Vantsó Erzsébet
Gondolatok, dilemmák, javaslatok a fizika tantervekben
A tantervek felépítése
Minden tanterv első fejezetei a célok és feladatok meghatározása; az általános fejlesztési követelmények körvonalazása, és azoknak az - elsősorban szellemi - tevékenységformáknak a felsorolása, amelyek a célok megvalósításához, a kívánt fejlődéshez vezetnek.
A fizikatanítás célja kétségkívül minden iskolatípusban az általános természettudományos műveltséghez való hozzájárulás, a fizikának a többi természettudományban és a technikai fejlődésben, ezáltal a minket körülvevő, életminőségünket meghatározó mesterséges környezet kialakításában betöltött szerepének megvilágítása.
Emellett nem kevésbé fontos a továbbtanulás előkészítésében betöltött szerepe: fel kell készítenie a tanulókat részint a szakmatanulásra, részint egy magasabb fokozatú iskolában a további fizikai ismeretek befogadására.
E célok határozzák meg a tárgy oktatásának feladatait, a fejlesztési követelményeket és a tevékenységformákat.
A célok megközelítése, a készségek fejlesztése konkrét témakörök, tartalmak feldolgozásán keresztül történik, ezért minden tantervkészítés alappontja a megfelelő tananyag kiválasztása, a témakörök sorrendi felépítése, a tanévekre bontás. A tanterv teljesíthetősége a rendelkezésre álló időkeret, a tanulási segédletek, a módszerek, valamint a követelmények egymáshoz való viszonyán múlik. A következőkben e két kérdéssel: a tananyag-választással és a követelményekkel kapcsolatos gondolatokat szeretnék vázolni.
A tananyag kiválasztása
A legfőbb szempont, hogy egységes, egymásra épülő fogalomrendszert kell kialakítani.
Ennek során azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni a tárgy oktatási hagyományait, valamint a megfelelő nappali iskolai fokozat tananyagát.
Felnőttoktatási sajátságként figyelembe kell venni, hogy minden tanévben, sőt a tanév során is csatlakoznak tanulók az egyes csoportokhoz, így az előképzettség minden szempontból heterogénebb, mint a nappalin. Figyelembe kell venni, hogy a felnőttoktatásnak rehabilitációs feladatokat is be kell töltenie. Tekintettel kell lenni arra, hogy a felnőtt gondolkodása gyakorlatorientált és praktikus, valamint, hogy a felnőtteknek a mindennapi életből szerzett és munkatapasztalataik révén szerteágazó fizikai ismereteik vannak. Ezek az ismeretek azonban általában egymással nem összefüggő ismeret-szigeteket alkotnak, amiket egységes fizikai képbe kell integrálni. Sokszor valamely félreértett, vagy rosszul értelmezett jelenségről megrögzült kép kifejezetten akadályozza, nem elősegíti a megismerést.
Az általános iskolában tanulók zöme jelenleg a 7-8. évfolyamra összpontosul. Ezért a fizikának - bár teljességre nem törekvő - lineáris felépítésű tárgyalása e két évfolyamon történik.
Az 5-6. évfolyamon a Természettudományos ismeretek Fizika blokkjának célja a tárgy tanításának előkészítése, - elsősorban a természettudományos módszerek megismertetése, valamint a többi természettudományos tárgy tanításához szükséges fizikai fogalmak előkészítése. Első fejezete, A fizika módszerei, a módszereket (megfigyelés, kísérlet, mérés, fogalomalkotás, grafikonkészítés, számítások) "gazdaságosan" egy konkrét fizikai témakörnek, az egyenes vonalú egyenletes mozgásnak a feldolgozásán keresztül mutatja be. A Kölcsönhatások fejezetben a hangsúly az erő fogalmán és a termikus kölcsönhatásokon van. A harmadik nagy témakör, a Fizikai fogalmak és eszközök a természettudományokban, a sűrűség, a nyomás, a halmazállapotok és változásaik - a földrajz tanulásában elengedhetetlen - fogalmak kialakítására összpontosít.
