 17 421 | 230,4 | 31 | 0,406 |
Új-Zéland | 12,5 | 950 | 950 | 36 063 | 146,6 | 38 | 0,154 |
USA | 16,0 | 1080 | 40 043 | 100,8 | |||
OECD-átlag | 12,7 | 962 | 663 | 40 295 | 142,1 | 63 | 0,222 |
EU 19 átlag | 11,5 | 959 | 641 | 40 064 | 136,8 | 64 | 0,217 |
Forrás: Education at a Glance, 2006
* Teljes diákóraszám (kötelező és nem kötelező tantervi órák), 15 éves népesség.
** Anglia és Skócia esetében az Egyesült Királyság adata, Belgium esetében az egész országra vonatkozó adat, az átlagban Belgium és az Egyesült Királyság egy-egy esetként szerepel.
*** Anglia és Skócia esetében az Egyesült Királyság adata, Belgium esetében az egész országra vonatkozó adat, az átlagban Belgium és az Egyesült Királyság egy-egy esetként szerepel.
1 15 év gyakorlat.
3.28. táblázat
Az önkormányzati fajlagos működési oktatási kiadások a városok jövedelem szerinti negyedeiben, az országos átlag %-ában, 1993–2003
Év | 1. negyed | 2. negyed | 3. negyed | 4. negyed |
---|---|---|---|---|
1993 | 93,60 | 95,92 | 101,66 | 108,81 |
1994 | 90,45 | 95,27 | 102,62 | 111,67 |
1995 | 88,57 | 94,33 | 104,54 | 112,40 |
1996 | 87,79 | 94,13 | 103,90 | 114,18 |
1997 | 87,49 | 93,29 | 103,51 | 115,71 |
1998 | 87,27 | 91,98 | 104,86 | 115,66 |
1999 | 88,88 | 92,12 | 103,94 | 114,96 |
2000 | 90,94 | 93,27 | 101,60 | 113,98 |
2001 | 89,60 | 93,16 | 100,17 | 117,07 |
2002 | 91,28 | 92,45 | 102,42 | 113,76 |
2003 | 92,00 | 93,01 | 103,08 | 111,83 |
Forrás: A Magyar Államkincstár GYMS megyei területi igazgatóságának önkormányzati adatbázisa és a KSH T-STAR adatbázisa alapján Hermann Zoltán számításai
Megjegyzés: Oktatási kiadás: nappali alap- és középfokú oktatás, gyógypedagógiai oktatás és alapfokú művészetoktatás nélkül. A települési értékek súlyozatlan átlagai. A települések 2002-es városi/falusi jogállása szerint.