A következő két tanévben a témák gyakorlat-közeli feldolgozására való törekvés a címekből is kitűnik. A 7. osztályban a szilárd testek és a folyadékok mechanikáját a hőtani és energetikai alapfogalmak megismerése követi. A 8. évfolyam anyaga az Elektromos alapjelenségek és egyenáram, majd Az elektromos áram hatásai, az elektromos munka és teljesítmény. A harmadik fejezet az elektromágneses indukcióval és a váltakozó árammal, az utolsó a fénytannal foglalkozik.
A tananyag figyelembe veszi a nappali általános iskolához képest való azon különbséget, hogy míg a nappali általános iskolát az esetek döntő többségében - a tankötelezettség 16 éves korig való kiterjesztése miatt - további képzés követi, a felnőttek általános iskoláiból kikerülők nagy részének ez lesz az utolsó iskolai végzettsége. Így a XX. század fizikájának ismerete nélkül nem zárulhat le a tárgy oktatása. A modern fizika elemeire két fejezet utal: a 7. osztályban a Hő és energia törzsanyagbeli fejezethez tartozó kiegészítő és tájékoztató anyag tartalmazza a következőket is: Energiahordozók, tüzelőanyagok. Szén- és szénhidrogén bázisú erőművek környezeti hatása. Nem égetéssel való energia-felszabadítás: atomenergia felhasználása. Megújuló természeti energiaforrások. Az emberiség energia-felhasználásának változása. Az energiatakarékosság szükségessége. A 8. évfolyamon a Fénytanhoz kapcsolódó utolsó részfejezet címe: Távoli világok üzenete. Ebben a fejezetben a fény által a csillagokról közvetített információink, valamint más sugárzások és tulajdonságaik ismertetése kaphat helyet.
Itt kell kitérnünk a tantervek jellemző felépítésére, amelyet valamennyi iskolatípusban nemcsak a természettudományos tárgyak, hanem jobbára minden tantárgy tantervi felépítése követ.
Minden fejezetben a Témakör megnevezése mellett Törzsanyag, valamint Kiegészítő és tájékoztató anyag rovatokat láthatunk.
A Kiegészítő és tájékoztató anyag rovatban találhatók
- azok a konkrét, valóság-közeli jelenségek, amelyekből induktíve levonjuk a törzsanyagban felsorolt fogalmakat,
- azok a jelenségek, eszközök, folyamatok, amelyeknek a magyarázatát a törzsanyagban tanultakra alapozzuk;
- azok az ismeretek, amelyek a továbbtanulást, a továbbtanulókat kívánják szolgálni, tehát például a nagyobb elmélyedést és nagyobb matematikai felkészültséget kívánó levezetések;
- valamint az olvasmány szintű érdekességek.
A kiegészítő- és tájékoztató anyag nemcsak a tanárnak szól: jeleznie kell a tanuló számára is, hogy milyen irányban bővítendők ismeretei a továbbtanulás előkészítése céljából.
A szakiskolák számára kétféle nappali kerettanterv is készült, - mindkettő óraszáma olyan, hogy a felnőttoktatásban is alkalmazhatók. Az egyik csupán ismétlő jellegű, nem lineáris felépítésű. Gyenge tanulók számára készült, számításokat nem tartalmaz, és szellemében leginkább arra hasonlít, amit a más előadásokban említett feladatközpontú (projekt módszerű) oktatásnak nevezünk. Két nagy fejezete közül az első a gépkocsi fizikája (mind a mechanika, mind a hőtan és az elektromosságtan oldaláról megközelítve), a másik nagy fejezet az energia fogalmát járja körül minden oldalról. Emellett van egy olyan 9-10. osztályos szakiskolai program is, amely az ez évfolyamokon "megszokott" tananyagot tárgyalja, és felkészít az alapismereti vizsgára.
Amennyiben a felnőttoktatás is készít szakiskolai programot, akkor az - célszerűen - választék-bővítő legyen. Így a felnőttek szakiskolái számára készült tanterv a fenti kettő között helyezkedik el szellemében és követelményei mélységében.
A 9. évfolyamon a Mozgás és erő, valamint a Munka és energia téma kerül tárgyalásra, példaként használva a gépkocsit és más, mindennapi életből és háztartásból vett jelenségeket, eszközöket. A tizedik évfolyamon az elektromosság és elektromágnesség a téma - a háztartási eszközökhöz kapcsolódva -, és itt kerül sorra az általános iskolai anyagban találhatóhoz hasonló fejezet, amelynek címe A jelenkor kihívásai. Ez tartalmazza a XX. század fizikájának elemeit, amelyeket a felnőttek tanításából nem lehet elhagyni: energia-téma, atomenergia, környezetszennyezés kérdése, és a sugárzások, amelyek a gyógyászattól kezdve mindennapi életünket átszövik.
A kiegészítő anyag tartalmazza a megfelelő matematikai leírást, a számítások elemeit, amit a csoport összetételének ismeretében lehet kisebb-nagyobb mélységben tárgyalni. Ez adja az esetleges alapismereti vizsgára való felkészítés lehetőségét.
A szakiskolai tananyag tehát - akár a nappali, akár a felnőttek iskoláinak szánt tantervekben - lényegében ismétlő, megerősítő, felzárkóztató jellegű. A tananyag felépítése azonban nem követi az általános iskolában tanultakét, és nem is tartalmaz minden általános iskolai fizika témakört. Legfőbb jellemzője a szakiskolai programoknak a másfajta csoportosításban való ismétlés.
Ennek kapcsán essen néhány szó az ismétlésről, a fizikától függetlenül, minden tantárgy vonatkozásában.
Az ismétlésről, szintrehozásról általában
Az ismétlés - a hiányos előképzettség, a ki nem alakult tanulási készségek, a minden évfolyamra, sőt tanév közben belépő nagyszámú, heterogén tudású tanuló miatt - kulcskérdés a készülő felnőttoktatási tantervekben. E tantervek jellemzője, hogy minden tantárgyból tanévenként úgynevezett Szintrehozó blokk előzi meg a tanévre előirt tartalmak, témák felsorolását. Mi a különbség "ismétlés" és "szintrehozás" között?
Tudjuk, az a fajta ismétlés, amikor ugyanolyan sorrendben, ugyanolyan felépítésben, mint ahogy tanítottuk, vagy tanították valaha, megpróbálunk átismételni valamit, az soha nem működik. Még ha - a szűkös órakeretek között nagyon soknak számító - 5-6 órát rá is szánunk, egy egész tanév anyagát nem lehet dióhéjba foglalni. Egy lehetséges módszer, ha sorban kiemeljük a kulcsfontosságú kérdéseket, és ezeket mélyítjük el, de a leghatékonyabb módja az ismétlésnek, ha más sorrendben, vagy más vezérfonal mentén csoportosítva ismétlünk, mint ahogy eredetileg tanítottunk. Ezzel időt is lehet megtakarítani, valamint korábban ki nem épült kapcsolatokat lehet létesíteni a tananyag egyes részei között. Így kerülhet sor a korábban már említett félreértések, téves feltételezések, hibás logikai összekapcsolódások felbontására és helyes újrastrukturálására is.
Hangsúlyozzuk tehát, hogy a mechanikus, újratanítás jellegű ismétlés legtöbbször csak a beidegződött hibák "gyakoroltatására" vezet. Ismert példa erre a matematika tanításából a törtekkel való műveletek ismételtetése, és - megkockáztatom - a helyesírásnak a mechanikus ismétléssel való gyakoroltatása is ilyen.
Fizika a középiskolában
A legnehezebb dolgunk, abból a szempontból, hogy minden kívánalomnak megfelelő tananyagot tanítsunk, kétségkívül a középiskolában van. Emiatt az általános- és szakiskolai tantervvel ellentétben a középiskolai - szakközépiskolákra és gimnáziumokra egyaránt érvényes - fizika tanterv a megszokott felépítéstől eltérő vonásokat mutat.
Tekintsük át dióhéjban, mi is az egységes felnőtt középiskolai tanterv alapkoncepciója, különös tekintettel a természettudományos tantárgyakra.
A lényeges, eddigiektől eltérő vonás, hogy a kilencedik és a tizenkettedik évfolyam céljában, és így tananyagában is elkülönül a 10-11. évfolyamtól.
A kilencedik évfolyam a tanulók rendkívül heterogén ismeretszintje, kifejezőkészsége, tanulási gyakorlata, motivációja miatt a felzárkóztatás, a szintre hozás időszaka. Ebben a tanévben érdemes kevesebb ismeretet közölni, - inkább az egyes tantárgyak további, több-kevesebb mértékben önálló tanulmányozásához szükséges készségeket, képességeket, a tantárgyra jellemző tanulási módszereket kell kialakítani. A közölt ismeretek konkrét, a mindennapokhoz kötődő, nagyfokú absztrakciót nem igénylő mivolta is ezt segíti elő.
Ennek megfelelően, - amint ezt már az óraterv-tervezetben látták, - a 9. évfolyamon nem fizika, biológia, stb., hanem egy Természettudományos ismeretek című tantárgy szerepel, amelynek egy-egy blokkját alkothatják a fizikai, kémiai, biológiai, földrajzi ismeretek.
A tantárgy elnevezése is figyelmeztet tehát arra, hogy ezen az évfolyamon még nem az egyes természettudományok egységes fogalomrendszerének kiépítése történik, hanem előkészítés.
A kilencedik évfolyamnak a következőktől való leválasztását nemcsak a szintre hozás, készségfejlesztés indokolja, hanem az is, hogy a tizedik évfolyamra várható nagyobb létszámú új jelentkező, a szakmunkás végzettséggel rendelkezők belépése. (Az egységes középiskola 10 - 12. évfolyama fogja várhatólag betölteni a megszűnő szakmunkások szakközépiskolai képzését.) A 10. évfolyamra belépők számára a minimális szintre hozás után kell biztosítani az egységes fizikai fogalomrendszer kiépítését. A tanítási tapasztalatok alapján ugyanis nem kellően eredményes - annak ellenére, hogy nem tekinthetők e tanulók előképzettség nélkülinek a tantárgyból , - ha egy több évre tervezett fogalomépítő folyamat második tanévébe kapcsolódnak be.
Ezen okok miatt a fizika szokásos fogalomrendszerének kiépítése lényegében a 10-11. évfolyamra kerül. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a korábban négy tanévre tervezett tananyagot két év alatt kell, a megszokottnál kisebb óraszámban tárgyalnunk (!). Ezt a hihetetlen nehézséget csak a módszerek és a követelményszint újragondolásával lehet áthidalni. A lehetőségekre a követelményekről szóló fejezetben térünk ki.
A kilencedik osztályos fizika fejezetei tehát fogalmilag előkészítik a későbbi rövid tárgyalást, a maguk tárgyalási módjának példáján át megismertetik a tanulókat a fizikai megismerés módszereivel, a számításos fizikai feladatok megoldásával, ami az általános iskolai követelményekhez képest új elvárás, valamint valamelyest "tehermentesítik" a 10-11. osztályt, bizonyos fizikai témakörök feldolgozásával. Ezek között - első látásra meglepő és elítélhető módon - olyan is szerepel, amely a nappali középiskolai tantervekben nem kapott helyet. Ilyen téma például a geometriai fénytan és a hőtan egyes egyszerű fogalmai. Azonban a felnőttoktatás nem hivatkozhat arra, amire a nappali iskola, hogy tudniillik a tanuló éppen az általános iskola utolsó éveiben tanulta ezeket a témákat. Nekünk számítanunk kell azokra is, akik 15-20 éve kerültek ki az iskolából. Középiskolai képzésükből nem hagyhatók ki éppen ezek az oly szemléletes és gyakorlat-közeli témakörök. Megtérül a rájuk fordított idő a tanulók szemléletének fejlődése által!
A 9. évfolyam központi fogalma a Kölcsönhatások.
Tartalma: mechanikai, hőtani, fénytani alapfogalmak a kölcsönhatások fogalma köré csoportosítva. A gyakorlati életből jól ismert jelenségekhez, eszközökhöz kapcsolódó, könnyen elvégezhető, nem eszközigényes kísérletekkel jól alátámasztható témák a fizikai megismerés módszereinek tudatosítását, az elemi számításos feladatmegoldás elsajátítását is elősegítik. Matematikából csak a képletbe való behelyettesítést és a törtekkel való számolást igényli, így a számolásból való felzárkóztatást is segíti.
Tartalmak:
- Mozgás és kölcsönhatás
-
(Az egyenes vonalú egyenletes mozgás, a tehetetlenség, erő, kölcsönhatás törvénye, lendület és megmaradása)
- A termikus kölcsönhatás
-
(Hőmérséklet, égéshő, fajhő, a termikus kölcsönhatás során átadott energia mértéke: a hő; hőtágulás, halmazállapot-változások)
- A fény és kölcsönhatása a testekkel
-
(A fény visszaverődése, a fény törése - a törvény kvalitatívan -; fénytani eszközök szerepe. A fehér fény felbontása.)
A tíz-tizenegyedik évfolyam anyaga nagyjából lineáris felépítésű. Az, hogy az elektromos tér a tizedik, a mágneses tér a tizenegyedik évben kerül tárgyalásra, a mechanikai hullámos a tizedik, az elektromágneses hullámok a tizenegyedik évben szerepelnek, valamint, hogy a kilencedik évben tanultak részint tizedik, részint tizenegyedik évfolyamos anyaghoz kapcsolódnak, a résztémák közti kapcsolatépítést, belső ismétlést tesz lehetővé.
10. évfolyam: Mechanika és elektromosságtan
Tartalma: a mechanika és az elektromosságtan fogalomrendszerének kiépítése.
Témakörök:
- A testek változó mozgása
-
(Egyenes vonalú egyenletesen változó mozgás, a szabadesés.)
- Dinamika
-
(A dinamika alaptörvénye, erőtörvények, erők együttes hatása, pon egyensúlya, egyensúlyban levő folyadékok)
- Munka és energia
-
(Munka, teljesítmény, mechanikai energiafajták és megmaradási törvényük)
- Görbe vonalú mozgások
-
(Az egyenletes körmozgás kinematikája és dinamikája, az általános tömegvonzás, harmonikus rezgés, hullámok kialakulása és terjedési jelenségei)
- Merev test egyensúlya és forgása
- Elektromosságtan
-
(Az elektrosztatikus tér, egyenáram, hálózatok, az elektromos munka és teljesítmény.)
11. évfolyam: Termodinamika, elektromágnesség, atomfizika
Tartalma: a termodinamika, az elektromágnesség fogalomrendszerének kiépítése; az atomfizikai alapfogalmak megismertetése.
Témakörök:
- Termodinamika
-
(Gázok állapotváltozásai, az I, és a II. főtétel. A molekuláris hőelmélet alapgondolata)
- Elektromágnesség
-
(A mágneses tér jellemzése, Lorentz-erő, indukciós jelenségek, váltóáram, elektromágneses hullámok, a fény mint hullám)
- Atomfizika
-
(A fény kettős természete, az elektron mint részecske és mint hullám, az atom szerkezete)
- Magfizika
-
(Az atommag szerkezete, a radioaktivitás, a nukleáris energia)
- A csillagászat elemei
-
(A csillagok fejlődése, a Világegyetem története)
A tizenkettedik évfolyamon a fizikaoktatás célja - akár más, kötelezően választható érettségi tantárgyaké - elsősorban az érettségire és/vagy továbbtanulásra való felkészítés, csak az e tárgyat választó tanulók számára. Feladata a 10-11. évfolyamon tanult jelenségközpontú, feladatokkal csak illusztrált fizikát (bővebbet erről a követelmények említésénél) megerősíteni, kibővíteni. A korábbi kiegészítő anyagot tehát be kell emelni a törzsanyagba, hiszen várhatólag a nappali iskolával azonosak lesznek az érettségi követelmények. Ez - a korábban említett módon a rendelkezésre álló idő lehető legjobb kihasználása, valamint a tananyag egyes részei közötti új logikai kapcsolatok kiépítése céljából - a fogalomrendszernek új csoportosítása révén érhető el:
- Egyenes vonalú mozgások kinematikája és dinamikája
-
(A dinamika alapjai. Newton törvényei.)
- Nem egyenes vonalú mozgások kinematikája és dinamikája
-
(Kör- és rezgőmozgás)
- Erő és egyensúly
-
(Tömegpont, pontrendszer, kiterjedt merev test, folyadékok)
- A mechanika megmaradási törvényei
-
(Lendület-, perdület- és energiamegmaradás)
- Az elektrosztatikus és a mágneses tér
- Egyenáramú hálózatok
- Az indukció
- Hullámok
-
(Mechanikai és elektromágneses; a fény és terjedési tulajdonságai)
- Termodinamika
- Az anyag felépítése
-
(kinetikus gázelmélet, atomfizika, magfizika.)
Módszerek és követelmények
Első, mindhárom iskolatípusra érvényes megállapításunk: változtatni kell a szemléletünkön!
Ha csak egy pillantást is vetünk az alábbi táblázatra, rögtön észrevehetjük, hogy a fizikára fordítható óraszám a jövőben a megszokotthoz képest jelentősen csökken. Ez évek óta megfigyelhető valamennyi iskolatípus nappali óratervében is.
|
9. évfolyam
|
10. évfolyam
|
11. évfolyam
|
12. évfolyam
|
A tantárgy neve és óraszáma esti tagozaton
|
Természettud. ismeretek
|
Fizika
|
Fizika
|
Fizika
|
heti 4 óra
|
heti 1 óra |
heti 1 óra |
Érettségire előkészítő blokk, választott |
|
ebből fizika évi 37 óra
|
évi 37 óra
|
évi 37 óra
|
évi 20 óra
|
|
nem érettségizőknek összesen 111 óra |
||||
Heti óraszáma a kifutó gimn. tantervben, esti tagozaton
|
heti 1 óra
|
heti 1 óra
|
heti 2 óra
|
heti 3 óra
|
évi 30 óra
|
évi 30 óra
|
évi 60 óra
|
évi 84 óra
|
|
mindenkinek összesen 204 óra
4 tanév alatt |
||||
Összehasonlításul
|
||||
Heti óraszáma a nappali gimn. kerettantervben
|
heti 1,5 óra
|
heti 2,5 óra
|
heti 2 óra
|
|
évi 56 óra
|
évi 92 óra
|
évi 74 óra
|
||
összesen 222 óra 4 tanév alatt
|
||||
Heti óraszáma a NAT-on alapuló helyi nappali tantervekben
|
heti 2 óra
|
heti 2 óra
|
heti 2 óra
|
heti 1 óra
|
évi 74 óra
|
évi 74
|
évi 74 óra
|
évi 37 óra
|
|
összesen 259 óra 4 tanév alatt
|
||||
Heti óraszáma az előző nappali gimnáziumi tantervekben
|
heti 2 óra
|
heti 2 óra
|
heti 3 óra
|
heti 2 óra
|
évi 72 óra
|
évi 72 óra
|
évi 108 óra
|
évi 64 óra
|
|
összesen 316 óra 4 tanév alatt
|
Természetesen fizikatanár lelkünk nem örül ennek a tendenciának. Sokan úgy mondják, a természettudományok az új tantervek nagy vesztesei. Emellett egyetértünk azzal, hogy a tudományok növekvő ismeretanyagát nem lehet az újabb nemzedékekbe növekvő mennyiségű tananyagként "belepumpálni", valamint, hogy a korábbinál nagyobb szerepet kell kapnia az iskolában a kommunikációfejlesztésnek, a nyelvtanulásnak, bizonyos mindennapi társadalmi, etikai kérdések megtárgyalásának. Így el kell fogadnunk, hogy a "megszokotthoz" képest kétharmada-fele óraszámban kell fizikai ismereteket átadnunk. Ez feltétlenül módszer- és szemléletváltást követel. Nem kell azonban azt hinnünk, hogy ez - például a felnőttek iskoláiban - egyoldalúan visszalépést jelent a megkövetelhető fizikatudásban. Attól kell csupán visszalépnünk, hogy a feladatmegoldást fogadjuk el a fizikatudás legfőbb szintmérőjének, hovatovább, hogy csak a feladatmegoldáson ellenőrizzük a fizikatudást, amint ezt a gyakorlatban számtalan esetben láthatjuk. A felismerés, összehasonlítás - megkülönböztetés, stb. gondolkodási műveletek alkalmazását is értékelnünk kell. A problémamegoldó gondolkodás, amit a feladatmegoldás igényel, a gondolkodási műveletek legmagasabb szintje, aminek meglétét nem várhatjuk el a továbbhaladás minimum-feltételei között. Az a fajta feladatmegoldás pedig, amely kész sémák alkalmazását, betanult képletekbe való behelyettesítést igényel - felesleges, mert nem fejleszti a tanuló képességeit. Másként fogalmazva: a feladatmegoldás a tudás-elemek szintézisére való képességet jelenti. Mozgósítani kell hozzá az összes megszerzett rész-képességet, így minimális követelményként nem kívánhatjuk meg. A továbbhaladás tekintetében elfogadhatónak kell tekintenünk azt is, ha a fizikai ismeretek alkalmazásának ezt a fajtáját csak segítséggel, csak elemeiben tudja a tanuló teljesíteni.
Természetesen tanítanunk, gyakoroltatnunk kell a szűkösebbre szabott időben is a feladatmegoldást. Nemcsak azért, mert az érettségire fizikát választók tudását meg kell alapoznunk, és nemcsak az érettségire fizikát választóknak! A fizika alapozza meg a kémiai, a biológiai, stb. ismereteket, - a fizikának kell alapoznia a természettudományos ismeretszerzés módszereinek megismertetésében is. Azt is meg kell mutatnia tehát, hogy a természettudományok a maguk területén az ismereteket a matematika nyelvére "kódolják", és ezt a kódot olvasnunk, értelmeznünk, "dekódolnunk" kell. Ezért szükségesek a levezetések, feladatmegoldások valamennyi tanuló szemléletének formálásához.
A tanításban, a követelmény-állításban azonban előtérbe kell helyeznünk a jelenségmagyarázatot, a hétköznapi élet fizikáját. Ez a kísérleti fizikának a megerősödését is kell, jelentse. Nemcsak a "zsebben hordható" kísérletek arzenálját szükséges bővítenünk, de hangsúlyosan háztartási eszközök, hétköznapi jelenségek ábra, modell, makett alapján való magyarázatára kell összpontosítanunk. Ez lehet a fizikatanítás lehetősége a következőkben.